Anaalirauhaset - Sivu 3 (Koirat > Koirien hoitaminen)

14.12.2010 05.44
020326814_r
Tervola

Meillä oli kanssa pentuaikana ongelmaa anaalien kanssa. Tosin itselleni tämä on ensimmäinen oma koira, joten enpä osannut oireita yhdistää anaaleihin ja puoliskolla ei ko.asia tullut mieleenkään. Meillä käytiin aikamoinen ruokarumba juuri nmoiden vatsa- ja kakkavaivojen takia, millo oli liian kovaa ja millon liian löysää. Nyt löydettiin ONNEKSI sopiva ruoka, joka myös tyhjentää anaalit. Meillä syödään nykyään Boosterin Basic:ia. Metsästäjille varmaan tuttu, kun on tehty metsästyskoiria varten. Edullinenkin vielä - tai no ainakin meistä ku ehti jo tottua et 15 kg:n säkki safkaa maksaa sen 60 egee ni nyt on vaan vajaan 40 egee.

Eli kenellä oli "pihi" iskä ni kandee vihjata tosta safkasta (tietty se kannattais ensi testata, niitä itsenäisiä jälleenmyyjiä on kauttta maan ja niiden kautta otettuna tukee "yrittäjyyttä" sekä säästää postikulut)!! Edullista ja laadukasta. Tuo yhtälö on toteutettu, koska kuulema (en tod.tiedä) metsästäjät ei halua maksaa koiransa safkasta omaisuuksia...nii toi on myös metsästäjäkoiraliiton (tms.) suosittelemaa safkaa.

'

Hoh, tulipa aika mainos, mut ei tarkoituksella :D

Terveisin Albert +kotiväki
14.12.2010 07.16
021702632_r
Mäntsälä
Eläinlääkärissä käydään tyhjentämässä.
Aika mustaa muistot, mutta musta on vain väri muiden joukossa.
14.12.2010 10.38
021928115_r
Jyväskylä

mä tyhjennän itse vaikka mä vihaan sitä lemua se on ihan mielettömän ällö YÄK. Mut meen suihkukoppiin ja siellä tyhjennän ja samantien pesen koiran takapuolen saippualla niin ei lemu jää leijumaan sen perään. Eilen Ino puksautti sohvalle pikkuläntin yäk joten tyhjensin taas. Nyt tolta on hirveen usein joutunut tyhentämään toivottavasti menis ohi. Ja ne jos anaalirauhaset on täynnä niin ne tuntee ne patit ihan selvästi, turha muuten on tyhjentää.

http://ino.dy.fi
14.12.2010 10.59
022633544_r
Helsinki
Tunteeko ne patit ihan ulkopuolelta ja mistä kohtaa pitäisi tunnustella? Oletan, että Toran anaalit tyhjenevät itsestään kun kakka on välillä kovaa barffin takia ja siihen pyrinkin. Välillä koira kuitenkin hinkkaa pyllyään maahan ja olen ajatellut sen johtuvan siitä, että sen peppu on likainen : D Ainakin pesu on auttanut tilanteeseen, vaikken ole mitään anaaleja tyhjennellyt samalla.
http://merkilliset.blogspot.com/
14.12.2010 11.05
000059032_r
Anaalirauhaset sijaitsee peräaukon molemmilla puolilla ja ne patit tuntee kädellä. Kun vähän puristaa niin tuntee et jos ne on kovat nii ne on täynnä ja jos on pehmeät ni ne on tyhjät.
14.12.2010 12.08
021928115_r
Jyväskylä

Meilläkin syyään barffia + kasviksia mut ei auta meidä analirauhasvaivoihin. :/

Eli kokohan tuossa juuri mainitsi hyvin miten ne anallirauhaset löytää. Itsehän saa tyhjennettyä ihan ulkopuolelta painamalla peräaukkoonpäin niitä tuntuvia "patteja".

http://ino.dy.fi
14.12.2010 13.18
o kirjoitti:

mä en kyllä älyy miks menee elälle tyhjentää. :'D säästyy rahaa, kun tyhjentää ite, vaikka onhan se aika äklöä.. Paitsi jos on paha tulehdus ja ne ovat tukkeutuneet, silloin tarvitaan elää. :)

Mä en ajattele tuollaisia ällöinä. no onhan se mutta ajattelisin mielummin että autan minulle rakasta ystävää. Enkä sormi peppuun ja nesteet ulos.
15.12.2010 18.34
Onko kellaan tietoa mitä tuo anaalirauhasten poisto suurinpiirtein maksaa? Tottakai paikkakuntaiset erot ovat suuria, mutta jotain hintoja heittäkää? :)
15.12.2010 21.02
022631877_r
Joensuu
^ Monet on ainakin poiston jälkeen päivitelleet, että ei olisi pitänyt mennä poistamaan, koska koirat on todella kipeitä pitkään ko. toimituksen jälkeen. Ja leikkauksen jälkiä oli vaikea hoitaa ja koiran oli vaikea olla.
~Don't turn your back my dear, never turn your back on fear ~
16.12.2010 17.41
021976342_r
Turku

entäs nyt??????

asiasta viisastuneena, menin puristamaan rauhasia, kun koira nuollut lähes taukoamatta peräänsä parina päivänä...ensin tuli kellertävää suht kirkasta nestettä, kunnes ei tullut enää. päätin kokeilla reilun tunnin päästä uudestaan ja sitten tulikin jo rusehtavampaa nestettä (vaaleahko lihaliemi) :D tulehtunut??????? miten pian koiran pitäisi lopettaa nuoleminen ja kutinan helpottaa...enpä muuten älynnyt vedellä suihkutella kovastikaan mitä nyt puhdistin nesteen pois... :( kaannattaako nyt (kun eka kerta) puristaa esim. huomenna tai vielä tänään uudestaan??? saattoiko nesteen värin muuttuminen johtua esim ulosteesta????koiralla olimeinaan tajuton hätä ulos heti toisen puristamisen jälkeen, hyvä kun pihalta pois päästiin :)

03.05.2011 10.57
022616819_r
Kauhava

miten koira oireilee jos sillä on anaalit vaikkapa ihan täynnä? voiko ne aiheuttaa koiralla kipua et nostaessa ulisee ja koira ei halua/pysty kävelemään koska on jst.n alaselän läheltä kipeä?

Meillä Bella nyt kävelly tosi huonostui ja vinkuu kun alaselkään kosekee/nostaa syliin. Aattelin tosin et ois lihakset jumis mut voiko anaalitkin aiheuttaa tämmöstä? tänään ollaan kyl menos ell. mut ajattelin täältä jo "etukäteen" tiedustella et osaas vähä odottaa,mikä koiraa vaivaa.

Pieniä koiria, Suuria sydämiä http://huiskuhantammme.blogspot.com/
03.05.2011 16.45
022161717_r
Turku

Minä tyhjennän anaalirauhaset kerran viikossa pesun yhteydessä. Ensin suihkuttelen kuumalla (lämpimällä, ei millään polttavalla) vedellä ja sitten puristan yhdellä kädellä anaalirauhasten molemmin puolin. Yleensä tulee juurikin tuota Rockyn mainitsemaa ruskeaa möhnää joka haisee melkosen pahalta. Tosin en ymmärrä mitä intoa siitä hajusta on valittaa, eikö tule itselle hyvä mieli kun koira voi paljon paremmin? Enkä ymmärrä mitä järkeä anaalirauhasten tyhjentämistä on viivästyttää, koiralla vaan on kokoajan ikävä olo ja saattavat tulehtua.

Anaalirauhaset kannattaa tyhjentää/tarkistaa usein ettei vaan pääse tulehtumaan.

03.05.2011 16.48
021045637_r
Bambi kirjoitti:

Minä tyhjennän anaalirauhaset kerran viikossa pesun yhteydessä. Ensin suihkuttelen kuumalla (lämpimällä, ei millään polttavalla) vedellä ja sitten puristan yhdellä kädellä anaalirauhasten molemmin puolin. Yleensä tulee juurikin tuota Rockyn mainitsemaa ruskeaa möhnää joka haisee melkosen pahalta. Tosin en ymmärrä mitä intoa siitä hajusta on valittaa, eikö tule itselle hyvä mieli kun koira voi paljon paremmin? Enkä ymmärrä mitä järkeä anaalirauhasten tyhjentämistä on viivästyttää, koiralla vaan on kokoajan ikävä olo ja saattavat tulehtua.

Anaalirauhaset kannattaa tyhjentää/tarkistaa usein ettei vaan pääse tulehtumaan.

Aivan kuin mun suustani, juurikin näin :D
04.05.2011 20.57
022421481_r
Joensuu
Meidän jätkältä on tyhjennetty tasan kerran ja sekin johtuen siitä, että maha oli jo pitkään ollu löysänä, jolloin eivät tavallisesti päässeet tyhjentymään.
you're my only reason to stay alive
16.05.2011 18.56
022680639_r
Ulvila

eilen ihmeteltiin kun ninjuska kauheesti nuoli peräpäätään ja aattelin eka et johtuu punkkitökötistä jos karvat on jotenki kuivunu niin että kiristää. tänään nuoleminen vaan jatkui ja jatkui ja kattelin et onko siellä nyt jotain muttei näkynyt. aateltiin silti et koitetaan tyhjentää jos se siitä johtuisi ja sieltähän sitä kukkakedolle tuoksuvaa litkua tulikin :D en vaan oo varma kuinka paljon sitä pitäis tulla että tietää et on tyhjentyneet? aattelin antaa tänään ja huomenna tolle riisiä et kakka vähän kovettuis jos mahdolliset loputkin lähtis. nyt ei kyllä näytä vaivaavan enää yhtään, aikamoinen helpotus näköjään koiralle :>

joskus lupasin itselleni etten todellakaan ikinä tee tota itse mut ei se itseasiassa mitään niin hirveetä ollutkaan :D

Muokattu viimeksi: 16.05.11 18.57
16.05.2011 19.13

Nola onneksi tyhjentää itse anaalirauhaset, aina ulosteen mukana näkyy kun ruikkasee nesteet pihalle. Kyllä sitä hajua joskus tuntuu hieman nokassa sisälläkin, muttei se koiraa ole vaivannu eikä mitään oireita ole ollut, että ei tyhjenisi.

Benillä tyhjeni myös itestään usein, ei aina. Mutta tanskandoggeilla näyttää olevan ihan yleistäkin ettei ne itsestään tyhjene aina.

http://mossarit.webs.com/
08.07.2011 01.18
Zerolta ollaan ite kerran jouduttu tyhjentämään anaalirauhaset, onneksi sen homman avomieheni hoiti. Vili onneksi ite tyhjentää. Itse asiassa eilen eläinlääkäri "kehui" kuinka harvinaisen tyhjät anaalirauhaset Vilillä oli, kun piti käydä lääkärillä :D
11.07.2011 09.12
020762469_r
Vantaa

Sadalla oli parina kertana anaalit tukossa. Ekalla kerralla en sitä älynnyt ja toiseen rauhaseen kehittyikin sitten paise, joka puhkesi lenkillä oltaessa. Silloin vasta tajusin, että jotain on vialla kun siinä peräaukon vieressä olikin yhtäkkiä verta. Sillä kertaa ell tyhjensi ja putsasi paiseen ja antoi antibioottikuurin.

Tämä oli tammikuussa 2009 (muistan kun jäi sen takia Turun näyttely väliin kun oli antibiootti ja puolet takapään karvoista ajeltu ) Seuraavan syksynä katselin yhdellä lenkillä, että näyttääpäs oudolta se takapää ja kun menin sitä räpläämään, niin siellähän se toinen rauhanen pullotti täytenä. Käytiin silloin samoihin aikoihin eläinlääkärissä kissan kanssa ja samalla pyysinkin sitten tyhjentämään ne rauhaset. Tällä kertaa ei onneksi tarvinnut edes rauhoittaa, saati mitään karvoja ajella.

Sen jälkeen tein radikaalin muutoksen ruokintaan ja siirryin barffiin; johan loppui ongelmat. Nyt on ollut vajaan vuoden nappulalla (eri merkkejä kuin ennen barffia) kun olen ollut vähän laiska niiden lihojen suhteen. Ei ole toistaiseksi ollut enää ongelmia. Tarkistan kuitenkin säännöllisesti ettei siellä rauhasten kohdalla tunnu mitään paukamia. Jos ovat täynnä, niin kyllä siellä semmoiset pienet herneet tuntuvat. Ei kannata ainakaan päästää paiseeksi asti kehittymään.

Sadan serkulla oli ilmeisesti useamminkin ongelmia rauhasten kanssa (en tiedä sitten tämän koiran ruokinnasta että mitä söi). Tältä poistettiin rauhaset ja eipä se ole tainnut koiraan mitenkään vaikuttaa. Itse en kuitenkaan lähtisi ensimmäisenä koiraa leikkelemään vaan kokeilisin muuttaa ruokavaliota, aika usein sillä saa pikkuongelmat (ja joskus vähän isommatkin) korjattua.

Shiba-tytöt Sada ja Miya ja pian laumaan liittyvät Maine Coon -pojat Martin & Sherlock sekä pilvenreunalla kotikissat Minttu ja Milla.
17.11.2011 13.22
Jatlalla tyhjennettiin tänään anaalirauhaset eläinlääkärillä, oli tosi kankeana vatsa ja tärisi lihakset, ei juonut eikä syönyt. Mutta eläinlääkäri antoi Jatalla paraffini-öljyä suun kautta ruiskulla, sitä tässä nyt pitää sitten antaa kahden tunnin välein, viellä kaks 20ml ruiskua pitää tänään antaa. synyloxia on myös annettu piikin kautta, huomenna seuraavan kerran tablettina. Onneksi Jatta on nyt jo syönyt ja juonut, paranemaan päin on. :)
16.12.2011 23.38
022696980_r
Seinäjoki
Itse kokeilen viikon tai kahden välein anaalirauhaset. Joskus täytyy tyhjentyvät, joskus ovat jo valmiiksi tyhjiä. Meillä on nyt ruoka vaihtunut, paskaläjät on tajuttoman kokoisia ja Hukka piereskelee. Jos ei mene ohi niin siirrytään sitten vanhaan. Nyt myös tämän uuden ruuan rinnalla anaalirauhasia on saanut tyhjentää vähän usein. Seuraillaan tilannetta.
I hope you understand that I'm never changing who I am.
16.12.2011 23.41
022696102_r
Paimio
Kira on joskus lenkeillä jäänyt raahaamaan persettä, viimeisten rokotuksien yhteydessä kysyin siitä ja se kurkkasi perseeseen, sanoi että saa luonnollisesti tyhjennettyä, mutta puristi kuitenkin tyhjäksi eli meillä tilanne ok.
pk collie Kira
19.12.2011 07.28

Meillä Eppu on alkanut laahaamaan peräpäätään mutta ei aristele takapäätään tai mitään muitakaan oireita ole. Aiemmin ei ole tarvinnut tyhjentää anaaleita.

Pitäiskö nyt tyhjentää? En tosiaan ole ikinä tyhjentänyt eikä kukaan muukaan meidän perheestä, pitääkö vaan ottaa härkää sarvista kiinni vai yhteys lekurille?

19.12.2011 08.26
022666904_r
Tampere

Meillä kans oireita on.. On laahannut nyt pyllyään mattoon enempi.

Itse en ole koskaan puristanut ja kysyn samaa mitä Eppukin että kokeillakko itse vai yhteys ell?
Kertahan se on ensimmäinenkin ja mielestäni anaalirauhasten puristelu ei kuulosta miten järin vaikealta tehtävältä.. (:

Onneksi meillä taitaa seropit + jämpti tyhjentää itse! (;

http://pienenkoiranisoaelamaa.blogspot.fi/
20.12.2011 12.03

Me ollaan jouduttu Jadea käyttää eläinlääkärissä aika usein anaalirauhasten tyhjennyksessä.
Ensimmäisellä kerralla sattu niin, että ei oltu huomattu anaalirauhasten tyhjentymättömyyttä(?). Ihmeteltiin vaan, ku koira hinkkas peppua mattoon. No, sitte ku katottiin, että mikä sillä on, niin toisella puolella aika iso, punanen patti.
Soitettiin eläinlääkärille, että tällä on varmaan anaalirauhaset tulehtunu. Eläinlääkäri sano vaan, että tulkaa huomenna käymään, eikä se oikein uskonu, että ois anaalirauhasten tulehdus.
Sitten ku mentiin seuraavana päivänä sinne ell:lle, niin se sano vaan, että oho, onhan tää anaalirauhasen tulehdusta + kaikenlisäks ne oli jo ehtiny puhjeta!
Ell sano, että ne on yleensä tosi kipeet ja varsinki jos ne puhkeaa. Mutta ei Jadesta huomannu mitään, muuta kun sinä yhtenä päivänä hinkkas sitä peppua mattoon ja oli vähän apeena.
Tän jälkeen ollaan entistä tarkemmin seurattu Jadea, kun se ei kyllä yhtään näytä sitä, jos on kipeä.

// Viimeks, kun käytiin tyhjennyttää, niin se ell sano, että Jadella on se "mönjä" sellasta tavallista paksumpaa ja hiekkamaista. Siihen suositteli ruuan vaihtoa ja että aina välillä suihkuttelis perää.
Vaihettiin ruokaa sen jälkeen, eikä nyt ainakaan toistaseks ole vaivannu.

Muokattu viimeksi: 20.12.11 12.05
20.12.2011 13.09
022479784_r
Joensuu
onpas monella tätä 'ongelmaa' mulla toi narttu välillä saattaa laahata persettä mattoon,mutta se menee ohi ja muita oireita ei oo ollu. Ja sitte uroksella taas ei oo ikinä ollu mitään oiretta
Tää systeemi perustuu kilpailuun,entä jos ei jaksais enää kilpailla? Meidän kahleet vaanii valepuvuissa,todistukset,odotukset,palkankorotukset. Totuus länsimaisissa itsemurha luvuissa. Tää on Happy Meal-versio todellisest onnesta.
20.12.2011 16.23
022310491_r
Ylivieska
Tyhjennän iinekseltä tarpeen vaatiessa anaalit. Neste lentää ja haisee hirviälle, mutta kyllä mää oon sen silti ite hoitanu : D
Iines <3
20.12.2011 17.03
021489994_r
Juva
Just 15min sitten tultiin Fannin kanssa navetalta (eläinlääkäti käymässä) anaalirauhasten tyhjennyksestä, eikä vieny ku 10 sekuntia, eikäpä maksanu mitään :)
14.03.2012 00.58
Rexillä oli anaalirauhaset täynnä. Kannattaa mennä eläinlääkäriin, sillä kun Rexin rauhaset tyhjennettiin koiralle sannoi aika paljon :)
15.03.2012 18.05
Ähh, taitaa Kipinällä olla elämänsä ensimmäiset anaalirauhaspulmat :( Se on syönyt tosi huonosti tällä viikolla ja rupesi eilen illalla kaivelemaanb takamustaan. Äsken kun tarkistin niin se peppuaukko on toiselta puolelta ihan kova ja sieltä valuu sitä anaalirauhasnestettä. Antaa kyllä tutkia mutta se takamus on selvästi arka. Varasin huomiselle lääkäriajan, ei tuntunut siltä että voisin itse tyhjennellä. Unnilla on ollut aina ihan erilaiset kun siltä on joutunut tyhjentämään, ei ollenkaan tuollaiset kovat. Toivottavasti sieltä ei ole poksahtanut puhki mitään.
15.03.2012 18.19
022479784_r
Joensuu

Tyhjenneeköhä meillä itestää noi,ku tessa välillä laahaa takamustaa maassa/lattialla ja nuolee tosi paljon,mut sittenku sen kanssa lähtee ulos ja se käy asioillaa,nii ei oo enää mitää ongelmaa? Itseasiassa mie en ees koskaa oo aatellu mitää anaalirauhas juttuja O___o

Enskalla ei taas oo koskaan ollu totakaa mitä tessalla.. Mietin vaa,ku ei oo koskaan tarvinnu tyhjentää. Vaikka kyllähä sitä vielä e:n kanssa ehtii.. jos joskus tarvii,nii ite kyllä tyhjennän,rahoille on muutaki käyttöö ku ell.,varsinki ku sinne joutuu muutenki välillä tilin tyhjentämää x)

Tää systeemi perustuu kilpailuun,entä jos ei jaksais enää kilpailla? Meidän kahleet vaanii valepuvuissa,todistukset,odotukset,palkankorotukset. Totuus länsimaisissa itsemurha luvuissa. Tää on Happy Meal-versio todellisest onnesta.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti