Kaksi koiraa hihnassa! - Sivu 5 (Koirat > Koirien koulutus)

08.04.2011 17.03
021191485_r
Turku
Kurko kirjoitti:
Kurko kirjoitti:

Meillä on käytössä joka päivä nahkainen hihnanjakaja. En oikein niihin onnettomiin narunpätkiin luota. Hyvin toimii meillä ainakin, helpottaa kummasti kävelyä kun on yksi hihna vähemmän. Yleensä nuo isot kulkee jakajan kanssa ja pienimmäinen sitten omassa hihnassaan. Tuo on ollut meillä kyllä jo niin kauan käytössä etten kunnolla muista niitä aikoja kun se hankittiin, taisi olla aluksi vähän opettelemalla opettelua koirille että oppivat siinä kulkemaan nätisti rinnakkain. Eli aluksi oli säätöä ja vääntöä ja ihmettelyä. Vaan nopeasti oppivat sitten kuitenkin. Toinen antaa myöten kun toinen menee ojan puolelle tarpeilleen ja muuten kävelevät kiltisti rinta rinnan. En kyllä lähtisi suosittelemaan hihnassa huonosti käyttäytyvälle/käyttäytyville koirille, mutta mikäli hihnakäyttäytyminen on lapasessa niin voin suositella lämpimästi!

Syön sanani. En suosittele sittenkään. Teki meinaan aika pissiset temput toi jakaja mulle.. Blogissa tarkemmin mitä tapahtui (anteeksi nyt kun vähän mainostan mutten jaksa kirjoittaa uudestaan..) http://villahoususankarit.blogspot.com/2011/04/hihnanjakaja-hajosi.html#comments

Muoks // Niin ja tarkennan vielä että en siis suosittele juuri tuota hihnanjakajaa mikä mulla oli vaan otan nyt itsekin vastaan vinkkejä oikeasti hyvästä hihnanjakajasta. :D

Kannattaa käyttää tuo jakaja vaan suutarilla että vaihtaa lukon (lukot), kun se tossa jakajassa näyttää pelkästään pettäneen! Säästät rahaa ja vaivaa! :)

08.04.2011 20.28
021133219_r
Vantaa
meillä haukut kulkee nätisti kyllä jos yhes lenkkeillään.. eli 2 haukkua mukana. On tosiaa sitte niitä päiviä ku mun sana ei paljoakaa paina ja sillo mennää mite tykätää ja hihnat solmussa ja vaikka mitä muuta sähellystä.. onneksi kuitenkin yleensä on nätisti kummatki :D
09.04.2011 07.35
Nythän mulla on vaan Bono, mutta viikonlopuksi tulee tänne seuraksi hoitokoira, rodultansa collie. Bonon tyttökaveri :D Vien niitä varmaan kumpaakin samaan aikaan hihnassa, rasittavaahan se on vuorotellen viedä (eri asia jos on vaikka voimakkaat rodut jotka vetävät suuntaan jos toiseen) tai jotain muuta vastaavaa. Hoitokoira tullut jo tutuski vuoden takaa, eikä se kisko minne sattuu joten uskonpa että kaksin verroin mennään. Ja ainakin yks kaveri tulee varmaan lenkille että lenkitetään niitä sitten yhessä. Hauskaa tulee olemaan!
http://shelttimeininkia.blogspot.fi/
18.11.2013 19.40

Itse en jotenkin noita hihnajakajia osaa käyttää, viritin nahkahihnoista jakajan, mutta meno oli vähän epäreilua mininartulle, kun kaksi kertaa painavampi Into kuskaa sitä perässään kuin märkää rättiä... :D 

Meillä toimii parhaiten omat hihnat, isolle poitsulle 180cm ja minille 2m hihna. Uros kulkee lenkillä muutenkin mua lähempänä, niin hihnat ei laahaile pitkin maata vaikka käsilenkeistä pitääkin kiinni. Punotut nahkahihnat on pop sen vuoksi, että niitä voi kotona itse lyhentää sopivan mittaisiksi, ei tarvi muuta kuin kunnon puukon.

Tosin sitten, kun saadaan tolta urokselta kitkettyä selän takaa toiselle puolelle siirtyminen vekka, niin voisin ajatella tällaista hihnaa: http://www.elainkauppasalamanteri.composer.fi/eshop/categories/51/ Mutta nahkaisena, nylon on ehkä ikävin hihnamateriaali mitä tiedän. Pitänee siis kokeilla toi jossakin ja sen jälkeen teettää mittatilauksena :)

18.11.2013 20.34
022710853_r
Kannus

Meillä ei myöskään pelitä jakajat, toinen kiskasee väkisinkin toisen perässään, jos jää esim. tarpeilleen. Ohitustilanteet olis aika kaaosta, kun pentu sekä vanhin hinkuaa luo, joten tuntuu ikävältä toisessa. Jokaisella oma hihna, niin helpottaa paljon. Sekä kun pentu tahtoo välillä riekkua isompien kaulakarvoissa, niin helpompi ottaa se hetkeksi kävelemään viereen, kun on omat hihnat.

"I am calm. It's my imagination that's hysterical" - Jane Rizzoli
19.11.2013 22.30

Mie nyt, kun penska on tulossa, hommasin meille lyhyen jakajahihnan (mittatilauksena Designdogista). Hihnojen pituus 90cm (väreinä käsilenkissä musta, hihnaosissa punainen ja tummanruskea), eli käytännössä noita käytetään sitten lähinnä keskustassa kulkiessa. Antavat jonkin verran vapautta, mutta tarpeen tullen voi hihnaa pyöräyttää lyhyemmäksi. Sen lisäksi on tulossa kaksi 80-senttistä hihnaa, joita käytetään sitten jos/kun ollaan kahdestaan kaupungissa liikenteessä tai joku toinen taluttaa toista koiraa (mitä hyvin harvoin tapahtuu mutta ihmeitä voi sattua niitäkin).

Normilenkeillä (= aluksi lähinnä pissalenkeillä, jossa hihnat käytössä kummallakin) mennään sitten sillä tavalla, mikä parhaalta tuntuu, eli molemmilla n. 180-senttiset nahkahihnat. Siinä on liikkumavaraa kumpaankin suuntaan ja jos toinen pysähtyy tarpeilleen ja toinen ei, niin voidaan helposti toisen kanssa ottaa esim. kontaktiharjoituksia tai muuta vastaavaa eikä olla kuitenkaan ihan täysin iholla.

Siitä eteenpäin sitten katsotaan, mikä parhaalta näyttää ja tuntuu.

Macho, macho man.I've got to be a macho man.
20.11.2013 13.45

Saat sitten kertoa käyttäjäkokemukset tosta lyhyestä jakajahihnasta, kun saat Kennasöpöliinin taloon ja pääset joskus testaamaan :) Tosin meillä Into harjottelee vielä ihan sillä 180cm hihnallakin hihnakäytöstä, oon huomannut, että mitä enempi on liikkumavaraa niin sitä helpommin remmilenkit koirien kanssa menee. Mutta jos hankkis pidemmällä remmillä. käytännössähän mä en tarvis muuta kuin ton käsilenkkiosan, noita nahkahihnoja löytyy himasta parisenkymmentä ja kaikkia eri pituuksia kun on tupannut mini joskus yksin jäädessään hihnat järsimään ja oon sitten punonut käsilenkin tai hihnapään lyhyemmäksi, kun en oo roskiin raaskinut heittää :D

20.11.2013 14.01

^ Designdogilta löytyy myös tuommoinen käsilenkki. :D Sivuilla kertoo kyseisestä remmistä näin: " Normaalikokoinen käsilenkki jossa solki, jolla voit halutessasi pienentää lenkin kokoa niin, että se pysyy ranteessa. Saatavana eri väreissä ja mitoitetaan koirien painon mukaan." Hinta tuolla 12-14e. Kannattaa varmaan kysäistä, että löytyisikö nahkojen "soirovarastosta" sopivan mittaista pätkää tuollaisen tekoon, jos ei tekstiilistä halua ja tuollainen olisi mielessä/toiveissa. =) Meilläkin tuo jakaja tehtiin jämäpaloista, muuten olisi tullut varmasti hirveän hintaiset kun olisi joutunut yli 2 m:n pätkät ottamaan joka väriä, mutta tosiaan soirovarastosta löytyi sopivat pätkät, niin saatiin 55e:lla koko setti (eli rannelenkki + hihnat, kaikki tosiaan eri väreissä).

Plus sittenhän meillä on noissa nahkaremmeissä justiinsakin se metallirenkula, niin kai se pitäisi tuollainen kierteenpoistaja/käsilenkki hommatakin, vaikkakin sehän melkeinpä korvautuu, kun laittaa tuon jakajataluttimen hihnojen päihin, tosin sitten lisäpituuttakin tulee se reilut 90 cm (eli oltaisiin noin 270 cm:n mittaisilla hihnoilla liikenteessä). :D

Macho, macho man.I've got to be a macho man.
21.11.2013 10.12

Meillä kuljetaan nykyään koirat oikealla puolella vierekkäin, hihnat samassa kädessä. Takana, sivulla tai snadisti edessä saa mennä, mutta heti jos alkaa askel nopeutua, niin palautan taakse ja siellä sitten ovat. Toimii, vaikka vasta pari kolme päivää ollaan menty näin. 

Aikaisemmin menivät 2m remmeillä ja se oli yhtä sekoilua. Romylla on tapana kiertää mun takaa, jos pysähdytään ja oltiin jatkuvasti solmussa. Nykyinen systeemi on niin helppo ja meno rauhoittunut huomattavasti. 

26.11.2013 18.50
022631136_r
Ljungby

Välillä on kolme koiraa samaan aikaan, ja silloin yleensä kaikki koirat ovat samassa kädessä (vasemmassa) taikka niin että lapinkoirat ovat vasemmassa ja mitteli oikeassa kädessä. Ja hihnat luonnollisesti lyhyellä mutta löysällä. Vuorotellen luvan kanssa jokainen koira saa käydä haistelemassa puskia ja käydä asioillaan, näin välttää hihnojen solmuun menemisen.

lonkat D/D, kyynärät 0/0, polvet 0/0, silmät OK, sydän OK (pieni sivuääni)
26.11.2013 18.56
Daatu kirjoitti:
Välillä on kaikki kolme koiraa samaan aikaan, ja silloin yleensä kaikki koirat ovat samassa kädessä (vasemmassa) taikka niin että lapinkoirat seropi pojat ovat vasemmassa ja mitteli cavalier oikeassa kädessä. Ja hihnat luonnollisesti lyhyellä mutta löysällä. Vuorotellen luvan kanssa jokainen koira saa käydä haistelemassa puskia ja käydä asioillaan, näin välttää hihnojen solmuun menemisen.
26.11.2013 18.59
022710853_r
Kannus

Meillä ei ole hihnat olleet solmussa, korkeintaan vain kierteellä keskenään. Tosin mulle erittäin tärkeä juttu on, että kaikkien hihnat on mahd. saman pituiset. Erimittaset on jotain niin kauheaa.

"I am calm. It's my imagination that's hysterical" - Jane Rizzoli
09.12.2013 15.00
022142292_r
Helsinki

Mä kyllä "käytän käsiäni" koko ajan, eli hihnat menee vähän väliä kierteelle tms, mutta ei se mua mitenkään haittaa. Ei ne sentään solmusolmuun mene. Jos koira kiertää selän takaa, se kiertää käskyllä myös takaisin. Tuo käsky helpottaa elämää kyllä huomattavasti. Muuten saavat mennä vähän miten lystäävät, tietysti tavoitteena on, että kuitenkin nätisti. Mutta että ei ole väliä, kummalla puolella minua ovat tms. Jos koiria olisi enemmän, niin sitten varmaan olisi jo astetta hankalampaa tällä meiningillä, mutta kyllä nyt on sujunut ihan ongelmitta. Jakajaa olen joskus miettinyt, mutten kokeillut. Luulen, että ihan omilla hihnoilla on meillä mukavampi.

Life is like a dog sled team. If you ain't the leading dog, the scenery never changes. -Lewis Grizzard
09.12.2013 18.38
022700775_r

Meillä menee kaikki 5 helposti samaan aikaan. Yleensä yhdessä kädessä, joskus 2 / 3. Ihan perus hihnoilla.

10.12.2013 12.34
022643924_r
Kemi

Meillä kaks haukkua kulkee alussa ihan päin persettä kun villitsevät toinen toistaan, mutta parin minsan jälkeen kulkevat nätisti kylkikyljessä vasemmalla puolen. Koirat on vaan vaikee ohittaa jos on molemmat koirat mukana, nää kun provosoi toisiaan ihan kympillä. Sen takia yleensä mennään erikseen, koska silloin koirien ohitukset sujuu. Olis vaan kiva saada toi toistensa provosointi pois.

Herder, heeler, biter, protector. And her dogs.
02.03.2014 15.18
022403565_r
Järvenpää

Tänään mä ulkoilutin ensimmäistä kertaa elämässäni kahta koiraa samanaikaisesti. Meille tuli 5kk hoitokoira nyt joksikin aikaa, joten ajattelin heti kättelyssä testata, miten niiden lenkittäminen sujuu, jos ottaa kummatkin mukaan. Aluksi oli aikamoista hullunmyllyä ennenku sain koirat tajuamaan, ettei lenkillä kytkettynä ollessa leikitä. Sen kun sisäistivät niin alkoi jo sujumaan. Oma koirani onneksi kulkee aika mukavasti hihnassa ja osaa "takaisin" (eli takas pientäreelle) käskyn, sekä "ei mene sinne" ja "kierrä" eli pystyin keskittymään enimmäkseen pentuun, joka on siis mulle uusi tuttavuus. Kun sain nuo toimimaan paremmin niin lenkistä jäi tosi mukava maku suuhun! Vielä ei tullut ohitustilannetta, mutta sellaisiakin ihan varmasti on kohdattava. Vähän oli hankaluuksia koirien etenemisvauhtien eroavaisuuksissa, kun pentu olis halunnu haistella kaikkea mahdollista ja omani olis halunnut liikkua reippaammin. Hakusessa on vielä vähän myös se, että antavat toistensa tehdä tarpeensa rauhassa. Mutta eiköhän nääkin ala sujumaan, kun ensin itse opin paremmin pitämään ne remmit ojennuksessa. ;)

02.03.2014 15.48
022457793_r
Kangasala

Meillä ei oo käytössä hihnanjakajaa ihan jo senkin takia että on niin erikokoset koirat. Enkä kyllä uskoisi hihnanjakajaa käyttäväni vaikka oliskin samankokoset koirat.

Molemmilla on siis oma n. 150cm nahkahihna ja hyvin on hoitunut lenkit näin jo melkein 4 vuoden ajan. Toki alussa Tinka yritti roikkua Tessan hihnassa, mutta nykyään kummatkin kävelee nätisti turhia riekkumatta.

"We are going to die, and that makes us the lucky ones. Most people are never going to die because they are never going to be born."
02.03.2014 18.53
022403565_r
Järvenpää

Huhhuh, olipas aikamoista lenkittää kahta hurttaa samaan aikaan OHITUSTILANTEESSA! Omani saan yksin toimimaan hyvin, mutta pennun kanssa näköjään en.. Ei ne nyt mitään täydellisiä katastrofeja ollut, mutta vetämistä oli kyllä mallikkaasti ja pennun osalta haukkumistakin. Piti ihan ärähtää kunnolla, että "NYT RIITTÄÄ!", josta omani tietää, että se on se viimeinen voimasana, jonka jälkeen tulee satikutia, jos ei totella. Ärsytti hirveesti yks koiranulkoiluttaja, joka tuli 'mun puolella' katua pientareen vieressä yhden colliensa kanssa vaikka näki, että mä oon vähän vaikeuksissa kahden koiran kanssa. No eipä tuo vielä olis ollu niin ärsyttävää, mutta kun piti pysähtyä lässyttämään koiralle, jonka antoi haukkua meille. NYT mä vasta ymmärrän, miks nää sankarit sapettaa :D  No, ei kai tässä muu auta ku treeniä ja treeniä.. On vielä vähän hakusessa tosiaan tuon kahden koiran hallinta, mutta enköhän mä pikkuhiljaa opi kuitenkin, ku vähän harjoittelen (: 

03.03.2014 20.20
022542671_r
Joensuu

Kummanki käytän samaan aikaan. Myös erikseen; enskalta oon vähentäny pääsääntösesti (saattaa joskus kävellä sen 3t vieläkin mutta harvemmin) joten sillon mennään Mantan kanssa kahestaan ja sit käytän Enskan yksin pika pissillä vähintään kerran viikossa, niin etten aina ota ees hihnaa mukaan vaan saa kulkee ihan omaan tahtiin.

Eipä oo mitään ongelmia, jos toinen jostain syystä alkaa rähjäämään niin sit toki toinenki alkaa tai saattaa alkaa mutta hyvin ollaan pärjätty koska en kumminkaan anna noitten hihna pitkällä kulkee toisten ohi, se on miusta vähän törkeetä toista koiraa ja ihmistä kohtaan enkä kulkis muutenkaan. Yhessä käessä kummankin hihnat mutta koirat eri puolilla (ollaan alettu treenaamaan, että kummatkin on samalla puolelle ohituksien takia). Joskus toki yrittäävät myös riekkua jos ei olla jostain syystä käyty sitä pisintä lenkkiä irti mutta yleensä eivät. Oon kulkenu myös kolmen koiran kanssa (Enska 30kg, karjalankarhukoira ~15kg, keskikokonen villis 8kg) eikä ees menny narut solmuun :P Jos ja kun tulee kolmas koira jossain vaiheessa joka näillä näkymin on jätti niin kyllä nää kaikki sillonki samalla menee 

Mie en vaa ymmärrä niitä hihnanjakajia tai sit vaan oon nähny ihmisiä jotka ei osaa käyttää niitä. Aina se toinen koira vetää sen toisen perässään vaikka se toinen ois tarpeillaan tmv enkä oo koskaan nähny ihmistä joka kahtos mitä ne koirat tekee. Ja oon aina nähny näa fleksien kanssa niin, et se omistaja ei oo tuntenukaa mitä ne koira tekee.

Muokattu viimeksi: 03.03.14 20.30
03.03.2014 20.33
000039615_r

Mä olen kyllä aina käyttänyt kaikki koirani samaan aikaan eli parhaimmillaan 4 koiraa kerralla eikä mitään ongelmaa. Olin myös joskus aikoinaan hoitamassa kaverini kanssa yhden kasvattajan koiria niin silloin olikin koiria kädessä 6 taikka 7 :'D Ihan kaikilla omat hihnansa. 

04.03.2014 17.07
022403565_r
Järvenpää
Mäkin oon nyt jo kolmannen treenipäivän kohdalla alkanut paremmin hallitsemaan kummatkin koirat lenkillä. Näähän kulkee samaa puolta koko ajan ja käskysanalla saan ne takaisin oikealle puolelle, jos yrittävät lähteä seikkailemaan. Ohitukset sujuvat jo paremmin ja muutenkin saan tuon pennun parempaan kontrolliin nyt, kun tunnetaan jo vähän paremmin ja pentu tietää, että mua pitää oikeasti totella. Tuo ilmeisesti omistajallaan haukkuu pyöriä, lastenvaunuja ja lenkkeilijlöitä, mutta mun kanssa ei ole sitä oikeastaan tehnyt. Autoille tuo haukahtaa kerran, mutta siihenkin olen pyrkinyt puuttumaan. Onneksi omani ei lähde tuohon mukaan. Nää on oikeastaan aika toimiva kaksikko lenkilläkin. Kumpikin tottelee melko mukavasti sanallisia käskyjä sekä palkkautuvat hyvin suullisella kehulla. Vaikeissa tilanteissa saatan palkata namilla ja joskus muuten vaan kesken lenkin, mutta pääsääntöisesti en jaksa alkaa sähläämään nameilla palkitsemiseen. Irtiolo on eri asia, silloin luoksetulo = nami. Onhan tässä vielä asioita, jotka voisivat mennä paremmin, mutta olen kyllä hirveän tyytyväinen jo nyt sekä itseeni että myös koiriin, koska tuo lenkkeily sujuu yllättävän hyvin!
14.07.2015 11.46
022683668_r
Tampere
Vien kans molempia koiria samaan aikaan. Voisi olla helpompaakin, mutta hyvin pärjätään kuitenkin. Toinen on tuollanen AD/HD ja toinen taas pelkää kaikkea. Vilkkaammalla toisten koirien ohitus nätisti ei ole vielä täysin hallinnassa. Aremmalta taas se onnistuu hienosti. Molempien ollessa mukana yritän löytää rauhallisimmat lenkkeilymaastot, ja yleensä suunnataan metsään, jossa tuo adhd saa vapaana juosta. Pakko välillä kuitenkin käyttää eri aikaan niin saa tuota hihnakäytöstä treenattua. :)
09.01.2016 00.57

2010 - 2011 - 2012 (alkuvuosi) vein Mindyn ja Donnan yhtäaikaa hihnalenkeille (molemmilla siis oma panta+ hihna) ja hyvin sujui. Nyt olen joutunut 2012 maaliskuusta alkaen käyttämään Mindyä ja Donnaa erikseen, koska molemmilta katoavat korvat, jos ovat yhtäaikaa lenkillä. Silloin vedetään hihnoissa kilpaa ja räksytetään vastaan tuleville koirille kilpaa, eikä kuunnella mitä sanotaan. Erikseen kun lenkkeilen, räksyttäminen on jäänyt melko minimiin, samoin hihnassa vetäminen. Kaikkeni olen yrittänyt tehdä, kun ovat yhtäaikaa lenkillä, mutta tuloksetta. Namipalat ei näitä kiinnosta. Kolinapurkkiin en luota. Naksutin lisää vettä myllyyn. Jos sinulla on hyviä vinkkejä, heitä ne sannamindydonnajani@luukku.comiin. Kiitos

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti