Pennun valinta pentueesta - Sivu 6 (Koirat > Pennut)

09.02.2012 12.02
022267832_r
Joensuu
Biibi oli pentueen viimeinen vapaana oleva, Laran pentueesta oli vielä yksi narttu Laran lisäksi jäljellä ja valittiin Lara, koska se vaikutti rohkeammalta ja oli ulkoisesti parempi.
Kun ihminen on säröllä, valo pääsee paremmin sisään.
09.02.2012 13.44
022144310_r
Joensuu

Demi tuli aikuisena, mutta luultavasti, kasvattajan kertomuksien mukaan olisin pentueesta sen valinnut. Muut olivat tasaisia, tasapaksuja pentujan, mutta Demi oli kuulema jo pentulaatikosta sellanen kukko p*skatunkiolla ja piti muut pennut ojennuksessa. Eli luonnetta piisaa, ja sitä mie koiriltani olen aina toivonutkin :) ...Niin ja mikä lie enne, Demin syntymäpäivänä on Armaan nimipäivät ;)

Armaaseen puolestaan rakastuin jo ensimmäisen kuvan kohdalla jonka pennusta näin, silloinhan mulle ei edes brassia pitänyt varsinaisesti tulla, mutta noh, niin siinä kävi että silloin kun mie sen 3vko:sena näin ekan kerran niin se oli rakkautta ensisilmäyksellä :D Ja sittemmin kun pentua kävin kattomassa, muut pennut telkkusivat keskenään, Armas tuli miun jalkoihin ja kävi siihen maate kerälle. Siinä vaiheessa viimestään tajusin että näin tän kuuluu mennä. :D Pentueen pienin, ja periksiantamattominhan se oli. Minkä pentuesisaruksia olen nähnyt, niin ehdottomasti Armas on niistä eniten minun makuuni, äärimmäisen itsevarma ja periksi antamaton, eikä kumarra ketään. : )

09.02.2012 13.54
022680611_r
Janakkala

Meillä on käynyt kahdesti niin, että olemme kattoneet vastakkaista sukupuolta, mutta kun olemme paikanpäälle menneet, niin kyllä siinä huomaa, että kuka sieltä kuuluu mukaan ottaa :3 Ajattelimme tiibetinspanieli narttua, otimme uroksen. Ajattelimme chowi urosta, otimme nartun.

Ruusan kohdalla se oli selvä. Katsoin netistä kuvaa, jossa on 6 pentua, yksi valkoinen, joka eroittui juuri ja juuri muiden tummien pentujen alta. Se oli siinä :)
Chowi on lahjomaton.
09.02.2012 19.03

Tästä pentueesta ei ollut enää kuin kaksi mua kiinnostavaa urosta jäljellä joten välinta ei ollut kovin vaikea. Aluksi ajattelin toista pentua jonka väritys oli hieman kirkkaampi mutta päädyin tähän kookkaampaan pentuun koska koosta tykkään. Ja luonteetkin näilllä oli kasvattajan kuvauksen mukaan todella saman kaltaiset Rocu hieman rohkeampi tapaus, se oli siis sillä selvä.

09.02.2012 19.09
022212446_r
Lahti
En valinnut. Netin välityksellä näin kuvia ja videoita pupseista. Hiljaisena toiveena oli saada brindle narttu. Loppujen lopuksi mieli muuttui osittain kasvattajan ansiosta ja päädyttiin urokseen. ja saatiin vieläpä pentueen ainoa brindle uros
10.02.2012 20.57
000070674_r

Meille on tosiaan tulossa näillä näkyvin tolleri vaavi, ainakin rotu on tällä hetkellä ehdoton ykkönen.

No jutellaan tietenkin kasvattajan kanssa, kerrotaan meidän tilanne, ja millaista hauvaa etsitään. Jos tolleri otettaisiin, niin haluttaisiin varmaan ehkä se rauhallisin (narttu), muttei kuitenkaan arkaa.

10.02.2012 21.16
022628711_r
Helsinki

Haa! Tänne en ookaan kertonu meidän koirien valinnasta mitään :)

Karo tuli sillä perusteella, että se oli toinen viimeisistä nartuista ja kasvattaja ajatteli sen meille, koska se vaikutti olevan lepposampi kahdesta. Aikuisena luonteet olivat täysin vastakkaiset, mutta Karo oli jokatapauksessa upea koira.

Valo taas tuli meille, kun uroksia syntyi monia ja niistä sitten oli tulossa meille yksi. Kasvattaja alun alkaen laski yhden uroksen jo ikäänkuin varatuksi ja muille sitten oli kotimietinnät edessä. Kasvattaja sitten kuitenkin alkoi ajattelemaan meille yhtä tiettyä urosta, mutta piti kahta vaihtoehtoa, ja meistä tuntui myös siltä, että juuri se ensimmäiseksi ajateltu tietty on meidän pentumme. Kasvattaja kuitenkin halusi odottaa pentutestiä ensin, mutta kun tulokset olivat tasaiset, tuli juuri tämä lempipentumme meille. Pentujen luonteissa ei ollut juuri eroa, yksi oli hiukan äänekkäämpi, muuten kaikki oli tasaisia, kun ainokaista siskoa ei oteta huomioon. Se onkin sellanen pakkaus että.. :D

Seuraavan kerran, kun pentua odotan, uskon kasvattajan edelleenkin päättävän viimekädessä, mikä pentu meille tulee. Toki haluan itse myös vaikuttaa ja tutustua penskoihin ym.

"For an idea that does not seem insane, there is no hope" - Einstein
10.02.2012 21.20
Elmo tais olla pentueen ainut vapaana oleva. Ja kun ei kuitenkaan viralliset kiinnosta, niin ei haitannut myöskään häntävikaisuus.

Monaa valitessa oli Mona sekä 2 sisarusta vapaana. Oltiin tovi "kasvattajan" luona ja tutustuttiin kaikkiin pentuihin jonkin verran. Toinen vapaana olevista oli todella dominoiva jo nyt ja teki kaikkensa saadakseen tahtonsa läpi. Toinen oli sitten todella hissukka, ei erottunut juuri lainkaan toisesta samanvärisestä, jo varatusta, pennusta. Mona oli näiden väliltä, joten se oli kyllä melko selvä että se on se.
03.03.2012 10.58
022122719_r
Kotka
Katottiin Cindyn luonnetta,oli aika reipas sillä muut pennun vaan nukkuJa Cindy oli vaalea turkkisempi kuin sen sisarukset
Muokattu viimeksi: 03.03.12 11.01
03.03.2012 11.03
000058107_r
Wilma oli helppo valinta, koska halusimme nartun ja se oli ainoa vapaana oleva narttupentu. Wanda oli myös helppo, nimittäin pentueen ainut narttu.
Fannin pentueesta meidän piti ensin ottaa toinen narttupentu joka oli Fannia paljon pehmeämpi, mutta jostain syystä 'viisas' kasvattaja sanoi että meille sopisi paljon paremmin Fannin kaltainen kovempi pentu harrastuskoiraksi ja sitten vaihdoimme Fanniin. Tosiaan, se pehmeämpi pentu olis ollut paljon parempi valinta meidän perheeseen sinä hetkenä, mutta minkäs voit kun uskottiin niin sinisilmäisesti kasvattajaa, ja eihän Fannin kanssa enää ole ongelmia, mutta välillä ollaan oltu aika pulassa kun niin kovapäinen koira.
03.03.2012 11.45

Sirun valinta oli helppo: Halusimme nartun ja pentueessa oli kaksi narttua joista toinen oli kitukasvuinen.

Seuraava pentu valitaankin varmaan kasvattajan avustuksella. Kaikista lupaavin koira rakenteeltaan, väriltään ja luonteeltaan näyttelyihin ja harrastuskoiraksi.

Muokattu viimeksi: 03.03.12 11.48
03.03.2012 12.22
022649838_r
Joensuu
Ei ollut valinnanvaraa.
Muokattu viimeksi: 03.03.12 12.46
http://flattipyrri.blogspot.fi/
03.03.2012 12.29
Molemmat on "pahnan pohjimmaisia", eli puppeja jotka oli viimeisinä varaamattomina pentueesta. :D Valioluokkaa siis. <3
03.03.2012 18.20
022352175_r
Lahti

Etsin itselleni käyttölinjaista urospentua ja ehdin etsiä melko pitkään ennen kun löysin jotakin itseäni miellyttävää. Kasvattaja otti minuun yhteyttä ja kiinnostuin pentueesta jossa 5 poikaa ja yksi ainokainen tyttö. Jo kuvien perusteella tuntui, että Lance voisi olla se oma pentu. Ihastuin heti jo mustavalkoiseen turkkiin ja pään kuviointiin.

Myöhemmin kävin sitten paikan päällä pentusia katsomassa josko muuttaisin mieltäni mutta kyllähän se Lance sieltä luokseni taapersi, joten se oli sitten päätetty :3 <3

You cannot kill what already has no life | 311006 ♥
03.03.2012 18.51
022350593_r
Lahti

Röllin valinnasta en tiedä mitään, kun en ollut paikalla silloin. Mutta toisen koiran Ellin kohdalla valittiin niin, että kasvattaja oli valinnut pentueesta 2 narttua jotka menee sijoitukseen. Valittavina oli jokin kirjava ja soopeli, ja niistä sitten valitsimme soopelin värisen. Pennut olivat valinnan aikana varmaankin jotain alle 1vk.. Ainakin olivat vielä tosi pieniä, eikä tehneet oikein muuta kuin söivät ja nukkuivat..

Seuraavan koiran kohdalla teen toisin, kun nyt sentään on edes kokemusta enemmän koirista ja teen valinnan hieman myöhemmin, enkä vielä silloin, kun pennut ovat melkein vasta syntyneet. Mutta tuo Ellin valitsemisen ajankohta oli pikemminkin kasvattajan päätös, milloin se valitaan..
Tulevaisuudessa olen tarkempi kasvattajan valinnassa.

karoliinankuvat.kuvat.fi
04.03.2012 08.40
020550152_r
Vantaa
1,8kk sitten saimme tietää et silloisen ex-mieheni tuttavan tyttären pitbullterrieri narttu on saamassa pentueen ja haluammeko niistä yhden. Mietin asiaa puolisen vuorokautta, siis nukuin yön yli. Halusin saada narttupennun, mutta toisin kävi. Pentuja varatessa oli käyny vahinko, narttuja syntyi 3 ja niitä oli mun lisäksi luvattu kolmelle muulle, joten multa kysyttiin kävisikö uros (kotikasvattaja)? Vastasin kyllä mikäli pentueen ainoa brindle on vapaana ja niinhän se oli. Näin en vaikuttanu mitenkää minkä luonteisen pennun sain, mutta jälkeen päin mitä olen kuullut niin Tikruni oli tuolloin pentueen rauhallisin ja sen kyllä olen huomannut n. 1,7kk aikana. En vaihtaisi Tikruani toiseen mistään hinnasta, se on niin rakas mulle ja aivan ihanan luonteen omaava.
-Tikru-
04.03.2012 11.10
021566031_r
Karijoki

Kun mentiin katsomaan kämppikselle koiraa niin saatiin itse valita kahdeksasta koirasta se oma. Yksi uros oli jo varattu, joten meillä oli oikeastaan valinta kolmesta uroksesta. Valittiin sellanen uros, joka ei provosoitunut muiden leikeistä, eikä arkaillut meitä. Kyllä tuo valinta osui aivan oikeaan, hieno koira Rudosta tulee.

Itseasasiasa pennun valinta oli aika helppoa, mä ite iskin silmäni heti ensimmäisenä niistä pennuista Rudoon ja tarkistin sukupuolen - uroshan se oli. Kysyin sit kämppikseltä, että mitä sanoo tuosta pennusta, olisko hyvä. Kateltiin sit vielä sen käyttäytymistä muiden pentujen kanssa ja sit varattiinkin se.

Muokattu viimeksi: 04.03.12 11.11
"No matter what you do, I will always love you."
04.03.2012 19.55
022479784_r
Joensuu
Nala kirjoitti:

No tosta en osaa mitään sanoo et mitä tulee mutta kaunis se ainakin tällä hetkellä on

samaa mieltä,kaunis doggi! voitas vaihtaa.. ;) ♥

tessa haettii tosiaan vanhasta sikalasta ja otettii tää sen takia,koska oli ensimmäinen joka tuli luokse,syliin ja riehu eniten :D

enskan ottoperusteita en ees haluu tietää,kun tiiän jo ihan tarpeeks..

Tää systeemi perustuu kilpailuun,entä jos ei jaksais enää kilpailla? Meidän kahleet vaanii valepuvuissa,todistukset,odotukset,palkankorotukset. Totuus länsimaisissa itsemurha luvuissa. Tää on Happy Meal-versio todellisest onnesta.
04.03.2012 20.27
021542764_r
Ristiina

Eve oli viimeinen jäljellä oleva pentu, joten ei ollut valinnan varaa tässä tapauksessa :D

Akun meille valitsi kasvattaja. Mielestäni se oli hyvä, sillä hän eniten pentujen kanssa aikaa viettäneenä ja kaikkien pennunottajien kanssa tutustuessa varmasti osaa parhaiten katsoa pennut sopiviin koteihin. Aku oli pienin ja tummin urospentu, reipas ja ketterä harrastuskoiran alku :)

05.03.2012 18.59
021809587_r
Äiti tunsi kasvattajan jo ennestään, joten sanottiin vaan että harrastekoira ja että aiotaan käydä näyttelyissä. Kasvattaja valitsi sitten yhden toisen meidän tutun partacolliekasvattajan kanssa pentueesta kolme pentua, joista yksi oli menossa kasvattajan siskolle ja yksi meille. Kasvattaja laittoi kuvat ja kertoi vähän luonteesta, koska me ei itse päästy katsomaan pentuja (me asutaan täällä helsingin vieressä, pennut asuivat kuopion suunnalla). Niistä sitten kasvattajan sisko valitsi itselleen koiran ja kasvattaja päätti näistä kahdesta jäljelle jääneestä että otetaan tuo toinen, koska se eka oli tosi vaikea seisottaa ja muutenkin Malla sopi paremmin meille. Malla on ollut vasta pari päivää meillä, mutta on ollut tosi reipas pentu eikä ole vierastanut mitään. :)
05.03.2012 23.31
021699240_r
Espoo

Speedy oli 5kk kun tuli meille, jäänyt pentueesta kasvattajalle mutta sillä varauksella että jos joku ostaa niin saa ostaa. Meidänhän piti mennä vain tutustumaan rotuun mutta kappas kun herra lähti siltä seisomalta matkaan

Meillä iskä valitsi Aksun, hurmasi luonteellaan ja oli ollut kuulemma ihan semmonen fiilis että tuo on meidän koira, hyvä valinta olikin!

Vivan kanssa olikin jännä tilanne, sain valita pennun itse vaikka sijoitukseen tuli. Narttuja oli neljä joista yhdellä iris hypoplasia, joten se jäi automaattisesti pois valinnasta. Viva hurmasi sitten ihan täysin tolla tempperamentilla ja tarmollaan, muut nukku ni tää repi sohvaa ja verhoja tai herätteli sisaruksia.. Hyvin meni päätökset kasvattajan kanssa yksiin sillä Viva oli juuri se minkä hän ois itselleenkin ottanut. En kyllä ole katunut hetkeäkään päätöstäni, sen verta täydellinen tää auspai on<3

17.03.2012 22.52

Rotta, ensimmäinen koirani, valikoitui siten, että pentueesta oli vapaana kaksi puuterityttöä ja yksi puuteripoika. Toinen tyttöpennuista juoksi suoraan syliini, ja olin ihan myyty. En edes vilkaissut muita pentuja sen jälkeen. :D

Bobon valitsin pentueesta kaksiviikkoisena kun se näytti niin kivalta.

Reinon valinta meni jotakuinkin samalla kaavalla. Olin etsimässä nimenomaan poikapentua, ja mikäli mahdollista, väriltään tummaa. Ihastuin erääseen pentuun, joka oli valitettavasti varattu. Seurailin hetken muita pentuja, ja silmäni osuivat erityisen kauniiseen raitapaitaan, joka oli hieman ykkösvalintaa rauhallisemman oloinen. Tarkkailin pidemmän aikaa kahta urospentua, joista Reino miellytti rakenteeltaan enemmän silmää.

Yhtäkään valintaa en ole katunut, ja uskon että intuition avulla pääsee pitkälle.

26.03.2012 16.45
Usva kirjoitti:

Neppi oli pentueensa ainoa narttu, ja kun narttukoiraa haettiin, valinta oli aika selvä.

Usvan kanssa taas mä olin jo valinnut toisen pennun, joskin arponut aika pitkään Usvan ja sen toisen välillä. No toinen sai sympatiapisteet, mutta U päätti toisin (ja samalla osoitti tulevan luonteensa pilkuntarkasti), ryömi mun syliin, touhusi siinä hetken ja nukahti siihen. Laitoin sen takas pentulaatikkoon, mutta mokoma möykky kapusi takaisin. Siinä vaiheessa se oli minusta jo niin koominen ja hellyttävä, että taivuin vaihtamaan suosikkini siihen. :--D

Vielä viime hetkillä ennen luovutusta oli vaakalaudalla uudestaan tuleeko mulle Usva vai sen sisko (tässä vaiheessa se ei ollut minun valintani eikä kyseessä ollut se mun ensimmäinen suosikkipenska) kun kasvattaja halusi yhden narttupennun sijoitukseen ja valitsi Usvan ja toisen väliltä. Minun onnekseni Uunon vänkyrä hammasrivistö ei suoristunut ja mä sain sen. :--)

+
Tätä uusinta tulokasta valitessa kävin katsomassa kahta eri pentuetta (3n+3u ja 2n+1u), narttuja tosin en edes harkinnut koska olin ehottomasti urosta ettimässä. Olen vuosikausia haaveillut porokoirauroksesta ja senhän sitten piti olla väriltään mahdollisimman tumma ja mahdollisimman niukoilla merkeillä... ;-)

No, loppujenlopuksi valituksi tuli kolmen merkkimustan ja yhden todella suurimerkkisen riistan/riistaparkin joukosta just se valkoisenkirjava ruskea olento... ;) Kolmen uroksen veljessarjasta "herra x" on sellainen keskiverto taapertaja, vilkasluontoinen ja rohkea, joukon ensimmäisenä tutustumassa uusiin juttuihin. Toista veljeään vähän tasaisempi mutta verkkaisinta möllöttäjää vilkkaampi. Valinta perustui ihan täysin siihen, että vintiö tuntui heti sen oloiselta että tuo on minun ja tuon minä haluan mun elämääni. Ei siinä paljon järkiperusteet painaneet.. ;) No sen verran, että erityisesti pennun rohkeus painoi vaakakupissa paljon, vaikkei neliviikkoisesta paljon tulevaa luonnetta voi sanoakaan. Myös pentujen emä oli luonteeltaan niin upea, että omalta osaltaan sekin vaikutti paljon.

26.03.2012 16.49
Me valitaan sillä perusteella että mikä pentu valitsee meidät. eli kuka on innokkain tulemaan luokse.
26.03.2012 16.58

Mä annan kasvattajien jatkossa mieluusti valita mulle pennun, tosin toki jos kasvattajan valitsema pentu ei miellytä joko kysyn olisiko joku muu mahdollinen tai jätän ottamatta. Ihannetilanne olisi jos saisi oikeasti monta kertaa nähdä ne pennut ja viettää aikaa niiden kanssa niin tuntisi ne itsekin, mutta todellisuudessa niitä pentuja useimmiten käydään katsomassa kerran tai kaksi ennen luovutusta tai haetaan suoraan ja ei siinä itse saa muodostettua kuvaa pennuista.

Se yksi katsomiskertakaan ei sano mitään, koska joku oikeasti vilkas pentu voi vaikuttaa rauhalliselta jos se sattuu olemaan väsynyt ja sitä vastoin muuten rauhallisella voi olla riehumispäivä menossa. :)

Loppupeleissä sillä ei minulle kyllä ole kauheasti väliä minkä pennun saan, koska suurin vaikutus koiran aikuisluonteeseen on kuitenkin kasvatuksella. :) Mielelläni en vaan mitään ihan pahnanpohjimmaista tossua ota, kun en taas sitä pentueen päällepäsmäriäkään ja kun on paljon koiria valmiiksi (kuten meillä), pitää sitä pennun luonnetta aina katsoa vähän siltäkin kannalta että mikä todennäköisesti sopisi parhaiten laumaan.

26.03.2012 17.17

Kolmesta pennusta oli mahdollisuus valita.

Manu oli pennuista ainoa joka oli ensimmäisenä sylissä. Myöskin luonne oli omaan makuun, piti puolensa jos meinasi muiden jalkoihin jäädä. Halusin rohkean pennun joka ei kulje häntä koipien välissä peläten kaikkea mahdollista. Yksi pennuista oli semmoinen joka oli jalkojeni vieressä koko ajan piilossa muilta, toinen taas oli hyvin neutraali josta ei oikein mitään saanut irti.

Mutta kyllä se oli Manu joka mut valitsi :)

30.05.2012 22.00
Vici valittiin hyvien värimerkkien perusteella :D
Tuleva pentu tulee sijoitukseen, eikä ollu kuin yksi vaihtoehto muutenkaan (yks narttu vaa toinen pentu oli uros)
Dogs breed better people
01.04.2013 08.20
022677249_r
Lahti

Xenasta en tiedä, kun vasta kolmen vanhana mulle tullu.

Flamen pentueesta haluttiin narttu ja pentueeseen synty kaks urosta ja kaks narttua. Toinen nartuista oli vähän arempi ja lähti hitaammin tutustumaan uusiin asioihin ja liikkumaan. Flame oli reipas ja paineli toisen urospennun kanssa menemään ihan omiaan. Näin siis pentujen ollessa 5vk. Kasvattaja oli kyllä kans juurikin tätä narttua meille (Flame siis sijoituksessa) suunnitellu ja kaavaillu. Ja onhan Flamen rakenneki oikeen lupaava.

Muokattu viimeksi: 01.04.13 08.20
This girl is on fire
01.04.2013 11.59
022692072_r

Hymy oli lähestulkoon kuin John Groganin Marley-koira, tosin ei ollut ale-pentu, mutta "pahnan pohjimmainen" oli. Se oli ollut kerran vai kaksi kertaa varattuna, mutta molemmat varaukset peruttiin. Koiraa juuri niihin aikoihin katselin ja aina tuon pennun ilmoitus ja kuva sai miettimään, että miksi se ei kelpaa kellekkään. Samalla tunsin jotain yhteenkuuluvaa vetovoimaa ja päätin laittaa sähköpostia kasvattajalle. Ja meniko 2 vai 3 viikkoa niin meidän oma "Marley", eli Hymy, haettiin kotiin :) Ja aivan paras hauva me saatiin :)

Seuraavan koiran kasvattaja valitsee kaikille kotiehdokkaille pennut ite, eli valintaan ei pääse vaikuttamaan kuin sukupuoli-toivomuksen verran. Mutta minulle tuo passaa, kasvattajahan pentunsa tuntee parhaiten! :) Ja jos olisin itse kasvattaja, toimisin varmaan samoin.

"Jos olet pieni puu tuulisen mäen rinteellä niin ole kaikkein paras pieni puu juuri sillä paikalla."
01.04.2013 12.30
022651829_r
Järvenpää

Luna valittiin tosi huonoin perustein. Oli ainut narttu jäljellä joten saatiin se. Huomaa ettei yksilövalintaa pohdittu sillä toi koira on mun kanssa ihan eri planeetalta. Onneksi kuitenkin sattui olevaan äidin käteen sopiva koira ja nyt tuo viettelee iloisia päiviä äidin hyvissä hoivissa. Opimme tapauksesta luna kuitenkin sen että se yksilövalinta on todella tärkeää ja seuraavaa koiraa hankkiessa oikeasti halusin tutustua kunnolla uuteen tulokkaaseen ja kuulla kasvattajan mielipiteen.

Bettykin oli pentueen ainut narttu ja samalla ainut koira jonka kasvattaja halusi antaa sijoitukseen. Joten valinnan varaa ei sinänsä ollut. Vaihtoehdot oli ottaa tämä narttu sijoitukseen tai odottaa seuraavaa pentuetta. Kävin tutustumassa Bettyyn 4 tai 5 kertaa ennen luovutusta ja tutustuin myös sen emään ja isään huolella. Kun kaikki näytti hyvältä ja pennun luonne sellaiselta omaan käteen sopivalta niin päätimme tuon ottaa. Kasvattaja sanoi jo heti ensimmäiselle vierailu kerrallani että Betty on ihan kun mulle tehty koira ja siinä se on oikeassa. Parempaa koiraa en olisi voinut saada.

Mietteitä koiramaailmasta ja erinäistä treenailua: http://idioottikoirat.blogspot.fi

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti