Kotilopulinaa - Sivu 2 (Terraarioeläimet > Yleistä keskustelua terraarioeläimistä)

28.08.2010 16.36
toinen sagriineista kuoli eilen sain m-huuleneipä kai mtn muuta,poikasia vaan hoidellaan....
28.08.2010 21.47
000083779_r
^Onnea ja osan otot .
29.08.2010 22.34
Osaisiko joku kertoa, mitä lajia Viljami on?
30.08.2010 14.58
viljami//se on lehtokotilo Kalevi//kiitosta paljon!
30.08.2010 18.54
020994735_r
Helsinki

oisko jollaki valkohuulia myytävänä? haluisin ostaa

05.09.2010 10.32
jihuu,saan 2 m-huulta!
05.09.2010 19.50

Hmmh.. Kaipa sitä pitäis vaihtaa lajia..? Siis sitä ajatellen, et kun varmaan aina tullaan tämmösessä hullunkuumassa kerrostalo asunnossa varmaan aina asumaan, niin eläimienkin olisi hyvä se kesän kuumuus kestää. Eli täytyy tässä jokunen päivä funtsia mitä sitä tekis. Jos vaikka talven aikana sais noi kaikki kotilot annettuu pois ja myytyy sitä vois kesällä ettiä sen jonkun eksoottisemman lajin itteleen. Vaiks pari tikrua. =)

Aksuissa, nyt ei muuta vikaa ole muuta kun ne vaan uupuu tuosta kuumudesta ja itte en viittis eläimii silleen rääkkiikkään. Kevät, syksy ja talvi silloin voi säädellä lämpöä itse mutta tuo kesä. :/  

Muokattu viimeksi: 05.09.10 19.51
12.09.2010 13.03
Voi että mulla onkauhee kotilokuume! Tää onkauheeta! Mä haluisin niin kovasti valkohuulen mun oman kaveriks. Ilmottakaa kaikk jos teillä olis myydä:)
13.09.2010 15.30
mää yritän isän saaha suostumaan 1gerbiiliin ja 4 aksuun xD Gerbiili on jo luvattu mutta ne 4 aksua
19.09.2010 12.48
020706870_r
Vantaa

Mulla oli Fruide ja Demi, mut Demi karkas, eikä löytyny.. Ja tuskin on enään hengissä.. fruide kasvaa kovaa vauhtia, ja Demin kasvattajalta on tulossa maanataina uusi kotilo.

Itellä on kans hirvee himo noihin Viiniksiin, ja niit olis tarkotus ottaaa, joten jos jollain on niin löytyy ostaja! Omput olis kivoja mut tuskin mutsi antaa ottaaa..

19.09.2010 16.32
022165950_r
Kotka
^ Mul olis mahdollisuus ottaa ulkomaalaisia viiniksiä v-huulten poikasten vaihdossa
http://lapasenkaljukorvat.blogspot.com/
23.09.2010 06.39
020706870_r
Vantaa
Jeeh! Mulle tulee 4 viinistä
23.09.2010 07.23

Mulle tulee ens viikon alussa tikru. Tänään ostan lämpölamput. Pesen terran, kostutan turpeen, sisustan, säädän lämmöt kohdilleen ja pidän "terraa jo yllä" valmiiksi, kun ei voi sitten tietää miten nopeesti posti mulle kotsan tuo, kun maanantaina se menee postiin. Joskus, jos ennen laatikon tyhjentämis aikaa vie kirjeen esim. postiin se ehkä voi olla samana päivänä perillä, jos sen vie tyyliin postiin kun se aukeaa. Muutenkin varmaan terraariolla menee aikaa lämmetä ja lämmön tasaantua niin on sitten täydellinen kun uus tulokas tulee..

Jännittää vaan minkä kokoinen kotsa siellä tulee, kun en muista millon se on syntynyt tarkalleen ja vaikee ennustaa kokoa silleen, kun kasvaa hitaasti. :)

23.09.2010 15.56
020706870_r
Vantaa
Mistäs sä sen saat? Etkö kysyny sen kokoo silt myyjältä? Onks se muuten aikuinen vai poikanen?
23.09.2010 17.55

Ostin kultakotilosta käyttäjältä Maijainen. Kotilo on syntynyt joskus alku kesästä ja Maijainen on kasvattaja niin varmasti laittelee sukutaulua ja syntymäaikaa sitten mukaan. Kertoi vanhemmistakin, että on tuotu Englannista ja molemmat erisukuisia. :)

Muistan ton syntymä ajakohdan siitä, kun alku kesästä oli samoista poikasista pystyi tekee silloin varauksia ja nyt myynnissä loput mitä jäljellä. Alku viikosta sitte selvii koko ja syntymäaika. 

Muokattu viimeksi: 23.09.10 17.58
25.09.2010 01.25
020168428_r
Jyväskylä

Varmistin tässä että asia tosiaan on niin että kotilot eivät ole siis ötökäitä vaan samansukuisia kuin esimerkiksi mustekalat, jotka ovat tosi älykkäitä.

Millaisia kotilot ovat? Onko niillä siis aivot? Onko ne eri persoonallisuuksia, tekeekö ne jotain älykkäitä päätöksiä, onko niillä tunteita?

"Muun muassa USA:ssa eläinlääkärit ovat muodostaneet ns. Cesar Millan-vastaliikkeen, sillä Millanin metodien katsotaan olevan koiralle haitallisia, ja useissa maissa ne täyttävät eläinrääkkäyksen tunnusmerkit."
25.09.2010 03.17
020640635_r
Kokemäki

Ötökkä nyt ei taida itsessään olla mikään virallinen termi, käytetään puheessa usein kun tarkoitetaan yleensäkin selkärangattomia. Hyönteinen kotilo ei ole, mutta ei se nyt kovin läheistä sukua mustekalallekaan ole. Mustekalat kuuluvat luokkaan pääjalkaiset, kotilot luokkaan kotilot (Gastropoda).

Kotiloita ei ole suurilla älynlahjoilla pilattu. Niillä ei ole kunnon aivoja vaan tikapuuhermosto, gangilioita. En tiedä voidaanko puhua persoonallisuuksista, mutta yksilöiden välillä voi huomata kyllä selviä käyttäytymiseroja. Tietysti myös jokainen laji toimii aina lajilleen tyypillisellä tavalla. Esim. lehtokotilo kiipeilee kasveilla ja saattaa liikkua päiväsaikaankin ympäriinsä, kun taas tiikerikotilo kaivautuu heti aamun koittessa syvälle turpeeseen ja pysyy siellä iltaan asti. Kotilot varmasti tuntevat tälläisiä fyysisiä tunteita kuten kosketus, kipu, paine, lämpö ym. mutta ei "henkisiä" kuten surua, vihaa, iloa tms. En ole mitenkään tutkinut tai lukenut asiasta, mutta olettaisin näin.

26.09.2010 00.56
020168428_r
Jyväskylä
Kiitos vastauksesta, tiesin kyllä ötökkä, hyönteisjutun. :)
"Muun muassa USA:ssa eläinlääkärit ovat muodostaneet ns. Cesar Millan-vastaliikkeen, sillä Millanin metodien katsotaan olevan koiralle haitallisia, ja useissa maissa ne täyttävät eläinrääkkäyksen tunnusmerkit."
01.10.2010 04.24

Aika läppä. Tikru olikin tuolla terrassa mihin ängin aksut takas.. Tiikerikotilo vaan oli ollut jonkun turve möykyn seassa mitä en ollut huomannut kaveri oli kaivautunut uppeluksiin turpeeseen päiväksi ja äsken oli kivunnut ruokaileen. Hitsin hyvä piiloutuja pakko myöntää. :D

Eli huomenna modaan tuon vanerilevyn kuntoon aamusta, eli sahaan parista kohtaa poikki että saan lämpölampun terran keskelle samalla otan aksut pois terrasta ja menevät takaisin 130litraiseen. Samalla pitää ulkopuolelta tukkii vaneriterran takaseinän reikä joka on tehty vesiputouksen pistokkeen saamiseksi terraan. On sen verta pieni kaveri, et se karkaa sielt aukosta muuten. En muuta tukkeeksi keksi, mut teippaan takaseinän ulkopuolelle roudarin teipillä rikkinäisen pakasterasian kannen. x)

Yhden kotilon joudun kohta lopettamaan, raukalla on hajonnut niin paljon kuorta, että se ei pääse enää kokonaan kuoreensa. Kaverille kun puhuin siitä, se luuli et kotilo ois ok vaikka kuori paranis meni hetki selittäessä, ettei se riitä jos kuoren sisällä ei oo tarpeeksi tilaa sisuskaluille + kotilolle + mahdolliselle munasäkille. Vaippa pullottaa niin huolella, kun toinen vähääkään pääsee kuoreensa, eli etsimpä rasian ja kaveri pakkaseen. Rikkinäisen kuoren varmaan tyhjään kuten tavaksi on jo tullut ja voisin kokeilla säästää sen kalkin lähteeksi, jos se ei kovin hienolta näytä koristeena, kun tyhjätty.

Kuvia sitten tulee, kun saan tuon pikku mukulan tuonne varsinaiseen terraansa takaisin, nyt se on kelmutetussa faunassa päivempään ajankohtaan asti. x) 

Muokattu viimeksi: 01.10.10 04.25
02.10.2010 14.43
Mulla on näihin mun akvaarioihin ilmestynyt yllättäen silloin alussa touhukoteloita sekä nyt muutaman viikon päästä huomasin, että on myös muutamia kehäkotiloita. Kaveri toi kolme kierteissarvikoteloa :3
03.10.2010 12.10
000111959_r
Nyt nämä akaatit sitten päättivät munia =D Eli yli 200 pikkuakaattia löytyi terrasta. Aluksi katoin että mitä paiseita kotiloiden kuorella on.. No ne olivat pikkuaksuja ='D Niitä on ihan Hirveesti. Säästin 10 ja pakastin loput mutta kappas terraariossa oli niitä vielä lisää. Mun eka poikue ikinä tuli aika yllättäen :) Nyt melkein kaikille on tiedossa koti.
03.10.2010 16.19
Mulla noi kotilot, varsinkin touhukotelot, lisääntyy ihan hirvittävän nopeasti... Aina niitä tulee lisää, kun yrittää ottaa pois ..
09.10.2010 16.40
Mä oon miettiny jos myis/antais pois kaikki aksut.. Ei inspis riitä enää niin vois olla parempi luopua :/ isoista vois pyytää muutaman euron, pienet ilmaiseks ja postarit päälle..
10.10.2010 21.09

Nyt alkaa oleen jo aika kylmää postittaa mittari näyttää nyttekin +5 ulkona. Ittelläni joo inspis kans loppu aksut on kauniita ja kivoi mutta kun ne kuksii toisiaan kokoajan ja niitä munia tulee ihan hirveesti. :( Tänään sitten tyhjään yhen lopetetun kotilon kuoren ja liotan sen ja keitän. Säästän kalkiksi sen hajonneen kuoren..

Onneks myytävii aksu on vaan enää 2kaks vapaana niin pääsee niistäkin eroon pian.

12.10.2010 15.14
Kun mulla on nyt B-poikue hautomossa,niin voisiko niitä vielä postitella? jos säästäisin niistä 109 munasta 15,ja myisin ensi vuonna;D jos siis on jo liian kylmä(?)...
12.10.2010 16.09
020706870_r
Vantaa
hmmm.. itse omasta mielestäni on silleen huono aika jos tähän aikaan munii nii sit ne on jo tyylii puol vuotiat jos ne säästää talven yli, et silleen et voi lähettää ku ei sit enään mahu minnekkään kindereihin korurasioihin ym..
14.10.2010 22.27
Kannattaa varautuu siihen, et aksut voi kasvaa 1cm / kk ja se on aika paljon jos joutuu n. 7kk oottamaan postitusta pitää vaan olla isompi rasia sitten kotiloille.
15.10.2010 14.45
Noh,kyllä niitten nyt kuitenkin pakasterasiaan pitäis mahtua;D
15.10.2010 16.55
Kyllä varmasti jostain kaupoista saa sellasii matalia pakastusrasioita niin ei kamalan isoo pakettii tarvii kotiloista alkaa värkkäämään.
20.10.2010 12.29
020970062_r
Tampere
Minulla oli joskus (n. 5 vuotta sitten) melkoinen kotiloinnostus. Löytyi maakotiloista lehto,- pensas, -valkohuuli ja -meripihkakotiloa, sekä vesikotiloista huppu-, kiekko-, kehä-, kierteissarvi-, omena-, touhu- ja paratiisikotiloa. Olivathan ne kieltämättä mielenkiintoisia. Sittemmin minut villitsivät erilaiset ravut, ensin oli viittä lajia sukarapuja, sitten harjarapuja ja lopussa oli sitten vähän isompiakin rapuja. Se innostus kuitenkin lopahti muutamassa vuodessa, ja akvaariot on tyhjinä...

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti