Hirvikärpäset (Koirat > Yleistä keskustelua koirista)

13.09.2010 22.00
022154934_r

En ole ennen tätä syksyä törmännyt täällä, mutta nyt... Raumalla niitä pörrää vaivoiksi asti mutta E-joen metsiin eivät ainakaan vielä tunnu eksyneen. Koiranäyttelyssä pari viikkoa sitten Tampereella niitä pesiytyi sekä Aaron turkkiin että omaan päähän. Koko matkan kotiin tuntui, että päässä joku möngersi ja kun kotona vedin hiukset läpi Aaron tiheällä metallikarstalla, kutittelija löytyikin.

Ja kun eivät ne penteleet edes kuole millään! Mitään muuta suojautumistapaa en ole keksinyt, kuin äärimmäisen runsas pukeutuminen. Osa sanoo, että hirvikärpäset välttelisivät vaaleita värejä ja pesiytyisivät mieluummin tummiin sävyihin. Väitteen todenperäisyys ei ainakaan omalla kohdallani pitänyt paikkaansa; olin retkellä yhtä paljon hyökkäyksen kohteena kuin mustapukuiset toverini.

13.09.2010 22.46

Joo todellakin tänä syksynä on ihan hitosti hirvikärpäsiä :/

Mie en oo Ricon kanssa lähteny metsälenkeille ollenkaan, koska jo sienimetsään eksyttyäni sain päähäni kaks niin isoa paukamaa, että miun piti miltei ostaa niille kokonaan omat hatut...!

Sitähän sanotaan, että jos sattuu vielä puhkeamaan hirvikärpäsihottumaa, siitä paraneminen kestää jopa puoli vuotta :o

Miekään en oo kuullu yhtäkään keinoa, millä hirvikärpäsiltä vois suojautua, joten kertokoon hän kuka tietää!

Ne on NIIN inhottavia otuksia, kuin olla voivat!

14.09.2010 00.54
Mun käsittääkseni hirvikärpäsille ei runsas pukeutuminen auta mitään, koska ne menevät mitä pienemmistäkin aukoista vaatteiden sisälle. Mutta useinhan se löytyy päästä. Itsellä ei koskaan Lapissa asuessani ollut missään hirvikärpästä, edes nähnyt koko otusta. Mutta tänä syksynä etelässä olen saanut jo kahdesti hirvikärpäsen päähäni ja joka kerta on yhdellä kerralla kuollut kun olen kengällä tai kaukosäätimellä kopauttanut =D
http://mossarit.webs.com/
14.09.2010 00.56
022496229_r
Pori
No hyi! Ite en muista koskaan edes nähneeni hirvikärpästä ja toivottavasti en tuu näkemäänkään.
14.09.2010 00.58
Kotopuolessa säikytelty pahasti hirvikärpäsillä O.O nykyään jos näkee edes kärpäsen joka vähääkään muistuttaa hirvikärpästä ni hirveä panikointi ja pään harominen :D onneksi nykyään on tuo pelastava kissa joka tappaa kärpäset x)
14.09.2010 01.12

En ole ennen tätä syksyä törmännyt täällä, mutta nyt... Raumalla niitä pörrää vaivoiksi asti mutta E-joen metsiin eivät ainakaan vielä tunnu eksyneen. Koiranäyttelyssä pari viikkoa sitten Tampereella niitä pesiytyi sekä Aaron turkkiin että omaan päähän. Koko matkan kotiin tuntui, että päässä joku möngersi ja kun kotona vedin hiukset läpi Aaron tiheällä metallikarstalla, kutittelija löytyikin.

Onkohan meidän porukka pahan hajuinen vai mitä, kun tuossa samassa metsässä liikutaan jonka ympäröimä Tampereen vinttikoira rata on tosin kymmenen kilometrin päässä, mutta kertaakaan ei minuun eikä koiriin ole hirvikärpäsiä tullut . En ole eläessäni kyseisiä pörriäisiä edes nähnyt, onko sitten tuuria vai johtuuko kenties siittä, että minulla on vaaleat hiukset ja koirani ovat väriltään aika vaaleita (ainakin osittain) . No, mutta joku voisi kyllä minulle enemmän valaista asiasta. Ymmärrän kyllä, että ne purevat ja eikös ne jäänyt yös kohtaan kiinni ja ime verta tai jotain?

Muokattu viimeksi: 14.09.10 01.15
14.09.2010 01.37

Hirvikärpänen wiki-infoa

Ällöttävimpiä elukoita heti punkkien jälkeen!

Hemmetin vaikeita tapettavia ja niitä tuntuu taas riittävän. Koiriin eivät oo tähän mennessä takertuneet vaan minuun siitäkin edestä. Tänäkin syksynä jo pariin otteeseen on niitä saanut hiuksistaan haroa...yöks!!! Metsässä tykkään koirien kanssa liikkua, mutta kyllä syksyisin tuntuu sille että mieluummin johonkin muuhun maastoon suuntaan. Ei niiltä pirulaisilta muuten välty >:(

14.09.2010 11.01

Joo, mä olen inhonnut niitä aina. Todella ällöä aina kaivella niitä päänahasta. Viimeksi yllätyn treeneissä kun ei ykskään eksyny mun päähän :-D Muut kyllä ympärillä valitti niistä kun kokoaika tulee päähän.
Toinen millä olen välttyny niistä on ku laittaa tarpeeks paljon hiuslakkaa hiuksiin ;D

14.09.2010 11.02
Kyllä niitä täälläkin päin on kun lähtee tuonne harjuille lenkille mutta olen säästynyt niiltä itse kyllä :D onneks, eikä ne koiriakaan ole kiusannut.
14.09.2010 12.04
Itse inhoan näitä rumiluksia yhtälailla kuin hämähäkkejäkin. Kyllä sitä vähän syksyisin alkaa välttämään tiheitä metsiä ja pysyttelen mieluiten koiran kanssa pelloilla ja kentällä.
14.09.2010 12.17
022203813_r
Sipoo

Sipoon metsässä hirvikärpäsiä löytyy!Todella inhottavia.Sitä ihmettelee aina että mitä sielä päässä liikkuu,hirvikärpänenhän se siellä on!Myös koirien turkkiin niitä on muutama kipale mennyt.Todella inhottavia!

Jos sä tahdot niin olen sulle joku aivan muu,jos sä tahdot niin olen virhe joita tapahtuu
14.09.2010 12.56
022420156_r
pielavesi
todellakin riittää. parhaimpana päivänä viime vuonna sain paksusta pehkostani penkoa 10 hirvikärpästä -__- koirasta en oo vielä löytänyt kertaakaan.
14.09.2010 14.00
000059032_r
Meillä ei koiraan tartu hirvikärpäset, syynä lieneekö se että koira on vaalea (=harmaa) vai mikä? Meillä kaupungissa ei olla hirvikärpäsiä tavattu vaikka tuossakin metsää löytyy melko läheltä. Mutta mökillä niitä on .. Ehdittiin jo luulla et ne on kuollu sukupuuttoo mut kyl niitä saa taas tänä vuonnakin ronkkia päänahasta... :s Kynsien välii ku ne rysäyttää ni kuuluu sellanen "krits"-ääni :'D
14.09.2010 22.34
022264818_r
Muhos
Täältäkin suunnalta niitä löytyy. Viime syksynä törmäsin ekaa kertaa ja olisin voinut jättää tämän tuttavuuden väliin...saan kamalia puistatuksia kun edes kuulen sanan hirvikärpänen :( Marjojen poiminta on jäänyt jostakin kumman syystä tälle syksyä vähän vähemmälle, pari reissua on tehty ja kummallakin kerralla niitä pirulaisia on saanut kaivella päästä lähemmäs kymmenen (kylmiä väristyksiä kun edes muistelen), yök! Koiraan ne ei ole vielä kertaakaan tarrautuneet mutta meikän päähän näköjään senkin edestä. Metässä ollessa koko aika menee siihen kun keskittyy "tunnustelemaan" onko hiusten seassa ylimäärästä liikettä. Ja en suostu nykyään edes lähtemään mettään ilman tiheää kampaa, ne törriäiset on pakko kaivella heti eikä kohta pois sieltä hiuksista! Varmaan saisin paniikkikohtauksen ilman sitä kampaa :D

Isä kertoi että jollakin sen tutulla oli mennyt korvaan hirvikärpänen, eikä sitä ollut sieltä pois saanu ilman terkkarikäyntiä. Mulla alkaa henkee ahistamaan kun edes ajattelen tuota, hyi. Kun miettii miltä se on kuulostanut kun se ötökkä on kävelly siellä korvassa, saati sitten tuntunut...HRR. Tämän tarinan takia mulla on aina huppu päässä kiritettynä niin tiukalle että hyvä kun henki kulkee (ja siltikin niitä löytyy hiuksista). Oon kyllä harkinnut korvatulppiakin =D

Jostakin kuulin että hajuvettä kun laittaa niin ne ei käy kimppuun kun haisee oudolle, mutta en oo tätä niksiä vielä ite muistanut kokeilla :P Omalla kohalla en oo huomannut mitään vaikutusta vaatetuksen värillä, ihan samalla tavalla hyökkivät oli sitten tummat tai vaaleet vaatteet päällä.
Muokattu viimeksi: 14.09.10 22.36
14.09.2010 23.01
Pelkkä otsikko pisti kylmätväreet päästä varpaisii :D
15.09.2010 12.32

itä olette hirvikärpäsistä mieltä? Onko niitä sinunkin kotiseudullasi?

Hyi hemmeti, mitähän luoja lie ajatellut, kun on tuollaisen inhottavan "örkin" tännekkin maailmaan luonut?

Täällä Raahen kaupungissa, en ole onneksi vielä törmännyt moisiin, mutta kun lähdetään sulhaseni mökille ja siellä appi-ukkoni käy metsällä, niin kyllä löytyy. Ja pelkkä ajatuskin metsään lähdöstä tietää automaattista oksennus/puistatus refleksiä. En voi sietää niitä silmissäni.

Mutta siellä mistä olen lähtöisin, niin yhtenä syksynä oli ennätysmäärä hirvikärpäsiä. Auta armias, jos nousit autosta keskellä metsää, niin heti oli hirvikärpänen hihassa kiinni! Ja todella, kun niitä pirulaisia ei saa hengiltä ei sitten millään. Sulhaseni sai kustannuksellani hyvät naurut, kun olimme minun vanhempieni luona käymässä ja ajettiin metsätietä ja pysähdyttiin keskellä metsää, polttamaan tupakat, niin heti oli hihassa hirvikärpänen ja meikä pomppi ja rääkyi aivan kauhiasti. Hyi!

Miten niiltä voi suojautua (jos mitenkään?) Kerro vinkkisi meille muillekin!

Jos kävisin marjametsässä, niin hommaisin kyllä hirvikärpästakin :) Se auttaa, ja oikeasti! Sukulaisita olen kuullut pelkkää positiivista sanottavaa tuosta takista. Hatut, joissa on se verkko, ei auta mitään, koska se ei tule tiiviisti toisia vaatteita vasten. Vaan aina johonkin jää pieni "reikä" mistä hirvikärpänen möngertää hiuksiin.

RAJOITTAAKO kyseessäoleva "örkki" teidän liikkumistanne koiranne kanssa normaaleilla käyttämillänne lenkkeilypoluilla juuri tänä kyseisenä vuodenaikana?

Voi kyllä! En voi edes lähteä metsään, kun koko aika tuntuu siltä, että joku ylimääräinen se möngertelee hiuksissa. Enkä omista edes täikampaa, millä voisi hiukset käydä läpi!

15.09.2010 12.43
020378189_r
Kouvola
Venäjältä moinen ötökkä tänne tullut. Hirven mukana pääsääntöisesti liikkuu, tekee munat hirveen ja myöskin poroihin. Lisääntynyt vuosi vuodelta. Tänä kesänä tuntuu olevan ihan urakal. Ihan kuin välil tuntuis tulevan raekuurona niskaan. Koirissakin voi olla. Erään tuttavan äidin selkään oli saanut aikaan kunnon vesikellon mut omas niskas on pattei kun vertakin välil tullu. Ihan niin kiusaks ei ole ollut ettenkö mettään menis. Toivotaan kunnon yöpakkasia niin saapahan kyytiä
15.09.2010 13.52
020769842_r
Suomussalmi
Hirvikärpäset ei sentään pure. Ja viihtyyvät siellä missä hirvetkin. Jumalauta, käytiin vkl lintumetillä, ja käveltiin semmosta puronvartta pitkin missä hirvet talvehtii... Siinä vaan surina kävin, korvissa ja jokapaikassa noita ötököitä. Helppoa ois vaan kulkea se hyttylakkipäässä, ja hihansuut tiukasti kiinni. Inhottavia mönkijöitä. Saunassa ne tippuilee pois, ku alkaa kasikympissä lämmöt olla :D Koirissa niitä en ole nähnyt, se on kyllä kummaa kun matkassa olivat.
Huskies do whatever they want - and I'll do whatever they want.
15.09.2010 14.01
022163058_r
Kuopio
Lintumetällä kun olaan käyty niin joka pirun kerta niitä löytyy jostain, eniten inhottaa metässä kävellä ku ne tulee suoraan naamaa päin ja on sieraimissa ja korvissa ja suussa :s
15.09.2010 14.55
metsästystä se ei rajoita. metällä käydän oli hirvikärpäsiä eli ei, mutta täällä niitä on ihan hirveesti. onneksi ne jättää koiran rauhaan ja keskitty ihmisiin...
15.09.2010 16.00
022710665_r
Eura

Lenkkeilyä ei rajoita. Eipä nuo koulunkaan metiköissä puita kaataessa vaivaa, vaikka siellä niitä muuten on ja PALJON. Metsähommissa tosin saan hiukset suurimmaksi osaksi piiloon, huppu ja kypärä päähän vain (: Kaverilta löytyi tosin hirvikärpäsiä vaatteista ainakin kymmenen, kun oli illalla menossa suihkuun, katseli vain kun kärpäsiä tippui lattialle =D

Koirista en ole hirvikärpäsiä vielä kertaakaan bongannut, ehkä ne tykkää musta enemmän kuin koirista. Meillä on hirvikärpäshatutkin toimineet, kun ostaa hatun jossa tarpeeksi pitkä verkko, saa sen verkon lopun takin sisään ja siitä tulee tiivis, elleivät hirvikärpaset sitten möngerrä ensin kaulaan ja sieltä vasta hiuksiin.

Jos joku ei onnistu, kokeile jotakin toista tapaa - ehkä sekään ei onnistu.
15.09.2010 16.03
021408654_r
Hyyyyi mä en voi sietää hirvikärpäsiä!!! sain paniikkikohtauksen kerran kun oltiin metsässä ja niitä oli ihan sairaasti!!
Muokattu viimeksi: 15.09.10 16.05
15.09.2010 16.04
021408654_r
Wiikka kirjoitti:
Pelkkä otsikko pisti kylmätväreet päästä varpaisii :D

jepjep D:

15.09.2010 16.11

Olenko täällä ainut jota ei hirvikärpäset inhota? xD

Kyllähän noita aina syksyisin löytyy koirasta kuin itsestäkin. Eivätkä todellakaan rajoita lenkkeilyäni.

Muokattu viimeksi: 15.09.10 16.11
15.09.2010 16.14
021402327_r
Multia
Kurko kirjoitti:
Hirvikärpäset ei sentään pure. Ja viihtyyvät siellä missä hirvetkin.

Kyllä muuten purevat ja niin hiivatin kipeesti. Äitillä ei meinannut millään parantua selästä ne puremat ja ne oli kamalan kipeet...

15.09.2010 16.15
021986262_r
Oulu

Mää en ole eläissäni törmännyt hirvikärpäseen (ainakaan tietääkseni), mutta kiitos tämän keskustelun meikäläinen tuskin ihan heti lähtee metsään tarpomaan. Mulle tuli mielikuva sellaisesta peukalon kokoisesta surraavasta torahampaisesta oliosta, joka aistii ihmisen kilometrien päästä. Hyrr, onneksi ne nyt ei ihan sellaassia ole. :D

Tieto lisää tuskaa vai mikäseoli. Ei ikinä pitäis lukea tällaisia keskusteluja.

"Miten näin ylimaallisen häikäisevän ihanasta ihmisestä voidaan sanoa, että oon universumin suurin virtsapää?"
15.09.2010 18.34

Kun asuttiin rantsilassa ja könyttiin hepan kanssa pitkin mettiä niin aina oli hirvikärpänen päässä. ei auttanu hajuveet, vaaleet värit, hyvä pukeutuminen eikä mikään. aina vaa kuulu surrr.. ja sitte tiesi että hyi taas . :G

no hyväksi hirvikärpäskarkottimeksi havaittiin hevosen jalankylmetyslinimentti. Siinä on niin ronskit hajut ettei tullu yhtäkää hirvikärpästä päähän kun hierottiin kypärään ja kaulukseen :D

tänä syksynä en oo onneksi vielä niihin törmänny enkä toivottavasti törmääkkään vaikka yhä paljon metsissä samoilen niin heppojen ku koirienki kanssa. :)

Muokattu viimeksi: 05.05.11 13.25
15.09.2010 20.03
021931796_r
Vantaa

Hevosen kanssa metsässä on tänä vuonna tulleet nuokin tutuksi. Hevosesta on löytynyt pari ja sekä miehen että mun kimppuun on yritetty iskeä.

Viimeksi tänään luulin kömpelön helikopterin kesken lenkkiä laskeutuvan korvaani, mutta ilmeisesti kädellä mäiskintä ja heilutus riitti estämään iskun. Ainakaan ketään ei ole löytynyt, mutta sehän ei vielä takaa mitään.

15.09.2010 21.25
022518911_r
Kuopio
Meillä kanssa kun hevosen kanssa maastossa käytiin, hirvikärpäsiä meni inhottavasti kypärän alle. Saunan lämpöön kun illasta mentiin, hirvikärpäsiä vilisi vieläkin pari pois. Tosi ällöttävää oli :D Sen jälkeen tuntui että joka puolella vilisee niitä:D
15072010♥ kova jehu tää samuli
15.09.2010 21.48
joo jumatsukka ovat sitkeitä! eilen oltiin mehässä ja illalla niitä löyty jopa rintaliivien sisältä! Vaikka olin pukeutunu tosi hyvin. Ja vielä tänään päivällä niitä putkahteli paidan sisästä ja repusta luokan lattialle:D kyllä kaverit tykkäs...

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Äänestys
Hirvikärpäset (Tässä ei voi olla kuin KAKSI vaihtoehtoa!)
Inhoan niitä sydämestäni! 74
Mitä ne on? 2
Koirat
Kirjaudu
Logo-labyrintti