Toisen koiran ohittaminen (Koirat > Koirien koulutus)

27.02.2008 10.16

miten saan saran ohittamaan nätisti vastaan tulevan koiran?

aina kun koira tulee vastaan niin sara rupeaa riuhtomaan sen luo, koska sara on vielä pentu niin tottakai se haluais mennä aina nuuskimaan toista koiraa, mut mää en aina jaksais ruveta siinä seisoskelemaan!

oon koittanu makkaralla houkutella sitä eteenpäin mut sekään ei näytä tehoavan ainaskaan kauvaa... en tiiä sitte teenkö sen väärin..

ollaan naapurin koirankanssa käyty lenkillä ja jos sillon on joku toinen koira tullu vastaan niin sara ei oo sillon kiinnittäny siihen mitään huomiota toisinku naapurin koira

olisi kiva saada jonkunlaista neuvoa!!

27.02.2008 10.21
hmm oisko tää hyvä neuvo sano saralle ei! jos se tottelee kehu sitä. myös tänne sana voisi auttaa kehu jos se tulee luoksesi.
27.02.2008 10.21
ai niin joo onko se vetäminen tullut ilmi lähi viikkoina koska syynä saattaa olla kiima
27.02.2008 10.38
ei kyllä se on ollu aina semmosta vetämistä toisten luo, mutta voihan olla että seki vaikuttaa vielä enemmän tuohon vetämiseen tällä hetkellä..
27.02.2008 10.47
joo kyl se sitä kiimaa on koska meijän koiralla oli jo 3kk sitten kiima ja vieläkin on toisten koirien perään kovasti.
27.02.2008 12.07
022706875_r
Lappeenranta

Meillä on sama ongelma kun saralla paitsi kyseessä on meidän uroksemme Vili.

Aina kun tulee toinen koira vili kerää kaikki voimansa kiskomiseen että pääsee toisen koiran luokse.

Olen yrittänyt saada vilin ohittamaan istuttamalla ja kontaktilla mutta mikään ei auta.

Ei kehtaisi joka kerta heittää pantaa kurkulle että pääsee koiran ohi :(

Ja lisäksi vilillä tuntuu olevan päätä niin paljon että ei tiukka "ei!" tehoa :( Eli melkein pitäs olla pojan kanssa maassa makaamassa mutta olisiko tämäkään oikein...

Kaikenkarvainen sekoitus <3 :)
27.02.2008 12.14
018750215_r
Imatra

Vili: En usko koska siitä ei välttämättä koira oppisi mitään. Aluksi kai pitää vain kokeilla sitä "Ei" ja sitten jos ei onnistu napata kiinni ja torua. Koirahan oppii virheistään ;)

Sara: Olen samaa mieltä Tessan kanssa ja se voi johtua kiimasta. Tosin, jos se on vetänyt jo pitempään voi syynä olla vain riehumisen hauskuus ja tutustuminen toiseen koiraan. Suosittelisin samaa käytäntöä kuin Vilille.

Muokattu viimeksi: 27.02.08 12.16
Ystävyyttä ei pidä unohtaa, vaikka elämä joskus raskasta onkin.
27.02.2008 12.18
020452259_r
Kuopio

Minä ehdottaisin, että kannattaa tarkkailla koiraa, heti kun vastaantuleva näkyy. Eli reagoi, jo näkyviin kiinnostuksen merkkeihin (korvat nousee, häntä alkaa vispaamaan), ja kiellä jo niiden kohdalla, tai sitten ota käyttöön ihan eri käsky, vaikka "ohi". Jos vastaantulija meinaa päästää koiransa lähelle, niin huuda jo valmiiksi, että harjoittelette ohittamista, niin ei saa päästää omaa koiraansa lähelle. (Tämä ottaa minua todellakin pannuun, kun meillä menee siihen asti hyvin, kunnes vastaantuleva lasketaan pitkälle hihnalle haistelemaan). Ja voipa vaikka sanoakin, että koirallasi oli just vaikka kennelyskä, et tartuu tms, jos meinaavat silti lähelle tuoda.

Meillä myös viereen istuttaminen toimii. Sama, jos otan jonkun mukavan lelun (meillä pallolla pelataan vain ulkona, joten se on harvinaisempi "herkku") lenkille mukaan. Kun toinen koira näkyy, niin otan pallon vasempaan käteen, ja annan koiran vähän jysiäkin sitä kävellessä, kunnes päästään ohi. Sit annan hetken toisen kanniskella sitä palkinnoksi.

Tässä oli nyt jotain, mutta en minä mikään asiantuntija ole. :) Asutaan ihan keskustassa, niin on pitänyt alusta asti ottaa kaikenlaisia keinoja käyttöön, joten toivottavasti näistä nyt joku olisi avuksi. :)

27.02.2008 12.32
022706875_r
Lappeenranta

Juuh.. Vilillä on nii paljon luonnetta et luulee pystyvänsä kaikkeen :D

Ansa ja entinen koirani tico oli huomattavasti helpompia kouluttaa.

Voisin oikeastaan koittaa tuota lelupalkkiota ja katsoa miten vili reagoisi jos ottasin vinkupallon taskuuni ja sillä koitan saada huomion..

Namit ei muiden läsnäollessa kiinnosta ollenkaan.

Ja siitä kun muita tulee vastaan ni vili kun huomaa vetää itsensä ihan "jäykäksi" niin että olisi isompikin koira. Häntä heiluu joillekkin koirille ja toisille se valmistautuu ärisemään :/

Aina jos on murahtanu niin sitte oon napannu poskikarvoista kiinni ja torunu.. Mut tuntuu ettei auta mitään..

Silmiin katsominenkaan ei alista viliä.. Välttelee koko ajan katsetta

27.02.2008 12.38
Daniakin aina tietty kiinnostaa kun toinen koira menee ohitse ja näin, mutta ku se on niin pieni niin ei sillä riitä voimat et pääsis. Tai jos koira tulee takana niin Dani on koko ajan vilkuilees taaksepäin.. (::
27.02.2008 12.59
020452259_r
Kuopio

^^ juu. vili toivottavasti toimii. :) olisi minustakin ollut joskus jollekin apua. ;)
Ainakin uskon toimivan, jos ihan uuden lelun ostaa,ja käyttää sitä vain tuolleen. Ei ehdi kyllästymään, jos käyttää sitä noin, eikä muulloin anna. Joku köysikin voisi toimia. Samalla vaikka sanoo "ohi, ohi ohi", kun menee siitä. Kyllä luulisi jossain vaiheessa tajuavan yhteyden. :D Tietty en tiedä, miten kovapää se teidän vili sit oikeasti on. :)

27.02.2008 13.15
022706875_r
Lappeenranta

Emma: Vili on oikeesti tosi kovapäinen kaveri mut koklataan tuota vinkua :)

27.02.2008 17.07
019729068_r
Ilomantsi
täällä kerran tällänen aihe on, minä aijjon nyt kysyä apua, Mikki on nyt 2 vuotias uroskoira siis, ja vetäminen on sen intohimo muutenkin(yritän kitkeä kuristuspannalla pois) mutta.. Koirani luonne sattuu olemaan sitä luokkaa että se EI todellakaan pidä vieraista koirista ja ihmisistä.. jos lenkilläkin tulee vieras ihminen/koira tai kummatkin vastaan, se on melkeen jo heti menossa kurkkuun kiinni, hirveä rähinä ja vetäminen, eikä sitä sit mitenkään saa vaikka, kotiin vietyä.. muutenkin mikillä on hyvin perheen puolustus tahtoinen luonne, että se alkaa joka vieraalle haukkumaan ja on heti hampaat esille, joskus mikki jopa sukulaisille(jotka se on nähnyt pentuna monestikkin) ruveta murisemaan, ja saattaa tehdä varoitus pureman.. miten tän pahan tavan sais kitkettyä? Mikki on mielestäni jo vähän liian vanha sellaisiin kunnon opetuksiin ( ja syy esim. siihen että koira ei tule vieraiden kanssa toimeen, on se että pienenä se ei ole tavannut muita koiria, eikä eläimiä, eikä hyvin vieraita ihmisiä, muuta kuin reissussa kaupan pihassa, ystäväni jne.. ) jos joku voisi neuvvoa? :s
27.02.2008 17.13
Mikki kirjoitti:
täällä kerran tällänen aihe on, minä aijjon nyt kysyä apua, Mikki on nyt 2 vuotias uroskoira siis, ja vetäminen on sen intohimo muutenkin(yritän kitkeä kuristuspannalla pois) mutta.. Koirani luonne sattuu olemaan sitä luokkaa että se EI todellakaan pidä vieraista koirista ja ihmisistä.. jos lenkilläkin tulee vieras ihminen/koira tai kummatkin vastaan, se on melkeen jo heti menossa kurkkuun kiinni, hirveä rähinä ja vetäminen, eikä sitä sit mitenkään saa vaikka, kotiin vietyä.. muutenkin mikillä on hyvin perheen puolustus tahtoinen luonne, että se alkaa joka vieraalle haukkumaan ja on heti hampaat esille, joskus mikki jopa sukulaisille(jotka se on nähnyt pentuna monestikkin) ruveta murisemaan, ja saattaa tehdä varoitus pureman.. miten tän pahan tavan sais kitkettyä? Mikki on mielestäni jo vähän liian vanha sellaisiin kunnon opetuksiin ( ja syy esim. siihen että koira ei tule vieraiden kanssa toimeen, on se että pienenä se ei ole tavannut muita koiria, eikä eläimiä, eikä hyvin vieraita ihmisiä, muuta kuin reissussa kaupan pihassa, ystäväni jne.. ) jos joku voisi neuvvoa? :s

Koulutus olisi pitänyt aloittaa jo pentuna ;> Mutta niin, mitä meinaat "Mikki on mielestäni jo vähän liian vanha sellaisiin kunnon opetuksiin"?! Meinaatko näitä kontakti-vierellä-istu-pallo-juttuja? Ei todellakaan. Pepe on neljävuotias ja haluaa oppia koko ajan uutta. Se on kans siitä omistajan viitseliäisyydestä kiinni että jaksaako sen koiran siihen hihnakäyttäytymiseen opettaa. "vetäminen on sen intohimo muutenkin(yritän kitkeä kuristuspannalla pois) mutta..." kirjotit kanssa. Se vetäminen ei lähde kurrarilla, sori kun nauran mutta tää nyt oli jotenkin niin hauska xD

Ottakaas nyt ensin vaikka kuonopanta käyttöön ja kokeilkaa toimiiko se.

27.02.2008 17.53
sara kirjoitti:

aina kun koira tulee vastaan niin sara rupeaa riuhtomaan sen luo, koska sara on vielä pentu niin tottakai se haluais mennä aina nuuskimaan toista koiraa, mut mää en aina jaksais ruveta siinä seisoskelemaan!

oon koittanu makkaralla houkutella sitä eteenpäin mut sekään ei näytä tehoavan ainaskaan kauvaa... en tiiä sitte teenkö sen väärin..

ollaan naapurin koirankanssa käyty lenkillä ja jos sillon on joku toinen koira tullu vastaan niin sara ei oo sillon kiinnittäny siihen mitään huomiota toisinku naapurin koira

sulle: munkin koira haukkuu niin kannattaa yrittää opettaa käsky esim. meillä käsky on ohi! jos se tottelee kehu ja aluksi anna aina herkku. Myös pelkkä hihnan kiristys saattaa saada koiran hermoilemaan.
27.02.2008 18.27
019729068_r
Ilomantsi
"Koulutus olisi pitänyt aloittaa jo pentuna ;> Mutta niin, mitä meinaat "Mikki on mielestäni jo vähän liian vanha sellaisiin kunnon opetuksiin"?! Meinaatko näitä kontakti-vierellä-istu-pallo-juttuja? " Ensinnäkin, mikki kyllä osaa siis perus jutut, hihnassa kävelyt, käskyt, ongelmani nyt vain on sen vetäminen.. vaikka koira on koulutettu, sen vetämistä me ei saatu pois. ja sitä paitsi, kuonopanta? mistäköhän minä sellaisen repäisen, kun täällä korvessa asutaan ja hyvin ei kaupunkiin meiti pääse ostamaan, joensuustakaan tuskin löytyy, ettäh.. Ja mistäs sitä muuten tietää jos se vetäminen kitkeytyy kuristuspannalla? :l nimittäin monella sukulaiseni koiralla on ollut samanlaisia "ongelmia", ja ne saatiin kitkettyä pois kuristuspannalla.. (tämä kuulostaa raa'alta) ja muistutanpa hyvinkin että Mikki taasen sattuu olemaankin metsästyskoira.. ja vetäminen onkin hyvin yleistä metätyskoirilla.. olen puhunut.. >__<
27.02.2008 18.31
019729068_r
Ilomantsi
Ja pepe.. sanonpahan vain, että haluan ja kehtaan sen vetämisen pois, mutta mikin kun tuntee niin se on hyvin vaikeaa.. ja koirani on opetettu jo pennusta asti, tuntuu siltä kun vähättelisit koirani kasvatusta? en halua tästä mitään riitaa, mutta tuo jotenkin vain loukkaa. ehkä ilmaisin asiani jotenkin epäselvästi tai jotain.. en tiedä, mutta parhaani yritin nyt kertoa ongelmani :l
27.02.2008 19.43
019536705_r
Kauhajoki
Mulla on Santran kanssa sama ongelma. Mutta kun ollaan pari kertaa tehty sillein että kun Santra näkee sen koiran niin otan taskusta herkun esiin ja yritän saada Santran huomion muhun eikä se rupeis räksyttään tai vetämään koiraa kohti,ja joskus se tepsiikin ;)
......
27.02.2008 20.01
019729068_r
Ilomantsi
Santra kirjoitti:
Mulla on Santran kanssa sama ongelma. Mutta kun ollaan pari kertaa tehty sillein että kun Santra näkee sen koiran niin otan taskusta herkun esiin ja yritän saada Santran huomion muhun eikä se rupeis räksyttään tai vetämään koiraa kohti,ja joskus se tepsiikin ;)
Tota minun kannattaisi oikeastaan kokeilla.. ja tosiaan ehkä sitä kuonopantaakin (jota pepe ehdottikin) olisi tarpeen, jos saisin jostain sellaisen..
28.02.2008 09.12
roope: juu pittää koittaa tuota "ohi" ja herkku juttua jos se vaikka tepsis :D Myös pelkkä hihnan kiristys saattaa saada koiran hermoilemaan. <---- kiristän aina hihnan ku menen toisen koiran ohi ja sara on niinku se ei huomais koko hihnan kiristymistä/ lyhenemistä :D
28.02.2008 11.00
020452259_r
Kuopio
Edelleen kehoitan kiinnittämään huomiota koiran eleisiin, jo ennen varsinaisen räyhäämisen aloittamista. Jo niistä voi kieltää. Ja kontaktin kannattaa ottaa jo heti, eikä vasta sitten yrittää jotain kiljua, kun koira jo vetää ihan omaa showtaan. Veikkaan, että tässä voisi ajoitus olla avainsana.
Ja Mikki// sanoit aiemmin, että Joensuusta tuskin löytyy kuonopantoja?? Kyllä varmasti löytyy, ei ehkä mistään Prismasta, mut kyllä eläinliikkeissä niitä poikkeuksetta myydään.
28.02.2008 11.19

Mikki, tarkoitukseni ei ollut loukata tai vastaavaa, eikä minulla ole mitään aihetta vähätellä koiriesi kasvatusta; enhän tunne sinua enkä koiriasi oikeasti. Minun mieleeni taisit vain ilmaista asian jokseenkin epäselvästi.

En ole sanonut, ettei ongelma lähde pois kuonopannalla. Sitä keinoa voi kokeilla, tarkoitin. Jos Joensuustakaan kuonopantoja ei löydy ( vaikka niitä eläintarvikeliikkeissä myydäänkin ), niin nettikaupoista tai vaikkapa Huuto.netistä voitte vilkaista käytettyjä kuonopantoja. Ei ne niin paljoa maksa :>

28.02.2008 11.23

www.kumikana.org - Koulutus

tuossa linkki joka laitettiin jo johonkin tämäntyyliseen keskusteluun, siellä vähän syitä ja neuvoja mitä tehdä. monessakin asiassa.

28.02.2008 15.18
021897017_r
Joensuu
Mikki kirjoitti:
"Koulutus olisi pitänyt aloittaa jo pentuna ;> Mutta niin, mitä meinaat "Mikki on mielestäni jo vähän liian vanha sellaisiin kunnon opetuksiin"?! Meinaatko näitä kontakti-vierellä-istu-pallo-juttuja? " Ensinnäkin, mikki kyllä osaa siis perus jutut, hihnassa kävelyt, käskyt, ongelmani nyt vain on sen vetäminen.. vaikka koira on koulutettu, sen vetämistä me ei saatu pois. ja sitä paitsi, kuonopanta? mistäköhän minä sellaisen repäisen, kun täällä korvessa asutaan ja hyvin ei kaupunkiin meiti pääse ostamaan, joensuustakaan tuskin löytyy, ettäh.. Ja mistäs sitä muuten tietää jos se vetäminen kitkeytyy kuristuspannalla? :l nimittäin monella sukulaiseni koiralla on ollut samanlaisia "ongelmia", ja ne saatiin kitkettyä pois kuristuspannalla.. (tämä kuulostaa raa'alta) ja muistutanpa hyvinkin että Mikki taasen sattuu olemaankin metsästyskoira.. ja vetäminen onkin hyvin yleistä metätyskoirilla.. olen puhunut.. >__<

Kuristuspantaa kokeilisin ennemin kuin kuonopantaa. Mutta kuristavaakin TÄYTYY osata käyttää tai silloin pahennetaan vain tilannetta.

Ja kohtalotoverina voin sanoa että kyllä metsästyskoiratkin oppii olemaan vetämättä (ainakin suurimman osan lenkistä :D) mutta ne tarvii paaaaaljon enemmän aikaa kun sitä miellyttämishalua ei ole juurikaan. Tsemppiä vaan ja mielummin koita tosiaan kuristava ja tarvittaessa viisaammalta kysy neuvoa. (:

Niin ja kyllä täältä Joensuusta löytyy elukkaliikkeistä niitä kuonopantoja sitten jos haluut kokeilla

29.02.2008 23.04

täältä voi löytyä hyviä vinkkejä

http://www.koiraneuvola.fi/keskustelu/ 

Muokattu viimeksi: 29.02.08 23.07
01.03.2008 18.35
022706875_r
Lappeenranta

Joo-o.. Nyt kävi sitten niin että kokeiltiin tuota vinkulelua ja kiinnosti pirusti mut ei todellakaan sillon ku toinen koira tuli.. :(

Nyt oon kattonu vilin elkeitä ennen ku toinen koira on tullu ja kieltäny mut tuntuu että menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos..

01.03.2008 21.14
022312055_r
Hyvinkää
sara kirjoitti:

Opeta sille Ei sanan merkitys ja kiellä sitä.

Toi namilla houkutteleminen on vähän kaks piippunen juttu. Minä olen sitä mieltä etten rupea koiraani lahjomaan. Palkkaaminen onnistuneesta suorituksesta on eriasia.

05.03.2008 17.31

Toisten koirien ohi pitäisi mennä samalla tavalla kuin vastaantulevien ihmistenkin ohi. Eli mennään vaan ohi kiinnittämättä minkäänlaista huomiota vstaantulijaan. Tietysti jos koira on jo oppinut rimpuilemaan hihnassa, niin se on vähän hankalaa, mutta kannattaa yrittää itse olla niinkuin ketään ei vastaan tulisikaan ,niin koirakin usein alkaa käyttäytyä niin. Tosin tämä ei tapahdu heti (ei etenkään, jos koira katsoo olevansa sinun pomo). Ja jos koira reuhtaa, niin täytyyhän sitä kieltää, mutta kannattaa varoa, ettei siitä tule semmosta ikävää hässäkkää, jonka koira sitten yhdistää aina vstaantuleviin koiriin. Meillä pentu nykii vastaantulijoiden luo, mutta ole nyt yritäänyt harjoitella itse olemaan huomioimatta vstaantulijoita (sehän onkin ollut minulle hankalampaa kuin luulin ). Nyt noin viikon kulutuua siitä kun olen ryhtynyt tähän, etten huomioi vastaantulijoita, on koirakin alkanut rauhoittua.

Eli et itse edes katso vastaantulevaa koiraa, vaan ohi vaan samaan malliin,kun kuljit kun ketään ei tullut vastaan. Jos koiraa alkaa nameilla lahjomaan ohituksissa, niin voi helposti käydä niin, että koira yhdistääkin namit esim. siihen, kun hän jo nykii vastaantulijoiden luo, jolloin se oppii jotain ihan muuta kuin mitä oli tarkoitus. Eli koira voi luulla, että nami tuli siitä kun hän veti vastaantulijan luo, tai vaikka siitä kun hän tuijotti vastaantulijaa ja ajatteli menevänsä sen luo.

Muokattu viimeksi: 05.03.08 17.34
05.03.2008 18.53
thumbnailMoi tässä on Ozzi(ossi)
05.03.2008 23.10
019133053_r
Nurmijärvi

Mun mielestä toi Konstan idea on loistava, niin mekin on tehty tässä nyt jonkin aikaa ja alkaa sujua pikku hiljaa, huomattavasti nopeammin kuin namin kanssa houkuttelu.

Jos ollaan ukon kanssa yhdessä lenkillä on tehty niin että hän juoksee toisen koiran ohi ja menee kyykkyyn ja kutsuu iloisesti koiraamme ja aina kun olemme koiran kohdalla sanon niinkuin ohi mennen: Ohi! ja sitten mennään hirveätä vauhtia "isin" luo. Ja näin tämä toimii aina kun ollaan yhdessä lenkillä. Mutta tuo huomiotta jättäminen on alkanut toimia yllättävän nopeasti.

Suosittelen!

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti