Toisen koiran ottamisesta? - Sivu 19 (Koirat > Pennut)

09.05.2012 22.30
Itselle 2 treenattavaa koiraa on tarpeeksi. Enempään ei aika oikein tahdo riittää. Kun koiria on "liikaa" on itsellä ainakin jatkuvasti huono omatunto siitä etteivät saa tarpeeksi tarvitsemaansa aikaa.
09.05.2012 22.31
Mä en ymmärrä mitä huvittavaakaan tässä asiassa on, mielipideasioita vain. Vai pitäisikö mun kääntää asia nyt niin, että mun täytyy hankkia väh. 3 koiraa koska moni täällä puoltaa omaa koiramääräänsä? Tuskinpa te niin ajattelette. Ihan samalla tavalla minäkin puhun vain omista näkemyksistäni.
09.05.2012 22.36
Turo kirjoitti:
Mä en ymmärrä mitä huvittavaakaan tässä asiassa on, mielipideasioita vain. Vai pitäisikö mun kääntää asia nyt niin, että mun täytyy hankkia väh. 3 koiraa koska moni täällä puoltaa omaa koiramääräänsä? Tuskinpa te niin ajattelette. Ihan samalla tavalla minäkin puhun vain omista näkemyksistäni.

Jep, ja saahan sitä huvittaa, jos huvittaa ;) . Mutta se, että miksi ei voi tai saa ottaa enempää kuin sen 1-2 koiraa on mielestäni jo ihan tyhmää rajoittamista. Jokainen tietenkin tietää omat rajat (toivottavasti), jolloin niitä rajojaan ei edes kannata ylittää, jos ei koe siihen olevan valmis. Tasapinoiseen laumaan mielestni ei ole mikään ongelma ottaa sitä 3 tai vaikka 6 koiraa, jos omistajalla vain on homma hanskassa. Mutta jos itseltä löytyy viellä kesken kasvuinen kakara joka ei ole ihan parasta esimerkkiä voi oiran hankintaa toki miettiä uudemman kerran, mutta mikäs siinäkään, jos itse haluaa kouluttaa ne kaksi kesken kasvuista ipanaa sen kuin kouluttaa tuskin se minun elämää kuitenkaan kaataa.

09.05.2012 22.41

Mustakin tuntuu, että täällä aika moni ottaa itseensä tai jokin spekuloitavista asioista kolahtaa, koska hirveen moni useemman koiran omistaja on tänne tullut perustelemaan ja selittelemään sitä, miksi omistaa monta.

Ja sitten nimetään itteä huonoiksi omistajiksi, kun tehään niin ja näin. Jos kaikki on hyvin, niin miksi tarvii selitellä? Toisaalta ymmärrän, toisaalta en.

Minusta on niin ihmiskohtaista, montako koiraa on sopiva määrä. Riippuu elämäntilanteesta, koirista ja kaikesta. Kokonaisuudesta. Asioiden punnitseminen ja harkitseminen on aina järkevää, ja liian moni tekee päätöksiä harkitsematta sen enempää.

09.05.2012 22.44
Vanilla kirjoitti:

Ja sitten nimetään itteä huonoiksi omistajiksi, kun tehään niin ja näin. Jos kaikki on hyvin, niin miksi tarvii selitellä? Toisaalta ymmärrän, toisaalta en.

Itse ainakin kommentoin huonontamalla itseäni leikillä ihan sen takia, että haluan herättää mielipiteitä asiasta enka vain tulla tänne ja sanoa ''olen kyllä niin paras, koskaa...''. Mielipiteitä herää enemmän, kun puhuu itseään alentavasti ja myös se on osittain vittuilua ;)

09.05.2012 22.48
Krista kirjoitti:
Vanilla kirjoitti:

Itse ainakin kommentoin huonontamalla itseäni leikillä ihan sen takia, että haluan herättää mielipiteitä asiasta enka vain tulla tänne ja sanoa ''olen kyllä niin paras, koskaa...''. Mielipiteitä herää enemmän, kun puhuu itseään alentavasti ja myös se on osittain vittuilua ;)

Mielenkiintoinen tapa lähestyä asiaa, mutta jokainen tyylillään. Itteä vaan ihmetyttää se, tulee lähinnä kuva että pitää hakea muiden hyväksyntää asioille kun ei itse pysty hyväksymään omia päätöksiään.

09.05.2012 22.49
Krista kirjoitti:
Vanilla kirjoitti:

En ymmärrä kuinka vittuilu kirvottaisi ainakaan järkevää keskustelua/mielipiteitä lisää.

Minua lähinnä naurattaa ihmiset jotka ottavat tästä keskustelusta pulttia ja tulevat tänne kommentoimaan tyyliin
"Nyt mä oon sit varmaan kaikkien mielestä paska ku mulla on 2-3 koiraa, byhyy"

Missä kuka on puhunut omasta parhaudestaan? Täällä on heitelty mielipiteitä ja osa on taas mennyt lapsellisuuksien puolelle juuri edellä mainitsemallani tavalla, on hienoa että osa osaa hyvinkin perustella oman mielipiteensä vaikkakin näyttää että tämä aihe on suhteellisen arka petsieläisille.

Muoks// Super komppaus Vanillan viimeiselle lauseelle edellisessä viestissä! 

Muokattu viimeksi: 09.05.12 22.50
09.05.2012 22.58
Lobo kirjoitti:
Krista kirjoitti:
Vanilla kirjoitti:

En ymmärrä kuinka vittuilu kirvottaisi ainakaan järkevää keskustelua/mielipiteitä lisää.

Minua lähinnä naurattaa ihmiset jotka ottavat tästä keskustelusta pulttia ja tulevat tänne kommentoimaan tyyliin
"Nyt mä oon sit varmaan kaikkien mielestä paska ku mulla on 2-3 koiraa, byhyy"

Missä kuka on puhunut omasta parhaudestaan? Täällä on heitelty mielipiteitä ja osa on taas mennyt lapsellisuuksien puolelle juuri edellä mainitsemallani tavalla, on hienoa että osa osaa hyvinkin perustella oman mielipiteensä vaikkakin näyttää että tämä aihe on suhteellisen arka petsieläisille.

Muoks// Super komppaus Vanillan viimeiselle lauseelle edellisessä viestissä!

Luuletko tosiaan, että tuon oman tekstini olen esim. kirjoittanut, koska ottaa niin pattiin, että petsiessä joku sanoo, että mulla ei saisi olla näin montaa koiraa? Luuleko oikeasti, että joku lukee petsietä itku kurkussa ja luulee, että täällä kaikki puhuvat vain totta ja, että hän nyt on tehnyt väärin, koska joku random heppu näin toteaa? Luulempa, että täällä suurin osa vain haluaa tuoda oman mielipiteen julki ja laittaa ripaukseksi maustetta juuri sillä kettuilulla.

09.05.2012 23.04

^ En luule, enkä ole missään niin väittänytkään, vedit omat johtopäätökset ja otit minun tekstini henkilökohtaisesti.

Eipä monella sitä kettuilua näy vaan monesta viestistä paistaa se että ollaan vedetty hernepelto nenään

Minun puolestani saa vetää herneet nenään, kettuilla ja vaihtaa mielipiteitä, sitähän minäkin teen, mutta lapselliset "oon paska byhyy" eivät ainakaan kenenkään ihmisen järkevyyttä nosta kenenkään silmissä, tosin who cares, tai voisiko sanoa kenen persettä sen pitäisi kutittaa kun nyt on kyse petsieläisistä

09.05.2012 23.05
022434388_r
Jyväskylä

Itselleni tällä hetkellä yksi oma koira on täysin riittävä määrä. Koiraseurana on muun perheen vastuulla oleva koiruus + kavereiden koiria.

Aikaa on nyt lukion loputtua ollu tässä keväällä ruhtinaallisesti ja olisi ollut maailman otollisin aika ottaa koiranpentu kun aikaa oli mutta ei, ei se tuntunut millään tasolla järkevältä vaikka haaveita oli ja on jos jonkinlaisia. Ensi syksynä starttaa ehkä mahdollisesti opiskelut uudessa kaupungissa, mikä on aika iso elämänmuutos itseni lisäksi Aadallekin. Muutetaan keskelle kaupungin vilskettä, toinen koiruus jää tänne eikä asukaan saman katon alla ja muutenkin on uutta ja ihmeellistä. Jännittää se miten pärjätään kaksin.

Aada saa aika ruhtinaallisesti huomiota, lenkkiä ja aktiviteettiä minulta. Poikaystävästäni on muodostunut sille ehdottoman tärkeä ihminen, joka on myös todella paljon läsnä Aadan elämässä. Perheenjäsenetkin sen kanssa aikaa viettävät, vaikka kaikki lenkitys sun muu on minun vastuullani.

Lisäksi koiruus kulkee mukanani aika paljon kaikkialla, on helppo aina ottaa yksi koira matkaan kun jonnekin lähtee. Se on nuori, elämäniloinen yksilö ja jotenkin tuntuisi oudolta ottaa nyt koiranpentu jakamaan minun ja poikaystäväni huomiota. Minulla ei ole suurta hinkua saada nyt toista koiraa kasvatettavaksi, juuri kun edellisestä on "selvitty" ja se alkaa olla käytökseltään oikein hyvä, muistuttamaan sellaista koiraa jonka kanssa haluan olla, ilman ylimääräisiä teinikiukkuiluja.

Ei minulla ole tällä hetkellä käsissä parhaalla mahdollisella tavalla toimivaa harrastuskoiraa mutta en minä sitä nyt tarvitsekaan. Tällä hetkellä riittää seurakoira, lenkkikaveri, koira jolle voi opettaa hölmöjä temppuja ja tokoilla aivan huvikseen. Haaveissa on joskus tavoitteellisemmin harrastaa, ehkä Aadan kanssa, mutta ehkä myös toisen koiran kanssa. Elämä tulee olemaan melkoisessa muutoksessa seuraavan vuoden/kahden aikana erinäisten seikkojen takia, ja pentu tuntuisi todella hölmöltä hankkia nyt. Toisen koiran aika on aikaisintaan vuoden päästä, mielellään kahden tai kolmen. Elämä on silloin ehkä jo hieman tasoittunut. Ikinä ei tosin tiedä miten elämä heittelee, ei voi suunnitella varmasti mitään.

Itseänikin hieman välillä hämmentää se, että ihmisillä pyörii kahta/kolmea pentua tai nuorta koiraa yhtä aikaa plus mahdollinen aikuinen/aikuiset koirat. Tulee juurikin sellainen olo että hei, eikö se yksi penneli riittäisi kerrallaan? Pitää kuitenkin ottaa huomioon ihmisten hyvin erilaiset elämäntilanteet, toisten joustavaan elämäntapaan sopii aivan hyvin vaikka viisikin aktiivista koiraa. Se vain riippuu elämäntyylistä, asennoitumisesta ja toki hieman rahapussistakin välillä :D Toki se omasta näkökannasta tuntuu oudolta, mutta kun ihmisiä on vain niin erilaisia. Tässä keskustelussa häiritsee eniten se että jatkuvasti joku ottaa nokkiinsa jonkun esittämästä omasta mielipiteestään. Mielipiteitä ja ihmisiä on niin kovin erilaisia, onko kaikesta pakko ottaa ne palkokasvit nokkaan ja lietsoa provosoivia kommentteja?

http://aadaneela.blogspot.fi/
09.05.2012 23.12
Lobo kirjoitti:

Minun puolestani saa vetää herneet nenään, kettuilla ja vaihtaa mielipiteitä, sitähän minäkin teen, mutta lapselliset "oon paska byhyy" eivät ainakaan kenenkään ihmisen järkevyyttä nosta kenenkään silmissä, tosin who cares, tai voisiko sanoa kenen persettä sen pitäisi kutittaa kun nyt on kyse petsieläisistä

Jep, täydet komppaukset! Tosi elämässä sitä, kun ollaan erinlaisia mitä nettiin kirjoitetaan ja se on huomattu. Joku on todellisuudessa ihan penikan tasolla vaikka kirjoittaa kuin mikäkin virallinen ihminen. Asia kun vain on niin, että netin perusteella on turha ihmisiä leimata.Ja se olikin se pää pointti koko kirjoituksissani.

09.05.2012 23.22
022348154_r
Harjavalta
Krista kirjoitti:
Luulempa, että täällä suurin osa vain haluaa tuoda oman mielipiteen julki ja laittaa ripaukseksi maustetta juuri sillä kettuilulla.

Mahtaa olla tylsä elämä kun tarvitsee tulla sanomaan "oma mielide" ja hiukan maustaa sitä kettuilulla että varmasti joku ottaisi onkeensa. Miksei voi keskustella reilusti "maustelematta" asioita.

Älä ota itseesi, pyörittelen vaan ajatuksia.

Muokattu viimeksi: 09.05.12 23.23
If you can't catch a wave then you're never gonna ride it
09.05.2012 23.26
Lara kirjoitti:
Krista kirjoitti:
Luulempa, että täällä suurin osa vain haluaa tuoda oman mielipiteen julki ja laittaa ripaukseksi maustetta juuri sillä kettuilulla.

Mahtaa olla tylsä elämä kun tarvitsee tulla sanomaan "oma mielide" ja hiukan maustaa sitä kettuilulla että varmasti joku ottaisi onkeensa. Miksei voi keskustella reilusti "maustelematta" asioita.

Älä ota itseesi, pyörittelen vaan ajatuksia.

Jep mulla tällä hetkellä kylläkin tylssä eli siinä menit ihan oikeaan, kun kesälomaa vietellään ja tekemistä ei oikein keksi...

09.05.2012 23.51

Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa, eikös sitä niin sanota... ;)

Mutta juu, itsekin kuulun tähän koulukuntaan, että vähemmän on enemmän. :) Tiedä sitten johtuuko se nyt pelkästään siitä, että olisin huonompi koirankouluttaja/omistaja kuin joku, joka pärjää kuuden koiran laumansa kanssa. Enemmän ajattelen, että minä en halua vain "pärjätä" koirieni kanssa, vaan haluan oikeasti nauttia elämästä niiden kanssa ja haluan myös, että koirat nauttivat elämästä minun kanssani. Koira on sopeutuvainen eläin ja yksilöistä riippuen tulee toimeen milloin missäkin oloissa ja tilanteissa. Koira antaa paljon asioita anteeksi ja voi olla tyytyväinen hyvinkin vähällä. Minä vain haluan antaa (ja saada) koirilleni mahdollisimman paljon, siksi mieluummin yksi kuin kymmenen. :)

Minun elämäntyylilläni, -tilanteellani ja koiraharrastustavallani olisi täysin mahdotonta pitää useampaa kuin yhtä tai vähän myöhemmin kahta koiraa. Koiran tehtävä minun kotonani kun on olla siinä sivussa menevän kotikoiran lisäksi ihan oikeasti aktiivinen harrastuskaveri. Useammalle kuin kahdelle koiralle en pystyisi sen tyypistä elämää tarjoamaan. Jos koiran ehdoilla mennään, myös se haluaa ja tarvitsee yllättävän paljon minun jakamatonta huomiotani. Vähemmälläkin se tulisi varmasti toimeen, mutta mitä enemmän se saa, sitä onnellisempaa ja laadukkaampaa sen elämä on.

Se, montako koiraa kenenkin mielestä on sopiva määrä, riippuu minun mielestäni hyvinkin pitkälle siitä, mitä koiralta itse haluaa ja minkä mieltää koiralle hyväksi elämäksi. Toisten mielestä vähempi riittää, toiset vaativat enemmän. En tarkoita, että ihminen, jolla koiria on paljon, olisi automaattisesti jotenkin koiriensa hyvinvoinnista väliinpitämätön. Hän vain näkee todennäköisesti asiat eri tavalla kuin minä tai hänellä on erilainen elämäntilanne ja erikoisjärjestelyt käytössä (esimerkiksi avustajia koiranhoidossa, on kokopäiväisesti aina kotona jne.).

Mutta en kyllä oikeasti usko, että kenelläkään normaalisti työssäkäyvällä on mahdollisuutta pitää kovin montaa aktiivisesti harrastavaa koiraa elämäänsä tyytyväisinä ilman niitä erikoisjärjestelyitä... Sillä lailla ainakaan miten minä määrittelen elämäänsä tyytyväisen koiran, joka siis on iloinen, reipas, hyväkuntoinen ja ennen kaikkea ei stressaantunut taikka tylsistynyt.

Muoks. Poikkeuksena osittain valjakkokoirat, joiden aktivointiin sun muuhun "huoltamiseen"  kuuluu oleellisena osana laumassa touhuaminen. :)

Muokattu viimeksi: 09.05.12 23.57
09.05.2012 23.57
Omat kommenttini täällä eivät tosiaan ole tarkoitettu miksikään "Moi mitäs te yli kaksi koiraa omistavat p*skaomistajat?"- kettuiluksi.

Siksi en varsinaisesti ymmärrä miksi Kristan omistaja puhui nyt itsestään säälittelevästi (vaikka kirjoittaja yrittikin selittää tylsistyessään kettuilevansa koska haluaa herättää keskustelua...).
Toki tätä itsensäsäälittelyä harrastaa moni petsieläinen. Jos sanoo että husky olisi hyvä ottaa aktiivisen ihmisen kaveriksi, ei sohvalle niin aina tulee joku sanomaan "voi voi kun meidän Sirius-Valkohammas näyttää niin onnettomalta tossa sohvalla oon varmaan surkee omistaja" ja sama koskee ruokintaa, harrastamista, sairaita rotuja, kaikkea mistä ihmisillä on huono omatunto ja epäilys/tieto että toimivat ei-parhaalla-mahdollisella-tavalla.
Koska miksi joku puolustaisi itseään ellei tuntisi oloaan uhatuksi jollain lailla...

Enhän minäkään (vaikka kolme koiraa omistankin -mikä on omaan tilanteeseeni yksi liikaa ja se kolmas vielä ihan vääräntyyppinen koira) tullut tänne haukkumaan ja puolustamaan itseäni vaikka syytäkin ehkä voisi löytää. Hoidan vaan asiat nyt niin hyvin kuin pystyn ja huolehdin etten ole enää näin idiootti jatkossa koirahankintojen ja koiranpidon suhteen.

Se vähän ihmetyttää kun joillain tilanne on suorastaan kaoottisen huono eikä ole varaa muuhun kuin halvimpaan nappulaan eikä jaksamista lenkeille ja he vain suunnittelevat kolmatta, neljättä, viidettä, kuudetta.... Ja siinä välissä kun eivät saa koiria hankkivat kissoja, frettejä, rottia, kaneja, marsuja ja mitä nyt ikinä saa halvemmalla ja liikuttamatta pidettyä.
Osan näistä tapauksista asuessa vieläpä vanhempien luona niin ettei sitä eläinlaumaa hoideta edes omilla rahoilla.
(Ei, en osaa nyt nimetä tällaista petsieläistä, muutaman muun kyllä joten jos tunnistat itsesi kuvauksesta tai sen osista niin tiedät varmaan tänne mesoamattakin että tilanne on aika outo).

Mielestäni toinen koira on järkevää ottaa kun ensimmäinen on valmis, kolmas kun toinen on valmis jne.
Ja koiramäärä pitää sellaisena että el-kulut, laadukas ruoka, runsas liikunta ja mukava harrastaminen ovat mahdollisia. Kelle edes on iloa valtavasta laumasta jos koirat eivät osaa mitään ja rajoittavat normaalia elämää (harrastamisen jotenkin ymmärrän, että siihen voi sen useamman koiran tarvita lajeista riippuen, mutta sekään ei yksinään oikeuta niiden haalimista. Koirat pitää hoitaa hyvin ja oikeasti harrastavat onneksi yleensä hoitavatkin).

Nykyään siitä, että hyvin nuorella ihmisellä on useampi kuin kaksi koiraa (ja mahdollinen liuta muita eläimiä) on tullut omituisen normaalia.
Ai koira on sun paras ystävä eikä ikinä jätä sua? Hanki nyt hyvä ihminen oikeita ystäviä jos sellasia ees saat
10.05.2012 00.06
Karhu kirjoitti:
Omat kommenttini täällä eivät tosiaan ole tarkoitettu miksikään "Moi mitäs te yli kaksi koiraa omistavat p*skaomistajat?"- kettuiluksi.

Siksi en varsinaisesti ymmärrä miksi Kristan omistaja puhui nyt itsestään säälittelevästi (vaikka kirjoittaja yrittikin selittää tylsistyessään kettuilevansa koska haluaa herättää keskustelua...).
Toki tätä itsensäsäälittelyä harrastaa moni petsieläinen. Jos sanoo että husky olisi hyvä ottaa aktiivisen ihmisen kaveriksi, ei sohvalle niin aina tulee joku sanomaan "voi voi kun meidän Sirius-Valkohammas näyttää niin onnettomalta tossa sohvalla oon varmaan surkee omistaja" ja sama koskee ruokintaa, harrastamista, sairaita rotuja, kaikkea mistä ihmisillä on huono omatunto ja epäilys/tieto että toimivat ei-parhaalla-mahdollisella-tavalla.
Koska miksi joku puolustaisi itseään ellei tuntisi oloaan uhatuksi jollain lailla...

Enhän minäkään (vaikka kolme koiraa omistankin -mikä on omaan tilanteeseeni yksi liikaa ja se kolmas vielä ihan vääräntyyppinen koira) tullut tänne haukkumaan ja puolustamaan itseäni vaikka syytäkin ehkä voisi löytää. Hoidan vaan asiat nyt niin hyvin kuin pystyn ja huolehdin etten ole enää näin idiootti jatkossa koirahankintojen ja koiranpidon suhteen.

Se vähän ihmetyttää kun joillain tilanne on suorastaan kaoottisen huono eikä ole varaa muuhun kuin halvimpaan nappulaan eikä jaksamista lenkeille ja he vain suunnittelevat kolmatta, neljättä, viidettä, kuudetta.... Ja siinä välissä kun eivät saa koiria hankkivat kissoja, frettejä, rottia, kaneja, marsuja ja mitä nyt ikinä saa halvemmalla ja liikuttamatta pidettyä.
Osan näistä tapauksista asuessa vieläpä vanhempien luona niin ettei sitä eläinlaumaa hoideta edes omilla rahoilla.
(Ei, en osaa nyt nimetä tällaista petsieläistä, muutaman muun kyllä joten jos tunnistat itsesi kuvauksesta tai sen osista niin tiedät varmaan tänne mesoamattakin että tilanne on aika outo).

Mielestäni toinen koira on järkevää ottaa kun ensimmäinen on valmis, kolmas kun toinen on valmis jne.
Ja koiramäärä pitää sellaisena että el-kulut, laadukas ruoka, runsas liikunta ja mukava harrastaminen ovat mahdollisia. Kelle edes on iloa valtavasta laumasta jos koirat eivät osaa mitään ja rajoittavat normaalia elämää (harrastamisen jotenkin ymmärrän, että siihen voi sen useamman koiran tarvita lajeista riippuen, mutta sekään ei yksinään oikeuta niiden haalimista. Koirat pitää hoitaa hyvin ja oikeasti harrastavat onneksi yleensä hoitavatkin).

Nykyään siitä, että hyvin nuorella ihmisellä on useampi kuin kaksi koiraa (ja mahdollinen liuta muita eläimiä) on tullut omituisen normaalia.

Tykkään. :) Oon (taas kerran) tosi samoilla linjoilla Karhun kanssa. :)

Sen lisäksi, että nuorilla on jotenkin "normalisoitunut" se ajatusmalli, että elukoita voi olla 5-20, sitä on alettu pitää melkeinpä ihailtavana ja tavoiteltavana, mikä on minun mielestäni vielä oudompaa... Jos siis kyse ei ole akvaariokaloista. :D

10.05.2012 08.46
Itse osallistuin keskusteluun sen takia, että täällä on nämä yhden koiran omistajat kritisoineet monen koiran omistajia. Minä olen yksi niistä useista jolla on monta koiraa, joten tuon omat näkemykseni keskusteluun asiasta.
Vastasin myös omassa tekstissäni kysymyksiin ja väitteisiin mitä täällä on esitetty, kuten esimerkiksi se yksilöaika.

En usko että täällä kukaan herneitä nokkaan vetää, mielipiteitä on yhtä monta kuin on kirjoittajaakin. Jos kukaan ei osaa asioita ottaa huumorilla, niin sille minä en voi mitään. ;)
Xaga's Lúthien
10.05.2012 09.03

Mielestäni kehittyminen edellyttää sitä, että pysähtyy joskus pohtimaan toimintaansa ja kykenee myös kriittiseen itsearviointiin. Ei kai kukaan täällä tiedä henkilöä näkemättä kuinka hän koirineen todellisuudessa pärjää, eikä fiksu kerrokaan itsestään liikaa. Siinä mielessä minäkin olen heittänyt mielipiteitä ihan yleisellä tasolla.

;) ;) ;)

10.05.2012 09.05

Osalta se on kritisointia, osalta spekulaatiota, mutta en tosiaan koe että jokaisen petsieläisen useamman koiran omistajan tulisi tulla tähän keskusteluun perustelemaan muille omaa koiran pitoaan, eihän se muille edes kuulu onko itsellä yksi vai 20 koiraa. Toki saa jos haluaa.

En nyt huumorista tiedä, osa useamman koiran omistaja on heittäytynyt lapselliseksi "oon paska omistaja byhyy" kannalle enkä nyt tiedä onko se huumoria lainkaan, tuntuu siinä kohtaa että jopas jotkut ottavat keskustelun henkilökohtaisesti.

10.05.2012 09.33
Nettikeskustelussa usein on niin, että jopa se yleisesti kirjoitettu pohdiskelu saattaa tuntua siltä että kirjoittaja tarkoittaa juuri sinua, eikä ketään muuta. Myös keskustelun sävy vaikuttaa asiaan. Eli en ihmettele jos joku ottaa jonkun tektistä itseensä.

Itsekritiikki on taas asia, mitä välttämättä ihminen ei opi ennen kuin vanhemmalla iällä. Moni tähänkin keskusteluun osallistuva omistaa vasta ensimmäisen koiransa ja on iältään nuori. Ei ole tarkoitus yleistää, mutta ikä ja kokemus vaikuttaa paljolti ihmisten mielipiteisiin, ja omia tekemisiään voi olla vaikea kritisoita, jos kokemusta ei ole. Myöskin esikuvat ja ihannoinnit vaikuttavat, monilla kun on taipumus kopioda esikuvaansa.

Itselläni on pitkä harrastustausta ja olen elänyt pitkään 1 koiran kanssa. Nyt minulla on lauma ja tiedän omat rajani + varani.
Xaga's Lúthien
10.05.2012 09.39
Kyllä, siinähän se on että joku voi tunnistaa itsensä jonkun yleisestä tekstistä ja vetää siitä hernepellon nenäänsä.

Vaikkakin minulla on vain yksi koira niin en kritisoi henkilöitä joilla on useampi,
niin minullakin tulee olemaan enkä näe siinä mitään kritisoitavaa siihen asti kun saa hoidettua koiransa asianmukaisesti eli määrä on hyvä verrattuna ihmisen omiin resursseihin, totuushan on se että suurimmaksi osaksi koirat hoidetaan suomessa hyvin, oli niitä perheessä 1 tai 4 mutta niitä ylilyötejäkin löytyy, myös kasvattajien keskuudesta..
10.05.2012 09.57
022459569_r

Toivottavasti en ole itsekään antanut kuvaa siitä, että löytysy palkokasveja hengitysteistä.

Tuohon "se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa"-kommenttiin vastaisin, että totta kai ihmiset selittävät omat valintansa mikäli joku niitä kritisoi. Täällä on selvästi useammasta suunnasta tullut kommentteja, joissa ei ymmärretä, miksi pitää olla monta koiraa ja selitetty saman tien, että näin ajattelevan mielestä monelle koiralle ei voi antaa kylliksi yksilöllistä aikaa ja hoitaa näitä niin hyvin, kuin mitä voisi hoitaa yhtä tai kahta koiraa. Itse olen tästä eri mieltä, joten miksi en kertoisi omaa kantaani ja perustelisi sitä kertomalla oman koiramääräni. Jos en missään vaiheessa perustelisi sitä, ei kai se olisi edes validi argumentti?

Minä olen sitä mieltä, kuten jo sanoinkin, että moni ihminen joka vastustaa useamman kuin yhden koiran pitämistä (tai jopa useamman kuin kahden) henkeen ja vereen, varsinkin jos omistaja on nuori, on itse ihminen jolle on omista koiristaan sen verran vaivaa, ettei hänestä vain olisi omistamaan useampaa koiraa. Ja se ei ole mikään negatiivinen piirre ihmisessä; omat rajansa täytyy tunnistaa. Mikäli se yksi tai korkeintaan kaksi koiraa on oma raja, niin sitten siitä pidetään kiinni.

Minun rajani se ei ole, ja siksi olen aina lievästi sanottuna yllättynyt kun joku tuntee minut paremmin kuin minä' tunnen itseni ja osaa kertoa, etteivät koirani saa tarpeeksi aikaa, liikuntaa, tarpeeksi hyvää ruokaa tai mitään muutamaan mahdollista tarpeeksi. Minä olen yksinasuva opiskelija, tuloni ovat opintotuki ja opintolaina, ja siitäkään huolimatta koirani eivät syö halvinta nappulaa, jokainen pääsee eläinlääkäriin ja jokaisen kanssa harrastetaan. Useamman koiran voi siis hoitaa täysin asiallisesti myös yksinasuva, nuori ihminen.

En minä selitä todistellakseni teille ja itselleni, miksi hankin kolme koiraa, vaan osoittaakseni, että kyllä se on ihan mahdollista hoitaa ne kolmekin, tai miksei useampi kuten nyt vaikkapa Envyn tapauksessa, jos vain itsellä omat rahkeet riittävät. Miksen minä saisi kertoa kantaani vastineeksi? Vai onko nyt kyse siitä, että yhden tai parin koiran omistajat ovat kateellisia, kun joku kykenee hoitamaan useammankin? ;) (eittämättä ei ole kyse siitä, huumori huumorilla)

Ja yhdyn Envyn sanoihin siitä, että moni "ei useampaa koiraa VOI hoitaa hyvin samaan aikaan" näyttää olevan melko nuori käyttäjä. Lähemmäs kolmeakymmentä ehtineenä sitä tuntee jo ne omat resurssinsa (toivottavasti, en tosin osaa vieläkään jänniä aikuistenjuttuja, kuten veroilmoituksen töyttämistä) sen verran paremmin kuin nuorena, että homma onnistuu. En minä olisi alle parikymppisenä ollut hyvä omistaja monelle koiralle samaan aikaan, mutta nyt katson sitä olevani.

EDIT: Niin ja piti todeta vielä sekin, että minulla tosiaan on yksi hermoiltaan hyvin kyseenalainen villakoira ja kaksi aktiivista vinttaria. Jos minulla olisi esimerkiksi hermoiltaan kyseenalainen työlinjainen bordercollie (mitä minulla ei ole koska en kykenisi tarjoamaan sille oikeasti töitä), ei minulla muita koiria edes olisi. Riippuu hyvin pitkälti myös koirien yksilöllisistä eroista ja vaatimuksista kykeneekö huolehtimaan useammastakin, tai onko se edes mielekästä huolehtia useammasta.

Myönnän itsekin miettiväni vähän aikaa, jos 17-vuotias kahden aussien omistaja ottaa seuraavaksi työlinjaisen bortsun. En väitä, että hän hoitaisi koiriaan mitenkään huonosti, mutta joka tapauksessa miettisin, miksi kolme niin aktiivista koiraa samaan aikaan. Loppujen lopuksi en kuitenkaan tuomitse; hänen asiansa se on ja jos koirat voivat hyvin, niin mikäpä siinä. Minä en voisi sietää talossani edes yhtä aktiivista paimenta seuraamassa naama ahterissani kiinni.

Muokattu viimeksi: 10.05.12 10.01
Pretty is nice but still it's just pretty. Perfect, my dear, is me.
10.05.2012 10.03
022453546_r

Taidot, raha, intressit, asumismuoto, työajat, elinympäristö, muiden omistajien osallituminen.. Jne..
Aika moni asia vaikuttaa siihen, mikä on sopiva eläinmäärä kenellekkin.

Asuminen ja elinympäristö.. Ymmärrän hyvin jos jonkun kaupunkilaisen mielestä on vähän outoa omistaa monta koiraa, itse en ottaisi kerrostalolähiöön ehkä yhtään.
Pystyn vielä hyvin omat koirani hallitsemaan yhteisellä hihnalenkillä, vaikka me sellaisilla harvoin käydään.

Työajat ja ajankäyttö.. Kaikki ei myöskään ole viitenä päivänä viikossa töissä 8-16, meidän taloudessa molemmat tehdään kolmivuorotyötä ja melkein aina on jompi kumpi kotona, molemmat osallistuu eläinten hoitoon, vaikka se painottuukin enemmän minulle jos ollaan kumpikin tontilla.
Itselleni eläimet on ainoa harrastus, joku niistä kulkee mukana myös välillä töissä ja jokainen ei vaadi/välitä harrastaa mitään seuroihin ja aikatauluihin sidottua.

Intressit.. Meidän seuraava koira tulee sitten kun eräs vuosia ystävänä ollut, erittäin korkealle arvostamani kasvattaja katsoo, että sopiva sijoitus pentu syntyy rodun alkuperämaassa. Vaikkei itse kasvateta, myös Lenny haettiin ulkomailta sitä silmällä pitäen, ettei sen sukua juuri täällä suomessa ole. Koirat on meille lemmikeitä mutta hankintaprosessiin liittyy muitakin itressejä.

Raha ja muiden omistajien osallistuminen.. No niin kauan kun jokainen eläin on varaa hoitaa asianmukaisesti eläinlääkärillä, vaikka ne kaikki sairastuisi yhtàikaa, ei minusta ole mitään hätää. Eläimet syö laadukkaasti, niiden kanssa on varaa harrastaa ja ne huolletaan hyvin.

Itse olen aina halunnut paljon eläimiä ympärilleni, aloitan aamuni ja lopetan päiväni mielellään hääräilemällä niiden kanssa, enkä koe että tämä nykyinenkään kokoonpano olis kauheen työllistävä (kolme koiraa, viisi jättikania, kaksi minipossua ja kissa + satunnaisia hoitoeläimiä).
Silloin kun elämäntilanne oli toinen, mulla oli todella vain yksi tai kaksi koiraa ja pari kania.
Matkustelusta me ei muutenkaan välitetä ja parhaalla lomareissulla pitäis olla ainakin koirat mukana, muuten niitä olis ikävä.
En ole joutunut tinkimään omista hankinnoista eläinten takia ja yhdessä miehen kanssa keskustellaan aina, ennen kun aletaan suunnittelemaan uutta lemmikkiä. Kauheesti mies ei mua rajoita, itse se puhuu jatkuvasti toisesta kissasta, lampaiden hankinnasta jne. Minä haluisin pari aasia. Koiria meillä tulee aina olemaan useampi, vähintään kaksi, enintään ehkä kuusi.
Meille sopii näin.

Muokattu viimeksi: 10.05.12 10.06
http://pyhatpiskit.blogspot.fi/
10.05.2012 10.04

^^Kukaan ei ole kieltänyt perustelemasta omaa mielipidettään Jokaisella on oikeus kirjoittaa tähän keskusteluun mitä ikinä haluaa, mikäli pysyy hyvän maun rajoissa.

Mutta koska keskustelussa on kyse toisen koiran hankkinnasta niin välttämättä kaikkien useamman koiran omistavien petsieläiset ei tarvitsisi tulla perustelemaan muille miksi itsellä on 4 koiraa yhden sijasta koska joku on aiemmisssa viesteissä tälläisiä henkilöitä kritisoinut.

Toki ainahan keskustelualueilla rönsyilee ja mennään ohi aiheesta.

Muokattu viimeksi: 10.05.12 10.04
10.05.2012 11.09
000044226_r

noh, mulla on nyt kaksi koiraa Dani vähän reilu 1v ja Hermu n. 3kk.

Hyvin on ainakin vielä mennyt vaikka aluksi pelkäsinkin, että tuleekohan siitä yhtään mitään. (Dani oli siis muutaman kk mikkelissä yhdellä pariskunnalla josta sitten henk.koht syistä joutui palaamaan mun luokse).

Mutta siis pointti tässä on ollut se, että mulla ei ole ainakaan ollut mitään ongelmia täällä päässä 2 koiran kanssa ja molemmat on mulle tosi tärkeitä ja rakkaita otuksia ja sitäkin luupäisempiä ;) <3 Dani osaa olla tositosi varovainen pikkusen kanssa ja tajuaa jopa jalkoihinsa katsoa, kun kävelee ettei tallo lasta :D Painoeroa kuitenkin n. 24kg ;D

Mun mielipiteeni toisen koiran ottamiseen on, että jos oikeasti tuntuu siltä, että pärjää kahden koiran kanssa hyvin,taloudessa kaikki hyvin, rahaa siihen palaa ja aikaa menee minulla ainakin tällä hetkellä kaksinverroin. Pikkusta ei voi nimittäin ottaa pururadalle millekään 7km ylämäki-alamäki lenkille ottaa mukaan kun sen joutuu sitten kantamaan kotia, joten käyn sen kanssa sitten erillisellä ns." normaalilla" lenkillä :P

Anteeksi, jos pompparin ohi aiheen?

10.05.2012 11.27
000044226_r

No eihän se toki pelkkä "tunne" riitäkkään, mutta etteköhän te ymmärrä mitä mä tolla periaatteessa tarkotin..? Vai?

Mä olen vieläkin vähän epävarma tän mun järjestelyn suhteen vaikka täällä hyvin meneekin kahden kanssa ja periaatteessa ei ole mitään ongelmaa. Mutta mulla alkaa kohta työelämä taas ja en sitten tiedä, että miten aika riittää kahden eri koiran ulkoiluttamiseen ja Danin kanssa on vielä muutenkin tehtävää, kun sen hihnakäyttäytyminen on unohtunut täysin siellä mikkelissä ollessaan.

Onneks olen jo pahinta sinkoilua ja nykimistä saanut karsittua, mutta parempikin voisi tietysti aina olla.

Ja tuohon "tunteeseen" lisään vielä, että mä en koskaan olisi voinut kuvitella, että mulla olisi kaksi koiraa. Varsinkaan tässä vaiheessa elämää ja tätä koko tilannetta mikä mulla täällä on, mutta aijon silti yrittää, että alkaako tämä järjestys pelittämään täällä. Tosin aikaahan se vaatii ja se on kyllä niin kortilla, että..

Kohtahan tuon jätkän kanssa pitäisi tuolle purikselle lähtä juoksemaan ja sen jälkeen pikkuisen kanssa erilliselle lenkille.

10.05.2012 11.31
022702346_r
Säkylä
Tästä taloudesta löytyypi 6 koiraa. Tosin ''omistajiakin'' on kolme ja lenkittäjiä noilla on innostuksesta riippuen 4-5. Hyvin mielestämme pärjätään, mutta 4 noista koirista onkin ei-aktiivisia sohvakoiria :D
Riippuvuutta helmikuusta 2008. Lisää meistä: nahkalassie.blogspot.fi
10.05.2012 11.41
022680642_r
Ulvila
täällä taitaa pysyä koirat aina samassa lukemassa eli 3.... kova pentukuume kyllä olis eikä mulla muuta elämääkää oo kuin koirat mut ei oo järkee hommata sellasta taloon, missä on epävarma ja stressaava koira.
10.05.2012 12.46
Mona kirjoitti:
Dani kirjoitti:
Mun mielipiteeni toisen koiran ottamiseen on, että jos oikeasti tuntuu siltä, että pärjää kahden koiran kanssa hyvin

Musta itsestä tuntui pidemmän aikaa, että pärjään kahden kanssa. Jopa kolmannen. Oon ikionnellinen, että jouduin kuitenkin siihen tilanteeseen, jossa mulla oli ne kaksi koiraa omalla vastuulla. Näin ja koin, etten pysty siihen. Omassa tilanteessa oli vielä helppo, kun pystyin antamaan toisen koirista sen oikeaan kotiin.

Mun mielestä "se tunne" että uskoo pärjäävänsä ei todellakaan riitä. Toki joillakin, kaikki ovat yksilöllisiä, mutta niin.

Joo ei se aina se tunne kerro kaikkea, mutta kokemukset kertoo sitäkin enemmän. Ensimmäinen oma koira on Krista perheessä kuitenkin asui tuolloin, kun Krista tuli kaksi muutakin koiraa vanhemmillani. Pää sääntöisesti liikunnasta ja harrastelusta nuoresta iästäni huolimatta hoidin minä näiden kaikkien kolmen osalta. Tottakai Krista oli tuolloin se numero yksi, koska se oli se iki oma koira. Noh ajat vierivät ja kaksi vuotta sitten päätin ottaa toisen oman koiran. En kokenut tssä mitään ongelmaa, koska tähän olin jo omassa perheessäni tottunut. Nyt asunkin asuntolassa 500km pssä kotoa pää sääntöisesti ja koirien kulut huolehdin itse. Minulla on itse asiassa tällä hetkellä kolme koiraa, mutta itsestä riippumattomien syiden vuoksi eteen tuli tilanne jonka vuoksi yhdestä joudun luopumaan kunnes oikea koti löytyy.

Mikä ongelma siinä on, jos omistan kaksi tai kolme koiraa? Harrastus muotomme on vedätys (ryhmätyskentelyä, kaikkien koirien kanssa samaan aikaan harrastettava laji), näyttelyt ja mätsärit sekä toko jossain määrin. Kaikille koirille on myös yksilöllinen aika ja välillä mennään vain yhden koiran kanssa esim. sinne mätsäriin jolloin kyseinen koira saa laatu aikaa oikein kerrakseen. Kyllä ne koirat ja ihmisetkin sopeutuu. Viellä, kun itsellä rotu joka kaipaa sitä laji toveria.

10.05.2012 13.15

Tulenpa vielä toistamaan itseäni. :D

Lennartin kanssa olen paljoltikin samoilla linjoilla. :) Joillakin elämäntilanne ja järjestelyt antavat myöten pitää yllä melkoista eläintarhaa. :D

Nadiralle sen verran, että ilman muuta kaikki ovat tervetulleita omia mielipiteitään jakamaan. :) Ainoastaan se sävy, millä osa niitä mielipiteitään esille tuo, toi minulle mieleen tuon kuluneen sanonnan. :D Osa kun tuntuu olevan niin hirveän hanakasti puolustuskannalla, ihan kuin yleiset spekuloinnit tosiaan olisivat kaikki yksin ja nimenomaan häntä kohti suunnatut. Minusta sellaiselle reagoinnille ei ole aihetta. :)

(Sen verran vielä Nadiralle, että kolme koiraa ei minun mielestäni ole vielä valtaisa hallitsematon lauma. :) Uskoisin, että meillä hyvän koiranpidon kriteerit on aika samat, mutta rotujen lähtökohdat erottavat siinä että onko niitä koiria tai rahkeita niiden pitämiseen sen kahden vai kolmen edestä. :))

Mutta tosiaan, se vaikuttaa älyttömän paljon millaisista koirista se lauma koostuu. Ja se, mitkä omistajan intressit laumansa kanssa ovat. Minun mielestäni edelleenkin enemmän kuin omistajan kokemus tai koulutustaidot. En edelleenkään usko, että vaikkapa sen kahdeksan tuntia joka päivä poissa kotoa oleva yksinasuva ja yksin koiristaan huolehtiva ihminen mitenkään pystyy huolehtimaan ja treenaamaan kovin montaa aktiivista harrastamista vaativaa koiraa. Jos niitä silti hamstrataan, kyllä se minut saa katsomaan vähän kieroon...

Minun henkilökohtaiset intressit ovat nimenomaan ne, että koiran kanssa sitten kanssa mennään ja touhutaan minkä vain suinkin keretään, useampia lajeja, useana päivänä viikossa ja lisäksi runsas liikunta ja normaali kotiaktviointi. Koira valitaan sen mukaan, että sillekin sopii sellainen elämäntyyli. Näistä lähtökohdista tuntuu hassulta, että jollain olisi yksin kontollaan kovin montaa koiruutta, mutta tietysti jotain ei-niin-meneviä otuksia saattaa jollain mennä yhtä aikaa paljon useampi kuin vaikka jotain reipasta käyttölinjan palveluskoiraa.

Muoks. Ja taas kiitos Icen muistan lisätä, että minun mielestäni valjakkokoirat on aivan eriasia ja niitä luonnollisesti on hyvinkin aktiivisesti harrastavalla ja paljon aikaa koiriinsa käyttävälläkin melkolailla oltava useampia kuin yksi tai kaksi. :)

Muokattu viimeksi: 10.05.12 13.23

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti