Kaksi koiraa hihnassa! - Sivu 3 (Koirat > Koirien koulutus)

21.07.2010 15.51
021185416_r
Espoo

Meillä ulkoilee lähes poikkeuksetta kaikki kolme shelttiä samaa aikaa, joskus taluttajia on kaksi josks taas yksi. Yleensä kaikki sujuu mainiosti, mutta välillä on niitä päiviä kun tyhmyys kirjaimellisesti tiivistyy laumassa ;) tosin nykyään niitäkin vähemmän!

Meillä on kaikille koirille omat remmit niin erottaa niistäkin jos täytyy jonkin hihnaa lyhentää.
Nemolla on flexi, koska ei vedä vaikka flexi vaihdettaisiin lyhyempään ja muutenkin kulkee yleensä nätisti vierellä. :) Kodalla on nahkahihna ja Capolla kangashihna (tai en tiiä mikä se on "oikealta nimeltään" mutta sellanen hurtan värikäs hihna? jos joku tajuu;)

Muokattu viimeksi: 21.07.10 15.54
www.shelttitrio.blogspot.com
21.07.2010 15.54
Iines ja Tupu kulkevat oikein kätevästi samaan aikaan. Hihnat samaan käteen saman pituisiksi, niin koirat kulkevat kylki kyljessä reippaasti suoraan eteenpäin, kumpikaan ei halua hävitä toiselle.
21.07.2010 16.51
Meilläkin kuljetaan oikein hienosti samaan aikaan hihnassa. Koirat kulkee suoraan eteenpäin ja yleensä annan niiden mennä pitkällä hihnalla. Otso kulkee aina rauhallisesti(joskus vähän liiankin rauhallisesti..), eikä vedä hihnassa, mutta timi saattaa välillä vähän vetää. Timiä ei kiinnosta ohikulkijat, mutta otso koittaa silloin tällöin päästä vähän lähempää tuttavuutta tekemään, muuten menee oikein hienosti.
10.08.2010 14.17
020455408_r

Paras juttu ikinä!

Mä en voisi Rautaa lenkittää ilman että mulla on toinen koira mukana. Rauta on hirmuinen vetämään lenkillä, monesti olen aivan mennä nurin. Toki tämä toinenkin on, mutta pienestä koostaan johtuen ei ole niin vaikea lenkitettävä. Ja harvemmin nämä eri suuntiin onneksi vetävät.

Jekku pitää lenkillä huolta että tahti on sopiva. Jos Rauta menee liian lujaa, Jekku näykkäisee Rautaa korvasta. Ja sama juttu jos Rauta vauhkoontuu jonkun pihalla haukkuvasta koirasta tai lähistöllä olevasta kissasta.

Jos lenkillä tulee vastaan auto, toinen lenkkeilijä tai lenkillä oleva koira, ne saa pienellä komennuksella saan olemaan nätisti ja siirtymään tien reunaan tai lähellä olevaan liittymään. Mieluummin odotan näiden kanssa kuin lähden näiden kera ohittamaan.

Ainoastaan kaksi ongelmaa on lenkin aikana. Molemmat kun ovat uroksia niin aika monesti käy niin että sotkevat pissatessa toisiaan. Ja toinen ongelma on silloin kun nartuilla on juoksuaika. Silloin Rauta yrittää astua Jekkua, niin ettei lenkistä tule mitään. Syksyllä ja alkukeväästä-keväästä en voi näiden kanssa mennä.

10.08.2010 14.43
022452790_r
Savitaipale
Ei meillä ole varsinaisia ongelmia ollut noiden kanssa, paitsi silloin kun noilla kahdella tyhmyys tiivistyy tai joskus alkuaikoina. Inhottavinta on tosin ne tilanteet, jolloin toinen menee toiseen ja toinen toiseen suuntaan - hajujen suhteen, mutta ei mitenkään kovin suurtaa enää ole, alkuaikoina kylläkin mutta yli pari vuotta kun nuo kaksi on yhdessä lenkillä olleet niin ei ole sellaista säätöä samalla tavalla.
10.08.2010 15.06
021714062_r
Hämeenlinna
Silloin kun isä asui vielä kotona, lenkitin kaikkia kolmea koiraa yhtäaikaa. Ei tuottanut ongelmia vilkkaammallakaan seudulla.
Se mikä ei tapa, se tappo melkein.
09.01.2011 20.31
021033285_r
Varkaus

Mä käytän yksinäni korkeintaan 3 koiraa kerrallaan lenkillä, nää on kuiteskin sen verran isoja kaikki ja tahdon huolehtia et pärjään koirilleni tilanteessa kuin tilanteessa ilman kummempaa showta. Useimmiten lenkkeilen kahden kanssa, helpompi kun ei hihnat niin pahasti sotkeudu tms. Oon tosin harkinnut et hankkisin jakajan ja käyttäsin Ilonalla ja Karolla sellasta, sit menis paremmin kolme kerralla.

Meidän koirista vaa Ilo ja Karo kulkee mun mielestä hihnassa toimivasti, Matti vetää herkästi ja Hillalla on vielä tommosta pentumaista höhläilyä, siks en käytätään ikinä Mattia ja Hillaa yhtäaikaa, menee liian vaikeeks jos on kaks koiraa mukana joita molempia pitää välillä muistuttaa nätisti hihnassa olemisesta.

Ohituksissa koirat herkästi lietsoo toisiaan. Karo nyt ei välitä mistään, mut Ilona herkkiksenä ottaa paineita heti jos on jompikumpi noista nuorista mukana ja tulee vaikka ahtaampi ohitustilanne tai kakarat ei malta ohittaa nätisti tai muuten vaan on ylimääräistä sekasortoa. Yksinään kaikki koirat ohittaa hyvin, eikä näistä kukaan mikää räyhä ole.

Remmeinä mulla on yleensä perusnahka tai kangasremmit. Varsinkin jos on kolme koiraa niin hihnat on lukittu toisiinsa (yleensä yks remmeistä on monitoimihihna, eli lukot molemmissa päissä ja helppo laittaa hihnat sen avulla yhteen), Näin mulle tulee periaatteessa vaan yks hihna käteen josta pitää kiinni ja helpompi kasata koiria sivulle ohituksissa ja muussa, ku jos hihnat ois kaikki sekasi ja eripitusia ja ties mitä. Kaks koiraa jos on nii menevät sit vaa normisti omissa hihnoissaan. Jakajaa oon ajatellu , Ilolla ja Karolla menis hyvin, ne kävelee muutenki yleesä aina vierekkäin melko samaa tahtia.

Muokattu viimeksi: 09.01.11 20.33
10.01.2011 00.48
021494512_r
Helsinki

Nykyään nuo menee jo aika kivasti kahdestaan lenkillä. :D Ohitukset on välillä vaikeita, ja mielummin väistän tai vaihdan tien toiselle puolelle tms. kun otan riskin, että Tomo alkaa rähistä, jos yhtään näyttää siltä että vois tulla rähinä. Se vetää niin herkästi kierroksia. Mut täällä aika harvoin tulee ketään vastaan...

Muuten noi kulkee tosi kivasti, pidän hihnat yleensä samassa kädessä, kun mulla on joku asennevamma siitä, että toinen käsi pitää olla vapaana, en tykkää jos molemmat kädet on kiinni hihnoissa. Helpompi esim. palkata koiria, jos on toinen käsi vapaana. :D Tilauksessa on molemmille omat nahkahihnat, Kaedelle ruskea ja Tomolle musta. Tomo menee mun edellä, ja Kaede kulkee milloin mun takana/vieressä, milloin edellä Tomon kanssa. Tomo joskus yrittää vetää, mut se on enemmän sellaista nykimistä.

Vaikka Tomon hihnakäytöksessä on paljon moitittavaa, niin se on tosi hyvä, että se ei ikinä hihnassa lähde Kaeden riekkumiseen mukaan. Kaede joskus yrittää hyppiä Tomon päälle ja haastaa sitä leikkiin, mutta Tomo ei koskaan hihnassa lähde, vaikka näkee että mieli tekis. Sekin on kiva, että Tomo kävelee yleensä nätisti reunaa pitkin, niin voin sit keskittyä siihen, että Kaede ei haahuile auton alle tms.

Too few hellos and too many goodbyes
31.01.2011 16.52
020435039_r
Pieksämäki

minä joudun välillä käyttämään kaikki meidän 4 koiraa samaan aikaan lenkillä , ,mut onneks on niin pieni kokosia et niille pärjää vaikka joku toinen koira tulis vastaanki.mut se on kyl ihan hirveetä , ku jokanen vetää eri suuntaa ja remmit menee sekasi :D

31.01.2011 17.04
Parhaimmillaan olen lenkillä ollu 4 whippetin ja 1 borzoin kanssa (yksin). ;) Ei pahemmin ongelmia ollu
31.01.2011 17.26
000043810_r
Mulla kans lenkkeilee koko lauma välillä yhtäaikaa, ei mitään ongelmia kun jokainen on opetettu käyttäytymään. Toisten koirien ohitustilanteet on säätämistä Padan kanssa mutta nyt olen päättänyt treenata sen taas kuosiin, päässy maalaistumaan hiukan :D. Niin joo ja mulla on kans pakkomielle että koirat pitää olla samassa kädessä ja toinen käsi vapaana, tiedä sitten mistä johtuu.
31.01.2011 17.55
000055757_r
Meillä myös kahden koiran kanssa kuljetaan, mutta useimmin niin, että kun päästään tästä asuinalueelta pois, niin päästän tuohon kävelytielle vapaaksi, kun kulkevat niin hienosti, eikä yleensä tule vastaantulijoita. Mutta jos hihnoissa ovat, niin välillä menee hienosti, välillä taas on aikamoista säätämistä.. Saattavat välissä alkaa haastamaan toisiaan leikkimään, mutta kyllä sitten lopettavat kun komentaa. Useimmin kuitenkin vapaana kuljetaan tuolla tai metsässä. Toisten koirien ohittamista pitää kyllä vielä harjoitella hihnassa.
31.01.2011 18.10

Mä vien lähes poikkeuksetta noi yhtäaikaa lenkille. Hihnalenkit meillä sujuu mallikkaasti, noi kulkee joko rinnakkain tai sitte peräkkäin mutta sääntönä on että kumpikaan ei mene ilman lupaa mun ohitse.

Veetiä ei juurikaan kiinnosta vastaantulijat kun taas Violan pitää saaha kattoo ja tuijottaa mutta yleensä sit jääki siihen. Joskus se saattaa yrittää lähtee sitä vastaantulijaa päin mutta kun sanoo topakasti jotain niin jättää menemättä. Meillä siis ohitukset sujuu aika kivasti.

Monesti mulla on Veeti irti, se odottaa käskystä ja tulee viereen. Pyrin pitää kaksikkoa irti aina ko mahollista ja kun ite näkee että koira tulee vastaan niin kutun molemmat luo ja laitan remmiin varalta. ohituksen jälkeen lasken sitten taas irti.

31.01.2011 18.39
022597842_r
Helsinki

Meillä myös lenkkeillään melkein poikkeuksetta molempien koirien kanssa yhtä aikaa.

Ainoastaan joihinkin treeneihin ja miitteihin, joihin toista koiraa ei voi ottaa mukaan, menen yhden koiran kanssa. Samoin jos pitää mennä ulos treenaamaan/kouluttamaan/yleistämään käytöksiä tai muuta, niin otan yleensä vain yhden treenattavan mukaan. Joskus tosin treenaamaankin on helpompi mennä kahden koiran kanssa, toinen treenaa aina paikallamakuuta kun toinen on hommissa.

Usein mieheni käyttää sitten sen ei-treeneihin-mukaan-pääsevän koiran samaan aikaan ihan privaattilenkillä, jotta se ei jää vaille aktiviteetteja.

Tavallisilla lenkeillä molemmat koirat on kuitenkin aina mukana, joskus lisänä on myös hoitokoiria. Sinällään olen tosin jäävi vastaamaan aiheeseen "Kaksi koiraa hihnassa", koska meillä ei melkein koskaan olla hihnassa. :D

http://jillan.blogspot.com
31.01.2011 22.29
021559401_r
Oulu
Kaikki perus lenkit käydään kahden koiran voimin.
Hihnan jakaja on muuten mitä mainioin keskintö ;)
Ainoata rakkautta jota rahalla voi ostaa: koirat
01.02.2011 17.15
022287476_r
Meillä mennään yleensä koko trion kanssa lenkille.Ihan hyvin sujuu, koska kaksi vanhempaa ovat rauhallisia, mutta toisinaan murkku meinaa sotkeutua hihnaa.Haukkuvan tai murisevan koiran vastaan tullessa nämä alkavat vetää, mutta onneksi ovat nopealla korjauksella nätisti.Tosin vien näitä myös yksinkin lenkille, jotta saavat vähän omaakin aikaa.
Puudelipoweria!
01.02.2011 17.21
021925220_r
Lahti

Kaksi koiraa ja kaksi flexiä/hihnaa.

Nikke menee oikealla sivulla, Javi vasemmalla. Joskus hihnat sotkeutuu tai keksivät lähteä ristiin rastiin kuljeskelemaan mutta kyllä ne yleensä menee ihan hyvin :)

nomen est omen - Budoar Bravo
01.02.2011 17.28
022223870_r
Lahti
Neljä koiraa menee tarvittaessa ihan hyvin yksinkin. Dina ja Aida kahteenjakavaan, Sodalle oma nahkahihna ja Wendy flexiin. Kaksi oikealla, kaksi vasemmalla. Tosin Wendyhän hinaa lenkillä aina muutaman metrin jäljessä.
Team Monsterosa kuittaa.
01.02.2011 17.45
Nykyään menee colliet ja kääby hyvin samaan aikaan hihnassa :)
04.02.2011 18.01
022379090_r
Eura
No oma harmaani Nelli kulkee nätisti edellä eikä vedä, kun taas tämä pöhlempi osapuoli eli Siru vetää senkun kerkeää. Olen yrittänyt tosissani kouluttaa sitä, muttei onnistu... Siru ei onneksi pysähdy lenkina ikana, jollei utle kakki- tai pissihätä, eikä Nellikään kovinkaan usein. Joten nämä kaksi menevät todella hyvin samlla kertaa ja lähes poikkeuksetta ne ovat molemmat mukana, kun olen kävelemässä. Jos juoksen niin ainoastaan Siru.
07.02.2011 20.57
022154934_r

Millaisia kokemuksia teille on monen koiran ulkoiluttamisesta samaan aikaa?

Kumpikin pojista on mukana, yleensä vain siinä tapauksessa, että toinen on sairaana, on vain yksi mukana. Fleksi kummallakin, metsässä mennään pitkällä ja taajama-alueilla taas lyhyellä hihnassa vieressä.

Onko ohitukset yhtä vaivattomia kun yhendenkin kanssa vai lietsooko koirat toisiaan? - Lietsovat penteleet... yksin kun mennään, saan helposti kuriin, mutta kun on toinen mukana, niin tyhmyyshän siinä tiivistyy... yleensä ohitetaan ihan ok, tuijottaminen vaan on ongelmana. Isot sakemannin oloiset koirat aiheuttavat yleensä reaktion ja niitä olen oppinut varomaan. Yleensä mennään syrjään, otetaan kontakti ja annetaan sitten toisten mennä ohitse.

Ja mitä remmejä te käytätte?

Tosiaan fleksejä, tosin kesällä olisi tarkoitus hankkia hihnoille sellainen vyö, johon ne saa kiinni. Ja jollei saa fleksejä kiinni siihen, niin siinä tapauksessa sitten ostetaan nahkahihnat.

09.02.2011 12.32

Itse olen kolmea koiraa kerralla talutellut, silloin hieman haastavampia kun vetävä vanhus pystäri, nuori innokas seropi ja penikka Nanna. Kuitenkin lenkit sain kunnialla tehtyä ja koirat kulki suhteessa hyvin. Tuon kolmikon kanssa kyllä tehtiin lenkit metsässä.

Mutta muuten on lähes aina ollut kaksi koiraa kädessä ja hyvin aina pärjätty. Nykyinen kaksikko toimii oikein hyvin, pärjään niiden kanssa mainiosti. Ohitukset suoritetaan kunnialla, molemmat pysyy sivussa vaikka hieman tekis mieli mennä ohittajaa moikkaamaan.
Ainoastaan irtokoirat tekee vähän tiukkaa ja muut olosuhteet siinä. Kun kummatkin innostuu kunnolla ja ei saa irtokoiraa kontrolliin, niin pikkuinen karuselli tulee, vaikka saan edelleen pidettyä omani.

Hmm ja meillä on yleensä omat nahkaremmit, nämä kulkee myös välistä vetovyössä jossa kans molemmat kulkee pääsääntöisesti, kauniisti, sivulla ja ohittavat ihmiset moitteettomasti - toisten koirien tullessa otan omani viereen.

09.02.2011 13.53
022626855_r
Lahti

Boogien vielä eläessä ja jos jouduin viemään kaikki yhtäaikaa, niin mentiin näin

Classic

Eli siis toopermenni oikeassa kädessä omassa hihnassaan. Colliet vasemmassa yhdessä kaksipäisessä hihnassa, jonka toiseen päähän kiinnitetty hihnan jakaja. Jakajassa olevat koirat päästin aina vuorotellen vapaaksi, jotta pääsivät rauhassa tekemään hätänsä.

Nykyään noiden kolmen pienen kanssa jokaisella on omat hihnat ja menevät miten menevät. Tuon kokoisia koiria nyt pitelee miten päin vain, niin ei ole sellainen "armeijakuri".

Soopelit jos vien kahdestaan vain, niin ovat liki koko ajan vapaana.

Toisinaan ulkoilut sujuu ettei ole mitään sanomista ja toisinaan taas ei-niin-onnistuneesti. Itselleni ei-onnistumiseen riittää se, että oma koira kerran haukahtaa tms.

Arki on ilon juhla
11.02.2011 22.33
022310491_r
Ylivieska

Käytän usein Iinestä ja Cindyä yhdessä lenkillä. Viimeksi tänään. ja hyvin menee. Kumpainenkaan ei vedä, ja hallita pystyy joka tilanteessa.

Enitenhän ne koirat nauttii kun saavat juosta irti yhdessä :)

Iines <3
13.02.2011 23.00
020969947_r
Joensuu
Tässä on nyt muutama päivä menty kahden koiran kanssa, kun on ollut hoitolapsi viettämässä viikonloppua ja en voi muuta sanoa kun että voi hyvää päivää mitä touhua :D Ei ihan mene sillä lailla sujuvasti kuin ehkä voisi. Tämä oma sankari hyppii kokoajan toisen niskaan kun yrittää haastaa leikkimään ja toinen puhaltaa eteenpäin kun höyryveturi. Lisäksi tämä hoidokki aina vähän "innostuu" vastaantulevista koirista ja siihen pitää saada hirveät egopullistelut aikaseks. Lisäksi Jessihän olis kanssa hyvin mielellään menossa myös vastaantulevien luokse. Olen jo ihan onnellinen, että saa luovutettua tuon koiran omistajalleen huomenissa niin pääsee taas lenkkeilemään omassa rauhassa yhden rähjän kanssa :D
17.02.2011 13.32
021158855_r
Kuopio
2 vetävälle mäykylle pärjää vielä mut jos ois paljon isompi koira niin en kyllä käyttäis yhtä aikaa;D
27.02.2011 14.31
Hypno kirjoitti:

Jos olen koirien kanssa kaupungilla, niin käytän niitä yhtaikaa ulkona remmin kanssa. Meillä on hihnaviritelmä, jossa kaksi hihnaa yhdistetty - monitoimihihna plus normihihna. Monitoimihihna on keskeltä kiinni normihihnaan, ja koirat sitten omassa päässä monitoimihihnaa.

Pääasiassa koirat saavat kulkea edessäni, mutta jos liikenöinti on vilkasta, komennan ne pientareen puolelle, jossa vanhempi kävelee nuoremman edellä. Jos tie on ahdas ja pitää ohittaa koira (kumpikin tahtoisi mennä tutustelemaan), pidän nuoremman ohitettavan koiran puolella ja vanhemman toisella puolen hihnat kireällä. Tämä siksi, koska muuten minulla olisi yhdellä kädellä n. 40kg lihasta kiskomassa, helpompi jakaa paino molemmille käsille, jonka lisäksi nuorempi on helpompi pitää aisoissa ohituksessa.

Ongelmia meillä ei ole tullut. Ensialkuun tosin vähän, kun nuorempi ei millään halunnut ymmärtää, että vanhempaa pitää kunnioittaa ja huitoi aina sen tiellä :D Voisin tällä tavoin kuljettaa kolmea tai neljääkin koiraa, mutta siinä kohdin koirat saavat kyllä olla jo ohitusvarmoja.

meil ei kävis tää yhdistelmä koirien kokoeron takia :D

27.02.2011 14.33
siis tuossa tarkoitan sitä kun on se yhdistelmä hihna. meillä menee todella hyvin kun koirilla omat hihnat kävelee nätisti hihnassa. joskus molemmissa käsissä omat joskus yhdessä kädessä molemmat ! :)))
27.02.2011 22.12

Meillä menee hyvin kahden koiran kanssa. Yleensä tulee ongelma kun pitää päästää tervehtimään jotain koiraa, jolloin hihnat menevät täysin solmuun ja toinen hyppää ja toinen taas alkaa säheltää omiaan.

28.02.2011 19.55
022512569_r
Pori
Hyvin harvoin lenkitetään erikseen. Nätisti menevät molemmat, Luna kuin unelma mutta Lara vaati vielä pieniä muistutuksia :) Usein Luna saakin suurimman osan lenkistä viipottaa flexissä, ohituksissa ym. vierellä. Lara ei osaa kulkea nätisti pitemmällä remmillä, eli kulkee vierellä ja puistoissa saatan päästä irrottelemaan vapaana :)
What doesn't kill you hurts like hell

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti