"maahan" -käskyn opettaminen - Sivu 3 (Koirat > Koirien koulutus)

16.02.2011 01.44
022415051_r
Kittilä
Meillä nuorimmainen lyö vain minua tassulla ja "syöksyy" se edessä maahan.. eli tavallaan lyömällä minua ja rojahtamalla.. :/ koittanu poistaa tuota koska ilmeiseti kun sille on opetettu eka istumaan ja sit antamaan tassua se luulee että annan tassun tai ku lyön niin onnistuu.. pikku hiljaa parremmin ja paremmin. :)
16.02.2011 02.08
021588534_r
Helsinki
REKSI; toi on aika tyyppillistä, kun koira ei ole viellä ihan varma mitä siltä pyydetään, niin se tarjoaa esim.sitä tassua. Että reeniä ja oikeaaikasta palkkaamista vaan, niin kyllä se jää pois.
16.02.2011 08.03
022383169_r
Juva
Vanilla ei osaa vielä mennä maahan, mutta harjoitellaan koko ajan. Sinne vaan namia etutassujen väliin niin alkaapi jo pylly mennä maata kohti!
http://spanielienergiaa.blogspot.fi/
16.02.2011 08.33
021346471_r
Espoo

Maahan oli Lillalle tosi vaikea opettaa siihen ei toiminut juurikaan noi koira kirjojen tavat. Eivät osanneet tokopuolen ihmisetkään auttaa. Lopulta sain sen kuitenkin opetettua niin, että menin istumaan, koiran piti mennä jalkojen alta. Ohjasin namin avulla ja sitten palkkasin kun makasi jalkojen alla.

Mutta toi oli tosi hidas tapa opettaa, ei edistystä kovin reippaassa tahdissa tapahtunut.

Muokattu viimeksi: 16.02.11 08.35
tazzu.fi ---- puudelit.blogspot.com
16.02.2011 15.39
022415051_r
Kittilä
harjoittelu tekee mestarin, vai miten se meni.. Joka päivä sisältää pieneiä määriä eri harjoituksia, kuten tuota maahan menoa. :)
12.03.2011 12.34
Itse yritin opettaa Murua niin, että laitoin sen istumaan, taputin kädelläni maata sen tassujen edessä ja sanoin "Maahan." No, kyllähän koirani sen noin osaa, mutta ei tajua maahan- käskyä silloin, jos en taputa maata. Onhan koirani toki jo melkoisen vanha, että tämä taito taitaa jäädä kunnolla oppimatta.
12.03.2011 13.32
022379090_r
Eura

Sirun opetin niin, että ensin opetin istumaan ja sitten vaan laitoin kättä tassujen väliin ja meni maahan.

Hania opetan tällä hetkellä, että seisoo ja laitan namipalaa, koko ajan taaemmas, kunnes menee maahan. Enemmän nyt pidän tuosta, miten olen siskon koiraa eli Hania kouluttanut, ja sitä luultavasti tule käyttämään jatkossakin. Maahan käsky menee näin Hanilla tosi hyvin ja harjoitushan tekee mestari,eikö vain? :)

12.03.2011 13.34
021054865_r
Mä opetin ihan vaan, että pistin herkun Hertan eteen niin sitten meni ihan itse vain makuulle ja sanoin maahan :--D
12.03.2011 18.26
Siru kirjoitti:

Sirun opetin niin, että ensin opetin istumaan ja sitten vaan laitoin kättä tassujen väliin ja meni maahan.

Näin meilläkin.

Mä en tajua miten se on joillekin niin vaikeaa opettaa? :D Mun mielestä se on helpoimpia temppuja joita voikaan opettaa, samoin kun istu ja tassu ja nää. Ainakin meillä opittiin heti.

http://shelttimeininkia.blogspot.fi/
01.05.2011 14.14

Meillä opetettiin maahan - käsky istumisen kautta. Kun koira istui houkuttelin sen makaamaan nykissä olevaan käteen piilotetulla makupalalla ja sanoin samalla ''maahan''. Koiran oli pakko käydä makaamaan saadakseen namin ja palkkasinkin heti kun kävi makaamaan, vaikka aluksi olikin vain parin sekunnin makuu. Tästä sitten alettiin pikkuhiljaa pidentämään aikaa ja kun koira osasi istumisen kautta niin opetin suoraan seisomisesta, tosin ei sitä tarvinutkaan opettaa kun osasi heti.

Nykyään meillä käytetään maahan - komentoa ainoastaan suoraan seisomisesta.

01.05.2011 14.25
Naperon opetin ensin istumaan ja laitoin namin etutassujen eteen ja sanon 'Maahan' ja sitteko melkein massu koski maahan ni vähän liikutin namia eteenpäin ja sitten napero jo makoili ja sai namin. Nytten sitten ollaan jatkettu silleen että vien namin naaman eestä alaspäin melkein maahan asti ja samalla sanon 'Maahan' ja vien namia kauemmas. Hyvin menee maahan ja sitten saa namin palkaksi. Seuraavaksi harjotellaan niin että itse en näytä mitään merkkejä vaan naperon pitäisi itse mennä suoraan maahan.
01.05.2011 14.41
022702346_r
Säkylä
Taika osaa mennä maahan kun laittaa käden maahan, mutta ei tämä sitten millään tajua sitä sanaa :---D
Riippuvuutta helmikuusta 2008. Lisää meistä: nahkalassie.blogspot.fi
12.05.2011 17.47
Bono kirjoitti:
Siru kirjoitti:

Näin meilläkin.

Mä en tajua miten se on joillekin niin vaikeaa opettaa? :D Mun mielestä se on helpoimpia temppuja joita voikaan opettaa, samoin kun istu ja tassu ja nää. Ainakin meillä opittiin heti.

Ei toimi töppöjaloilla ;) Se vaan seuraa kuonollaan herkkua, ei nääs tarvi kun kumartaa niin kuono yltää maahan. Sama ongelma oli tuolla vanhemmalla. Frodon kanssa se meni jotensakin niin että se yhtäkkiä vain tajusi koko "tempun idean kunhan sitä oli tarpeeksi jahkattu. Maya taas eilen hiffasi jutun juonen kun kaverini innostui sitä opettamaan. Piti namia niin kauan lattianrajassa, että neiti kyllästyi ja rojahti maahan, siitä heti palkkaus. Ei tarvinnut montaa toistoa että tajusi, kotona samaa hommaa jatkettiin naksulla.

13.05.2011 08.05

Omalle töppötassulle opetin maahan menon naksuttimella poimimalla - eli aina kun koira meni maahan (ihan satunnaisissa tilanteissa) naks ja nami. Houkuttelu ei tosiaan oikein toiminut. :D Opetin menemään suoraan maahan, mutta nyt ollaan harjoiteltu myös istumisen kautta menemistä, ettei tuo ala nousemaan ylös ennen makuulle menoa, jos on istumassa.

13.05.2011 10.37
021611821_r
Mä opetin meidän töppöjalalle istumisesta maahan niin, että pistin herkun nyrkkiin ja nyrkin maahan, ja annoin Ipun haistella. Jossain vaiheessa kun se pötkähti maahan, palkkasin. Aika nopeasti se oppi käskyn. Pentukurssilla huomasin, että Ippu vieraskoreana osaa myös mennä maahan suoraan seisaaltaan.
13.05.2011 10.50
022664849_r
Turku
Meil on ollu hirveet ongelmat maahanmenon opettamises molempien karvattomien kanssa. :D "Hyi kamala lattia/maa/hiekka/ruohikko/mikäikinä, en kyllä lyö maate tuohon!" Mut Ifan kanssa ollaan nii paljo sitä treenattu et kyl se melkee kaikilla alustoilla suostuu nyt meneen maahan, toisilla paremmin, toisilla vastahakosemmin. Liksu on edellee vähä tollanen et sitä saa maate ku sisällä matolla... Että jos haastetta kaipaatte ni maahanmenon vaikeuden jälkee tulkaapa opettaa karvaton koira kieriin.
Kiinannahkalapanen x 2
13.05.2011 11.24
022620022_r
Kuopio
Sakke oppi maahan käskyn ennen istumista. Laittoi vain herkun maahan sen eteen, kun se seisoi normaalisti. Sitten se vaan pötkähti maahan. Eli kohtuu helposti on meillä oppinut, avo opetti sen 8 viikkosena. :D
12/8/2010 ~ Promisehill No Greater Kiss "Sakke"
13.05.2011 15.05
022154934_r
Ifa kirjoitti:
Meil on ollu hirveet ongelmat maahanmenon opettamises molempien karvattomien kanssa. :D "Hyi kamala lattia/maa/hiekka/ruohikko/mikäikinä, en kyllä lyö maate tuohon!" Mut Ifan kanssa ollaan nii paljo sitä treenattu et kyl se melkee kaikilla alustoilla suostuu nyt meneen maahan, toisilla paremmin, toisilla vastahakosemmin. Liksu on edellee vähä tollanen et sitä saa maate ku sisällä matolla... Että jos haastetta kaipaatte ni maahanmenon vaikeuden jälkee tulkaapa opettaa karvaton koira kieriin.

Whippetin kanssa voi eka harjoitella, jollei karvatonta satu löytymään. Maahanmeno tajuttiin kyllä nopeasti ja Karem osasi sen jo parin viikon päästä minulle tultuaan, mutta edelleenkin se ulkona maahan meneminen on NIIN ällöttävää että.

"Ai tohon? Ai tohon maahan vai? Et oo tosissas. En mee kunnolla ainakaan."

24.05.2011 19.22
021777517_r
Himanka
Meidän pitäis Tahitin kanssa alkaa treenaamaan näitä peruskäskyjä, kuten istu, maahan, koska namin kanssa maahan meno on ihan järkyttävää. Takajalat venyytetään pitkänä taakse, ja maassa käydään sekunti tai kaks. Ilman namia suorastaan järkyttävää. Ehkä treenaamiselle olis syytä.
"And all the best women are married. All the handsome men are gay." -Robbie Williams
26.05.2011 13.16
021588534_r
Helsinki
Aaro kirjoitti:
Ifa kirjoitti:

Whippetin kanssa voi eka harjoitella, jollei karvatonta satu löytymään. Maahanmeno tajuttiin kyllä nopeasti ja Karem osasi sen jo parin viikon päästä minulle tultuaan, mutta edelleenkin se ulkona maahan meneminen on NIIN ällöttävää että.

"Ai tohon? Ai tohon maahan vai? Et oo tosissas. En mee kunnolla ainakaan."

Ai et, mun edes mennyt dallupoijka oli niin runopoika kanssa, että vaikka osasi ko. käskyn, niin se oli kiva sit mennä TOKO-treeneihin, jos oli satanut ja maa märkänä -- "älä nyt tyhmä oo, toi on I H A N märkä". Pakotteista meni lukkoon ja muita kikkoja, kun yritti (makupalaa jne) se vaan katto muualle ja haukkotteli.

Nyt kun mulla tulee toi rottispentu, niin en todellakaan opeta istumisesta maahan, koska Caran kanssa sen tein ja nyt se haluaa mennä aina istumisen kautta maahan - mikä ei siis ole PK-puolella kovin suotavaa. Pidän ihan erillään istumiset ja maahanmenot.

Muoks/ TAHITI; jos nuo jutut on Tahitille uusia, niin palkkaa ihmeessä jo siitä sekunnin parin maassa olosta. Sit voit koitaa pidentää jollain puolella sekunnilla (tyyliin...) palkan antamista. Kyllä se sitten siihen ehdollistuu, että se nami tulee siellä makoillessa.

Muokattu viimeksi: 26.05.11 13.19
26.05.2011 14.14
021986384_r
Mäntsälä
Meillä ainakin laitetaan vaan nami nyrkkiin ja nyrkki lattialle. Kun koira menee maahan sanotaan "maa". Kun on toistettu muutama kerta niin kyllä melko nopeasti jo tajuaa maahan mennä, ja siitä sitten vähän myöhemmin tajuaa jo käskyn "maa". : D
"Miksi olen niin huono olemaan hyvä?!?" - Prinssi Zuko, Avatar
27.05.2011 05.14
*Taika kirjoitti:
Taika osaa mennä maahan kun laittaa käden maahan, mutta ei tämä sitten millään tajua sitä sanaa :---D

Pakko tähän sanoa että Laralla meni hyvin kauan aikaa oppia menemään maahan pelkästä käskystä (ilman käsimerkkiä siis) juuri sen takia, etten jostain syystä älynnyt vaatia sitä tarpeeksi ajoissa, kun oletin/luulin ettei koira vielä osaa. xD Siksi kannattaa pennulla välillä testata, menisikö se jo ilman käsimerkkiä tai vain pienellä käsimerkillä maahan.
28.05.2011 22.31
Bella on nyt oppinut menemään maahan, mutta vaan niin että mun pitää laittaa käsi maahan. (niinkun Taikallakin^)
30.08.2011 17.01
021473392_r
Raahe

Meillä tuotti maahanmeno suuria vaikeuksia aluksi. Meni varmaan pari-kolme viikkoa ennen kuin aloin kunnolla sitä opettamaan - aikaisemmin olin yrittäny makupalalla houkuttelua, mutta Martta vain istui ja katseli ihmeissään.

Pari kertaa tein sitten niin, että pyysin koiraa menemään koukussa olevan jalan alta, jolloin joutui menemään maaten. Ja heti tästä palkka. Ei mennyt montaakaan kertaa, kun ymmärsi idean, ja nyt sujuu maatemeno makupalalla houkutellen.

Pelkästä käskystä ei kuitenkaan mene maaten vieläkään. Naksuttimelle en ole vielä ehdollistanut, mutta se on todennäköisesti ohjelmassa seuraavaksi. Sen avulla uskoisin saavani maatemenon toimimaan - alkuun pitää vain odottaa tilanteita, jolloin koira itse menee maaten, ja alkaa palkata maahanmenoista ilman käsiohjausta.

30.08.2011 17.38
021294245_r
Kajaani

Meillä maahan opettamisen kanssa meni hyvin aluksi mutta jostain ihmeen syystä nykyään, ja noin seitsemän vuotta itse asiassa Sippe alkaa ulvomaan joka kerta ennen maahan menoa ja tavallaan nurisee siellä maassakin. Joskus on tapauksia että koittaa samantien nousta ylös, mutta tuleekin toisiin aatoksiaan ja vaan katsoo kulmain alta ja jatkaa nurinaa.

Normaalia?

30.08.2011 17.41
022695490_r
Mäntyharju

Sippe, sinuna jättäisin reagoimatta tommoseen. Älä kuitenkaan palkkaa jos et halua äänekästä lopputulosta. Eli jos se ulvoo niin et tee mitään, sitten vaikka peruutat pari askelta että se tulee sun luo ja käsket uudelleen. Ja palkka siis vain jos on hiljaa.

30.08.2011 17.49
021294245_r
Kajaani

Hyvä neuvo :) Kiitos. /

30.08.2011 18.18
021082474_r
Joensuu

Kah, täällä on ihan meille sopiva aihe. Avauduin meidän ongelmasta jo blogiin, joten ajan säästämiseksi copypasteen sieltä.

Touko kirjoitti:
Ollaan treenattu maahanmenoja päivittäin ja joskus useampaankin kertaan päivässä, mutta silti joka kerta saa homman aloittaa alusta. Yhdellä sessiolla saan Toukon yleensä tajuamaan etupää edellä laskeutumisen ja toistettua sitä hetken (~ 10-20 toistoa valmista tavoitekäytöstä) toivoen saavani sen oletuskäytökseksi, mutta kun treenataan muutaman minuutin (tai vuorokauden) kuluttua uudestaan, koira laskeutuu taas iloisesti istumisen kautta, aivan kuin ikinä ei olisi treenattu. Ja tätä on nyt kuitenkin jankattu jo kohta kolme viikkoa. Onko mulla todella hidas (lue: tyhmä) koira vai teenkö jotain aivan päin helvettiä?

Pitäiskö mun siis kokeilla sheipata ensin vaikka leikkiinkutsuasento, ja opettaa koko homma alusta sen kautta vai mitä häh? Niin, ja maahanmeno on siis opetettu sheipaten ja sillä tiellä pysytään, ellei tää nyt supervaikeaksi mene.

Without me, it's just aweso!
30.08.2011 20.42
021588534_r
Helsinki

^ Mulla on Caran kanssa sama prombleem... Koska olen sen alunperin opettanut istumisesta maahan. Ei sulla ole tyhmä tai hidas koira, vaan koiralle on ylipäätään normaalia palata siihen vanhaan ja mukavaan, vaikka asia olisikin mitä mainioimmin opetettu uudestaan...

Ainoa mikä mulla tulee mieleen, että koittaisi opettaa eri käskyn näille eri maahanmenoille.

30.08.2011 20.52
022702346_r
Säkylä
Nykyään Taika osaa mennä maahan jo pelkällä käskyllä :D Seuraavaksi aletaan harjoittelemaan maahanmenoa liikkeestä.
Riippuvuutta helmikuusta 2008. Lisää meistä: nahkalassie.blogspot.fi

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti