Uroskoiran jalostuskäyttö - Sivu 6 (Koirat > Pennut)

09.02.2013 15.54

Hyvä keskustelu. Tosi hyvää ottaa näitä esille :)

Itselläni on tuontiuros Belgiasta (13kk ikää). Olen silmäillyt sitä siihen tyyliin että tarjoaisin jalostukseen. Vielä on aivan liian aikaista sanoa tuleeko siitä yhtään mitään. Tähänmennessä silmät peilattu kerran terveeksi, BAER-testistä +/+ ja näyttelyistä 2xEH ja kerran ERI, tarvitsee aikuistua. Erittäin erittäin hyvä, kehuttu luonne, eikä grammaakaan arkuutta mitään kohtaan. Nimenomaan luonteen takia olen ajatellut jalostusta, sillä rodussa on paljon arkuutta, joissain yksilöissä jopa arkea haittaavalla tasolla. Jokainen näyttelytuomarikin on pistänyt painon sanalle: Erittäin hyvä luonne. Erittäin avoin, hurmaava luonne.

Luustokuvaukset odottaa kesäkuussa, ja ne voivat kaataa vielä kaiken.

Kuitenkin vaadin tältä koiralta vielä ikää, käyttötuloksia ja ehdottomasti parempia näyttelytuloksia.
En näe mitään syytä miksi nuorta urosta pitäisi käyttää jalostukseen.

Junolle vielä; Otata pakasterspermaa varmuudenvuoksi? Itse suosittelisin sitä monelle hyvälle urokselle, sillä niillä saattaa olla vieläkin enemmän arvoa myöhemmin :)

http://belgianways.blogspot.fi/ ♥
10.02.2013 16.13

^ Saanko udella, että tarkoititko tuolla parempia näyttelytuloksia-lausahduksella että juuri sillä on enemmän painoarvoa kuin esim. käyttispuolelta? Vai sitä, että parempia tuloksia kuin tähän mennessä?

http://mossarit.webs.com/
10.02.2013 16.56
022671581_r
Joensuu

Mäkin oon ajatellu, että Axua vois mahdollisesti tarjota jalostukseen. Sitä ennen tarvitaan kuitenkin hyviä näyttelytuloksia ja tarvittavat terveystutkimukset.

Muokattu viimeksi: 10.02.13 16.56
10.02.2013 17.14

Nola, anteeksi huono artikulointi, nyt vasta tajusin miltä tuo kuullosti! :D

Mun mielestä siis käytöllä on ehdottomasti enemmän arvoa kuin näytöllä.

Hyvän käyttökoiran eteen saa tehdä työtä, kun taas voin väittää minkätahansa rotuni edustajan saavan näyttelystä helposti EH:n tai ERI:n, ihan tuomarista kiinni.

En osaa pukea sanoiksi mitä meinaan. Ää.

10.02.2013 17.21
Jaakoppi kirjoitti:
Joo siis Hinto on kyll oikeessa, uros ajoissa, Jaksu´on varattu jo astutuskäyttöön, ens vuoden kesäksi, tuttu kasvattaja, ja ens kuus on lonkka kyynä kuvaus ja silmäpeiluu.

Ihan mielenkiinnosta ilman mitään henk. kohtaisuuksia kysyn, että aiotko käyttää Jaksun taippareissa ennen tuota? :)
10.02.2013 17.26

Kirjotin jo tähän ja sitten sain kaiken häviämään...plääh. Niin siis, itse jos valitsisin urosta niin näyttelyistä mun kriteereiksi riittää se H. Yksi tuomari sen on ainakin tunnistanut sillon rotuisekseen. :D Mielelläni käyttäisin urosta jolla terveys on priimaa (niin paperilla kun ihan arjessa), luonne natsaa ja se omaa näyttöä käytöstä. Jos olisi kaksi omaan mieleeni olevaa urosta ja toisella olisi näyttelyistä nyt vaikka EH ja toinen olisi MVA niin tämä ei vaikuttaisi lopulliseen valintaan mitenkään. Päätöksen kumpaa käyttäisin kaivaisin muista ominaisuuksista.

Ihan näin vähän OT, kun en urosta omista. :D

10.02.2013 17.43
Deimos kirjoitti:

Nola, anteeksi huono artikulointi, nyt vasta tajusin miltä tuo kuullosti! :D

Mun mielestä siis käytöllä on ehdottomasti enemmän arvoa kuin näytöllä.

Hyvän käyttökoiran eteen saa tehdä työtä, kun taas voin väittää minkätahansa rotuni edustajan saavan näyttelystä helposti EH:n tai ERI:n, ihan tuomarista kiinni.

En osaa pukea sanoiksi mitä meinaan. Ää.

:D Mie kyllä jotenkin arvelinkin että tarkoitit asian noin mutta oli ihan pakko vielä varmistaa kysymällä.

http://mossarit.webs.com/
10.02.2013 18.35
022610094_r
Järvenpää

Jekku kyllä ennen astutusta on käytynä terveystarkit/BH/taipparit/ ja muutama näyttely ;)

terveystarkki lausuntoja skl odotellaan, huhtikuus BH koe ja toukokuussa sitte taipparit ja nly

Muokattu viimeksi: 10.02.13 18.37
http://blondontheblog.weebly.com/
10.02.2013 20.35

Tosiaan yks omista koirista(belgejä kaikki) sai H:n ja EH:n sillä että se yritti täydellä voimalla riehua tilanteesta väkivalloin ulos ja syödä tuomarin samalla.
Ite oon pitäny H:ta enemmän huonokäytösten koirien arvosteluna, koska tuomarit jostain syystä sellaisille sitä jakaa paljonkin. Ei kehdata hylätä kokonaan pelokkuuden tms takia niin H on "hyvä kompromissi"
EH saatiin erikoisulkomuototuomarilta, "hyökkäävä, pelokas, aggressiivinen" luonteesta mutta ihan OK näkönen.

Sitten onkin ilkeetä kun mielenvikanen koira saa käytöksellään H:n samalla tavalla kuin käyttölinjainen ulkonäön takia.
Mistä sitä sitten tietää mistä syystä se koira on moisella arvosanalla "pilattu"

KoiraNettiä selatessani usein mietin että onko se H luonteesta vai onkohan kyseinen koira vain hyvin epärodunomainen. Näyttelylinjaisen kohdalla H:sta tulee etenkin mietittyä ekana että luonteessa on vikaa.

Belgeissä EH, terveet lonkat, kyynärät ja silmäpeilaus ja luonnetesti/tai AVO tulos lajista riittää täyttämään jalostusvaatimukset. Eli mulla olis tässä mun vähän vinksahtaneessakin koirassa tuon mukaan ihan hyvä jalostuskoira. Ehm.
- Sitä se ei kuitenkaan tule olemaan. 

10.02.2013 21.43
Deimos kirjoitti:

KoiraNettiä selatessani usein mietin että onko se H luonteesta vai onkohan kyseinen koira vain hyvin epärodunomainen. Näyttelylinjaisen kohdalla H:sta tulee etenkin mietittyä ekana että luonteessa on vikaa.

Niin, siis tuomarista epärodunmukainen. Koira voi olla todella vähässä turkissa tai muuta.... vähän pitkärunkoisempi kun näyttelybelgit yleensä, siitä voi pamahtaa ihan pelkkä H, käytöksestä viis. Tai koira ei vain edusta sitä tyyppiä mistä tuomari pitää, tuntemattomia on tuomarien tiet. Itse en oo koskaan aatellu, että se H annetaan huonosta käytöksestä, vaan että siinä nyt sattuu olemaan tuomarin mielestä vähän sitä sun tätä "vikaa", mitä hän pitää jo "tarpeeksi pahana ulkonäöllisenä virheenä" nykyisen rotumääritelmän tulkinnan mukaan. Tai, se koira voi olla ulkonäöllisesti tuomarin mieleen, mutta sitten käytös pissii, niinkuin itsekkin sanoit ---> H, mikä menee väärin... Eli se tuomarin mielestä kiva ulkonäkö puskee niin paljon käytöksen ohi, että olkoon sitten H tai EH. Mutta on niitäkin nähty että käyttölinjaiset vetelee ERI:ä. 8)

Luonteen ja käytöksen arviointia voi onneksi toteuttaa muuallakin kun näyttelyssä, joten tulee varmasti muutenkin ilmi, jos sitä koiran käytöstä on näyttelyissä hyssytelty ja annettu se H "säälistä".

Muokattu viimeksi: 10.02.13 22.16
10.02.2013 22.34
022610094_r
Järvenpää
Jaksu sai H koska on sekalinjainen eli kevyt korkearaajainen, turkki on niukka ja kehitys kesken. Tuomari sanoi et mulla on aluravittu koira, mutta kehui eturintaa jota ei ollut vielä et tuomarista hyvin paljon kiinni. Moni koira joka on aiemmin saanut EH ERI tai jopa ERI SA voi joltain tuomarilta saada H koska ei miellytä tuomaria...
http://blondontheblog.weebly.com/
10.02.2013 22.41

Mun uros on yleensä ollut tasoa EH/ERI, mutta sillä on yksi T :D Tuli vielä sen jälkeisenä päivänä kun aika arvostettu tuomari antoi EH:n, seuraavana päivänä koira olikin sitten täysin viallinen kaikinpuolin.

10.02.2013 23.00

Musta kans HYL-EH haitari yhestä koirasta on aikamoinen, mutta tuntemattomia ovat tuomarin tiet kuten sanottu :D
Oon kuullu jopa yhden koiran hylättävän koska häntä oli hieman liian lyhyt...

Näyttelytouhu on aika WTF-hommaa joskus, tai jopa useimmiten, joten siksi ihmettelenkin miten jotkut voi rakentaa kasvatustyönsä pelkästään sen varaan.

10.02.2013 23.03
022253542_r
Muurame

Mielenkiintoinen keskustelu tosiaan, viimeksi kun tänne kirjoitin jokunen vuosi sitten, purkauduin saksanpaimenkoirien jalostuskäytöstä. Nyt omistan itsekin moisen.

Ilokseni voin todeta että Kunton suvussa tilanne on yllättävän hyvä tämän uroskoirien jalostuskäytön suhteen. Kunton isällä on yhteensä kaksi pentuetta (ei tuloksia näyttelyistä eikä käytöstä Suomen tietokannassa), isän isällä vain yksi pentue (ei tuloksia näyttelyistä eikä käytöstä Suomen tietokannassa), emän isällä kaksi pentuetta(ei tuloksia näyttelyistä eikä käytöstä Suomen tietokannassa) jne. kunton emän emän emän isällä oli 32 pentuetta, mutta tuosta ajastakin on ehtinyt vierähtää vuosikymmeniä ja kyseessä oli ilmeisesti koira, jolla koettiin olevan silloin rodulle paljon annettavaa. Ja lukemani perusteella se olikin luonteeltaan ja tyypiltään monien mielestä ihanteellinen rotunsa edustaja.

Kunton suvussa ei hirveästi noita näyttelytuloksia ole, eikä se ole tarpeellistakaan. Kunton emällä on näyttelystä T ja on muuten hienon näköinen koiruus. Kuntolla itellään on näyttelystä H ja olen siitä todella ylpeä, se sai oikein hienon arvostelun (tosin lyhythän se oli ja tuomari arvosteli koiraa kokonaista 2 minuuttia korkeintaan), Kunto ei ole tyypillistä näyttelyissä pärjäävää saksanpaimentyyppiä eikä sen tarvitsekaan olla. Mulle riittää se että sen luonne on huippu, se on vireä ja erittäin motivoitunut ja miellyttämishaluinen koiruus jonka kanssa on helppo elää.

Jalostuskoiran uraa en ole Kuntolle ajatellut ja vähän luulen, että ei sitä kukaan tule moiseen pyytämään kun ei se ole niin näyttävä varmaan.

Saksanpaimenkoira Kunto & kissat Ninja ja Minni
04.03.2013 11.01

Tämä nyt on vähän typerä kysymys ja varmaan p*skaa tulee niin paljon niskaan mitä ehtii mutta asia on vaivannut minua jo kauan enkä tiedä mitä tehdä tai keneltä kysyä.

Koirallani on operoitu takapolvien ristisiteet kolmevuotiaana. Koska mielestäni koirassa on sellaisia ominaisuuksia jotka voisivat olla hyödyksi jalostuskäytössä (ajotapa, metsästysinto, selvä pää, ulkomuodolliset ominaisuudet) ja kasvattaja minua tähän rohkaisi koska itse ottaisin koirasta heti pennun jos saisin, on koira tarjolla jalostuskäyttöön. Olen kuitenkin miettinyt että pitäisikö se ihan suosiolla poistaa jalostusurosten listalta ja lopettaa kokeissa sekä näyttelyissä käyminen?  Vaikka miten haluaisin pinkit sydänlasit päässä uskoa, että koirani kelpaisi jollekin astutukseen jos se esimerkiksi saavuttaisi käyttövalion arvon, on haaveeni monen mielestä lapsellinen.

Ongelmana on  juurikin ristisidevaiva, sillä sen periytyvyydestä ei ole 100% varmuutta. Ell. todistus on olemassa siitä, että koiralla ei ole kehityshäiriötä tms. joka olisi johtanut vaivan syntyyn. Suvussa ei ole mitään tiedettyjä ongelmia (samasta yhdistelmästä kolme pentuetta), ja koiran sisaruksia on pennutettu viidesti eikä yhtään samanlaista ongelmaa ole tullut tietoon. Suvusta yhtään koiraa ei ole polvitutkittu. Mielestäni on todennäköistä että ristari meni poikki koirien riehuessa, kolme urosta otattelivat jäisessä tarhassa ja koira nuljautti tässä nujakassa jalkansa kun kompuroi alas 70cm korkealta lavalta. Toinen ristari sitten hajosi metsäkäytössä melkein vuoden jälkeen, mutta koira piti tällä jalalla lähes kaiken takaosan painon (kun toinen ei ollut kuntoutunut kunnolla) ja oli normaalissa metsästyskäytössä, joten jalka joutui aika suurelle rasitukselle. Vamma siis voi hyvinkin olla tapaturmaperäinen.

Dreeverien kohdalla on  harvinaista että jalostuskoiria tutkitaan millään tavalla, esim. viime vuonna teetätettiin 50 pentuetta ja 4 koiraa oli jollain tapaa terveystutkittu. Myös nuoria uroksia käytetään jalostukseen, eikä näilläkään (tai vanhemmilla) ole mitään terveystuloksia. Oma koirani on luustokuvattu (lonkat B/C kyynär 0/0) ja olen saanut kuvista kahden ell. arvion mutta niitä ei ole lähetetty kennelliitolle. Lisäksi koiralta on hengitystiet tähystetty ja veriarvoja tarkasteltu, lisäksi sydäntä on kuunneltu eikä poikkeavuuksia ole löytynyt. Jos koirani nyt saisi enemmän käyttötuloksia ja osoittautuisi hyväksi käyttökoiraksi, niin olisiko sitä perusteltua tarjota jalostukseen vaikka mitään 100% absoluuttista totuutta ristarivamman periytyvyydestä ei ole? Joka tapauksessa, vaikka pennutettaisiinkin ns. "terveet" uros ja narttu, ei tiedetä voiko jälkeläisillä ilmetä jokin perinnöllinen sairaus sillä tosiaan terveystutkimuksia ei yleensä tehdä eli riski on olemassa. Ja ei kai se hullu ole joka pyytää...

Olen miettinyt asioita pääni puhki enkä pääse järkevään ratkaisuun. Toisaalta, mitä haittaa siitä on jos koirani onkin jalostusurosten listalla, ja lisäksi aion olla rehellinen koiran vaivoista ja tehdä selväksi kaiken minkä itsekin tiedän jos joskus sattuisi niin, että koiraa kysyttäisiin pennutukseen. Mutta sitten taas... Jos on niin ettei kukaan ikinä tule tätä käyttämään, niin mitä hyötyä minun on enää kilpailla koiran kanssa? Sitten on aivan sama jättää se pelkkään harrastekäyttöön. Mutta kun kukaan kuitenkaan ei voi ennustaa mitä tulevaisuudessa tapahtuu jos jatkan kilpailua, eikä ainakaan kilpailujen lopettaminen auta jalostusasiaa, sitten voi olla täysin varma ettei koiraa käytetä. Ja kilpailevathan ihmiset myös sterkatuilla koirilla aivan huvikseen.

http://www.pojjat.arkku.net
04.03.2013 11.44
022142292_r
Helsinki

^Itse miettisin tuon mielummin siltä kannalta, että haluaisinko itse kisata. Jos kisat ja näyttelyt ei kiinnosta tai varsinkin jos niistä on paljon vaivaa itselle, niin miksi kiusata itseään niillä vain sen takia, että EHKÄ joku joskus sattuisi haluta käyttää urosta. Tulosten hankkiminenkaan ei ole ilmaista, eikä ne tosiaan varsinkaan jonkun tuommoisen ongelmallisemman jutun omaavalla koiralla takaa sitä, että ne rahat saisi takaisin pennuilla.

Eli, jos olisin sinä, kisaisin, jos se itseä kiinnostaisi. Tai jos on muuten valmis niitä tuloksia hankkimaan silläkin uhalla, ettei ketään siltikään kiinnosta. Tottakai sen voi siellä uroslistalla pitää, kunhan on maininta tästä asiasta ja sen suhteen olet rehellinen (kuten sanoitkin). Se on sitten nartun omistajan päätettävissä, että ottaako riskin vai ei.

Life is like a dog sled team. If you ain't the leading dog, the scenery never changes. -Lewis Grizzard
04.03.2013 12.29
Nala kirjoitti:

Melkeen pyörryin kun löysin tämmösen:

http://spkblogi.vuodatus.net/blog/3146450#comments

Siis 95 astutusta n. vuodessa?!? Tietysti saksanpaimenkoiria on paljon, mutta tuo kyllä menee yli mun järjen ainakin. Ja vaikken saksanpaimenkoirista paljoa tiedäkään, niin ei ainakaan omaa silmää tuo koira edes miellytä:

Ober Von Bad-Boll

Jos ymmärsin oikein tuo koira (Ober Von Bad-Boll) on astuttanut 95 pentuetta? Koiranetissä lukee,että kyseisellä koiralla on vain kaksi pentuetta? 
04.03.2013 13.14
021209043_r
Kajaani

^Olisko sen takia, että nuo määrät on SAKSAN käytetyimpien saksanpaimenkoirien astutusmääriä. Pentueethan rekataan siis Saksan kennelliittoon. Nuissa kahdessa pentueessa joku suomalainen on käyttäny ks. urosta nartulleen ja rekisteröinyt pennut sitten Suomen kennelliittoon.

04.03.2013 23.22

Mielestäni Amin jalostuskäyttö on perusteltua. Minun mielestäni siinä ei ole estettä.

Olet tutkinut suvun sekä oman koirasi hyvin tarkkaan ja perehtynyt :)
tekevälle sattuu ja tapahtuu, enkä usko että kyseessä on periytyvä vaiva. Voithan kysellä puhelimitse vaikka erilaisten eläinlääkäreiden arvioita noin yleisesti.

http://belgianways.blogspot.fi/
04.03.2013 23.33
022630996_r
Kouvola
Deimos kirjoitti:

^ Tohon liittyen, Demilläkin on näyttelyistä yks H ja kaks ERIä. Meidän kohdalla luonne ei vaikuttanut kyllä mitenkään H'n saantiin, lähinnä oli vaan vielä niin kehittymätön juniori siinä vaiheessa, kehittyi muutenkin hirmu hitaasti.
Outoa myös se, että pari viikkoa ennen tuota näyttelyä mistä H'n sai, napsahti ekasta näyttelystä ERI. Mutta jokasella tuomarilla on mielipiteensä :)

Muokattu viimeksi: 05.03.13 00.09
”Hope dies last.” - http://springeripower.blogspot.fi/
05.03.2013 10.56
022459569_r

^Ja se Hhan on edelleen kuitenkin HYVÄ, eli koiralla on selviä puutteita mutta se on silti tunnistettavissa rotunsa edustajaksi ja sillä on myös paljon hyviä piirteitä.

Minä katson yleensä sitä, koska mitkäkin arvosanat on annettu. Jos on junnuna ja nuorena paljon Hta, niin koira on eittämättä ollut vaan kehittymätön. Paljolti on myös kiinni tuomarien mielipiteistä ja senhetkisistä trendeistä.  Juuri tämän takia kasvattajien pitäisi katsoa kaikkea muuta ennen sitä näyttelytuloslistaa. 

Pretty is nice but still it's just pretty. Perfect, my dear, is me.
08.03.2013 14.57
Sinister kirjoitti:

Mielestäni Amin jalostuskäyttö on perusteltua. Minun mielestäni siinä ei ole estettä.

Olet tutkinut suvun sekä oman koirasi hyvin tarkkaan ja perehtynyt :)
tekevälle sattuu ja tapahtuu, enkä usko että kyseessä on periytyvä vaiva. Voithan kysellä puhelimitse vaikka erilaisten eläinlääkäreiden arvioita noin yleisesti.

Voi kiitos! Vaikka sanojahan nuo vain ovat sanottuna jollekin random-tyypille, eikä sitä periytyvyyttä tosiaan voi täydellisesti ennustaa, niin tämä viesti kyllä lämmitti kaiken sen sonnan jälkeen, että edes joku on samaa mieltä...

En jaksa uskoa että Ami kelpaa kenellekään. Todennäköisesti se on ennemmin kuopassa kuin ehtii ajaa itsestään käyttövalion, ja ihmiset tuntuvat tietävän minua paremmin (ja koiraa näkemättä) että vaiva periytyy eikä tästä ole jalostuskäyttöön. Ainoa oljenkorsi olisi ottaa siemenet pankkiin- mutta millä rahalla? Jos itsellä olisikin tulevaisuudessa mahdollista ottaa narttukoira, niin ehkä silloin...

12.03.2013 04.03
000105754_r

Jahas, meidän pikkuiselle lapselle ollaan ehkäpä taidettu löytää tyttöystävä ;) Maapallon toiselta puolen vaan, mutta mitäpä se haittaa.

21.04.2013 11.38
022666244_r
Joensuu

Nostelenpa tätä aihetta, kun tuolla oman rodun kaunein -topicissa tuli puheeksi shelttien matadoriurokset.

Mä en oikein millään jaksa ymmärtää, miten kasvattaja päätyy valitsemaan nartulleen uroksen, jolla on jo useita kymmeniä pentuja (tai jopa useita kymmeniä pentueita) takana. Miksi halutaan tietoisesti kaventaa rotukoirien jo muutenkin kapeaa geenipoolia entisestään, vain siksi, että saa pentueensa isäksi koiran, jonka näyttelytittelistö jättää pituudessaan katkeraksi kakkoseksi Äteritsiputeritsipuolilautatsijängänkin. Tietenkin uros voi olla poikkeuksellisen komea, toivottavasti myös terve ja hyväluontoinen, mutta olisi paljon kaukonäköisempää ja vastuullisempaa käyttää hieman enemmän vaivaa ja etsiä yhdistelmään toinen uros, joka kompensoisi narttua lähes yhtä hyvin tai jopa paremmin.

Toisessa keskustelussa mainittiin shelttien yhdestä matadorista, jolla on Suomessa jo 179 jälkeläistä. Luku kuulostaa ihan älyttömältä. Shiboissakin on yksi japanintuonti, jolla on Suomessa 52 pentua - auttamatta liikaa tämän kokoisessa populaatiossa ja ko. koira on Muurankin isoisä... Käytännössä se löytyy lähes jokaisen suomalaisen shiban sukupuusta kertaalleen :/ Shiboille onneksi tehtiin nyt melko tiukka JTO, ja jotain vastaavanlaisia ohjeistuksia toivoisi monelle muullekin rodulle: "Jalostukseen käytettävälle urokselle asetetaan suositus siten, että 20 pennun jälkeen tarkastellaan jälkeläisten tutkimustuloksia. Jälkeläisten tutkimustulosten perusteella urokselle myönnetään jatkolupa, jos jälkeläisistä vähintään 65% on tutkittu terveeksi -- Maksimijälkeläisrajoitus yhdelle koiralle on 35 pentua". Onko esim. shelteille laadittu vastaavia jälkeläismääräsuosituksia, mutta niitä ei vain noudateta?

28.04.2013 08.44

^Oon miettiny ihan samaa, ja tullu siihen tulokseen etten edes halua ymmärtää osaa kasvattajien urosvalinnoista, koska ei niissä kuitenkaan ole järkeä. Kunhan vaan otetaan se mikä hyvältä sattuu tuntumaan, olkoot koira nuori, vanha, matadorkäytetty tai pennuton. Koetuloksilla tai näyttely- tai terveystuloksilla saattaa joskus olla merkitystä tai sitten ei.

Muokattu viimeksi: 28.04.13 08.45
09.05.2013 00.25
022440893_r
Mynämäki
Demi kirjoitti:
Deimos kirjoitti:

^ Tohon liittyen, Demilläkin on näyttelyistä yks H ja kaks ERIä. Meidän kohdalla luonne ei vaikuttanut kyllä mitenkään H'n saantiin, lähinnä oli vaan vielä niin kehittymätön juniori siinä vaiheessa, kehittyi muutenkin hirmu hitaasti.
Outoa myös se, että pari viikkoa ennen tuota näyttelyä mistä H'n sai, napsahti ekasta näyttelystä ERI. Mutta jokasella tuomarilla on mielipiteensä :)

Kaverin belgin vein pari kertaa kehään, molemmissa peruutti tuomaria ja ei saatu hampaita katsottua, silti tuli 2 x H. Näyttelylinjainen siis oli.
Mutta ei sitä koskaan tiedä varmaksi, vaikka olis kuinka nlylinjaa jne., että mistä se H on tullut.

09.05.2013 05.40

Joo... Belgeissä väistäminen ja H kulkevat usein käsikädessä... Samoin nähnyt annettavan samasta syystä T:n. Tyydyttävän saanut koira oli kyllä niin hermoraunio, että täytyi pitää kunnon puunhalaushippi-otteella kiinni ettei paennut kehästä.

Todistin myös taannoin kuinka näyttelylinjainen(aivan liian mustaksi värittynyt) belgi sai H:n pelkästä ulkonäöstä. Mutta harvinaista se tuntuu olevan näyttiksellä. Sama tuomari tuntui vihaavan koko maailmaa ja hyvin montaa koiraa.
Toki olempahan nähnyt myös täysin maskittomien belgejen sekä täysin ylipienien/yli isojen saavan ERI:n... Tuomaritkin ovat joo ihmisiä vain.

Olen kuullut myös paljon tekosyitä hylkäykseen, ja koiran äkillinen linkuttaminen on kenties naurettavin niistä... Nyt kuitenkin näin oikeasti linkkaavan koiran näyttelykehässä, saaden siitä HYL. 
Sama koira myös parani samantien kun pääsi kehästä, jonkinlaista oveluutta ehkä havaittavissa....?

Kaikkea sitä näkee kun vanhaksi kasvaa :D Olisi varmaan aika eksoottista olla tuomari, näkisi kyllä ties millaista taapertajaa.

http://belgianways.blogspot.fi/
09.05.2013 11.21

Nuka - Luonteen ja käytöksen arviointia voi onneksi toteuttaa muuallakin kun näyttelyssä, joten tulee varmasti muutenkin ilmi, jos sitä koiran käytöstä on näyttelyissä hyssytelty ja annettu se H "säälistä".

Mun mielestä toi menee silti väärin. Ei siksi, että vähättelisin esimerkiksi yhdistelmän koiriin tutustumista, käyttötuloksia tai luonnetestausta, vaan kun on rodulle aivan sallittua ja normaalia, että jatkuvasti tehdään huonoja valintoja ja täten kaivetaan omaa kuoppaa. Tietenkään asialle ei voi juuri mitään, tuomarit tuomitsee, kasvattajat tekevät omat valintansa ja kasvatin ostajat ostaa. Kuulostaa vaan aika ikävältä, että luonneongelmat ovat noinkin yleisiä ja hyväksyttyjä, eikä rotuun perehtymätön välttämättä osaa aavistaa mitä saa koiraa hankkiessaan. En tarkalleen tiedä millaisessa jamassa näyttisten tilanne on, enkä väitä ettäkö käyttiksilläkään kaikki ois ruusuista, mutta tosiaan sivusta seurailleenakin tiedän etten näybelgiä ikinä ottaisi. Varmasti mahtuu sekaan hyviä yksilöitä ja kivoja pentueita järkevistä yhdistelmistä, mut tuntuu tuo silti olevan vähän arpapeliä. Tietysti yhden "huonon" koiran saaneena osaa seuraavalla kerralla tehdä mahdollisesti paremman valinnan, mutta se yksikin huonoilla ominaisuuksilla varustettu on minusta liikaa. Siksi, että niitä on sitten monilla muillakin omistajilla, eikä ole koiriakaan ajatellen kovin eettistä jalostaa pafkaa. Koirat kärsii ja omistajatkin. 

Ääh :/ Näyttelyt on varmasti kiva harrastus, mutta niin paljon ihmeellisyyksiä mahtuu sekaan, etten lähtisi itse kyseistä toimintaa tukemaan. En tietenkään tuomitse ihmisiä jotka jaksavat näyttelyissä pyöriä, jos ovat ees vähän järkeviä ja vastuullisia. Mutta kun liikaa on mätää joukossa.

09.05.2013 12.48

^ Ihan samaa mieltä oon siinä, että eihän se oikein todellakaan ole. Sanoin kyseisen lauseen juurikin sen perusteella, että sitä tapahtuu ihan laittoman paljon ja hyvin vaikea siihen on puuttua kenenkään muun kun tuomarien itse (niinkuin itsekin totesit). Lisäksi siihen liittyi vielä se, että en henk.koht. pidä näyttelyitä jalostuksellisesti luonteen arvioinnin kannalta korkealla juurikin kyseisten tapausten takia. Voin myös allekirjoittaa tuon lauseesi, että rotuun (kasvattajiin) perehtymätön ei välttämättä tiedä mitä tuli saatua. Yhdistelmien kuvaukset on aina niin ruusuisia ja monet lisäksi peittelevät ongelmia, niin sanoisin, että aika ikävä tilanne uusille pennunostajille.

Muokattu viimeksi: 09.05.13 13.00
09.05.2013 13.14
Deimos kirjoitti:

Tosiaan yks omista koirista(belgejä kaikki) sai H:n ja EH:n sillä että se yritti täydellä voimalla riehua tilanteesta väkivalloin ulos ja syödä tuomarin samalla.
Ite oon pitäny H:ta enemmän huonokäytösten koirien arvosteluna, koska tuomarit jostain syystä sellaisille sitä jakaa paljonkin. Ei kehdata hylätä kokonaan pelokkuuden tms takia niin H on "hyvä kompromissi"
EH saatiin erikoisulkomuototuomarilta, "hyökkäävä, pelokas, aggressiivinen" luonteesta mutta ihan OK näkönen.

Sitten onkin ilkeetä kun mielenvikanen koira saa käytöksellään H:n samalla tavalla kuin käyttölinjainen ulkonäön takia.
Mistä sitä sitten tietää mistä syystä se koira on moisella arvosanalla "pilattu"

Tämäkin vielä on ongelma. Eri roduissa jaetaan eri arvosanoja erilaisilla perusteilla.

Esimerkiksi H tulee huskyssä ja whippetissä yleensä ihan sen takia jos koira ei vaan ole tuomarin silmää miellyttävä. Esim. viet lihaksikkaan ja treenatun lyhytturkkisen rimppakinttukäyttiksen showlinjaisia töppöjalkoja palkitsevalle jenkkituomarille. 
Harvemmin niissä tulee luonteesta noottia, kun luonneongelmat ei ole niin yleisiä kehässä. Belgeissä asia taas menee näemmä siten kuten kerroit. Miten lienee muissa roduissa.

Tämäkin nostaa ongelmia esiin kun valitaan jalostuskoiria, tai kun noviisit etsii sopivaa yhdistelmää. Ei voi tietää miten tietyn rotuisten koirien kehissä palkitaan niitä ja mikä kaikki vaikuttaa. Tämä on mielestäni varsin outoa ja häiritsevä piirre näyttelyissä. Joissain roduissa palkitaan EHlla koira joka saisi käytöksensä takia hylätyn toisen rotuisten kehässä vaikka muuten olisikin ulkomuodollisesti priima.

Muokattu viimeksi: 09.05.13 13.15

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti