dog e-walk -koulutuslaite - opeta koirasi olemaan vetämättä hihnassa (Koirat > Koirien koulutus)

29.08.2010 22.43
022677452_r
Riihikoski

Klick.

Dog E-walk -koulutuslaitteen avulla koulutat koiraasi olemaan vetämättä hihnassa ja voit käyttää sitä myös peruskoulutuksessa ja harrastuskoulutuksissa (toko, agility). Tämä Saksalainen tuote on äänestetty vuoden tuotteeksi 2010! Tuote sopii kaikille koiraroduille ja toimii ultraäänisignaalilla.

Käyttö vetämisen estämiseen:
- Dog e-walkin periaate perustuu yksinkertaiseen palkitsemiseen; koira kykenee jatkamaan kulkuaan ainoastaan taluttimen ollessa löysällä. Kyse on operantista ehdollistumisesta; signaaliääni vapautuu taluttimesta välittömästi kun koira alkaa vetää. Mitä enemmän koira vetää, sitä kovemmaksi signaaliääni voimistuu ja mitä vähemmän koira vetää, sitä hiljaisemmaksi se muuttuu. Nopeasti koira oppii yhdistämään taluttimessa vetämisen signaaliääneen ja muuttaa näin käytöstään. Aktivoituva signaaliääni perustuu mikrosiruun.

Käyttö ilman talutinta, koulutuksessa:
- Dog e-walkia voit käyttää kauko-ohjaustoiminnolla myös ilman talutinta naksuttimen tapaan (myös harrastuskoulutuksissa kuten agility tai toko).

Tuotteessa on seuraavat ominaisuudet:
- on-off -painike
- herkkyyden säätö ja äänen säätö
- led-näyttö
- suojat kauko-ohjaintoiminnolle
- lukot pantaan/taluttimeen kiinnittämistä varten, 2 kpl
- periston suojus (tuote toimii 1 kpl 9V litteällä paristolla, ei sis. toimitukseen)

Tuotteella on 24 kk takuu joka astuu voimaan ostopäivästä. Ostokuitti tulee säilyttää ja siitä tulee näkyä tuotteen ostopäivä. Lisäohjeet takuusta pakkauksen mukana tulevassa kattavassa suomenkielisessä tuoteselosteessa jossa myös ohjeet käyttöä varten ja koulutusopas.

Onko kukaan testannut? Musta ois kiva tietää toimiiko, että viittiikö ostaa :-)
Sori jos aihe oli jo muualla, en haulla ainakaan löytänyt.

cheltu.blogspot.fi
31.08.2010 21.15

Aika mielenkiintonen, itekkin kyllä haluisin kuulla kokemuksia jos jollain on, vaikka ite en moista olekkaan hankkimassa :D

Ja sitten ihan OT:nä, tuolla kotisivujen alalaidassa juoksevan videon viimeisessä osuudessa tuli ihan sellainen olo kuin tuota mainostettaisiin "kaukosäätimenä" koiraan xD "koira ei istu/mene maahan, paina kaukosäätimestä niin se tottelee" x)

01.09.2010 14.49
020168428_r
Jyväskylä

En sinänsä tiedä mitä mieltä olen tarkalleen laitteesta. Mutta ainakin voisi korostaa että olisi hyvä palkita koiraa kun se kulkee oikein, tuo laite keskittyy rankaisuun äänellä eikä niinkään palkitsimiseen.

Sitten että onkohan se naksutusääni miten erilainen kun tuo hihnajutun ääni, niidenhän pitää olla erilaiset. Ja mitenkähän sitten myös jos koira yhdistää sen laitteen siihen ääneen ja ikävään niin sitten ei välttämättä ole hyvä että jos saman pitäisi merkitä mukavaa koulutusta ja makupalaa.

"Muun muassa USA:ssa eläinlääkärit ovat muodostaneet ns. Cesar Millan-vastaliikkeen, sillä Millanin metodien katsotaan olevan koiralle haitallisia, ja useissa maissa ne täyttävät eläinrääkkäyksen tunnusmerkit."
01.09.2010 14.58
022523476_r
Suomussalmi
Mielenkiintoinen olis kokeilla, toimiiko tuommonen todella. Sitte vasta vois sanoa mielipiteen että onko huuhaata vai käyttökamaa.
Huskies do whatever they want - and I'll do whatever they want.
01.09.2010 15.45
aika erikoinen, mutta eikös palkitseminen oikeasta käytöksestä ole parempaa kuin se että rankaisee huonosta? Toi voi kyllä toimia, mutta tuskin kaikilla koirilla.
01.09.2010 16.35
021284175_r

Kuullostaa mielenkiintoiselta, mutta ei kokemusta, ei varmaa mielipidettä.

Itekin oon vähä siinä rajamailla, että mitä mieltä tästäkin nyt olis; juu, ei, juu, ei...

090399-300811 Rottforss Desperado <3
01.09.2010 16.42
021207963_r
Tampere
Hmm mielenkiinto heräsi. Tekis ihan oikeesti mieli kokeilla, mutta melkosen hintavahan tuo on :/
Mitä täältä etsin, mitä täältä saan? Vaan omassa päässään voin tätä paikkaa paremmaksi rakentaa
02.09.2010 09.38
022353356_r
Vantaa
Kuulostaapa oudolta...en osaa varmaksi sanoa mitä mieltä olen kun ei ole kokemusta mutta ite en kyllä varmaan ostaisi =) Hyvin mä saan koiran koulutettua kulkemaan nätisti ilman mitään tommosia laitteitakin...mielummin palkkaan koiraa siitä kun se tekee oikein, ku rankasen siitä että se tekee väärin.
http://www.cinemons.blogspot.fi
02.09.2010 10.29
021986262_r
Oulu

Kyllä tuo minun korvaani kuulostaa turhan kummalliselta, mieluummin pitäydyn näissä vanhoissa keinoissa ja palkitsemisessa oikein toimimisesta. Voihan se olla, että tuo toimii joillakin, mutta en mää jaksa oikein uskoa.

Laita koira hihnaan ja anna hihnan tehdä työ? Juu en kyllä ihan heti maksaisi maltaita tuollaisesta.

"Miten näin ylimaallisen häikäisevän ihanasta ihmisestä voidaan sanoa, että oon universumin suurin virtsapää?"
02.09.2010 10.38
020834445_r
Mua vähän ärsyttää kun nykyään ajatus tuntuu olevan saada kaikki heti ja mahdollisimman helpolla.
Joku päivä vielä pyritään siihen että koira toisiaan toimii kuin kaukosäätimellä ihmisen mieliksi.
Se, että koira tottelee omistajaansa paineen tai pakon alla, voi sulkea pois kuitenkin paljon suurempia ongelmia kuin hihnassa vetämisen.
Tänään ymmärrän enemmän kuin eilen, lupaavaa huomisen kannalta.
02.09.2010 10.58
Palkitseminen on toki hyvä keino, mutta ei se kaikilla (tietenkään) voi yksikseen toimia. Mun mielestä parasta on käyttää sekä palkitsemista että rangaistusta sopivissa määrin, esimerkiksi meillä hihnassa huonosta käytöksestä (vetämisestä) seuraa pysähdys eikä matka jatku ollenkaan, hyvästä käytöksestä palkintona on se että pääsee eteenpäin. Lenkillä mä en erikseen kanna nameja mukana, mun mielestä se on riittävä palkka että matka jatkuu.
02.09.2010 11.12
021665746_r
Oulunsalo

Kyllä ne kaikkea keksii laiskoille ihmisille! Seuraavaksi ruokinta-automaatti, joka ruokkii koiran joka päivä tasan kello x, ettei omistajan tarvitse siitä itse muistaa huolehtia? :D Varmaan jotain saattas tommonen kapistus auttaa, mutta itse en suostuisi siitä maksamaan. Ilmaiseksi voin tehdä tuon työn itse, en tarvitse siihen mitään apuvälineitä.

Palkitseminen on toki hyvä keino, mutta ei se kaikilla (tietenkään) voi yksikseen toimia.

Näimpä. Meillä on pakko välillä painostaa koira toimimaan ja sen jälkeen annetaan kehut/palkka. Ja sikailusta taas annetaan rangaistus, jonka jälkeisestä hyvästä käytöksestä voi sitten palkita. Pelkkä palkka ei ole aina riittävä lopettamaan huono käytös, vaan annan koiralla kaks vaihtoehtoa. Sikailu=rangaistus, toivottu käytös=palkka. Eli siinä mielessä tuo kapistus vois olla ihan toimiva että kun koira vetää, kuuluu epämiellyttävä ääni, mutta heti kun vetämisen lopettaa niin ääni lakkaa. Eli sinänsä se on jo koiralle "palkka" että sen olo muuttuu mukavammaksi.

03.09.2010 02.02
019922461_r
Höytiä

Eipä tuu tuollaiselle olemaan tarvetta.. Kaikke ne nykyään keksii :D

Tuohan ajaa saman asia, kuin itse aina vaan pysähtyy, kun koira vetää. Matka jatkuu, kun koira löysää hihnaa itse..

Tosin ääni on vamasti epämukavampaa kuin odottaminen.

Mitä enemmän opin tuntemaan ihmisiä,sitä parempana pidän koiraani.
03.09.2010 12.11
020880338_r
Joensuu
Kaikkea ne keksii, rahastuksen makua. Mutta tyhmähän ei ole se joka rahastaa vaan se joka suostuu maksamaan. Jos vetäminen halutaan tehä epämukavaksi koiralle niin eikö ihan perinteinen kurkkari asiallisesti käytettynä ajais saman asian? Ei ole sanottua että se olis koiralle sen epämiellyttävämpi kuin veemäinen ujellus korvan juuressa. Toisaalta sitä pitää osata käyttää. Kääntyminen 180 astetta koiran vetäessä ei maksa mitään eikä kuonopantakaan ole kallis.
03.09.2010 19.47
022237017_r
Lahti

Hmm, itse asiassa ensin ajattelin tätä turhuutena, mutta pidemmän päälle mietittyäni totesin, että voisi olla perin mielenkiintoinen kokeilla Nadjalle.

Meillähän on Nadjalla nyt käytössä pyöreä kuristava panta, jolla ei ole mitään vaikutusta koiran vetämiseen, eli ei ole epämukavuudesta kyse. Olen herätellyt sen mielenkiintoa nameilla (koira todella perso ruoalle) etenkin ohitustilanteissa, että malttaisi edes joskus käyttäytyä, mutta valitettavasti Nasun epävarmuus vie voiton ja epävarmuudessaan se alkaa vetäväksi remmirähjäksi eritoten ohikulkeville koirille.
Käytetty on myös kuonopantaa, sen kanssa ei vedä niin valtavasti kuljettaessa normaalisti, mutta ei siltikään hillitse pätkän vertaa toisen koiran ohitustilannetta. Myönnän "heittäneeni" (kääntäneeni) koiran selälleen vastaavissa tilanteissa ylitseampuvasta käytöksestä, jolla ei silläkään ole suurta merkitystä. Kivikova teini </3.

Mietin tämän laitteen sopivuutta sillä, että Nadjan ylitsevuotavaa äänenkäyttöä sisätiloissa on hallittu ajoittain ultraäänipannalla, johon koira reagoi halutulla tavalla hiljentyen.. eli ainakin sillä on ollut vaikutusta käyttäytymisen suuntaan, kiinnostus heräsi kokeilemaan josko toimisi myös vetoon. Mutta kuten sanottu, hinnakashan tuo on..

Täytyy tutustua hieman tarkemmin, vaikka en nyt kovinkaan rahoissani ole moisen hankkimiseen.

03.09.2010 23.28
020075326_r
Tampere
ÄIJÄ kirjoitti:
Mua vähän ärsyttää kun nykyään ajatus tuntuu olevan saada kaikki heti ja mahdollisimman helpolla.
Joku päivä vielä pyritään siihen että koira toisiaan toimii kuin kaukosäätimellä ihmisen mieliksi.

Olin tulossa kirjoittamaan täysin samaa mielipidettä.
Ja tuossa tosiaan käytetään sitä negatiivista palautetta. Ja jokainen meistäkin varmasti tietää, kumpaa itse haluaisi kuulla.

Ja mitä kurkkareihin tulee, niin ei se toimi, ellei sitä koiraa siihen opeta. Pääasiassahan sen pitäisi toimia niin, että siitä kun siitä lähtee ääni (kun panta kiristyy) koira tajuaa jo silloin himmata. Jos koiralle ei sitä opeta, niin ainoa tarkoitus kapineella on, että koira tajuaa haukkoa henkeä välillä ja siten hidastaa tahtia ;)
Ja niitä vedonestovaljaitakin on monenlaisia. Lähinnähän tuo on kiinni omistajan omasta aktiivisuudesta kouluttaa koira vetämättömyyteen.

04.09.2010 04.05
022237017_r
Lahti

^ Miten nahkaisesta kuristavasta pannasta lähtee minkäännäköistä ääntä o_o Okei, jos olet tottunut käyttämään vain ketjuisia kuristuspantoja, mutta meillä käytetään yhäkin nahkaista pyöreää kuristavaa, josta ei kyllä lähde mitään ääntä sen kiristyessä koiran kaulan ympärille.

Kyllähän se tässä keskustelussa on mainittu kertaan jos toiseenkin, että koulutuksessa kaikille koirille ei yksinkertaisesti toimi pelkkä positiivinen palaute. Vaikka kuinka ajattelee omalta kannalta, että se positiivinen olisi aina miellyttävämpää, mutta tarvitaanhan sitä negatiivistäkin palautetta paikkaamaan/korjaamaan mitä meni pieleen.
Se, että tämä laite nyt valitettavasti sattuu toimimaan kaukosäätimenkin kautta ei minusta tee koirasta elektroniikkalaitteen kaltaista esinettä, jota säädeltäisiin kaukosäätimen avulla istumaan ja kävelemään. Ultraääni nyt kuitenkin on vielä koiraa fyysisesti millään tavoin vahingoittamaton välitön negatiivinen palaute koiran toiminnasta joka saattaa toimia avustavana koulutustekijänä joillekin koirille, joille sen käyttäminen sopii.

Oikeanlaisella käytöllä vastaavaa laitetta kykenee hyödyntämään aivan samoin tavoin kuin esimerkiksi "opetettua kuristuspantaa", kuten Lenni asian ilmaisi. Vastaavassa pannassa kuristusreaktio on koiran vetäessä välitön ärsyke.
Meillä ei toimi kuristuspanta, sen jo sanoin, eikä pitäisi kovin olla kiinni opetuksesta pantaan Nadjan kannalta. Kyllä se mun makuun kävelee riittävän kivasti silloin kun muita koiria ei ole näköpiirissä, mutta koko koiran olematon hermorakenne sekä sen tapa purkaa oma turvattomuudentuntunsa räyhänä muille jo kaukaa ei ole hallittavissa koirakohtaisella "maailman parhaalla herkulla", ei poiskääntymisillä, ei pantaopeilla, ei edes koiran selälleen maahan kääntämisellä rauhoitukseksi. Se kiehuu vielä pitkään tapahtuman jälkeen, sillä palautuu todella hitaasti kaikesta - ja kyllä, olen tehnyt asian eteen muutakin kuin suoraan hyppääminen tällaisten laitteiden harkintaan. Nasu on kovapäinen ja miellyttämishaluton collieksi, nuorikin vielä, joten haluan saada aiheen hallintaan mahd pian.
Koska totesin ultraäänen olevan meille sopiva keino sisätiloissa haukkupannan muodossa, kuten mainitsin, olisin kiinnostunut kokeilemaan vastaavan vaikutuksia lenkeillä. Harmi vaan, ettei siinä ultraäänipannassa nyt satu olemaan sitä kaukosäädintä niin tarvitsee tällaistakin "turhaa koiraa automatisoivaa rahankeruulaitetta" katsella..

;P

Niin, joillekin se sopii. Joillekin se on turhaa.
Turhasta puheenollen, kinasteleminen koiran opettamisesta vetämiseen tuskin edistää pohdintaa tuotteesta. :/ Joten ei edes aloiteta sitä tämän ketjun alla, sellainen saatettaisiin hyvinkin saada aikaiseksi.

Muokattu viimeksi: 04.09.10 04.11
05.09.2010 14.27
kiinnostava härveli ;) tekisi mieli koittaa taikka ostaa, mutta hintaa on ehkä minusta liikaa
09.09.2010 21.08
022237017_r
Lahti
^ Perustele turha. Mä haluan tietää millä tavalla ihmiset mieltää kyseisen turhana!
Oman mielipiteeni kun olen siihen jo antanut. Se on niin koirakohtaista, kenelle sopii ja kenelle ei.

Kyllä varmasti se oma fifi toimii ilman erikoisempia menetelmiä, ja koska näin on, kyseinen laite on yleisellä tasolla myöskin aivan turha. Onko se niin?
09.09.2010 22.47
019922461_r
Höytiä

"Kyllä se mun makuun kävelee riittävän kivasti silloin kun muita koiria ei ole näköpiirissä, mutta koko koiran olematon hermorakenne sekä sen tapa purkaa oma turvattomuudentuntunsa räyhänä muille jo kaukaa ei ole hallittavissa koirakohtaisella "maailman parhaalla herkulla", ei poiskääntymisillä, ei pantaopeilla, ei edes koiran selälleen maahan kääntämisellä rauhoitukseksi. Se kiehuu vielä pitkään tapahtuman jälkeen, sillä palautuu todella hitaasti kaikesta - ja kyllä, olen tehnyt asian eteen muutakin kuin suoraan hyppääminen tällaisten laitteiden harkintaan. Nasu on kovapäinen ja miellyttämishaluton collieksi, nuorikin vielä, joten haluan saada aiheen hallintaan mahd pian."

Koirallasi on siis huono hermorakenne ja se ehkä jopa pelkää vastaantulevia koiria? Tottakai pelkäävä eläin puolustaa itseään, eikä sellaisessa tilanteessa rankaisu ole mikään ratkaisu. Pakote, fyysinen rankaisu, tai kipu tekee remmiräyhälle koiralle kohtaamisesta entistä suuremman ja inhottavan episodin. Räyhääminen voi loppua, jos ääni tuottaa esimerkiksi kipua, mutta stressi, epävarmuus ja ahdistus jää. Onko tilanne silloin ratkaistu? Ei mielestäni ole, vaan kaikesta on tehty koiralle entistä vaikeampaa. Se ei voi edes purkaa itseään luonnollisella tavalla, vaan joutuu pitämään kaiken paineen sisällään.

pitäisi miettiä, että mikä aiheuttaa ongelmakäyttäytymistä, eikä vaan keskittyä siihen kuinka oireet saadaa kuriin. Koiralla on syy toiminalleen ja niin sanottu passivoiminen ei edistä tilanteen parantumista.

"Kyllä varmasti se oma fifi toimii ilman erikoisempia menetelmiä, ja koska näin on, kyseinen laite on yleisellä tasolla myöskin aivan turha. Onko se niin?"

Ei ainakaan minun fifit ole ikinä ihan automaattisesti toiminut. Asioiden opetteluun on vaan käytetty aikaa ja aikaa ja aikaa. Ongelmia kohtaavat varmasti kaikki ja niitä voidaan ratkaista monilla tavoilla, hyvillä ja huonoilla. Mielestäni kaiken maailman sähköpannat, haukkupannat, ja tälläiset vekottimet ovat lähinnä laiskuutta.

10.09.2010 00.48
022237017_r
Lahti
Kyllä, se pelkää ja tiedän että sen luonnollinen keino vastaavaan on räyhätä se ulos itsestään. Mä olen tiedostanut tilanteen jo pitkään. Viestisi perusteella ikään kuin pyydät minua antamaan koiran ottaa itsestään kaikki äänellään ulos, mitä kukaan koiranomistaja ei toivo eikä katsele läpi koko koiran elämän. "Näytä sille, ettei jokainen vastaantuleva koira ole pelkäämisen arvoinen", sanoi meille joskus joku - kukaan täällä asuva koiraihminen ei suostu päästämään koiraansa Nadjan lähelle jos sen reaktio on mitä se tällä hetkellä tekee. Tuttujen koirien kanssa tätä ei voi harjoitella, sillä ne ovat jo tuttuja 2-3 kerran jälkeen.
Jo mainitsin, että en halua keskustelusta "näin opetat koirasi hihnaan", mainitsin myöskin ettei ne maailman parhaat namit tai muut ole meille auttaneet. Kysyin vain uteliaisuudesta perusteluja miksi laite leimataan niin pian turhaksi - yleensähän se on niin, että jos se ei omalle koiralle tai omaan käyttöön muutenkaan toimi, laite on turha.

Mun mielestä ultraääni ei mene vielä niin pitkälle että se satuttaa koiraa ellei sitä ole säädetty aivan korkeimmille asteille, se on vain epämiellyttävä ja välitön negatiivinen palaute koiran sen hetkisestä toiminnasta. Jos ultraääni on koiralle oikeasti haitallinen, tuskinpa sitä kukaan päästäisi kauppoihin asti niille tarkoitettuna välineenä.
Jos koira hiljenee jollain tavoin, on musta paljon helpompi saada sen huomio kuin yrittää huutaa sen huomiota kilpaa koiran haukun ylitse, ja näinollen kyetä palkkaamaan ja tekemään tilanteesta miellyttävämpi pala palalta.
Muokattu viimeksi: 10.09.10 00.48
10.09.2010 01.05
019922461_r
Höytiä

Kaikkea haitallista päästetään kauppoihin, ei se turvallisuutta takaa.

Ei ollutkaan tarkoitukseni höpöttää koko hihnakäyttäytymisen perusteita, enkä niin tietääkseni tehnytkään? Kyllähän haittavaikutuksetkin liittyvät tuon laitteen käyttöön.

Kuulostaa vaan kummalliselta liittää jo ennestään negatiiviseen tilanteeseen lisää negatiivisuutta. Etenkin jos koiralla on heikko hermorakenne.

10.09.2010 07.39
020793912_r
Pori

Ihan hyvä tuo olisi, mutta sitten kun koira on opinnut olematta vetämättä niin tuohan joutaa komeroon. Kovan hinnan siitä saa maksaa kyllä ja koiran eliniän se sitten on komerossa.

Taidan ihan pysyä nameissa :)

En oo hyvän näkönen..Mä oon pahan näkönen ja ylpeä siitä :)
10.09.2010 15.14
Meidän Sessulla tuppaa olemaan välillä vetämisongelmaa, mutta Sessu on kumminkin vielä sen verran nuori että saattaa olla pientä uhitteluakin. Koulutus on meillä kesken, joten itse koen asian niin, että tuo on ihan viimeinen keino. Jos nyt kumminkin kokeilisin ensin omalla tekniikallani ja sitten turvautuisin tuollaiseen, jos en millään saisi koiraani kuriin.
10.09.2010 15.22
022540334_r
Loimaa

En halua kokeilla tuota, toi sinäänsä viittaa koirna rangaistukseen ei kehumiseen, ja Emman kanssa tärkeämpi on kehu kuin rangaistus.

Saattaa se toimia mutten halua kokeilla....opetan mieluummin ite pidemmän kaavan kautta kun otan kaikki helposti.

Mindi//itse ainakin siksi koska en halua kaikke kultalautaselta vaan tehdä asiat itse, oli vaikeampaa tai ei

Muokattu viimeksi: 10.09.10 15.27
"No man, no law, no war, can stop him."
10.09.2010 15.25
022708867_r
Helsinki

opetan mieluummin ite pidemmän kaavan kautta kun otan kaikki helposti.

Wattaaa, tätä en ole ikinä tajunnut. Miksi, MIKSI pitäisi kiertää vaikean kautta jos oikeasti olisi helpompi tie joka toimisi, ei haittaisi koiraa eikä suhdetta?

Siis tuo ihan yleisesti, ei pelkästään dog-e-walkeriin yhdistäen.

http://minskipinski.blogspot.com/
10.09.2010 19.35
021665746_r
Oulunsalo

samaa ihmettelen kuin Mindi, varsinkin jos tuo juttu oli tarkoitettu nimenomaan tähän koulutuslaitteeseen eikä yleisesti :D Mutta tässä tapauksessa kuitenkin jos saman työn voi tehdä itse ja vieläpä ilman rahanmenoa tai sitten "helposti" jollain laitteella, niin itse ainakin valitsen tuon halvemman joka jonkun mielestä saattaa olla vaikeampi ja pidemmän kaavan mukaan tehty.

10.09.2010 20.05
Välillä tulee näistä kaikista haukkupannoista ja vedonestoista mieleen, että ihme poppakonsteja sitä keksitään. Jos omistaisin koiran joka vetää hihnassa, opettaisin mielummin sille että lähelläni kannattaa pysyä ja se on positiivinen asia, kuin että rankaisisin vetämisestä. Ja naksutinkin on todella hyvä apu tähän - eikä maksa maltaita, parilla eurolla löytyy. Toki koirat ovat yksilöitä, mutta välillä nää 'Musti vetää'- jutut ei olekkaan niin pahoja kuin omistaja kertoo, pitää sille asialle jotain tehdäkkin, vaivautua ja kitkeä se tapa pois. Helpointahan on opettaa pennulle pienestä pitäen, että hihnassa kävellään kauniisti,eikä eteenpäin tarvitse kiskoa satasta.

Ja tuli ehkä vähän OT.
Muokattu viimeksi: 10.09.10 20.07
22.02.2012 00.38
Vanha keskustelu, mutta tuotettahan voi käyttää muuhunkin koulutukseen, meillä toimii tällä hetkellä Taavilla toisten koirien komentamiseenkiusaamiseenrähinöintiin ym. kiellon vahvistuksena. Äitini, joka vastustaa kaikkea keinotekoista, sortui tätä kaveriltaan koirallemme vetoon kokeilemaan, kahden viikon jälkeen 8vuoden ongelma oli poissa. Itse en ymmärrä miksi pitää hakata päätä seinään koiran koultuus asioissa ja tehä kaikki niin vaikeesti, ihan sama miten ja millä asian tekee kuhan koira toimii niin kuin itse haluaa.
22.02.2012 08.09
022348154_r
Harjavalta

Kyllä mä ainakin menisin sieltä mistä aita on matalin, jollei se omaa ja koiran välistä suhdetta haittaa :D

Tosiaan, on tullu tota härveliä katteltua eläinkaupassa ja käyttöohjeet on monasti luettu, mutta silti jotenkin pieni skeptikko minussa ei oikein usko vehkeen toimivuuteen. Voi kyllä olla, että toimii hyvinkin ja hyvä vaan sitte :)

Kaikennäköstä härpäkkiä ne keksii.

If you can't catch a wave then you're never gonna ride it

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti