Tassuongelma (Koirat > Koirien hoitaminen)

21.06.2010 09.36
021884518_r
Rautalampi

Reinolla on nyt ollut 10vk kestävä tassuongelma. Se nuolee niitä jatkuvasti ja koko ajan pitää pitää sukkaa ja puhdistaa tassuja. Koira on tosi apaattinen ja nukkuu vaan sängyn alla ja tärisee. Kuumetta sillä ei ole. Jonain päivänä niinkuin eilen se oli iloinen ja leikki paljon, mutta nyt se tosiaan vaan makaa sängyn alla. Se on ollut sen turvapaikka näiden 10vk:n aikana...

Hankalinta tässä on se, että kolme eri eläinlääkäriä on tutkinut sen ja se on syönyt nyt kaksi vai kolme antibioottikuuria ja nyt syö para-aikaa kortisooni kuuria. Kukaan eläinlääkäri ei oe osannut sanoa diagnoosia. Sanovat vaan että se voi johtua mistä vaan. Allergiasta, masennuksesta yms yms. Aluksi tietenkin epäilivät furunkuloosia, mutta kun vaiva ei antibiooteilla lähtenyt niin kaikki jäi sitten noiden arvailujen varaan.

Ajattelenkin nyt kysyä, että onko muilla tälläistä ongelmaa? Ja luin juuri äsken kroonisista sairauksista. Onko kenelläkään kokemusta niistä? Oireet ainakin viittaisivat niihin: Tärinä, apaattisuus, tassujen nuoleminen.

21.06.2010 09.47
ja ilmeisesti ottivat tassuista näytteen ettei ole hiiva?
21.06.2010 09.51
021884518_r
Rautalampi
Melina kirjoitti:
ja ilmeisesti ottivat tassuista näytteen ettei ole hiiva?

Itse en ole käynyt Reinon kanssa lääkärillä, äitini ja isäni on. Pitääkin kysyä tuota.

Muokattu viimeksi: 21.06.10 09.51
21.06.2010 09.56
Ismolla ollut myös noita tassuongelmia, hirveää nuolemista ja järsimistä.. siltä otettiin näyte ja selvisi hiivaksi. Malaseb pesuja muutaman viikon ajan ja tassujen voiteluja Canofite korvatipoilla myös sen muutaman viikkoa ja parani. Kosteat ja lämpimät ilmat edesauttaa vaan varsinkin jos on herkempi koira joten kuivana täytyy tassut pitää ja voi myös allergiaperäistä olla.
Muokattu viimeksi: 21.06.10 09.57
21.06.2010 10.00
021884518_r
Rautalampi

Reinolla oli sillon ihan aluks noita korvatippoja. Niillä se meni hetkeks pois, mutta tuli melkein heti takas.

Ruokavaliossa ei enää ole vehnää. Ei edes nameissa. Eikä se muutenkaan saa enään pöydästä herkkuja (juustoa, makkaraa, kurkkua jne.) Mitä se sai aika useastikin. Eli nyt se saa vaan kuivanappuloitaan ja koirannameja. Mitkä ne yleisimmät allergian tuottajat on?

21.06.2010 10.09

kuinka pitkään käytitte sitä korvatippaa? ja hoiditteko jatkossakin sen jälkeen niin ettei esim. tassut jää kosteiksi? nimittäin JOS olisi esim. hiivaa niin se on aika tarkkaa että se varmasti on kokonaan saatu pois. Jokatapauksessa tassut kannattaa pitää kuivina kun niissä jotain ongelmaa on. Toivottavasti saatte selville pian että pääsette hoitamaan.

mulle nyt tulee allergisoijista mieleen nauta, sika, miksei kanakin (tuntuu et lisääntyy vaan kana-allergiaa) viljat, maissi?, pölypunkit, varastopunkit.. voihan se periaatteessa olla mikä vaan! ootteko öljyjä vaihdellu? voihan se öljykin allergisoida, esim. jos kalalle on allerginen ja saa löhiöljyä..

21.06.2010 10.37
022136562_r
Kemi

Allergian aiheutajiahan on monia ja mielestäni kannattaavaikka allergia testen koiralla teettää, tai rueta eliminoimaan juurikin noita vehnä ruokia, kanaruokia, nautaruokia yms. pois ja katsoa onko mitään vaikutusta.

Serkkuni koira on allerginen ainakin vehnälle ja possulle, on nappulana syönyt eläinlääkäriltä satavaa allergistenkoirien ruokaa, nimeä en muista. Jos muuta syö oireilee korvat ja tulee ihottumaa -> Raapii itsensä verille asti.

Itsellä tulee mieleen mm. seuraavat allergian aiheuttajat:

- Varastopunkit
- Pölypunkit
- Ruuan lisä-/säilöntäaineet ( BHT/BHA eihän ole ruuassa? Aiheuttavat yleensä yliherkkyyttä )
- Katupöly
- Vehnä ( Teillä nyt ei sitä ole ruuassa )
- Maissi ( Harvemmin vissiinkin )
- Nauta
- Sika
- Kana ( Harvemmin )
- Kala

Stressi saattaa myös aiheuttaa tassujen kolttaamista joillakin koirilla. Kaverillani on taas tälläinen tapaus.

Muokattu viimeksi: 21.06.10 10.38
21.06.2010 11.09
022680611_r
Janakkala

Meidän Rickyllä oli tapana nuoleskella tassujansa, ennenkö ns. sairaus puhkesi. Se oli yksi oire.

Ricky alkoi hakeutumaan jatkuvasti sängyn alle, eteiseen ja portaiden alle, jonnekkin viileään paikkaan. Siellä se sitten nuoleskeli jatkuvasti tassujaan ja tärisi.Meni täysin apaattiseksi ja elämänhaluttomaksi.

Eipä sitten saatu tietää, että mikä koiralla oli. Eläinlääkäritkin nostivat kätensä pystyyn tiedottomina.

Chowi on lahjomaton.
21.06.2010 11.16

Pojulla tassujen kaluaminen on johtunut allergiasta sekä selkävaivoista. Poju on allerginen ainakin vehnälle ja sitä välttämällä on tassut saaneet olla rauhassa, mutta sitten ongelmaksi onkin noussut selkä. Pojun selkä on vähän väliä jumissa ja ilmeisesti kipu heijastuu tassuihin tai sitten kipu puuduttaa tassut, jolloin Poju yrittää poistaa kipua tai puutumista nuolemalla tassujaan. Tästä sitten on seurannut jopa tassun tulehtuminen, sillä jatkuva nuoleminen ei tee hyvää. Pojulla on vieläpä tosi karvaiset tassunpohjat, jolloin märkä jää sinne muhimaan ja aiheuttaa ongelmia. Karvoja on kyllä leikelty välillä poiskin.

Toivottavasti Reinon tassuongelmaan löytyisi parannus. Jatkuva lääkekuurilla oleminenkaan ei ole hyväksi.

21.06.2010 12.14
Jos koiruus kärsii hiivatassuista niin ite todennu (+ moni muukin) hyväksi hoidoksi pari-kolme kertaa viikossa Mäntysuopa vedessä liottamisen :) Eli vatiin sen verran lämpöstä vettä että tassut ainakin peittyy (mielellään nilkkaan asti) ja sekaan 1-2dl mäntysuopaa, sit sinne yks tassu kerrallaan, käyt sormilla jokasen välikön tassusta läpi, hinkkaat ja hierot, että varmasti menee joka paikkaan ja sit kun on kaikki tassut varvasväleineen käyty läpi niin suihkulla huuhtelu ja kunnon kuivaus. On paljon tehokkaampi kuin joku Canofite korvatipan voitelu tassuun :P Ja yleensäkin tosiaan pidettävä huoli ettei kosteus pääse muhimaan siellä tassuissa yhtään, aina kosteilla keleillä/uinnin jälkeen yms tassujen huolellinen kuivaus. Meillä ei tassut ole ongelma, mut masun iho sitäkin enemmän. Kostealla kelillä kutkuttaa aina eniten, ja vaikka allergioita todettu (ainakin yhden testin mukaan, toinen näytti ettei ois mitään ?) niin silti huomaan et kostea vaikuttaa eniten ja varsinkin kesä-syksy aika, jolloin koira ui paljon ja jollonka sataa vettä. On tän kanssa ainakin oltava tosi tarkka ettei jää kosteus muhimaan minnekään. Tassuissa vaan kerran havaittu hiiva ja sen jälkeen aina sillon tällön on mäntysuopa-liotus-hoitoa annettu jos siltä näyttää, et alkaa tassut punottamaan ja koira lupsuttamaan :) Toimii! Mäntysuopa tappaa hiivan ym mahd. bakteerit jos niitä on.
21.06.2010 12.21
^Mihin tuo mäntysuovan teho sit perustuu? täytyy kokeilla jos nuo ongelmat ISmolle uusii
21.06.2010 12.30
En mä tiedä. Mulle kerrottiin tosta, kuulosti aika hauskalta ja aattelin, että eikai se mitään, kokeillaan :) Olin aluksi skeptinen ja se joka kertoi sanoi kans, että hänki aatteli, et varmaan hullu ol se joka hälle sitä ehotti, mutta kokeilu kannatti eikä sen koirallakaan enää oo hiiva uusinu, ku tarpeen vaatiessa mäntysuovassa liottaa!
21.06.2010 12.34
Iiriksellä tassuongelmaa vain talvisin, ja tämähän on tämänlaatuisella karvalla helposti selitettävissä, lumipaakut tarttuvat karvoihin ja koira nuolee niitä pois, karhea kieli rikkoo anturoidenvälisen ihon ja tulee itku tämän vuoksi bichoneiden tassukarvat pitää talvisin pitää erittäin lyhyinä ja lumipaakut pestä aina lenkin jälkeen pois.

En osaa nyt muuten auttaa, voisi olla allergiaa, hiiva tai stressiä. Olen itsekin kuullut koirista joilla selkäkivut heijastuvat tassuihin, joten myös ehkä fysioterapeutilla käynti voisi ratkaista ongelman tai ainakin eliminoida yhden vaihtoehdon mahdollisesta syystä tälle tassujen apaattiselle nuolemiselle.
21.06.2010 13.26
022245852_r
jotenki se vaan mäntysuopa desinfio koiran ihoo ,itse pesin aikanaan paljon edesmennyttä koiraani mäntysuovalla ja sillä ei olut ikinnä mitään iho-ongelmii
21.06.2010 13.27
^eikä kuivata ihoa?
21.06.2010 13.30
Ransulla on keväisin kun tie pöllyää tassut arat ja kutisevat.Rasvaan ne pariin otteeseen päivässä pöllyämiskauden ajan niin pysyvät kunnossa.Muuten ei meillä tätä ongelmaa onneksi ole.
21.06.2010 13.39
022245852_r

siitä en silleen osaa sanoo kuivattaako ,mut puhdistaa ainakin ihoo ,meillä kun on kotonna koneellinen ilmaistoiniti nii se ainaskin kuivattaa ihoa :(

ei sillä kannata jatkuvasti pessä ,vaan silloin ku koira on erittäin likainen ,siis ei toistuvaan pesuun ja sitten laimensin sen myös. mut likaset jalat pesin usein sillä  :kaupunki aluella toi asfalttin ja moottoriöljyn tahrat :(

http://www.calcifers.net/35

tuolta voi lukea jos löytyisi allergioihin ratkaisu tai muihin vaivoihin apua

Muokattu viimeksi: 21.06.10 14.03
21.06.2010 14.06
mä en niinkään pesumielessä oo käyttäny, vaan siihe punotukseen yms, siis vähän niinku tassujen hoitamiseen :) mut toki puhdistaahan se siin! eka huuhtelen suihkulla liat pois ja sit pistän tassun kerrallaan mäntysuopa-vesi vatiin likoamaan ja käyn läpi joka tassun sormillani. sit vielä huuhtelen ettei jää tassuihin mitään. Riippuu tosiaan tekeekö ton lenkin jälkeen vai muuten vaan kotosalla ollessa, että haluaako pesumielessä käyttää vai eka huuhdella enimmät ihan suihkulla vaan ja sit laittaa mäntysuopaan likoamaan. En oo koiraa pessy mäntysuovalla kertaakaan, tassuja vaa liottanu :) Jos kokonaan tarttee koiruus pestä niin pesen ton allergisen ihon shampoolla, joka lievittää kutinaa ja ärtymystä, Virbacin Allermyl:illä.
Muokattu viimeksi: 21.06.10 14.06
21.06.2010 14.06
022710665_r
Eura

Meillä on Maxin kanssa viitisen vuotta tapeltu milloin millaistenkin tassuongelmien vuoksi. Allergiat tulee kyllä ensimmäisenä mieleen, mutta ainakaan Maxilla ei ilmeistesti ole nämä allergioista johtuneet (vaihdeltu ruokia paljon ja kaikkien kanssa ollut samanlainen). Stressi, tylsyys, hiiva, hammasvaivat, kynnet, kuiva(=kutiava) iho ja kipu oikeastaan ihan missä tahansa, vaikka joku lihasjumi tms voivat ainakin aiheuttaa tassujen nuolemista.

Kannattaa kokeilla erilaisia ruokia, ja jollain koirahierojalla tms voisi käydä, niin saisi ainakin varmuuden siitä, onko jotain lihasjumeja tai muita sen tyyppisiä kipuja. Ja jos iho ei ole rikki, niin tassuja kannattaa vähän rasvailla, jos vaikka johtuisikin kuivasta ihosta. Ja jos tuo mäntysuopa on joillakin auttanut, niin varmaan sitäkin voi kokeilla, tuskin siitä ainakaan mitään haittaa on :)

Jos joku ei onnistu, kokeile jotakin toista tapaa - ehkä sekään ei onnistu.
21.06.2010 17.05
Tiedän yhden cotonin, joka sairasti SLO-autoimmuunisairautta, joka aiheutti tuollaisia epämääräisiä tassuoireita, joihin eläinlääkärinkin oli pitkään hankala löytää syytä. Koiralla muuttui myös luonne apaattisemmaksi ja kipuaggressiotakin esiintyi ajoittain. En nyt sano että koirasi sairastaa nimenomaan tuota, mutta ehkä tuokin vaihtoehto kannattaa selvittää, jos ei oireilulle löydy muuta syytä.
21.06.2010 18.44
021884518_r
Rautalampi

Kiitos kovasti avusta. Koitankin jo tänä iltana tuota mäntysuopaa. Toivottavasti se auttaisi. Ja sen jälkeen voisin vähän venytellä Reinoa. Ei se ainakaan valita lihaskipuja, mutta ainahan koiraa venytellä kannattaa. Ja tosiaan, iskä soitti yhdelle noista kolmesta eläinlääkäristä, ja lääkäri sanoi, että kannattaa vain syödä kortisoonikuuri loppuun ja katsotaan sitten uusiksi.

Ja kyllä noita tassuja joka lenkin jälkeen on kuivattu, että ei märän pitäisi jäädä muhimaan. Nyt Reino on tötterö päässä ja makaa lattialla, kun ei sängyn alle mahdu. Toivottavasti saisin vielä joskus sen pirteän ja iloisen Reinon takaisin.

Ainiin, ja tuosta SLO:sta taisi lukea uudessa Koiramme-lehdessä. Pitääkin lukea se juttu ajatuksella läpi!

Muokattu viimeksi: 21.06.10 18.45
22.06.2010 12.23
Noniin. Meidän Iiriksellä tänään totesin semmosen pikku ongelman, että alkoi lenkillä erään ohituksen jälkeen ontua tassua eikä suostunut astumaan ollenkaan. Meni yhtäkkiä maaten ja alkoi nuolla oikeaa etutassua. Tassu oli mielestäni melkoisen jäykkä (kivusta?) ja selkeästi aristi. Kannoin koiran kotiin ja näytin vanhemmilleni, sieltä tulikin sitten semmonen syytösryöppy että oksat pois. Selitin, että jos koiralla on lihasjumi jossakin puolella kehoa (olen parina viime päivänä huomannut sen takapään olevan melko jäykkä) kipu saattaa säteillä tassuihin ja aiheuttaa myös puutumista mitä koira pyrkii helpottamaan nuolemalla. Koska tassussa ei ole fyysistä vammaa, sanoin että kannattaisi ehdottomasti käydä fysioterapeutilla.

Kommentti oli, että koira on loukannut agilityssa ja että lihasjumit syntyy liian rajusta liikunnasta. Kun yritin selittää, että ei niitä synny jos kunnolla lämmitellään, ja että lihakset pysyy kunnossa säännöllisellä liikunnalla (mm. vain hihnakävelyä harrastava koira harvemmin ei kärsi lihasjumeista) äiti mollasi etten minä tajua mitään ja ettei koiraa mihinkään fysiterapeutille pitäisi viedä. Kun muistutin takapään jäykkyyden ilmetessä sanoneeni, että jos sitä ei nyt viedä, seuraavaksi se ei kävele, mikä nyt kävi toteen, haistattivat paskat ja sanoivat etten tiedä asiasta mitään. Koira lopetti ontumisen hetken päästä kotiin tulosta, tämäkin minusta viittaisi lihasperäiseen kipuun, koska fyysinen vamma luultavasti sattuisi koko ajan? Vanhemmat eivät ole viemässä koiraa mihinkään vaikka olen tehnyt selväksi että koiran terveyden kannalta se pitäisi tehdä. Mitä ihmettä minun nyt pitäisi noille sanoa?
22.06.2010 12.30
^Iiris tuo on niin tuttua vanhempien osalta.. vaikken minä asu kotona niin silti ne valittaa ja ovat sitä mieltä että koiria turhaan mihinkään tutkittavaksi viedä kun turhaan rahaa menee yms. Ja jos kotona asuisin niin varmaan koirat jäis hoitamatta jos vanhemmat maksais lääkärireissut :/
Yritä nyt jotenkin saada vanhempasi ymmärtämään, näytä vaikka jotain faktatietoa netistä. Sano että jos on rahasta kiinni niin seuraavaksi koira voi mennä niin huonoksi että tulee se kallis reissu, nyt voisi jo päästä vähän halvemmalla. Vetoa myös siihen että miltä heistä tuntuisi lihasjumit yms. jos niitä ei hoideta..kaikki keinot sallittu.
Mutta voisithan itse varovasti yrittää hieroa Iiristä..? jos se helpottaisi pahinta
22.06.2010 12.33
^ ehkä minun kannattaisi. Fysioterapeutilla yksi 1½h kerta maksaa 35 €, eli minusta vielä kohtuu halpaa jos ammattilainen saadaan tuota auttamaan. Vanhemmat on vaan aina niin kriittisiä ja sanoo että joka asiaan mä ylireagoin, vaikka minusta on aivan kohtuutonta jättää koira hoitamatta jos se ei ajoittain pysty kävelemään! Tahtoisin tietää mikä sitä vaivaa, hoitaa vaivan ja panostaa sen jälkeen yhä enemmän lämmittelyyn, jäähdyttelyyn ja liikuntaan.

Olen yrittänyt hieroa, takapää aristi selvästi ensin, voisin toki tänään illalla vielä kokeilla ... pelkään vain että kömpelyyksissäni aiheutan vain lisää vahinkoa.
22.06.2010 12.36
totta, hieroessakin pitää olla varovainen ettei hiero väärin
22.06.2010 12.37
Hankala sanoa mitään tuohon Iiriksen juttuun, vanhemmat kun sattuvat olemaan hankalia :/ Mutta kannattaa seurata pari päivää ja mennä sitten sinne fysioterapeutille tai ell. luokse, jos ei ala helpottumaan tai häviä kokonaan. Kyllä niiden vanhempienkin pitää tajuta se koira sinne ell. tai fysioterapeutin luokse viedä, jos jatkuu. Koira on kerta hankittu niin sitä pitää myös hoitaa. En mitenkään syyllistä sinua, mutta aika kummallista käytöstä vanhemmiltasi.

Lisäys, tuossa tilanteessa kannattaa itse tarjoutua maksamaan se fysioterapeuttikäynti? Ja sen venyttelyn ja hieromisen kanssa kannattaa olla tosi varovainen. Mutta tsemppiä teille, toivottavasti vaivan syy selviää :)
Muokattu viimeksi: 22.06.10 12.40
22.06.2010 16.19

Kyllä vanhempani ovat valmiita maksamaan koiraan menevät kulut ja isä on sanonutkin, että jos se on tarpeellista sinne viedä niin viedään. Ongelma tuppaa olemaan että he eivät usko kun sanon että se on tarpeellista. Vähättelevät ettei koiralla mitään hätää ole eivätkä tajua miten huolissani mä olen. En ollenkaan tajua miten saisin heidät uskomaan että sinne on pakko mennä, kun heidän mielipiteensä on että koira pärjää omillaan eikä tarvitse mitään fyssaria. Mutta vaikka sillä ei mitään olisikaan, saisin mielenrauhan jos asia varmistuisi.

Mulla itsellä ei kyllä mitenkään rahat riitä käynnin maksamiseen :c 35€ on mulle niin suuri summa kun en rahaa oikeastaan mistään saa, mummulta tulee satunnaisesti ja nekin menee koulutavaroihin, vaatteisiin ja koiranjuttuihin. Yritän tänään illalla hieroa tai ainakin tunnustella takapäätä jossa jumin epäilisin olevan, toisaalta äsken lenkillä antoi oireita myös etupäästä. Hieronta mahtaa tulla todella kalliiksi, jos sitä joudutaan tekemään moneen otteeseen?

22.06.2010 16.45

Käytin Unikon fyssarilla kun se on pennusta asti peitsannut. Ei siis oireillut mitenkään muuten, halusin vaan tarkistuttaa ettei tuo peitsaaminen johdu mistään vakavammasta tai aiheuta lihasjumeja. Ja niinhän sieltä löytyi jumissa olevat lonkat, eikä polevtkaan olleet ihan parhaat, vaikka on virallisesti nollapolviseksi polvitarkastuksessa todettu ihan kahden eläinlääkärin mielipiteen mukaan. Yhdessä noiden helposti jumiutuvien lonkkien kanssa sille olisi voinut tulevaisuudessa kehittyä jonkinlaista lonkkavikaa, jos kireät lihakset pääsevät vääntämään lonkkia ja polvia pitkän aikaa väärään suuntaan. Käytän jatkossa Unikkoa pari kertaa vuodessa tuolla fyssarilla, ja todennäköisesti se ei tule ikinä tarvitsemaan mitään sen kummempaa operointia. Jos vaiva olisi saanut muhia pidempään, olisi se voinut vaatia myöhemmin lääkärihoitoa ja mahdollisesti leikkauksia. Mieluummin maksan tuon 50€ kahdesti vuodessa ja pidän koiran terveenpänä ja sen elämänlaadun parempana kuin annan asioiden mennä siihen pisteeseen että vaaditaan isoja toimenpiteitä.

Koira ei kovin helpolla näytä kroonista kipua, ne vihjeet voivat olla hyvin hienovaraisia kuten muutoksia askellajissa tms. Jos jotain selkeitä kipuun viittaavaa huomataan, niin mielestäni se on aina tutkimuksen paikka. Koira on kuitenkin perheeseen otetu ja sen hoitoon on sitouduttu, omistajalla on velvollisuus viedä koira tutkimuksiin jos se oireilee. Toivottavasti, Iiris, saat vanhempasi suostumaan tuohon koiran käyttämiseen fyssarilla. Se voi tuntua monen mielestä ihan turhalle hömpälle jota koira ei muka oikeasti kaipaa tai tarvitse, mutta itse ainakin sain osaavalta fysioterapeutilta paljon kattavampaa tietoa koirani fysiikasta kuin yhdeltäkään eläinlääkäriltä, ja koirallakin oli selvästi mukavampi olla tuon käynnin jälkeen.

Muokattu viimeksi: 22.06.10 16.46
22.06.2010 22.03
021884518_r
Rautalampi

Taisi koiralle tulla helpompi olo tuon eilisen "jalkakylvyn" jälkeen. Iso kiitos vinkistä! Huomenna toistetaan pesu sitten.

Kurja tuo Iiriksen tilanne. Reinon käytin syksyllä hierojalla (hinta 30e) mutta onneksi vanhempani ymmärsivät, ettei koiran ole kiva jos sitä sattuu johonkin. Vähänhän ne sille nauroivat, että koira käy hierojalla, mutta puolet kuitenkin maksoivat. Kannattaa Iiris tosiaan vedota tohon, ettei ihmisilläkään oo kivaa jos selkään esimerkiksi sattuu, ja apu maksaisi vaivaset 30e. Kun tosiaan seuraavan kerran voi tapahtua vaikka kuinka iso haaveri ja hinnat voi nousta satoihin euroihin, esim joku leikkaus.

22.06.2010 22.29
Olen yrittänyt sanoa vaikka mitä, mutta kommentti on että "seuraillaan tilannetta ja viedään sitten". Kun minä ainoana perheestä näen että se kävelee jäykästi, tunnen kuinka se sävähtää hieroessa ja osaan lukea sen silmiä kun se katsoo minua, kukaan muu ei näe sen käytöksessä mitään outoa. Meidän perheestä minä olen koiran kanssa harrastus ja ulkoilumielessä tekemisissä kaikkein eniten, joten minä kyllä näen, kun jotain on vialla. Mutta nämä minun vanhemmat eivät näe, eli konkreettisesti tämä tarkoittaa sitä että heidän mittapuunsa mukaan koira pääsee hierojalle kun ei enää kävele.

Päätin listata 50 pätevää syytä fyssarille viemiseen, printata ja näyttää sen heille sekä lupautua auttamaan kotihommissa. Ja olen myös tehnyt selväksi, että jos vielä tämän asian kanssa odotellaan, voi suoraan varautua maksamaan melkoisesti paljon enemmän kuin sen 35 €. Ja täytyypä vielä varmistaa että he tajuavat millaista kipua lihasjumit voi koiralle tuottaa.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti