Gerbiilin liika lihavuus - Sivu 2 (Jyrsijät > Jyrsijöiden ruoka)

31.10.2010 16.28
020640106_r
Hämeenlinna
Aivan jatketaan jostain muusta. =)
01.11.2010 14.49

Kuinka monta ak-siementä annatte gerbiilille päivässä? Onko ne pakollisia antaa joka päivä?

01.11.2010 15.04
020640106_r
Hämeenlinna

Minusta ei ole pakko antaa mutta minä annan joka päivä muutaman siemen. gerbut tykkää varmasti niistä paljon

01.11.2010 15.22
020643382_r
Haapavesi

Minä annan joka päivä 2 ak-siementä, en viitsi sen enempää antaa, lihoavat muuten...

Mitä ruoka merkkiä annatte?

Itse annan Supa Hamsteria, rotta pellettiä ja silloin tällöin omenaoscaria.

01.11.2010 15.28
020640106_r
Hämeenlinna

En muista mitä merkkiä meidän gerbsut syö, mutta se on jotain jyväsekotusta. =)

01.11.2010 15.32
020643382_r
Haapavesi

Jyväsekoitusten kanssa tulee olla aika tarkka;

yleensä sekoitukset on tehty vain miellyttämään omistajan silmää, ei täyttämään gerbiilin tarpeita. Aivan turhia on heinäpelletit. Rottapelletti sisältää kaikki gerbiilin tarvitsemat hivenaineet ja vitamiinit.

01.11.2010 18.16
Bella kirjoitti:

Kuinka monta ak-siementä annatte gerbiilille päivässä? Onko ne pakollisia antaa joka päivä?

Sitä on ihan ruuan seassa, enkä rupea laskemaan sitä määrää mitä niillä siinä on.

Supa hamster on rasvaista ja lihottaa ja se kaikenlisäksi sisältää väriainekökköjä. Huonoa ruokaa, en käyttäisi itse.

Rapunzelin mixejä suosin. Hyvää ja laadukasta.

Muokattu viimeksi: 01.11.10 18.16
01.11.2010 19.19
Afa kirjoitti:
Aivan turhia on heinäpelletit.

Ei todellakaan ole turhia. Jokainen jyrsijä tarvitsee heinää suoliston kunnossa pitämiseen. Toiset käyttävät ihan tavallista heinää, mutta heinäallergikot kuten vaikka minä itse, ei voida tavallista heinää ostaa. Siksi on hyvä, että ruoassa on heinäpellettejä mukana.

Mikään pakko ei ole antaa ak-siemeniä joka päivä, vaan voit lisätä ruokaan niitä. Ruokaa kun kuitenkin lisätään vasta, kun se on loppu. Kohtuus siemenissäkin :)

01.11.2010 21.18
000053084_r
^ Heinäpelleteissä vain on se harmi etteivät kaikki niitä syö sitten millään. Mutta jos eläimet mielellään syövät ja omistaja on allerginen/ei voi muuten heinää käyttää, niin se on todella kätevä ratkaisu. Harmi vain etteivät gerbiilit voi tehdä pelleteistä pesäntekoainesta ;)
01.11.2010 21.44
Ei niitä kaikkia heinäpellettejä tarvikaan syödä ;) Ja meillä käytetään pesäntekoon paperia ja olkea, vaikka heinälle olenkin allerginen. Että eipä sitä siihenkään tarvitse, korvikkeita on kyllä :)
01.11.2010 21.50
000053084_r

^ Ei tietenkään, mutta meillä esim. niihin ei koskaan koskettu/kosketa. Minä jopa laitoin ruoat kuppiin parin viikon ajaksi ja päivittäin laskin pelletit, eikä yhtäkään kadonnut.

Mutta minä tosiaan sen oljen unohdin kokonaan. Ei ole koskaan tullut vastaan livenä :)

04.11.2010 14.51
020643382_r
Haapavesi
No me emme anna heinäpellettiä juuri sen takia, että heinää on runsaasti tarjolla ja jättävät aina pelletit syömättä.
05.11.2010 13.25
020598830_r
Mäntsälä

Kiitos bellan puolesta kun aloitti keskustelun sattuu olla kyse vikestäni....

on hyvin mahdollista että ruoka jota annoin silloin oli heman huonolaatuista koska pussin edessä oli kuva kanista, marsusta ja hamsterista. Luin meinaa gerbiilifaktasta että tämmöiset ruuat ovat turhia koska kun esim. verrataan kanin ja gerbiilin ruoka vaatimuksia ovat ne hyvin erilaiset. (en tietenkään ostanut ruokaa jälkeen päin enää.) Ja nyt annan josus omenaoscaria johon sekoittelen esim. hyvälatuista pellettiä ja rottasiemen sekoitusta.

ak-siemeniä annan noin 3 per. päivä. ;)

Tuosta Supa Hamsterista; se saattaa olla lihottavaa, mutta silloin kannattaa ottaa ylimääräiset pähkinät ja ak-siemenet pois.

Vaikka, gerbiili faktassa/SGY:n sivuilla oltiin sanottu Supa Hamsterin olevan hyvää ruokaa gerbsulle. ;)

Tässä tietoja gerbsujeni painosta(kummatkin siis uroksia):

Fanta........68g

Vikke........n.90-100g

(Vikkeä en ole kovin tarkasti punninnut, joten ei kovin tarkka arvio, mutta jotain sinne päin. Vikke on hieman hoikistunut eikä kovinkaan paljoa enää leveys vaihtele.)

Muokattu viimeksi: 05.11.10 13.28
07.11.2010 19.18
000053084_r
Vikke kirjoitti:
on hyvin mahdollista että ruoka jota annoin silloin oli heman huonolaatuista koska pussin edessä oli kuva kanista, marsusta ja hamsterista. Luin meinaa gerbiilifaktasta että tämmöiset ruuat ovat turhia koska kun esim. verrataan kanin ja gerbiilin ruoka vaatimuksia ovat ne hyvin erilaiset.

Voisiko olla, että kyseessä oli BF Festival? Tuo kuvaus kuulostaa hieman siltä. Mutta tosiaan tämä pitää paikkansa. Esim. kani ei edes ole jyrsijä, joten sille siemenseosta ei saa antaa alkuunkaan (mm. tästä syystä ihmettelen, miksi joku uskoo suoraan valmistajaa jolta ruokansa ostaa, eikä suostu uskomaan ettei valmistaja ehkä ajattele ainoastaan lemmikin parasta ja panosta siihen täysillä). Myös esim. gerbiilien ja hamsterien välillä on isojakin ruokintaeroja, kuten myös vaikkapa hamsterin ja marsun tai hamsterin ja hiiren välillä.

Vikke kirjoitti:
Tuosta Supa Hamsterista; se saattaa olla lihottavaa, mutta silloin kannattaa ottaa ylimääräiset pähkinät ja ak-siemenet pois.

Vaikka, gerbiili faktassa/SGY:n sivuilla oltiin sanottu Supa Hamsterin olevan hyvää ruokaa gerbsulle. ;)

Se lihottavuus saattaa hyvin aiheutua muustakin kuin vain pähkinöistä tai ak-siemenistä. Jos ruoassa on esim. paljon turhaa (usein värjättyä) maissia erilaisten "hauskojen" kuvioiden muodossa, gerbiili voi syödä vain ne, koska ne ovat hyviä, ja ne lihottavat ja ovat myös aika turhia.

Jotain sellaista olen kuullut, että Supakin olisi nyt uudistunut mutta huonompaan suuntaan. En tiedä kuuluuko se edelleen niihin hyviin eläinkaupparuokiin (sarjassa myös Gerbil Nature, Gerri Gerbil ym.), mutta minä en antaisi koska on niin älyttömän rasvaista. Itse nimittäin kannatan ennemmin ajatusta että gerbiilillä on lihas-, ei läskimassaa.

08.11.2010 16.02
020643382_r
Haapavesi

No omat gerbiilini jotka tuota Supaa syövät, on nyt;

Afa: 90g

Rico: 79g

Skidi: n. 95g

Mtta voiko gerbiilin ruokaa sitten vaihtaa toiseen, kerta niin huono laatuista on.? Mutta sitä todella ihmettelen miksi SGY:n sivuilla sanottiin ruokaa hyväksi?

08.11.2010 18.41
Tottakai voi vaihtaa. Esim Rapunzelin ruoat ovat terveellisiä.
08.11.2010 19.06
020643382_r
Haapavesi
Ihan vaan varmuuden vuoksi kysyin, kun olen kuullut että se ein ole hyväksi vaihtaa ja toisten taas sanovan että kannattaa välillä vaihtaa. (:
08.11.2010 19.33
Huono ruoka vaihdetaan tottakai parempaan ja pysytään siinä samassa, hyvässä/laadukkaassa ruuassa koko eläimen loppuelämän ajan. Muuten sitä ruokaa ei tule vaihdella oman mielen mukaan silloin tällöin.
08.11.2010 21.37
000104559_r
Afa kirjoitti:
Mtta voiko gerbiilin ruokaa sitten vaihtaa toiseen, kerta niin huono laatuista on.? Mutta sitä todella ihmettelen miksi SGY:n sivuilla sanottiin ruokaa hyväksi?

Itse syötin SupaHamsteria gerbuilleni silloin kun minulla vielä gerbuja oli, ja silloin se oli ihan ok ruokaa. Nyt sitä tuli hankittua hiirille yksi pussi hätävaraksi, ja ainakin omaan silmään ruoka on kyllä selvästi muuttunut. Ainakin tuollaista värjättyä vihreää ja oranssia nappulaa tuntuu olevan aiempaa enemmän. Eli nykyisellään kyllä itse valitsisin vakituiseksi ruuaksi todennäköisesti ennemmin jotain muuta.

09.11.2010 16.12
020598830_r
Mäntsälä
En tosin kylläkään käytä tuota supa hamsteria. Kyllä (ame) ruoka taisi olla mainitsemaasi merkkiä. Heitettty kylläkin jo pois. Olen huomannut gerbsujen olevan paljon aktiivisempia kuin jonkun aikaa sitten, kun vaihdoin/annoin rotta/hiiri seosta. ;)
09.11.2010 20.57
000053084_r

^ Voipi olla, että BF:n ruoka ei sitten todellakaan sovellu gerbiileille ravintoarvojensa puolesta, jos kerran selvästi vaikutti käytökseen asti. Huhhuh.

Leavings kirjoitti:
Nyt sitä tuli hankittua hiirille yksi pussi hätävaraksi, ja ainakin omaan silmään ruoka on kyllä selvästi muuttunut. Ainakin tuollaista värjättyä vihreää ja oranssia nappulaa tuntuu olevan aiempaa enemmän. Eli nykyisellään kyllä itse valitsisin vakituiseksi ruuaksi todennäköisesti ennemmin jotain muuta.

Sitä se teettää kun koitetaan saada tuotteista entistä enemmän kiskottua rahaa: vähän kuin kissoillakin kuivaruoat ovat melkein pelkkää viljatuotetta (vaikka kissa on miltei täydellinen lihansyöjä). Jyrsijöillä taas tungetaan sitä maissikrokettia joka pussiin ja värjätään kivan näköiseksi ettei näyttäisi niin epäilyttävältä. :|

10.11.2010 19.01

Niinhän se alkaa olla kaikilla eläimillä; koirillekkin on nykyään kaiken maailman kasvis mömmöjä, esim. kaupassa näin ruoka pussin joka sisälsi: porkkanaa, hernettä, kaalia, viljaa.....jne. :/

Tosi ikävä juttu.

10.11.2010 19.05

Koirien ruuissa kyllä on niitä kasviksia, mutta ei ne ihan turhia ole ;)

Sori OT.

10.11.2010 21.11

Meillä syödään raakaa lihaa, joten siinä kasviksia ei ole. MUTTA koska kasvisten syöminen on myös koirille hyödyksi, tulee barffauksen kanssa syötettyä myös niitä kasviksia. Että ei ne turhia ole ;) Enemmänkin kiinnittäisin huomiota siihen, onko koiran ruoassa viljaa. Mutta nyt menee ohi gerbiilien liikalihavuuden ;)

Bella, suurimmaksi osaksi on eriasia kuin kokonaan lihansyöjä ;) Myös ne esimerkkisi sudet syövät kasvista, esimerkiksi ruohoa eikä ruoho käsittääkseni ole lihaa ;)

Muokattu viimeksi: 11.11.10 17.17
11.11.2010 14.50

Juu niinhän alkaa mennä, mutta jos suotte vielä yks OT: Vaikka koirille niinkuin muillekkin eläimille on hyvä olla myös kasviksia, mutta pitää muistaa aina eläinten syntyperä. Koirathan on susista polveutuneet(nyt esim.) Ja sudet on suurimmaksi osaksi lihan syöjiä.....

Mutta joo, eiköhän tämä aihe mene jo vähän OT:eksi.... ;)

14.11.2010 10.56
020598830_r
Mäntsälä
onko rotta seos yhtä hyvää kuin esim. rotta/hiiri pelletti? kun esim. gerbiili faktassakin oli puhetta tästä rotta/hiri pelletissä että siinä on kaikki gerbiilien tarvisemat ravinto aineet.
14.11.2010 12.07
000053084_r
Vikke kirjoitti:
onko rotta seos yhtä hyvää kuin esim. rotta/hiiri pelletti? kun esim. gerbiili faktassakin oli puhetta tästä rotta/hiri pelletissä että siinä on kaikki gerbiilien tarvisemat ravinto aineet.

Rottaseos? Siis kai meinaat jotain siemenseosta? ;) Gerbiilifaktassa mainittu rotta/hiiripelletti on Altrominin tuote, googlaamalla löytyy.

14.11.2010 12.46

http://www.gerbiiliyhdistys.fi/gerbiilit/ruokinta.html

Siinä on tietoa tuosta rottaseoksesta (siis pelletistä) ;) löytyy osiosta Ruoka-aineet

14.11.2010 16.50
000053084_r
Ainakin tuossa ihan ensimmäisenä mainitaan Altromin rotta-/hiiripelletti, eli kyllä pitäisi samasta olla kyse ;) Ellet tarkoita jotain muuta, en jaksanut koko pätkää ruveta lukemaan?
20.11.2010 21.14

Juuri se. ;)

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti