Kissakirjat (Kissat > Yleistä keskustelua kissoista)

04.08.2010 17.14
022584121_r
Mikkeli

Keskustelua kissakirjoista.

Mikä/mitkä kirjat ovat mielestäsi parhaita ja miksi?

Itselleni on vuosien saatossa kerääntynyt aikamoinen kokoelma, ja tässä muutama mainitsemisen arvoinen:

Kissallesi terveyttä ja pitkää ikää- Mirjam Numminen
Vaikken kaikesta olekkaan samaa mieltä Mirjamin kanssa, on tämä hyvä tietopaketti maustettuna ihanilla burmakuvilla.

Ymmärrä kissaasi 100 vinkkiä- Roger Tabor
Kirjasta löytyy monia mielenkiintoisia juttuja, mutta häiritsevää on kirjoittajan selkeä asennevamma sisä- ja rotukissoihin. Hänen mielestään kissa kärsii sisällä, ja kaikki niiden käytöshäiriöt johtuvat siitä, että ne on lukittuna sisälle. Rotukissat ovat hänen mielestään sairaita ja ylijalostettuja, ja "maatiainen on paras kissa" sanoma tulee esille monessa yhteydessä. Brittiläisten ja Amerikkalaisten käsitys kissanpidosta on monesti hyvin erilainen kuin suomalaisten, ja käännetyt kissakirjat ovatkin usein sisällöltään hiukan arvelluttavia.

Kouluta kissasi 10 minuutissa- Miriam Fields-Babineau
Hyvä opus kissan kouluttamiseen.

Matka kissan mieleen- Helena Telkänranta
Mielenkiintoinen kirja, jossa kirjoittaja perehtyy kissan sielunelämään. Voi suositella jokaiselle kissaihmiselle.

Kissarodut ja kissanhoito- Louisa Somerville
Upeasti kuvitettu ja kattava kissarotuopas. Kirjassa esitellään jopa sellaisia rotuja, jotka ovat vasta kehitteillä.

Tällä hetkellä hankinnan alla on Kissan aktivointi-Elina Väyrynen ja Jan Nyström. Lainasin tämän kirjastosta, ja on niin hyvä kirja että on pakko saada itselle. ^^
Kirjassa opastetaan mm. temppujen opettamista ja agilitya.

Olisi mielenkiintoista kuulla muiden suosituksia. Olisi myös kiva lukea otteita kissakirjojen mitä ihmmeellisimmistä neuvoista, niitä löytyy kyllä joka lähtöön. :D

04.08.2010 21.55
022437786_r
Nemo kirjoitti:
Matka kissan mieleen- Helena Telkänranta

Mielenkiintoinen kirja, jossa kirjoittaja perehtyy kissan sielunelämään. Voi suositella jokaiselle kissaihmiselle.

Komps. Enoni kirjahyllystä viime kuussa tämän bongasin. Mahtava kirja, saa minunkin suositukseni. ;)

Gummeruksen suuri kissakirja, kissarodut & kissojen hoito - Alan Edwards
Aika perusteos, tietoa tosin löytyy suht hyvin mm. sairauksista ja roduista.

Minulla löytyy isäni luota yksi pieni kissakirja, jonka tiedot on oikeasti aivan ihmeellisiä. :') Joku päivä voin siitäkin laittaa jotain. :D Voitin pienenä kissanäyttelyn arpajaisista (?).
Ei tänne saisi laittaa myös ihania kissasatukirjoja? Minulla on yksi aivan ihana, jonka sain 2-3 vuotiaana. Tulee hymy huulille sitä lukiessa, ihanat kuvitukset.
Muokattu viimeksi: 04.08.10 21.59
04.08.2010 22.21
022480695_r
Kemi

Kissallesi terveyttä ja pitkää ikää - Mirjam Numminen

Loistava teos! En ole vielä päässyt kirjaa lukemaan, tuolla hyllyssäni odottelee. Teksti on todella laadukasta, mitä nyt muutamia kappaleenpätkiä olen jo lueskellut.

Ymmärrä kissaasi 100 vinkkiä- Roger Tabor

Luin muutaman sivun ja lopetin kesken. Aivan kamala asenne ja asennevamma. Kirjoittaja perustaa väitteensä paljon omiin kokemuksiinsa eikä hänen väitteensä ole yleistettävissä.

Kissanomistajan käsikirja - Fogle

Laadukas kirja, ei syvenny mihinkään tiettyyn aiheeseen, vaan nimensä mukaisesti käsikirja - terveys, ruokinta, rotuesittelyt.... kaikilel löytyy hetki parrasvaloissa,

Hyvinvointia sisäkissoille - Susanne Vorbrich

Lyhyt, vain 80 sivuinen kirja on perusopus, joka on selkeää luettavaa sisältäen mielenkiintoisia ja laadukkaita kuvia. Muutama hyvä uusi vinkki sieltä löytyi. Kirja on mukavaa perusluettavaa ja varmasti aloittelijoille mukava lukukokemus, mutta enemmän kissamaailmaan perehtyneille se ei tarjoa juuri uutta tietoa.

Kissan päivät - Ulla Barvefjord

Kirja sisältää sekä laadukasta tietoa että erittäin laadukkaita kuvia. Rahat ei mene hukkaan, jos tämän kirjan ostaa. Kirja on käsikirja, sisältäen kaiken pennunhankinnasta seniori-ikäisten kissojen hoitoon.

05.08.2010 01.31
022643200_r
Oulu

Tällä hetkellä kasvattajalta lainassa tuo Mirjam Nummisen Kissallesi terveyttä ja pitkää ikää. Jokaisen kissanomistajan kannattaa ehdottomasti lukaista. Perusteellisesti kerrottu kissan ruokinnasta, pennuista jne.

Seuraavat kirjat omistamme;

Ymmärrä kissaasi 100 vinkkiä - Roger Tabor

Samaa sanon kuin edelliset. Sisäkissa/rotukissa asennevamma on erittäin ärsyttävää...

Kissarotujen Ensyklopedia - Michael Pollard

Paksuin kissakirja jonka olen nähnyt. Ihan hyvää perusluettavaa. Paljon kuvia. Kirjassa on esitellään kissarotuja, kissan historiasta, anatomiasta, ja "käytännön asioista" tietenkin.
Kirjan lopussa myös tietoa luonnonvaraisista kisseläimista(mm. tiikeri, arokissa, leijona jne.)

Gummeruksen suuri kissakirja, kissarodut & kissojen hoito - Alan Edwards

&

Kissojen maailma - David Taylor

Samantapaisia kuin muutkin perus kissakirjat.

05.08.2010 02.36
022584121_r
Mikkeli
Onni/ Totta maar, kaikista vaan mikä liittyy kissoihin. :)

Itse olen koukussa fantasiakirja sarjaan Kissasoturit-erin hunter. Odottelen innolla syyskuussa ilmestyvää neljättä kirjaa. Jenkeissä sarja on erittäin suosittu, ja sitä onkin julkaistu jo pitkä liuta, mutta vasta kolme on käännetty suomeksi. Tilasin jo pari englanninkielistä kirjaa netistä. ^^ Niin ja onhan sarjasta olemassa myös manga, englannin kielisenä (Warrior cats).

05.08.2010 10.19
021372939_r
Kokkola

Nemo, Meinaat kai Soturikissoja? :D Itse olen koukussa myös Soturikissoihin.

Ja olen koukussa myös Varjak Käpälä nimiseen kissasarjaan.

05.08.2010 17.04
022437786_r
Varjak käpälä on tosiaan ihan kiinnostava kissatarina. :-D

Mutta tuolta löytyy tuollainen aivan ihana kissasatukirja, jonka olen saanut 2 vuotiaana.
Miiru-Hiirulainen, kymmenen kissasatua - Sally Grindley & Kate Simpson
Pienenä tätä oli aivan ihana lukea, ihana lastensatukirja. :-D Upeat kuvitukset. Ei taida enään löytyä kyllä mistään kirjakaupoista.
Tämännäköinen kirja siis kyseessä.
Muokattu viimeksi: 05.08.10 17.06
05.08.2010 17.11
021372939_r
Kokkola
Onni// on kyllä suloinen kansi :D Itselläni pienenä suosiossa oli pupukirjat..
05.08.2010 18.20
022584121_r
Mikkeli
Nekku kirjoitti:

Nemo, Meinaat kai Soturikissoja? :D Itse olen koukussa myös Soturikissoihin.

Ja olen koukussa myös Varjak Käpälä nimiseen kissasarjaan.

Jep. Miksi mä muistan sen aina väärinpäin? :D

Muoks/ Kävin tutustumassa tuohon varjak käpälään, tuohan on pakko saada. ^^
Onko tuo siis sarja? Onko siitä muitakin kirjoja kuin tuo yksi?

Muokattu viimeksi: 05.08.10 18.34
05.08.2010 19.12
021372939_r
Kokkola

Niitä on kaksi kirjaa se eka Varjak Käpälä, ja sitten Varjak Käpälä - Lainsuojaton :)

Kertoo siis rotukissasta, joka oli erilainen kuin muut rotunsa edustajat ja joutuu pakenemaan kaupunkiin Herrasmiestä.

08.08.2010 15.44
022437786_r
Tässä on tällainen "upea" Hill'sin sponsoroima kirjainen.
Kissanpennun hoito - Alison Jones
"Älä koskaan syötä kissallesi raakaa lihaa, koska se lisää toksoplasmoosin riskiä. Käytä aina valmista kissanruokaa."
...? Muutenkin tämä kirja tuntuu selittävän aika hyvin sen miksi Hills sisältää mitä sisältää, kaikenlisäksi joka välissä mainostetaan jotain Hillsin ruokaa.
Tämäkin lause herätti suoranaista hilpeyttä minussa; "Vaikka antaisitkin kissasi mennä ulos, se kannattaa ottaa sisälle öisin, jotta se ei jää auton alle."
Tämä kirja on kyllä ihan uskomaton.
08.08.2010 15.47
022305024_r
Koski Tl
Onni kirjoitti:

Mutta tuolta löytyy tuollainen aivan ihana kissasatukirja, jonka olen saanut 2 vuotiaana.
Pienenä tätä oli aivan ihana lukea, ihana lastensatukirja. :-D Upeat kuvitukset. Ei taida enään löytyä kyllä mistään kirjakaupoista.
Tämännäköinen kirja siis kyseessä.

Multa löytyy myös tuo. Se on kyllä niin mahtava kirja. Siitä on myös pari meijän kissaa saanu joskus kauan aikaa sitten nimensä =)

Muokattu viimeksi: 08.08.10 15.47
08.08.2010 16.15
022584121_r
Mikkeli
Onni kirjoitti:
"Älä koskaan syötä kissallesi raakaa lihaa, koska se lisää toksoplasmoosin riskiä. Käytä aina valmista kissanruokaa."
...? Muutenkin tämä kirja tuntuu selittävän aika hyvin sen miksi Hills sisältää mitä sisältää, kaikenlisäksi joka välissä mainostetaan jotain Hillsin ruokaa.
Tämäkin lause herätti suoranaista hilpeyttä minussa; "Vaikka antaisitkin kissasi mennä ulos, se kannattaa ottaa sisälle öisin, jotta se ei jää auton alle."

Voi tsiisus. :D monesti sitä miettii kun tällaisia kirjoja tulee että mitä jos joku oikeasti perustaa kissanpitonsa näiden antamiin tietoihin..

29.09.2010 18.13
Nemo kirjoitti:
Onni/ Totta maar, kaikista vaan mikä liittyy kissoihin. :)

Itse olen koukussa fantasiakirja sarjaan Kissasoturit-erin hunter. Odottelen innolla syyskuussa ilmestyvää neljättä kirjaa. Jenkeissä sarja on erittäin suosittu, ja sitä onkin julkaistu jo pitkä liuta, mutta vasta kolme on käännetty suomeksi. Tilasin jo pari englanninkielistä kirjaa netistä. ^^ Niin ja onhan sarjasta olemassa myös manga, englannin kielisenä (Warrior cats).

Itsekkin luen tuota soturikissat-kirjasarjaa :) Odottelen sitä neljättä,että tulisi kirjastoon :)

06.01.2011 17.14
022558649_r
Tässä on tullut lueskeltua joululahjaksi saatua kissakirjaa; NVG:n kustantama Kissat - rodut, kasvatus ja hoito. (Kirj. Antje Breuer)

Muutamia lauseita tästä kirjasta, joita en allekirjoita...

Heti johdannossa lause; "Olipa kyseessä sitten maatiais- tai rotukissa, se arvostaa ihmiskumppaniaan enemmän kuin mitään oman lajinsa edustajaa."

"Ihanteellisessa tapuksessa tuleva omistaja hankkii kerralla kaksi kissaa - on parasta valita yksi uros ja yksi naaras - samasta pesueesta, koska ne tuntevat toisensa jo entuudestaan ja ovat siten leikkikavereita keskenään aivan alusta lähtien."

Kastroinnin haitoista... "Fyysiset erot näkyvät ainoastaan liian nuorina kastroiduissa uroksissa, sillä ne saattavat lihoa ja muuttua veltoiksi."

Ja ehkä kaikista yleisin virhe... "Sinisilmäiset valkoiset kissat ovat yleensä kuuroja." (Ne eivät yleensä ole kuuroja; vaan niillä on suurempi taipumus kuurona syntymiseen kuin muilla kissoilla geeniensä vuoksi, tätä kuuroutumishommaa toistellaan tässä kirjassa koko ajan)

Ja eräs jännä, näyttelyihin liittyvä lause on... "Eläinlääkärit tutkivat saapuvien eläinten sydämet ja munuaiset." Anteeksi? Ei tuon kissan sydäntä ole koskaan kuunneltu tai munuaisista ollut puhettakaan eläinlääkärin tarkastuksessa. :D

Kirjan mukaan myös mm. sininen britti = kartusiaani.

Eipä tämä krija vakuuta minua ollenkaan, Gummerruksen suuri kissakirja vakuuttaa tiedoillansa minut paljon paremmin kuin tämä, ja siinä myös mennään sairauksien ja ensiavun puolelle tarpeeksi syventävästi.

Enpä sittenkään sanoisi Gummeruksen kissakirjaa aivan perusteokseksi, kun suurimmassa osassa kissatietokirjoja niitä virheitä yms löytyy urakalla ja tietoa on vain kaikkein olellisimmat asiat.
Muokattu viimeksi: 05.07.11 16.28
http://www.nethel-estel.blogspot.fi/
05.07.2011 09.31

Herätelläänkö tätä hieman..? ;)

Itse ostin juuri Sari Haikan kirjan, Kissan uusi kotilääkäri.

Mielestäni oikein hyvä kirja! :) Mitäs sitä muuta sanomaan..?

Lisäksi lainasin kirjastosta Rebecca Watsonin Kissaekspertti- nimisen kirjan sekä Helena Koskentalon kirjoittaman Kissankasvattajan käsikirjan.

Molemmat ihan hyviä, tosin Kissaekspertissä rotuesittelyt aika niukkoja verrattuna muihin kirjoihin, kuten Foglen Kissanomistajan käsikirjaan... Helena Koskentalon kirja taas on vuodelta 2004.

----

Kenellään tiedossa suomen kielisiä kasvatusta koskevia kirjoja, jotka olisi lähivuosina kirjoitettu..? :)

Muokattu viimeksi: 05.07.11 09.31
05.07.2011 09.54
021997952_r
J.C. Suaresin Valloittavat kissat sisältää aivan mahtavia kuvia. Mutta muutahan tuossa kirjassa ei sitten olekaan. xD
05.07.2011 14.10
022584121_r
Mikkeli
Chilla kirjoitti:

Herätelläänkö tätä hieman..? ;)

Itse ostin juuri Sari Haikan kirjan, Kissan uusi kotilääkäri.

Mielestäni oikein hyvä kirja! :) Mitäs sitä muuta sanomaan..?

Lisäksi lainasin kirjastosta Rebecca Watsonin Kissaekspertti- nimisen kirjan sekä Helena Koskentalon kirjoittaman Kissankasvattajan käsikirjan.

Molemmat ihan hyviä, tosin Kissaekspertissä rotuesittelyt aika niukkoja verrattuna muihin kirjoihin, kuten Foglen Kissanomistajan käsikirjaan... Helena Koskentalon kirja taas on vuodelta 2004.

----

Kenellään tiedossa suomen kielisiä kasvatusta koskevia kirjoja, jotka olisi lähivuosina kirjoitettu..? :)

Itsellä on hankinnassa tuo kissan uusi kotilääkäri. Todella hyvä kirja.

Multa löytyy hyllystä tuo Kissankasvattajan käsikirja, ja on minusta todella kattava teos, vaikka vähän vanhempi onkin.

05.07.2011 17.12
022558649_r

Jos joku tykkää lukea sarjakuvia/mangaa ja pitää kissoista, on Chi's sweet home aivan ylisuloinen kissasarjakuva. :D Sitä saa nykyään R-kioskeista yms suomekielisenä, mutta itse pidän ehdottomasti enemmän tuosta englanninkielisenä (sekään ei ole hankalaa luettavaa vaikka ei englantia kunnolla osaisikaan). Tätini toi minulle dvd:llä tuon lastenohjelmankin joskus muutama vuosi takaperin.

Aikaisemmin kerroin tänne muutaman lauseen Alison Jonesin Kissanpennun hoito-kirjasesta. Ellan mukana sain vastaavan Hill'sin sponsoroiman kirjasen, samalta kirjoittajalta, mutta nyt kyseessä onkin Kissat - Ikääntyvän lemmikin hoito.

Muuten verrattuna tuohon kissanpentuoppaaseen tuo on ihan ok teos, mutta varsinkin sairauksien kohdalla on pikkuisen haparointia... ja kirjoittaja on eläinlääkäri? :D Muunmuassa on tällainen maininta listassa jossa listataan tauteja joita voidaan estää rokotuksilla; "klamydia (silmätulehdus)". Tuo antaa ymmärtää että kyseessä olisi vain silmätulehdus. Ei, se on virallisesti ottaen ymmärtääksen hengitystieinfektio, jossa yksi oire on silmätulehdus.

Tuohon kirjaan siihen "älä koskaan syötä kissallesi raakaa lihaa"-juttuun oli muutettu toksoplasmoosin kohdalla "Pese kätesi, kun olet koskettanut kypsentämätöntä lihaa". Joku oli varmaan huomauttanut tuosta ihmeellisestä ohjeesta pentuoppaassa. :D

Nauratti kyllä tämän kirjan lopussa kun oli listattu esimerkiksi terveet ikääntyvät kissat ja hammasairauksista kärsivät, joiden tekstinpätkien jälkeen oli ruokinnasta "Hill's xxxxx xxxxxx on ihanteellinen valinta". Näkee kyllä aina hyvin kuka nuo on sponssannut.

http://www.nethel-estel.blogspot.fi/
05.07.2011 17.25

Sitten romaaneja kissoista...

Kirjastokissa, Vicki Myron & Bret Witter

Tositapahtumasta kertova kirja, lukemisen arvoinen!

Elämäni kissat, James Herriot

(En ole vielä aloittanut...)

Ginny, suurkaupungin enkeli, Philip Gonzales & Leonore Fleischer

(Tätäkään en ole vielä aloittanut...)

05.07.2011 17.49
021997952_r

Herriotilla on useita muitakin kirjoja, kannattaa lukea. :) Philip Gonzalesin ja Ginnyn elämästä kertoo myös Koira joka pelastaa kissoja.

Basti - Klinikkakissa, Mikael Ilves
Kissa joka söi johtolangan, Lilian Jackson Braun

05.07.2011 19.34
022584121_r
Mikkeli

http://www.aprisan.fi/HyvaanKotiin.htm

Hyvään kotiin -Seppo Lehto

Kiitos sinulle kissani milla - Marja-liisa Tontti

Lukemisen arvoisia romaaneja.

31.07.2011 21.30
021116372_r
Siikajoki
Onni kirjoitti:
Varjak käpälä on tosiaan ihan kiinnostava kissatarina. :-D

Tämännäköinen kirja siis kyseessä.

Minultakin löytyy tuo kirja ja pienenä luin monia kertoja ja oli paras kirjani :) Ihanasti kuvitettu on kyllä :)

15.11.2011 19.24
021997952_r
Lemmikkimessuilta ostin Kissamaailman ABC-kirjan, kirjoittanut Jaana Heikanen. Pikaisen silmäilyn perusteella hyvä kirja, jossa kerrotaan laajasti kissanäyttelyistä sekä jonkin verran hyvän kasvattajan valinnasta, ruokinnasta ym. Lisäksi ostin Karen Pryorin Naksutinkoulutusta kissoille. Sekin vaikuttaa hyvältä kirjalta, vaikken olekaan ehtinyt sitä vielä tutkia juuri yhtään. Englanninkielistä versiota silmäilin kirjastossa vähän tarkemmin, ja vaikutti kyllä hyvältä ja asiantuntevalta kirjalta.
15.11.2011 19.27
021822847_r
Nokia
Onni kirjoitti:

nohuhhuh ei oo mahdollista.. :D Miten on mahdollista, että toi kirja on saanut edes kustannus luvan?! (vai mikä se on)
Miettikää nyt jotkut tyhmät ihmiset on saattanut ottaa tosta aivan väärää tietoa..
"If you can drem it, you can do it." www.cockerineiti.blogspot.com
20.11.2011 20.15
021417129_r
Onko kokemuksia Royal Caninin kissa tietokirjasta? Itse sitä selaisin enkä nyt ihan vakuuttunut mutta toisaalta en mikään asiantuntija olekkaan. En kyllä liputa muutenkaan Royal Caninin puolesta mutta ketkä ovat kirjoihin tutustuneet niin mitä mieltä?
24.12.2011 18.48
022630464_r
Porvoo

Sainpas äipältä joululahjaksi Kissanomistajan käsikirja - tri Bruce Fogle

Vaikuttaa ihan "lukukelpoiselta" tai miten sen nyt ilmaisisi :D

Kissa on kuin suklaa, on vaikea olla ottamatta toista.. tai kolmatta..
24.12.2011 18.59
021997952_r

^ Mulla on tuo kirja! Sieltäkin kyllä löytyy kaikenmaailman viisauksia, mutta en nyt voi kaivella niitä sieltä kun tuo kirja on kotona ja minä mökillä. :) Suurimmaksi osaksi se on kyllä ihan järkevä.

Onko kukaan muuten ajatellut tilata Kissaliiton Historiikkiä?

24.12.2011 21.47
022383115_r
Kokkola
Itselläni on tuo Kissan aktivointi-kirja. Todella hyväksi ja lukemisen arvoiseksi olen itse kokenut, suosittelen kaikille. Kirjassa kerrotaan kattavasti ja selkeästi temppujen kouluttaminen, esitellään kaikki agiesteet ja miten kissa totutetaan niihin, ja lisäksi vielä kaikkea muuta, joita en nyt voi lähteä kaivelemaan. Omasta mielestäni täysin asiallinen ja kattava kirja kissan aktivoinnista kiinnostuneille. Itselleni on kirjasta ollut paljon apua! :)
Rakkaat kissat ovat kuin lyhtyjä hiljaisilla kujilla. Ne eivät lyhennä matkaa, mutta tekevät sen valoisammaksi kulkea.
07.10.2012 14.30
022584121_r
Mikkeli

Yhteisö soturikissat-faneille :) http://www.petsie.fi/communities/14784-soturikissat

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti