Meripihkakotilot (Terraarioeläimet > Yleistä keskustelua terraarioeläimistä)

01.06.2010 14.51
elikkä löysin eilen kuus meripihkaa ja haluaisin kysyä niistä pari kysymystä:eikös ne elä n.yhen vuoden? kuinka isoiks ne kasvaa? syötän niille voikukkaa ja muita luonnon kasveja,onko se hyvä vai? kuinka isoina ne voivat munia? munivatko ne keväällä vai ihan minä vuodenaikana vaan? (ei tietenkään talvella) kuinka suuri boksi niille olisi hyvä?jotkut niistä mun kotiloista on vaan pari milliä pitkiä kuinka vanhoja ne oikein vois olla? voiko se joku lintujen loinen jonka nimeä en muista,tarttua ihmiseen? eikö se elä niiden silmissä?? tänne vaan muutkin kyselemään jos on jotain kysyttävää näistä meripihkoista
01.06.2010 20.01

eikös ne elä n.yhen vuoden?

Elää.

kuinka isoiks ne kasvaa?

n. 1,5cm

syötän niille voikukkaa ja muita luonnon kasveja,onko se hyvä vai?

Jos ruokavalio on monipuolinen, ei sillä ole väliä syöttääkö monipuolisesti lehtiä vai kasviksia. Oksaalihappoa vältettävä niiden luonnonkasvienkin kanssa.

kuinka isoina ne voivat munia? munivatko ne keväällä vai ihan minä vuodenaikana vaan?(ei tietenkään talvella)

Ekan vuoden kotilot on poikasia ja sitten täysi kasvuisena seuraavana keväänä munivat. Noin oon ainenkin kuullut. Jotkut meripihkat menehtyvät muninnan jälkeen. Luonnosta otetut kotilot on talvella vähän unisia, joten varmaan silloin keväällä/kesällä/syksyllä munivat todennäköisemmin.

kuinka suuri boksi niille olisi hyvä?

Yleensä on sanottu että litra per meripihka, mutta ovat sen verta pieniä että varmaan n. puol litraa per kotilo on riittävä. Pienimmät poikaset kannattaa pitää jossain pienessä mukissa tai vaikka tuorejuusto purkissa jossa on läpi näkyvä kansi. Siihen asti pitää ne siinä kunnes kasvavat isommaksi. Poikasia on turha isoon terraan laittaa, koska ne voivat liiskaantua jos et huomaa kantta sulkiessa, että ne on siinä terran reunoilla yms. tai osa kotiloista voi mennä ruoan mukana vahingossa roskiin. :/

jotkut niistä mun kotiloista on vaan pari milliä pitkiä kuinka vanhoja ne oikein vois olla?

Kotiloiden iän määritys ei ole kovin mahdollista jälkikäteen, ei tietoa.

voiko se joku lintujen loinen jonka nimeä en muista,tarttua ihmiseen? eikö se elä niiden silmissä??

Loinen tarvitsee eläimen välittäjäkseen eteenpäin muistaakseni, joten se ei tartu ihmiseen. Toki loistartunnan saanut kotilo olis hyvä lopettaa tai viedä takaisin ulos, ettei se tartu muihin kotiloihin..

02.06.2010 13.51
Okei,paljon kiitoksia FF vastauksistasi
02.06.2010 19.26
021071789_r

Meripihkakotilo toimii tuon tiehytmadon väli-isäntänä. Se elää meripihkakotilon silmissä ja houkuttelee siten lintuja. Linnun syötyä kotilo loisineen, tiehytmato munii erittäin vastutuskykyisiä munia linnun ruoansulatuskanavassa, jotka sitten tippuvat maahan linnun ulosteen mukana. Ei tartu ihmisiin eikä muihin kotiloihin.

Parimilliset meripihkapoikaset ovat luultavasti ihan muutaman viikonikäisiä. Poikaset ovat kuoriutuessaan todella pieniä, ehkä 0,5-1mm mittaisia.

Itselläni oli kesän ajan muutamia meripihkakotiloita ja munivat kaikki loppukesästä useita kertoja. Osa kuoli noin viikon kuluttua kun viimeiset munaryppäät oli munittu, mutta olen kuullut, että jolla kulla oli vielä alkutalvestakin aikuinen meripihka hengissä. Laboratorio olosuhteissa noiden on todettu elävän 13-17kk.

02.06.2010 20.47
kiitoksia sinullekkin vastauksistasi
22.06.2010 16.27

mulla on noin 22 meripihkaa ja nyt kun siivosin niitten terroja niin näin siellä kaksi munarypästä ja nyt ne poikaset on myytävänä :D

01.08.2010 22.58
Miten kotilon iän sää selville, jos kotilo on esm 1cm nii onko se tämän kesän poikanen?? :))
29.10.2010 18.54
p kirjoitti:
Miten kotilon iän sää selville, jos kotilo on esm 1cm nii onko se tämän kesän poikanen?? :))

Veikkasin että on:) Mitä suurempi, sitä vanhempi, enenpää en osaa sanoa.

21.07.2011 02.12
021194932_r

eikös ne elä n.yhen vuoden?

Ei välttämättä. Se menee suurin piirtein näin:

Syntymä --> Kasvu --> Muniminen --> Kuolema

Elävät vain sen aikaa, että lisääntyvä ja kuolevat sen jälkeen, iästä riippumatta. Keski ikä n. ½ - 1 vuosi.

kuinka isoiks ne kasvaa?

1-2cm

syötän niille voikukkaa ja muita luonnon kasveja,onko se hyvä vai?

Jos ruokavalio on monipuolinen, ei sillä ole väliä syöttääkö monipuolisesti lehtiä vai kasviksia. Oksaalihappoa vältettävä niiden luonnonkasvienkin kanssa. Copy

kuinka isoina ne voivat munia? munivatko ne keväällä vai ihan minä vuodenaikana vaan?(ei tietenkään talvella)

Munivat koska vain, ei se katso vuoden aikaa yms.

kuinka suuri boksi niille olisi hyvä?

½ L per kotilo

jotkut niistä mun kotiloista on vaan pari milliä pitkiä kuinka vanhoja ne oikein vois olla?

Varmaan vaan jotkut tiede tyypit osaa vastat tuohon. Tosi vaikea arvioida.

voiko se joku lintujen loinen jonka nimeä en muista,tarttua ihmiseen? eikö se elä niiden silmissä??

Loinen tarvitsee eläimen välittäjäkseen eteenpäin muistaakseni, joten se ei tartu ihmiseen. Toki loistartunnan saanut kotilo olis hyvä lopettaa tai viedä takaisin ulos, ettei se tartu muihin kotiloihin.. COPY

Mitä vaan, missä vaan me se aina ratkaistaan!
02.06.2012 16.32
mulla kuoli fiia nimi ne meripihka;/ hain uuden ja nyt ne parittelee:(
07.03.2015 13.57
022536181_r
joensuu

Miks meripihkat elää niin vähänaikaa? ne on tosi ihanii,haluisin :(

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti