Koiran selätys, väärin vai oikein? - Sivu 18 (Koirat > Koirien koulutus)

15.06.2013 11.58
022643924_r
Kemi

Joo ei tietenkään koirasta robottia saa, mutta suurimmilta osin hallintaan. Esimerkkinä tällainen tapaus; Eräs ruskea nöffi juoksi pyöräilijän perseeseen kiinni. Syyksi sanottiin suuri vartiointivietti ja se, että se provosoitui muiden koirien vahtihaukusta. Koira on hyökkinyt ennenkin ohikulkijoita päin.

Voisiko tämän koiran kouluttaa hillitsemään tätä viettiä. No voi. Tai oikeastaan aika pakkokin, koska koira on vaaraksi muille.

Herder, heeler, biter, protector. And her dogs.
15.06.2013 13.48
022465029_r
Lahti
Gizmo kirjoitti:

Ja ei herranjumala nytten, ihan on tosiasia ettei kaikkea voi ratkaista, onkohan nyt tullut katsottua liikaa koirakuiskaajaa tms.
Heti haukutaan omistaja laiskaksi jos jotain ongelmaa ei vaan voi rotuvietin takia ratkaista.. hyvin outoa

Totta.

Russkaya Psovaya Borzaya, Borzoi, Russian Wolfhound, Venäjänvinttikoira A-S Yuli-Anna eli Mila
15.06.2013 13.56
022465029_r
Lahti
Tilli kirjoitti:

Mie olen kasvanut laumisten kanssa ja todennut että sen voi kouluttaa jos vaan jaksaa. Vanhempieni nykyinen laumis pysyy metsälenkeillä lähellä eikä lähde huitelemaan, mutta ei se ole satavarma. Kyllä se on joskus lähtenyt reviirintarkastusreissulle. Mutta tätä koiraa ei sen liiemmin olekaan koulutettu.

En siis kivenkovaan väitä olevani oikeassa, uskon vain siihen mahdollisuuteen että minkä vain voi kouluttaa jos vaan tekee hitosti töitä ja oikealla, ko. koiralle sopivalla metodilla. Voin olla hyvinkin väärässä mutta emmä tätä mahdollisuutta kiellä : P

Olipahan miunkin lapsuudessani laumis, ja pihamme ei ollut aidattu mutta koira teki reviirintarkastus kierroksen lähes joka pv. Mutta eipä tuo ollut mikään kauhean koulutettukaan, mutta kiltti se oli, lukuun ottamatta sitä kun louskas minuu kasvoista ja ''puri'' ranteesta eihän se tosissaan ollut mutta käsi olis varmaan mennyt mukana jos olis ollut joku ''tappokoira''. Mutta kyllä, piti tehä töitä saakeli että se edes oppi istumaan, joten voi vain kuvitella mikä ''härkä''pää oli kyseessä, ja silti sen sai ''koulittua'' rauhalliseks laumikseks. Kyllä kun töitä tekee ja apua kysyy niin silläkin pääsee jo pitkälle.

Russkaya Psovaya Borzaya, Borzoi, Russian Wolfhound, Venäjänvinttikoira A-S Yuli-Anna eli Mila
16.06.2013 09.48
022696102_r
Paimio

Mielestäni selätys on väärin, koska oman kokemuksen mukaan siitä ei ole mitään hyötyä. Kyllä koiran silmistä näkee, että se ei ymmärrä miksi joku painaa sen yhtäkkiä maahan. Eri asia on vaikka käskeä koiraa pysymään maassa, niin että se rauhoittuu (jos tuo auttaa). Jos pitää selätystä/maahan käskemistä opetuksena, niin se on kuitenkin harhaluulo. En keksi nimittäin mitään tilannetta missä selätys voisi olla koiralle 'opettavainen.'

pk collie Kira
16.06.2013 11.23
022248089_r
Lahti

Ei se olekkaan opettavainen muutoin, kun siis tämä "opetus tapahan" lähtee susien omasta alistustavasta.. että toinen laitetaan maahan (koirien kohdalla) rähinöimällä kylläkin, ihmiset tekevät sitä vain pitelemällä rintakehän päällä kättä, ainakin toivoisin, ettei siis rajumpia(?)
Kyllä meillä ainakin tuosta yhdestä ja ainoasta riiviöstä näkee että se rauhoittuu vain siten ja sille pitää näyttää että ihminen on sen yläpuolella (kiitos entisen kodin, siellä kun sai olla rinsessa ilman mitään kuria/opetusta tuon käytöksen perusteella..)

Lauman ainoa uros ja tainnu vähän pissi noussa päähän ;) no eii, ihana herrasmies <3 <3
16.06.2013 11.46
022689038_r

Joo ei toi missään nimessä ole järkevä koulutusmenetelmänä, koska nykyaikana on jo tehty paljon lisää tutkimuksia ja toi vankeudessa pidettyjen susien tutkimus on kaikin puolin harhaanjohtava. Eli selätys ei siis ole koulutusmenetelmänä kovin fiksu. Täällä onkin ollut enemmän puhetta villin nuoren koiran rauhoittamisesta pitämällä aloillaan mitä on sekoitettu selättämiseen, vaikka eivät varsinaisesti sama asia ole. Jos villi pentu on vaaraksi ympäristölleen on mun mielestä ok pitää sitä aloillaan, varsinkin jos ei sanaa usko eikä rauhoitu muilla keinoin. En miellä tätä selättämiseksi, koska itse ainakin pidän koiraa pääsääntöisesti aloillaan niin, että koira seisoo ja vain harvoissa tilanteissa joudun maahan asti laittamaan, kun riehuminen ei ota loppuakseen.

Selätys tapana näyttää koiralle "koiran paikka" on vähän pöljä, koska..
Koirat eivät ole susia, susia tutkittiin vankeudessa, on tutkittu, että koirat pyrkivät hallitsemaan olemassa olevia resursseja, sudet menivät selälleen alistuen omasta tahdostaan yms.

Ja pidän hassuna ajatusmallina koittaa nähdä omistajaa "johtaja koirana", koska on myös tutkittu, että eri lajit eivät laumautuisi keskenään ja ihmisen ja koiran suhde ei ole samanlainen, kun kahden koiran välinen suhde. En usko, että koira näkee ihmistä toisena koirana, joten en myöskään usko koiran näkevän ihmistä ns. johtajana. Itse näen asian niin, että on koulutettuja ja kouluttamattomia koiria. Kouluttamattomat ovat niitä, jotka ovat vailla sääntöjä ja ihminen näkee koiran ns. ongelmakoirana, kun sille ei ole kerrottu miten toimia. Ja nämä ovat sitten ilmeisesti myös niitä "johtajia". Ja hyvin koulutettua pidetään sitten ihmisen "alamaisena". Koira toimii parhaaksi näkemällään tavalla ja mikäli se näkee meidän haluamat asiat kannattavana se tekee niitä asioita. Enkä usko sen liittyvän millään tapaa mihinkään johtajuusteorioihin mitkä istuvat todella tiukassa koiramaailmassa.

http://pomputtaa-rontti.blogspot.com
16.06.2013 12.03
022248089_r
Lahti

Juu, en mie niinku johtaja halua olla, vaan ylemmässä arvossa juurikin sen takia että minua sitten totellaan ja onhan tuo selätys sitten aika väärä sanakin joo kun noin ajattelee.. Kun miekin tosiaan vaan kättä pidän tämän nuoren villin rintakehän päällä rauhoittaakseni sen eri tilanteissa mitä nyt vastaan tullut.

Lauman ainoa uros ja tainnu vähän pissi noussa päähän ;) no eii, ihana herrasmies <3 <3
16.06.2013 12.10
022689038_r

Jep, helposti sotketaan selättäminen ja se villin pennun rauhoittaminen. Koska vaikkei koiraa muuten koulis ja selättäis niin mun mielestä varsinkin isompi pentu on parasta rauhoittaa mahd. nopeasti villiintymisestä, ettei satu mitään. Eriasia on, jos riehuminen tapahtuu metsässä niinku meidän kakara tekee usein et juoksee kanervikossa hullunlailla. Mutta jos sama hepuli tapahtuu sisällä asunnossa niin se pitää kyllä pysäyttää jo ihan sen takia, että siinä voi käydä hullusti.

16.06.2013 19.46
022664329_r
Hyvinkää
Gizmo kirjoitti:

Juu, en mie niinku johtaja halua olla, vaan ylemmässä arvossa juurikin sen takia että minua sitten totellaan ja onhan tuo selätys sitten aika väärä sanakin joo kun noin ajattelee.. Kun miekin tosiaan vaan kättä pidän tämän nuoren villin rintakehän päällä rauhoittaakseni sen eri tilanteissa mitä nyt vastaan tullut.

Mutta tämähän juuri tarkoittaa sitä, että sinä juuri haluat olla johtaja, ohjaaja koirallesi.

Koira ei ole susi, mutta se on silti yhtä kaikki laumaeläin. Jotta lauma toimisi tarvitsee se itselleen jonkun, joka sitä hallitsee - enemmän tai vähemmän. Itse asiassa saman tyyppinen ilmiö löytyy myös ihmisistä; perheissä aikuiset ovat johtajia; he hallitsevat ja ohjaavat lapsia oikeaan suuntaan. Työpaikalla pomo on johtaja; pitää pakan koossa. Johtajana olo ei ole synonyymi jatkuvalle dominoinille.

Ihminen johtajana on se, joka rauhoittaa villin pennun, jotta tämä ei teloisi itseään. Vaikka koira ei pidäkään ihmistä koirana, samankaltaisena lajitoverinaan, odottaa tämä silti omistajaltaan ohjausta (=johtajuutta.). Mikäli koira ei saa tarvitsemaan (=paikkaansa laumassa), eikä omistaja kykene tarjoamaan ohjausta, muuttuu koira epävarmaksi. Koira ei mieti johtajuusongelmia kuten me ihmiset, vaan kaikki sen reaktiot, toiminnat ja laumakäyttäytyminen on sen luontaista toimintaa.

Muokattu viimeksi: 16.06.13 20.22
http://vuorenvarmanvillikissa.blogspot.fi/
16.06.2013 20.19
022248089_r
Lahti

Tiedän tiedän.. täällä nyt vaan risteää nämä mielipiteet kaikilla, kukaan ei ole oikeassa tai no sanotaanko että kaikki on oikeassa :D 
Olen kyllä siis .ns "laumani johtaja" jos sen niin ajattelee, kyllä nää minua tottelee ja lopettaa leikit, riehut ja kaikki yhestä komennosta jne.

Uusi tulokki onkin nyt työn alla.

*muoks sen verran ettei ois pitäny siis ottaa niitä susia puheekai tähän olleskaan, eri tyylit niillä kyllä on tyystin.

Muokattu viimeksi: 16.06.13 20.20
13.10.2013 17.43

Onko oikein selättää erittäin kovapäinen ja dominoiva 1,5-vuotias labradorinnoutajauros, joka kulkee häntä korkealla taivahissa ja niskakarvat pystyssä (etenkin toisten koirien lähettyvillä)?

Onni haastaa omistajaa yleensä niin, että jonkin ihan peruskäskyn toteuttamisen sijaan alkaa hyppiä päin (38 kg!!), purra käsiä, murista ja haukkua. Tätä tapahtuu tosin aika harvakseltaan, yleensä häiriössä ja pienessä paineessa. Kun koiran käytöksessä ei ole mitään tolkkua ja käskyt kaikuvat kuuroille korville, onko oikein painaa koira jämäkästi maahan ja pitää se siinä niin kauan, kunnes on vähän rauhoittunut ja "kohtaus" on ohi? Miten itse toimisisit kyseisessä tilanteessa?

Tänään olimme viettämässä koulutuspäivää ja kurssin ohjaaja joutui selättämään Onnin. Painoi jämäkästi ja asiallisesti sen maahan, ei käyttänyt ääntä eikä lyönyt koiraa. Painoi vain maahan.

13.10.2013 19.43
022479784_r
Joensuu

Wilman kanssa samoilla linjoilla. Koira ei oo demokraattinen ja omakohtaisestakin kokemuksesta voin sanoo, että siitä jos koira on samalla tasolla ihmisen kanssa tai ylempänä, ei tuu mitään hyvää. Ei koira osaa toimia tai tiiä miten toimia jos ei ihminen sitä opasta eli johda.

Enskan joutu nuorempana ''selättämään'' tai rauhottamaan kun meni kierrokset vähä yli.. Johtu murrosiästä ja yleisestä kouluttamattomuudesta

Tää systeemi perustuu kilpailuun,entä jos ei jaksais enää kilpailla? Meidän kahleet vaanii valepuvuissa,todistukset,odotukset,palkankorotukset. Totuus länsimaisissa itsemurha luvuissa. Tää on Happy Meal-versio todellisest onnesta.
15.10.2013 19.19
annaw kirjoitti:

Onko oikein selättää erittäin kovapäinen ja dominoiva 1,5-vuotias labradorinnoutajauros, joka kulkee häntä korkealla taivahissa ja niskakarvat pystyssä (etenkin toisten koirien lähettyvillä)?

En selättäisi koiraa, varsinkaan jos sen kanssa joutuu painimaan. Itse olen vain ottanut salaman pannasta kiinni ja pitänyt paikallaan jalkojenvälissä, kunnes rauhoittuu. Sitten kehu ja vapaaksi päästäminen.

(Haastavan rodun edustaja voisi purra jo tuossakin tilanteessa, joten edes pannasta pitäminen ei sovi kaikille. )

Jotkut kyllä pystyy selättämään koiran niin, että se tehoaa ja ne oppii siitä. Mutta jos pitää kysyä täällä palstoilla, että kannattaako selättää, niin silloin ei ole tarpeeksi perillä koiran käytöksestä, jotta kannattaa lähteä selättämään.

15.10.2013 19.38
022689038_r

En näe selättämiselle mitään syytä. Jos oma riehuu otan pannasta kiinni mut selättäminen koulutusmetodina on melkoisen vanhanaikaista eikä järin fiksua. Jos koira riehuu niin et on vaaraksi muille tai itselleen niin rauhallisesti hiljaa kiinnipito voi olla tarpeellista. Silloinkin selälleen kääntö vain jos ei muulla tavalla pysy mitä kyllä epäilen. Luulisin et pannasta kiinnipito riittäisi. 

Ja meillä on ollut tuollaisia samanlaisia tilanteita selätys ei silti kuulosta järkevältä. Ja toivottavasti itse tiedät mielipiteesi kun annat koirasi toisten painikaveriksi itse en suostuisi moiseen. Älä anna muiden tehdä koirallesi mitään mistä et ole itse täysin varma ettet joudu katumaan myöhemmin. :)

15.10.2013 19.43
022664329_r
Hyvinkää

Selättämisessä tulisi muistaa, että selättäminen on dominointia. Dominoiminen eläinmaailmassa on taas paikkansa hakemista, "kukkoilua", jota omistajan ei mielestäni tarvitse eikä edes tulisi harrastaa. Ne säännöt tulee selvittää koiralle paremminkin ja mielestäni jos selättämiseen joudutaan alentumaan, on peli silloin menetty jo aika päivää sitten. Silloin omistajan tulisi miettiä, että missä on menty vikaan jo paljon aikaisemmin.

http://vuorenvarmanvillikissa.blogspot.fi/
15.10.2013 21.15
022666244_r
Joensuu
Wilma kirjoitti:

Selättämisessä tulisi muistaa, että selättäminen on dominointia. Dominoiminen eläinmaailmassa on taas paikkansa hakemista, "kukkoilua", jota omistajan ei mielestäni tarvitse eikä edes tulisi harrastaa. Ne säännöt tulee selvittää koiralle paremminkin ja mielestäni jos selättämiseen joudutaan alentumaan, on peli silloin menetty jo aika päivää sitten. Silloin omistajan tulisi miettiä, että missä on menty vikaan jo paljon aikaisemmin.

Aamen. Koira tarvitsee johtajan, joka opettaa sen elämään tämän yhteiskunnan pelisääntöjen mukaisesti ja opastaa käyttäytymään sopivalla tavalla erinäisissä tilanteissa. Johtajan, joka näyttää koiralle että ei tässä mitään hätää ja homma on hanskassa. Tähän voi olla tarpeen käyttää myös fyysisiä pakotteita, mutta en näe, että varsinaiselle dominoinnille pitäisi olla tarvetta.

Selättämisen perusteleminen "luontaisena tapana toimia" tai "niin ne sudetkin tekee" on täysin epävalidia argumentointia. Sudet eivät ikinä pakota toista alistumaan vaan toinen osapuoli alistuu nimenomaan itse. Ne 1950-luvun puolivälin jälkeen tehdyt tutkimukset, joista yhä elää termit alfapari ja omegasusi ja vanhanaikaiset käsitykset johtajuudesta, perustuvat tarhasusien tarkkailemiseen, joiden koko laumarakenne on täysin epäluonnollinen. Tämä taas heijastuu eläinten käyttäytymiseen.

// niin ja mä haluaisin nähdä sen henkilön, joka kykenee saamaan Muuran kokemaan itsensä 'alempiarvoiseksi' ja kunnioittamaan selättäjää sen selättämisen myötä. Not gonna happen.

Muokattu viimeksi: 15.10.13 21.22
17.11.2013 21.45
impersonal kirjoitti:

Törmäsin hienoon sanontaan, Konrad Most näin on ilmeisesti joskus oivaltanut. Koiran käyttäytymiseen tulee puuttua kun se on kanantappoaikeissa, ei vasta sitten kun se on jo tappanut kanan.

Indeed. Mainiosti sanottu. Itse en selättämisestä näe mitään hyötyä, päinvastoin. Jos koiran kanssa tosiaan ollaan tilanteessa jossa se täytyy fyysisesti pakottaa paikoilleen, niin kannattaa aika vauhdilla miettiä missä on mennyt metsään ja mitä täytyy korjata. Miksi koira käyttäytyy niin kuin käyttäytyy. Onkohan kuitenkin kyseessä jotain muuta kuin perseilyä, syynä liian vähäinen liikunta/aivotyö ja sitä kautta energian purkaminen ei-toivottuun käytökseen, oma epäjohdonmukaisuus (käsiä näpsivää koiraa läpsäistään naamaan, jolloin siitä tulee koiralle aivan mahtava leikki! jne).  Onko koira epävarma jne. Erittäin usein taustalla on jotain, joka on parempi hoitaa pois ilman, että hoitaa vain oiretta eikä ongelman syytä.

Annaw:n tapauksessa olisin jo nopeasti vaihtanut kouluttajaa, nuori, muiden koirien seurassa kytkettynä hieman epävarma koira selätetään. Kun ongelman syy on ihan siinä, ettei elukalle olla rajoja opetettu ja sille koitetaan opettaa asioita liian kovassa häiriössä eikä koira kykene keskittymään. Häiriöt ilmeisesti laukaisi käytöksen, itse olisin vienyt koiran tässä tapauksessa kauemmaksi rauhoittumaan ja tullut pikkuhiljaa takaisin sen mukaan mitä koira sietää, jotta "kohtaus" ei toistu ja sitä kautta vahvistu. 

Se, että käskyt painuu kuuroille korville kertoo ainakin mulle sen, että ympäristössä on harjoitteluun liian paljon häiriötä ja ongelma poistuu siedättämällä häiriöön. Vaikka sitten niin, että pidetään alkutunnista se 25m etäisyys muihin koiriin ja pikkuhiljaa vähennetään välimatkaa. Jos tuntuu, että alkaa kierrokset nousemaan, niin lisää välimatkaa. Ennaltaehkäisy ja siedättäminen on koiralle reilumpaa kuin stressaavassa ympäristössä väkisin maahan painaminen.

Muokattu viimeksi: 17.11.13 21.47

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti