Kanien uiminen - Sivu 2 (Kanit > Yleistä keskustelua kaneista)

03.03.2008 23.18

Kanille on varmasti oikein hyväksi uiminen, mutta itse en veisi kania veteen.

Jos haluat kaniasi uittaa, vie se vesirajaan ja anna sen itse päättää, uiko vai eikö. Itse en ainakaan kania pakottaisi uimaan.

Katsoin täältä petsiestä joskus videon, jossa kani meni itse veteen ja ui siellä pitkään. Suurin osa kaneista ei ehkä tykkää, mutta joku saattaa tykätäkin.

04.03.2008 08.18
Nuppu/ totta :) ! ite täällä oonkin sanonut vanhalla IPllä, etten kania veis minnekkään järven keskelle, vain rannalle & rantaveteen. Jos tykkää menee, jos ei, perääntyy. Se kani voi alkaa pelkäämään vettä, jos se joka kerta keskelle järveä heitettäis.
04.03.2008 08.50
021034569_r
Oulainen
Nuppu kirjoitti:

Kanille on varmasti oikein hyväksi uiminen, mutta itse en veisi kania veteen.

Jos haluat kaniasi uittaa, vie se vesirajaan ja anna sen itse päättää, uiko vai eikö. Itse en ainakaan kania pakottaisi uimaan.

Katsoin täältä petsiestä joskus videon, jossa kani meni itse veteen ja ui siellä pitkään. Suurin osa kaneista ei ehkä tykkää, mutta joku saattaa tykätäkin.

Tahtoisin kyllä nähdä kyseisen videon, jos vaan enää löyty Petsiestä..

O.o Mun kanini taitaa olla sitten luonnoton ja poikkeus se meinaan oikeesti menee vapaaehtosesti UIMAAN O.o Oon ittekki tätä ihmetelly... Mun olitiin pellolla sillain että kanit oli hinhavapaina niin eikös poika hypää "ojaan" Piti nostaa äkkiä ettei nenuun mee vettä! :O Oli siisnä sitten ihmettelemistä. Katton sitten kesällä että meneekö itte jonnekkin oikeen mökin rannalle uimaan.

Ja omasta mielestäni tuo oja on kyllä ihan eriasia kuin järvi. Talvisin meillä kanit pomppiessaan lumessa saattavat yhtäkkiä osua syvempään kohtaan, ja humps ne ovat kaulaa myöten lumessa. Eikö samoin voisi käydä kesällä ojien kanssa? En sano, etteikö kanisi olisi itse mennyt ojaan, kun en ole nähnyt tapahtumaa, mutta mieleeni tuli kyllä ensimmäisenä että kani olisi "vahingossa" humpsahtanut ojaan.

Muokattu viimeksi: 04.03.08 08.54
http://papanavaaranpuput.blogspot.com/
04.03.2008 10.43

Kuulin, kuinka joku pikkulapsi oli uittanut ojassa kaninpoikasia, ja poikaset olivat sitten hukkuneet. Kamalaa!

04.03.2008 15.04
019225113_r
Helsinki
voi että :( kauheeta !
puputti kohta vuoden <3
07.03.2008 20.46
;( Safiiri: Pippuri on muutenkin vähän luonnoton X) Voin laittaa kesällä videoo kun se menee uimaan. Jos se nyt enään kesällä haluaa/ jaksaa
07.03.2008 21.04

Öö. se on HIEMAN eri asia, että uppoo lumeen kuin veteen. Kani(tässä tapauksessa Pippuri) oli ojan toisella puolen ja käveli ojaan(jäi aluks rantaan, huomas että oli vettä) ja meni sinne keskelle ojaa. Ei kai se voi olla "vahingossa"?

08.03.2008 17.54
021034569_r
Oulainen
Pippuri kertoi, että kani oli "hypännyt ojaan", joten mulla tuli kyllä heti ekana mieleen, että ei olis kani itse huomannut ojaa, vaan hypännyt vahingossa sinne. (näin meillä ainakin sen lumen kanssa, ja otin sen siihen vaan esimerkiksi, kuin kanitkin voi vahingossa tehdä asioita..)
Muokattu viimeksi: 08.03.08 17.56
08.03.2008 18.02
no itseasiassa pippuri ei hypännyt. se käveli veteen.
02.05.2008 22.31
jep, uitettiin tänään kaneja ja uivatkin, pienessä lammessa jossa vesi oli jo lämmennyt ja aurinko paistoi tänään ja lämmintä oli +24 astetta<3 Hupsu ite meni veteen, kyllä, aivan itse, ja teki jättipompun sinne ;DDD meni moneeen kertaan sinne omasta tahdostaan.. ja hauskaa näytti olevan ;D
04.05.2008 14.07
No, mää en oo mikää asiantuntija, mut veikkaan, et kyl ne voi uija jos ite haluaa, mut ei niitä väkisin kantsis laittaa veteen!
25.05.2008 13.41
019459537_r
Pori
ei tulis kyllä ihan ekaks mieleen laittaa Hemppuu uimaan mutta voishan sitä tietty kokeilla... mut en mä taida :D
06.06.2008 09.50
018998988_r
Pietarsaari

Olisi mielenkiintoista nähdä niitä videoita jossa kani laitetaan veteen. Mistä ko. videoita voisi nähdä?

Mäkin olen sitä mieltä että jos kani menee uimaan vapaaehtoisesti se on ok. Mutta missään tapauksessa kania ei saa "pakottaa" veteen. Myös eläimillä on tunteet, vaikka ne eivät ihmisiä ole.

15.06.2008 16.58
Itsellänikin oli vielä kuukausi sitten kääpiöluppa, mutta jouduin myymään sen koska aikani ei riittänyt sille (onneksi se on nyt superhyvässä kodissa, jossa saa olla päivät pitkä vapaana ja ulkon on jättimäinen ulkohäkki ;D ) No siis kuitenkin en olisi laittanut kaniani veteen mistään hinnasta, musta tuntuu jotenki luonnottomalta että kani uis järvessä :o Mut tietty voihan noita poikkeuksiakin olla, mut veikkaan et useapi kani ei mee omast tahdostaan vetaan ;)
19.06.2008 21.52
019504798_r
Raahe

"Kani - kuten varmasti lähes kaikki nisäkkäät - osaavat uida hädän tullen. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että se nauttisi siitä. Jos kani menee itse veteen uimaan, sen voi antaa tehdä sen (valjaiden ja taluttimen kanssa tietysti). Liian kauas kania ei saa päästää ja lisäksi on varottava jatkuvasti, ettei kani vedä vettä henkeen - se voi olla äkillinen loppu. Kania EI KOSKAAN saa laittaa suoraan veteen ja antaa uida - se tuskin nauttii pätkääkään!"

Kopsasin tuommosen pätkän jonku kotisivuilta. Samaa tuossa kyllä sanotaan mitä täälläkin on puhuttu.. :/

Meillä Nuppu ei kyllä tykkää yhtään edes kylpyhetkistä ja jälkikäteen mököttää mulle koko loppupäivän. Eli en meidän pupusta ainakaan tule uittamaan tai yleensäkin pesen sen vain silloin kun se on niin likainen ettei itse saa pestyä itseään. Jotenkin aina säälittää hirveästi ne kanit joita väen vängällä tahdotaan uittaa (olenpa myös nähny kyseisiä videoita). Mielestäni uiminen ei ole kanille luonnollista, en tietenkään väitä etteikö poikkeuksia olisi, koska ainahan niitä poikkeustapauksia löytyy eikä siinä mitään. Jos pupunen itse tykkää niin siitä vaan. Sitten onkin kysymys: Mistä tiedät milloin kanisi pitää tai ei pidä jostakin? (Näitäkin tapauksia on)

17.07.2008 16.05
021980338_r
Helsinki
Tästä tulee nyt ihan väkisin mieleen hevoset. Hevosia uitetaan paljon ja useimmat tykkää siitä, ei siinä mitään, kukaan ei valita. Miksei siis kanejakin voisi uittaa ja koittaa, tykkääkö ne siitä? Tuskin mikään kani tai hevonen tai koira tai ihan mikä tahansa ekaa kertaa ite menee veteen, mutta muutaman kokeilukerran jälkeen saattaa alkaa tykkäämään siitä. Kanithan ovat periaatteessa aika samankaltaisia kuin hevoset, laumaeläimiä, jotka ovat tottuneet juoksemaan pakoon saalistajia ja eivät pahemmin ui luonnossa. Miksi siis hevosten uittaminen on hyvä asia, mutta kaneilla sama on paha?
24.07.2008 13.22
021499316_r
Lappeenranta
Me mentiin yhteen rantaan koittamaan uimista. Laitoin siihe rantaveteen sillee että tassut yltää pohjaan. Siitä se sitten lähti ja teki pikku lenkin ja tuli nopeasti pois :) Sen jälkeen laitoin vähän syvemmältä uimaan, nii kyllä se polskutteli :) Ekan kerran meni vapaaehtoisesti, mutta ei tainnut tykätä ku laitettiin vähän syvemmältä ;>
Olet mulle korvaamattoman tärkeä, et saa mun sydäntäni lähtemällä särkeä <3
24.07.2008 13.47
019663376_r
En veis kaniani ihan vain uimisen takia rannalle, mutta onse pihalätäköissä kahlannut O.O Tottakai löytyy näitä poikkeuksia, jotka eivät halua mennä uimaan. Kaneja on joka junan ;)
24.07.2008 13.49
019663376_r
Din kirjoitti:
Tästä tulee nyt ihan väkisin mieleen hevoset. Hevosia uitetaan paljon ja useimmat tykkää siitä, ei siinä mitään, kukaan ei valita. Miksei siis kanejakin voisi uittaa ja koittaa, tykkääkö ne siitä? Tuskin mikään kani tai hevonen tai koira tai ihan mikä tahansa ekaa kertaa ite menee veteen, mutta muutaman kokeilukerran jälkeen saattaa alkaa tykkäämään siitä. Kanithan ovat periaatteessa aika samankaltaisia kuin hevoset, laumaeläimiä, jotka ovat tottuneet juoksemaan pakoon saalistajia ja eivät pahemmin ui luonnossa. Miksi siis hevosten uittaminen on hyvä asia, mutta kaneilla sama on paha?

Tuota itsekkin parisen kertaa mietiskelin. Hevosiahan kuntoutetaan uittamalla niitä? Ei minulla ole mitään kanin uimista vastaan, mutta jos väkisin laitetaan, ei hyvä ;)

MUOKS. Ja tottakai ekat kerrat saattavat mennä hieman 'väkisin' ;) Lillillä voisi kenties uintia koittaa, mutta Sakua en laittaisi veteen mistään hinnasta ;D

Muokattu viimeksi: 24.07.08 13.50
25.07.2008 12.03
020301662_r
Espoo

Meillä on Väiski mennyt kuumana (+26 astetta about) päivänä mökin rannalla ihan itse sinne veteen vilvoittelemaan ja se piti ottaa kiinni, koska lähti vähän seikkailemaan sinne veteen. En tiedä oliko aurinko sitten sekoittanut sen pään (ranta tosin on varjossa) mutta itsestään se sinne meni polskimaan.

Myöhemmin tosin kun laitettiin varovasti se uimaan niin kiireesti ui takaisin rantaan. Tuskinpa enää sitä ns. pakotetaan, ellei itse mene.

30.07.2008 14.18
021499316_r
Lappeenranta
http://www.petsie.fi/pet.php?petid=38784&s=videos&vidid=12762

Siinä on sitten video jossa kani ui vapaaehtoisesti. Itse kani näyttää kaartelevan eikä hyppää vaihdilla pois vedestä :)
Olet mulle korvaamattoman tärkeä, et saa mun sydäntäni lähtemällä särkeä <3
30.07.2008 17.12
019663376_r
^Rennon näköistä meininkiä ;) Ei uinut paniikissa rantaan ei :) Tuolta näyttää, kun kani nauttii uimisesta.
01.08.2008 11.06
019797067_r
Loimaa
kania ei saa koskaan pakottaa uimaan vaan jos se itse menee sinne vapaa ehtoisesti ja katsoo että se pysyy matalassa vedessä
15.08.2008 18.20
021451928_r
Loppi

oon ollu uimarannalla kun sinne tuli tyttö kanin kaa ja kani meni ITSE veteen ja UI siellä

musta siinä ei oo mitään pahaa kokeilla tykkääkö kanisi uimisesta itsekin voisin hyvinkin kokeilla jos ois hyvä paikka tässä lähellä..

jos Ei Vie Syvälle mitä vaaraa siitä voi olla ja kuivaa kanin

toivottavasti kokeilit kesällä, sillä nythän tämä kesä melko lailla ohi on...

15.08.2008 18.28
021451928_r
Loppi

niin olen kyllä sitä mieltä että kanin voi veteen nostaa sillee että vaan tassuihin osuu

sillä monestihan kanit pelkää esim. valjaissa ekalla kerralla.....

mutta kun lyö veteen niin että tassut kastuu niin sitä huomaavat että ei se ollut niin PELOTTAVAA......

mutta tarkoitin nyt todella että vaan tassuihin, noin CENTIN VETEEN EN että laiturilta viskataan veteen...

15.08.2008 18.49
Jännä että teidän kani ui, meidän pupusille tuntuu olevan maailman loppu jo se, jos pesun jälkeen häkin lattia on hivenenkään kostea. :D Eli tuskin uimareita meidän pupusista ikinä tulee.
15.08.2008 19.27
Meemi kirjoitti:
Miks mä en oo vieläkään nähnyt videota jossa kani menee vapaaehtoisesti veteen.. Jos teillä kanit menee, niin ottakee hyvät ihmiset videota, tommonen on näkemisen arvonen :D

Mutta otahan huomioon, kaikilla ei ole mahdollisuus kameraan - saati sitten videon ottamiseen.

Ite oon uittanut nyt pari kertaa, ja täytyy nyt ihan sanoa, että kani on usein ollut laiturin päässä rappusilla, lähtenyt siitä ittekseen uimaan keskemmälle. Tottakai se kani voi nopeasti vedestä pois tulla, mikäli nyt siellä vedessä on pulikoinut paremman aikaa.

21.08.2008 16.26
019057586_r
Kuopio

Nehän hukkuu!!!!Kun nehän voi hukkua jopa omaan vesikuppiin jos niillä on sellanen!Ihan kamalaa!!Ei ne ees ossaa uida!

21.08.2008 18.03
020833853_r
Oulainen
Benkku kirjoitti:

Nehän hukkuu!!!!Kun nehän voi hukkua jopa omaan vesikuppiin jos niillä on sellanen!Ihan kamalaa!!Ei ne ees ossaa uida!

öö :D Jostain syystä en osaa kuvitella että meidän puput hukkuisivat omiin vesikuppeihinsa. Ellei nyt niillä tulis yhtäkkiä joku sairaskohtaus ja ne just sattuis kaatumaan vesikuppiin, mutta tää on nyt tyyliin tätä "iik en voi antaa kanille heinää, jos heinä puhkasee sen silmän".. Vai tietääkö joku kanin joka tosiaan on hukkunu kuppiinsa??

Katoppa videoita Petsiestä jossa kanit ui, kyllä ne osaa uida. Lähes kaikki nisäkkäät osaavat uida (ainakin hädän tullen), niin miksei kanikin.

Kuitenkaan en ite tykkää ajatuksesta tyrkyttää kaneja veteen. Aivan eriasia, jos kani sinne itse meneepi. En tosin kertaakaan oo nähny videota, missä kani IHAN ITSE MENEE VETEEN. Niitä videoita kyllä, missä kani laitetaan veden ja rannan rajamaille, ja sitä tökätään/kutitetaan pepusta/tai käytetään muuta usutus keinoa.. Omaan silmääni näissä videoissa kani yrittää ns. "hypätä" veden yli, niinkuin estettä hypättäessä. Eli siinähän käytetään samaa taktiikkaa kuin sillon, kun kani laitetaan esteen eteen, eli sitä ohjataan hyppäämään esteen yli, tässä tapauksessa ohjataan hyppäämään veteen.

Ja vaikka kani ton pompun jälkeen jäiskin vielä pyörimään veteen, se ei mun mielestä näytä siltä, että se tykkäisi siitä. Lähinnä se näyttää paniikinomaiselta pyöriskelyltä tms. Meillä ainakin kanit (maalla) panikoidessaan saattavat pinkoilla ympäri huonetta ensin, ennenkuin hakeutuvat turvaan. Monesti noissa videoissa kuitenkin kani suuntaa välittömästi rantaan..

Kerran katoinkin Youtubessa jotain videota, kun pieni kani kelluskeli vedessä jossain uima-altaassa. Se ei siis tehny mitään, se vaan oli ja kellu siinä veden pinnalla. Altaassa oli vielä reunat, joista kani ei varmasti ois päässy ite pois. Tässäkin tapauksessa minun silmääni kani näytti kovin kauhistuneelta vedessä olosta, eikä siltä kuin se nauttisi kelluskelusta.. Kuitenkin se on siinä täysin "petojen armoilla", kun ympärillä on vaan alavaa, tyyntä vettä, ja mikä vaan elukka pääsis hyökkäämään päältä päin, eikä kani pääse vedessä nopeasti liikkumaan pakoonkaan.

En tiedä, kaikilla näyttää olevan omat mielipiteensä tästäKIN. Voi toki olla niitäkin kaneja jotka ihan ite menee sinne veteen, mutta minen usko ennenku ite näen :D

30.08.2008 12.47
021197153_r
Hamina
Minusta tuntuu, että se joka uittamisesta nauttii, on omistaja.Samaa mieltä olen kuin Jippu,mitäpä siihen enään lisäilemään :)

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Äänestys
onko sinusta uiminen hyväksi ? perustelkaa :)
kyllä . 21
ei . 66
Kanit
Kirjaudu
Logo-labyrintti