Näykkii/puree ja hyökkää kimppuun - Sivu 2 (Koirat > Koirien koulutus)

09.01.2011 17.20
021860020_r
Jyväskylä

Täälläkin on varmaan ohikulkijat saaneet paljon katselemista kun me ollaan Sulon kanssa taisteltu

Tänään käytiin miehen kanssa yhdessä lenkittämässä Suloa, ja selvittiin kuulemma vähemmillä kiukuilla kuin mitä miehellä on itsekseen. Lenkin alussa ohitettiin pari koiraa joista toinen vielä räkytti ja Sulo alkoi vähän kiukuta siinä sitten meille, ja kun siihen tuli jostain vielä joku mummokin lässyttämään Sulolle juuri sopivasti niin kiukkuhan siitä tuli mutta loppui mielestäni suht nopeasti kun oltiin tiukkoja. Toinen kiukkukohtaus meni ohi vielä nopeammin, toivotaan että suunta pysyy nyt samana eikä ala kohtaukset enää pahenemaan.

16.01.2011 11.26
021860020_r
Jyväskylä

Eli ei tule mistään mitään. Mitä enemmän mies käyttää Suloa ulkona, sitä enemmän se kiukkuaa. Ja sitä enemmän se alkaa kiukuta myös minulle, joten kohta minäkään en voi käyttää Suloa lenkillä. Lisäksi mitä enemmän mies käyttää Suloa ulkona, sitä vähemmän Sulo tottelee ulkona käskyjä, vielä muutama päivä sitten tuli käskystä hienosti sivulle kun tuli ihmisiä vastaan, tai ei aina edes tarvinnut käskeä vaan tuli itse siihen viereen tuijottamaan että teinkö oikein, mutta nyt ei tottele juuri ollenkaan tuotakaan käskyä.

Kävelin oikein mukavan lenkin Sulon kanssa, missä toiseen suuntaan päästiin hyvin, mutta kotiin päin tullessa Sulo hyökki kilometrin ajan päälle ja suurinpiirtein joka toisella askeleella puri ja näykki. Ei auttaneet mitkään käskyt, ei huomioimattomuus enkä voinut jäädä sinne kovin pitkäksi aikaa seisomaan ja odottamaan että rauhoittuisi kun pakkasta oli jotain -24 astetta ja varpaat ja sormet jo ihan jäässä.

En vaan tajua mitä tuon koiran kaalissa oikein liikkuu kun ei siitä ole sille mitään hyötyä että kiukkuaa. Ei saa liikuntaa mistä tykkää jos kiukkuaa, ei pääse nuuhkimaan kivoja hajuja, eikä varsinkaan tapaamaan toisia koiria.

Kokeiltiin kuonopantaakin niin että Sulon huomion saisi käännettyä pois takantulevista tai lähellä olevista koirista ja ihmisistä, mutta ihan surkea kapistus se on. Vaikka sitä kuinka säätäisi niin Sulo saa sen silti otettua suuhunsa ja kiskottua osittain pois. Ja käytiin vielä lemmikkiliikkeessä ihan sovittamassa ennen kuin ostettiin

Eihän se tietenkään kiukkua poistaisi mutta voisi noissa joissakin tilanteissa auttaa, mutta ei sitten toimi niissäkään. Niin ja tuon kilometrin kiukun tullessa lähellä ei ollut koiria eikä siitä kulkenut juuri ihmisiäkään. Sulo vaan jostain syystä ei halunnut kulkea eteenpäin ja tuijotteli taakse, ja suuttui kun minä jatkoin matkaa. Kyllä tässä alkaa päre pikkuhiljaa palamaan, ja kun siis muuten menee niin hyvin. Kuonopannastakaan ei saanut edes ekalla kerralla mitään hepuleita vaikka sillä ei ole aiemmin sellaista ollut. Samoin saamme vääntää Sulon vaikka mihin solmuun ja tutkia hampaat, varpaat yms. ilman että pistää vastaan Junassa ja bussissakin on oppinut kulkemaan nätisti. Ei tee sisällä pahojaan, ei hauku sisällä oikein millekään, eikä vedä lenkillä (paitsi niiden koirien luokse), ei räyhää toisille koirille eikä ihmisille mutta tämä kiukkuaminen vaan jatkuu ja jatkuu  

Muoks: niin ja minä tulin tietysti juuri nyt kipeäksikin taas kerran enkä voi ainakaan tänään Suloa lenkittää ja koittaa saada tilannetta paremmaksi   

Muokattu viimeksi: 16.01.11 11.28
17.01.2011 13.19
Teslalla on tapana välillä hyökätä polveen kiinni :D Useimmiten lenkillä ekat 50 metriä menee hyvin, sitten sitä saa suurin piirtein laahata perässään loppumatkan. Jos tulee joku vastaan se rupeaa pyörimään remmissään kuin väkkärä. Tosin meillä on ihan lapsen -tai siis pennun- kengissä lenkkeily vasta. Eiköhän tuo tuosta kun kasvaa ja tottuu.
17.01.2011 16.09
Meillä nyt ongelmia ton sirun kanssa, kunei pystytä mitenkään melkeen käsitelee sitä, leikkimään, rapsuttamaan, kun puree ihan koko ajna! eli siis ei semmosta puremista puremista vaan niinkun hamuamista ja näykkimistä varmaan osittain myös sen takia että hampaisiin kuttittaa. miten saisi karsittya ton pois? huomioimattomuus on melkeen jo palkka kun koira ei halua kauheesti että sitä kosketaan , mutta sen pitää tottua käsittelyyn ja siihen että ihmiset saa kyllä nostella sitä ja tehä sille kaikkia. Niin mikä avuksi?
17.01.2011 20.16
021860020_r
Jyväskylä

Minulla on nyt pari lenkkiä mennyt taas ihan ilman kiukkua ja muutenkin mukavasti, jospa se mieskin pääsisi vielä Sulon lenkittämisestä nauttimaan samalla lailla. Tai no, en minä tänään ole kauheasti liikunnasta nauttinut kun olen flunssainen mutta Sulon lumipomppuja on silti kiva katsella

Siru, onko teidän koiralla tarpeeksi sallittua purtavaa? Jos hampaita tulee ja ikeniä kutittaa niin kannattaa antaa paljon puruluita ja puruleluja niin ehkä saisi pahimman puremisvimman käytettyä niihin eikä ihmisiin.

19.01.2011 21.02
000064409_r

koiralla pitää olla johtaja, se ei elä tasapainoista elämää jos luulee itse hallitsevansa ja onneksi tämän moni tietääkin, mutta liian harva. ja todella on tärkeää tietää roduista mitä koirassasi on jos on mix/seropi. roccyssakin on corsoa joka ei ole helpoimmasta päästä, ja pakko sanoa että meillä kuria kotona onkin, mutta paljon myös leikitään ja halitaan :)

ja todella, ruoka tulee isännältä (omistajalta), meilläkään ei saa koira ruokaa ennenkun kun istuttu rauhallisesti odottamaan ruokaa ja lupa annettu syödä. meillä myös roccy näykki 3-5kk eniten, nyt vähentynyt huomattavasti, mutta hyppiminen vielä jäänyt, meidän jommankumman tullessa kotiin, mutta hitaasti ja varmasti auttaa se huomioimatta jättäminen ja kun 4 jalkaa maassa niin kehutaan ja silitellään taas. ja näykkiminen yksinkertaisesti loppui kun otettiin vaan kuonosti kiinni niin että pari sormea suussa ja kämmen nenällä, tai välillä "ulahtamalla" itse. :)

Muokattu viimeksi: 19.01.11 21.03
19.01.2011 21.08
021860020_r
Jyväskylä

Sulon rodut on tiedossa, ja sekin että itsepäisyyttä niissä roduissa esiintyy

Täällä on myös sääntöjä, vaikka Sulo muuten saa sisällä aika olla vapaasti. Eli ruoan kanssa sama juttu, istutaan nätisti ja vasta sitten tulee ruokaa. Sulo on osannut tämän jo pitkään, ei tarvitse pyytää istumaan vaan menee itse. Viime aikoina on ruvennut ennen istumista tarjoamaan muitakin temppuja mitä osaa kun näkee että laitan ruokaa kuppiin

Eikä hypi enää vasten kun tullaan kotiin, eikä sisällä näyki eikä riehu. Sisällä on suorastaan unelmakoira, ei hauku millekään, ei tuhoa paikkoja tms. Ongelmia on vain ulkona. Tänäänkin tosin tein aamu- ja päivälenkit, täysin ilman kiukkua ja yksi koirien ohituskin meni melko nätisti. Mutta saas nähdä miten käy miehen kun lähtee iltalenkille Sulon kanssa.

19.01.2011 21.31
022633544_r
Helsinki
Siru kirjoitti:
Meillä nyt ongelmia ton sirun kanssa, kunei pystytä mitenkään melkeen käsitelee sitä, leikkimään, rapsuttamaan, kun puree ihan koko ajna! eli siis ei semmosta puremista puremista vaan niinkun hamuamista ja näykkimistä varmaan osittain myös sen takia että hampaisiin kuttittaa. miten saisi karsittya ton pois? huomioimattomuus on melkeen jo palkka kun koira ei halua kauheesti että sitä kosketaan , mutta sen pitää tottua käsittelyyn ja siihen että ihmiset saa kyllä nostella sitä ja tehä sille kaikkia. Niin mikä avuksi?

Tuossa voisi auttaa sellainen, että laittaa pennulle muuta purtava suuhun, esim. pehmolelun. Siihen tarttumisesta kehutaan, mutta käsiin puremisesta tulee kielto tai huomioimattomuutta.

http://merkilliset.blogspot.com/
20.01.2011 15.46
020159656_r
Kerava

Mulla eräs hoitokoira yritti tänään aluksi napata jaloista (leikillään), mutta kun estin sitä, se alkoi jahdata lapasia ja repi niitä, haukahteli ja käyttäytyi kaikinpuolin huonosti. Flexi ja valjaat eivät auttaneet asiaa, kun en saanut sitä kunnolla pidettyä kauempana. Jos tartuin valjaisiin, se nappasi taas lapasesta.

Kun se sitten rauhoittui, jatkoin matkaa flexi lyhyellä, niin että koiran piti kävellä vierellä. Ovet ja kodin valtasin itselleni, ennen kuin kutsuin koiran sisään. Katsotaanpa nyt onko minkäänlaisia vaikutuksia.

Olisin voinut siis luultavasti estää tilanteen, jos olisin heti puuttunut sen käytökseen, kun se alkoi katsoa kenkiäni. Myöhemmin teinkin niin. Mutta onko kenelläkään neuvoja, jos käytös taas yltyisikin tuolle tasolle? Mitä minun pitäisi tehdä, jotta saisin koiran rauhoittumaan?

25.01.2011 02.01
020786248_r
Sulo kirjoitti:

Sulon kohdalla ei ole kyse siitä että olisi saanut nameja väärästä käytöksestä ja yrittäisi pomppimalla saada niitä, vaan jostain ihan muusta jota vaan ei nyt millään tahdo käsittää

voi sua )=
23.03.2011 12.48
020845663_r
Hämeenlinna

Pakko kirjoittaa tänne vaikka onkin vanha topicci, sillä Sulon käyttäytyminen kuulostaa niin meidän koiralta.

Rokka siis harrastaa tuota kiukuttelemista myös. Lenkeillä pomppii hanskoihin ja takkiin. Ja tänään myös paljaisiin käsiin Tätä meillä tosin tapahtuu lähinnä minun kanssani ei juurikaan mieheni. Kotona Rokka on ihan kiltisti mutta jos menemme kylään ja koira menee ylikierroksille niin saattaa yrittää tuota. Ja huom. aina minulle-

Saattaa ihan tarrata kiinni ja rupeaa repimään ja ärisemään. Aina olen komentanut mutta jos esimerkiksi jään tuijottamaan tai seison suoraan koiraa päin tuntuu se ottavan sen haasteena jolloin Rokka viilliintyy aivan ja rupeaa pomppimaan ja ärisemään vielä enemmän. Rupean olemaan jo aika vopunut tämän asian kanssa.

Jos saan ennakoitua ja kiellettyä ennen kuin pentu tarttuu kiinni käteen tottelee se kieltoa hienosti. Mutta jos se saa kiinni alkaa se repiminen. Ei ole kivaa. Tässä mentiin jo pitkä pätkä hienosti suihkepullon kanssa mutta rupeshan se lopulta senkin teho häviämään. Huoh. Käsissä ihan kivoja mustelmia, sen verran kovin saattaa tarrata.

Joka kerta kiellän, kun mennään tohon pomppimis modeen niin koitan pitää remmin kireellä ja pennun kaukana ettei pääse tarraamaan vaatteisiin. Pet corrector taitaa olla meillä seuraavaksi kokeilussa. Mieheni kanssa riittää että hän komentaa lujasti ja estää riekkumiset remmillä.

Mulla on kaikki takit sun muut riekaleina, kyllä välillä tekis mieli jättää riekkuva pentu tien poskeen ja jatkaa yksin matkaa. Ja ikää siis meillä vasta vähän yli 4kk

18.08.2011 20.22
Armi näykkii välillä leikkiessä tai kun se yrittää saada jotain. Mitä teen? Se näykkii vaan minua
18.08.2011 20.38
021860020_r
Jyväskylä
^Leikki loppuu heti näykkimiseen, eikä myöskään koskaan saa näykkimällä mitään. Sen sijaan kehut ja palkitset jos malttaa leikkiä nätisti, samoin jos haluaa jotakin saa sen vasta kun istuu ja odottaa nätisti
20.08.2011 09.41
Sulo kirjoitti:
^Leikki loppuu heti näykkimiseen, eikä myöskään koskaan saa näykkimällä mitään. Sen sijaan kehut ja palkitset jos malttaa leikkiä nätisti, samoin jos haluaa jotakin saa sen vasta kun istuu ja odottaa nätisti

Selvä

21.08.2011 19.06
Toivottavasti menee ohi toi!!
04.03.2012 17.00
022122719_r
Kotka
Meillä samanlainen ongelma Cindyn kanssaCindy puree vain minua,ei ketään muuta...Lenkeilläkin hyökkää kenkäni kimpuun ja rupee puremaan sitä,kun yitän ottaa niskasta kiinni niin puree uudelleen tai jos otan niskasta kiinni ja sanon EI niin sitten kun olen päästänyt irti tulee heti kenkään tai käteen kiinni...Mikä neuoksi??
Muokattu viimeksi: 04.03.12 17.01
05.03.2012 09.11
021956941_r

Meillä oli tätä samaa ongelmaa pienempänä. Kirjoitinkin siitä johonkin aiheeseen pentupuolelle ja sain hyvät neuvot Ninjalta ja Cujolta. Lenkeillä perseily loppui niitä noudattamalla tehokkaasti, mutta nyt se on valitettavasti tullut takaisin...
Nykyään pidän pannasta koiraa paikallaan, en puhu mitään, en katso koiraan, odotan vain että 'kohtaus' menee ohi. Kun koira rauhoittuu, jatkan kävelemistä ilman mitään kehumisia tai muita turhia höpötyksiä.
Jos huomaan ajoissa, että kohta alkaa kiukkuilu, yritän kiinnittää koiran huomion muualle antamalla sille jonkun tehtävän tai poimimalla maasta jotain, esimerkiksi kävyn ja ihastelen sitä kuin se olisi maailman upein asia. Yleensä 'aarre' kiinnostaa enemmän kuin riehuminen. Tämä toimii tosiaan ainakin meillä vain jos koira ei ole ehtinyt vetää itseään jo aivan kierroksille.

05.03.2012 09.35

Boston saa joskus näitä tämmöisiä riehumiskohtauksia, pentu kun on. Yleensä näitä sattuu iltamyöhällä kun ollaan viimeisellä pissipyrähdyksellä. Muutoinhan Boston on kiltti ja oikea enkeli, kulkee hihnassakin nätisti vasemman reiden vieressä. Mutta sillon kun se saa tämmösen riehumiskohtauksen, se on ihan mahdoton. Hyppii ja sätkii siinä hihnan päässä kuin aropupu, ryntäilee joskus yhtäkkiä keskelle tietäkin ennen kuin ehdin torppaamaan hihnasta, puree hihnaa ja käsiä ja tarttuu hihoihin, joskus muriseekin samalla.

Boston on jo nyt aika iso, 63cm/29kg ja aikuisenahan se on valtava, joten oonkin yrittäny kitkeä siltä tuota riekkumiskohtausta pois. Huomioimattomuus ei oikein auta, tai edes kannata, koska Boston jatkaa riekkumistaan enkä kehtaa takkieni hihoja sillä ihan huvikseni revityttää. Joskus karjaisen sille kunnolla pikaisen ja matalan EIn ja saan sen sillä rauhoittumaan, yleensä se ei tehoa taasen yhtään. Olen kääntäny selän ja ollu huomaamatta, mutta hyppiminen ja näykkiminen jatkuu tuolloinkin. Tähän mennessä ehkä se tehokkain keino on ollut pikainen ja tuntuva ravistelu niskanahasta, mitä emokin käyttää pennun käytöstä ojentaessaan. Tästä Boston yleensä tajuaa että nyt tuli möhlittyä ja lopettaa.

Ulospäinhän tämäkin saattaa herättää muissa ihmetystä, että kun tuolla tavalla pentua punaltaa, mutta ei siinä hyvin auta jeesustella, kun tämäkin painaa isona mitä tahansa 50 ja 100 kilon väliltä, siinä vaiheessa porukka on varmasti vaan kiitollinen että tuli aikanaan puututtua huonoon käytökseen!

05.03.2012 09.45
021566031_r
Karijoki

Comalla oli pentuna tapana käydä jalkoihin kiinni kun käveltiin ulkona. Ensin yritettiin ihan kieltämällä päästä siitä eroon, mutta ei oikein onnistunut - Coma vaan siitä innostui lisää. Kokeiltiin sitten huomioimattomuutta ja sehän toimi. Pysähdyttiin täysin, ei liikuttu mihinkään päin, odotettiin niin kauan kunnes Coma lähti tilanteesta pois. Ekalla kerralla ei meinannut lopettaa millään, mutta kun odotti niin kyllä se lopetti, seuraavalla kerralla lopettikin sitten nopeammin ja lopulta lopetti sen kokonaan. Jalkoihin hyökkimistä tapahtuikin vaan Coman vapaana ollessa, ei hihnassa ikinä.

/typot

Muokattu viimeksi: 05.03.12 09.45
"No matter what you do, I will always love you."
08.03.2012 18.57
022231817_r

Meillä on ollut Paten kanssa sitä sellaista normaalia koiran teiniyteen kuuluvaa kokeilua. Koira on yrittänyt pomottaa, mutta ei sentään ole näykkinyt ainakaan vielä. Olen tehnyt sille selväksi, että kuka on pomo alistamalla sen lattialle ja odottamalla, että se rauhoittuu (parhaimmillaan n.20min ollaan siinä oltu paikallaan) (Eikä se siis ole ollut mitään rajua koiran rysäyttämistä lattialle, olen ihan vaan kipannut sen siihen) :)

Jos koira näykkii niin sille ei missään nimessä kannata antaa mitään herkkuja, se kokee, että "Kappas, kun teen noin niin saan nameja, teempäs sen uudestaan." Kannattaa kokeilla tuota jonkun lelun mukaan ottamista lenkille ja jos siltä tuntuu, että näykkiminen alkaa niin se on sitten se kohde mitä saa luvan kanssa jyrsiä.

Jos koira ihan tietentahtoen käy johonkin ihmisen ruumiinosaan kiinni, niin sitä pitää torua, jos toruminen ei auta niin sitten kylmäntyynesti niskasta kiinni ja määrätietoisesti käskee istumaan. Tuossa kohtaa pitää itse näyttää se, että on pomo ja hallitsee koiraa. Jos itse on hermostunut tai jopa pelkää niin koira jatkaa vaan samaa rataa, kun aistii, että ihminen on heikko. Kun koira on rentoutunut ja lopettanut ei toivotun käyttäytymisen niin lenkkiä jatketaan.

Kun lenkit menevät hyvin kannattaa aina lenkin jälkeen kehua koiraa ja vähän rapsutella palkinnoksi. :)

WalaWalaBingBang “Koira on ainoa olento maailmassa, joka rakastaa sinua enemmän kuin itseään.” J. Billings

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti