"aina" sama rotu. - Sivu 4 (Koirat > Yleistä keskustelua koirista)

20.07.2010 14.50
021329179_r
Rovaniemi
Oma rotu on minun muottiini valettu, joten miksipäs ei. Aina on kuitenkin kiva kokeilla kaikkea uutta !
http://lapiio.blogspot.com/
20.07.2010 21.11
022487609_r
Tervajoki
Ite ainaki pysyn näissä siperialaisissa koko elämäni! Niihin olen kiintynyt ja niistä pidän kiinni!
Koiralla on yksi tavoite elämässä — lahjoittaa sydämensä. - J.R. Ackerley
20.07.2010 21.13
Tällä hetkellä en voisi ottaa uutta shelttiä. Muistuttaisi niin Taavista. Voihan se olla, että aikojen päästä haluankin ottaa sheltin, mutta tällä hetkellä se on vain niin ehdottomasti poissuljettu. Kyllä tänne meidänkin taloon on pakko joku turriainen vielä hankkia, ehkä auttamaan jossain suhteessa pääsemään Taavin kuolemasta yli. Ja ihan harrastuskaverikseni. Lk collieta olen ajatellut.. saattaa kuullostaa hätiköidyltä ja tyhmältä että olen ottamassa jo melko pian uutta koiraa, kun vanha kuoli vasta ihan äskettäin.
Yksinkertaisesti mun elämässäni ei ole mitään ilman koiraa talossa. Vois jos Taavin vaan vois joku mahti takaisin tuoda... mutta kun ei.
20.07.2010 21.17
Mä oon aina ajatellut olevani koiraihmisiä, en rotuihmisiä. Nyt kuitenkin pyrtsit on valloittaneet mun sydämen totaalisesti. Uskon, että mulla tulee aina olemaan ainakin yksi pyrtsi huushollissa. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettenkö ottaisi myös muunrotuisia koiria. Haluan jossain vaiheessa käyttölinjan bc:n ja muita kutkuttavia rotuja on mm. aussiet, kromfohrländer ja bpk malinois.
21.07.2010 14.24
020603812_r
Tampere
mulla on monta rotua mielessä millaisen haluaisin, ja jos jatketaan tällä tyylillä eli 3-5vuoden välein uus koira niin ei kyllä toista samanrotuista kyllä ehdi tulemaan ellen sitten totaalisesti ihastu johonkin rotuun enkä halua lähteä kokeilemaan mitään uutta. sekarotuista en enää ota. mutta ajatuksena ei oo paha että ottaisin samanrotuisen koiran vanhan kuoltua (jos siis omistaisin vaikka rodun x edustajan, voisin ottaa seuraavan koiran rotua x edellisen kuoltua).
Muokattu viimeksi: 21.07.10 14.25
22.07.2010 21.38

Voisin, koska meillä on tapahtunutkin niin :D Ja oltiin vaan 5kk ilman koiraa ja sitten tulivat nämä kaks täystuhoa, tai siis yks täystuho ja yks ihka oikea unelma<3 Emme ole paljoa verranneet näitä entiseen Cavatukseemme, muutakuin siinä että Aku muistuttaa enemmän Arielia väritykseltään, kuin Roni. Mutta mua ei yhtään kaduta se että otettiin samanrotuinen koira kuin ennen, koska rotu on hyvin lähellä sydäntäni :D eikä lähde sieltä pois koskaan 8) Eikä mua surettanu kovin paljoo sillee, että noi näyttäis samalta kuin edellinen, NEVER !! Koska mikään Cava ei voi olla samannäkönen kuin Ariel, ei ainakaan silloon jos se on eri sukupuolta o_O

ei hitsi, ku en osaa selittää <8 tajusitteko tosta jtn? Eli vastaus on ihan näin suomeksi sanottuna, kyllä ehdottomasti !

22.07.2010 21.54
Aku kirjoitti:
Koska mikään Cava ei voi olla samannäkönen kuin Ariel, ei ainakaan silloon jos se on eri sukupuolta o_O

Ei koira ole kuin ihminen, ja sukupuolen voisi sanoa vain ulkonäköä katsomalla. Läheskään kaikissa roduissa ei ole niin suuria eroja sukupuolien välillä että ne erottaisi toisistaan. Itse en kyllä erota cavoja toisistaan ulkonäön perusteella.

http://mossarit.webs.com/
23.07.2010 12.49
021889704_r
Nola kirjoitti:
Aku kirjoitti:
Koska mikään Cava ei voi olla samannäkönen kuin Ariel, ei ainakaan silloon jos se on eri sukupuolta o_O

Ei koira ole kuin ihminen, ja sukupuolen voisi sanoa vain ulkonäköä katsomalla. Läheskään kaikissa roduissa ei ole niin suuria eroja sukupuolien välillä että ne erottaisi toisistaan. Itse en kyllä erota cavoja toisistaan ulkonäön perusteella.

kyllä omistaja aina erottaa oman koiransa, ei meidänkään koiria kuulemma aluksi erottanut (enkä mä ymmärrä miten se on mahdollista..) eikä pari hyvää tuttua vielä dockan loppuaikoinakaan.

23.07.2010 14.16
022377168_r
Helsinki
Cavalieruroksen ja -nartun kyllä erottaa aika selvästi, ainakin jos on yhtään rodun parissa liikkunut
http://suppilo.blogspot.fi
23.07.2010 14.34
Jedi kirjoitti:
Nola kirjoitti:
Aku kirjoitti:

kyllä omistaja aina erottaa oman koiransa, ei meidänkään koiria kuulemma aluksi erottanut (enkä mä ymmärrä miten se on mahdollista..) eikä pari hyvää tuttua vielä dockan loppuaikoinakaan.

Tottakai nyt oma omistaja erottaa omat piskinsä toisistaan, mutta tässä taidettiin nyt puhua ihan kaikista cavoista yleisesti sekä omasta tietystä ja niiden eroista. Arvaa kuinka monta samanlaista tanskandoggia ja kultsua olen nähnyt elämäni aikana, joka voisi olla meidän entisten koirien kopioita? Omani kyllä erotan toisistaan.

Susu, minä sanoin että läheskään kaikista roduista ei näe sukupuolisia eroja, cavalieria en välttämättä tähän kastiin lue koska en tosiaan rodun piirissä pyöri. Heitin vain oman mielipiteeni siihen perään, etten itse erota noita toisistaan kovin helpolla.

Mun silmään esim. näistä: http://www.krislacavaliers.com/images/jerry.jpg

ja http://www.krislacavaliers.com/images/kady.jpg en näe mitään sukupuolisia eroja.

Muokattu viimeksi: 23.07.10 14.35
http://mossarit.webs.com/
23.07.2010 16.10
021147260_r
Espoo
Tällä hetkellä kolme shelttiä talossa.
Mitä sitä hyvää vaihtamaan ;)
06.06.2014 03.36

Minä en usko, että löydän koskaan niin ultimaalisen upeaa rotua, että pysyisin vain siinä lopun elämääni (tai ehkä jos olisin venakon ensikoiraksi ottanut, niin pois olisi voinut olla vaikeaa vaihtaa :D). Esim. nykyinen, suomenlapinkoira on tähän elämäntilanteeseen passeli. Tulevaisuudessa haluan kuitenkin myös jonkin isomman, kenties vähän haastavamman ja ehkä vähän pidättyväisemmän rodun, jonka kanssa voisin suunnata tiettyjen harrastusten pariin. Jossain vaiheessa ikävä terriereiden pariin taas varmaan saa helpotusta.

En kuitenkaan näe mitään vikaa siinä, jos joku löytää sen yhden ja ainoan "oikean" rodun ja haluaa pitäytyä siinä.  

"One part brave, three parts fool" -Brom, Eragon
06.06.2014 11.19
022142292_r
Helsinki

Miksi vaihtaa täydellistä pois? Rinnalle voin ottaa muita (ehkä :D), mutta pois en vaihda niin kauan, kun terveys ja luonne pysyy rodussa hyvänä.

Life is like a dog sled team. If you ain't the leading dog, the scenery never changes. -Lewis Grizzard
06.06.2014 11.34
Hero kirjoitti:

Miksi vaihtaa täydellistä pois? Rinnalle voin ottaa muita (ehkä :D), mutta pois en vaihda niin kauan, kun terveys ja luonne pysyy rodussa hyvänä.

Tämä.
06.06.2014 11.47
Hero kirjoitti:

Samoilla linjoilla. Afgaani ja villakoira pvat selvästi ne omat jutut, tosin keskikokousten/kääpiövillakoirien kohdalla kun tosiaan on se huono tuuri ja surkea terveys/hermorakenne potkinut, niin onhan sitä vakavasti harkinnut rodun hylkäämistä tulevaisuudessa. Tällä hetkellä tosin en ole siirtymässä pois villakoirista kokonaan, vaan loikkaamassa yksinkertaisesti kokoluokkaa suuremmaksi. 

Afgaanista en voi kuvitella luopuvani. Nyt kun Nadira alkaa olla aikuinen, on se melko lailla kaikkea, mitä haluan koirani olevan. Elämä sen kanssa on käsittämättömän yksinkertaista nyt, kun vaikeat teinivuodet ovat takana päin ja koira oikeasti toimii. 

Afgaanin ja villakoiran rinnalla tulee varmasti aina liikkumaan myös whippet. Kymppiryhmässä on myös pari muuta rotua (azawakh, saluki, grey) joita joskus kenties haluaisi kokeilla, mutta ainakaan vielä minulla ei ole kyseisiin rotuihin mitään suurempaa paloa.

06.06.2014 11.50

Minä en oikeastaan edes ymmärrä näitä, jotka käyvät suurin piirtein joka rodun läpi ja kaikki täysin eri tyyppisiä koiria. Miten niin moni koira edes voi sopia jonkun käteen, kun mennään laidasta laitaan? Seurakoira, metsästyskoira, paimen, palveluskoira, ehkä seurakoira taas väliin, laumis jne. Ymmärrän, että näkemykset ja käsitykset muuttuu, mutta jos nämä kaikki ovat suht. lyhyin väliajoin ja kaikki ääripäitä vieläpä...

06.06.2014 12.28
022651829_r
Järvenpää

Mä pidän itseäni ihmisenä jolle sopii hyvinkin erityyppiset koirat. Kääpiöpinseri on hurmannut täysin ja niitä tulee olemaan aina vähintään se yks talossa jos jotain ihmeellistä ei tapahdu. Tarkoitus olisi noita tulevaisuudessa kasvattaakin. Mua kuitenkin kiinnostaa niin suuriosa koiraurheilulajeista että on pakkokin olla erityyppisiä koiria jos haluaa yhtään tavoitteellisemmin harrastaa. Dallu oli täydellinen tähän elämäntilanteeseen. Sen kanssa pääsi kokeilemaan kaikkea ilman kisapaineita. Toista dallua silti tuskin koskaan tulee varsinkaan kun tän ensimmäisen kanssa kävi vähän huono tuuri. Kiva rotu jokatapauksessa ja mun käteen oikein sopivia otuksia.

Mulla kuitenkin on ihan älyttömän paljon kiinnostusta niinkin erilaisiin lajeihin kun valjakkourheilu, vesipelastus, palveluskoiralajit ja agility. Yhdestä koirasta vaan ei ole näihin kaikkiin ainakaan siihen tavoitteelliseen harrastamiseen. Tästä syystä seuraava koira tulee olemaan näillä näkymin joku pk-rotuinen, sillä se sopii parhaiten tähän seuraavaan 10-15 vuoteen. Sen jälkeen haluan kuitenkin joskus hankkia kunnon vesipelastuskoiran (nöffi tai lansu) ja sitten joskus kun resurssit riittää niin muutan pohjosempaan ja hankin oman huskyvaljakon. Että kyllä ne hyvinkin erityyppiset koirat voi sopia yhdelle ihmiselle ihan hyvin. :)

Mietteitä koiramaailmasta ja erinäistä treenailua: http://idioottikoirat.blogspot.fi
19.06.2014 14.08

Mä voin sanoa, että halusin kokeilla miten tämmönen enemmän paimen sopii käteen. Belgien ja muiden perinteistein pk-rotujen ympärillä on tullut pyörittyä sen verran, että semmonen nyt olis ollu helppo ja tuttu valinta. Kyllähän siinä muutaman kerran tuli mietittyä ennen kun pennun kotiin hain, että miten mä osaan toimia koiran kanssa, jonka vietit on painottunu vähän eri alueille mihin on tottunu. ;P Jotenkin kuitenkin oli pakko päästä "kokeilemaan" jotain uutta/muuta, eikä tää penne mihinkään lähde vaikkei se nyt "sopisi käteen niin hyvin", vaan sitten sen kanssa tehdään niin miten kyseinen yksilö vaatii. Ohjaaja eli minä voin siinä vaiheessa alkaa kehittää itseäni koiralle paremmaksi. ;) Todettakoon vielä loppuun, että hyvältä se on käteen tuntunut tähän mennessä.

19.06.2014 19.18

Mä olen niin rakastunut collieihin että vielä niitä tulee ehdottomasti olemaan. Oma collieni ei vastaa paljoakaan sellaisesta colliesta mitä toivon mutta kuitenkin on hurmannut täysin tähän rotuun. Seuraava koira tulee ehdottomasti kuulumaan paimenkoiriin, paimenista tuskin vaihdan. Kuitenkin seuraava tulee olemaan perus ominaisuuksiltaan kovempi kun collie. Mutta vielä niitä lapas collieitakin tulee olemaan.

19.06.2014 19.25

Mä haluisin kamalasti joskus toisen cavan, mutta en suoraansanoen uskaltaisi enään ottaa terveyden takia enkä halua olla enään tukemassa sairaan rodun jalostusta.. Kyllähän rotuyhdistys ym. tekee paljon töitä terveyden eteen, mutta mennyt musta silti jo liian pitkälle, eikä cavoista saada yhtäkkiä terveitä.

Cavalier ois muuten niin ihana ulkonäon ja ominaisuuksien kannalta, täydellinen seurakoira jossa kuitenkin poweria harrastuksiin. Varmasti vastaavan tyyppisiä koiria/ rotuja löytyy vielä mullekkin sitten  joskus se sopiva uusi koira :)

"Sitä saa mitä vahvistaa"
19.06.2014 19.48

Mua ainakin kiinnostaa hyvin monenlaiset erilaiset rodut ja aivan varmasti tulen omistamaan vielä vaikka minkä näköstä turrikkaa. Miksi aina nysvätä samassa, kun ei voi koskaan tietää onko olemassa vieläkin täydellisemmin omaan käteen sopiva rotu. Mä ainakin olen sen verta kokeilunhaluinen ja haluan uusia haasteita, joten vain yhden rotuisten omistaminen läpi elämän tuntuu vähän tasapaksulta. Vaikka belgi tuntuu todella hyvin mulle sopivalle, niin en sulje ajatusta että joku voisi olla vieläkin parempi. Kunhan mulla yksi kappale belgejä on kerrallaan niin kyllä sen rinnalle mahtuu muunkinrotuisia. Mutta en mä kyllä enää belgittä aio olla :D

Villakoiriakin mieluiten omistaisin lisääkin vaikkei se ehkä ihan se THE rotu ole niin erittäin hyvä ja melkein täydellinen rotu silti ;)

19.06.2014 21.32
022710084_r
Rovaniemi

Itse en voisi kuvitella omistavani vain "yhtä tiettyä rotua" läpi elämän, mutta mikäs siinä jos se natsaa jollekin. Onhan itselläkin se mieltymys että se yksi seropi pitäisi olla mielellään taloudessa pyörimässä. Ja talouden koirat keskenään erinvärisiä ja/tai rakenne vahvasti erilainen vähintäänkin. Luonteiden samankaltaisuuksia nyt sen verran, että oletusarvoisesti vahtia pitää osata ja ei olla mitään varauksettomia vieraiden ihmisten perseennuolijoita. Ja onhan tietty niitä ulkonäkökriteerejäkin x määrä.

Jos valittavana vain yksi koira niin paljon ennemmin paimenmainen jota oletusarvoisesti helpompi opettaa oleen vapaana yms. kun ei itsenäisesti lähde riistaa jäljittämään naapuripitäjään ja helpompi kouluttaa noin muutenkin. Ja paimenen luonne muutenkin itselle käteen sopivin. Mutta pakko myöntää että se tuntuu ihan eri tavalla palkitsevalta saada tollainen hoovee-mettämix tekeen ne samat asiat jotka paimenen kanssa meni kuin vettä valaen. Molemman tyyppisissä koirissa hyvät ja huonot puolensa, paimenella (paljon) enemmän hyviä. Mutta kyllä tuollainen yksi mukavuudenhaluinen k*sipää talossa tuo kivasti väriä talouteen ja verraten on kuitenkin hyvinkin vaatimaton koira joka "menee siinä sivussa" arkielossa - kuten myös edellinen suomenpystykorvamix. :)

http://hambeastounlimited.tumblr.com taideblöärgh.
19.06.2014 21.51
Sammeli kirjoitti:

Minä en usko, että löydän koskaan niin ultimaalisen upeaa rotua, että pysyisin vain siinä lopun elämääni.

Näin. Tähän mennessä jokainen meidän perheen koira on ollu eri rotua. Lähes jokainen näistä roduista on sellanen jonka voisin tulevaisuudessakin kuvitella itelleni, mutta yksikään ei ole se ainoa oikea.
Ei mulle tuottais ongelmia ottaa vaikkapa parsonia heti Artun jälkeen. Miks tuottais? Rotu ois sama, mutta persoona eri, ja mulle persoona on se joka merkkaa.

// Tykkään näköjään toistaa samaa sanaa koko ajan, piti vähän järkevöittää tekstiä.

Muokattu viimeksi: 19.06.14 21.52
20.06.2014 01.41
022496060_r

En ole löytänyt kovin monta itseäni kiinnostavaa rotua tähän mennessä, tällä hetkellä suosikit ovat sheltti ja nahkacollie. Seuraava tulee olemaan ainakin sheltti. Tuntuisi vain hankalalta, jos pitäisi erikseen miettiä eri rotua (eri asia, jos tajuaisi, ettei seuraavaksi halua enää samaa rotua olevaa). Kun pitää terveysasioita yms. miettiä, tuntuu turvallisemmalta pysytellä edes hetki saman rodun parissa, koska vaikka aina oppii lisää, tuntuu silti että on terveysasioihin parempi tuntuma kuin täysin vieraan rodun kohdalla.

"Ja uskon et asiat tapahtuu ja sen huomaa kun jokin suuri eteen astuu."
20.06.2014 19.39
022663409_r
Lahti

Mulla on kaks kääpiösnautseria ja uskoisin, että jos ei innostus turkinhoitoo katoa ni ainaki yks tollanen tulee olemaa aina. Seuraava koira tosin näillä näkymin tulee olemaa vesiäinen ja se nyt on kovin erilainen ku nää parralliset on. Saa nähä, että sopiiko se sitte mun kätee vai ei ja jääkö ensimmäiseks ja viimeseks sen rodun edustajaks vai ei. Ken tietää mut kuten sanottua, mitä sitä hyvää vaihtamaan :)

You never know how strong you are, until being strong is the only choice you have
23.06.2014 12.31

Mulla ainakin nämä mielipiteet vaihtelee sitä mukaan kun tutustuu eri rotuihin :D ei oo mikään yksi ylitse muiden.. Ensimmäinen koirani oli hirvikoira ja vaikka koira olikin kaikin puolin täydellinen minulle, niin en silti voisi kuvitella enää toista hirvikoiraa hankkivani.. ehkä myös osin sen takia että se muistuttaisi Tarosta..

joka tapauksessa tällä hetkellä tuntuu että haluan elämääni kuuluvan jatkossakin islantilaisia ja corsoja.. myös se haave amerikanakitasta kytee jatkuvasti.. Havannankoiraa tähän huusholliin tuskin enää tulee vaikka edellinen havanna mahtava tapaus olikin. Karvan hoito ei vain niin iske.. ja muutenkin pidän enemmän isommista koirista. Ja tällä hetkellä luulen että mitään itselle uutta rotua en ole ihan heti hankkimassa..

23.06.2014 12.38
022492872_r
Ivalo

Mä luulen, että lk. saksanseisoja tulee aina olemaan kun on mahdollisuus metsästykseen, mutta ihan hyvin siinä sivussa voi käydä läpi villakoirat, dobermannit ja brasilianterrierit kun olen niin monipuolinen tyyppi. :D

"Den som elsker en hund, er alltid glad."
23.06.2014 13.31
022702591_r
Hyvinkää
Mulla on belgit iskeneet sen verran lujaa, etten koe edes tarvetta katsella muita rotuja "tosissaan". Tällä hetkellä on vain tervuja, mutta eiköhän joskus tänne malikin ilmaannu. Joskus. Ainoa poikkeus belgeihin on borzoi, mutta en usko omistavani sellaista ainakaan moooniin vuosiin. Ei vain sovi (keskeneräisten) palveluskoirien sekaan. :D
23.06.2014 13.42
022518505_r
Vantaa

En usko että pystyisin pysymään siinä yhdessä ja tietyssä rodussa koko lopun elämäni - sen verran tuota kiinnostusta kuitenkin löytyy muitakin rotuja kohtaan. Paimenkoirissa sen sijaan uskon vahvasti pysyväni. Tällä hetkellä kahden aussien omistajana en vaan osaisi kuvitella itselleni esimerkiksi pientä seurakoiraa. Mutta kyllä mullakin pari haaverotua paimenkoirien ulkopuoleltakin löytyy, eli ei se ihan pois suljettu ole että joskus jonkin muunkin ryhmänedustajan omistaisin.

Whatever comes our way, whatever battle is raging inside us, we always have a choice
23.06.2014 16.10
000097809_r

Why not? 15 vuotta saman rodun edustajien kanssa eläneenä tiedän kyseiset elukat lähes täydellisesti. Nyt kuitenkin ostin ensimmäisen lapinkoirani, ja jämptit jäivät taaksepäin. En siltikään näe mitään estettä sille, ettenkö omistaisi jämptiä tulevaisuudessa. Avaran katsomukseni ansiosta tuskin kuitenkaan tulen säilyttämään sen saman rodun 24/7. 

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti