Vietti/vietit - Sivu 3 (Koirat > Koirien koulutus)

15.09.2010 16.39
019952725_r
Salo

Nuka ja Norma menee sekaisin...No, Mindi kuulostaa mun Normalta. Norma rähjäsi hihnassa, dominoi kotona, reagoi ihmisiin vahvasti jne.

Ongelmana olin minä-ainoastaan ja vain minä, ja virheet, mitä tein Norman ollessa nuori. Hihnassa se puolusti minua, en ollut siis tarpeeksi vahva johtaja. Koska en ollut vahva, se oli epävarma asemastaan. Ja siitäsyystä se nosti itseään ylemmäksi, ja puolusti minua. Jokainen, koira tai ihminen, hihnassa tai vapaana kohti tuleva, tai kaukana menevä sai aikaan reagoinnin, ja se oli potentiaalinen uhka, ja uhkaan vastattiin-agressiivisesti.

Kun ymmärsin mistä oli kysymys, ajattelin asiaa, tein asialle jotain, ja homma selveni. Nyt ei ole rähjäysongelmaa. Epävarma koira tarvitsee käskyjä. Tutun käskyn alla sen ei tarvitse miettiä tilannetta, vaan ainoastaan toteuttaa käskyä, tuttu asia on turvallinen asia. Epävarma koira tarvitsee ehdotonta kuuliaisuutta. Dominoiva epävarma koira tarvitsee ehdotonta koulutusta silkkihansikkain.

15.09.2010 16.47
021348175_r
Lohja

Lainaus kennel bacterois viettiteoriasta:

Esimerkki reaktiivisen aggression käytöstä koulutuksessa: aktiivinen aggressio:

Koira tarvitsee aktiivista aggressiota suojeluosuudesta kunnialla selviytymiseksi. Kuitenkin erittäin harvat yksilöt pystyvät itsenäisesti tarjoamaan aktiivista aggressiota, joten meidän täytyy jollakin tavalla saada aktiivinen aggressio 'koulutettua' koiralle. Puolustuspainotteisen koiran aktiivisen aggression kouluttamiseen on reaktiivisen aggression vahvistaminen hyvä keino.

Koiran suojeluosuuden koulutuksessa on jo edetty niin pitkälle, että koira on positiivisesti ehdollistanut (klassisen ehdollistamisen kautta) koulutuskentän korkeaan viettiin. Maalimies on lukenut koiran olevan ns. puolustuspainotteinen (eli koira helposti vastaa uhkaan aggressiivisesti). Tällöin voidaan hyvin olettaa puolustusvietin vahvistamisen olevan kyseiselle yksilölle paras tapa 'opettaa' aktiivinen aggressio. Koira on tuotu kentälle ja maalimies odottaa piilon takana. Kun ohjaaja on pysähtynyt keskellä kenttää ja pitää rauhallisesti koiraa liinassa tulee maalimies piilon takaa esiin ja tuijottaa koiraa (tuijottaminen on yksi tapa kuormittaa koiraa) ellei koira reagoi mitenkään, voi maalimies lyhentää välimatkaa (välimatkan lyheneminen on myös kuormittava uhkaärsyke koiralle) tai vaikka jäykistää itseään eli ilmentää uhmailukäyttäytymistä (joka on myös eräs uhkaärsyke). Jos maalimies liikkuu, tulee liikkeiden olla mahdollisimman teräviä, töksähtäviä, jottei koira sotke niitä saalisviettiärsykkeeseen (pehmeään poispäin suuntautuvaan liikkeeseen). Kun koira reagoi aggressiivisesti (heikommillaan tuijottaa, vahvimmillaan haukkuu painostavasti), maalimies välittömästi väistää ja juoksee ryntäämällä paniikinomaisesti piilon taakse, jolloin koira pääsee rauhaan (eli reaktiivisen aggression viettipäämäärään, kun kuormitus väistyy). Hetken kuluttua maalimies tulee uudelleen esiin ja sama toistuu. Koira vahvistuu tällä tavoin harjoittamalla ja uhkaa voidaan asteittain lisätä. Koira vahvistuu lisää ja alkaa jo tarjota aggressiivista käyttäytymistä itsenäisesti (aktiivinen aggressio!!!) ilman, että maalimies edes kuormittaa koiraa. Tällöin voidaan aloittaa jo harjoittelemaan siten, että maalimies ei enää kuormitakkaan koiraa, vaan on vain passiivinen ja kun koira reagoi aggressiivisesti, maalimies vahvistaa koiraa esim. peräytymällä rauhallisesti. Tässä vaiheessa on tärkeää, ettei turhia ärsykkeitä (uhkaa anneta), jottei koira opi reaktiiviseksi.

Jos koira väistää on maalimies kuormittanut koiraa liikaa. Tätä ei saisi K O S K A A N tapahtua. Jos koira kuitenkin väistää ei se saa missään nimessä päästä sillä tavoin rauhaan!!!

15.09.2010 16.50
021348175_r
Lohja

Sen verran sanon vielä, että viettiteoriat on hyvää ymmärtää omalla tavallaan, mutta tällaisia harjoituksia ei missään nimessä pidä lähteä yksin tekemään!!

Mindi, on hyvä että ymmärät mikä koirasi on, ja miten se reagoi. Nyt sinun pitää vielä ymmärtää mikä on oma osasi paletissa, miksi koira käyttäytyy noin, ja mitä voit asialle tehdä. Se vie aikaa, eikä ole helppoa, ei, mutta jossain vaiheessa onnistuu, usko pois.

15.09.2010 16.54
021254514_r
Jämsä

Lainaan tässä Normaa:

"Jos koira on liian puolustuspainotteinen, ei siitä kisakoiraa välttämättä saa ikinä, hallinta ei pidä."

Mä olen käsittänyt, että puolustuspainotteisesta, vähäisellä saalisvietillä varustetusta koirasta ei usein kisakoiraa tule vähän muista syistä, kuin hallinnan vaikeuden takia. Ensinnäkin treenaaminen vaatii paljon enemmän; puolustuksen kautta toimiva koira on aina tosissaan, joten treeniä ei voi ottaa paljon ja usein, ohjaajan ja maalimiehen täytyy olla todella asiansa osaavia. Tämmöinen koira käsittääkseni antaa huonosti anteeksi virheitä koulutuksessa verrattuna saalispainotteiseen. Käsittääkseni kestää myös runsasta kilpailua huonommin.

"Kops-Esim. vahvasti puolustusviettinen koira ei pääse puolustamaan sen näkemällä tavalla, vaan se pidetään hihnassa 5m päässä ärsykkeestä joka laukaisee puolustuksen, syntyy sille turhauma? Kyllä-koira rupeaa haukkumaan. purkaa turhaumaa haukkuna, turhauma täyttyy kun saa purra."

Nyt mulla meni jotain ohi. :D Mutta siis, puolustusvietin viettipäämäärä on uhkan karkoittaminen (rauha), ei pureminen. Voiko puolustuksesta syntyä turhaumaa, vai mennäänkö suoraan väistämiseen? Ts. koira yrittää karkottaa uhkan ja joko onnistuu siinä ja uhka pakenee, tai epäonnistuu, jolloin koira pakenee. Jos koira ei pysty tekemään kumpaakaan näistä, niin syntyykö sille turhauma vai jotain ihan muuta? Itse veikkaa jälkimmäistä.

15.09.2010 16.57
021056777_r
Mindi kirjoitti:

Tarkoittaako "kouluttaa" sana tässä tapauksessa nyt sitten myös sanaa "hallita"?

Sä pistät kyllä pahoja kysymyksiä :) Lähinnä tarkoitin, että "kouluttaa", kun itse ajattelen näitä asioita enimmäkseen suojelun kautta. Sitä kautta näitä asioita oon opetellu.

Eli vaikka otetaan nyt voimakkaasti saalisviettinen koira ja käytetään aktiivisen aggression kouluttamiseen turhaumaa. Ohjaaja pitää koiraa liinassa ja maalimies nostaa koiran viettivireen maksimiin saalisvietin ärsykkeillä muttei päästä koira viettipäämäärään. Maalimies voi tarvittaessa lisätä turhamaa pysäyttämällä saaliin ja koira voi hetken tuijottaa saalista ennen kuin alkaa haukkumaan jolloin maalimies vahvistaa koiran aggressiivista käyttäytymistä laittamalla saaliin liikkeeseen. Sitten aggression oloaikaa pidennetään ja koira oppii olemaan aktiivisesti aggressiivinen.

Mä meen kohta ihan sekasin jos ajattelen näitä asioita yhtään enempää :D Paljon olis vielä kyllä opiskeltavaa. Pitääpä lueskella lisää :)

Muokattu viimeksi: 15.09.10 16.58
15.09.2010 17.19
022708867_r
Helsinki
Nuka kirjoitti:

Sen verran sanon vielä, että viettiteoriat on hyvää ymmärtää omalla tavallaan, mutta tällaisia harjoituksia ei missään nimessä pidä lähteä yksin tekemään!!

Mindi, on hyvä että ymmärät mikä koirasi on, ja miten se reagoi. Nyt sinun pitää vielä ymmärtää mikä on oma osasi paletissa, miksi koira käyttäytyy noin, ja mitä voit asialle tehdä. Se vie aikaa, eikä ole helppoa, ei, mutta jossain vaiheessa onnistuu, usko pois.

Jep, ei ikinä yksin, yksin pitää ja voi vain saada hallintaa, ei ikinä viettien nostamista itsekseen tai niiden käyttämistä.

Erään osaavan ihmisen kanssa juteltua päädyttiin samaan tulokseen: hallintaan. Mindin aktiivinen etsintä ärsykkeisiin jotka laukaisisivat aggression on todella ilkeä. Kerrostalossa kun asutaan niin Mindi etsii hajuista paljon, ja tällaisessa tilanteessa minua neuvottiin hallitsemaan koiraa istuttamalla se persaukselleen. Kun sen karva värähtääkään siihen malliin että se on saanut hajun jota se aktiivisesti etsi ja johon sen vietti kehottaa nyt reagoimaan aggressiivisesti => "istu".

Näin minä olennyt lähtenyt tähän hallintaan, epävarman ja sosiaaliaggressiivisen koiran kanssa. Vasta viikko-puolitoista tehty, joten tuloksia ei vielä voi välttämättä edes odottaa, mutta rappukäytävässä käytös on jo rauhallisempaa. Istu käsky tehdään niin vahvaksi että se toimii sitten myös missä tahansa (remmiräyhäys esim). Mutta siihen menee pirusti aikaa.

Sä pistät kyllä pahoja kysymyksiä :) Lähinnä tarkoitin, että "kouluttaa", kun itse ajattelen näitä asioita enimmäkseen suojelun kautta. Sitä kautta näitä asioita oon opetellu.

Eli vaikka otetaan nyt voimakkaasti saalisviettinen koira ja käytetään aktiivisen aggression kouluttamiseen turhaumaa. Ohjaaja pitää koiraa liinassa ja maalimies nostaa koiran viettivireen maksimiin saalisvietin ärsykkeillä muttei päästä koira viettipäämäärään. Maalimies voi tarvittaessa lisätä turhamaa pysäyttämällä saaliin ja koira voi hetken tuijottaa saalista ennen kuin alkaa haukkumaan jolloin maalimies vahvistaa koiran aggressiivista käyttäytymistä laittamalla saaliin liikkeeseen. Sitten aggression oloaikaa pidennetään ja koira oppii olemaan aktiivisesti aggressiivinen.-Caro

Sori :'D

Mutta suojelussakin koiran "koulutus" on suureksi osaksi viettien hallintaa ja siirtämistä ja turhaumaa pitää osata hallita, koska se muuten voi purkautua hallitsemattomasti (esim. se autoa jahtaava koira purkaa turhauman (haukkumisen) puruna hihnaan/käteen).

"Niin, näin mäkin mietin että saalisturhauma on eri asia kuin sijaistoiminto, mutta eikö minkä tahansa vietin vallassa ole sitten tuo turhauma, ei sijaistoiminto? Tai siis esim jos saalisturhauma purkautuukin puremalla väärää kohdetta(ohjaajaa esim) onko se turhauma joka purkautuu hallitsemattomana aggressiona ensimmäiseen kohteeseen vai sijaistoiminto? Vai pelkkä purkautuva saalisvietti joka tulee ulos hallitsemattomana?"

Tämän kysyin ensimmäisellä sivulla, jollakin vastausta? :D

http://minskipinski.blogspot.com/
15.09.2010 17.25
021348175_r
Lohja

Caro puhuu vietinvaihdoista Harvoin vaan voimas saaliskoira vaihtaa puolustukselle, kaksiviettinen kylläkin toimii juurikin yllämainitun tavalla.

Itseasiassa, näen hyvin paljon puolustuspainotteisia koiria reeneissä, ja kyllä niistä monesta on kisakoira tullut. Sitten kun mennään tietyn rajan yli, agressio avautuu vaikka piiskan äänestä, ja koiraa ei kiinnosta muu kuin molari, ja puree sitä hihaa, ja jos molari ei ole tarkkana, tähtää mihin ikinä voikin-ei tule helposti kisakoiraa.Ideaalihan on kaksiviettinen koira.

->Mutta siis, puolustusvietin viettipäämäärä on uhkan karkoittaminen (rauha), ei pureminen. Voiko puolustuksesta syntyä turhaumaa, vai mennäänkö suoraan väistämiseen? Ts. koira yrittää karkottaa uhkan ja joko onnistuu siinä ja uhka pakenee, tai epäonnistuu, jolloin koira pakenee. Jos koira ei pysty tekemään kumpaakaan näistä, niin syntyykö sille turhauma vai jotain ihan muuta->

Koira haukkuu piilolla maalimiehelle. Maalimies uhkaa katseella. Koira ei väistä, vaan painostaa->palkaksi puru, jonka jälkeen kanavoi->rauha. Koira voi turhautua->haukku muuttuu vahvemmaksi->palkaksi puru. Voi myös turhautua, heittää homovoltin, peruutella, tökkiä hihaa,väsitää jne. Oikeasta suoritteesta pääsee päämäärään->palkkana puru.

Kyllä, puolustusvietin päämääränä on aina uhkan karkoittaminen. Sitten siirrytään siihen agressioon, joka tulee ( no, tämä on minun käsitys) turhaumana vahvalla koiralla, joka ei saa uhkaa karkoitettua, siirtyy siis puolustuksesta agressioon turhauman kautta ( turhauman tilalla voisi olla konfliktikin, vaarana se väistäminen)

Ompas näitä vaikea selittää, ja eivät ole verrannollisia esim. remmissä rähjäävän koiran versus purukoiran kesken.

15.09.2010 17.37
021056777_r

Mutta suojelussakin koiran "koulutus" on suureksi osaksi viettien hallintaa ja siirtämistä ja turhaumaa pitää osata hallita, koska se muuten voi purkautua hallitsemattomasti (esim. se autoa jahtaava koira purkaa turhauman (haukkumisen) puruna hihnaan/käteen).

Tietenkin. Mutta tossa yhteydessä ei musta ehkä hallinta ollut oikea sana.

Onpaha mulla omakohtaisia kokemuksiakin toissijaisena kohteena olemisesta.. Tolla mun sheltillä on huono hermorakenne ja se on terävä. Se rähisi ennen toisille koirille ja ongelma paheni koko ajan - toisin sanoen koira kävi koko ajan enemmän ylikierroksilla ohitustilanteessa. Jossain vaiheessa se sitten rupesi purkamaan sitä turhautumistaan toissijaiseen kohteeseen eli muhun. Musta tuntu ettei se tilanteen jälkeen oikein edes tajunnut tehneensä mitään. Se vaan kävi niin kovilla kierroksilla, että purki sen sitten muualle. Ja se puri ihan verille asti, on mulla yksi arpi jalassa.

No ongelma ratkesi lopulta sillä, että koiraa ei koskaan päästetty siihen pisteeseen, että se kävi ylikierroksilla. Passivoiva pakote heti, kun se näytti siltä, että kohta räjähtää. Se tietty piste oli loppujen lopuksi helppo huomata, kun koiran elekieltä oli ehtinyt katsella jo parisen vuotta. Vastapainoksi sitten kehuja ja lopulta, kun koira ei enää yhdistänyt toista koiraa kiihtyneeseen mielentilaan niin alettiin kontaktiharjotukset makupalalla. Nykyään ohittaa hyvin.

Nuka: Aaa niinpä onkin :D Hyvä, kun korjasit.

Muokattu viimeksi: 15.09.10 17.43
15.09.2010 17.43
021348175_r
Lohja

Meillä myös istutaan. Istutaan ovien edessä, istutaan siellä ja täällä. Hallintaa tehdään paljon. Hallinta ulottuu kodista-kentälle. Tuijottelua ei sallita, vaan otetaan kontaktiin-heti. Kontaktit vaaditaan, missään ei ole välimuotoa, vaan kaikki vaaditaan loppuun asti. Toimii-oikeasti

Saalisvietillä olevan koiran turhauma on yleensä haukku. Sijaistoimintoja voi olla näykkäsy, homovoltit, siksakkaus, peruuttelu, hyppiminen, piippaus ( jos patoaa) yleensäkkin häröily. Näitä on niin monia, ei voi sanoa näin yleisesti, koska joka koira on yksilö, ja ilmentää omalla tavallaan turhaumaa ja sijaiskäyttäytymistä.

Edelliselle koiralle tehtiin haukku saalisturhauman kautta, tarkoitus oli sitten konfliktien kautta hitaasti opettaa puolustusta. Se olisi vienyt kauan aikaa, vuosia, ja koira oli niin herkkä, että ei olisi kestänyt treeniä. Saalisviettiä oli todella runsaasti, mutta nuppi pysyi kasassa, osasi padota, ja koira mulla hyvin hallinnassa. Hieno koira, kansallisiin lajeihin.

15.09.2010 17.47
021254514_r
Jämsä

Nuka, ok. :)

Mun pitää nyt lopettaa nää viettipohdinnat tältä päivältä, ei aivot jaksa enää käsitellä sitä soppaa mikä on taas pään sisällä. :D

15.09.2010 17.47
021348175_r
Lohja

Vielä senverran, että saaliskoiralle pakote ketjulla ( pitävä, tylppä) voi olla saalista lisäävä, ja terävä laskeva. Siksi mun koirilla saalispanta( paksu, nahkaa) ja valjaat puruissa. Saaliilla ollessa on pannalla, puolustuksessa valjailla.

Juu, nyt lopetan pähkäilyn aiheesta. Vaikea on selittää, kun en kunnolla vielä itsekkään osaa teoriassa. Tunnistan kyllä kun koira tekee treeneissä alueet jne, mutta teoria ja termistö on hukassa, joten suokaa siis anteeksi maalaisilmaisuni

Muokattu viimeksi: 15.09.10 17.50
15.09.2010 17.54
022163058_r
Kuopio

Meijän Coma kun se juoksee jonkun toisen koiran kanssa se näykkii toista koiraa periistä ja takajaloista aivan kuin saadakseen sen liikkelle. Sitten jos toinen koira juoksee liian kovaa ja Coma jää kauemmas juostessa niin se kun pääsee koiran lähelle se vähän niinku räjähtää, eli rupee rähisemään.

Osaisko joku selittää mikä vietti tämä on ? Ja onko tuo räjähtäminen turhautumista vai ? :D Viisaamamt valaiskaa minua kiitos ! :)

15.09.2010 18.05
022708867_r
Helsinki

Meillä myös istutaan. Istutaan ovien edessä, istutaan siellä ja täällä. Hallintaa tehdään paljon. Hallinta ulottuu kodista-kentälle. Tuijottelua ei sallita, vaan otetaan kontaktiin-heti. Kontaktit vaaditaan, missään ei ole välimuotoa, vaan kaikki vaaditaan loppuun asti. Toimii-oikeasti-Nuka

Juuri tätä me tehdään tällä hetkellä, ollut jo käytäntönä pidempään (n.½vuotta) mutta vasta nyt se on säännöllistä ja joka asiassa tapahtuva käytäntö, enemmän siis säännöllinen tapa kuin sattumanvarainen "kun muistan"-asia.
Vielä ei tosiaan näy lopulliset tulokset ollenkaan, mutta pikkuhiljaa näissä edetäänkin.

Saalisvietillä olevan koiran turhauma on yleensä haukku. Sijaistoimintoja voi olla näykkäsy, homovoltit, siksakkaus, peruuttelu, hyppiminen, piippaus ( jos patoaa) yleensäkkin häröily. Näitä on niin monia, ei voi sanoa näin yleisesti, koska joka koira on yksilö, ja ilmentää omalla tavallaan turhaumaa ja sijaiskäyttäytymistä.

Tuleeko sijaiskäyttäytyminen siis liiallisesta paineistuksesta vai siitä että koira ei tiedä miten reagoida kun kaksi viettiä vetää eri suuntiin?

Biologiassa opetettiin, esim että eläintä uhkaa vaara ja samalla vaikka saalis lähtee nenän edestä karkuun niin kun kaksi viettiä vetää kahteen suuntaan=hämmennys=>sijaistoiminto, vaikkapa nukkumaan meneminen :'D

Meijän Coma kun se juoksee jonkun toisen koiran kanssa se näykkii toista koiraa periistä ja takajaloista aivan kuin saadakseen sen liikkelle. Sitten jos toinen koira juoksee liian kovaa ja Coma jää kauemmas juostessa niin se kun pääsee koiran lähelle se vähän niinku räjähtää, eli rupee rähisemään.

En tiedä yhtään menenkö puihin, joten odota että joku fiksumpikin saa sanottua asiansa, mutta toisen komentamiselta tuo näykkiminen kuulostaa ja turhaumalta tuo räjähdys, kun ei saakaan kiinni.

Muokattu viimeksi: 15.09.10 18.06
15.09.2010 18.33
019952730_r
Lohja

Liiallinen paine aiheuttaa sijaiskäyttäytymistä, se on varmaa. Sijaiskäyttäytymistä voi aiheuttaa myös epävarmuus, kun koira ei tiedä että onko tuo mahdollinen uhka vai saalis kenties??

vaikea on sanoa, näkemättä koiraa. Yleensä saaliskoira hepuloi, kimittää piippaa hyöriipyörii. Nuppi ei kestä saalisviettiä, se purkautuu tavalla tai toisella.

Norman sijaistoiminta on rapsutus. Jos liian kovasti paineistaa, istuu ja rapsuttaa.

saalisviettiä ( juoksee, näykkii) ja turhautuminen. ( ripaus dominanssia) Pennuilla johtaa yleensä lopuksi kunnon pamahdukseen leikkitoverin kanssa:)

Muokattu viimeksi: 15.09.10 18.36
15.09.2010 18.34
021056777_r
Biologiassa opetettiin, esim että eläintä uhkaa vaara ja samalla vaikka saalis lähtee nenän edestä karkuun niin kun kaksi viettiä vetää kahteen suuntaan=hämmennys=>sijaistoiminto, vaikkapa nukkumaan meneminen :'D

Se on konflikti, kun kaksi eri viettiä vaikuttaa eli viettiristiriita. Se on sitten koirasta kiinni miten se reagoi. Jos vaikka kaksi täysin erilaista viettiä vaikuttaa (vaikka väitämiskäyttäytyminen ja reaktiivinen aggressio). Koira voi ilmentää reaktiivista aggressiota ja väistämiskäyttäytymistä samaan aikaan. Eli vaikka haukkua ja valmistautua pakenemaan samalla.

Tai vaikkapa jos ohjaaja pakottaa koiraa ja se herättää koirassa väistämis- ja puolustuskäyttäytymistä, mutta koska ohjaaja on koiraa ylempänä koira ei ilmennä reaktiivista aggressiota ohjaajaa kohtaan vaan se purkaa aggressionsa maalimeheen. Tämä on siis toissijainen kohde.

Tai sitten kyseessä on kaksi yhtä voimakasta vastakkaista viettiä jotka kumoaa toisensa. Sillon koira ei ilmennä kummastakaan viettikäyttäytymistä mitään vaan se tekee jotain ihan muuta kummalista.

16.09.2010 09.46
000055757_r
Dannylla ei vielä mitään viettiä oo ilmenny, mutta sille tulee vartiointivietti ja laumavietti ja puolustusvetti luultavasti. Ainakin edellisellä pystiffillä oli niitä.
05.10.2010 16.03
021050722_r

Osaava maalimies ei lähde treenaamaan ei rek tai sekarotuista koiraa lajiin!

06.10.2010 09.42

Löytyny meidänkin nartulta uus vietti. Maya on aina ennen suhtautunut noihin mun lukuisiin jyrsijöihin mielenkiinnottomasti mutta viimeaikoina niistä kiinnostunut ja kissaa se jahtas muutaman metrin sisätiloissa. Juoksevan koiran/kissan/jäniksen perään se lähtis mielellään ja tämän perusteella arvelin että jos se jotain kun on näkee kun on vapaana niin sehän lähtee perään.

Sitten tulikin tositilanne, Maya oli irti muutaman metrin päässä musta kun se näki että kissa juoksi meidän ohi noin kymmenen metrin päässä ja näin kuinka Maya sadasosasekunnissa jännitti kaikki lihaksensa että nyt mennään. Huusin sille ei ja sen loikka pysähty kun seinään ennenkun aikoikaan ja siinä se pysy kärppänä sen kissan suuntaan. Olin kyllä yllättynyt kun se on semmonen luupää yleensä :D

Mayalta löytyy suojeluvietti, se ei räyhää kaikelle vaan on hyvin harkitseva ja rauhallinen. Yleensä ilmottaa mulle epäilyttävistä äänistä yms, mutta jos on tilanne hiukan uhkaavampi niin hyppää uhkaa kohti vahtihaukun kera :)

Ja laumaviettiä löytyy, olen sen kärsivällisellä koulutuksella saanut väheneen aivan huimasti siitä mitä se joskus oli. Oikeastaan ainoa itselleni todella haastava asia Mayassa on ollut sen vahva oma tahto varsinkinsen halussa pitää lauma koossa. Muuten se on viileen rauhallinen mutta auta armias jos joku ''laumatoveri'' katoaa sen näkyvistä :D Yksinolon kanssa ei silti ole mitään ongelmia, on hiljaa ja tuhoamatta mitään yksinään.

06.10.2010 11.29

Tungenpa minäkin lusikkani soppaan, kiinnostava aihe.

Kyllä tuota lisääntymisviettiäkin voi käyttää koulutuksessa, kuten Jyrki miettikin :P Tosin ei mitenkään helposti :D Mutta Sysi on hyvin kiinnostunut nartuista ja niiden avulla on harjoiteltu sekä hallintaa, että käytetty narttuja palkkana.

Esim1: koirapuistoon pääsee vasta kun tekee toivotusti ja jo puiston näkeminen nostaa kierroksia. Aluksi kierrosten nousu teki koirasta hermostuneen; se ei olisi malttanut totella käskyjä kunnolla, mutta en päästänyt ennen kuin teki keskittyneesti. Pikkuhiljaa vaadin enemmän, ja nykyään tekee esim. mallikasta seuraamista koska tietää että palkaksi pääsee vasta.

Esim2: Joskus hoitokoira oli kiimassa. Sitä käytin treeneissä niin, että palkaksi pääsi luo ja käskystä piti tulla takaisin. Tässä siis vahvistui hallinta: koiralle oli kannattavaa totella ennen, jotta pääsi nartun luo, ja nartun luota piti tulla. Jos ei tullut heti >ärähdys ja pakote ja joutui yksin eroon minusta ja nartusta. Aika nopeasti oppi että sieltä on myös tultava heti kun käsketään, toisaalta tässä auttoi että luoksetulo oli muutenkin jo opetettu mahdollisimman varmaksi, esim. jäniksen perästä.

Sitten tuosta paimennusvietistä vielä. Ei se aina ole niin, että koira kyllä söisi paimennettavan jos vain saisi. Nimittäin monet karjakoirat esim. annetaan kasvaa samassa tilassa karjan kanssa ja leimautuvat niihin, koira ohjaa niitä lempeästi mutta ei vahingoita ja karja tottelee mutta ei varsinaisesti pelkää kuitenkaan. Ja jos koira leimautuu jo pennusta, on ihan sama onko laji jänis, kissa vai rotta. Esim. Nepalissa koirat olivat sulassa sovussa kanojen kanssa koska olivat tottuneet niihin pennusta asti. Monet ajokoiratkin ovat kanin kanssa kaverukset, vaikka jahtaavatkin villijäniksiä.

Sysissä on paimenkoiraa ainakin vähän ja se näkyi näykkimisenä pentuna, yritti paimentaa minua jaloista jos kuljin liian lujaa tmv, yritti jahdata kaikkea liikkuvaa haukkuen (tässä kaksi tapaa: toiset koki saaliina, toiset uhkana jotka pyrki haukkuen häätämään pois). Mutta myös saalisviettiä ja riistaviettiäkin jonkin verran, ois lähtenyt mielellään eläinten perään ja etsinyt niitä myös.

Kuitenkin kun otin (koiriin tottuneen) kanin hoitoon, en antanut jahdata sitä. Hallintaa vain ja auktoriteettia. Luvan kanssa sai kuitenkin "paimentaa" kania, mutta hallitusti niin, että pienintäkin käskyä oli uskottava. Tuon se olisi voinut syödäkin poissaollessani.. Sen sijaan kun paimenkoira paimentaa tuttuja kohteita, esim. toisia koiria, ihmisiä, tai lampaita joihin on leimautunut, se EI vahingoita niitä. Paimenkoirat on jalostettu niin. Johan se olisi huono asia jos lampaat menisi parempiin suihin sillä aikaa kuin omistaja selkänsä kääntää..

Minusta kaikkea voi käyttää koulutuksessa mikä koiraa vain motivoi. Kunhan on eettistä sekä koiraa, että muita ihmisiä/eläimiä kohtaan. Esim. itse käytän palkintona vapaaksipääsyä, jäniksen jahtaamista luvalla, toisen koiran luo pääsyä, merkkaamaan pääsyä jne. perinteisten palkitsemisten lisäksi. Tietysti pitää tehdä hallitusti, en päästäisi esim. riistan perään jos koira ei tulisi heti kutsusta takaisin. Mutta hallinta kasvaa hyväksi ja koira oppii tottelemaan korkeassa vireessä, ja oppii että totteleminen on sille itselleen kannattavinta kun se saa tehdä sitä mitä eniten haluaa palkintona tottelemisesta. Mutta koira ei saa "ostaa" vapautusta itse; esim. alkamalla tekemään temppuja ja vapauttamalla itse itsensä, vaan mustavalkoisesti omistaja päättää.

Kyllä ainakin Sysille kaikkein motivoivin asia on liikkuvan saaliin perään pääsy. Se ei silti ole tullut "hulluksi" saalisvietin hyödyntämisestä, päinvastoin kun sitä saa purkaa hallitusti ja koiran hallitsee, se ei itsenäisesti pura sitä. Sysi ei näennäisesti reagoi esim. liikkuviin asioihin ja lentävään palloon, koska se on ehdollistettu että vasta luvalla pääsee perään. Normaalisti se ei välitä niistä, tai ottaa kontaktia minuun, mutta kun lupa kuuluu niin silloin vietti purkautuu ja se näkyy ;)

Kyllähän koirat patoavat luonnossakin, ja jopa tokossa, esim. noudossa tätä käytetään.

06.10.2010 17.11
022379090_r
Eura

Sirultahan löytyy erittäin voimakas metsästysvietti. Se tuli jo huomattua pentuna kun lähti 7k kuukauden iässä peuran perään. Oli lenkillä vapaana ja peura meni tien yli suoraan edestä. Hiukan aikaa katsoi,että mikä toi on,mutta sitten otti jalat alleen,ja seuraavana aamuna koira löytyi naaputin oven pielestä.

Edelleen sillä on erittäin kova metsään meno halu,ja on jo muutaman ketunkin saanut. Nyt kun olaan verijäkeä kokeiltu,niin on siinä jo todella hyvä',kokeiltiin ensimmäisen kerran viime maanantaina,eikä poikennut reitiltä kertaakaan,kulmiin pysähtymistä tai niissä maajutuissa täytyy vielä pysähtymistä harjoitella.

Joten Sirulta ei ainakaan minun mielestäni löydy muuta viettiä kuin tämä hirveän voimakas metsästysvietti.

07.03.2012 17.47
022544666_r
Kemijärvi

Kuinkakohan kova metsästys vietti tälle pennulle tulee? emme ole ajatelleet muuta kuin seurakoiraksi ...

Emä: Lapinkoira

Isä: Laika-pystykorva 

Muokattu viimeksi: 07.03.12 17.48
http://marska-bblog.blogspot.com
07.03.2012 17.55
022708867_r
Helsinki
Kysymys, miksi ottaa seurakoiraksi sellainen jonka rodut on tiedossa ja tiedetään ettei oo toinen puoli ihan mitenkään välttämättä seurakoiramaisimmasta päästä? Ja sitten vielä kysellään että paljonkohan sitä viettiä tulee? Voihan sitä liinalla lenkittää, ja luoksetuloa opettaa, mutta vähän hämmentää silti.
07.03.2012 19.09
Tulin vain kattelemaan mitä mindi täällä kirjoittelee
07.03.2012 19.15
022708867_r
Helsinki
Uskon! Sen se kyyläämisen himo teettää!
07.03.2012 19.28
Voin myydä teille pullotettua viettiä XD
07.03.2012 19.43
Zombie kirjoitti:
Voin myydä teille pullotettua viettiä XD

Hahaa, arvelinkin jotakin tälläistä. Hauskaa :D

Muokattu viimeksi: 07.03.12 19.44
08.03.2012 10.11
Ei vielä kirjoitti:
Kuinkakohan kova metsästys vietti tälle pennulle tulee? emme ole ajatelleet muuta kuin seurakoiraksi ...

Emä: Lapinkoira

Isä: Laika-pystykorva

Luultavasti aika kova. Riippuu vanhempien riistaviettisyydestä, mutta koska isä on kokonaan metsästysrotuinen ja useimmilla lappalaiskoirillakin riistaviettiä on enemmän tai vähemmän, sun kannattaa varautua siihen että koirallasi on riistaviettiä keskiverto seurakoiraa enemmän. Rodut ja niiden ominaisuudet silmälläpitäen, todennäköisesti sun koirallasi on ainakin taipumus ja into "pölläytellä" riistaa eli ajaa liikkeelle ja jahdata pätkän matkaa. Hallittavissa oleva juttu, mutta vaatii työtä esimerkiksi luoksetulojen ja irti pitämisen opettelussa.

Mulla on kaksi puhdasta suomenlapinkoiraa, joista toisella on riistaviettiä sekä päätä ja sitkeyttä toimia riistan kanssa niin, että ilman paukkuarkuutta se olisi pienellä hiomisella täysin toimiva lintukoira. Pölläyttää ja haukkuu myös jänikset, peurat, oravat, ketut jne. Toinen haukkuu ja pölläyttelee riistaelukat mutta ei omista yhtä hyvää päätä toimia riistan kanssa. Lisäksi tiedän useamman metsästyskäytössä olevan lappalaiskoiran. Vastaavasti tiedän niitäkin, joilla taipumus lähteä riistan perään on olematon tai ainakin hyvin helposti kitkettävissä.

Varmaksihan ei pennuista voi ikinä tietää. Se voi olla kovinkin riistaviettinen, tai sitten ei ollenkaan. Riippuu niin monesta jutusta.

14.03.2012 17.44
Ritulla on kaivamis vietti aika kova koska cairn rotu on ennen ollut rotta koiria
14.03.2012 17.47
^ Ei ole olemassa sellaista viettiä kuin kaivamisvietti Täältä pystyy tarkemmin tutustumaan koiran eri vietteihin.
14.03.2012 18.53
021795205_r
Pori

Meillä on kans Monalla tosi vahva toi kaivamisvietti ja nyt uutena tullu kukkoiluvietti

Ei vaiskaa. Vahvimpana tolla taitaa olla puolustus ja toisena alkanu huomaamaa saalistusviettiä ku on alkanu linnut ja muu liikkuva kiinnostaa aikatavalla ja ilmeisesti myös sitä riistaviettiä mikä nyt lähinnä lelujen tappamisena kun ei onneks ole saanu vielä mitää elävää kiinni.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti