Kaksi koiraa hihnassa! (Koirat > Koirien koulutus)

04.06.2010 11.33

Uskonpa etten ole ainoa joka vie kahta koiraa samaan aikaan lenkille. Millaisia kokemuksia teillä on?

Minä itse vien yleensä vanhemman collien ja valkkarin samaan aikaan lenkille. Ohittamiset sujuvat ilman mitään ongelmia ja muutenkin lenkki sujuu mutkitta. Jotta valkee saa myös olla joskus lenkkeillä yksin vien molemmat colliet samaan aikaan. Tämä taas ei olekkaan niin helppoa kun nuorempi colli on levottomina päivinä kun superpallo joka kimpoilee paikasta toiseen. Nuorempi tykkää ohittaessa lietsoa vanhempaa mukaan riehumaan ja haukkumaan vastaantlijoille. Suurin osa lenkeistä kuitenkin suoritetaan yksin että koira saa kaiken huomioni ja vapaanaksikin on helpompi päästää.

Nykyään siis lenkitän vain kahta koiraa kerralla, mutta muistan hyvin ajat kun meillä oli noin 5 kääpiösnautseria ja hihnojen päässä hyvinä päivinä meni kolme neljäkin koiraa.

Kysymys siis kuuluu; Millaisia kokemuksia teille on monen koiran ulkoiluttamisesta samaan aikaa? Onko ohitukset yhtä vaivattomia kun yhendenkin kanssa vai lietsooko koirat toisiaan? Ja mitä remmejä te käytätte? Meillä ei käytetä vanhemmalla colliella tuskin koskaan hihnaa, mutta muut ovat aina kiinni.

04.06.2010 11.43
019487034_r
Porvoo

Meillä Amigo ja Lex kulki mahtavasti yhdessä lenkeillä, tosin välillä Lex saatto intoutua tai vastaavasti rähjätä tietyille koirille, mutta Amigo ei niistä noteeranu joten siinä mielessä tuntu kuin ois käyttäny vaan yhtä koiraa lenkillä. Lexin ja Elmerin kanssa yhteislenkit oli täyttä helvettiä välillä. Lex lietso Elmeriä ja Elmeri Lexiä. Monesti jos Elmeri vihas tiettyä vastaantulevaa koiraa nosti se rähinän päälle johon tietenki sit Lex myös yhty.

Pahimpia tapauksia oli ne joilloin molemmat koirat rähisi vastaantulevalle ja siinä agression vallassa kun ei päässy toisen koiran luokse niin alko härkkiä toisiaan. Sen luultavasti aiheutti myös se että Elmeri oli sokeutunut toisesta silmästään joten ei nähnyt sivulle ja aina jos Lex hipasikin siinä tilanteessa Elmen kylkeä niin Elmeri yritti puolustautua ja yritti purra/näykätä.

04.06.2010 11.45

Jos olen koirien kanssa kaupungilla, niin käytän niitä yhtaikaa ulkona remmin kanssa. Meillä on hihnaviritelmä, jossa kaksi hihnaa yhdistetty - monitoimihihna plus normihihna. Monitoimihihna on keskeltä kiinni normihihnaan, ja koirat sitten omassa päässä monitoimihihnaa.

Pääasiassa koirat saavat kulkea edessäni, mutta jos liikenöinti on vilkasta, komennan ne pientareen puolelle, jossa vanhempi kävelee nuoremman edellä. Jos tie on ahdas ja pitää ohittaa koira (kumpikin tahtoisi mennä tutustelemaan), pidän nuoremman ohitettavan koiran puolella ja vanhemman toisella puolen hihnat kireällä. Tämä siksi, koska muuten minulla olisi yhdellä kädellä n. 40kg lihasta kiskomassa, helpompi jakaa paino molemmille käsille, jonka lisäksi nuorempi on helpompi pitää aisoissa ohituksessa.

Ongelmia meillä ei ole tullut. Ensialkuun tosin vähän, kun nuorempi ei millään halunnut ymmärtää, että vanhempaa pitää kunnioittaa ja huitoi aina sen tiellä :D Voisin tällä tavoin kuljettaa kolmea tai neljääkin koiraa, mutta siinä kohdin koirat saavat kyllä olla jo ohitusvarmoja.

Muokattu viimeksi: 04.06.10 11.50
04.06.2010 11.49
021665746_r
Oulunsalo
Käytän melkein aina kummankin kerralla, joko hihnalla tai ilman. Nykyään Konnakin on paljon rauhallisempi ohitustilanteissa ja pystyn pitämään kumpaakin irti, käskyllä pysyvät jalan vieressä ja jossain metsässä tmv vapautan juoksemaan. Joskus jos vastaantuleva koira haukkuu tai jotenkin muuten on semmonen että Konna ois enemmän kiinnostunut siitä saatan ottaa sen ohituksen ajaksi hihnaan mutta päästän sen jälkeen irti. Käytän myös pyöräillessä monesti kumpaakin yhtäaikaa, ja sillon en vois kuvitellakkaan että pitäisin molempia hihnassa, olisin ihan solmulla :D Eli siis toinen remmissä tai kumpiki irti ja taas käskyllä pyörän vieressä.
04.06.2010 12.03
Meillä oli aluks kans vähän ongelmia tuon nuoremman ymmärtää ettei nyt ole mikään leikki hetki vaan rauhallinen lenkki :D Mutta nykyään menee helpommin = ) Tosin uskon että jokaisella koiralla on hihnassa niitä päiviä kun oikeen vammattaa ja riehuttaa :D
04.06.2010 12.05
021056777_r

Kyllähän tuo tyhmyys joukossa tiivistyy Ohitustilanteet on yhessä vielä vähän hakusessa, jos jommalla kummalla pettää pinna niin pettää sitten toisellakin. Pääsääntösesti kävelevät nätisti, Carolla taipumusta innostua jos Tamikin on mukana, pitää kytätä millon se näyttää siltä, että kohta hyökkii pienemmän päälle. Niin ja lintuja/oravia/ihan mitä vaan tykkäävät molemmat jahdata, että saa skarppina olla ettei jompi kumpi pääse vahingossa irti.

Ihan perus hihnat on molemmilla, Tamilla käytän ketjusta puolikuristavaa (kaikki muut pannat se onnistuu keplottelemaan pois), Carolla ainakin jos molemmat koirat on mukana niin käytän vedonestovaljaita, se on helpompi hallita.

Niin ja Caro villiintyy aina sen jälkeen, kun Tami on käyny kakalla, en tiiä yhtään miks

Muokattu viimeksi: 04.06.10 12.06
04.06.2010 12.47

Kahden vieminen on vielä tosi helppo juttu, en koe sitä mitenkään erilaiseksi kun yhden vieminen. Kolme sitten onkin jo asia erikseen :D

Jos vien noita kolmestaan, niin mulla on Walle ja Onni rinnakkain vasemmalla puolellani, koska ne kävelee vierekkäin hyvin ja tottelevat paremmin kun toi kolmas. Topi mulla on sitten vaikeimpana oikeassa kädessä yksinään.

Tosin harvemmin mä kaikkia kolmea vien, koska siinä joudun pitämään koirat senverran kiinni itsessäni että ne on heti hallinnassa eikä sitten kohta kun saan hihnan lyhemmäksi, joten koirat ei siinä oikein vapautta saa haistella tai muutakaan.

Nyt viimeaikoina olen välillä vienyt Onnia ja Jekkua samaan aikaan, mikä on melko helppoa. Onni kävelee niin, että mulla ei periaatteessa ole kuin Jekku koska Onnista ei ole mitään häiriötä. Jekku sitten onkin asia erikseen kun ei vielä kunnolla osaa hihnassa mennä, yleensä joudun koko ajan ojentamaan sitä kun se roikkuu Onnin takajaloissa..

04.06.2010 13.10
Tosin asuinympäristökin tuo oman haasteet. Itse olen muuttamassa kesällä stadiin ja luulen että sitten alan kulkemaan vain yhden koiran kanssa kerralla =)
Muokattu viimeksi: 04.06.10 13.11
04.06.2010 13.54

Täytyy sanoa, että kyllähän se tyhmyys tosiaan välillä joukossa tiivistyy meilläkin

Aika pitkälti kuitenkin käyn itse noiden kaikkien kolmen kanssa lenkkeilemässä.. Joskus käyn matkanvarrella myös Essin porukoilta siihen toveriksi kulkemaan eli sit mennään neljän koiran kanssa.
Täällä maalla tosin lähes tulkoon aina on kaikki noi omat porsaani irti, eli ei kauheesti hihnojen kanssa tarttee pelleillä.. :D Riippuen kuitenkin siitäkin missä mennään jne, eli kyllä noita voi hihnoissakin ihan sujuvasti kuljettaa. Ja siis ihan kaupunkialueella olen suurimman osan noitten elämästä vietelly, joten ei sekään mitenkään vieras ympäristö lenkkeillä ;)
Niin ja siis kyllähän minä käyn toisinaan ihan vain yhdenkin koiran kanssa leikkimässä ja samalla lenkkeilemässä jne.. Eli vaikka yleensä käytän kaikki kerralla, niin toisinaan myös mennään yksitellen tai kaksittain, riippuu ihan millä tuulella satun olemaan ;D

Meillä mennään niin, että kaksi koirista on samalla puolen ja yksi eri puolella(aika usein niin että tytöt on toisella puolen, Jasu toisella), mikäli lyhyillä hihnoilla mennään. Pitkillä hihnoilla käsken sitten kaikki samalle reunalle.. Itelläni siis on pääasiassa hihnoina ihan normi nahkaremmit (tällaiset hurtan remmit, paitsi bgb-lukolla) ja kaulassa yleensä leveät puolikurkkarit..

Rullaluistelemassakin käyn kaikkien kolmen kanssa yhdessä, kunnolla pyöräilemään Iippa ei vielä pääse, mutta Jasu ja Meggy menee pääsääntöisesti yhtäaikaa siinäkin..

04.06.2010 15.55
Toi rullaluistelu kuulostaa jo kolmen kanssa pelottavalta ;D Mutta nostan sulle hattua jos se onnistuu : D
04.06.2010 16.04
Meillä vaan yksi koira nurkissa pyörii mutta toista on ajateltu tässä jossain välissä hankkia. Lähinnä tää lenkitys on ollut ongelmana kun äiti pelkää ettei kahta koiraa hallitse vaikka molemmat tulis olemaan säkäkorkeudeltaan vaan n. 28-35 cm. Millanen olis kaikkein yksinkertaisin tapa aikuisen naisen taluttaa kahta pientä koiraa?

Iiris ei vedä hihnassa juurikaan lainkaan ja tulevasta pennusta on vielä hankala sanoa, mutta toivotaan nyt ettei hänkään hyvän koulutuksen tuloksena tähän hommaan lähtisi.
04.06.2010 16.28

En usko että teillä tulee ongelmia jos vanhempi koira jo osaa remmissä kävelemisen hyvin. Kannattaa vaan aloittaa beebe koiran kanssa ensin yksin ettei heti ryntää joukkolenkeille. Meilläkin pistettiin nuoren collien kanssa samalla lenkille toinen koira vasta ekaa kertaa puolen vuoden jälkeen.

Ja eihän se mikään sääntö ole että jos ottaa uuden koiran niin että se pitää viedä samaan aikaan vanheman kanssa. Jos se ei onnistu niin sitten menettä kaksi lenkkiä =)

Muokattu viimeksi: 04.06.10 16.29
04.06.2010 16.45
Ongelma vaan on se että näin kun minä yläasteella ensi vuonna suunnilleen joka aamu kahdeksaksi kouluun menen, niin äiti joutuis joka tapauksessa vetämään lenkit kun tuo Iiris on niin aamu-uninen ettei ennen puolta kaheksaa mitenkään saa ulos patistettua. Ja äiti tuskin jaksaisi vetää kahta lenkkiä yhden aamun sisään.

Mutta tietysti voishan sen pennun ottaa aikasemmin ulos ja äiti vois viedä Iiriksen vasta sitten kun oon ite koulussa?
04.06.2010 16.57
No meillä ei ainakaan mennä koiran pillin mukaan vaan lenkille mennään sillon kun mennään! Ja yläasteella ei mennä läheskään joka päivä kasiin ainakaan minä en mennyt kun kerran kaksi viikossa =D Amis ja lukio ovat jo juttu erikseen =)
04.06.2010 17.00
Wiikka kirjoitti:
Toi rullaluistelu kuulostaa jo kolmen kanssa pelottavalta ;D Mutta nostan sulle hattua jos se onnistuu : D

Ei se pelottavaa ole, siinähän ne vierellä jolkuttelee :D

Täytyy sanoo tohon "yhteislenkkeilyyn", että itse kyllä olen alusta asti käyttänyt koiria sekä yhdessä että erikseen lenkillä. Omasta mielestäni siinä on juuri se etu, että koira oppii, että mentiin miten vain, niin samallalailla jokatapauksessa käyttäydytään =) Toki pentua nyt ei minnekkään kauhean pitkille lenkeille voi ottaa, mutta ainakin niille pienille lenkeille..

04.06.2010 17.06

No jo niin sanot :D Pakko myöntää että minä en itse lähtisi tämän porukan kanssa rullaloistelemaan jos henkeni on yhtän tärkeä :D

Ja tässä taas tullaan siihen että koulutus tapoja on monia : )

Muokattu viimeksi: 04.06.10 17.06
04.06.2010 17.21
Wiikka kirjoitti:

No jo niin sanot :D Pakko myöntää että minä en itse lähtisi tämän porukan kanssa rullaloistelemaan jos henkeni on yhtän tärkeä :D

No empä kyllä minäkään nyt ihan heti esim ton Essin kanssa lähtisi rullailemaan(tai siis yksin se vielä menisi, mutta jos siihen ottaisi useamman niin oisin varmasti solmussa), se kun on sellanen lahopää xD
Mutta noitten omien kanssa ei oo onneks mitään ongelmaa. Tänä keväänähän Isa onkin vasta ensimmäistä kertaa päässyt rullaluistelemaan(no ylläri, kun on viime kesän pentuja) ja vähän kyllä mietin, että mitähän siitä tulee, mutta päätin sitten kuitenkin ottaa kaikki kolme samantien mukaan, osaahan se kuitenkin normaalistikkin hihnassa kävellä ja Jasun sekä Meggyn tiedän menevän kiltisti.. Ja en oo vielä kuollu(tai ees meinannu) x)

08.06.2010 09.52
022293845_r
Vantaa

Mä käytän meidän koiria samaan aikaan lenkillä ja hyvin kävelevät vierellä. Koskaan eivät ole mitenkään hulluna vetäneet (lukuunottamatta ensimmäisiä yhteisiä lenkkejä) eivätkä muutenkaan hötkyilleet.

Millaisia kokemuksia teille on monen koiran ulkoiluttamisesta samaan aikaa? - Kahden koiran ulkoiluttamisesta samaan aikaan on vain hyviä kokemuksia. Naapurin terriereitä (2kpl) olen talutellut ala-asteelta lähtien samaan aikaan ja nyt omia aussieita, eikä koskaan ole mitään negatiivista kokemusta/sattumusta sattunut. Aina on koirat nätisti vierellä kulkeneet jne.

Onko ohitukset yhtä vaivattomia kun yhendenkin kanssa vai lietsooko koirat toisiaan? - Silloin kun ensimmäisen kerran ulkoilutin omia koiria samaan aikaan, niin Chéri oli kokoajan Ladyssa kiinni ja seurasi tätä joka paikkaan. Silloin sitä ei muut ohittavat koirat kiinnostaneet ja ohitukset sujuivat muitta mutkitta. Nykyään ohitukset sujuvat entistäkin paremmin, kun eivät nuo vastaantulevista koirista pahemmin kiinnostuneita ole. Tutun koiran tullessa vastaan molemmat koirat käyttäytyvätkin sitten ihan eri tavalla :D

Ja mitä remmejä te käytätte? - Mökillä en Chérillä käytä juuri koskaan mitään remmiä, mutta Ladylla lähes aina. Kaupungissa käytän milloin mitäkin. Yleensä käytän nahka hihnoja molemmilla tai sillen harjoitustaluttimia.Joskus (harvoin) käytän toisella flexiä ja toisella pyöreää talutinta.

Sometimes to do the right thing, we have to give up what we want most. Even our dreams
10.06.2010 11.20
021128310_r
Mä saatan käyttää jopa kolmea koiraa samaan aikaan, se ei aina oo helppoa, mutta jos mennään metsään niin otan kaikki mukaan, jos kävellään tiellä, niin otan yleensä vain 2 koiraa mukaan. Mutta, näin meillä, muualla voidaan tehdä toisin :D
x Maisa s. 2001, labnou Otto s. 2002 k. 2014, x Luke s. 2005 k.2013, labnou Riemu s. 2013, x Yogi s. 2014
10.06.2010 11.34
Wiikka kirjoitti:
No meillä ei ainakaan mennä koiran pillin mukaan vaan lenkille mennään sillon kun mennään! Ja yläasteella ei mennä läheskään joka päivä kasiin ainakaan minä en mennyt kun kerran kaksi viikossa =D Amis ja lukio ovat jo juttu erikseen =)

Niin no... Mä "tanssin koiran pillin mukaan" tässä asiassa. Aamulla toki saan tuon ulos (kantamalla tai omin jaloin) mutta että lenkille klo 6:15? Vinkan kanssa? HAH! Tuo on niin aamu-uninen myös, että siitä ei tulisi mitään.
Toinen juttu on sade. Silloin tuota ei saa edes kantamalla ulos. Ja tämä on ookoo mulle, sittenpähän pidättelee.

JA viikossa mä menin yläasteella kasiin 3 päivänä + yhtenä 10:15 ja yhtenä 7:30 ;)

Mulla tulee syksyllä eteen tämä kahden koiran kanssa ulos juttu. Sanna ja Jenna meni aina nätisti lenkeillä, mutta saa nähdä, miten Vinkan ja pennun kanssa onnistuu. :D

10.06.2010 11.51
021305882_r
Tampere
Meillä molemmat viedään aina yhtäaikaa ulos, ja hyvin tuo sujuu. Molemmat kuitenkin sen verran pieniä että pystyy yhdellä kädellä pitelemään. Elikkäs siis molemmilla on fleksit ja toinen vasemmassa kädessä ja toinen oikeassa. Ongelmia tulee lähinnä silloin jos tulee riitaa haastava koira vastaan ja en päästä näitä lähelle niin simppa purkaa ärtymyksensä peetun ja ärähtää sille... Silloin vaan koirat omille puolilleen ja marssimalla eteenpäin :)
10.06.2010 13.35
019670821_r
Helsinki

ot/ Kyllä minäkin menin kasiin ylä-asteella melkein aina. Siis aina kun sain itseni ylös niin aikaisin että aamutunnille ehdin :D

Meillä on lenkkeily mennyt mukavasti kahden koiran kanssa, ja satunnaisesti on yksi tai kaksi hoitokoiraakin ollut mukana. Toinen kulkee toisella puolella ja toinen toisella, tappelu, riehuminen ja toisen ahdistelu on kiellettyä ;)

10.06.2010 17.53
Eipä tullut kokeiltua sillon kun vielä oli mahdollisuus.. no mutta nyt ajattelin opetella viemään kahta koiraa samaan aikaan, sillä kun toisen ottaa niin toinen jää huutamaan tarhaan.
11.06.2010 11.07
021630159_r
Lappajärvi
Itse käytän harvoin kaikkia koiria samaan aikaan lenkillä... Joskus saatan huvin vuoksi innostua kahta viemään, mutta harvoin... Yleensä äiti lenkittää kaikkia 4 kerrallaan (joskus viki on mukana) jossain syrjäisellä metsälenkillä, jos äiti lähtee jonnekkin autoteille se ottaa vaan kaksi mukaan...
11.06.2010 11.11
022616819_r
Kauhava

jos ei sisko oo kotona,niin vien kaikki kolme koiraa yhes lenkille:)Bella ja Peppi jakajaan ja nekku eri hihnaan(yleensä kyl otan aina Bellan&Pepin,mutta oon menny kaikkien kolmenkin kans ja sit ku Nekku on isompi niin tullaan jatkossakin ottamaan kolme mukaan:))Meillä ei oo ohitusten kans mitään vaikeuksia ja yleensä noi tykkää tulla vähän mun peräs&vieres,eli ei vät vedä:)

Pieniä koiria, Suuria sydämiä http://huiskuhantammme.blogspot.com/
11.06.2010 11.16
020172777_r
Kuopio

Uuno todellakin lietsoo Otto riehumaan ja hillumaan ja haukkumaan. Aina on ollut ja tulee olemaan, että pienempi ottaa isommasta mallia. Se on herkkua, kun saa käyttää Otto9a yksinään. Voi, kun se menee silloin nätisti vierellä, ilman remmiä. En voisi edes harkita samaa kummankin koiran kanssa. Jos Otto on irti, se hyppii Uunon päälle ja jos kummatkin on irti, meidän on pakko olla metsässä. Kummatkin koirat lähtee lähes aina lenkille samaan aikaan. Koitan suunnata metsään, koska nuita on vaikea käyttää remmissä. Välillä on hyviä lenkkejä, jollin ei tarvitse haukkua kenellekkään, mutta toisinaan ei ole niitä hyviä kausia. Meillä käytetään tavallisia hihnoja, fleksit ahdistaa.

11.06.2010 11.34
En oo ikinä käyttäny Ruutia ja Ronia yksin samaan aikaan lenkillä. Voin vaan kuvitella kun koira tulis vastaan ja nuo kummatki ois mulla.. Ruutin osaisi mennä sievästi mutta Roni.. Meinaa vähän remmi räyhätä toisille koirille. :/ Sillon saa ihan kunnolla pitää kiinni enkä varmasti yhellä kädellä jaksasi pitää. On se sillonki alkumatkasta jo semmosta haipakkaa kun isän kaa käytetään noita. Roni on koko ajan Ruutin perään ja vetää, mutta sitte rauhottuu. Et käytän vaan yhen kerrallaan lenkillä. :D Mutta varmaan tulee kahden koiran kanssa kulettua lenkillä, kuhan huomenna pentu saapuu kotiin. On metässä hyvä mennä, ku toinen ei välttämättä hihnaa tarvi.
11.06.2010 11.38
022639294_r
Säkylä
Mmn... 4 koiraa samaanaikaan :-D
11.06.2010 11.38

Kiba/ Mua ei haittaa yhtään, ettei Vinka ole kuudelta lähdössä lenkille, saatika sateella. Käy mulle paremmin, kuin hyvin! ;)

Onko kellään käytössä sellaista kaksihaaraista hihnaa? Jos on, niin miten on toiminut?

11.06.2010 11.48
Meillä ollut josku sellainen erillinen jakajapala hinaan, eli se jakoi hihnan kahdelle. Topilla ja Wallella se toimi ihan hyvin, aina kun toinen apinoi hihnassa niin se tempoikin toista eikä ihmistä :'D Mutta aika nopeasti ne oppi siinä kulkemaan ja helppo se sitten oli.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti