Toko-kokeiden tuomarit (Koirat > Harrastustoiminta)

15.07.2010 15.56

Keskustelua Toko-kokeiden tuomareista.

Aloitanpa vaikka kysymällä, ketkä tuomarit on löysiä ja ketkä tiukkoja.

Löysiin kuuluu vissiin ainakin Harri Laisi, muita en tiedä.

Muokattu viimeksi: 15.07.10 15.57
15.07.2010 16.28
019953398_r
Espoo
Harri Laisi suosii lähinnä pk-rotuisia koiria Sain Corgin kanssa siltä surkeimmat pisteet, vaikka Corgi teki huippusuorituksen (edellisessä kisassa Corgi voitti ylivoimaisesti ja nyt jäi vain kolmanneksi paljon virheitä tehneiden palvelusrotuisten koirien taakse). Sama linjä (alennetut piseteet) näytti olevan kaikkien "seurakoira"-tyyppisten rotujen kanssa Harrin arvosteluissa.
Suosittelen tulevia basenjipentuja: http://www.akwababasenjis.com/
15.07.2010 16.40
021153699_r

No me viime vuonna saatiin kyllä Laisilta hyvät pisteet, enkä oo ihan varma oliko ne ees ansaittuja. x) Yhestä nollasta huolimatta saatiin ykkönen. Mukava tuomari, menisin kyllä uudestaan.

Sit ollaan oltu kaks kertaa Hannele Pörstin tuomaroimana. Katoin vähän muiden suorituksia, ja tuntui että saatto antaa numeron pari huonomman toiselle kuin toiselle, vaikka suoritukset olisivatkin olleet aika samanarvoisia. Tai sitten multa jäi vain jotain oleellista huomaamatta. Pörstiltä saatiin meidän kaks viimestä ykköstä alosta, ainakin meidän kohdalla ei turhan tiukka ollut. Saatiin ihan ansaittuja kymppejä, ja sit loput numerot tais olla jotain 9 ja 8.

15.07.2010 16.58

Mä nyt kirjottelen omista kokemuksista..

Reija Puolakka:
Tosi mukava ja rento, kiva tuomari ensikertalaiselle, alokasluokassa löysä ja ylemmissä vähän tiukempi mutta ei mikään mahdoton. Ei tosin tuomaroi enää, sääli.

Marita Packalén:
Arvostaa koiran kaunista kohtelua. Vieläkin löysempi kuin Puolakka, myös ylemmissä luokissa, mutta sanoo kyllä jos koiraa komentaa liian rumasti. Esim. tuplakäskyjä ei aina kuule. Hänkin on hyvä tuomari ensikertalaiselle, perustelee alemmissa muutamalla sanalla arvosanansa.

Salme Mujunen:
Mukava, mutta tiukahko. On tarkka pikkuasioista, mutta alemmissa antaa anteeksi joitain (Sandralle tipahti avon luoksarista 10, vaikka ravasi loppuosan, tuomari kyllä huomautti siitä muttei alentanut arvosanaa). Hänkin lyhytsanaisesti perustelee. EVL:n seuraamiskaavio oli pitkä kuin nälkävuosi..

Ossi Harjula:
Kiva tyyppi, rento. Sandraa yritti kovasti herätellä meidän EVL:n kokeessa, jossa piski nukkui koko kokeen. Sellainen keskitien kulkija numeroita antaessaan, karmeasta seuraamisesta erivoivoissa 7,5 vaikka koira jäi alussa istua pönöttämään paikalleen.

Markku Mäntynen:
Huomattavasti tarkempi pikkuasioista kuin muut. Kielsi mua odottamasta koiraa seuraamisen täykkärissä, laski "poke-laskurilla" kaikki käskyt (ohjatussa tuli käytettyä 11) ja käski mun viedä meidän ruokakupin maneesin ulkopuolelle odottelemaan. Kuitenkin ihan mukava hänkin, ja tietty EVL:ssä pitääkin olla tarkka!

Saija Pollari:
Tästä jäi jollain tapaa vähän paha maku suuhun, mutta itse kisasta en kauheasti muista. Vaikea sanoa sen kummempaa..

Pauli Härkönen:
Mukava. Tuli kehän jälkeen juttelemaan mulle, koska omistaa kuulemma Sandran isän. Selosti myös mistä mikäkin arvosana tuli, ja muistaakseni etenkin kokonaisvaikutelmasta taisi sanoa vähän enemmänkin. Ei tiukista tiukin muttei helppokaan, sellainen keskitasoa oleva.

Ralf Björklund:
Pelkäsi Sandran paikallaoloa melkein yhtä paljon kuin minä :D Äiskä oli töissä kiskalla, ja Sandra olisi kovasti ollut sinne matkalla.. En tästäkään sen enempää muista, aika hajuton ja mauton tuomari siis eli ihan ok :)

Hannele Pörsti:
Tuomaroinut jonkun meidän voittajan kokeen, mistä ei ole enää mitään hajua :D Koe oli parkkihallissa, ja taisin meinata heittää kapulan melkein kattoon, josta tuomari huomautti. Me ollaan kisattu niin miljoona kisaa tuolla samassa hallissa, ettei ole enää mitään hajua kuka tuomari on minkäkin tuomaroinut..

Ilkka Stén:
Samaan kastiin menee kuin nuo muutkin äijät, ihan ok. Ansaitusti saatiin hältä voittajan ykköstulos, joka ehkä vaikuttaa kokemukseen ;) Hitaudesta sakotti joka liikkeessä jossa oli siitä jotain sanomista. Muuten antaa kyllä pisteitä jos on aihetta antaa.

15.07.2010 17.26
021130295_r
Vantaa

Mä oon ollut vasta kolmessa kokeessa, joten mitään yleistä tuomareista en osaa sanoa, mutta omia fiiliksiä yhden kokeen perusteella tuomareista voisin tähän laittaa.

Kaisa Lähdesmäki oli meidän ekassa kokeessa ja ainoa mielikuva on että hirmu mukava!

Hannele Pörstiltä saatiin enemmän pisteitä mitä oltais ansaittu ainakin joistain liikkeistä.

Pirkko Bellaouilta kaikki pisteet ja pistevähennykset tuntui ansaituilta (tosin en oo nähnyt videolta meidän soitusta että mene ja tiedä. Perusteli pisteet lyhyesti.

Kaikille noista voisin mennä toistekkin. =)

15.07.2010 18.07

Harri Laisi on oikein mukava ja lepponen tyyppi, ei puhele turhia liikkeiden välissä mutta antaa selvän palautteen lopussa. Ei maailman tiukimmasta päästä, mutta rokottaa kyllä jos rokotettavaa on.

Kaisa Lähdesmäki on kyllä mukava mutta aika tiukka. Pitää silti tasaista linjaa eikä ainakaan jakele armopisteitä ;)

Tiina Heino on hyvä tyyppi, tekee suorituksesta rennon ohjaajalle, ja kehässä on ns. "turvallinen olo". Selittää lyhyesti liikkeiden välissä miksi antoi pisteet mitkä antoi.

Pirkko Bellaoui on ehkä tähän astistista tuomareista mun lemppari. Rokottaa aiheesta ja perustelee pisteet lyhyesti niinkuin Tao sanoikin. Tämäkin tuomari sellanen jonka kehässä on turvallinen olo.

Sit Hannele Pörsti jonka tuomaroitavana en ite ole ollut, mutta muutamalta treenikaverilta kuullut ainakin, että ei kommentoi suorituksia edes kokonaisvaikutusta antaessa, ja usein liikkeiden lopuksi ei sano kiitosta, jolloin on vaikea tietää millon koiraa voi kehua.

15.07.2010 20.21
020612341_r
Järvenpää

Omiakin kokemuksia niin paljon kuin vaan muistan :)

Hannele Pörsti taisi tuomaroida meidän ensimmäisessä kokeessa. Alemmissa luokissa toimii myös itse liikkenohjaajana. Ei kysynyt onko ohjaaja valmis vaan käytännössä edellisen liikkeen jälkeen oli jo mentävä tekemään seuraavaa liikettä. Ihan kivoja pisteitä, ei kamalan tiukka. Kuitenkin jäi töykeä kuva tuomarista ja oli koko ajan hoputtamassa, ettei hänellä ole koko päivää aikaa.

Harri Laisi on mukava tuomari! Hyvät pisteet (antaa helposti hyviä pisteitä), taisi myös perustella mistä pisteet tulivat ja neuvoi ongelmakohdissa. Menisin uudestaan, ehdottomasti!

Kaisa Lähdesmäestä jäi hyvä mielikuva. Ihana tuomari, joka kuitenkin rokottaa aiheesta ja on aika tiukka. Meillä kuitenkin armahti vesisateen jälkeistä elämää. Perusteli pisteet.

Riitta Räsänen oli myös mukava tuomari. Kertoi omia vinkkejä ongelmakohtiin (toimivia vinkkejä olikin). Arvostelu oli hyvä. Rokottaa aiheesta! Meillä liikkeet oli sekalaisessa järjestyksessä ja Riitta ajatteli koirakkojen parasta. Paikallamakuu viimeisenä.

Kaikille tuomareille menisin uudestaan, mutta pörsti ei kuitenkaan ollut se ehdoton suosikki näistä neljästä tuomarista :)

12.10.2010 13.26
020678829_r
Oulunsalo

Näistä tuomareistä lisää tietoa:

• AULA ALLAN
  • PÄRSSINEN PIRITTA
  • ANEN MARKO
  • HITURI MARJA-LEENA
  • JALA OLAVI
http://akionhurtat.blogspot.com/
13.10.2010 14.52
000095099_r

Ilkka Sténin kokeissa ollaan oltu useamman kerran, ainoa tuomari jota en jännitä. Rento tyyppi, jolta saa aika hyvin pisteitä. Ei tartte olla niin pilkuntarkkaa kaikki, ainakaan näissä alemmissa luokissa.

Tän viikon lauantaina mennään Juha Kurtin tuomaroimaan kokeeseen. Loppukuusta olisi lähellä vielä Jaana Talan tuomaroima koe, kellään kokemuksia? :)

05.11.2010 12.40
020678829_r
Oulunsalo

Näitäkin lisää tietoa;

• Päivi Lamminen
  • Veijo Kinnunen
05.11.2010 13.32
022577979_r
Oulu

Zeran laittamista kommentoin vain, että Kinnunen, Aula ja Hituri olivat kaikki mielestäni mukavia tuomareita. Allu varsinkin on rento. Ei ainakaan pahaa sanottavaa näistä. Perustelivat pistemenetysten syyt, tai sitten ne olivat muuten vain hyvin selkeitä. :D

Muokattu viimeksi: 05.11.10 13.35
07.11.2010 15.21
022708673_r
Oulu
Kiitos, Hukka
27.11.2010 13.47
021935917_r
Tampere
Allan Aula/ Lepsu tuomari, katsoo monia virheitä läpi sormien. Esim. KOLMANNESTA käskystä on joskus pudottanut meillä kaksi pistettä, kun annoin hypyssä ensin suullisen käskyn --> koira ei hypännyt --> suullinen käsky ja selvä käsimerkki (eli siis yht. 3 käskyä) --> koira hyppäsi ja suoritti liikkeen oikein --> 8p (oikeastihan siis kolmannesta käskystä pitäisi liikkeen mennä nollille). Oikein mukava mies.

Päivi Lamminen/ Tykkäsin. Rokottaa siitä mistä pitääkin, ei tiukka eikä lepsu. Oikeudenmukainen.
wecope ♀ TK1 Promisehill Irish Rose "Mona" (s.06)
08.12.2010 13.46
020678829_r
Oulunsalo
Heli Kelhälä?
08.12.2010 14.50
022349216_r
Helsinki
Timo Pussinen, mitään tietoa?
Fiilis kuittaa
08.12.2010 15.22
Kelhälä saman tyyppinen kuin Aula, mutta jonkin verran tiukempi. Ei rokota alemmissa luokissa turhan rankalla kädellä, muttei myöskään katso kaikkea läpi sormien.
08.12.2010 19.42

Minun kokemuksia tuomareista:

Erkki Shemeikka on ollut mulla parikin kertaa. Alemmissa luokissa oli löysempi kuin ylemmissä, mutta huomautti ja rokotti aiheesta. Esim. luoksetulon Sysi tuli reipasta ravia, josta antoi 9 kun ei muita virheitä. Liikkeestä seisomisessa ei mennyt ihan niin terävästi kuin olis voinut, 9 tästäkin. Eli ei jaellut turhia kymppejä kuitenkaan. Voittajaluokassa taas oli huomattavasti tiukempi, mutta johtui kuulemma siitäkin, että tulin hänen kyydillään joten arvioi minua kuulemma sen takia erityisen tarkasti, ettei ainakaan kukaan syytä että olen "lahjonut" hänet juttelemalla mukavia :D Esim. luoksetulosta antoi 6, kun koira teki muuten täydellisesti mutta kumpikin pysäytys venyi hieman (max. 2 metriä). Tunnarista antoi 7 kun koira liikutteli hieman kapulaa suussaan.. En tiedä millainen olisi sitten ollut jos en olisi hänen kyydillään koepaikalle tullut, luultavasti huomattavasti löysempi koska ainakin muille koirakoille oli. Shemeikka on ehkä normaalisti hieman keskivertoa löysempi.

Tiina Heino on ihan mukava ja hauska tuomari, rento mutta pisteitä ei jakele sen mukaan vaan ansaitusti. Esim. luoksepäästävyydessä Sysi teki ainoan seisomaannousun eläissään, ja hän antoi 9 (jotkut tuomarit antaa 10 vaikka nousisi, mistä en pidä..). Seuraaminen kytkettynä oli 7, muita virheitä ei ollut kuin huono vire eli ei tehnyt tarpeeksi nopeasti, paikan piti ja perusasennot ok. Heino kiinnitti paljon huomiota muistaakseni koiran iloisuuteen ja nopeuteen, Sysi sai huonon vireen takia paljon pistealennuksia vaikka muuten teki virheettömästi liikkeitä.

Saija Pollari oli aika lepsu muistaakseni, ja ihan mukava tuomari. Toisaalta ilmaiseksi ei pisteitä jaellut, ja ei katsonut sormien läpi; esim. Sysi katsoi kehänauhaa kun annoin hyppy-käskyn ja suoritti täydellisen hypyn sen yli; tuomari ei antanut uusia hyppyä vaan antoi 0.

Markku Mäntynen oli muistaakseni ihan mukava tuomari. Seuraamisessa oli aika tiukka, Sysi sai 7 ihan hyvästä seuruusta jossa taisi pari aavistuksen vinoa perusasentoa olla mutta ei muuta vikaa.. Kymppejä ei jaellut helposti, vaan otti huomioon virheet. Ihan normi tuomari. Mäntynenkin kiinnitti huomiota paljon iloisuuteen ja nopeuteen, siksipä Sysi sai huonot pisteet eräästä erittäin huonovireisestä Imatran avo-kokeesta. Ihan ansaitusti pisteitä antaa.

Ossi Harjula on muistaakseni ihan asiallinen normituomari, ei mitään pahaa sanottavaa. Oikeudenmukaisia pisteitä. Olisiko ollut hieman löysä, mutta kymppejä ei helpolla heru? Eli antaa helposti 7-9, mutta ei kymppiä jos on pienikin virhe.

Salme Mujunen oli mun mielestä löysähkö ja mukava. Ei ollenkaan tiukkis niinkuin luulin. Toisaalta luoksetulon tiputti 9, kun Sysi vilkaisi lepattavaa kehänauhaa kesken juoksun vaikka vauhti oli silti laukkaa koko matkan avossa ja muita virheitä ei ollut. Ite oisin antanut 9,5 tuosta, koska vilkaisu oli nopea, johtui säikähdyksestä ja koiran vauhti ei kärsinyt. Toisaalta kaukoista antoi 10, vaikka koira liikkui ehkä pari senttiä. Ei minusta mikään erityisen tiukka tuomari.

Anne Nokelainen oli huumorintajuinen ja mukava tuomari. Ansaitut pisteet, ei ollut minusta tiukka eikä löysä vaan sopiva. Ehkä löysemmän puoleen kallistuu kuin tiukemman. Esim. paikallaolosta antoi 8, kun Sysi ei noussut ekalla istumaan, itse oisin antanut 7, koska lisäksi vilkuili hyvin paljon muita vaikka pysyikin (tultiin kirjaimellisesti suoraan autosta kehään ja Sysillä oli vielä koiratrauma tuoreessa muistissa joten makas niskakarvat pystyssä minkä huomasin vain minä palatessani, ja pälyili koiria pelokkaana.). Mukava, odotti meitä kun myöhästyttiin kokeesta ja järjesti niin että saatiin silti suorittaa.

Olavi Pajala oli oikein mukava ja kannustava tuomari ja tykkäsi Sysistä paljon :) Kehui niin että ihan nolotti kokeen jälkeen.. Pisteitä antoi silti oikeudenmukaisesti eikä ilmaisia pisteitä jaellut. Esim. ruudusta 0, kun vahingossa liikautin jalkaa käskyttäessä, enkä ollut tajunnut ettei EVL:ssä saa ohjaaja liikkua yhtään.. Idarista 8,5, vaikka itse en huomannut virheitä juurikaan. Kuulemma ois voinu vielä reippaammin lähteä mukaan seuraamaan, tai ois pitäny sanoa käsky aiemmin eikä vasta koiran kohdalla. Luoksarista 7, kun seisominen oli laiskahko ja venyi n. metrin käskyn jälkeen. Eli ihan ansaitusti antoi pisteitä, olisiko ollut hieman tiukahko? Toisaalta antoi yhden jutun anteeksikin, kun metallinoudossa annoin väärän käskyn ja koira liikahti sivulta, verotti tästä 3 pistettä muttei nollille kuitenkaan.

Veijo Kinnunen oli minusta vähän pelottava tuomari. Toisaalta voi johtua siitäkin, että myöhästyin kehästä ja sain paniikkikohtauksen meidän suorituksen aikana.. Pisteitä verotti ihan oikeudenmukaisesti, esim. seuraaminen 6,5 huonon vireen ja hitauden + minun äkkipikaisen liikkumisen takia. Samoin luoksetulo 6,5, koira tuli osan matkaa käyntiä.. Estehypystä antoi 0 kun koira ei ollut yhtään hereillä ja annoin kai 3 käskyä. Toisaalta oli empaattinen ja lohdutti minua kun itkin kehässä...kamalin koe ikinä, koira meni ihan lukkoon kun minä olin niin tolaltani :(

Piritta Pärssinen oli ihan mukava tuomari ja kertoi vähän mistä tuli pistevähennyksiä. Paikallamakuusta verotti esim. 1/2 pistettä hieman hitaasta maahanmenosta (minusta kyllä ihan normi, ei koira yhtään hidastellut mutta ei syöksynutkään maahan). Otti hieman ihan pienistä virheistä, esim. noudossa Sysin ois kuulemma pitänyt jarruttaa kapulalle eikä ottaa vauhdista suuhun, itse en huomannut mitään vikaa, 9,5 tästä. Eli kymppiä oli vaikea saada, mutta toisaalta koe meni sen verran hyvin että 9 huonompaakaan ei juuri tullut, paitsi nollat antoi kyllä surutta kun ne ansaittiinkin.. Ihan mukava ja reilu tuomari, aika tarkka.

Anne Nokelainen oli kans tiukahko tuomari, esim. metallinoudosta verotti -2p, kun heitin vahingossa kapulan kattoon.. Kymppiä oli vaikea saada ja esim. kaukoissa tippui pisteet surutta 8:aan kun koira liikkui hieman. Samoin kokonaisvaikutuksen tipautti 8:aan, kuulemma minun sähläykseni vuoksi.

Nämä ei ole mitään absoluuttisia totuuksia, sillä kokeissa olen aina sen verran hermona ettei kaikki jää mieleen :D

23.12.2010 16.54
019668332_r
Mikkeli

Mauri Pehkonen (alo): oli tosi mukava ja rento tuomari, oli kiva olla hänen tuomaroitavana ekassa kokeessamme. Sain mielestäni ansaitut pisteet. Meillä meni kaikki tosi hyvin (yht. 191p), mutta muita koirakkoja seurattuani totesin että ei hän mikään kymppiautomaatti ollut, ansaitusti antoi huonompiakin arvosanoja.

Pirkko Bellaoui (alo, toko sm tänä vuonna): varmaan sm-kisoista johtui pitkälti, mutta minusta kauhean tiukka. Perusteli kyllä arvosanansa, mutta enemmän sellainen "annan niin vähän pisteitä kuin mahdollista" kuin "annan niin paljon kuin mahdollista" -fiilis jäi mulle. Seuraamisissa en oikein ymmärtänyt tuomarin arvosteluperusteita. Siis vietikäs ja tiivis oli kauhea nounou ja se kymmenen sentin hajurako ohjaajan ja koiran välillä ehdottoman tarpeellinen.

Timo Pussinen (alo, toko sm tänä vuonna): rento mutta asiallinen ja muistaakseni suht tiukka tyyppi. Olin kyllä niin kauhusta kankea kehässä että en ehkä muista oikein :D

Vesa Rantaharju (alo, toko sm tänä vuonna): ei kommentoinut mitenkään ellei erikseen pyytänyt, mutta ilmoitti tän etukäteen ja johtui nimenomaan suuresta osanottajamäärästä. En tiedä millainen on normaalisti. Meidän liikkeestä seisominen oli seuraavanlainen: koira seuraa pari metriä ja pysähtyy itse hienosti seisomaan. Ehdin kävellä pari askelta ennen ku huomaan ja käsken koiran jatkamaan seuruuta. Koira tulee just seuraamaan, kun liikkuri sanoo "käsky". Käsken ja koira tekee hienon seisomisen. Loppuosassa ei moitteita. Itse kuvittelin saavani ja olisin itse antanut meille nollan, mutta me saatiin muistaakseni kutonen (tai vitonen). :D Sm-kisassa! Ei ainakaan tiukin tuomari.

Tommi Varis (alo): rento tyyppi, vähän ehkä turhankin. Mä tykkään asiallisesta palautteesta jos jotain haluaa sanoa, huumori ärsyttää kun itse olen tosiaan kauhusta kankeana kehässä. Varmaan hää yritti vaan rentouttaa kun pelkäsi että pyörryn tai jotain. :D Arvosteluperusteissa ei huomautettavaa, reilu jako oli minusta.

Riikka Pulliainen (avo): tuttuni, ja siksi tai siitä huolimatta :D ei mikään kymppiautomaatti. Tarkka mutta reilu arvostelussaan ja Riikka on tosi mukava persoona, myös tokotuomarina :)

Riitta Räsänen (avo): kaverin kokemus. Juoksutarkastuksesta tuomari oli tehnyt kunnon luoksepäästävyysshown. Ohjaaja ei saanut koskea koiraan lainkaan mutta tuomari käpälöi sen huolella läpi. Yhden koiran hän otti ja vei pienelle kävelylle tarkkailtavaksi.

Ja sitten kaukokäskyt. Tuomari halusi laittaa koirien vierelle hyppyesteen metrisen laudan, ilmeisesti nähdäkseen liikkuuko koira. Lautaa ei vissiin käsitelty mitenkään turhan varovasti. Kaverilla on arka koira. Lauta oli maassa valmiiksi edellisen koirakon jäljiltä, ja kaveri oli kysynyt voiko hän aloittaa liikkeen itse siitä kohdilta, jotta tuomari ei lähestyisi koiraa se lauta käsissään, vaan hän ottaa perusasennon niin että lauta on mittatikkuna valmiiksi. Ei ollut sopinut, vaan tuomari oli vastannut, että hän tekee joka koiralle samalla tavalla. Öööh, mistä asti tokokoe on ollut luonnetesti missä tuomarin pitää lähestyä koiria iso lauta käsissään ja katsotaan kuka puree, pelkää tai kestää sen?! Arka koira on arka koira ja vikaa toki siinäkin, mutta kaikenkaikkiaan tämä tuomari tuntui tosi epäreilulta tässä kokeessa. :(

Veesa Rant Vesa Rantaharju

Vesa Rantaharju

05.03.2011 00.41
020848261_r
Vantaa
Ciara kirjoitti:
Harri Laisi suosii lähinnä pk-rotuisia koiria Sain Corgin kanssa siltä surkeimmat pisteet, vaikka Corgi teki huippusuorituksen (edellisessä kisassa Corgi voitti ylivoimaisesti ja nyt jäi vain kolmanneksi paljon virheitä tehneiden palvelusrotuisten koirien taakse). Sama linjä (alennetut piseteet) näytti olevan kaikkien "seurakoira"-tyyppisten rotujen kanssa Harrin arvosteluissa.

Toivottavasti ei tyrmää sitten mun bichonia rodun perusteella jos lähtökohtaisesti pitää enemmän palvelukoiramaisemmasta tekemisestä. Esim. kyllähän bortsu seuraa hieman eri intensiteetillä kuin bichon..No toivotaan, että olisi reilulla päällä

Bichon frise Lemieux Gemme du Soleil "Anni"
10.03.2011 09.46
019668332_r
Mikkeli
Kukaan käynyt Pernilla Tallbergin tuomaroitavana?
02.04.2011 10.20
Piritta Pärssisestä kokemuksia?
02.04.2011 10.36
021284175_r
Näistä vois varmaan tehä listaa etusivulle kenestä lyötyy tietoa+sivu perään samallalailla ku näyttelytuomarit-keskustelussa? (: Vaikka vielä ekalla sivulla ollaanki :D
090399-300811 Rottforss Desperado <3
05.04.2011 20.19
021885047_r
Jämsä

Tarvisin lisää tietoa seuraavista:

Jari Salokanto
Tuire Marjamäki
Aino Juhantalo-Kakkola

Miksette btw lue aiempia viestejä ennen kun kirjottelette tänne? Ei tässä nyt niin montaa viestiä ole, ettei muka jaksaisi katsoa josko siitä tietystä tuomarista olis sanottu jo jotain...

06.04.2011 00.06

Joo, suosittelen, että etusivulle listaa millä sivulla kenestäkin tuomarista on juttua!

---

Harri Laisi tuomaroi meidän ALO-kokeen. Oli erittäin mukava ja tosiaan varsin lepsumielinen. Neuvoi, kannusti ja tsemppasi. Jäi positiivinen hyvä kuva tuomarista. Katselin muitakin arvosteluja, ja ainakin niissä kisoissa oli varsin tasapuolinen kaikkia koirakoita kohtaan.

Anne Nokelainen oli aika tiukka. Rokotti oikeista asioista, mutta edes ALO-luokassa ei antanut turhia säälipisteitä.

Markku Santamäki oli kyllä melkoisen puolueellinen. Oli erittäin perusteellinen, neuvoi, ohjasi ja tsemppasi, mutta aivan selvästi otti muutaman koirakon heti suosikikseen ja sen näki pisteissä. Eräs ohjaaja antoi koiralleen pienen käsimerkin, eikä laskenut pisteitä, vaikka olisi kuulunut. Suosi myös bortsua, joka työskenteli samalla vireellä, teholla ja tasolla kuin Kida, parempia pisteitä. Kuitenkaan ei mikään supertiukkis, osasi katsoa tilanteen mukaan.

06.04.2011 11.56

Ossi Harjula: Suhteellisen tiukka. Luoksepäästävyydessä tuli tosi painostavasti koiraa kohden. Perusteli pistemenetykset hyvin.

Pirkko Bellaoui: Tosi kiva ja miellyttävä tuomari. Suhteellisen tiukka mutta oikeudenmukainen. Tykkää koiran hyvästä kohtelusta (ei painostavia käskyjä, pannasta kiskomista ym) ja hyvästä koiran ja ohjaajan yhteistyöstä. Kiinnittääpaljon huomiota ohjaajan liikkumiseen.

Harri Laisi: Kiva setä. Kertoi pistemenetykset vasta kokeen loputtua ja osasta liikkeitä jäi vähän mietityttämään että mistä pisteet lähti. Ei ole kovin tiukka ohjaajan liikkumisen suhteen (pisteitä ei mennyt luoksarin pysäytyksen pitkästä käsimerkistä, seuraamisessa könöttämisestä eikä hypyn pienestä käsimerkistä).

06.04.2011 12.19
022649573_r
Lahti

Anne Nokelainen on melko tiukka, mutta mukava tuomari. Käsitteli koiria nätisti ja toivoi sitä myös ohjaajilta. Oli oikeudenmukainen ja veti samaa linjaa arvostelussaan kaikille, sekä perusteli pistemenetykset.

Taru Torpströmiä en voi suositella kenellekään. Kehitteli virheitä aivan kummallisista asioista (mm. mun koiralla oli liian nopea luoksetulo, ei siis törmännyt tai mitään, tuomarin mielestä vauhti oli vain liian kova) ja rokotti pienistäkin asioista tarpeettoman paljon. Oli myös jokseenkin tyly.

Mauri Pehkonen on mukava, arvostelussaan melko samantyyppinen kuin Nokelainen - oikeudenmukainen, tasainen ja hyvin perusteleva. Lisäksi tuomaroi nuorten SM-kokeen huomattavasti löysemmin kuin yleensä, mikä oli ihan sympaattisesti tehty. :)

Piritta Pärssinen on yhdellä sanalla sanottuna tiukka. Rokottaa pienistäkin virheistä, mutta perustelee pistemenetykset kyllä. Ystävällinen ja kannustava, sekä kohtelee koiria hyvin.

Hannele Pörstiltä taas saa helposti pisteitä, mutta hän on hurjan töykeä täti. Toimii siis itse liikkurina alemmissa luokissa ja hoputtaa koko ajan, ei mainitse mikä liike tulee seuraavaksi eikä kiitä liikkeen jälkeen. Äänensävy on tyly ja kohtelee myös koiria vähän turhan tiukasti.

Erkki Shemeikka on muistaakseni hyvin samantapainen kuin Pehkonen. Rento, mutta ei jaa pisteitä turhaan.

Rhea Pörsti-Lackmanista mulle jäi vähän ristiriitaiset mielikuvat. Oli jokseenkin epätasainen (puolueellinen..?), toisinaan nappasi pisteitä reilummalla kädellä ja toisinaan taas antoi virheitä kovastikin anteeksi. Ystävällinen kuitenkin ja kehui vuolaasti, jos kehumisen aihetta oli!

Heli Kelhälä on rento ja mukava, ei ylenpalttisen tiukka, mutta ei ihan ilmaiseksikaan pisteitä jakava ainakaan ylemmissä luokissa. Kohtelee koiria kivasti ja perustelee pistevähennykset.

Allan Aula... Viimeisimpänä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä. :D Aivan ihana tuomari, äärimmäisen sympaattinen ja mukava, koiriakin kohtaan hyvin ystävällinen. Antaa pisteitä ehkä vähän turhankin reippaalla kädellä.

06.04.2011 19.37

Pirkko Bellaoui, ollut meillä mölleissä tuomarina. Mielestäni aika rento tuomari ja laittoi paljon arvoa koiran ja ohjaajan suhteelle. Kaikkia pistemenetyksiä perusteli, mutta itse en aina ihan tajunnut perusteluja, mutta ihan oikeudenmukaiselta tyypiltä tuntui.

Muokattu viimeksi: 06.04.11 19.43
25.05.2011 21.07
022516785_r

Täällä olis kysytty seuraavista tuomareista. Itsellä on naisesta juuri tullut yhden kerran kokemus, miehestä kaksi kokemusta.

Päivi Lamminen

Kävin Päivin tuomaroimassa kokeessa juuri viime viikon lauantaina. En kovin tarkkaavaisena seurannut, mutta jotain yritin havoinnoida. Varsinkin ylemmissä luokissa vaikutti tiukan linjan omaavalta, ja pisteitä ei tullut ropisemalla. Alokasluokassa vähän löysempää kättä, mutteisiinäkään mikään avokätinen ollut. Siis vaativa tuomari jolta pisteitä tulee kun hän näkee sen kunnolla aiheelliseksi. Vähän jäi tosin häiritsemään, kun me saatiin oikeutetusti huonosta (laiskasta) seuraamisista heikot pisteet, mutta toinen koirakko, joka omasi mielestäni meitä huomattavasti paremman suorituksen, sai vain hiukan paremmat pisteet. Seuraamisissa tuntui muuten olevan tarkka. Yhdestä kaksoiskäskystä ei yllättäen meillä vetänyt ylimääräisiä pisteitä pois... Perusteli pisteiden menetysten syyt.

Vaikutti ihan mukavalta. Antoi ensin melko totisen vaikutelman, muttei sitä ollut.

Veijo Kinnunen

Mun mielestä mukava tuomari, ja suosittelen. Kuten eräs puoli vuotta sitten Veijon kokeessa tuumasi: "Veijo tietää mitä haluaa, ja kun näkee sitä, pisteyttää sen mukaisesti". Pisteitä tulee kun on aihetta. Ei "niuhota", muttei kuitenkaan ole liian avokätinen. En mene ollenkaan takuuseen, mutta vähän mulla olisi muistikuva, että ei ole perustellut pisteiden menetysten syitä ainakaan kummoisesti. Saattanut jtn pientä tuumata.

Muokattu viimeksi: 25.05.11 21.10
25.05.2011 22.12

Timo Pussinen on tosi tiukka. Avoimessa luokassa 12 koiran kokeessa 1 sai ykköstuloksen, ja joukossa oli kuitenkin monta koiraa jotka eivät nollanneet mitään ja tekivät ihan ok-suorituksia. Ei huipputasoa, mutta jollain muulla tuomarilla olisi hyvinkin voinut olla ykkösen arvoista. Mukava tuomari kyllä, ja perusteli pistemenetykset. 2 koiraa sai kasin seuraamisesta vain siksi, että ohjaajat heiluttelivat kättä voimakkaasti koiran pään vasemmalla puolella -> pakote.

Tallberg on kuulemma samaa luokkaa, samoin Jaana Tala on ilmeisesti suht tiukka tuomari. Tiina Tala meillä tuomaroi joulukuussa luoksepäästävyyden, paikallamakuun ja hihnaseuraamisen, numeroina 10 8 10, seuraamisessa sanoi että meidän kävelyrytmit eivät pelaa yhteen mutta ei siitä alokasluokassa pistettä ottanut.

26.05.2011 15.34
022354633_r
Jyväskylä

Lisää tietoa vielä Mauri Pehkosesta kaipailisin :)

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti