9-vuotias, ylipainonen & sydänvika (Koirat > Koirien hoitaminen)

19.08.2010 23.02
020456738_r
Raisio

Eli kysessä on 9 v. kultainennoutaja leikattu narttu joka on ylipainoinen ja todettu sydänvika. Koiralla on huonot lonkat ja ei enään seitsemän ikä vuoden jälkeen tahdo kävellä paljon rappusia.

Kuinka kauan koira mahtaa elää enään? Kysessä on siis mummoni koira. Mitä pitäisi tehdä ylipainon suhteen ja sydämmen. Eikös se olekkin sillain että sydään rasittuu liikapainosta vai olenko nyt aivan väärässä

En sitten haluisi mitään valitusta että miksi koiraa on pidetty nii huonosti yms.. (: Koira on kaikille tosi rakas <3

WazzUP ?
19.08.2010 23.43
022438303_r
Hamina

Lisää liikuntaa ja ruokavalio kuntoon, ei turhia nameja. Kuinka paljon sillä on ylipainoa?

Saahan se lääkitystä?

Die welt ist ein gefährlicher ort, nicht weil von denen, die böses tun, sondern weil von denen, die aussehen und nichts tun.
20.08.2010 00.19
021096063_r
Lappeenranta
En ainakaan noin vanhalle (ja vähän raihnaiselle) koiralle menisi itse räätälöimään dieettejä vaan menisin eläinlääkäriltä kysymään apua koiran kannalta turvalliseen painonpudotukseen (laihiksella olokin voi rasittaa sydäntä).
20.08.2010 15.53
020456738_r
Raisio
Nyt syö antibiootteja. Ainakin yli 5 kg reilusti..
WazzUP ?
20.08.2010 16.09
022136562_r
Kemi

Meillä taas on koirat päästetty ikiuneen kun käveleminen alkaa olla todella hankalaa.

Mihin koira syö antibioottia?

20.08.2010 17.17
022507210_r
Mikkeli

Luopuminenhan rakkaasta on äärimmäisen rankkaa, mutta sitä kun on vaan ajateltava koiran parasta.

Tosin kys. koiralla on vielä toivoa, jos ylipaino saadaan hallintaan. Turhat herkut pois ja mikäli vähän kykenee lenkkeilemään, niin sitäkin suosittelen.

http://piikelipoika.blogspot.com/
20.08.2010 17.48

Kultaiset noutajat elävät yleensä 13-vuotiaaksi.Ainakin minun mummoni kultainenoutaja päästettiin ikiuneen 2viikkoa vaille 13-vuotiaana..Raskastahan se uneen päästäminen on mutta jos muita vaihtoehtoja ei ole niin..Tuo mummini kultainen noutaja oli narttu ja painoi 36kg (jos oikein muistan) Ei ollut kovin iso (oli yli-painoinen)..Mummini kultsulta meni yht'äkkiä jalat alta..Noh..Mummillani ei ole autoa joten minä ja äitini menimme viemään kultsua ell..Ell totesi sillä myös syövän!Tosiaan muita vaihtoehtoja ei ollut ja jos koira olisi leikattu niin sen elämä olisi ollut täyttä tuskaa..Minä olin silloin 8vuotias mutta ymmärsin että nyt oli lähtö lähellä tuolla koiralla joka oli minulle erittäin tärkeä.

9-vuotias kultainen noutaja ei ole vielä mikään menetetty tapaus..Toinenkin tuntemani kultsu päästettiin uneen tasan 13vuotiaana.Sekin oli narttu.Ei ollut liikakiloja.Eikä kovinkaan mitään sairauksia.Kuoli vanhuuteen..

Eläinlääkäriin vain..Saako koirille sydänlääkkeitä?Onko sillä kultsulla ihan todettu se sydän vika?

20.08.2010 20.13
022507210_r
Mikkeli

^ Mutta niinkään ei voi olettaa, että jokainen kultsu saavuttaa sen 13-vuoden iän, jokainen koira on yksilö, joten sairaudet yms. tulee silloin kun ne on tullakseen.

http://piikelipoika.blogspot.com/
20.08.2010 20.17

Unohdin kai kirjoittaa tuohon tekstiin nimenomaan sen että jokainen koira on yksilö :) Kiitos Dessu että korjailit..En minä oletakkaan että jokainen kultsu saavuttaisi sen 13-vuoden iän vai olenko sanonut?

..Jokainen koira on YKSILÖ.. ..Anteeksi..Paha päivä!..

Muokattu viimeksi: 20.08.10 20.18
21.08.2010 10.41
020456738_r
Raisio
Koiralla oli joku juttu kohdussa. en tarkalleen tiedä mutta siihen syö antibioottia. Iltaisin on ainakin mahdollisuus lenkkeillä (:
WazzUP ?
21.08.2010 10.48
022353356_r
Vantaa
Eikös koiran pitäisi syödä lääkkeitä jos sillä on sydänvika? =) Minä menisin ihan ell'tä kysymään neuvoja, ne osaa parhaiten auttaa...varsinkin kun on kyseessä vanha ja sydänvikainen koira niin varmistaisin kyllä eläinlääkäriltä ennenkun laittaisin sen laihdutuskuurille :)
http://www.cinemons.blogspot.fi
02.09.2010 20.21
018780084_r

painoo ehdottomasti saatava alas ihan nivelien takiakin jo :O ja varovasti alettava pudottaa se paino ,ehkä ois hyvä joku dietti ruoka sille missä on myös ajateltu huonoja lonkkia eli glukosaminii vaan ruan sekaan .

mielummin hoikka ku liian tukeva . on mun mottoni :)

02.09.2010 21.47
020168428_r
Jyväskylä

On tärkeää että kaikki koiraa ruokkivat ymmärtävät, että ylipaino on terveydelle haitallista, sehän altistaa monille sairauksille ja rasittaa koiran elimistöä. Tosiaan ylipaino on huono sydämelle. Luulisin että on hyväksi että jos vähitellen vähentäisi liikaa ruoan määrää.

Minun kultainennoutaja tyttö eli 9 vuotiaaksi ja kuoli syövän takia. Ehkä tuokin kultainennoutaja omaa tyypillisen pohjattoman mahan, silloin pitää vaan ymmärtää sitä että ei ole sille hyväksi syödä liikaa. Muistaakseni koira.netistä kun katsoin niin Suomessa oli tilastojen mukaan 12 vuotta keskimääräinen elinikä.

Lonkkaviasta minulla ei ole kokemusta, mutta muuten on vanhan koiran jalkavaivoista (ei kultaisen vaan seisojan). Rappuja ei mieluiten ollenkaan tarvitsisi kävellä, jos pakko niin mahdollisimman vähän. Jos se ei halua kävellä niitä niin se ilmeisestikin sattuu. Jos koira menee sohvalle, sänkyyn, autoon tai muuta semmoista, niin olisi hyvä nostaa tai olla joku helpottava ramppi. On parasta jos ei tarvitse ollenkaan tai vähän vaan kävellä asvaltilla, se ei tee hyvää vanhalle koiralle. Esimerkiksi pururata ja metsä ovat hyviä. Kotona on hyvä olla mahdollisimman vähän liukkaita pintoja että sen olisi helpompi kävellä ja liukastelut eivät ole hyväksi. Muutenkin kaikki niin että olisi alusta mahdollisimman hyvä koiralle, ei liian vaikea.

Kun on sydänvika niin tarkkaan on hyvä seurata vointia kun liikkuu ulkona, että ei rasita koiraa liikaa. Läähättääkö se jo pienen matkan jälkeen?

Jos vielä yleisemmin kirjoitan, niin vanhalle koiralle hyväksi on rutiinit ja tutut jutut. Voinnin mukaan liikuntaa. Aivopähkinät, esimerkiksi makupaloja tyhjän munakennon sisässä tai muuta ovat hyviä. Mahdollisimman vähän stressiä ja paljon hoivaa.

Niin ja sitten sekin on mukava että on varmasti lämmin ja tarpeeksi paksu makuualusta. 

Asiaan liittyvästi oli ihan hyvä kirja tämä, jos haluat lukea. Voisi olla kirjastossa:

http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9522101729

Hyvä juttu että pyrit huolehtimaan koirasta!

Muokattu viimeksi: 02.09.10 21.49
"Muun muassa USA:ssa eläinlääkärit ovat muodostaneet ns. Cesar Millan-vastaliikkeen, sillä Millanin metodien katsotaan olevan koiralle haitallisia, ja useissa maissa ne täyttävät eläinrääkkäyksen tunnusmerkit."
02.09.2010 21.58
000039615_r

Sanoisin, että ehkää tämän vuffen olisi aika lähteä sateenkaarisillalle..? En tiedä, en tosissaan tiedä, mutta mun oma olettamus lukemani tekstin perusteella.

Painoakaan ei kamalan helposti voi tiputtaa, varsinkin jos koira on sydänvikainen ja ylipainoinen ja ikääkin on jo aikalailla. Toki koira on rakas, mutta rakkautta ei saa huomaamatta muuttaa itsekyydeksi.

Voin sanoa, että omalta kohdalta kokemusta on.

04.09.2010 21.53
020168428_r
Jyväskylä
Eihän sitä tosiaan tiedä mikä on parasta varmasti ilman tuntematta tapausta hyvin.
"Muun muassa USA:ssa eläinlääkärit ovat muodostaneet ns. Cesar Millan-vastaliikkeen, sillä Millanin metodien katsotaan olevan koiralle haitallisia, ja useissa maissa ne täyttävät eläinrääkkäyksen tunnusmerkit."
04.09.2010 22.00
021284175_r

Nyt mitä voi ihan ekana tehä niin ne turhat herkut pois.

Ja eläinlääkäriltä olis just hyvä kysyä neuvoja ja liikuntahan voi auttaa mutta ravitsevaa ruokaa ei saa unohtaa :)

090399-300811 Rottforss Desperado <3
06.10.2012 12.44
022710853_r
Kannus

Kunnollinen ruoka on myös tärkä osa ikääntyvällä koiralla, kuten myös nuoremmilla.

"I am calm. It's my imagination that's hysterical" - Jane Rizzoli
25.11.2012 16.35
022386910_r
lahti

Meillä on myös kokemusta..nyt on leonberginkoira uros, ja yli yhdeksän vuotta ja paljon enempi väsynyt, ja painoa on hiukkasen liikaa..mutta sydänsairautta ei onneksi ole:) koita pärjäillä!

Me viemme kolmesti päivässä pikku lenkillä, ja kaksi kertaa ruokaa plus piimää ja viiliä..

(miskan sisaruksia on kuollut vanhuuteen jo viisivuotiaina me voimme olla ylpeitä vanhoista koiristamme :)

toki pitää tietää milloin on aika jättää hyvästit.. 

26.11.2012 10.32

En näkisi tuossa jamassa olevan koiran "kiusaamista" enää järkevänä.Vanhalle,huonolonkkaiselle ja sydänvikaiselle koiralle laihduttaminenkin on stressaavaa.Eli NeBBarin kanssa samaa mieltä.

Kyynärät 0/0,Lonkat A/A,Silmät ok,hengitystiet ok,selkä ok,häntä ok

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti