Koska parittelun jälkeen munia? (Lemmikkilinnut > Poikaset)

13.12.2010 21.41
020314181_r
Rovaniemi

Ollaan nyt pesittämässä lintuja, tietoa on luettu aina entistä enemmän, mutta nyt tuli vastaan sellainen kysymys johon en muuten netistä olekaan löytänyt vastausta.

Monella sivulla siis sanotaan että munien pitäisi alkaa ilmestymään noin viikko parittelun aloituksesta. Nyt on sellainen tilanne että parittelun aloituksesta on aikaa kaksi viikkoa. Jokin vialla?

Olisiko ravinnossa vielä puutetta, eikö tyttö jaksa pukata munia ulos vai eivätkö ne ole kehittyneet ollenkaan? Olen noudattanut netistä löytyviä ruokintaohjeita mutta puuttuukohan jotain?

Tämä on ensimmäinen kerta kun linnut yrittävät poikasia, onko luonnollista että yritys epäonnistuu jo tässä vaiheessa, vai olenkohan epähuomiossa unohtanut jotain oleellista? Pari on muuten pesimävireessä ja naaras viihtyy pesässä erittäin paljon, päästää välillä koiraankin.

13.12.2010 23.12
018780643_r
Tampere

Linnut voivat paritella ilman, että muna alkaa kehittymään. Munan kehittyminen vaatii naaraalle oikeanlaisen "moodin". Linnut voivat paritella myös huvikseen ja leikkiä kotia ilman, että aikoisivat tosissaan pesiä. Munan kehittymiseen ei mene kuin päivä-kaksi, huomaat kyllä mikäli munimisessa on ongelmia (lintu saattaa jopa kuolla siihen). Meillä eräs neitsikkatyttö oli aikanaan liiankin innokas munimaan, kaikki pienetkin asiat saivat stimuloitua linnun pesimisvireeseen (pimeä kolo, proteiinipitoinen ruoka, valaistuksen väheneminen, kylpeneminen...). Koirasta ei tulloin ollut. Nyt taas on, ja olen nähnyt lintujen parittelevankin muutaman kerran, mutta naaras taas ei vaikuta olevan enää kiinnostunut pesän perustamisesta (luojan kiitos).

Saattaa siis olla, että naaraasi ei vain koe olevansa vielä valmis pesimään tai se vaatii vielä stimulin, jotta muna alkaisi kehittymään. Itse en ole mikään pesintäspesialisti, en siis ole koskaan pesittänyt lintujani, mutta itse lukemani ja kuulemani perusteella lähinnä tsekkaisin, että onko ravinto monipuolista, proteiini- ja kalsiumpitoista (munien kehitys vaatii runsaasti kalsiumia), onko pönttö ja pohjamateriaali oikeanlainen ja onko riittävä pesimisrauha (linnut eivät pidä häirinnästä). Valoajan vähentäminen stimuloi pesimisintoa.

Ovathan linnut oikean ikäisiä? Molempien lintujen tulisi olla vähintään vuoden ikäisiä, naaraan mielellään jonkin verran ylikin. 

Muokattu viimeksi: 13.12.10 23.17
15.12.2010 23.30
020314181_r
Rovaniemi

Kiitoksia asiantäyteisestä ja asiallisesta viestistä. =) tuota oli mukava lukea, odottelin jo jotain huono kasvattaja-haukkuja.

Olen huolehtinut että kaikki on kunnossa, linnut ovat molemmat yli vuoden ikäisiä jne. Munia on nyt ilmestynyt kaksi tällä viikolla. Sitä minä vain mietin kun olen niin kärsimätön odottamaan nuita poikasia, eikä missäänpäin nettiä sanottu kauanko munat ovat mahassa ennenkuin naaras ne munii.

Koiraskin pääsee välillä pesäpönttöön lapsosia moikkaamaan. :) silloinkun joutuu yksin olemaan pesän ulkopuolella, tämä pösilö tyydyttää itseään puukeinussa roikkuvaan jättimäiseen lankatuppoon mietin että pitäisiköhän se keinu ottaa pois? Toisaalta parempi että Hilla sais olla vähän aikaaa rauhassa ja keskittyä näihin muniin mitä on jo/ tulossa.

16.12.2010 11.07
020970062_r
Tampere

Munien kehittäminen ei tosiaan vaadi kuin n. 2 päivää. :) Itse en poistaisi keinua, ei siitä tyydyttämisestä ole mitään harmia ellei lintu käytä kaikkea aikaansa siihen. Sen poistaminen todennäköisesti saisi linnun etsimään jonkun toisen kohteen. Meillä naaraslintu tyydyttää itseään leluilla tai jopa hinkkaamalla itseään häkkiverkkoon.

Onnea pesittämiseen!

16.12.2010 17.16
020314181_r
Rovaniemi
Ookei =) kiitos kovasti! keinupa pysyy sitten jos tätä mieltä ootta. ja aika jännä tuo, en oo ikinä kuullu että ykskään naaras ois niin kiimanen että tommosta tekis :) tänään pitäs kolmannen munan ilmestyä, mutta miepäs lopetan turhan raportoimisen kun ei siinä sinänsä mitään ihmeellistä.. :D ite vaa oon niin innoissani.
02.01.2011 20.02
020314181_r
Rovaniemi

Meillä on edelleenkin kaikki neljä munaa pesässä, ensimmäinen ollut siis jo 21 päivää kuoriutumatta :/ mietin että onkohan niillä tuoreemmilla munilla mitään mahdollisuuksia jos kaksi ensimmäistä ovat kuolleet munaan.. Kyllä niistä on toivo jo mennyt.

Mutta onko siis kellään tietoa onko mahdollista vielä nuin pitkän ajan jälkeen kuoriutua ihan terve poikanen? Tai ne loput munat....

02.01.2011 20.22
020314181_r
Rovaniemi

Ollaan siis katsottu munia ja kaikki niistä on hedelmöittyneitä. Nyt vain kun ensimmäisen munanhan ois pitäny jo kuoriutua? Toivottavasti niinku sanoin niin kaikki menis hyvin ja saatais se ensimmäinenki elävänä ulos :)

Sen verran vielä muokkaan että kolme ensimmäistä munaa on jo aivan 'ruskeita' eli sisällä on kyllä kasvanut jotain. Neljäs muna on hieman vaaleampi mutta siinäkin on näkynyt verisuonia ja se on alkanut myös tummumaan.

Muokattu viimeksi: 02.01.11 20.24
02.01.2011 20.38
020314181_r
Rovaniemi

Olen lukenut nuita sivuja paljon ja sataa muutakin, mutta kun munasta ei kuulunut koskaan mitäään :/ mitä luulet, kun näin paljon aikaa kulunut, kannattaakohan sitä mennä sorkkimaan vaikkei ääntä kuulu? Eikö ole jo melko todennäköistä että jos se hengissä on niin sen pitäisi jo tulla pois?

Emo koputtelee munia paljon pitkin päivää, ihan kuin koittaisi herätellä niitä tjtn :/

Muokattu viimeksi: 02.01.11 20.43
02.01.2011 20.53
020314181_r
Rovaniemi
Hmm.. Miksi tuo meidän Hilla sitten koputtelee niitä munia? Kun olen lukenut että joskushan emo on avannut munat liian aikaisin, ei tämä kyllä siihen liity, mutta onko se vaistonvaraista toimintaa, tuskin se on mitään munista on kuullut. Ja eikö sen pitäisi silloin alkaa jo auttamaan.. Nojoo, kaikki selviää kyllä varmasti :D pitänee jatkaa jännittyneenä odotusta tuleeko lopuista mitään, toivotaan =)
02.01.2011 21.00
020314181_r
Rovaniemi
Voi :// oliko ne sitten myöhässä vai oisko ihan aikataulussa olleet?
26.02.2011 15.19
Mun asia ei liity tähän mut osaako kukaan sanoa paljonko linnun kastroiminen maksaa?
26.02.2011 19.29
018780643_r
Tampere

Lintua ei voi kastroida, sillä niillä ei ole ulkoisia sukupuolielimiä. En tiedä onko olemassa mitään tapaa, jolla voisi tehdä linnusta lisääntymiskyvytön, enkä tiedä miksi siihen olisi syytä, sillä lintujen lisääntymisen voi estää muillakin tavoin (mm. ei laita pesäpönttöä, munien ilmestyessä tuhoaa ne, lieventää pesimisviettiä vähentämällä lisääntymistä stimuloivia tekijöitä). Lintujen munissa kestää aika kauan aikaa kehittyä, joten linnut eivät voi lisääntyä "salaa" tai tahattomasti.Pelkästään undulaatin munaa haudotaan 17 - 18 päivää.

Mikäli olet pesittänyt lintujasi jo useita kertoja, luulisin sinun tietävän tällaiset perusasiat. 

Muokattu viimeksi: 26.02.11 19.33

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti