Ratsastushousut (Hevoset > Tarvikkeet ja varusteet)

09.01.2011 21.09
Olen hankkimassa ratsastushousuja ensimmäistä kertaa! En oikein tiedä paljonko täytyy hyvistä housuista maksaa ja miltä niiden tulisi tuntua! Haluaisin mahdollisimman mukavat housut! Eli mieluiten aika venyvää kangasta että osaatteko sanoa miltä tällaisten housujen kuuluu maksaa ja tuntua? Ja olen ihan amatööri näissä vaatehommissa ensikertaa kun housut osta ;) Niin ja olen nyt alottamassa tota ratsastustahtia tiuhempaan niin äiti lupasi mulle ne housut ostaa. Enkä haluaisi meidän aika vähät rahat menee mihinkää 100euron housuihin : D
Muokattu viimeksi: 09.01.11 21.12
10.01.2011 13.36

Riippuu hyvin pitkälti ihmisestä.

Jos lähellä on joku ratsastustarvikekauppa, niin mene sinne ja sovittele vähän kaikkea. Huomaat helposti, millainen kangas tuntuu sinusta mukavimmalta, millainen malli jne.

Itselleni on parhaiten istuneet Pikeurin housut, löytyivät alennuksesta 15 eurolla. Yhdet Horzen housut omistan, ne tuntuu siltä kuin ne tippuisi jatkuvasti... Sitten on ollut ihan niitä Prismasta saatavia perushousuja, joista jotkut on istuneet, jotkut eivät.

Kokopaikat nostavat housujen hintaa aika tuntuvasti. Sekin on makuasia kummasta tykkää enemmän, koko- vai puolipaikoista. Puolipaikkaiset ehkä istuvat paremmin, ainakin halvemmissa malleissa, koska se paikka harvemmin mihinkään joustaa. Puolipaikkaiset tosin ovat hirveän liukkaat, itsestä tuntuu ettei pysy satulassa kun kitka vähenee :'3 Kokopaikoilla saa sitten paremman pidon.

// sitä piti vielä sanoa, että jos löydät jotkut kivat housut jotka istuvat täydellisesti etc. mutta ovat liian kalliit, niin katsele verkkokaupoista jos olisi halvemmalla. Muuten en verkkokaupoista ostoa housuasioissa suosittele, ellei tosiaan ole jossain liikkeessä aiemmin testannut itselleen sopivaksi malliksi. 

Muokattu viimeksi: 10.01.11 13.38
"If we understand that horses can't separate the way they feel from the way they act, then we can start to see that unwanted behavior isn't bad behavior at all."
10.01.2011 13.44

Mistäs ootte ihmiset talviratsastushousuja ostanu?

Mitkä on hyvät kenenki mielestä?

10.01.2011 17.20
000041718_r

Jos haluaa kerralla panostaa itelleen hyvät housut niin Pikeur, Mountain Horse..tekee housuja joilla ajelee sen seuraavat 10-20 vuotta parhaimmillaan. Itellä on kahet pikeurit ja en muita edes käytä(Horzea, HH:ta jne)

Tosiaan paikatkin riippuu käyttötarkoituksesta. Normaalistiha se jako menisi että kokopaikat kouluratsastukseen ja polvipaikat esteratsastukseen. Ihan miten ite tykkää. Itse suosin kokopaikkaisia.

Muttajoo, paras on jos pääsee ihan koittamaan eri vaihtoehtoja. Osaa valita itselleen sopivimmat housut.

10.01.2011 18.01

Komps, tosiaan kannattaa a) kokeilla siellä kaupassa mahdollisimman monia housuja ja b) investoida kerralla niihin kalliimpiin housuihin, jotka usein sopivat ja kestävät paremmin kuin halvemmat mallit.

Itellä kahdet "halpishousut" (Horze, CRW), joista toiset olivat alkuun melko mukavat, mutta ovat nyt kahden pesun jälkeen osittain venyneet ja osittain kutistuneet melko muodottomiksi. (Näiltä en kyllä odottanutkaan paljon ja ostin ainoastaan, koska olin rats. leirillä mukanani typerästi vain yhdet housut, jotka sitten rikkoontuivat kesken kaiken..). Toiset, jotka olivat yllättäen myös halvemmat, ovat osoittautuneet hyviksi "kakkoshousuiksi", en niitä tykkää kovin paljoa käyttää kun ovat polvipaikoilla ja niillä en itse koe saavani tarpeeksi tukea satulasta.

Näiden housujen lisäksi omistan myös kahdet Saksasta hankitut housut, jotka ovat erittäin mukavat päällä, hyvä pito, eivätkä edes maksaneet kovin paljoa (Suomesta hankkittujen laatuhousujen hintoihin verrattuna). Eli, jos jollain Saksan/Keski-Euroopan -matka edessä, kannattaa siellä piipahtaa ratsastustarvikeliikkeessä ja tehdä rahanarvoisia löytöjä ;)

//Rico: Minkälaisia talvihousuja tarkoitat ? Ihan "ratsastushousumallisia" (softshell ym), vaiko toppiksia ? Itsellä maneesiratsastukseen talvella Piekurin Luganan softshell -mallit, eivät mitenkään älyttömän lämpimät, mutta maneesissa pärjää oikein hyvin ja housut muuten todella mukavat. Maastoiluun/ulkona ratsasteluun omistan Saksalaisesta nettikaupasta (www.loesdau.de) hankitut toppahousut

10.01.2011 19.00
022654184_r
Porvoo

Minulla on ömmnn... Eurohunterin? polvipaikkaiset ratsastushousut, ainoat jotka oikeasti istuvat, eivät tipu ja tuntuvat mukaville. Hintaa oli ehkä 10 euroa alennuksessa. Housut ovat kuitenkin haaroista kuluneet täysin puhki, ja housut ovat olleet minulla ehkä... kolme vuotta? Olleet joka päiväisessä käytössä ympäri vuoden, joten ei ole ihmekkään, että rikkoontuvat. Mutta tykkään kyllä kovin, ensi kesäksi vaan pitäisi kaiketi ostaa uudet...

Itse en voi sietää kokopaikkaisia. Ennen en pystynyt ratsastamaan polvipaikkaisilla, sitten yhdessä välissä oli pakko, kun ei ollut muutakaan, ja nyt kokopaikat ahdistavat. Kannattaa kokeilla monenlaisia housuja, ja paras olisi, jos voisit istua satulassakin ne päällä. (itselläni tulee housuahdistus viimeistään satulaan istahtaessani kokopaikkaisilla)

|: http://krrsu.blogspot.fi :||: http://dise-pics.blogspot.fi :|
10.01.2011 19.11
022049887_r
Turku
Ittellä on parit Domine merkkiset housut (ja hyvät on olleet) ja nytte on käytössä Pfiffin housut, jotka istuu hyvin, on kestävät ja vahvaa, mutta joustavaa kangasta. (:
jos jokaisesta hetkestä ottaa kiinni, ei aikaakaan kun on taas jaloillaan
10.01.2011 19.28

Ripsu - tarkotan ihan kunnon talviratsastushousuja, joilla tarkenee maastoilla ihan kunnon pakkasillakin :)

Ajattelin ostaa jossain vaiheessa siskolle, todella myöhäisenä joululahjana... Kun ratsastelee nyt pakkasilla tavallisissa toppahousuissa, lahkeet korvissa... :/

10.01.2011 19.35
000060334_r
Mulla on Eurohunterin semmoset pehmeet ja venyvät. Niissä on kokopaikat, jotka on kangasta. Mukavat : )
10.01.2011 19.53
Rico kirjoitti:

Ripsu - tarkotan ihan kunnon talviratsastushousuja, joilla tarkenee maastoilla ihan kunnon pakkasillakin :)

Ajattelin ostaa jossain vaiheessa siskolle, todella myöhäisenä joululahjana... Kun ratsastelee nyt pakkasilla tavallisissa toppahousuissa, lahkeet korvissa... :/

Minulla on lasketteluhousut. Ne on sellaista aika "karkeaa" kangasta, niissä on hyvä pito. Sitten niissä on tavallaan kaksi lahjetta, toisessa on kuminauha joka pitää koko hökötyksen alhaalla. Itse tykkään :D

"If we understand that horses can't separate the way they feel from the way they act, then we can start to see that unwanted behavior isn't bad behavior at all."
10.01.2011 19.53
Rico: Ainakin täällä pk-seudun hevoskaupoissa on myynnissä melko monessa paikkaa Mountain Horsen toppahousut, jotka vaikuttivat melkoisen lämpimiltä, kun kaupassa huvin vuoksi kokeilin jalkaan. Ja MH:n muut varusteet on yleensä olleet hyvät, joten uskaltaisin jopa vinkata noita toppahousuja, vaikka en ole tositoimissa käyttänyt :D
10.01.2011 19.57

Pilkku - tuohan muuten vois olla hyväkin idea :) Sitten niitä vois käyttää muulloinkin kuin vaan ratsastaessa :) Hmmmmmm...

Ripsu - pitääpä selailla netistä, missä hinnoissa tuon merkkiset housut liikkuu... Kiitos vinkistä :)

10.01.2011 21.37
022654184_r
Porvoo
Minullakin on muuten vanhat ja hitusen pienet lasketteluhousut käytössä pahimmilla pakkasilla, joskin hieman liukkaat. Muuten kyllä varsin mukavat, etenkin, kun niissä on "henkselit", joten pysyvät yllä. :')
|: http://krrsu.blogspot.fi :||: http://dise-pics.blogspot.fi :|
10.01.2011 22.39
022558435_r

Ostin joskus kesällä -09 kärkkäiseltä eurohunterin kokopaikkaset ridahousut. Hyvin kestäny siitä lähtien melkein jokapäiväistä käyttöä tallitöistä ratsastukseen. Kokopaikkaisista tykkään enemmän, parempi pito. Hieman sais istua nuo paremmin, on hieman löysät.

Seuraaviks vois katella jtn Pikeurin housuja:D mut noita käytän siihen asti et hajoaa käsiin:-)

10.01.2011 22.55
Meillä on täällä jyväskylässä kyllä 2paikkaa mistä niitä housuja saisi aika hyvin. Siellä toisessa kaupassa oli aina sellaisista kolitsihousumaista sellaista tosi venyvää kangasta mutta en ole ihan varma että onkos se liian liukas? Ja sitten on niitä ihan tavallisiakin että kiitos kaikille kuitenkin ;) Mutta tuolla prismassa ei ole enää ratsastushousuja ja tuolla kaupassa ei ole pukukoppia, sillä se on eläinkauppa jossa on yhdistettynä hevostarvikekauppa.
11.01.2011 10.17

Minulla on 5 pikeurit ja yhdet mh farkkuratsastushousut.

Ratsastan joka päivä vähinntään 1hevosen, parhaimmillaan tällä hetkellä 4.

Housut on ahkerassa käytössä, mutta en ole vuoteen ostanut yhtiäkään pöksyjä ja nämä kaikki voisin myydä uuden veroisena, koska näissä ei mitään käytön jälkiä näy.

Siispä jos haluat hyvät, laadukkaat, istuvat ja pitkäikäiset housut, valitset pikeurin. Pikeurin laadusta kertoo jo sekin, että suuri osa gp tason ratsastajista menee pikeurin pöksyillä.

11.01.2011 13.44

Mulla on joskus vuonna -07 ostetut Horzen ratsastushousut, joita on paljon käytetty ja edelleen hyvässä kunnossa. En silloin mitään kalliita viitsiny ostaa, ja nämä osoittautukin sitten ihmeen kestäviksi. Toki mulla toisetkin housut on, mutta niistä en tykkää ja merkistä en oo varma.

Samppa: Eläinkaupassa on usein vessa, jossa voi ratsastushousuja sovittaa.

12.01.2011 21.40
022395678_r
Mikkeli

Mulla on koivet kasvaneet niin nopeasti että on tullut kokeiltua moniakin merkkejä. Talviratsastushousut ovat ma-nut ja muiden housujen merkkejä en muista kun on myyty jo eteenpäin. Ja nykyiset ovat jotkin halpikset. Uusia olisin hankkimassa.

Kaipaisin hieman neuvoja tähän! Ja pikaisesti. Haluan puoli- tai kokopaikkaiset housut. Ongelmani onkin, että jaloista löytyy pituutta ihan mukavasti: nimittäin 92cm.

Olen pituudeltani 185cm, mutta olen laiha (lantion ympärys on myös 92cm)

Mistäköhän mahtaisi löytyä minulle housut ?

12.01.2011 21.58

Manu- pikeurilla on housut normi ja pidennetyillä lahkeilla. Ittellä on housukoko 36 mutta minulla on pitkät jalat, joten 72 (36 pitkällä lahkeella) on hyvä. Kannattaa käydä kokeilemassa. Ja pikeurejahan saa myös mittatilauksena.

13.01.2011 14.01
022395678_r
Mikkeli
Voisikohan niitä tilata mistään netistä?
13.01.2011 14.35
Manu kirjoitti:
Voisikohan niitä tilata mistään netistä?

Voi ja aika moni verkkokauppa niitä myykin.

Rahaa noihin tosin saa varata sitten vähintään sellaiset 150 euroa, useimpien mallien hinta on 200 euron paikkeilla.

13.01.2011 14.44
022395678_r
Mikkeli
Tutkiskelin jonkun aikaa niin kaikissa "pitkissä" malleissa lahje on liian lyhyt.. oiskohan mittatilauksena sitten jostain ?
16.01.2011 14.08

Njaaa, no minulla on Tuff Riderin (<- tai jotenki tollee) mustat ratsastushousut.. Ne on ihan hyvät, puolipaikkaset ja venyvät, mulla kestäny jo 3 v. ajan. Hinta ei ollut kovin kallis (tais olla jotai 20-30e), saa varmasti tämmösistä kaupoista kuten Prisma, sieltä mä ostin.. Vieläki ne housut on kunnossa! Ekat ratsastushousut oli Ellokselta ja ne meni jo 1 v. päästä rikki ja ne ei yhtään venyneet, eli älkää ostako ellokselta..

Elisiisjoo.

17.01.2011 07.26

PIKEUR & MOUNTAIN HORSE tavaraa:
Pikeurin sivut Saksaksi
Pikeurin sivut Englanniksi

Keravan Horse & Rider
Ratsastusvaruste ma-nu

Mountain Horseen että Pikeuriin olen molempiin tyytyväinen. Pikeurin pöksyillä olen mennyt kohta lähes vuoden, ei minkäänlaisia ongelmia ole tullut, pysyy kasassa ja istuu.
Mountain Horselta minulla on kengät, jotka ovat kestäneet ehkä kolme vuotta. Koira on purrut niistä palan irti, eivätkä ole millään muotoa siistit, mutta kelpaavat tallikengiksi.

17.01.2011 09.45
Manu - mulla oli ennen vähän samantapainen ongelma, hirveän pitkän "lukinkoivet". Ratkaisu löytyi Cotton Naturals -merkin x-long housuista. Siis ei long vaan x-long. Kannattaa kokeilla :)
17.01.2011 13.44
020603812_r
Tampere
Samppa kirjoitti:
Meillä on täällä jyväskylässä kyllä 2paikkaa mistä niitä housuja saisi aika hyvin. Siellä toisessa kaupassa oli aina sellaisista kolitsihousumaista sellaista tosi venyvää kangasta mutta en ole ihan varma että onkos se liian liukas? Ja sitten on niitä ihan tavallisiakin että kiitos kaikille kuitenkin ;) Mutta tuolla prismassa ei ole enää ratsastushousuja ja tuolla kaupassa ei ole pukukoppia, sillä se on eläinkauppa jossa on yhdistettynä hevostarvikekauppa.

Vieläkö oot housuja vailla? Olin itse Reporangassa joskus työharjottelussa ja sillon yks tyttö halus sovittaa jotain ratsastushousuja niin se pääs semmoseen huoneeseen sovittamaan niitä. Että kannattaa kysyä niiltä myyjiltä että missä vois sovittaa, ne on mukavia :)

Ja kyllä mielestäni ainakin Keljon Prismassa on vielä ratsastushousuja. Tokmannillakin on, varmaan samaa merkkiä kun Prismoissakin (merkistä en oo varma kun en jäänyt sen enempää tutkiskelemaan). Ja sit Kirrissähän on vielä toi Agrimarket, jossa myyään kans ratsareita.

19.01.2011 20.27
022613806_r
Lappeenranta
Mulle ostettiin viime vuonna uudet talviratsastushousut. Kaveri pyys sit 2 päivää sen jälkeen mukaan tallille. Kaveri oli ratsastanu jonkun 30min, ja sit sil oli niin kylmä nii mun piti sit ratsastaa lopputunti. Olin just nousemassa ponin selkään nii kuulu "kruts". Housut ratkes haaruksista. Ei siinä sitten muuta kun ratsastin lopputunnin vaikka housut on ratkennu. Nyt on sitten tuolla korjaamossa ja saan ne sitten ensi viikon tiistaina takasi:)
Rakkaus on Harmaa ❤
22.01.2011 15.40
022663409_r
Lahti
Aikasemmin mulla oli Eurohunterit mut nykyään Daslöt ku edelliset kävi pieneks. Kummistakin olen tykännyt kovasti. Istuu hyvin, venyvät, tuntuu hyvältä. Hintoja en kylläkään muista
You never know how strong you are, until being strong is the only choice you have
21.02.2011 00.13
021247622_r
Ylivieska
Minulla on tällä hetkellä jotkut vanhat mustat ratsastushousut, tarkoitus olisi tässä lähiaikoina hankkia suht hyvät ja kestävät "halpishousut" perusratsastukseen. Lisäksi löytyy valkoiset Eurohunterin kisahousut ja vasta hankitut Mountain Horsen farkkuratsastushousut, jotka saavat odotella lämpimämpiä ilmoja.
24.07.2011 23.03

Itse käytän pikeurin, kingslandin ja animon housuja. Kaikki nuo on todella kalliita housuja. On mulla myös parit huonommat pöksyt mutta niitä harvemmin käytän. Pikeur kestää mooonta vuotta ja on todella mukavat jalassa!

Kokopaikka on ehdoton, puolipaikoilla en ikinä voisi ratsastaa... Ekat housut voi olla halvemmat, esim. eurohunter, horze...

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti