Gerbiilin liika lihavuus (Jyrsijät > Jyrsijöiden ruoka)

25.10.2010 21.52
Kuinka paljon teidän gerbsut painaa ? Itselläni ihan sopusuhtasia, mutta kaverini toinen gerbiili on joskus sopiva yht'äkkiä taas toisela kerralla lihava jne. Mistäköhän tämä johtuu? Kaverini antaa hyvin harvoin auringon kukan siemeniä noni pari kertaa viikossa.... Ruoka on pellettiä johon on sekoitettu omenaoscaria......
25.10.2010 22.15
Gerbiili on todella harvoin liian lihava. Kuten ihmisillä, ei gerbiileilläkään vaaka kerro koko totuutta. Jotkut gerbiilit ovat kooltaan pieniä ja niille 100g paino voi tuoda jo makkaroita kun taas iso gerbiili voi painaa hyvin 120g olematta liian lihava.
Jatkuvaan painonheittelyyn on todennäköisesti jokin muu syy kuin se, että gerbiili ahmisi liikaa herkkuja. Onko hampaat tarkistettu? Entä juomapullo? Jo pelkästään kuihtuminen laihduttaa nopeasti gerbiiliä. Ruokaa kannattaa lisätä vasta, kun edelliset on syöty. Silloin gerbiili ei valitse ruoasta pelkästään herkkuja.
25.10.2010 22.54
000053084_r

Lisäksi tuohon painoon voi myös vaikuttaa se sukupuoli (vaikka voi hyvinkin olla naaraita, jotka normaalimitoissa painavat enemmän kuin normaalimitoissa oleva uros).

Mutta meillä siis kaikki ovat tyttöjä ja painonvaihtelu niiden välillä on melkoista, ihan siitä syystä että ovat niin eri kokoisia ja muotoisia rakenteeltaan. Laitan tähän sen keskipainon, koska punnitsen nuo silloin tällöin (viikon, välillä kuukaudenkin välein) ja se paino saattaa "heitellä" parilla grammalla suuntaan tai toiseen.

Ame 78g (pysynyt aika lailla samoissa lukemissa syksyn aikana)

Inkku 73g (noussut peräti 7 grammalla alkusyksystä, saanut lisää lihasmassaa)

Nanni 80g (pysynyt aika hyvin samana)

Nilla 78g (hivenen hoikistunut)

Nata 76g (välissä oli pieni painonlasku, nyt taas nousi)

Nipsu 84g (nyt on hieman laskenut, alkusyksystä oli 91g)

Meillä ei ole yhtäkään lihavaa gerbiiliä eikä niillä ole edes läskiä yhtään. Osa on hieman hoikempia kokoon nähden mutta se on niille selvästi luonnollista (Nilla, nyttemmin myös Nanni). Noista tuntuu myös, ettei niihin oikein tartu mikään massa, niillä ei edes ole kauheasti lihaksia. Ne ovat samasta poikueesta. Ame ja Inkku ovat samassa laumassa mutta eri paikoista alkuperältään; Ame on varsin sopusuhtainen, hieman hoikka muttei mitenkään laiha, Inkku taas on hoikka mutta uskomattoman jäntevä ja lihaksikas tuon kokoiseksi ja näköiseksi.

Nata ja Nipsu ovat myös samasta poikueesta, Nata on pieni, hoikka ja jos mahdollista, vieläkin timmimpi kuin Inkku. Ihan uskomattoman tuntuinen kädelle. Nipsu on paljon isompi ja se on mielestäni todella hyvässä massassa, ja erinomaisen lihaksikas (vaikkei ihan yhtä paljon kuin Inkku ja Nata).

Meillä tuollaiset tällä hetkellä.

27.10.2010 16.33

Kaverini kävikin kysymässä eläinkaupasta syytä ja syyksi ilmeni se, että gerbiili saattaa alkaa kerätä "talvivarastoja" näin syksyllä. Vaikka asiasta ei ole vielä 100% varmuutta.

Vaihtoehtoja oli myös kasvain tai gerbiili olisi ollut tiineenä mikä kyllä suljettiin pois kun oli uros...

27.10.2010 18.02

Saanko nauraa? Ahahaahaa

Vai että talvivarastoja. Mitähän seuraavaksi, nukkuvat talviunia koko talven yli? Ja sitten ihmetellään, miksi eläinkauppiaan sanaan ei kannata luottaa..

Muokattu viimeksi: 27.10.10 18.02
27.10.2010 20.44
020631795_r
Taipalsaari
Eihän gerbut talvehdi? Hahahah! ;D Se kyl on totta että eläin kauppiaisiin ei ole luottaa...
Muokattu viimeksi: 27.10.10 20.44
28.10.2010 23.53
000053084_r

Talvivarastoja? Ahah. Olisi mielenkiintoista kysyä eläinkauppiailta lisää aiheesta.

29.10.2010 16.39

Tarkoitin, että on saattanut syödä enemmän kun on huoneessakin ilma viilentynyt.

Vaikka toki saattaa kuulostaa oudolta. Onko sekin sitten (vaikka ei tähän liitykkään) pelkkää valetta, että samoin kun ihmisille myös gerbsuille voi antaa tähän aikaa vuodesta vitamiinitippoja, kun jälleen syksy vaikuttaa??

ainakin kaverini gerbsut piristyi kummasti kun eläinkauppiaan ohjeistuksella antoi gerbsuille vitamiineja, kun oli viime aikoina nukkunut enemmän.....?

29.10.2010 17.52
000053084_r

^ Miksi söisi enemmän ilman viilentyessä, kun ei luonnossakaan kerää talvivarastoja?

Lisävitamiineja voi antaa esim. nuorille, kantaville, imettäville ja joissain tapauksissa myös sairaille gerbiileille. Mutta tuossa tapauksessa, että kaverisi gerbiili olisi piristynyt saatuaan vitamiineja, en usko olevan minkäännäköistä yhteyttä talven tuloon. Jos esimerkiksi ruoka on huonolaatuista ja siitä puuttuu tarvittavia vitamiineja, gerbiili on saattanut kärsiä vitamiininpuutoksesta ja piristyi ehkä sen vuoksi saatuaan tarvittavat vitamiinit kohdilleen.

29.10.2010 21.23

Ruoka on kyllä ihan monipuolista, mistä saa kaikki tarvittavat aineet gerbiilille.

Eläinkauppias sanoi, että näin syksyllä se voi vaikuttaa samanlailla gerbsuihin kuin meihin ihmisiin, että tarvitsee vitamiineja, ja niin asia näytti olevan. Onko siinä joku, että kaikki mitä eläinkauppiaat puhuu, on täyttä tiedottomuutta ja valetta? Eikö voi olla muka eläinkauppiaita jotka osaa antaa oikeita ohjeita eläimen hoitoon? On valitettavaa jos itse olet saanut huonoja kokemuksia eläinkauppiaista.

Mutta sitä samaa tietoa edelleen, mitä sinä ja esim. Eirami olette kertoneet, olen saanut eläinkauppiaalta.

29.10.2010 22.46
000053084_r
Bella kirjoitti:
Ruoka on kyllä ihan monipuolista, mistä saa kaikki tarvittavat aineet gerbiilille.

Minkä merkkistä ruoka on ja mitä se sisältää? Mistä tiedät että gerbiili saa siitä kaiken tarvitsemansa? Oletko perehtynyt gerbiilin ruokintaan ja ravintoaineisiin?

Bella kirjoitti:
Eläinkauppias sanoi, että näin syksyllä se voi vaikuttaa samanlailla gerbsuihin kuin meihin ihmisiin, että tarvitsee vitamiineja, ja niin asia näytti olevan. Onko siinä joku, että kaikki mitä eläinkauppiaat puhuu, on täyttä tiedottomuutta ja valetta? Eikö voi olla muka eläinkauppiaita jotka osaa antaa oikeita ohjeita eläimen hoitoon? On valitettavaa jos itse olet saanut huonoja kokemuksia eläinkauppiaista.

Ei toki kaikki ole tiedottomuutta, mutta valitettavasti useat eläinkauppiaiden kertomat "faktat" ovat huonoja tai vääriä. Eläinkauppias myy eläimiä ja niiden tarvikkeita saadakseen rahaa. Eläinten hyvinvointi ei aina ole etusijalla, vaikka niin yritetäänkin esittää, sehän on ihan vain myyntikikka. Lisäksi eläinkaupassa myydään monen eri eläinlajin virikkeitä ja ruokia, ja harvoin kauppias on perehtynyt riittävän hyvin niihin kaikkiin. Koirien ja kissojen ruokinta-asiat saattavat jotenkuten olla hallussa, koska niiden ruokia myydään kenties eniten, mutta harvalla kauppiaalla on oikeasti todella tarkkaa tietoa joka ikisestä lajista. Ja kuten sanoin, se syksyn tulo ei todellakaan välttämättä ole syy, miksi gerbiilisi piristyi saatuaan vitamiineja. Vai voitko kenties todistaa tämän jotenkin?

29.10.2010 22.55
020638575_r
Hämeenlinna

minusta gerbiilit eivät kyllä nuku talvi unta ja hei ei aina tarvi eläinkauppiaaseen luottaa vaikka ne luulee olevansa niin varmoja mutta kyllä gerbuil voi iskee kylmän paniikki eli ilmastonmuutos kun oon kuullut että ilmaston kylmeneminen tai lämpeneminen vaikuttaa gerbujen mielen tilaan siis saattaa gerbuil tulla yht äkkiä kylmän pelko ja siksi se täyttää mahan jotta pysyy lämpimänä =) mutta en silti vielkään usko kauheesti eläinkauppas tyyppeihin.

hei ja niin oon uus vaik toi mun naksu on kuolluu mut saan uuden pian =D

30.10.2010 01.13
000053084_r

^ Mikä ihmeen kylmäpaniikki? Mistä olet moisesta kuullut, kun minulle ei ole tuollaista tullut vastaan vaikka aktiivisesti pyörin gerbiilifoorumeilla ja näyttelyissä?

Ja muuten, gerbiili on laumaeläin ja sillä pitäisi olla kaveri. Jos sinulle tulee toinen gerbiili, ota sille laumakaveri saman tien.

30.10.2010 11.44
020638704_r
Hämeenlinna

siis toi naksun omistajan uus gerpiili tulee spiidin kaa samaan häkkiin niinkun naksukin sillon oli ennen kuin kuoli.

30.10.2010 13.37
020643382_r
Haapavesi

Täällä alkaa mennä jo tämä keskustelu sellaiseksi, että tuntuu muut tietävän paremmin toisten gerbiilien asioista, kun itse omistaja ! Sillä ruoan merkillä ei ole merkitystä, kunhan sisältää tarvittavat aineet. Pitääkö olla perehtynyt gerbsun ruokaan, jotta tietää et siitä saa tarvittavat aineet ja vitamiinit? Se riittää, että kysyy kauppiaalta, tai lukee kirjasta jossa on faktaa.

Jälleen, tuttuni on eläinkauppias ja sanoo, että ei eläinkauppiaaksi pääse tuosta noin vaan! Hän sanoi lukevansa(ja myös hänen työkaverit) asiasta ihan gerbiili yhdistyksen sivuilta ja niin myös muista lajeista luotettavilta tahoilta.

On väärin, että jos omassa lähi putiikissa ei tiedetä mitään eläinten hoidosta, niin sitten ajatellaan ettei kellään ole tietoa ja taitoa. Katsokaa asiaa myös muiden näkökulmasta!

Sitten ihan aiheeseen: Jos ruoan seassa on ak-siemeniä tms. niin gerbsu saattaa valita ruoan seasta vain ne parhaat omastamielestään. Kannattaa kokeilla karistaa siemeniä ja pähkinöitä jos ruoka sisältää sellaisia(?) KAnnattaa myös aina odottaa kunnes gerbsut on syöneet kaikki ruoat ja lisätä sitten vasta uusia. Niinkuin joku jo mainitsikin.

30.10.2010 13.40
020643382_r
Haapavesi
Ja sen verran vielä, vaikka se ei gerbiilille tyypillistä olekaan, mutta eräs tuntemani gerbiili hamstrasi ruokaa pesäänssä, ja siten pääsi lihoomaan.
30.10.2010 13.48

Ei ruokamerkillä tosiaan ole väliä, vaan sillä mitä se sisältää. Monikaan ei tiedä, että peruskaupan ruuat eivät ole hyväksi.

Ei siihen eläinkauppiaan työhön mitään eläintiedettä tarvitse, jotta pääsee töihin tai voi perustaa oman putiikin. Yleensä asia menee niin, että useimmissa eläinkaupoissa tietämys on erittäin vähäistä tai sitten sitä ei ole ollenkaan. Kerrotaanasioita jotka eivät pidä paikkaansa ja kaupitellaan vaarallisia tavaroita.

Ruuasta ei pidä karsia niitä ak-siemeniä tai pähkinöitä pois. Ruokaa ei lisätä, ennenkuin edellinen on syöty. Näin ei pääse tapahtumaan sitä "parhaimmat herkut päältä" syömistä.

30.10.2010 14.10
000104559_r

Eri yksilöiden välillä voi tosiaan olla suuriakin eroja. Meilläkin suurin naaras on ollut 127-grammainen. Ja se ei tosiaan ollut kuin hieman tukeva, eli lähinnä vain isokokoinen (näyttelyistäkin kommenttina oli lähinnä, että sopivassa massassa, mutta ei saa päästää lihoamaan) . Huomasi silti kyllä näyttelyissäkin, että urokseksi tuota aina automaattisesti luultiin, kun se asui yhdessä itseään pienemmän, samanvärisen uroksen kanssa (tähän taustana, että kyseistä naarasta yritettiin astuttaa useamman kerran, mutta kun se ei missään vaiheessa kantavaksi tullut, sai se lopulta kämppiksekseen yksin jääneen uroksen).

Kaikki muut naaraat meilläkin jäivät reilustikin alle sataan grammaan, samaten kuin osa uroksista.

30.10.2010 17.18
000053084_r
A kirjoitti:
Täällä alkaa mennä jo tämä keskustelu sellaiseksi, että tuntuu muut tietävän paremmin toisten gerbiilien asioista, kun itse omistaja ! Sillä ruoan merkillä ei ole merkitystä, kunhan sisältää tarvittavat aineet. Pitääkö olla perehtynyt gerbsun ruokaan, jotta tietää et siitä saa tarvittavat aineet ja vitamiinit? Se riittää, että kysyy kauppiaalta, tai lukee kirjasta jossa on faktaa.

Muut voivat hyvinkin tietää toisen gerbiilistä enemmän kuin tämä itse, jos näillä "muilla" on enemmän kokemusta ja tietoa gerbiileistä.

Ruoan merkillä on hyvinkin merkitystä, koska silloin voisin tarkistaa itse sen ravintosisällön. Ja kyllä, pitäisi olla perehtynyt gerbiilin ruokintaan jotta voi tietää, sisältääkö ruoka todella kaiken tarvittavan.

Kauppiaalta kysyminen nyt ei riitä alkuunkaan, he eivät tuskin mitenkään tiedä mitä kaikkea gerbiili tarvitsee. Ainoa kirja jossa on oikeaa "faktaa", on Gerbiilifakta, ja siinä ei muistaakseni mainita mitään gerbiilin ravintoaineidentarpeesta.

A kirjoitti:
On väärin, että jos omassa lähi putiikissa ei tiedetä mitään eläinten hoidosta, niin sitten ajatellaan ettei kellään ole tietoa ja taitoa. Katsokaa asiaa myös muiden näkökulmasta!

Olen kiertänyt varsin monta eläinkauppaa ihan eri puolilla Suomea, ja täytyy sanoa että todella harvassa tiedetään paljoakaan oikeaa tietoa jyrsijöistä.

A kirjoitti:
Sitten ihan aiheeseen: Jos ruoan seassa on ak-siemeniä tms. niin gerbsu saattaa valita ruoan seasta vain ne parhaat omastamielestään. Kannattaa kokeilla karistaa siemeniä ja pähkinöitä jos ruoka sisältää sellaisia(?) KAnnattaa myös aina odottaa kunnes gerbsut on syöneet kaikki ruoat ja lisätä sitten vasta uusia. Niinkuin joku jo mainitsikin.

Pähkinöitä ja ak-siemeniä ei saa kuitenkaan ottaa kokonaan pois, niitäkin tarvitaan. Mutta tosiaan tuo on tärkeää, ettei lisää ruokaa ennen kuin edelliset on syöty loppuun.

30.10.2010 20.35
020643382_r
Haapavesi

Minä olen lukenut tämän gerbiilifaktan ja lukuisia muita kirjoja, joissa olen nähnyt aivan samaa tietoa, eli faktaa.

Kyllähän muut voi tietää tietämättömän omistajan gerbiileistä enemmän, mutta jos on tietoa eli faktaa niin silloin se tuntuu todella halpamaiselta ja turhauttavalta,e ttä joku tulee neuvomaan. (en sano että näin olisi käynyt tällä palstalla)

Tuohon eläinputiikki asiaan nyt on turha mennä enää mitään sanomaan, se on tullut selväksi teidän osalta jo aika päiviä sitten.

Annan omille gerbsuille hyvää siemenseosta, jossa samassa on kaikki tarvittava. Minulle riitti kun luin kirjan, jossa oli kerrottu gerbilin ruokatarpeista ja kaikki aineet mitä se tarvitsee oli luoteltuna. älkää sanoko nyt, että tuskin sekään oli faktaa... Ja se riitti minulle. En ole sen kummemmin siihen aiheeseen perehtynyt.

Eikä sen ruoan tarvitse olla mitään Royal canin ruokaa ikään kuin (vaikkei sitä olekaan gerbsuille) Kunhan siitä ne kaikki aineet saa !

30.10.2010 20.48
000053084_r
A kirjoitti:
Kyllähän muut voi tietää tietämättömän omistajan gerbiileistä enemmän, mutta jos on tietoa eli faktaa niin silloin se tuntuu todella halpamaiselta ja turhauttavalta,e ttä joku tulee neuvomaan. (en sano että näin olisi käynyt tällä palstalla)
A kirjoitti:
Annan omille gerbsuille hyvää siemenseosta, jossa samassa on kaikki tarvittava. Minulle riitti kun luin kirjan, jossa oli kerrottu gerbilin ruokatarpeista ja kaikki aineet mitä se tarvitsee oli luoteltuna. älkää sanoko nyt, että tuskin sekään oli faktaa... Ja se riitti minulle. En ole sen kummemmin siihen aiheeseen perehtynyt.

Jos se on mielestäsi faktaa, niin haluaisin kuulla millä perusteella. Ja myös sen, mikä kirja oli kyseessä, sillä tasan ainoa luotettava gerbiilikirja on se Gerbiilifakta.

Nimittäin pelkästään se, että kirjassa kerrotaan gerbiilin ruokinnasta ja sen tarvitsemista ravintoaineista, ei tarkoita että kirja olisi oikeassa. Niin sinisilmäinen ei kannata olla, että uskoo kaikkeen painettuun tekstiin. Se oma maalaisjärki olisi hyvä pitää aina mukana näissä asioissa.

Toki voi olla gerbiilikirjoja, joissa on myös hyvää ja oikeaa tietoa, mutta miltei kaikissa kirjoissa on paljonkin virheitä. Virheelistä kirjaa ei tulisi myydä, varsinkaan kun on kyseessä eläin ja sen terveys ja hyvinvointi. Aloittelija ei esim. osaa aina erotella oikeaa väärästä, ja sitten ihmetellään että miten muka hoitaa gerbiileitään väärin vaikka teki kaiken kirjan ohjeiden mukaan.

Tämä nyt oli jo ihan OT, joten takaisin aiheeseen.

Afa, jos on tästä aiheesta vielä sanottavaa niin laitathan yv:tä, ettei sotketa koko ketjua. Minä kun en voi sinulle päin sitä laittaa koska sinulla ei ole eläimiä petsiessä.

30.10.2010 21.43
020640106_r
Hämeenlinna

ei pahalla mutta minusta tämä keskustelu menee jo hiukan riidan puolelle ei sillä ruuan merkilla ole väliä vaan siis mitä siinä ruuassa on. ainakin minun mielestä ja olen lähiaikoina ollut eläinkaupassa ja eläin kauppiaat kyllä puhuvat totta.

ja sen kylmän paniikin kuulinkin juuri eläinkauppiaalta kuin kysyin että pitääkö sitä ruuan määrää vaihdella vuoden ajan mukaan niin se vastasi että ei mutta talvella gerbiili saattaa kohdata kylmän paniikki ja se saattaa syödä enemmän kuin tavallisesti. =)

30.10.2010 22.47
000053084_r

^ Ei kai täällä ruokamerkistä ole puhuttu (ei riidelty, eri mielipiteiden kertominen ei ole riitelyä ;)?

Mutta siis en ymmärrä mistä eläinkauppias on "kylmäpaniikin" keksinyt. Jos sellainen olisi olemassa, niin todennäköisesti siitä kuulisi ensin todella asiantuntevilta tahoilta, kuten kasvattajilta, ei mistään eläinkaupasta.

30.10.2010 23.19
020640140_r
Hämeenlinna

Niin mutta siksi en juri uskonutkaan eläinkauppiaaseen kun kuulin tuon ja minustakin se kylmän paniikki voi olla outo mutta uskon että sellanen kyllä voisi jopa olla mutta oli ihan hämeenlinnan pekan akvaariossa ja sieltä sen kuulin.

31.10.2010 10.34

Ehkä se 'kylmä paniikki' ei ole mikään varsinainen/tieteellinen nimi sille.

Kyllähän tuo kylmyys voi alkaa vaikuttaa, ellei sitten ole pattereilla varustettu huone... Miksei se voisi olla ihan saman lailla, kun esim. luonnossa kun eläimet aistivat syksyn tulon niin alkavat kerätä varastoja, kun tietää ettei enää saa ravintoa tuosta noin vaan. Vaikka gerbiili onkin aavikko eläin, on niilläkin varmasti aistinsa.

Mutta syitähän voi olla lihoamiseen miljoonia, joten....

31.10.2010 11.08
020640106_r
Hämeenlinna

Aivan. =)

31.10.2010 15.37
000053084_r
Bella kirjoitti:
Ehkä se 'kylmä paniikki' ei ole mikään varsinainen/tieteellinen nimi sille.

Kyllähän tuo kylmyys voi alkaa vaikuttaa, ellei sitten ole pattereilla varustettu huone... Miksei se voisi olla ihan saman lailla, kun esim. luonnossa kun eläimet aistivat syksyn tulon niin alkavat kerätä varastoja, kun tietää ettei enää saa ravintoa tuosta noin vaan. Vaikka gerbiili onkin aavikko eläin, on niilläkin varmasti aistinsa.

No mutta edelleenkin haluaisin kuulla, miksi en ole ikinä kuullut edes mistään vastaavasta vaikka olen sentään pyörinyt esim. gerbiili.infossakin missä varmasti tulee esille miltei kaikki gerbiileihin liittyvä.

Sitä paitsi, alkaa jo hiukan haitata tuo - sana kylmä(n)paniikki on yhdyssana. Muutenkin kuulostaa sanana ihan kummalliselta - kylmä(n)paniikki? Eihän se edes kuvaa reaktiota jota se "tarkoittaa"?

31.10.2010 15.55

Tarvitseeko Ame aina muistuttaa 'pisteestä I:in päälle'?

Sitäpaitsi tarvitseeko tästä enää jauhaa, jos se sinua niin paljon ärsyttää ja kummastuttaa? Voi luoja..

31.10.2010 16.08
000053084_r

^ Minä tietääkseni osallistun keskusteluun, en "muistuta pisteestä i:n päälle", mitä sillä ikinä tarkoitatkaan.

Itsekin "jauhat" tästä aiheesta vaikka sinuakin selvästi ärsyttää, joten miksi minä en saisi? Minä vain ihmettelen miksi en saa vastausta tuohon, että olen kuullut jostakin "kylmäpaniikista" vain epämääräisissä olosuhteissa petsien foorumilla, missä joku kertoi kuulleensa tällaista joltakin eläinkauppiaalta joskus jossain. Ja sitten minun pitäisi heti uskoa?

EDIT Mutta joo, menee niin OT:ksi että lakataanko täällä tästä ihme kylmäpaniikista ja jatketaan jossain muualla jos on tarve? 

Muokattu viimeksi: 31.10.10 16.09
31.10.2010 16.24

No en ollut itsekkään mistään 'kylmä_paniikista' kuullut, mutta se nyt ei ole varmaan mikään virallinen nimi, vaan nimi jossa kauppias on yrittänyt kuvata tätä.

Mutta aivan yhden tekevää se minulle on. en jaksa enää jauhaa, eiköhän jokaisen mielipide ole tullut selväksi.

Ja se 'i:n päälle pilkku' juttu tarkoittaa samaa kuin pilkun viilaaminen jos sen tiedät.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti