Anaalirauhaset (Koirat > Koirien hoitaminen)

12.02.2008 23.58
019296824_r
Mouhijärvi
kun meidän lumolla on ilmeisesti anaalirauhaset täynnä niin miten ne tyhjennetään? yritin kyllä tutun ohjeiden mukaan tyhjentää niitä mutta ei onnistunu! oisko mitään vinkkejä? kiitos kaikille jo etukäteen!
17.02.2008 00.15
021298719_r
Ylitornio
jos ei onnistu niin eläinlääkäriiin, eiköhän lääkäri voi neuvoa sitte seuraavalle kerralle... ;)
17.02.2008 09.33
Samoin, eli ellet itse saa puristettua peräaukon sivuista, niin lääkäriin :)
20.02.2008 13.38
Meillä Onni hiero paljon pyllyään lattiaan ja ihmeteltiin sitä n. kuukaus.
Aateltiin et ne olis anaalirauhaset ja niin ne olikin. Saatin onneks tyhjennettyä.
Miten tyhjennät anaalirauhaset:
Yleensä kannattaa olla 2 ihmistä, toinen pitää etuvartalosta kiinni ja toinen yrittää tyhjentää. Anaalirauhaset tuntee pieninä palloina reijän molemmin puolin. Kun alat tyhjentää rupeat ns. "pumppaamaan" hitaasti palloja ulospäin. Siinä voi kestää tovi ennen kuin sieltä alkaa tulla kamalan hajuista ja keltasta nestettä. Kannattaa pitää käsissä kumihanskoja ja talouspaperia varalla. Toivottavasti tuosta oli apua. ;)
Muokattu viimeksi: 20.02.08 13.38
20.02.2008 14.54
Se neste mikä sieltä tulee, on sitten kamalan hajuista ja voi iholle joutuessaan myös polttaa ihoa. (Näinkin on käynyt)
20.02.2008 14.56

juu, niin on. x)

24.02.2008 19.46
019748968_r
Espoo
Villen kanssa käydään säännöllisesti eläinlääkärissä tyhjentämässä, itse en edes viitsi kokeilla.
Muokattu viimeksi: 23.06.08 18.26
25.02.2008 08.57
019296824_r
Mouhijärvi
kiitos vinkeistä :) onnistuttiin tyhjentämään!
Muokattu viimeksi: 25.02.08 08.58
23.06.2008 13.36

eläinlääkäri totesi meille,että ruskolla tulehtuu kakas kertaa vuodessa anaalit..Itse emme uskalla niitä tyhjentää vaikka eläinlääkäri neuvoikin..Suihkuttamalla vettä ja pitämällä huolen että koira ei pääse koskemaan niihin,niin ne paranee nopeammin..Epäilemme myös sitä että ruskolla tulehtuu anaalit pitkien lennkien jälkeen??kun kerran kävimme kävelee n 10 km.. niin ruskolla heti sen jälkeen tulehtu anaalit.Ruskolla ne on yleensä melko kipeät ku ne tulehtuvat..hyvä että antoi edes katsoa takapuoleen:/

24.06.2008 12.39
022343627_r
Kotka
Vilillä täyttyy anaalirauhaset aika ajoin ja menemme silloin tyhjennyttämään ne tutulle eläinlääkärille.
24.06.2008 12.54

mä en kyllä älyy miks menee elälle tyhjentää. :'D säästyy rahaa, kun tyhjentää ite, vaikka onhan se aika äklöä.. Paitsi jos on paha tulehdus ja ne ovat tukkeutuneet, silloin tarvitaan elää. :)

24.06.2008 13.21
Kertokaas viisaammat, mistä sen tietää että anaalit täynnä? Ira välillä iltasin menee "istumiskävelyä", mutta ei siis todellakaan joka päivä ja jos pienikin roska karvoissa niin yrittää heti ottaa pois, eli varma tosta ei "istumiskävelyn" perusteella olla. Rokotuksiinkin vielä monta kk aikaa että pitää uusia niin ei tule ell;llä käytyä lähiaikoina jossei kipeeksi tule
24.06.2008 20.15
019748968_r
Espoo
Onni kirjoitti:

mä en kyllä älyy miks menee elälle tyhjentää. :'D säästyy rahaa, kun tyhjentää ite, vaikka onhan se aika äklöä.. Paitsi jos on paha tulehdus ja ne ovat tukkeutuneet, silloin tarvitaan elää. :)

Me käydään sen takia Villen anaalit tyhjentämässä eläinlääkärillä koska itse en yksinkertaisesti osaa tyhjentää niitä vaikka mulle se on miljoona kertaa yritetty opettaa. Ja Villellä usein myös ne on tosi pahasti täynnä ja tulehtuneet, joten on parempi että osaava eläinlääkäri ne tyhjentää kuin minä. Ja Villellä ne tyhjennetään yleensä samaan aikaan ku käydään rokotuksilla, joskus joudutaan muutaman ylimääräisen kerran käydä tyhjentämässä. Se on tullut meille jo seitsemän vuoden aikana jo ihan rutiiniksi, eikä mennä sitä enää muuttelemaan

Muokattu viimeksi: 24.06.08 20.17
24.06.2008 23.44
Ira kirjoitti:
Kertokaas viisaammat, mistä sen tietää että anaalit täynnä? Ira välillä iltasin menee "istumiskävelyä", mutta ei siis todellakaan joka päivä ja jos pienikin roska karvoissa niin yrittää heti ottaa pois, eli varma tosta ei "istumiskävelyn" perusteella olla. Rokotuksiinkin vielä monta kk aikaa että pitää uusia niin ei tule ell;llä käytyä lähiaikoina jossei kipeeksi tule
meillä ainakin huomaa siitä,kun rusko nuolee koko ajan takapuoltaa,ja menee sitä "istumiskävelyä".ja hyvä että antaa edes katsoa takapuoltaan.
muuta en nyt osaa sanoa:D mutta meillä ainakin eläinlääkäri puhuu että anaalit on tulehtuneet.varmaan sama asia on että ne on täynnä ja että anaalit on tulehtuneet.
27.06.2008 11.34
Hajusta huomaa myös! Ara haisi aikan kamalalle (no siis sellainen vahva "pyllyn haju") josta huomasin että anaalirauhaset oli täynnä.. Ell ne tyhjäsi kun muutenkin sielä käytiin.
29.06.2008 02.42
Kun anaalirauhaset on täynnä, vetää koira peppuaan maata pitkin. Peräaukon seutu voi "pullottaa" myös, kun rauhaset ovat täynnä. Meillä Tessu laitettiin lämpimään veteen istumaan n. 5 min ja sitten aloitettiin tyhjennys. Se neste on ihan järkyttävän hajusta tosiaan.. Tyhjennyksen jälkeen kannattaa peppua suihkutella viileällä (ei kylmällä!) vedellä, jotta rauhoittuu ja koirakin nauttii siitä^^
04.07.2008 23.58
000015455_r
vanhempien tiibetinspanielilla on vain tapana hinkata takapuolta lattiaan ja tietenkin aina parempi mitä karheampi alusta on se oikein urisee tyytyväisyyttä! anaalirauhaset tutkittu monesti ell eikä koskaan mitään, voi tosin myös olla et se saa ne itse tyhjennettyä... mattoon ei ainakaann vielä ole vauhti raitaa jäänyt
05.07.2008 00.18
Saattaa tuottaa pyllyn hinkkaaminen muuten vain mielihyvää :D
05.07.2008 11.33
Meilläkin joskus vanhempi koira vetää takapuoltaan lattiassa/matossa, mutta tekee sitä sen verran harvoin, että luultavasti vain takapää kutiaa. (Vetää takapäätä yleensä karheimmalla matolla)
19.12.2008 11.25
000059032_r

Meillä koiralla tulehtu toista kertaa tänä vuonna anaalit :< vietii toissapäivänä eläinlääkärille ko se nuoli takapuoltaan kauheesti.. Se sitte tyhjensi ne , ja ai että ko kuulu kauhee VINKAUS ;< ite osaan siis tyhjentää ne..

Eläinlääkäri ehdotti Anaalirauhasten poistoa. Onko muilla kokemusta miten se vaikuttaa koiran elämään??

19.12.2008 12.16
022471599_r
Lahti
Meillä ell ehdotti Kaidalle samaa, mikäli anaalirauhaset tulehtuisivat uudelleen. Täyttyivät siis ihan viikossa, sekä selvästi vaivasivat koiraa. Sitten koiran ruokavalio muutettiin (vaihdettiin nappulamerkkiä) eivätkä ole vaivanneet sen jälkeen.
Ethän tue pentutehtailua?
19.12.2008 12.51
022343627_r
Kotka
Meille myös ehdotti eläinlääkäri anaalien poistamista. Leikkaus olisi pitänyt olla nyt joulukuun puolen välin jälkeen, mutta isäni perui sen. Luimme netistä leikkauksesta ja ei me sitten siihen ryhdyttykään, kun Viliä ne ei niin hirveästi vaivaa ja eihän ne ole tulehtuneetkaan kertaakaan. Yksinkertainen leikkaus, mutta siinäkin on omat riskinsä...
19.12.2008 12.58
022466698_r
Säkylä
Niin mä en ainakaan ymmärrä miks ne pitäis poistaa jollei mitenkään oireile. Sen anaalirauhasnesteen tarkoitushan on "liukastuttaa" ulostetta, antaa sille se ominainen haju jota sitten muut koirat voi haistella (onne ällöjä..) Sillon jos ne vaivaa jatkuvasti ja tulehtuu, eikä apua löydy ruokavalio muutoksesta niin sit minusta kannattaa poistaa.
Tänään ymmärrän enemmän kuin eilen, lupaavaa huomisen kannalta.
19.12.2008 13.00
Tessulla on kerran anaalirauhaset tyhjennetty, se menee ''istumiskävelyä'' mutta ei arista peräpäätä. Ite ei uskalleta rupeemaan niitä tyhjentämään, mut huuhtelen peräpäätä lämpimällä veellä ell sano et kannattaa. Mun tädin koira oli kuolla ku sen anaalirauhaset oli tulehtunut niin pahasti :/ eli niistä kuitenkin kannattaa pitää huolta.
19.12.2008 13.21

Pojulla täyttyy suht usein anaalirauhaset ja pari kertaa käytiin kesällä niitä tyhjentelemässä ja meillekin ell ehdotti rauhasten poistoleikkausta, jos alkavat täyttymään ja tulehtumaan usein. Mies sitten opetteli itse tyhjentämään ton anaalit, ettei rahat mene ainoastaan eläinlääkärikuluihin. Ehkä n. kerran kuussa tyhjennellään, jos Poju alkaa enempi hinkkailla peppua mattoihin ja jos selvästi aristaa peppua.

Jos koiran uloste on yleensä pehmeää, ei anaalit välttämättä tyhjene kunnolla ja tämä on ilmeisesti Pojullakin ongelmana. Ruokavaliota pitäisi vissiin muutella, mutta koska sitä on vaihdettu niin usein, ei oikein tiedä, mihin sitä taas vaihtaisi :D

19.12.2008 14.22

Jos koiran kakka ei oo tarpeeks paksua, niin ne ei paina niitä anaaleja ulostaessa eikä ne tyhjene. Tähn auttaa ruokinnan vaihtaminen ja esim porkkanan syöttämienn(porkkana ei sula koiran elimistössä ja ne tulee ihan paloina ulos mikä kovettaa kakkaa).

Ite olen kokeillu tyhjentää, mutten ole osannut. :) Joten tyhjennellään joka ell käynnillä kun ei ne sillee vaivaa.

19.12.2008 14.25
019866441_r
Iisalmi

Anaaleitten takia kannattaa koiralle syöttää joskus jotain tooosi kovaa, että se sit ulostaessaan joutuu ponnistamaan kunnolla, jotta saa skeidan ulos. Sillon tyhjenee myös anaalirauhaset. Joillekin koirille se on ongelma, että ne joudutaan poistamaan. Tällaisia tapauksia ovat pääasiassa ajokoirat ja muut metsästyskoirat (jotka ovat häkissä) sekä pienet koirarodut.

Anaalirauhaset sijaitsevat kello 4:n ja 8:n kohdalla, ja ne tyhjenevät peräsuoleen (ei siis ulkopuolelle!). Sakemannilla ne on noin herneen kokoiset, mutta se koko vaihtelee 5mm - 15mm.

Muokattu viimeksi: 19.12.08 14.30
Ymmärsin jo kauan sitten etten tätä maailmaa voi muuttaa, mutta tiedän että kaikki voisi ajatella ikiomaan suuntaansa.
19.12.2008 14.28
000059032_r

Voi muuten johtua noista nappuloista että Kokon anaalit täyttyy nii nopeesti :) Pitää vissii vaihtaa nappulamerkkiä (mutsi siis yleensä ostaa nappulat -> halvimmasta päästä -> eikä tiiä mitä ne sisältää) ja yleensä se on niin ettei sit Koko tykkää koko nappuloista... puudelinappuloita (Royal Canin) vois kokeilla :)

19.12.2008 15.45
019657685_r
meillä syötettiin royal caninia niin larpalla alko tulla vaan löysempää ulostetta --> anaalirauhaset alkoivat tukkeutumaan. tyhjennettiin ne pari kertaa itse, ja sitten päätettiin vaihtaa ruokamerkki, nykyään syö hauhauta ja sitä 'uutta' (ainakin meille) Canine Holistic Formula ruokaa, ja ulostus muuttui kovemmaksi ja se taas vaikutti siihen, ettei anaalirauhaset tukkeutuneet niin helposti
Never say goodbye, because saying goodbye means going away, and going away means forgetting. -Peter Pan
19.12.2008 15.49
000059032_r
Siiri // Mitä Hauhauta koirasi syö ? :D

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti