Mitä mieltä olet oskun herkkuruoasta? - Sivu 16 (Jyrsijät > Jyrsijöiden ruoka)

06.03.2011 18.25

ruokakaupan jyrsiä ruuissa on usein väriaineita ja niistä voi olla haittaa jyrsiöille..vandalla on ollut nyt kaveri jo pitkään .enpä ole huomannut tätä keskustelua..
meillä syödään gerbil naturea ja se on oikein mainio gerbiileille.moni puolinen (:

Muokattu viimeksi: 06.03.11 22.57
27.03.2011 11.55

Täällä kun ollaan puhuttu niistä ötököistä,jotka ryömivät pussista ulos..Niitä on ilmeisesti melkein joka ruoassa,mutta miten ihmeessä ne sinne päätyvät!?! Kun näitä ruoka keskusteluja olen lukenut minulle on herännyt kammo noista ötököistä,ja nykyään pakastan ruuat ennen kuin annan...

27.03.2011 16.11
000053084_r

^ Ei joka pussissa ole ötököitä. Ne voivat päästä ruokaan ehkä valmistusvaiheessa, kuljetuksen aikana, kaupassakin. Riippuu paketista.

Muru kirjoitti:

Meillä on pari pussukkaa Oskua syöty, mua ärsyttää ihan hirveesti se, että ei täältä kuusamosta paljon muuta ruokaa saa kuin Oskua, ja best friendin menua, ja choicea.

Nyt tosin n. viikko sitten mustiin ja mirriin (ainoaan eläikauppaan täällä) tajuttiin tilata gerbil naturea, onko se sitten parempaa ?

Onhan se aina parempaa, joskin todella rasvaista.

04.12.2011 23.02
021508157_r
suomi

Oon ajatellu ostaa gerbiileilleni jotain muuta ruokaa kuin oskua, oon vähä kuullu että se on huonoa, mutta mistä tiiätte että niissä on esim. väriaineita kun siinä ruokasäkissä ei lue? Eikä niissä oo mielestäni paljon rasvaa, koska yhdessä pussissa on aina vaan muutama kurpitsansiemen.

en kuulemieni kommenttien perusteella halua ennää ostaa OSKU ruokaa,

mutta mikä ruokamerkki on sitte gerbiileille sopiva? Ehotelkaa jos tiiättä!

Sen ku tietäis mikä ruokamerkki on gerbiileille parasta, ko niitä ruokasekoituksia on niin paljon.

Onko eläinkaupan myyjä tarpeeksi luotettava että käskee sen antaa sopiva pussi?

04.12.2011 23.23

ei ole eläinkauppiaat"luotettavia", vaan antavat yhtä huonoa ruokaa kunhan vaan saavat kaupaksi.

Tilaa Rapunzelin GerbiiliMixiä :)

05.12.2011 00.03

Dovea komppaillakseni se eläinkaupan myyjä ei läheskään aina ole luotettava. Suosittelisin tutustumaan eri ruokavaihtoehtojen ravintoarvoihin ja sisältöihin kun googlettamalla löytää monista helposti ne sisällysluettelot Se että tietää jonkun ruuan sisältävän väriaineita ei vaadi suinkaan sitä että pussin kyljessä niin lukee, kyllähän jokainen osaa katsoa mitkä niitä väriaine klönttejä ovat ja mitkä eivät. Oskussa jo ne pelkät siemenet ovat rasvaisia..Siis tarkoitan juuri niitä siemeniä mistä ko. ruoka pääosin koostuu. Oskustakin on saatavilla jonkinmoisia taulukkoja mitä se sisältää ja varmimman vastauksen sisällöstä saa itse valmistajalta. Mutta muistelisin jotakin tämän suuntaista:

Kaura, vehnä, maissi, herne, Johanneksen leipäpuu, maissikroketti, porkkana, kurpitsan siemen.

Raakavalkuainen 11,7 %
Raakarasva 4,0 %
Raakakuitu 4,9 %
Hehkutusjäännös 6,0 %

05.12.2011 08.25
Kävin tuolla Rapunzelin kotisivuilla, ja yllätyin, kun huomasin, että sitä GerbiiliMixiä saa ihan tosta lähi-Faunattaresta!
05.12.2011 10.42
021508095_r
suomi

No onko se OSKU- merkkinen heinä sitte hyvää vai pitäisikö sekin olla jotain eriä?

Kiitos kommenteista! :)

05.12.2011 16.31
Mun kaverilla on Osku-heinää. Se ei ole kortista. Muuta en tiedä ;)
07.12.2011 17.45

En suosittelisi syöttämään Osku heinääkään, Osku-purut ovat myös laatua Ö mutta tietenkin jokainen tekee niinkuin parhaimmaksi näkee. Osku heinästä kuitenkin sen verran että me jouduttiin joskus muinoin ostamaan sitä yks pieni kämänen paali hätätilanteessa ja meni sitten suorilla roskiin kun huomasin kotona että siellä vilisi pienen pieni kärpäsiä o_O Ihan semmosia kukkakärpästen näkösiä mutta en silti alkanut kaneille tarjoamaan ja uskallan kyllä epäillä etteivät olisi edes sitä syöneet. Laadultaan Osku-heinä ei oikeasti ole hyvää, ostakaa mielummin elukoillenne laadukkaampaa heinää.

Oon kuullut joidenkin käyttävän esim. marsuillaan Osku-heinää ihan semmosena pesänrakennusmateriaalina yms. Eivät siis tarjoa syötäväksi, siihen tarkoitukseen on parempaa heinää mutta antavat marsujensa puuhastella Osku-heinällä jotakin jos tahtovat.

08.12.2011 21.38
En tiedä onko meillä sitä vai ei, heitin pussin roskiin ja kuivaruualle on oma säilytysjuttu tai toi ..... Meillä kuitenki taitaa olla se ... Käytiin eläinklinikalla/lääkärillä leikauttamassa kynnet ja sano että mun talvikko on ylipainoinen ja pitäis kokeilla pellettejä .....
08.12.2011 21.42
021191714_r
Helsinki

^En suosittele hamsterille pellettejä. Vaihda mieluummin siemenseos vähärasvaisempaan, jos on kovin rasvaista, tarkista tuoreruokinta kuntoon ja lisää liikuntaa.
Oskussa on tosin kovin vähän ainakin rasvaa, siitä tuskin ylipainoisuus johtuu. Muista ainesosista en sitten mene sanomaan.

75 prosenttia aivoista on vettä, ja suurimmalla osalla ihmisistä sen myös huomaa. ;)
08.12.2011 21.52
Okei, mulle on suositeltu jotain Rapunzelin HamsteriMixiä? Onko se hyvä, tiedätkö?
08.12.2011 22.21
^ Todellakin on hyvää, sanotaanko että noi Rapunzelin pöperöt on kaikkein parhaimpia.
11.12.2011 15.14
021191112_r
Kouvola
Rapunzelin hamsterimix on tosin yleisesti otta en taas liian vähärasvaista. Tuossa syksyllä hain 5kg HamsteriMixiä Anninalta, johon olen lisännyt mm. kuorellisia maapähkinöitä sekä auringonkukan- ja pellavansiemeniäsiemeniä, meillä toiminut varsinkin tuolla kasvavalla lapsella. Joillakin voi toki Rapunzel toimia sellaisenaankin, ilman sen kummempia lisäilyjä.
11.12.2011 15.40

Olikos se sit hamsterimixin kohdalla niin, et rasvaprosentti oli niin alhanen?

Joo niinhän toi olikin ku kävin kattomassa, rasvaprosentti 3-3,5%.

13.12.2011 17.22

Eli jos ostan Rapunzelin HamsteriMixiä, niin mitä mun pitää vielä lisätä sinne? Auringonkukansiemeniä ja jtn pähkinöitäkö? :---D Ja mistä te ostatte sitä? Täältäkö:

http://koti.mbnet.fi/rapunzel/rehut1.html

Muokattu viimeksi: 13.12.11 17.25
13.12.2011 18.14
021191112_r
Kouvola
^Juu, Anninalle vaan soittoa tai viestiä, sovitte satsista ja sovitte ajasta, kotoaan haku. Sekaan hamsterista riippuen noita tai jotain muuta rasvaisempaa hillitysti, ei välttämätöntä.
13.12.2011 20.49
Joko soitat Anniinalle tai laitat sähköpostia. Sovitte joko haun Anniinan kotoa tai sitten postituksen, johon tulee vielä posti.- ja pakkauskulut.
Muokattu viimeksi: 14.12.11 00.14
16.12.2011 15.09

No ei se ruuan merkki vaikuta onko ötököitä vai ei. Kyllä ihan missä vaan ruuassa niitä ötököitä voi olla. Kannattaakin aina noi pussit pakastaa ennen niiden käyttöönottoa, ni ei ainakaan tule ongelmia ötököiden kanssa.

Ja jos sitä Oskua joskus on pakko ostaa, ni ottakaa nyt edes ne värimössöt sieltä suosiolla pois...Mut kannattaa ostaa ruokaa kuitenkin aina sen verran enemmän, että se riittää ni ei tarttee ostella loppuneen tilalle jotain sontaruokaa.

16.12.2011 17.46
On sitä joskus ollu (ei usein). Mun kaveri kerto, et se on huonoo, nii lopetin sen syöttämisen.
08.01.2012 12.33
Meillä on sitä ... Roskiin kohta ja sitte ostan parempaa (:
08.01.2012 14.49
Oskun voi sekoittaa parempaan ruokasatsiin, ei sitä nyt roskiin asti tarvitse heittää.
03.03.2012 17.24
021472757_r
Ii
Eirami kirjoitti:
Oskun voi sekoittaa parempaan ruokasatsiin, ei sitä nyt roskiin asti tarvitse heittää.

Miksi pitäisi pilata laadukas ruoka sotkemalla siihen Oskua??

Meillä ostettiin joskus aikanaan (olin jotain 9-11v) syrkeille Oskua, kun en tajunnut sen huonolaatuisuutta. Onneksi siitä ei koitunut hamsuille harmia, vaan molemmat elivät pitkän elämän terveenä. Nykyään en ikimaailmassa ostaisi talvikoilleni kyseistä ruokaa, meillä syödään Bunnyn Zwerghamster Traumia. :)

Muokattu viimeksi: 03.03.12 17.24
03.03.2012 20.16

Taco, siksi, ettei ruokaa tarvitse heittää roskiin. Jos on sitä jo ostanut, sen voi ihan hyvin pistää paremman ruoan sekaan.

Missään vaiheessa en ole sanonut, että Osku olisi hyvää tai että sitä kannattaisi ostaa ;)

05.03.2012 17.43
000056885_r
Tiedän yhen ihmisen joka syöttää marsuilleen oskuruokaa :( En tiiä muistaako kukaan kun joskus täällä kerroin niistä kahdesta marsusta jotka voi huonosti :/
16.03.2012 21.18
021646696_r
Turku

Moista roskaa en ikimaailmassa marsuilleni syöttäisi, meillä kasvavat syö Oxbow Performancea, aikuiset Lottieta ja Oxbow cuisinea sekoitettuna.

Liikaa väriaineita, todella huono ravintosisältö ja lisäksi aineisosia (maissi, auringonkukan siemenet) joita en tukehtumisvaaran vuoksi edes uskaltaisi marsuilleni tarjota!

17.03.2012 23.04
021940110_r
Heinola

^Tukehtumisvaara? o:

Mutta tosiaan, en itse ikinä syöttäisi Oskua. Niinkuin Eirami tuossa pari viestiä sitten sanoi, saattaisin sekoittaa toiseen hyvälaatuiseen sekotukseen jos jotenkin semmoinen pussi meille päätyisi, mutta ei meillä ole sitä ikinä syötetty enkä tule syöttämäänkään.

Muokattu viimeksi: 17.03.12 23.07
Systeemi läpimätä mut ulkokuori tuoree.
23.03.2012 15.30
022711703_r
Helsinki

Pari vuotta sitten kun hamsteri minulla vielä oli, niin sai Oskua joskus. Nykyään en kyllä voisi harkitakaan antavani sitä, sen verran tyypillistä markettiruokaa on. Ne värjätyt möhkäleet ovat ihan kamalia, ja niin kuin joku jo taisi sanoa, minäkin löysin kerran kiven näköisen kappaleen pussista.. Nyt jos kevään aikana hamsteri pitkästä aikaa taloon saapuu, niin hyvin tarkka aion olla ravinnon kanssa.

''Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain.'' - Vivian Greene
23.03.2012 15.33
000112579_r
Meillä kaneilla on oskuja, mutta otan yleensä sieltä ne värjätyt ihme palaset pois koska meillä ne jää aina muutenkin kupin pohtalle, samote kokonaiset maissit ja pelletit. Ja yleensä sinne sekaan on laitettu auringonkukan siemeniä ja kauraa, sun muuta sellasta, et oskut on niinku osa sitä ruokaa.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti