Toisen koiran ohittaminen - Sivu 29 (Koirat > Koirien koulutus)

17.02.2015 21.04

PK-seudulla on hyvin tyypillistä, että ihmiset kurvaa karkuun toisia koiria tai ottaa puudelin syliin. Ei ne koirat ikinä opi käsittelemään näkemäänsä, kun ne pidetään pimennossa ja omistaja osoittaa olevansa vellihousu. En nyt sano, että alle 10kg koira pitäis kuskata 55kg raivoavan rotikan ohi. Välillä vaan näkee ihan uskomattomai tapauksia!?

Usein näkee niitä metsään pomppijoita. Yksi kaatui hankeen, ku lähti karkuun. Naama edellä hankeen ja hihna tippui kädestä. 

Näin se vain on, että koirasta tulee usein epäsosiaalinen ja remmiräyhä, kun paetaan toisia. 

Vastaantulevista yleensä jo näkee kaukaa, että onks se remmiräyhä tai kohti hyppijä. Jos koira ei kerro sitä niin omistajan käytöksestä sen näkee. 

Tein 3 päivän aikana 13h, 12h ja 7h työpäivät. Kaikilla oli hihnaongelmia jotakin ärsykettä kohtaan.

Muokattu viimeksi: 17.02.15 21.07
17.02.2015 22.33
022543304_r
Pori

Näinhän se on. Välillä turhauttaa näiden tapausten puolesta -_-  Lähinnä ärsyttää ne, jotka rupevat huutelemaan, jo ennen kohdalle tuloa, esim. älä päästä sitä lähelle, tms. Vaikka koira kulkee sivulla, penkkaa haistellen, välittämättä vastaan tulevasta räksyttävästä mopesta...hm -_-

Ja tuntuu että on hyvinkin yleinen vaiva tämä... Tosin, kyllä mä toisaalta näitä ymmärrän, eihän se tarvi kuin yksi puraisu isolta koiralta niin pahimmillaan se on henki pois pieneltä, lisämausteena vielä nää lehti-yms. uutiset. Mutta, on se mun mielestä silti täysin asiatonta ruveta huutelemaan toisella puolella tietä kulkevalle mitä se saa tehdä ja mitä ei, jos koira kuitenkin käyttäytyy hyvin. Ja varsinkin, jos se oma pikkumoppe on se, joka ei osaa käyttäytyy...sen 10 metrisen flexin päässä. Ei niin vain ole oikeutta tehdä.

Kyllähän se jännitys kulkee sitä hihnaa pitkin omistajasta koiraan. Varsinkin jos on epävarma, sosialistamaton, heikkohermoinen tms., niin eihän sitä voi odottaa, että koira käyttäytyy lungisti ja välinpitämättömästi, jos omistaja saa suuriniirtein pjaskahalvauksen.

18.02.2015 07.29

Heh, meidän pihoilla asuu yks mummo, joka pitää jostain syystä pikku pölyhuiskansa aina irti, paitsi kylillä rollaattorilla kaahaillessaan (nää pölyhuiskat vetokoirinaan...). Toinen muistuttaa tiibetinspanielia ja toinen kleinspitziä, ehkä niitä ovatkin.

Ensimmäisen kerran se varoitteli "voivoi, siellä ne on, ne tulee räkyttämään" enkä ihan kässännyt mitä se meinas. Kunnes tosiaan, autotallin nurkalta metsään päin kääntyessä ne örkit hyökkää haukkumaan kuin yleiset syyttäjät.

Ihan harmittomia ne onneksi ovat, eivät uskalla tulla ihan kiinni sentäs. Viimeksi taas nähdessäni tämän mummon, huuteli hän Vilmaaaa, Vilmaaaaa ja koira räkytti aidan takaa joillekin lapsille tms. Menin omien koirien kanssa näyttäytymään niin että targetti vaihtui ja kävelin hiljalleen mummon luo. "No! Vilma lopeta! Isot koirat syö sut aamupalaksi" :D 

Huomattavasti mukavammat uudet naapurit silti, kuin aiemmin kaksi käyttö- tai sekalinjaista saksanpaimenkoiraa joista ainakin toinen selkeästi koira-aggressiivinen. Saattoi tulla joskus vastaan niin, että liukuu mäkeä alas remmit pitkällä kiroillen ja huutaen, kun ei saa koiriin otetta millään. Pelottava tyyppi muutenkin, enkä ihmettele miks just sen koirat oli niin sekoja.

18.02.2015 11.50
022314450_r
Ohkola

Tuli toisten koirien ohittamisesta mieleen pari asiaa jotka ihmetyttää ja ärsyttää ihan hirveesti. Puhutaan nyt vaikka tilanteesta kun kävelen koirieni kanssa normaalisti ja siellä parinkymmenen metrin päässä on tulossa omistaja koiransa kanssa vastaan. No omat koirani huomatessaan tämä edessä oleva hauva jähmettyy paikalleen/käy maahan makaamaan ja intensiivisesti odottamaan kun lähestyn koirieni kanssa. Ja omistaja ei tee yhtään mitään. Siinä se koira makaa keskellä tietä ja itse yritän sitten kiertää jonkun puskan kautta kun nyt satun omat koirani tuntemaan enkä kaipaa mitään konflikteja sellaisessa ohitustilanteessa jossa toisen koiran omistaja ei selkeästi ymmärrä että kaikki koirat ei ehkä niin tykkääkkään hänen hauvasta. 

Useinhan vielä käy sitten niin että juuri kun ollaan ohi päästy, lähtee tämä kyseinen koira vielä perään nuuskimaan omia koiriani niin pitkälti kun flexin naru vaan periksi antaa ja omat koirani ei kyllä nauti siitäkään yhtään sen enempää kun vieras koira yllättää takaapäin. 

Että miksei sitä koiraa voi ottaa lyhyelle hihnalle kun toinen koira tulee vastaan, se on ihan sama kuinka hyvin yrittää omat koirat pitää hallussa ja sivulla jos se toinen koira saa tulla koko hihnan pituudelta niin lähelle kun pystyy. Ei auta. 

Jos et tiedä, kysy. Älä tee omia johtopäätöksiä.
18.02.2015 12.49
000104749_r

Mä oon ite aivan järkyttävä jännittäjä ja stressaaja, oli asia mikä tahansa. Etenkin kun edellinen koira oli heikoista hermoista ja muiden koirien päällekäymisistä johtuen loppuun saakka sitä mieltä, että jokainen vastaantulija on potentiaalinen uhka, jäi siitä päälle jännitys joka ikistä ohitustilannetta kohtaan. Hävetti ja ärsytti kun koira tempoo ja huutaa ja aina saa väistää. Sen kanssa sitä ohitusta treenattiin ja treenattiin vuositolkulla, jossain vaiheessa päästiinkin siihen pisteeseen että kyettiin ohittamaan tien toisella puolella kulkeva koirakko jännittyneenä ja hihna kireällä, mutta kuitenkin vierellä ja hiljaa. Ja kun tämäkin monen kuukauden työ valui kankkulan kaivoon taas seuraavan koiran juostessa päälle, niin siihen pisteeseen ei enää palattu.

Nyt täällä on sitten tommonen ylisosiaalinen nuorimies jonka ongelma on se, että se tahtoo leikkimään kaikkien kanssa. Koira on ollu meillä marraskuusta eikä koira juurikaan enää vedä jatkuvalla syötöllä, myös tämä oli ongelma alussa. Se ei remmirähjää eikä pompi luo, mutta tekee juurikin tuota tuijottelua ja tahtoo jäädä jumittamaan. Alussa siinä oli työtä pidellä sitä, kun se pyrki kaikkien luo ja tämä on nyt siis jäänyt pois, mutta ohitukset tehdään edelleen tien toiselta puolelta. Nyt sen ohituksiin on tullu semmonen ominaisuus, että kun otan koiran vierelle niin koirakkoa kohti ja sen ohi saatetaan mennä siinä vierellä, mutta sitten just kun ollaan päästy ohi niin koira tekee kiepin siitä mun edestä ja koittaa pyrkiä perään.

Tässä yks päivä oltiin lenkillä ja tien toisella puolella tuli vastaan koirakko, aurinko häikäs niin pahasti etten tajunnu asiaa ennenku oltiin kohdakkain, ja mentiin koiran kanssa ohi kun vettä vaan eikä koiralla ollu aikomustakaan yrittää päästä sinne tien toiselle puolelle. Tässä vaiheessa tajusin miten paljon myös mun jännittäminen vaikuttaa meidän ohituksiin, mutta se on sellanen asia mitä en yksinkertasesti saa kytkettyä pois päältä ja vaikka kuvittelisin olevani rauhallinen ja jännittämättä, niin totta kai koira tajuaa että eihän se niin ole. Toisaalta tässä tapauksessa myös toinen koira ohitti kauniisti eikä vilkaissutkaan meihin päin.

En nyt oikeen tiiä että miten tän asian kanssa pitäs edetä ja miten ton ärsyttävän peräänpyrkimisen sais loppumaan. Mulla on aina nameja lenkillä mukana, koska toi syttyy parhaiten niistä, se ei välitä kehuista eikä leluista. En palkkaa koiraa ohitustilanteen alkaessa jolloin se on nähnyt toisen koiran ja ite oon jo alkanu jännittää, vaikka välimatkaa ois monta sataa metriä. On kokeiltu ohittamista myös sivuun istutus ja namitus-taktiikalla mutta ei oikein jaksa riittää kärsivällisyys, varsinkin kun jos koira istuu rauhassa ja välimatkaa on riittävästi, niin siltikin sen tilanteen jälkeen sillä on kamala kiire päästä toisen hajujen perään. Puhetta se ei ohitustilanteissa kuule, oli se lausuttu mihin sävyyn tahansa.

Koira on huskymix ja sillä ei ole koirakaveria täällä meillä, tosin se käy joka päivä puistossa juoksemassa muiden kanssa. En tiiä voiko tällä olla mitään vaikutusta, nuo nyt on luonnollisesti hyvin laumasidonnaisia elukoita ja se tosiaan tahtois vaan leikkimään, monta kertaa on nenäkkäin oltu muiden koirien kans ja painiks ois heti pistämässä. Jos jää päivä tai pari välistä ettei oo koirakontakteja, niin jää ohitusten jälkeen itkemään kun ei päästä moikkaamaan muita. Koira asuu meillä nyt siis väliaikasesti eikä jää meille, ois se varmaan uudellekin kodille kivempi jos ei tartteis pelleillä hihnassa riekkuvan koiran kanssa, kun tuo nyt on kuitenkin kooltaan mallia vasikka.

Muokattu viimeksi: 18.02.15 13.07
28.02.2015 20.54
000113144_r

Remmirähjä ilmottautuu.

Joidenkin koirien kanssa ei ole ongelmaa ohituksessa, vähän vaan uikuttaa että "tahtoo leikkimään tuon kanssa!", mutta jotkut koirat ohitetaankin sitten maailmanloppumeiningillä. Tiedän että pitäisi ennen koiran kiihtymistä siirtää kontakti minuun, mutta mitäs jos sitä ei vaan saa yksinkertaisesti siirrettyä? On koitettu namit ja leikitykset ja odottamiset ja kaikki, mutta jos toisessa koirassa on yhtään epävarmuutta tai isompaa egoa/remmiräyhää niin tämä oma koira sitten räjähtää käsiin. Toki pystyn sitä silleensä käsittelemään että kontrolli on minulla eikä oma koira pääse toisten koirien läheisyyteen, mutta rähjääminen on aivan mahdotonta. Oma koira onkin ison egon omistava, eikä näin ollen siedä jos muut käyvät ryttyilemään yhtään. 

28.03.2015 23.57

Ottamatta kantaa koiran isoegoisuuteen, omistajan eli laumanjohtajan egon (henkisen voiman) on oltava niin iso, että a) koira ei koe tarvetta puolustuskäyttäytymiseen JA / TAI b) vaikka se hetkellisestikin ko. tarvetta kokisikin, ns. oikea herran pelko eli omistajan herruus tilanteessa saa koiran malttamaan mielensä ja kävelemään hiljaa, vetämättä ja asiallisesti ohi, vaikka se kokisikin pientä jännitystä tilanteessa. Eli koira hetkellisestä jännityksestä (esim. hyvin äkillinen, uhkaava tilanne) huolimatta luottaa ohjaajaan, ja selvittää rauhallisesti näkemänsä ja kokemansa ärsykkeet. Ei tähän ole mitään kikkakolmosta. Ohjaajalla joko on tai ei ole henkisiä valmiuksia olla auktoriteetti koiralle, ja koira puolestaan voi olla eri tavoin helppo tai haastava. Vaikka puhtaasti positiiviset menetelmät toimisivatkin koiran kohdalla hyvin, niin edelleen siinäkin on kyse ohjaajan koulutustaidoista ja koiran ominaisuuksista. Ja elämä menee harvoin kuin Strömsössä. Oli mikä oli, koira tarvitsee luotettavan ja varman ohjaajan, johon luottaa aina - silloinkin, kun ei ole palkkaa tarjolla oikeasta suorituksesta. Aina. Ja joskus saattaa koittaa sekin hetki, kun hyvä koira puolustaa ohjaajaansa - ei epävarmuuttaan, vaan luontaisesti. Tällaisen puolustusreaktion tunnistaa kuka tahansa, jolla on hyvä suhde koiraansa, koira kunnioittaa ohjaajaa ja omaa luontaisen puolustushalun laumaansa kohtaan.

29.03.2015 00.53
022708898_r
Iisalmi

Saaga ei rähjää, eikä hauku. Joidenkin koirien luo meinaa vetää, kun tuntuu että se haluaa pentumaiseen tyyliin olla kaikkien kaveri. Rähjääville koirille se onneksi antaa tilaa ja ei vedä niitä kohti. Ongelmana enemmänkin nää toiset sosiaalliset koirat joista jo kaukaa näkee eleistä että ois leikkifiilis. Kyllä ohitukset alkaa pikkuhiljaa paranemaan, mutta kärsivällisyys palkitaan :P

20.05.2015 20.50
022367785_r
Järvenpää

Myönnän heti alkuun, etten ole koiriani (2 x kääpiömäyräkoira) pahemmin kouluttanut. Hihnassa kulkemista vetämättä ollaan vähän treenattu ja sosiaalistanut olen käyttämällä koirapuistossa pienten puolella jo pienestä pitäen. Mutta siinä kaikki. Eikä ongelmia juuri ole ollutkaan.

Mutta nyt viime aikoina hihnassa räyhääminen on alkanut pahenemaan.. Ennen vain isot tai agressiiviset koirat aiheutti raivokohtauksen, mutta nykyään räyhäämistä tapahtuu myös pikkukoirille, rullalaudoille, potkulaudoille, jne.

Olen nyt päättänyt ryhtyä korjausliikkeeseen harjoittelemalla tuota ohitusta namujen kanssa. Ja mietinkin olisikohan Järvenpäässä tai tässä lähialueella muita joilla olisi tarvetta tavata ohitustreenien merkeissä?

Itellä olisi hyvin aikaa oikeastaan ihan mihin aikaan päivästä vaan.

28.06.2015 13.30
022666289_r
Jämsä

Meillä koira ei ikinä rähjäämällä halunnut toisten luo, mutta leikkimään tahtoi kovasti ja hyppeli ja hiipi ja ties mitä teki saadakseen tahtonsa läpi. Nyt alettiin kokeilemaan sellaista että koira kävelee lenkillä koko lenkin ajan minun takana. Ohitusvaikeudet loppuivat seinään. Nyt menee yleensä oikein nätisti ja lenkkeily-ongelma selätetty :)

Takana kävelemisen ideakin koiralle takoutui päähän viikon sisässä ja siellä nyt tepsutellaan, välillä asiasta täytyy muistuttaa mutta olen tyytyväinen jo tähän :)

Koira iältään kohta 1,5v.

Jos koirasi on liian lihava, sinä et saa riittävästi liikuntaa. [Tuntematon]
28.06.2015 15.34
000105369_r

täällä tarpeeks pitkällä etäisyydellä molemmat koirat skippaa toisen helposti mut täällä liikkuu mummo jolla on valkoinen pikkufifi ja kerran se on kirjaimellisesti juossut meidän perässä..... joskus aikoinaan tuli vastaan ja oli toi holskupoika mukana, mitään kyselemättä päästi iholle eikä oma siihen mitään sanonu kunnes fifi alkoi murisemaan. no sitten olin pahan tappajakoiran omistaja :D muutan kohta ja siellä kuulemma liikkuu joku nainen joka pitää murisevaa uroscavalieria vapaana jatkuvasti itse laahustaen sadan metrin päässä perästä, alan siis kulkemaan ylimääränen hihna taskussa.

Muokattu viimeksi: 28.06.15 15.36
29.06.2015 14.44

Olen laiska enkä jaksanut kahlata koko ketjua läpi. Anteeksi ja kiitos jos joku jaksais lukea ja heittää vinkkejä.
Meillä on 7kk ikänen narttu jonka kanssa lenkillä käynti on joskus ihan tuskaa. Jos näkee vieraan koiran lähellä niin sekoaa: haukkuu, vetää, hyppii, rimpuilee eteen taakse sivulle jne. Itellä viimeks tänään aamulenkillä meni hermot ihan täysin, ei auttanut muu kuin kiskoa koira väkisin matkaan. Näytti varmaan karulta toisen koiran taluttajan silmiin kun ite kiskon koiraa perään ja koira yrittää kiskoa toiseen suuntaan... Huoh.

Tämän päivänen tilanne alkoi siis niin että oma koira oli pysähtynyt ja kun käänsi pään niin näki takaa tulevan terrierin. Saman tien "rähinä" päälle, ja terrieri haukkui ja murisi takana. Olin just herännyt ja oon silloin tosi heikkohermo, joten pinna paloi sekunnissa ja lähdin kiskomaan koiraa eteenpäin yrittäen epätoivoisesti karjua sille kaikkia mieleentulevia käskyjä, vaikka tiesin ettei se ota mitään niistä kuuleviin korviinsa. Tämä terrierin taluttaja tuli kovaa vauhtia perässä, perkele kun en ehtiny huutaa sille että oottais että päästään alta pois. Kun päästiin jonkun matkaa eteneen niin ettei terrieri enää tullut perässä, tuli tien toisella puolen vastaan toinen koira, mutta omaa koiraani isompi (koirani säkä n. 50cm), ja tälle haukahti kerran, riuhtas ittensä jalkakäytävän vasemmasta laidasta oikeaan, riuhtasin takasin, loppu siihen. 

Jos ehdin huomata takaa tulevan koiran ennen kuin koirani huomaa tai ennen kuin on tarpeeksi lähellä, ehditään ihan hyvin eteenpäin ja koirani saattaa haukahtaa kerran mutta jatkaa iloisesti matkaa. Ei myöskään kaikille koirille aloita rähinää, joitakin ei noteeraa kuin korkeintaan just kerran haukahtamalla, toisille koirille vinkuu ja on selvästi sen oloinen että haluais vaan "tutustua", mutta joillekin käyttäytyy niin etten itsekään tiedä onko se leikkiä, pelkoa, aggrea, puolustautumista, vai mitä se on. Toistaiseksi ollaan selvitty koiran kanssa ilman, että olis toinen koira karannu päälle, pari kertaa joku on tuonu murisevan koiransa lähelle "ei tää oo paha vaikka vähän muriseekin", mutta en oo ensimmäisten muutaman viikon jälkeen päästänyt vieraita koiria omani lähelle kuin korkeintaan tuossa omalla pihalla, ja silloin oma koirani on suht rauhallinen, eikä rähise kenellekään.

AUTTAKAA!! Kertokaa kaikki mahdolliset vinkit mitä mieleen tulee. Kun kohtaa toisen koiran, omaani ei kiinnosta herkut, enkä haluais herkuilla houkutella sitä eteneen. oon yrittänyt sitä että istuis paikallaan siihen asti että toinen koira katoaa näköpiiristä, ja kun se ei onnistunut niin ollaan menty niin että vedän koirani väkisin mukaani ja pois tilanteesta. Myönnän että olen ollut todella laiska tämän asian suhteen, samoin kuin hihnakoulutuksen muutenkin. Koirani on fiksu ja oppivainen, ja oppikin vetämättä kävelemisen mutta nyt on jouduttu tuokin jostain syystä aloittaan alusta... 

Kauhean pitkä viesti, lopetan tähän :D

Muokattu viimeksi: 29.06.15 14.46
29.06.2015 16.18
022687069_r
Hämeenlinna
Uskon jos joskus koirasi on päässyt hihnassa tapaan koiraa niin se luulee että aina pääsee kaveria moikkaamaan. Meillä on ihan käskysana millä kerron Jesselle jo ajoissa ettei me moikata tällä kertaa kaveria. Joskus huomaa kun unohdan sanoa sen Jesse haluaa mennä moikkaamaan kaveriaan koska itse olen unohtanut kertoa ettei mennekkään. Yleisesti meillä on pari koirakkoa jota moikkaamme hihnassa muuten kavereiden kanssa leikitään vapaana. Käskysanana meillä on "ohi" . En tiedä haluaisitko teidän ohituksen olevan vain sellainen että koira menee eteen päin välittämättä muista vai sillain että se ns, seuraa ohi koirakoista. Meillä oli joskus pientä ongelmaa ohittamisessa. Käytin 2 eri menetelmää. 1. Oli se että koira istui ja katsoi muhun koko ajan ja sai namin. Estin kehollani näköyhteyden toiseen koiraan jonka takia Jesse keskittyi paremmin namiin. 2. Menetelmä on oudompi. Ainakun koirakko tuli vastaan tein sillain että menin selkä tulevaan koiraan ja otin Jessen siihen jalkojen eteen kun olin kyykyssä ja pidin sillain ettei Jesse nähnyt sitä koiraa ja pidin niin kauan siinä että toinen oli kadonnut näköpiiristä, tarkoitus oli että jos on tuhma ei näe koiraa edes kunnolla jos taas on nätisti näkee koiran. Tää tepsi meillä aika hyvin viikon verran tein tätä ja sen jälkeen aloitettiin harjoitella käskyllä ohi menemistä. Nykyään ei mitään ongelmia hihnakäytöksessä. Suosittelen nyt harjoitteleen paljon koska koirasi on vielä niin nuori. 3v paljon vaikeampi opettaa. Edit. Puhelimella ei saa välejä. .
Muokattu viimeksi: 29.06.15 16.21
29.06.2015 16.39
Jesse kirjoitti:
Uskon jos joskus koirasi on päässyt hihnassa tapaan koiraa niin se luulee että aina pääsee kaveria moikkaamaan. Meillä on ihan käskysana millä kerron Jesselle jo ajoissa ettei me moikata tällä kertaa kaveria. Joskus huomaa kun unohdan sanoa sen Jesse haluaa mennä moikkaamaan kaveriaan koska itse olen unohtanut kertoa ettei mennekkään. Yleisesti meillä on pari koirakkoa jota moikkaamme hihnassa muuten kavereiden kanssa leikitään vapaana. Käskysanana meillä on "ohi" . En tiedä haluaisitko teidän ohituksen olevan vain sellainen että koira menee eteen päin välittämättä muista vai sillain että se ns, seuraa ohi koirakoista. Meillä oli joskus pientä ongelmaa ohittamisessa. Käytin 2 eri menetelmää. 1. Oli se että koira istui ja katsoi muhun koko ajan ja sai namin. Estin kehollani näköyhteyden toiseen koiraan jonka takia Jesse keskittyi paremmin namiin. 2. Menetelmä on oudompi. Ainakun koirakko tuli vastaan tein sillain että menin selkä tulevaan koiraan ja otin Jessen siihen jalkojen eteen kun olin kyykyssä ja pidin sillain ettei Jesse nähnyt sitä koiraa ja pidin niin kauan siinä että toinen oli kadonnut näköpiiristä, tarkoitus oli että jos on tuhma ei näe koiraa edes kunnolla jos taas on nätisti näkee koiran. Tää tepsi meillä aika hyvin viikon verran tein tätä ja sen jälkeen aloitettiin harjoitella käskyllä ohi menemistä. Nykyään ei mitään ongelmia hihnakäytöksessä. Suosittelen nyt harjoitteleen paljon koska koirasi on vielä niin nuori. 3v paljon vaikeampi opettaa. Edit. Puhelimella ei saa välejä. .

Päästin koirani pienenä (alle 3kk) muutaman kerran toisen koiran luo, sitten lopetin ja tosiaan nyt tässä taloyhtiön pihassa on pari kertaa päässyt naapurikoiraa moikkaamaan, muuten ei oo ollenkaan, ellei oo ollut kyseessä koira jonka kanssa ollaan menty samaa matkaa koirapuistoon.

Olen yrittänyt saada koiran istumaan paikallaan, ei onnistu, ei kuuntele käskyjä jos toinen koira saa kiihdyksiin. Onneksi kaikkien koirien kohdalla ei heittäydy ihan sekopäiseksi. Ei onnistu sekään, että ite omalla kropallani blokkaisin toisen koiran, koirani rimpuilee ohitseni vaikka väkisin että näkisi toisen koiran. Ei auta että otan koirani pään käsieni väliin tms, kokeiltu on epätoivoisesti kaikenlaista :D 

Jos jotenkin saisin tilannetta helpotettua niin, että päästään kunnialla muista koirista ohi. Ihannetilanne tietysti olisi se, että koirani ei vilkaisisikaan muita koiria vaan kävelisi rennosti ohi, mutta mistä tässä nyt aloittaisi... Oon lueskellut aiheesta ja jotkut sanoo että koira istumaan paikalleen, palkataan siitä, kun tämä onnistuu niin jatketaan eteenpäin kunnes ollaan päästy siihen että koira kävelee omistajan vierellä toisesta koirasta ohi. Toiset sitten taas sanoo että vastaantuleva koira kokee omani uhkana jos se istua tönöttää paikallaan... Olen kokeillut sitäkin että juoksen koirani kanssa toisen koiran ohi, mutta tämä ei varmaan siitä vastaantulevasta koirasta tunnu hyvältä joten sitäkään en viitsi opettaa että aina kun tulee koira vastaan niin pannaan juoksuksi. Joskus ihan äärimmäisessä tapauksessa siis tätä käytin.

29.06.2015 18.13
022687069_r
Hämeenlinna
Ootteko ottanut jonkun tutun kanssa sellaisia harjoituksia että ensin koirien etäisyys voi olla tosi suuri. Sit lähennytte ja lopputulos on se että koira istuu sivulla nätisti kun pystytte ns. Tervehtiin ja kätteleen kaverisi kanssa? Eli ns seuruutatte ensin 20m välierolla ja pikku hiljaa välimatka pienenee. Tai suurenee.
29.06.2015 18.43
Jesse kirjoitti:
Ootteko ottanut jonkun tutun kanssa sellaisia harjoituksia että ensin koirien etäisyys voi olla tosi suuri. Sit lähennytte ja lopputulos on se että koira istuu sivulla nätisti kun pystytte ns. Tervehtiin ja kätteleen kaverisi kanssa? Eli ns seuruutatte ensin 20m välierolla ja pikku hiljaa välimatka pienenee. Tai suurenee.

Kellään kaverilla ei oo koiraa niin ei oo ollu tilaisuuksia :/ Tuttujen koirat kotipaikkakunnalla on semmosia hulmeja pihakoiria ettei niitten kanssa onnistuis kun käyttäytyvät samalla tavalla ko omani :D
29.06.2015 18.45

Tuossa kun luin aikaisempia kommentteja niin tuli mieleen sellanen mitä käytin siihen kun pentu ei suostunu kävelemään omin jaloin pihasta pois, sain sen "koulutettua" tästä pois päivässä niin pitää ottaa samat metodit käyttöön. Hassua ettei aikaisemmin tullut mieleen, ajoin itseni umpikujaan tän asian kanssa ennen kuin lamppu syttyi :D Tuun viikon-parin päästä raportoimaan miten käy, jos näyttää toimivan niin tuun jakamaan vinkkini :) Mutta edelleen saa heitellä ehdotuksia/omia kokemuksia miten ootte kouluttaneet koiraanne vastaavassa tilanteessa.

Muokattu viimeksi: 29.06.15 18.46
15.07.2015 13.47
022703628_r
Tornio

Me ohitettiin tänään kaksi koirakkoa pelkällä vilkaisulla. Tosin molemmat ohitettavat oli malliyksilöitä ohitusten kanssa. Ei varmaan olis mennyt yhtä hyvin jos vastaan ois tullu remmirähjä.

Edistystä kuitenkin. Vihdoin! :D

http://slkubiegga.blogspot.fi/
15.07.2015 16.10
022709561_r

Meilläkin remmirähjäys on vähentynyt! :) Toki joidenkin koirakkojen kanssa, jotka ovat myös remmirähjiä, on hieman ongelmia mutta uskon että niistä ongelmista vielä päästään yli. 

/Ja vähän tällee OT, kun en tiedä minne aiheeseen tämä kuuluisi. Joskus, jos kävelen Lunan kanssa vanhan miehen (+48v) ohi tai mies tulee takaa (mutta Luna huomaa miehen todella hyvissä ajoin), Luna alkaa haukkumaan hirveästi ja murisemaan. Kerrankin eräs mies jäi juttusille, kun Luna alkoi rähistä. Mies koitti antaa kättään haisteltavaksi, mutta Luna peruutti (edelleen haukkuen) taakseni ja sieltä koitti ärhennellä.
Ja sama juttu, jos illalla klo 20:30 jälkeen joku tulee kadulla kysymään esimerkiksi, että missä on paikka x, paljonko kello on tai jotain muuta, Luna alottaa taas saman haukkumurinakohtauksen. Osaako kukaan arvella, mistä käytös johtuu? Todella ärsyttävää, jos joku kysyy ihan viattomana kelloa ja Luna ei lakkaa haukkumasta. Tosin joskus toiminut ihan hyvänä juoppojenkarkottajana :D

19.07.2015 15.15
000113144_r

Mistäköhän johtuu, että täällä syrjäisemmässä paikassa (siis asutusalue, mutta paljon metsää ympärillä) tuo räyhää monesti ohimeneville koirille ja kaikille muillekkin, mutta heti kun mennään kaupunkiin tuo osaa käyttäytyä suht nätisti? Oltiin pari yötä koiran kanssa tutulla kerrostalossa, ja sielläkin oli suht nätisti, ja yllätyin että koirien ohitus meni aivan nappiin, kaupan pihassakin oli kaksi räyhäävää koiraa niin tuo vaan istahti jonkun matkan päähän eikä edes haukahtanut, vaikka normaalisti olisi maailmanloppuainekset kasassa. Bussissa mennään myös todella nätisti, kanssa kulkeville ei haukuta, vaikka muuten täällä kotopuolessa räyhätään. Johtuuko sitten siitä että mennään ns. hänen reviiriltään pois, jolloin ei tarvitse räyhätä? Muutenkin kaupungissa tuo tukeutuu paljon enemmän minuun ja kuuntelee paljon tarkemmin mun käskyjä.

19.07.2015 21.26
Neyca kirjoitti:
Johtuuko sitten siitä että mennään ns. hänen reviiriltään pois, jolloin ei tarvitse räyhätä? Muutenkin kaupungissa tuo tukeutuu paljon enemmän minuun ja kuuntelee paljon tarkemmin mun käskyjä.

Mahdollista. Lisäksi ärsykkeiden määrä on huomattavasti isompi: jos jokaiseen tulvasta pilkahtavaan hajuun, näkö- tai kuuloärsykkeeseen reagoisi, olisi pian hiki. :---D Yksittäisistä jännyyksistä tuleekin osa massaa (vaikka määrä ei meidän aisteille olisikaan kummoinen).

11.08.2015 20.49

Eääh, en jaksa, antakaa vinkkejä mistä lähteä helpottamaan toisen koiran ohittamista/muitakin tilanteita kun tulee toinen koira vastaan?

Just tultiin pihalta pikavauhtia takas sisälle kun oma koira alotti haukkumisen toiselle koiralle. Oltiin kävelytiellä, jonka päästä käännytään autotielle, ja tuon autotien toisella puolella käveli koira joka ei kiinnittänyt omaan koiraani mitään huomiota. Matkaa oli ainakin 15 metriä. Ennen ei välittänyt jos jossain kauempana meni koira, nyt haukkuu kaikki näkökenttään sattuvat koirat.

Ei kiinnitä minuun mitään huomiota vaikka mitä yritän. Oon kokeillut että en itse tee tai sano mitään, jatkan vaan matkaa mutta se tarkoittaa sitä että saan vetää tuota perässäni. Kauempana oleville koirille vain haukkuu (ja haukku jää päälle ja sitten haukutaan vastaantulevat ihmisetkin), mutta kun vastaan tai takana tulee koira, istuu ja sitten lyö maahan makaamaan, odottaa sopivaa hetkeä ja sitten sinkoaa niin pitkälle kuin hihna antaa periksi ja hyppii ja rimpuilee ja haukkuu. Kiva sitten raahata väkisin eteenpäin kun koira itse vetää kaikin voimin toiseen suuntaan... Hohhoijaa.

Edit. joku täällä ehdotti aikaisemmin että treenaisin tuttujen koirien kanssa ohitustilanteita. Ei ole mahdollista koska täällä ei ole tutuilla koiria :/

Muokattu viimeksi: 11.08.15 20.50
29.09.2015 12.18
022677093_r

Ainakin tuo maahan makaaminen heti pois. Sehän on vaanimista ja muista koirista hyvinkin uhkaavaa käytöstä. 

Itse juuri painin pennun kanssa. Ongelmanahan ei ole muut koirat, joiden ohi päästään namittamalla hienosti, vaan ai-että-ihanat-ihmiset! Niistähän kiihtyy nollasta sataan kun pienempänä sai huomiota ihmisiltä, vähintään jokainen vastaantulija katsoi ja oli että "oioi ku lutunen" kyykistyen maahan, vaikka yritin viestiä että ei sovi. Sosiaalistin koiraa todella hyvin, ja sosiaalistan edelleen, mutta koska jo nyt on niin yltiösosiaalinen tapaus niin en koe tarvetta että kaikki taputtelis ja paijais sitä ulkona, vaan haluan opettaa että ihmistenkin ohi mennään. Hohhoijjaa. Muilla vastaavia ongelmia ollut?

29.09.2015 14.00
022710853_r
Kannus

^Mä sanon tarvittaessa kyllä tiukasti ei, jos joku yrittää tulla luvatta mun koirien luo. Eteenpäin mennään vaikka sitten perässä raahautuen, nämä ei oo onneksi koskaan jumittaneet mihinkään muiden mennessä ohi.

"I am calm. It's my imagination that's hysterical" - Jane Rizzoli
29.09.2015 19.18

No tota mun pentua jäis kans kaikki moikkaan. :D Ei tosin oo mikään üüübersosiaalinen tapaus, vaikka tykkääkin kyllä vieraista. Tulee houkuttelemalla (ääntä lähinnä käytän) useimmiten ohi eikä jokaisesta vieraasta kulkijasta edes välitä. Ja oltiin me eilen esimerkiks s-marketin ovien edessä "treenaamassa", saalisleikit kun pistän pystyyn niin ei toi nää tai kuule ketään muuta.

Mun toinen koirahan on aivan saakelin sosiaalinen ja pentunakin oli just sellanen, että hinku ihan kaikkien luokse. Ikää kun tuli lisää, niin se turha kiskominen ihan tavan ohikulkijoiden ynnämuiden luokse loppui. Namilla, äänellä ja joskus ihan karusti perässä vetämällä vein sitä ihmisistä ohi, kyllä se sitten vähitellen oppi.

Pentu on pentu eikä oo mun mielestä mikään ihme, että muutkin elävät olennot kiinnostaa. Ja jos kyseessä sattuu oleen jo valmiiks sosiaalinen ja rohkea yksilö, niiiiin... juttu on aika selvä. Mut mä ainakin mieluummin kitken pois sitä yltiösosiaalisuutta kun kattelen arkapersettä, joka ei uskalla edes katsoa mihinkään liikkuvaan päin. :D

Muokattu viimeksi: 29.09.15 19.22
29.09.2015 20.14
022677093_r

Sehän on kyllä totta. Eikä tällä viikarilla onneksi ole mitään pelkoa mitään kohtaan ilmaantunut, tahi arastelua ylipäätään, kumma juttu. Ollaan käyty kaupoilla ja seisty ruuhka-aikana kaupan ovien edessä mutta kun tuolle luun antaa tms niin ei välitä sitten yhtään mistään äänistä. Siinä mielessä hyvä juttu että minkäänlaisia mörköjä ei ole ollut näkyvissä, voi olla ettei välttis ilmaannukaan kun on niin rohkea tapaus. Ihmisten ohi meneminen vaan on kyllä niin hankalaa, joka ikinen ihminen, saa aikaan "vedän sen luo " "mennään tonne äkkiä" asenteen. Siinäkin sitten se että kun tuttujeni luo menty samalla tavalla, niin ensin on moimoiootkiva-häslä muutaman sekunnin, sitten ei kiinnosta enää ollenkaan. Oli miten oli, luokse on päästävä. :D Saalisleikkejä en vedä ohituksissa kun on niin kiihkoissa muutenkin. Kunnon käsineet pitäis ostaa ettei sormet ois verillä aina :P

12.03.2016 23.52
022709244_r
Pieksämäki

Meillä mennään ihan super hienosti kaikkien muiden ohi, paitsi koirien. Siitä tosin saan syyttää vaan itseäni, kun ei harjoiteltu olleskaan muiden koirien ohittamista, kun Vella oli pentu. (Ne kuuluisat virheet ensimmäisen oman koiran kanssa!) Sen sijaan keskityttiin hihnassa nätisti kävelemiseen, joten nyt mulla on sitten hienosti hihnassa kävelevä koira, joka ei osaa ohittaa muita koiria ilman, että on menossa innokkaasti pomppien vastaan tulevia koiria kohti. Vella ei siis mitenkään hauku, ärrää, purraa, murise tmv kun ohitetaan koiraa. Yrittää siis pelkästään pomppia innoissaan vastaan tulevaa koiraa kohti. Jos Vella pääsee nyt jostain syystä ohitettavan koiran luo, niin alkuun likka haistelee, jonka jälkeen pistää leikiksi. Vellan kanssa kyllä käydään koirapuistolla, jossa se pääsee riekkumaan muiden koirien kanssa, muttamutta..

En tosiaan kyllä tiedä yhtään, että miten tuon pomppimisen voisi kitkeä pois. Vellalta kun häviää korvat heti, kun se näkee vastaan tulevan koiran selkeästi ja sit jokunen metri ennen kuin vastaan tuleva koira on toisella puolen kävelytietä, niin alkaa järkyttävä pomppiminen eteenpäin, joka loppuu kuitenkin heti, kun koira on jäänyt taakse. Kaikista oudointa on se, että Vella menee välillä ihan super hyvin vastaan tulevien koirien ohi ilman, että se alkaa hyppimään? Mä en oikein ymmärrä, en alkuunkaan, että miten sitä välillä ohitetaan koirat todella hyvin ja sitten taas ei..

https://haikuvella.blogspot.fi
21.05.2016 17.58
022706522_r
Oulunsalo

Meillä on edetty ihan hirveesti ohituksissa.♥ Nyt kun muutettiin n. viikko sitten vähän eri paikkaan mutta ollaan kuitenkin käyty tääl päin lenkillä Topin kanssa, mutta siis asiaan niin täällä on paljon enemmän koiria, joten tulee enemmän ohitusharjoitusta ja onnistumisia. Meillä menee nykyään yli puolet ohituksista hyvin.♥ Yleensä Topi räyhää vain uroksille tai rähjääville koirille:)

Pieniä ja sisukkaita♥

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti