Koirani kiukuttelee toisille koirille (Koirat > Koirien koulutus)

23.01.2008 18.50
018866546_r
Helsinki

Haluan joskus hankkia pennun, jolle mitä todennäköisimin Nallesta ei ole kaveriksi, mutta en kyllä halua että se käy sen kimppuukaan.

Se ei pure vaan näykkäsee kiukkusena pelkästään toisen olemassa olosta. Näin se teki meidän saksanpaimenkoiralle kun asuin vielä kotona. Nallella on myös jotain vastaan jalkoja. Kun teet jotain tiettyä jaloilla niin se saattaa hermostua siitä. Mun jaloille se rupesi kitisemään kun tein askelkyykkyjä :O Kiinni se ei käynyt sillä se tietää mikä sen paikka on.

Voiko tolle käyttäytymiselle tehdä jotain? Ajattelin että ruiskaisi vaikka vettä kuonolle(inhoaa vettä) kun se alkaa näyttää kiukkuumisen merkkejä, koska selättäminen ja puhuttelu ei ole toiminut vaan yhtä paljon sitä toiselle ärhennellään siltikin.

Vara suunnitelma kyllä löytyy jos ei homma toimi.

23.01.2008 19.32
018776363_r
Äänekoski
Älä kiinnitä huomiota koiraan. Jopa selälleen heittäminen on sille palkkio. Yleensä kannatan alistamista, mutta jos se ei auta, niin pahin kaikista on olla huomioimatta koiraa mitenkään. Se on sille kova rankaisu, kun äitee ei otakkaa mun sanaa huomioon vaan jatkaa touhuamistaan ;)
23.01.2008 21.06
018866546_r
Helsinki

no eikö selättäminen ole alistamista?

Ja luulenpa että nalle tulee vain mustasukkaiseksi kun en huomioi sitä ja pentu saa vain huomiota ja se saa nallen käymään sen kimppuun entistä enemmän. Se on nimittäin erittäin omistamishalunen. "Mun, mun, mun!" ja on muuten erittäin itsepäinen koira.

Hyvä kun tuntee omansa koiran muttei tiedä miten toimia sitten ongelmien kanssa. Pahimassa tapauksessa koira sitten lähtee äidille.

23.01.2008 21.17
000030827_r

Pennun tullessa talouteen pentu on se joka ei saa huomiota niinku vanah koira.

selättäminen on alsitamsita kyllä mutta petra meinaa tuolla huomiotta jättämisellä sitä että se on joillekkin koirille paljon rankempaa niinkun sanoit itse että koirasi on kiinni sinussa niin sillon se ei saa haluamaansa humiota sinulta kun tekee väärin.

kun olette tavenneet muita koiria niin miten esittelette koirat toisilleen ja mitä siinä niinku sitten taphatuu?

23.01.2008 21.29
Koirasi ei kertomastasi päätellen taida kuitenkaan tietää paikkaansa. Shibathan nyt muutenkin taitavat olla aikasta johtajan pallille pyrkivää rotua...
Sanotaan ettei koira myöskään kykene tuntemaan mustasukkaisuutta.
Ei kannata ainakaan uutta pentua ottaa ennen kuin teidän perheessä on johtajuusasiat varmasti selvillä.

Minä myös kuvittelin että koirani on mustasukkaista laatua, se ei "sallinut" muiden eläinten saavan mun rapsutuksia vaan ajoi ne pois (ei kuitenaan agressiota käyttäen).
Tästä päästiin lopullisesti eroon (kuin myös sisällä seuraamisesta, tuo seurasi minua kotonakin ihan joka paikkaan minne menin) "jääkaudella", jota ei edes tarvinnut kauaa pitää. On loppunut "mustiskohtaukset" ja sisällä seuraamiset! :)

"Ja luulenpa että nalle tulee vain mustasukkaiseksi kun en huomioi sitä ja pentu saa vain huomiota ja se saa nallen käymään sen kimppuun entistä enemmän."
En ole mikään koirakouluttaja tmn.. mutta kun uusi pentu tulee, et todellakaan saisi antaa enempää huomiota pennulle mitä Nalle saa. Päinvastoin sun olisi korostettava Nallen auktoriteettia pennun silmissä. Esimerkiksi Nalle saa pentua ennemmin ruoat, kulkee ovista ensin (no.. sinun jälkeen, sitten Nalle ja pentu perässä) ja Nallea myös rapsutetaan ensin, kun tulee riita on pentu syypää. :)

Mä en uskalla noissa johtajuusasioissa sen enempää neuvoa kannattaa tsekata seuraavat sivut: http://www.koiraneuvola.fi sieltä löytyy mm. jääkaudesta paljon faktaa.
Muokattu viimeksi: 23.01.08 21.35
23.01.2008 22.18
000030827_r

jää kautta ei hireen helpolla kanata lähteä tekemään koska se ei sovellu myöskään kaikille ja väärnitehtynä siitä saattaa ajanmittaa tulla hallaa.. jääkausi viikonmittanen esim on yhtä tyhjänkanssa..

ja joo ns mustasukkanen ei mutta ositushalunen koira voi olla millon se reagoi.. mutta mustakin on helpompaa puhuu msutasukkasuudesta.

23.01.2008 22.36
Meillä saman tyyppinen ongelma kuin Nallella, paitsi että fata sietää toisia koiria jos siihen ei toinen koira katso. Silloin se on tosi rento ja ilonen, mutta sit jos toinen edes pikkasenkaa vilkasee muhun tai siihen niin samantienkäy päälle eikä irrota ennen kun karjasen sille. En tiedä voiko se juontaa sieltä kun koirapuistossa (n. 2vuotta sitten) yks koira hyökkäs syyttä mun kimppuun ja Fata sillon hyökkäs tähän koiraan kii ja koira irrotti musta. Olisko sille siitä jääny jokin vaihe päälle. Meijän haku ja toko treeniryhmän koirien se antaa olla ihan rauhassa, jopa viihtyy niiden seurassa, mutta agissa kun muut koirat räksyttää koko ajan se on iha hermostunu ja saattaa käydä ihan syyttäkin päälle.
24.01.2008 09.02
018844997_r
Porvoo

Ennen Akun tuloa Wilma oli todella mustasukkainen. Ei lenkilläkään antanut minun rapsuttaa tuttavani koiraa vaan tuli heti väliin ja murisi koiralle (tottakai kielsin, mutta sillä ei mitään vaikutusta).
Mietin mitä siitä tulisi kun pentu tulee taloon.
Wilma on muuttunut Akun tulon jälkeen parempaan suuntaan, eli enää se ei välitä vaikka lenkillä jäisin juttelemaan koiran ulkoiluttajan kanssa ja siinä samalla rapsuttaisin toista koiraa. Se on tajunnut nyt, ettei se voi aina olla se keskipiste ja oppinut muutenkin jakamaan huomiota (ja leluja + pedin) toisen kanssa.
Ei se enää ole millänsäkään vaikka Akua rapsuttaisi. Tosin pitää pyrkiä siihen, että molemmat saa tasapuolisesti kaikkeja.

Toi on vaan meidän kokemus. Tuskin auttoi Nallen omistajaa

24.01.2008 11.45
018866546_r
Helsinki

Quote: "Hupu: kun olette tavenneet muita koiria niin miten esittelette koirat toisilleen ja mitä siinä niinku sitten taphatuu?"

Ensimmäinen kysymykseni on että uros vai narttu. Nalle ei voi sietää uroksia -> alkaa ärisee ja nartuissa se taas on alapäässä kiinni.

Käskettiin olla huomioimatta Nalle jos se kävisi pennun kimppuun -> pentu saa kaiken huomion. Nallella se huomiotta jättäminen ei ole mitenkään maailmanloppu sillä se on aika itsenäinen koira. Tulee sun luokse kun se haluaa vähän rapsuja, muttei pyydä sitä.

No siis mummillakin vähän osaa tohon, sillä kun nalle oli hoidossa äitillä, joka piti huolta mummista. Mummi ei pitänyt äidin koirasta (se saksanpaimenkoira), Nikistä, ja nalle sitten alkoi kiukuttelemaan Nikille ja mummi sano sille joka kerta että "hyvä poika" ja nalle todellakin tietää mitä se tarkoittaa eikä Niki pistänyt edes vastaan(!!) Koiratarhassakin kerran kävi koira Nallen kimppuun. En ymmärrä miksi tollasia koiria tuodaan sinne. Nalle siis on tullut joskus toimeen toisten koirien kanssa.

Mutta esim. lelut ja muut tavarat pitäisi pitää poissa, sillä Nalle omii sitten kaiken ja vahtii, sama pätee ruokakippoa.

24.01.2008 12.03
018866546_r
Helsinki

Jos omistajuudessa olisi jotain epäselvää, niin eikö minun pitäisi se huomata? Esim. murisee jos yrittää ottaa luuta/lelua, söisi ruokasäkistä joka on keittiössä avoinna, se ei nimittäin syö siitä :D Itse en kyllä kulje ovista ensin, koska se on hankalaa, varsinkin jos on enemmän kuin yksi koira, minähän sen oven joudun laittamaan kiinni, kun koira ei itse osaa ;) Melkein mitään ei tehdä ilman lupaa, esim. sänkyyn ei tulla ellen pyydä, ruoan kanssa voisi tehdä myös niin, joskus nalle on haukahtanut kun annan luvan mennä syömään, mutta sillon sanon salamana ei ja takaisin istumaan siihen missä oli.

Osaisin ratkaista ongelman vähän paremmin, jos viitsisin opetella koiran logiikka ja laumakäyttäytymistä. Kirja ehdotuksia?:D

edit: Siis nalle ärisee/murisee toisille vieraille koirille (haukkuminen ei kuulu rotuun) ja tutuille koirille se siis kiukuttelee. Siitä lähtee sellainen sellainen kiukkunen ääni, ei siis murinaa eikä haukkumista. Kannattaa mennä vaikka katsomaan youtubesta minkälaista ääntä näistä voi läheä :D Joskun Nalle on sanonut pienenä "Nou nou nou " :D

Muokattu viimeksi: 24.01.08 12.13
24.01.2008 12.30
018844997_r
Porvoo

"Itse en kyllä kulje ovista ensin, koska se on hankalaa, varsinkin jos on enemmän kuin yksi koira, minähän sen oven joudun laittamaan kiinni, kun koira ei itse osaa ;)"

Meillä yleensä koirat tulee viimisenä sisään. Tosin jos Wilman kanssa yksin tulen sisään, niin saatan antaa sille luvan mennä edeltä, muttei se ilman lupaa sisään saa rynnätä.
Se onnistuu niin, että koirat oven viereen (siitä ne yleensä siirtyvät oven auettua siihen oviaukolle odottamaan lupaa), minä avaan oven menen sisään ja vasta kun koirat katsonut silmiin ne saa luvan tulla eteiseen. Eteisessä istuvat mahdollisen kuivauksen ajan ja luvalla ne siitä saa mennä pois.
Meillä ainakin toiminut näin :)

24.01.2008 17.39
Tutkituta ihan ensiksi koirasi selkä ja lihaksisto. Koirien kummalliset jutut ovat tosi usein kipureaktioita.
24.01.2008 18.03
018866546_r
Helsinki
Simmu kirjoitti:
Tutkituta ihan ensiksi koirasi selkä ja lihaksisto. Koirien kummalliset jutut ovat tosi usein kipureaktioita.

Olen melko varma ettei ne kivusta johdu. Kuuden vuoden ajan koira ollut tuollainen. Itse mietin että johtuuko se vaan turhautumisesta. Ei ole nuorempana saanut tarpeeksi virikkeitä ja sitten siitä on syntynyt tuollainen kiukkupussi?

Jos vaikka yrittäisi jotenkin Nalle väsyttää niin sitten se ei jaksaisi pennunkaan kimppuun enää käydä. Omistamishalua ei voi poistaa kun se kuuluu luonteeseen, sen kanssa on vain kärsittävä :D

24.01.2008 19.29
Hupu kirjoitti:

jää kautta ei hireen helpolla kanata lähteä tekemään koska se ei sovellu myöskään kaikille ja väärnitehtynä siitä saattaa ajanmittaa tulla hallaa.. jääkausi viikonmittanen esim on yhtä tyhjänkanssa..

ja joo ns mustasukkanen ei mutta ositushalunen koira voi olla millon se reagoi.. mutta mustakin on helpompaa puhuu msutasukkasuudesta.

Jaaha.. :D mulla ainakin itsellä on ihan omakohtaista kokemusta nimenomaan noin viikon pituisesta jääkaudesta enkä sanoisi että on yhtä tyhjän kanssa.. :D Ei ainakaan ollut minun koiralleni (Mut meillä toi tilanne ei ollutkaan vaikea ja ottaen huomioon viellä sen että koirani on suht pehmeä luonteeltaan ).
Koirista jokainen kuitenkin kun on ihan oma yksilönsä, rekulle tehoo viikko huomioimattomuutta, kun taas mustille ei kuukausikaan. Pitää vaan kokeilla mikä on se oma juttu.. mikä ei varmaan oo kellekkään uus tieto. :)

Muokattu viimeksi: 24.01.08 19.37
24.01.2008 20.05
000030827_r
No jokainen tekee tyylillään ja kaikki voi kostautuu se ei välttämättä tuu viikossa kahdessa vaan siin voi mennä puolvuottaki ja kaikki kaatuu niskaan.. ja jos viikon mittanen on olu niin se ei oo ollu ees jääkausi vaan ihan jotain muuta.. koka jääkauden tiputuskin kestää kauvemmin ku viikon!
24.01.2008 20.31
018776363_r
Äänekoski
Niin, siis tarkoitinkin, että selälleen heittäminen/alistaminen voi olla palkinto :D Sen töytyy oppia, että kun se rauhoittuu, se saa taas sinulta huomiota, mustasukkaisuudella se ei saavuta mitään ;)
24.01.2008 20.42
000030827_r
Petra kirjoitti:
Niin, siis tarkoitinkin, että selälleen heittäminen/alistaminen voi olla palkinto :D Sen töytyy oppia, että kun se rauhoittuu, se saa taas sinulta huomiota, mustasukkaisuudella se ei saavuta mitään ;)
Jeeee.. ymmärsin oikeen ;)
24.01.2008 21.52
018866546_r
Helsinki
No kokeilu ehdotuksia tässä vain kyselin :) Varmaan viimisenä keinona voisi pitää sitä ongelmakoiran koulutusta, tai miksikä kutsutaankaan :D
24.01.2008 21.56
000030827_r
niin vaikee aina sanoo ku ei tunne koiraa ja nää omistajan liikeit ja eleit tilanteessa.. mut se voi ola vaan et sä reagoit niin koira peilaa sua.. kun nalle olis jonku muun käsissä niin et se ei osasi reagoida niinku sä niin homma vois olla toinen =)
24.01.2008 22.51
018844997_r
Porvoo
Hupu kirjoitti:
niin vaikee aina sanoo ku ei tunne koiraa ja nää omistajan liikeit ja eleit tilanteessa.. mut se voi ola vaan et sä reagoit niin koira peilaa sua.. kun nalle olis jonku muun käsissä niin et se ei osasi reagoida niinku sä niin homma vois olla toinen =)
Tästä olen kuullut monta kertaa . Hupun mamma tietää ainakin dog&cat:in (eläintarvikekauppa) siellä Silver sanonut just tota.
Eli esim. hihnan kiristäminen voi olla koiralle "merkki" ja se varautuu ja helpolla alkaa rähjäämään muille koirille. tai muut tollaset pienet jutut voi laukaista koirassa jonkun toiminnon.
24.01.2008 22.51

Ehkä sitä ei sitten voi jääkaudeksi kutsua, olkoot mun puolesta vaikka kesäkausi jos niin haluaa, mutta koira ei kuitenkaan saanut minulta mitään huomiota (en puhunut sille, silittänyt, käskyttänyt tai mitään muutakaan). Se tehosi tuohon yksilöön mikä ei tarkoita sitä että tehoaisi automaattisesti toiseenkin yksilöön. Kerroin vain omasta kokemuksestani..
Muokattu viimeksi: 24.01.08 22.53
24.01.2008 22.53
000030827_r
Wilma kirjoitti:
Hupu kirjoitti:
Tästä olen kuullut monta kertaa . Hupun mamma tietää ainakin dog&cat:in (eläintarvikekauppa) siellä Silver sanonut just tota.
Eli esim. hihnan kiristäminen voi olla koiralle "merkki" ja se varautuu ja helpolla alkaa rähjäämään muille koirille. tai muut tollaset pienet jutut voi laukaista koirassa jonkun toiminnon.

Juu tunnen ja pien mainostus väliin ;D eli jos joksus tarvitsest koirallesi jotain niin suunjtaa silverille varmasti loytyy!

24.01.2008 22.55
000030827_r
Kuro kirjoitti:

Ehkä sitä ei sitten voi jääkaudeksi kutsua, olkoot mun puolesta vaikka kesäkausi jos niin haluaa, mutta koira ei kuitenkaan saanut minulta mitään huomiota (en puhunut sille, silittänyt, käskyttänyt tai mitään muutakaan). Se tehosi tuohon yksilöön mikä ei tarkoita sitä että tehoaisi automaattisesti toiseenkin yksilöön. Kerroin vain omasta kokemuksestani.. w_w
Joo on toi jotai sinne viittaavaa mutta jää kausi lasketaan pois sitä ei missää nimes lopeteta ku seinää koiralla pirun hyvä muisti se saattaa olla edessä että tekee tuollasisia ilman oikeeta ohjetta.. ikinä en kellee suosittele ellei oo oikeet apua rinnalla tekemässä sitä sen koiran ja ohjaajankanssa..
24.01.2008 23.21
Kuka sanoi että se loppui "kuin seinään" ? Tutustuin kyllä koiraneuvolan jääkausi ohjeisiin. Jääkauden kestohan todellisuudessa on 2-3vkn ajanjakso. Lopetin sen vain aikaisemmin kun koiran käytös oli ollut jo muutamia päiviä moitteetonta, en kokenut niin tarpeelliseksi jatkaa. Mikä ei välttämättä tietty ollut se parhain ratkaisu, mutta en onneksi ole ainakaan joutunut sitä viellä katumaankaan. Voi olla että joku toinen olisi joutunut katumaan koiransa kanssa. Mun koira ei kuitenkaan missään vaiheessa oo ollu pellossa kasvanut vahvaluonteinen "ongelmakoira". :)
Me ollaan myös pidetty kiinni "normaali/perushuomioimattomuudesta" tarkasti "jääkauden" jälkeen, sekin voi olla osasyynä ettei koiran "ongelmakäytös" ole palannut.
Mutta kuten itsekin sanoit on vaikea lähteä arvioimaan kun ei tunne koiraa tai omistajaa, ei näe liikkeitä eleitä tai mitään muutakaan..
Enköhän minä tunne parhaiten oman koirani tavat eleet ja liikkeet samoin kuten omani.. enkä myöskään epäröi hakea apua jos tarvitsen sitä. ;)

Tuo jääkausikin kun tuntuu muutenkin olevan kovin kiistelty aihe. Moni ihminen vannoo jääkauden nimeen, kun taas osa ihmisistä pitää koko kautta hölynpölynä ja osa edes kykenisi pitämään koiralleen moista ajanjaksoa. :)
Mun lähipiiristä löytyy ihmisiä edustamaan jokaista "kategoriaa" :D mä en kuitenkaan lähde kenenkään kanssa aiheesta vääntämään, meitä kun on niin monenlaisia.. pitäkööt mielipiteensä, se ei ole multa pois. :) Pääasia mulle on että oma koirani on hallinnassa ja yhteiselo on mukavaa ja vaivatonta. :)
24.01.2008 23.46
000030827_r

Toho kuron tekstii viitaten jälleen.. yleensä ihminen ei itse näe todellakaan omia liikeitään ja useasti ei edes koiran liikkeitä sentakia on ihmisiä jokka niitä kattoo ja antaa palautetta.

mielestäni jääkausi hyvä juttu mutta ei ikinä noviisin yksintekemänä kun taas kokenut ei sellaista tarvitse.

et kuro puhunu hitaasta laskusta mitään niin siksi puutuin aiheeseen ja mitä itse tiedän jääkaudesta ja mitä olen nähny niin parinpäivän hyvä käytös ei riitä mutta mä en siit niin kauhiasti tiiä ku ei oo tarvetta tietää niin en sano muuta siihen

24.01.2008 23.52
En koko juttua en missään viaheessa ole lähtenyt sepostamaan eikä se ollut tarkoituksenikaan.
Mutta ok.
25.01.2008 00.06
000030827_r

no aattelin vaan kertoo ettei tuu harha kuvitelmii ihmisille ja vahingos mokaile koirankanssa yms.

25.01.2008 00.12
Emmä nyt tohon mtn ohjeita laittanut tarkalleen ottaen miten meillä meneteltiin.. jos on oikeasti kiinnostunut jääkaudesta, niin pitäs olla sen verta järkeä päässä, että ottaa asiasta enemmän selkoa. :)

*muok*
... tarkemmin ajatellen, löytyyhän noitakin ..... joku voi todella repästä että kokeillaans tommosta-ku-tollaki-toimi, sen enempää asioista selvää ottamatta. :P Sillon tietty voidaan mennä päin puuta ja lujaa. :( No.. toivottavasti täällä nyt jokainen tajuaa ottaa selvää jääkaudesta mikäli sen tarpeelliseksi kokee koirallaan. Edelleen painotan kääntymään koiraneuvolan puoleen (www.koiraneuvola.fi) :) ... ja sitä ennen kannattaa jutella ongelmakoirakouluttajan kanssa tilanteesta ! ;)
Muokattu viimeksi: 25.01.08 00.18
25.01.2008 00.23
000030827_r
juu tuota tarkotinkin että ei missää nimessä lähe yksin säätää vaan ohjaajan kanssa. netissä ku tarjotaan vaikka mitä kakkaa avuksi.
25.01.2008 00.29
Hupu kirjoitti:
juu tuota tarkotinkin että ei missää nimessä lähe yksin säätää vaan ohjaajan kanssa. netissä ku tarjotaan vaikka mitä kakkaa avuksi.
No se on kyllä ihan totta. :D Netissä kun ihan kuka tahansa voi jaella ohjeita.
Ei tästä montaakaan päivää ole, kun tuli luettua jonkun äijän sepostus eräällä foorumilla siitä, miten suurelta koiralta tulee "ottaa luulot pois" hakkaamalla ja vähän monottamalla...  
Muokattu viimeksi: 25.01.08 00.30

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti