Koirapuistossa tapahtunutta... - Sivu 6 (Koirat > Yleistä keskustelua koirista)

18.06.2010 16.03
Rico, meidän puistossa ainakin ihan säännöissä lukee ettei leluja tms. saa olla mukana/heitellä ettei tule tappeluita. Tuo on mielestäni hyvä sääntö.
18.06.2010 16.35
Ismo kirjoitti:
Rico, meidän puistossa ainakin ihan säännöissä lukee ettei leluja tms. saa olla mukana/heitellä ettei tule tappeluita. Tuo on mielestäni hyvä sääntö.

Niinhän se tuollakin puistossa on, mutta sitä ei näytä kukaan noudattavan. :P Se ärsyttää!

19.06.2010 15.22

Minusta se olisi ihan älytöntä viedä koira tutustumaan toiseen koiraan HIHNASSA mielummin veisin vaikka metsään ja päästäisin irti

Minusta on nimenomaan älytöntä tutustuttaa koiria päästämällä ne heti vapaaksi, etenkin jos koirien käytöksestä ei voi olla täysin varma. Minä tutustutan Turoa, mutta minun on ensin nähtävä, mitä tuo tekee hihnassa. Muutenkin minun on helpompi hallita turhaa isottelua ja mahtailua kun on hihna josta voi pitää kiinni. En tykkää tuosta sen tavasta uhitella ja alistaa, enkä kovin helposti pysty puuttumaan siihen jos koirat ovat heti ensinäkemästään irti.
Hihna kyllä varmasti vaikuttaa ja stressaa joitakin koiria. Turoakin. En silti halua ottaa sitä riskiä, että omani aiheuttaa tappelun, jonka olisin voinut välttää arvioimalla koirien käyttäytymistä hihnassa.

Muoks/ Joku täällä sanoi kuonokoppapakosta koirapuistossa. Musta se ei olisi lainkaan huono juttu. Etenkään sitten jos se olisi suositus, ei pakko.

Muokattu viimeksi: 19.06.10 15.28
19.06.2010 16.10
022708867_r
Helsinki

^Mutta jos se olisi suositus eivät koirat olisi "tasavertaisia", koska kaikki eivät varmasti käyttäisi koppaa. Minusta se on joko koppa kaikille, tai ei kenellekään.

Koppa sulkee kuitenkin osan koiran elekielestä (hampaiden näyttö yms.) mitkä saattavat toimia varoituksena usealla että ei tulla lähelle. Jos varoituksia ei näe/ymmärrä toinen koira, voi soppa olla jo valmis. Toki, silloin olisi kopat eikä mitään kävisi. Mutta minusta tappelu on tappelu, oli osapuolet hampaattomia tai kopallisia.

Muokattu viimeksi: 19.06.10 16.11
http://minskipinski.blogspot.com/
19.06.2010 16.31

Mindi/ Joo, totta tuokin. Mutta jos se olisi vain suositus, niin tulisi varmaan vähemmän sitä vastaan kitisemistä.

19.06.2010 16.35

Juu minä kopista puhuin. Kyllä mä laittaisin pakolliseks, eipä paljon auta jos on sellaisia hälläväliä tyyppejä joiden koirat sitten eivät käyttäytyä osaa ja jos he eivät niitä koppia pidä...

Mindi// Riippuu kopasta, kyllä meillä ainakin onnistuu hampaiden näyttämiset ja vastaavat ja koirapuistossakin on koirat osanneet varoa silloin.

19.06.2010 16.39
022414023_r
Lieksa
Jos kopat ois vaan suositus ni ns fiksummat koiranomistajat, jotka tulee väliin yms. pitäs, mutta ne ns. hhuonommat ei, jolloin fiksumman koira olisi puollustuskysvytön ja huonommpi omistaja ei ees yrittäs komentaa koiraasa
19.06.2010 20.23
022626406_r
Salo
Iiris, missä päin aitaa Salon puistossa on reikä? milloin se oli? Ei siellä mun tietääkseni meinaan reikiä ole...
19.06.2010 20.29
Pate, portin alla olevasta raosta luikahti ...
19.06.2010 20.37

Noista kopista.Eikös niistä ole semmoisia metallisia (?) malleja joista "näkyy läpi" koiran irvistelyt yms.Silloin koiran varoitus näkyisi.Luulen että jonkin verran saattaisi silti haitata koirien elekieltä ja kommunikaatiota mutta kyllähän koira voi ruuminkielellään ja olemuksellaan muutenkin viestiä että älä tule.

19.06.2010 22.55
022708867_r
Helsinki

Niin, onhan niitä koppia erilaisia. Ainoa hyöty mitä niissä on (minusta) että ei tule vahingossakaan reikiä mihinkään koiraan. (Ja on aina riski että koppa lähtee tappelussa pois, yhtäkään "varmaa koppaa" en ole nähnyt, ehkä ilmastointiteippi toimisi näin..)

Itse vain ajattelen että on todennäköisempää että koiraa juoksee päin puuta, kompastuu tai muulla tavalla loukkaantuu omasta toimestaan. (Pitäisikö koira siis pehmustaa tyynyillä puistoon mennessä?)
Monta tappelua nähnyt ja erotellut koiria mutta vain yhden tai kaksi reikää nähnyt. Harvemmin koirat todellakaan reikiä on tekemässä tarkoituksella toiseen, ja ne reiät tulee useimmiten silloin kun se osuu johonkin kohtaan mihin tulee helpommin/toinen koira riuhtaisee itsensä juuri silloin pois (niinkuin Repen tapauksessa oli nyt käynyt, ja jälki oli pahempi riuhtaisun takia kuin olisi ikinä hampaiden takia ollut).

En vain monista syistä pidä ajatuksesta että koirilla olisi kopat puistossa. Varsinkaan jos ne on vain osalla.

Enemmin pitäisi olla tarkempi kenen kanssa sinne menee ja mitä koiria sinne puistoon tuo, ja minkälaisten koirien kanssa.

Muokattu viimeksi: 19.06.10 22.59
20.06.2010 16.29

Britti/aussikopat kaikille puistoon, tai ei millekkään koiralle. Itse tein sen virheen, että laitoin kopan Vinkalle puistoon -> ei pystynyt puolustautumaan kun toinen kävi päälle. Onneksi siinä ei käynyt mitään, mutta sen opin, että puistoon en koppaa enää laita.

Ja tuolta tulikin hyvä pointti: koppa ei estä tappelua. Ja niitä mä ainakin haluan välttää, en pääpointtina niitä pieniä rupia.

11.07.2010 09.44
021265426_r
Helsinki

Meilläpäin tuntuu olevan aika säikkyjä koiria tuolla puistossa tai sitten riidanhaastajia/eivät tule toimeen muiden kanssa...

Odotankin suosiolla ettei siellä ketään ole, sitten mennään. Ne hyvät ja kiva koirat eivät käy siellä puistossa, samoista syistä luulisin. En lähde ottamaan turhia riskejä...

04.10.2010 12.14
020460468_r
Laukaa
mun mielest toi koirapuisto on pentukoirille hyvä tutustua ja sosiaallistua mut aikuisille koirille en suosittele
04.10.2010 13.28
021792077_r

Minä kannattaisin koppapakkoa puistoissa ehdottomasti. Omia koiriani en vie koskaan koirapuistoon/avoimelle paikalle vieraiden koirien kanssa juoksemaan, ellei kuonokoppaa löydy. Vaikka sitten olisi äärimmäisen häviävä mahdollisuus, että mitään vakavampaa sattuu, niin en halua ottaa riskiä. Puremahaavat tulehtuvat helposti ja on aivan turha juosta paikkaamassa edes niitä pikkuisia nirhaumia lääkärillä/hoitaa kotona, jos ne voi välttää kokonaan.

Koirapuisto ei myöskään ole sosiaalistamisen paikka. Sosiaalisia taitoja on osattava jo ennen puistoon menemistä. Jos ilman koirakontakteja kasvaneen koiran viskaa äkkiä muiden koirien sekaan, on tilanne stressaava kaikille osapuolille. Ensin varmistetaan, miten koira suhtautuu toisiin/annetaan sen opetella sosiaalisia taitoja, ja sitten vasta koirapuistoon.

04.10.2010 13.38
000030827_r

Meillä käydää puistoissa ja tullaan käymääkin. on sattunu ja tapahtunu. Urponki päälle jo 2 pikkukoiraa ja yks sakemanni käyny. no ei mitää suurepaa vahinkoo oo tullu kun urpo ei lähe tappelemaan.

Yhtälailla voi koira loukkaantuu mettä lenkillä ku puistossakin. mun koirat ei elä punpulissa.

04.10.2010 17.23
022708867_r
Helsinki

Yhtälailla voi koira loukkaantuu mettä lenkillä ku puistossakin-Urpo

Näimpä, Mindillekin on tullut enemmän haavoja omista kohlaisuista kiveen tai juoksemisesta päin puuta kuin toisista koirista :D pitää varmaan tyynyt laittaa koiran joka puolelle ettei vain satu x)

01.10.2013 13.15

Vähän on vissiin kuollut keskustelu, mutta aiiiivan sama! Mä tuun nyt tänne avautuu ja rääkyy tän päiväsestä koirapuisto reissusta...

Oltiin siis menossa Nemon kanssa koirapuistoon ja kauempaa näin jo, että siellä oli kaksi naista nuorten belggareidensa kanssa. Nemo alko innostumaan, kun näki koirat ja sainkin aluksi vähän vääntää ton koiran kanssa, että kulki nätisti sivulla siihen aidalle asti. Alun vääntöjen jälkeen Nemo kulki nätisti ja aattelin että "jes, nyt meni hyvin ja Nemo pääsee palkinnoks puistoon leikkimään". 
Olin siinä sitten just laittamassa kättä portin kahvalle, kun toinen naisista tuli siihen eteen (etten siis saanut porttia avattua) ja alko lässyttää Nemolle että "sä oot jo vanha pappa, nää on nuoria poikia vielä, et sä tänne pääse" ja sen jälkeen katto mua sanaa sanomatta. Siinä vaiheessa alko kiehua! Millä vtun oikeudella, joku random naikkonen kutsuu mun 3½ vuotiasta koiraa papaksi? Joo, Nemo on harmaantunu naamasta, mutta se ei mun mielestä oikeuta kutsuu toisen koiraa papaksi - varsinkaan jos ei edes tiedustele koiran ikää.
Ja kas kummaa kun mä oon käsittänyt, että koirapuisto on ihan yleinen paikka ja jos ei halua sinne oman/omien koirien kanssa muita, niin sitten ei varmaankaan tartte sinne puistoon tulla!
Ai että mun ois tehny mieli sanoo pari tarkasti valittua sanaa! Ja tokasta, että "no, onneks mulla on sellanen koira jota voin käydä muuallakin vaikka vapaana juoksuttamassa, kuin koirapuistossa".

MUTTA, koska pääsääntöisesti oon asiallinen ihminen (ja koska vieraat ihmiset hyihyiapuapaniikki), niin pidin pääni kiinni, hymyilin vaan ja jatkettiin matkaa. 
Luulen kuitenkin ettei mun naamalukemista jääny rouville epäselväks mitä mieltä heistä olin..

Eikä tossa mitään muuten ois ollu, jos ois voinu vaikka ihan asiallisesti kysyä että voisinko mitenkään mahdollisesti harkita oman koirani kanssa mennä toiselle puolelle. Eikä noin että nimitellään toisten koiraa papaksi, EIKÄ EDES PUHUTA MULLE VAAN KOIRALLE! Ihme porukkaa, pakko vaan sanoo.. 
Ehkä mä vähän ylireagoin? Mutta kyllä pisti vituttaa. Eipä mun tartte mennä ainakaan puistoon enää, jos ne kaksi naishenkilöa siellä nään.

Ja kyllä NÄÄ maisemat ja maastot voitti tylsän koirapuiston ja Nemokin tykkäs enempi juosta vapaana, ilman aitoja. :) Vaikka olikin hämillään, kun ei päässytkään leikkimään toisten koirien kanssa puistoon.

// Unohdin ton kuva linkin laittaa mikä piti.

Muokattu viimeksi: 01.10.13 13.16
http://clf-dog.blogspot.fi/
01.10.2013 14.43
000088294_r

Mä oon sen verta impulsiivinen, et olis kasa ärräpäitä lennelly. Meil ei oo huonoja kokemuksia koirapuistosta(aatoksenkatu, Jyväskylä.). 

01.10.2013 15.01

Mä yleensä oon aina tälläsissä tilanteissa kyllä sanomassa vaikka ja mitä sylki suuhun tuo. Mut koska mullon ongelmia olla tuntemattomien ihmisten kaa kasvokkain tekemisissä (paniikkihäiriö, vaihtelee aika laidasta laitaan miten pahasti iskee; nyt menin vaa ihan lukkoo), niin en sit saa koskaan melkeen suutani auki. Toisaalta se voi olla ihan hyvä, koska joo, ei kyl ois kauheen kaunista tekstiä esim. just mitä tossa tilanteessa ois tehny mieli sanoo..

Vähän OT mut joo.

02.10.2013 22.21

Suonette anteeksi kärjistykseni, mutta kyllä mä oon edelleen sitä mieltä, että koirapuistossa kulminoituu kaikki pölhöt koiranomistajat ja useampikin tilanne kiristyy tappeluasteelle. Aina siellä on joku taavetti tai tintti, jolla ei ole kaikki puolukat kulhossa ja kuvittelee omistavansa koko puiston, antaa koiransa käyttäytyä miten sattuu, törttöilee ja et ceteraa. Täytynee sanoa, että olen kuullut koirapuistoista enemmän huonoa kuin hyvää ja niiden ohi monesti kulkeneena voin vain tukea tätä väitettä.

"You have no idea what I'm talking about, I'm sure. But don't worry... you will someday." - Lester Burnham theveryinexplicablelife.blogspot.com
03.10.2013 10.18

Mulla ei ole juurikaan tullut ongelmia koirapuistoissa, tuntuu melkeen että ihan tavan miiteissä näkee vähintään samantasosta porukkaa ja joskus jopa pöljempääkin. Tietysti puistoissa tulee vastaan vähän kaikenlaista porukkaa, mutta en voi sanoa, että puistosta olisi viimeaikoina täytynyt lähteä menemään jonkun dorkan vuoksi. Eikä ehkä kannata unohtaa sanontaa "tangoon tarvitaan aina kaksi". Kyllä koirien välisissä tappeluissa varmasti usein se omakin koira tekee jotain mikä edesauttaa tilanteen syntymistä, eikä ainoa syntipukki ole se ulkopuolinen. Oikeastaan suurin syy taitaa olla omistajassa itsessään. Mä en anna omien koirieni ihan ylettömästi kukkoilla muille, enkä myöskään muiden koirien provosoida omiani. 

Avuttomia on puistoissa ja puistojen ulkopuolella, todistettu ihan tarpeeksi monta kertaa. Pikkumiiteissä on ehkä vaan helpompi kohauttaa olkia pienille rähinöille ja todeta "sattuuhan näitä", mutta heti kun päästään puistoon ja paikalla on ventovieraita ihmisiä, käy melkeenpä väistämätön tuominta, ennen kuin mitään kriittistä edes ehtii tapahtua. 

Shoot shoot shoot till their minds are open, hit hit hit till the truth is spoken.
03.10.2013 18.24
022663409_r
Lahti
Magi kirjoitti:

Suonette anteeksi kärjistykseni, mutta kyllä mä oon edelleen sitä mieltä, että koirapuistossa kulminoituu kaikki pölhöt koiranomistajat ja useampikin tilanne kiristyy tappeluasteelle. Aina siellä on joku taavetti tai tintti, jolla ei ole kaikki puolukat kulhossa ja kuvittelee omistavansa koko puiston, antaa koiransa käyttäytyä miten sattuu, törttöilee ja et ceteraa. Täytynee sanoa, että olen kuullut koirapuistoista enemmän huonoa kuin hyvää ja niiden ohi monesti kulkeneena voin vain tukea tätä väitettä.

Näin.

Meillä käydään puistossa vaan ja ainoastaan omalla, tutulla porukalla ja jos tulee vieras koira ni mieluiten pois. Xenan päälle on kerran tullu puistossa ilman mitään näkyvää syytä joku kolme jalkaa haudassa ollu lapinporokoira/ porokoiramix ja Xena sai reiän reitee ja vaikka Xena heti väisti ois toinen tullu varmasti uudestaan päälle, jossen ois seissy välissä. Omiani en puistoihin neulatyynyiks vie, en luota vieraisiin ihmisiin ja koiriin niin paljon.

You never know how strong you are, until being strong is the only choice you have
03.10.2013 18.35
022664329_r
Hyvinkää

Mielestäni puisto on hyödyllinen ja rajattuna turvallinen alue, jossa koiransa voi päästää irti. Me itse käymme esimerkiksi tuttujen kanssa puistoilemassa, enkä koe itseäni mitenkään pölhönä omistajana. Mikäli puistoa lähestyy ennestään tuntematon ihminen, tai selkeästi rähisevä koira, voi omistaja itse myös avata suunsa, pyytää odottamaan ja poistua paikalta.

Yksikään puisto ei ole itsessään idiootti, vaan idiootteja ovat  nimenomaa väärin toimivat ihmiset.

Muokattu viimeksi: 03.10.13 18.37
http://vuorenvarmanvillikissa.blogspot.fi/
03.10.2013 18.54
Wilma kirjoitti:
Yksikään puisto ei ole itsessään idiootti, vaan idiootteja ovat  nimenomaa väärin toimivat ihmiset

Nimenomaa, oon samaa mieltä.

03.10.2013 18.58

Mitä mieltä ootte tupakoinnista koirapuistoissa? Joissain puistoissahan tuhkakupit löytyykin. 

03.10.2013 19.23

Mä kyllä poltan koirapuistossa ollessa tupakkaa, mutta meen sitten yleensä kauemmas muista ihmistä jos en tunne. Kun oon sen syöpäkääryleeni vetässy, tumppaan maahan ja tarkistan ettei enää pala, sitten heitän roskikseen/aidan yli jonnekin pusikkoon mistä sitä ei kukaan nää. 

Kyllähän se tupakointi puistossa voi jotain ärsyttää. Me asutaan kuitenkin niin pienellä paikkakunnalla, ettei tuolla puistossa oikeesti koskaan melkein ketään ole. 

03.10.2013 20.57

Sen takia kysyn kun kerran koirapuistossa kaverin kanssa siinä tupakat samalla poltettiin, niin joku kiukkuinen täti-ihminen siihen tuli sitten sanomaan että koirapuistoissa ei saisi polttaa koska jotkut koirat tykkää syödä niitä tumppeja. Eikä me tietenkään niitä tumppeja puiston sisälle heitätä, mutta joiltain se saattaa unohtua.

03.10.2013 21.06
022664237_r
Helsinki

Kyllä mäkin poltan puistossa, mutta yleensä vaan sillon jos ollaan kamun kanssa kahestaan tai joku muu myös polttaa. Meen tietysti pois muiden ihmisten luota ja heitän tumpit aina roskikseen.

04.10.2013 14.02
022485917_r
Klaukkala
Matwey kirjoitti:

Mitä mieltä ootte tupakoinnista koirapuistoissa? Joissain puistoissahan tuhkakupit löytyykin. 

Ite kessutan satunnaisesti, mut en oo koskaan jättänyt tumppeja maahan. Ärsyttää kun tosi monessa puistossa näkyy niitä tumppeja siellä sun täällä. Kulosaaren koirapuistossa on yhden sellaisen koristekoiran alla iso kasa röökejä (ainakin niillä kerroilla kun oon siellä käynyt) ja oon kyllä ihmetellyt. Näköjään vaan joillekin liian haastavaa kävellä muutama askel roskikselle...

I'll start my own religion worshipping my dog Jack, cause dog spelled backwards is god and that's a fact

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti