Uroskoiran jalostuskäyttö - Sivu 5 (Koirat > Pennut)

03.03.2012 15.44
022142292_r
Helsinki

Mun mielestä joka rodulle pitäisi laittaa uroksille jälkeläisrajat. Tietysti rodun koosta riippuen ne määrät.

Tutkailin vähän koiranettiä ja isoin pentuemäärä mitä villakoirilla löytyy, on 66 pentuetta (155 pentua). Uros on (yllättäen...) musta kääpiö, joka on syntynyt 1978 ja pentueet on syntyneet välillä 79-89. Omassa muunnoksessani (harmaa keskari) on vain 2 koiraa, joilla on yli 10 pentuetta. Nekin syntyneet 70- ja 80-luvulla, toisella 14 ja toisella 19 pentuetta. Molemmat löytyvät molempien mun koirien takaa, kuten monenmonen muunkin.

Harmaita on tosi vähän ja kyllä kattosin TODELLA kieroon, jos joku astuisi yli 10 pentuetta. Tosin veikkaan että eräs harmaa on jo vähintäänkin lähellä tuota...on kyllä hieno koira ja kiitettävästi terveystutkittu, mutta tuossa vähän aikaa sitten katselin uroksia kaverin nartulle ihan ympäri Eurooppaa ja lähinnä löysin tämän kyseisen uroksen poikia. Kohta se lienee joka linjassa.

Heroa on käytetty kahdelle nartulle, pentueet syntyivät vain noin kuukauden erolla ja Hero oli hieman vajaa 2v astuessaan. Toinen nartuista on valkoinen, eli suvussa saa mennä kyllä TODELLA pitkälle, että löytää samoja koiria molempien suvuista, jos löytää sittenkään. Toinen on pitkälle suomalainen harmaa, joten yhteinen sukulainen löytyy 4. sukupolvesta.

Jos joku vielä tahtoo Heroa sopivalle nartulle käyttää, niin kyllä annan. Mutta olen varmasti tarkempi kuin mitä näiden ensimmäisten pentueiden kohdalla, koska en sille kovin montaa pentuetta enää tahdo. Kuitenkin se on erinomainen rotunsa edustaja kaikin puolin: terveys, luonne ja ulkonäkö on kaikki kohdallaan. Suvusta nyt ei mitään kovin erikoista löydy, mutta hyviä koiria kuitenkin. Minusta on kuitenkin hyvä, että kahdet ensimmäiset pennut on kohta jo 2-vuotiaita, joten jos lisää kyselyitä tulee, niin onpahan edes jonkunmoista tietoa, että mitä se piski on jättänyt. Tähän mennessä en ole kuullut pennuista muita moitteita kuin yksi kivesvikainen (en pidä tätä mitenkään hälyttävänä, koska minä, Heron kasvattaja sekä pentueen kasvattaja (molemmat kasvattaneet harmaita pitkään) ei tiedetä yhtäkään muuta koiraa suvusta, jolla olisi kivesvikaa) ja sinisestä pentueesta löytyy yksi ruma ankanpoikanen, mutta se onkin kotikoira, joten ei se ole niin justiinsa.

Vielä harmaiden käytöstä yleensä on sanottava, että muutamaa urosta on käytetty jo mielestäni tarpeeksi tai ainakin sen verran, että saisivat odottaa ihan veteraani-ikään ennen seuraavia kakaroita. Mielestäni hieman runsaamminkin käytettyä urosta voi vielä vanhempana käyttää kerran, jos koira on pysynyt terveenä.

Life is like a dog sled team. If you ain't the leading dog, the scenery never changes. -Lewis Grizzard
03.03.2012 15.57
Esimerkiksi bullmastiffeilla on rajoituksen sekä uroksilla ja nartuilla, joka on minusta todella hyvä.
03.03.2012 16.25
022459569_r
Hero kirjoitti:
Tähän mennessä en ole kuullut pennuista muita moitteita kuin yksi kivesvikainen (en pidä tätä mitenkään hälyttävänä, koska minä, Heron kasvattaja sekä pentueen kasvattaja (molemmat kasvattaneet harmaita pitkään) ei tiedetä yhtäkään muuta koiraa suvusta, jolla olisi kivesvikaa) ja sinisestä pentueesta löytyy yksi ruma ankanpoikanen, mutta se onkin kotikoira, joten ei se ole niin justiinsa.

Kivesviasta sen verran, että se on vahvasti periytyvä ja vaatii yleensä kummankin vanhemman puolelta siihen alttiuden. Riippuen kivesvian asteesta (vatsaontelossa, nivuskanavissa, yksi vai kummatkin) käyttäisin tosiaan minäkin jalostukseen, tosin olisin erityisen tarkka nartun puolella siitä, että ne pampulat ovat löytäneet tiensä oikeaan osoitteeseen.

Vipukoiden kohdalla tosiaan tullut tutustuttua, kun se on niillä vähän suurempi onkelma. Harmailla nyt on niin paljon muuta jöötiä ja ongelmaa, että minusta olisi suorastaan rikollista sulkea pois jalostuksesta koira, jolla nyt sattuu olemaan yksi kivesvikainen pentu, jos kerran muuten jölkeläisnäyttö ja itse koira ovat ok.

Ulkonäöllisesti käyttäisin kyllä vähän "kökömpääkin" urosta mielelläni itse. Harmaiden kohdalla olen lakannut katsomasta ulkoista olemusta liikaa, niiden taso kun alkaa olla aika apaattinen. Luonneongelmia, terveysongelmia, sisäsiitosta. En tiedä Suomesta tällä haavaa kuin pari kasvattajaa, joilta suostuisin harmaan ottamaan, ja silloinkin mielellään ulkomaisesta linjasta (joka tosin ei sekään pelasta kovinkaan hyvin enää, koska nekin koirat ovat kaikki sukua keskenään ja kasvattajat tuntuvat suosivan sitä paitsi niitä yksiä ja samoja linjoja ulkomailla tuodessaan koiria Suomeen...).

Valkoisen ja harmaan risteytys on toinen vaihtoehto, johon voisin itse tällä haavaa suostua. Tai sitten vaan hylkään kokonaan unelmani harmaista. Mustan ohella paras väri omaan silmään, mutta minulla ei varsinaisesti ole kovinkaan hyvää kuvaa harmaiden yleistasosta.

Pretty is nice but still it's just pretty. Perfect, my dear, is me.
03.03.2012 17.36
022142292_r
Helsinki

Mäkin olen sitä mieltä, että harmaissa pitää tällä hetkellä tehdä ulkonäössä kompromisseja. Jokaisen pentueen molemmat vanhemmat ei voi olla mitään huippuja, koiria ei vain ole tarpeeksi. Kasvattajiakin on tosi vähän, kunnollisia vielä vähemmän. Minäkään en tiedä kuin ihan joitakin kasvattajia, joilta voisin kuvitella pennun ottavani ja tietysti jokaisella niilläkin se on ihan pentuekohtaista. Jos vaadin seuraavan harmaani vanhemmilta lonkkakuvat (saati kyynärkuvat) niin on erittäin todennäköistä, että kasvattajavaihtoehtoja on tasan yksi. Pidän lonkkakuvia tositosi tärkeänä, mutta se on realiteetti, että puudeleita kuvataan niin vähän, että pelkään joutuvani tästä joustamaan. Just nyt pohdin myös kääpiötä ja semmoinen on vielä hankalampi löytää mun terveystarkkikriteereillä.

Voipi olla, että Heron siniselle narttupennulle (jolla siis valkoinen emä) vielä joku päivä tulee harmaat pennut, winkwink. ;) Tosin valitettavasti veikkaan, että siltä nartulta tarkataan just ne pakolliset, eikä muuta. Ja uroksen näkee sit kun näkee..

Life is like a dog sled team. If you ain't the leading dog, the scenery never changes. -Lewis Grizzard
03.03.2012 18.56
022459569_r
Pidän mielessä, jostain kun se narttu olisi kiva saada :D. Ja tosiaan, lonkkakuvat jos jostain nyt löydät, niin kyynäriä kuvauttaa todella harva. Itse olen sitä mieltä, että mieluummin vähän liikaa kuin liian vähän. Ja kyynärien kuvaaminen samaan aikaan kuin lonkatkin ei edes tuo ihan tajuttomasti lisää hintaa. En ymmärrä, mikä ihme siinä on, ettei moista haluta maksaa.
04.03.2012 09.07

Mie en ymmärrä mikä ihmisiä vaivaa, nyt kun olen jonkin verran seuraillut oman rodun kasvattajien touhuja. Vaikka rotujärjestö ei anna suosituksia matadorpennutukselle, annetaan matadoruroksia jalostukseen siitä huolimatta aivan vapaasti. Eikö kasvattajilla ole yhtään kaukokatseisuutta, kun tuijotetaan vaan omaan napaan että saadaan rahat pois?

Ja toinen on nuorten urosten jalostuskäyttö. Miksi pitää astuttaa alle 2v uroksilla? Mielestäni kaksivuotiaskin on aika nuori.

http://www.pojjat.arkku.net
04.03.2012 12.37
019732932_r
Loimaa

Charlie on tuonti ja sillä on kolme pentuetta. Se ei ole itse mikään tähtikoira ulkonäöltään, mutta ihan kaunista ja tervettä se on jättänyt :)

Tollereilla on PEVISA aika tiukka. Alle 2v urosta ei saa käyttää ja rekataan vaan 40pentua / uros. Tietysti jos on 39pentua niin viimeinen pentue rekataan kokonaan. Tämä on hyvin vähentänyt tiettyjen urosten käyttöä.

Tervetuloa https://trindysteam.valmiskauppa.fi/
06.03.2012 14.12
020075326_r
Tampere

Meilläkin on suositus, ettei urokselle saisi tulla yli 18 pentua. Pentuja syntyy kuitenkin keskimäänrin 2,7 pentua per pentue, eli aika monta pentuetta tuohon pentumäärään mahtuu kuitenkin.

Mä olen useamman kerran törmännyt siihen, että käytetään käytettyä urosta koska sen astuminen ja tiineyttäminen on varmempaa, kuin ensikertalaisen. Omaan ajatusmaailmaan tämä selitys ei ole uppoa. Toki on eriasia, jos narttu on jo yli 4v eikä sitä ole astutettu kertaakaan.

Kun vain löytyisi niitä narttuja, tai oikeastaan halukkaita perheitä. Monella nää on puhtaasti lemmikkeinä, kasvattajia ei ole montaa. Hankaloittaa tuota pennuttamista aikalailla.

30.04.2012 20.26
021569174_r
Helsinki

Melkeen pyörryin kun löysin tämmösen:

http://spkblogi.vuodatus.net/blog/3146450#comments

Siis 95 astutusta n. vuodessa?!? Tietysti saksanpaimenkoiria on paljon, mutta tuo kyllä menee yli mun järjen ainakin. Ja vaikken saksanpaimenkoirista paljoa tiedäkään, niin ei ainakaan omaa silmää tuo koira edes miellytä:

Ober Von Bad-Boll

21.05.2012 13.09
Nadira kirjoitti:
Ja kyynärien kuvaaminen samaan aikaan kuin lonkatkin ei edes tuo ihan tajuttomasti lisää hintaa. En ymmärrä, mikä ihme siinä on, ettei moista haluta maksaa.

Luulen että vastaus on tietämättömyys tai sitten se että jos jommassa kummassa onkin vikaa niin näyttää pahemmalta, ja tätä myöten pimitetään itseään ja muita ;)

Itse kuvautin kyynärät lonkkien kanssa samaan aikaan, olisihan siinä samalla voinut tutkia lisäksi vaikka mitä, mutta katsoin nuo nyt tärkeimmiksi. Kun rahaa paloi samalla silmäpeilauksiin+ pra-testiin niin köyhällä opiskelijalla ei nyt vaan herunut rahaa enempää :p

Omalle uroksellenikin on tullut monet kyselyt jo, sen ollessaan vasta 2v. Ja vasta yhdelle olen antanut käyttää. Haluan että pari kompensoi toisiaan ja näin toivon että pennuista tulisi mahd. hyviä ja ennen kaikkea luonteiltaan. Olen päättänyt että annan max. 4:lle käytettäväksi + kasvattajalla on yksi jalostuskäyttö oikeus. Mutta en siis anna "ihan kenelle vain" haluan että narttu kompensoi urokseni puutteita ja toisin päin.

Esim. urokseni on sellainen joka jaksaa touhuta ja on todella aktiivinen, eikä ole mikään sohvaperuna ja haluan vastapainoksi että narttu on puolestaan rauhallinen.. Omalla uroksellani on hyvät hermot ja vaadin sitä nartultakin ehdottomasti.+ sitten nämä rakenteelliset seikat. Ja nartun ei tarvitse olla näyttelytähti.

Itse en arvosta kasvattajilta sitä että käytetään alle 2v. uroksia. Mielestäni uroksella olisi hyvä teettää ensimmäinen pentue AIKAISINTAAN tuolloin 2v.Ja kannatan myös sitä että nämä peräkammarin pojat tulisivat käyttöön rodussa kuin rodussa ja suosittaisiin vähän vanhempia uroksia, niin saisi edes suuntaa antavaa terveyden kannalta mahd. allergioista jne..

Ihana romaani :)

23.06.2012 12.40
021836486_r
Kouvola
suomenpystykorva 4vuotias narttu etsii urosta jonka kanssa voisi pennut tehdä ja juoksuaika on elo-syyskuussa.kouvola ja lahden seudulta
23.06.2012 12.47
022693817_r
Hämeenlinna
Nuo ilmoitukset ei kuulu tänne
Ylladian Hello Handsome "Olavi" 03/12 Kurnous Chanoo "Voitto" 02/13 Ylladian Valonkantaja "Mauno" 12/14
24.06.2012 23.47
021835306_r
Jyväskylä
Itse monen monen muun tapaan sitä mieltä, ettei yhdellä uroksella tulisi teettää kovin montaa pentuetta. Mielestäni sopiva määrä on 2-3 pentuetta tai 25 jäljeläistä/uros. Joo no tuota...Nearsin koiranettiä tutkailemalla asiat eivät todellakaan ole noin, mutta enhän minä sen nuoruudessa asioista päättänyt. Omaa urosta en kuitenkaan käyttäisi enempää kuin mitä edellä mainitsin, etenkin eurasiereissa on sen verran kapea geenipoli, että yhdelle urokselle en montaa pentuetta soisi.
http://treenikaverit.blogspot.fi/
30.06.2012 21.40
021836486_r
Kouvola
Olavi kirjoitti:
näitä ilmoituksia voi laitta vaikka siwan seinälle ei suomen laki koske joka paikkaa
30.06.2012 21.43
022309048_r
Pori
^ Täällä on säännöt, lue ne.
30.06.2012 23.01
taru kirjoitti:
Olavi kirjoitti:
näitä ilmoituksia voi laitta vaikka siwan seinälle ei suomen laki koske joka paikkaa

TUollasela käytöksellä saletisti tulee paljon urostarjouksia :--D
06.07.2012 22.18
021836486_r
Kouvola
tarulla on poikakaveri ja toivotaa paljon pentuja kun on pystykorvat hyviä sikimään
06.07.2012 22.24
021836486_r
Kouvola
minä luulin että täällä kehutaa koisia eikä haukuta kenenkään rotua tai hyvää asiaa koiran puolesta
06.07.2012 22.56
022440893_r
Mynämäki
Taru// Petsiessä on vähän muutenkin kyllästytty urosten etsintäilmoituksiin, kun liian usein pentujen teettämisen syynäkin on vain se, että ne on söpöjä. Vanhempia ei ole tutkittu tai mitään, kunhan vaan saadaan pentuja... Uroskin kannattaa miettiä jo paljon ennen juoksuja valmiiksi ja valita urokseksi sellainen, joka täydentää narttua. Eli toisilleen sopiva pari. Ei pitäisi hyväksyä ihan mitä tahansa tarjousta.
06.07.2012 23.21
022610094_r
Järvenpää
Joo siis Hinto on kyll oikeessa, uros ajoissa, Jaksu´on varattu jo astutuskäyttöön, ens vuoden kesäksi, tuttu kasvattaja, ja ens kuus on lonkka kyynä kuvaus ja silmäpeiluu.
http://blondontheblog.weebly.com/
24.01.2013 11.06
022142292_r
Helsinki

Mä olen kovasti liputtanut noiden jälkeläisrajotusten puolesta, mutta nyt alan todeta, että omassa rodussani (=väri&koko) nillä rajoituksilla ei ainakaan tällä hetkellä tee mitään. Ongelma ei ole suomalaisissa uroksissa eikä muutenkaan yhden maan pennuissa. Ongelma on se, että koko Eurooppaa käyttää paria samaa (ja saman sukuista) koiraa. Toki näiden jälkeläisiäkin.  Siinä touhussa ei ole enää mitään järkeä. Onnea vaan kaikille noille kasvattajille sitten, kun etsivät näille pennuilleen uroksia. Eipä paljon muita vaihtoehtoja löydy, kuin velipuolia! Oikeasti ihan pelottaa, että miten näille tulee käymään, kun tämä meno nyt yhtäkkiä on tämmöistä. Toki muunkin sukuisia vielä (toistaiseksi) löytyy, mutta ei tätä tilannetta millään tasolla hyväksi voi sanoa.

Mä olin jo hylännyt kasvattaja-aikomukseni, mutta harmaiden tilanteen tajutessani rupesin ihan vakavasti miettimään, että jos kuitenkin seuraavaksi ottaisi nartun ja yrittäisi pitää näistä tietyistä uroksista vapaata linjaa yllä ja varmistaisi, että itse saisi tulevat omat koirat sellaisista linjoista ja koirista, mistä itse haluan. Mutta enpä tiedä. Olen niin kahden vaiheilla. 

Pakko vielä todeta tämäkin: tätä urosta on käytetty myös väriristeytyspentueisiin, joista on käsittääkseni tarkoitus jatkojalostaa harmaata. Menikö nyt vähän ohi väriristeytysten idea?? UUTTA verta! Toki se toinen osapuoli siinä on uutta, mutta tämä toinen ei todellakaan...

(Tulikohan nyt kritisoitua vähän liian rankasti ja vähän liian tunnistettavasti näin julkisesti....no, aivan sama, kyllä mä tän mielipiteeni takana kuitenkin seison.)

24.01.2013 11.34
022459569_r

^Minä olen jo lähestulkoon täysin hylännyt harmaan värinä. Sieluun sattuu, kun kyse on suosikistani, mutta ei tätä menoa juma****a viitsi katsella. Nyt kun FCI suhtautuu myötämielisemmin roturisteytyksiin ja väriristeytyksiin, niin rodun sisällä laitetaan lippis iloisesti silmille asti ja aletaan vammata niin että hirvittää.

Minä en tiedä tällä hetkellä Suomesta kuin pari villakoirakasvattajaa, (siis kaikki värit mukaanlukien) jolta voisin pennun ottaa, ja mitä nyt olen katsellut aktiivisuutta harrastuspuolella ja pentulistoilla, näistäkin pari tuntuu lopettaneen kasvattamisen kokonaan. Ulkomailla ei tunnu olevan tilanne sen parempi. Haluan "dual purpose"-koiran, joka on sekä kaunis että kykenee muuhunkin harrastamiseen kuin ringin juoksuun sekä pääkoppansa että rakenteensa puolesta, ja jonka suvussa ei esiinny lähellä kaikkia samoja koiria kuin muillakin ja jonka suku olisi vielä tervettäkin. Harmaiden suhteen tuo alkaa tuntua täysin utopistiselta toiseelta oli kokoluokka mikä tahansa...

Ilmoittele ihmeessä jos alat joskus kasvattaa. Muhun voi muuten iskeä epätoivo.

24.01.2013 13.54
022142292_r
Helsinki

^Jep, tämä tilanne on ihan kamala. Toistaiseksi mulla on kuitenkin luottoa siihen, että JOS joku (esimerkiksi minä sitten...) rupeaisi oikeasti yrittämään, niin peli ei vielä olisi menetetty. Hankalaa se olisi, muttei VIELÄ täysin mahdotonta. Tälläkin hetkellä kuitenkin syntyy mun mielestä mielenkiintoisia pentueita, Suomessa ja muualla. Harvakseltaan, mutta kuitenkin. Harvalla kasvattajalla kuitenkaan on järjestään jokainen pentue mun mieleen ihan kaikin tavoin. (Tietysti jostain usein joutuukin tinkimään, mutta tarkoitan, että jos ei ole mun mieleen, niin on tingitty liikaa tai väärissä kohdissa.)

Mulle kelpaavia pentuja löytyisi myös muista väreistä ja kokoluokista (jos mulle muu kuin harmaa tai sininen keskari kelpaisi) aina silloin tällöin, mutta täytyy myöntää, että aika harvoin ja toisaalta muita seuraan niin paljon vähemmän, että voi olla, etten vain tiedä sitä, mikä niissä mättää. Yhä useammin kuitenkin alkaa kuulla ihan uskomattomia juttuja kasvattajista, semmoisia, mitä ei pelkistä koirista ja tuloksista näe. Tämmöistä meininkiä on aivan varmasti aina ollut ja varmasti lähes joka rodussa, mutta mitä tutummaksi se oma rotu tulee, sitä helpommin näitä juttuja alkaa kuulla. Tieto lisää tuskaa.

Loppuun  vielä lisään, että tosi kiva kuulla, että sulla voisi olla kiinnostusta mun kasvatustyölle. :) Mutta kuten sanottu, olen tosi kahden vaiheilla, eikä mulla sitä narttuakaan ole vielä. Kuulin tosin vähän aikaa sitten suunnitelmista, jotka saattaa muuttaa tämän asian...ei tosin ihan lähitulevaisuudessa vielä ja edessä on vielä monta muttaa.

26.01.2013 21.09
021814384_r
Forssa

Itse liputan myös ehdottomasti jälkeläisrajoitusten puolesta, varsinkin kun mäyräkoirissa on mistä valita. Tästä päästään asiaan, jota en ollenkaan ymmärrä, nimittäin saman yhdistelmän uusiminen. Kun kerta on uroksia mistä valita, niin miksi hemmetissä pitää astuttaa se narttu samalla uroksella vaikkei edellinenkään pentue ollut kovin kummoinen..

Eskolla on kolme pentuetta, yhteensä 18 pentua, tuli meille pentuna sijoitukseen, nyt on siis jo oma. Toki nuo pennut ovat niin nuoria vielä, ettei varmuudella voi sanoa, millaista jälkeä jättää, onneksi nämä kolme narttua ovat hyvin erilaisia keskenään, joten pääsee vertailemaan millaiselle nartulle sopii ja millaiselle ei. :)

Tosin eipä Eskoa kyllä ole isäksi kyselty, joskaan en sitä missään ole tarjonnutkaan. Asiaan varmasti myös vaikuttaa, että Esko ei edusta tämänhetkistä muotityyppiä, vaan on suht pieni ja kompaktirunkoinen.

26.01.2013 22.24
000052152_r

Olen harkinnut Indyn kohdalla, että voisin sitä joskus jalostukseen tarjota, jos sillä on hyvät terveystulokset ja se on ominaisuuksiltaan sellainen, että sillä voisi olla jotain rodulle annettavaa. Homma riippuu myös siitä, kuinka Indy käyttäytyy aikuisena. Jos alkaa olla liian hankala urosmaisine tapoineen, saa sukukalleudet lähteä. Jos Indy joskus jalostuslistalle päätyy, en kyllä kovin montaa pentuetta sille halua. Olen samaa mieltä sen suhteen, että samaa urosta ei saisi liikaa käyttää. Jälkeläisrajoitus olisi ihan hyvä olla olemassa.

Olen tosin viime aikoina ollut vähän huolissani siitä, miten paljon malamuuteilla on teetetty pentuja. Kyseessä ei ole kuitenkaan ihan joka miehen koira, kun se vaatii enemmän aktiviteettia kuin ihan perus sesset. Ei ole kenenkään kannalta mukavaa, jos pennut päätyvät vääränlaisiin koteihin. Jos Indya joskus jalostukseen käytettäisiin, haluaisin ainakin tietää, onko pennuilla silloin kysyntää tarpeeksi ja millaisia mahdolliset ostajaehdokkaat ovat.

26.01.2013 22.48
022489482_r
Mikkeli

Kyllähän tuo menee aikalailla överiksi tuo uroksien jalostuskäyttö ainakin tietyillä roduilla. Eilen tuli Ajokoiramies, jossa oli jalostus-teema. Sieltä sitten katselin, että suomenajokoirilla eniten käytettyä urosta on käytetty yli 70 kertaa ja pentujakin on tällä hetkellä yhteensä tältä urokselta 435! Toisessakin polvessa pentuja on jo yli 360. Että sillä lailla... Hyvin rupeaa geenibooli pienenemään. Mun mielestä pitäisi ehdottomasti laittaa jonkinlainen raja, että monelleko nartulle yhtä ja samaa urosta saa käyttää...

"Koira on ainoa olento maapallolla, joka rakastaa sinua enemmän kuin itseään." -Josh Billings
27.01.2013 14.54
022142292_r
Helsinki

Joo, siis toki vaikka sanoinkin, että omassa rodussa jälkeläisrajoitukset ei ehkä hyödyttäisi loppujen lopuksi mitään, niin monilla muilla aivan varmasti. Ja myös joillakin muilla villakoiran muunnoksilla (koko/väri).

Niin, ja uusintapentueet...voi jösses. En ainakaan itse ihan heti keksi montaakaan hyvää syytä tehdä uusintapentueita. En ymmärrä edes sitä, miksi tosi hyviä pentuja jättänyt yhdistelmä pitäisi uusia. Jos ne pennut kerta on niin hyviä, niin käyttää niitä sitten! Jos taas ne eivät ole hyviä tai pentue on superpieni, niin miksi se yhdistelmä pitäisi uusia? Pienenpieni pentuekin kuitenkin voi kertoa jotain vanhempien yhteensopivuudesta (tai siis sopimattomuudesta). Semmoisilla roduilla, joilla syntyy aina vain pari pentua, voisin ehkä hyväksyä uusinnan, mikäli se aikaisempi pentue on ollut OIKEASTI hyvä, eikä niitä pentuja ole käytetty mielinmäärin.

27.01.2013 20.00
021814384_r
Forssa

Itse en antaisi koiraani uudelleen samalle nartulle. Mutta kait näitä uusintapentueita tehdään mukavuudenhalusta, tai sitten siitä syystä, että kun tuo uros nyt on mun kaverin ja se ilmaiseksi antaa käyttää.. Tai sitten mäyriksissä nämä "kun se ajaa niin helvetin hyvin"-koirat. Jep, haukkuuhan se heti kun auton oven avaa vaikkei peuraa mailla halmeilla... Ulkonäöstä, rakenteesta, terveydestä jne puhumattakaan....

Kaikkia uroksia kun ei oikeasti ole tarkoitettu jalostukseen vaikka niillä pallit on, kaikkia narttuja myöskään ei ole tarkoitettu pennutettavaksi. Itse kuitenkin ajattelen sanojen jalostus ja kasvatustyö merkitsevän rodun parantamista, ei määrän lisäämistä.

Tosin hyvähän minun on huudella kun en ole ainuttakaan pentuetta ikinä kasvattanut ja tuskin kovin äkkiä tulen kasvattamaan.

30.01.2013 23.50
022309048_r
Pori

Itse en ikinä edes miettinyt että antaisin Junoa jalostuskäyttöön, mutta JO nyt on ihmiset olleet siitä niin kiinnostuneita että lupasin sitten olla kastroimatta sitä ainakaan hetkeen ja annetaan ajan kulua ja katsotaan mitä tapahtuu. Ja lupasin ilmoittaa jos päätän jossain vaiheessa leikkauspöydälle viedä. (kun tosiaan tolta oli pallit lähdössä jo vuoden vanhana) 

Itse en kuitenkaan vieläkään ole varma, haluanko tuota käyttää jalostukseen.. Toki, sillä on mahtava luonne, hermot kunnossa, mielestäni ihan kiva rakennekin (toki pikkuvikoja on), ollut ihan terve ja nyt luustokin kuvattiin terveeksi, paitsi niskaltaan joka on vammautunut tapaturmassa jonka takia piti suojelu jättää (ketuttaa!) 

31.01.2013 00.25
022142292_r
Helsinki

Juno, jos koira on hyvä, niin miksi ei? Tuskin missään rodussa on liikaa kunnollista jalostusmateriaalia. Saahan ne pallit sen astutuksen jälkeenkin nipsastua veks. :)

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti