Pentu ja kerrostalonaapurit - Sivu 2 (Koirat > Pennut)

18.01.2011 03.59

Me käydään juuri niin pitkillä lenkeillä kun pentu vaan jaksaa, ja silti sillä on virtaa leikkiä ja riehua toisen koiramme ja kissojemme kanssa. :D Kova on poika komentamaan ja muutenkin haukkumaan, äippä tossa miettikin haukunestopannan hankintaa. Itse taas olen ajatellut opettaa sen haukkumaan käskystä. Istumisen oppi heti, maahan menoa harjoitellaan kovasti, osaa se pari muutakin käskyä jo ;)

Pääasiassa tekee tarpeensa vielä lehdelle tai pyytää päästä parvekkeelle. Yksinoloa joutui harjoittelemaan melkein heti, en aikoja muista, mutta aika pitkän ajan joutui olemaan toisen koiran ja 3 kissan kanssa, kyllä sillä eläinseuraa siis oli ;) Naapureita ei olla infottu pennusta, pari kyllä on sen nähnyt ulos kun ollaan menty. Ei minkäänlaisia valituksia haukkumisesta tai ulisemisesta, vaikka kovaa meteliä pitää.

19.01.2011 20.35
021323751_r
Tampere

Me tehtiin samana päivänä ilmoitus naapureille paperilapulla, että olemme saaneet koiranpennun, joka saattaa itkeä vanhempiaan/sisaruksiaan ensimmäiset yöt. Laitettiin se teipillä ilmoitustaululle, joka otettin sitten viikon päästä pois. Koomisinta tässä on se, ettei Piko itkenyt laisinkaan ensimmäisenä yönä. Eikä ole itkenyt tähänkään mennessä, hiljaa kuin kivi.

Meillä naapurin mummot ovat hirmuisesti tykkänneet koirasta, samoin lapset yms. Itseasiassa meitä ruvettiin pitämään ihmisinä koiranpennun tulon jälkeen :D Minua ja avomiestä katsotaan herkästi kieroon, koska on sekaiset hiukset, lävistyksiä ja meikkiä. Nyt ollaan naapureita siinä missä muutkin. :)

28.02.2011 20.50
022352175_r
Lahti

Meillä laitettiin naapureille ilmoitusta pennun tulosta sekä alakerran ilmoitustaululle, sekä jaettiin saman kerroksen väelle asuntoihin erilliset lappuset, joissa kerroimme pennun saapuvan ja että ilmoittaisivat kuuluuko poissaollessani haukkumista/ulinaa tms. Pahoittelin myös etukäteen jos näin tapahtuu, pentuhan vasta harjoittelee. Onneksi naapureiden ei tarvinnut valittaa, ainoastaan positiivista palautetta tuli :)

Mielestäni naapureiden infoaminen on vähintään kohtuullista :)

Pennulle voi yksinollessaan hyvin jättää radion tms rauhoittavan ääntä tuottavan asian. Kannattaa myös väsyttää pentu ennen pitempää yksin jäämistä esim leikkimällä :) Pennun olisi hyvä oppia, että yksinoloaika on pääasiassa tarkoitettu lepäämiseen ja rauhoittumiseen.

You cannot kill what already has no life | 311006 ♥
28.02.2011 21.04
Tuli muuten mieleen tuosta aloittajan viestistä (tosin on aika vanha jo) että jos on vain 5 min aikaa, ei välttämättä kannata mennä katsomaan pentua ollenkaan. Pentu on kuitenkin yksinollessaan levännyt ja kerännyt energiaa, sitten kun menee käymään, se herää ja piristyy hetkessä. Kun sitten jo 5min päästä lähtee eikä ehdi touhuta pennun kanssa, sille tulee herkemmin tylsää kun ei enää nukuta ja omistajakin lähtee, jolloin se voi pitää ääntä tai alkaa tuhoamaan.
01.03.2011 00.33
022298297_r
Nummela

Mullekun iivo tuli tossa loppusyksystä ni en kyl infonnu naapureille. Emt, tää on opiskelijoita täys ja suuri osa asujista ulkomaalaisia (kuten toinen seiänaapurini) niin en sitten uskaltanu :P Ja kun askit vaihtuu aika usein tääl ni ei ois kovin luontevaa ilmottaa...

Tosin seinänaapurit tiesi Röllin jo ennestään. Rapuissa nähneet. Aika nopee hoksasivat et olin toisen koiran hommanu. Toisella seinänaapurilla on myös koira ja lapsia niin ei taida niin paljoo häikätä että multa vähän haukkuja (yksittäisii) ja rapinaa (roat öisin yms) kuuluu...

Iivo joutu heti olee yksin. Tuli lauantai-iltana ja sunnuntaina olin tietty kotona, mut maanataina alko jo koulu.
Oli aika sydäntä raastavaa ja pelkäsin naaurien reaktioo ku kyl tuo ekan oisko noin kuukauden tai reilun, huusi kovaa perään. Luulen et huusi tosin vaan max. puoli tuntii kerrallaan (ohan seki paljon mut suurin osa töis tai koulus silloin siihen aikaa jo).
AEkan viikon tuli aina ruokavälkällä kotiin ruokkii pennun ja ulkoiluttaa, sit alko työharjoittelu joten seki loppu ja tuli normi 8-9h yksinolot Röllin kera.

Toi huuto muuten ekan viikon jälkee väheni ihan kohtuudel ku oppi kiipemään pentukehästä pois ja sai olla koko kämpäs kera Röllin :P En tosin tiä miten se onnistu oppii kiipee pois, kehä on 60senttiä korkee ja iivo oli silloin seittemän viikkoinen ja säkä joku 15cm x) Apinako se on...

Mut joo kuukaudes toi tottu täysin siihen et oon poissa n. 6-9h kerrallaanki. Rölli ollu hienona esimerkkinä.

varinaine onglamanu alkanu vastanyt ku sil tota uhmaikää pukkaa, alkanu haukkuu enemmänki rapun äänille jopa kun olen kotona :/ Ei siin muuten mut sen takia röllikin alkanu haukkuu vaik ennen ei haukkunu IKINÄ luonani. Noh, enköhän tonki saa ajan kans kitkettyy pois. Kuhan ei naapurit hermotu.

Musta on ihan ok et koira haukahtaa jolleki äänelle mut kuhan ei jää haukkuu pitkäksi aikaa ni sit oon viel aika turvallisin mielin naapurisuhteitteni suhteen :P

16.03.2011 05.20
Meillä koiraa ei päästetä ollenkaan makkariin, joten se on alusta saakka nukkunut yönsä yksin. 3-4 yötä itki vähän väliä. Sitten kun oli hiljaa huolestuin onko sillä kaikki hyvin :D Alusta asti, jo haku reissulla jätettiin pentua vähäksi aikaa yksin. Seuraavana päivänä käytiin kaupassa ihan normaalisti jne. Ymmärsi hyvin nopeasti että kun ulko-ovesta lähdetään, tullaaan sitten kuin tullaan eikä itkemiset auta yhtään mtn. Alakerran naapuri tuntuu olevan ainut ongelma, kun koira juoksee sisällä niin kuuluu kamala ääni ja kun tekin kävelette kuuluu sekin eli eikö sitä saa enää liikkuakaan omassa kodissa? Noh, ymmärrettiin hyvin nopeasti et ukolla ei ollu kaikki kohdillaan kun selitti ja kyseli ihan ihme juttuja (: Kaikki muut naapurit ollut tosi suopeita ja ystävällisiä meille. Kyselly olen kuuluuko arkisin mtn, niin ei kuulu. Muutama haukku saattaa lähtiessä kuulua mutta sitten on hiljaista. Devil leikkii naapurien lasten kanssa ja tuntuu muutkin pitävän siitä. Alakerran ukko puhu meille enää mtn kun mies kävi jututtamassa sitä :D Ennen tuota jakso toitottaa mulle että kasvaakohan tuosta kunnon koira ja tästä talosta on häädetty kaikki koirat jne.
16.03.2011 07.50

Luigille annettiin pentuaikana, aktivointilelu nassun eteen tai joku dentasticks ja radio jätettiin päälle. Nyt ollaan radiosta luovuttu, kun tuo vain nukkuu tyytyväisenä, kun ei olla paikalla.

Mutta Jimi, meijän sekarotuinen vanhus, vaikka kuinka ihana tapaus on hän, niin koira on myös tuhonnut vanhempien apukeittiön oven ja listat. Eroahdistus tai yleinen paniikki. Jimi pelkää kaikkea piipittävää ääntä, ja jos sähköt menee poikki, niin lämminvesi varaaja rouskuttaa, vanha mikro piipitti ja silloin oli kauhun siemenet kylvetty. Varsinkin jos koira joutui olemaan jossakin ns. aidatulla alueella, ettei päässyt sängyn alle piiloon.

Tätä nykyään on apukeittiön ovessa metallilaatta ja lattialla oven vieressä :D Ja radio on päällä, kun porukat ei ole kotona, ja ovet pidetään visusti auki, että Jimi ei tunne olevansa ansassa.

01.05.2012 18.39
000057267_r
olen itekkin muutamassa kerrostaloon pentuni kanssa ja aijon ilmoittaa heti naapureille että asunnossa asuu koira :)
22.05.2012 18.04
Iivo kirjoitti:

varinaine onglema alkanu vastanyt ku sil tota uhmaikää pukkaa, alkanu haukkuu enemmänki rapun äänille jopa kun olen kotona :/ Ei siin muuten mut sen takia röllikin alkanu haukkuu vaik ennen ei haukkunu IKINÄ luonani. Noh, enköhän tonki saa ajan kans kitkettyy pois. Kuhan ei naapurit hermotu.

Musta on ihan ok et koira haukahtaa jolleki äänelle mut kuhan ei jää haukkuu pitkäksi aikaa ni sit oon viel aika turvallisin mielin naapurisuhteitteni suhteen :P

Tätä minäkin pelkään, Magilla ollut joku ihme klikki tämän viikonlopun jälkeen. Tähän asti yksinolo sujunut varsin mallikkaasti muutamilla pikkuhaukuilla ja ensimmäisten viikkojen fiaskot unohtaet. Eilen viiden tunnin jälkeen saanut kunnon kilarit ja haukkunut ja ulvonut vartin verran oikein kunnolla, sitä se ei ole koskaan aikaisemmin tehnyt. Tänään sama juttu, pitkin päivää haukkunut ja ulissut jaksoissa.

Stressaanko mä turhaan vai onko tässä siemenet eroahdistukselle? :/

"You have no idea what I'm talking about, I'm sure. But don't worry... you will someday." - Lester Burnham theveryinexplicablelife.blogspot.com
22.05.2012 21.51
022432736_r
Mä olisin laittanut lapun, mutta en viitsinyt kun vuokraisäntä ei tiedä koirasta. Mutta eipä ole mitään valituksia tullut.. :)
Some people just need a high-five. In the face. with a chair.
14.09.2012 16.20
Icar kirjoitti:
yhtä vinkkiä voin antaa et kokeile radiota, monet ovat sanonut että toimii, koska koira kuulee ääniä ja luulee että joku on kotona

Olen kuullut aika monien jättävän myös valot päälle samasta syystä. Monet ystäväni sanovat, että koiransa ovat olleet paljon rauhallisempia yksin kotona, kun valot on jätetty päälle. Tämä on todistettu webkameran kanssa seuraten. Meillä ei kyllä valot jää päälle, jos lähden kotoa, mutta hurtta onkin jo 7.v.
14.09.2012 17.20

Meillä koirat rauhottuu aina illalla kun valot sammutetaan, tietävät siitä että aletaan nukkumaan. Mutta silloin kun jäävät päivisin yksin vähäksi aikaa llaan jätetty niille tuohon tuo keittiön loisteputkivalo päälle. Lisäksi jätämme musiikin soimaan ihan hiljaisella kun sekin tuntuu rauhoittavan niitä. Ensin kokeiltiin jättää telkku päälle mutta kun katsomme sitä melko vähän niin se ei oo koirille ihan niin tuttu kuin tuo musa joka soi joka päivä :) Lisäksi joistakin ohjelmista kuuluu tosi kovia ääniä & tehosteita niin Chiko välillä vähän säikkyy niitä :3

Naapureille ilmoitimme Chikon kohdalla että tuli pentu taloon ja saattaa kuulua hetken aikaa meteliä kun totuttelee olemaan yksinään mutta se olikin melko turhaa kun tuohan nukkuu yksin jäädessään siihen saakka että tulemme kotiin o_O Hokun kohdalla emme ole vielä naapureille ilmoittaneet mitään kun ajattelimme että kun kerran jo yhdestä pennusta ilmoitettu niin mitäpä tuo toinen tuossa haittaa.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti