Toisen koiran ottamisesta? - Sivu 2 (Koirat > Pennut)

01.03.2008 13.53
ok.. ^^ eikun luulin että joku on sitten käsittänyt niin että rita asustaa meillä jupen kanssa ja ettei kukaan luule että haluan KOLMANNEN koiran :D x)
01.03.2008 13.54
022644852_r
Mynämäki

1-vuotias koira, kuten jo kirjoitin, on vielä aivan kakara! AIKAISINTAAN toinen koira vasta kun edellinen on 2 - 3- vuotias! ;)

Eikä sit kellekkään henk. koht. kunhan vaan yleisesti ilmasin :D 

Muokattu viimeksi: 01.03.08 13.55
"Koirasi voi elää ihmisten kanssa ihmisten maailmassa, mutta sen vaistot kuuluvat silti koiralle" -Victoria Stilwell
01.03.2008 13.56
ääh mä taidan olla vielä unenpöpperössä kun en tajua mitään x)
01.03.2008 14.04
Nyt haluan ihan erikseen tähän laittaa ilmoituksen,kommenttini EI ollut tarkoitettu kelleen henkilö kohtaisesti,kyse oli vain omasta mielipiteestäni.
01.03.2008 20.05

Tosta tulikin mieleen..... Minkäs laisella ikäerolla teidän koirat on? Siis teidän, kellä on useampi karvakorava samassa talossa. Ja onko tullut siihen liittyen mitään ongelmia?

Meillä oli ekan ja tokan koiran ikäero 2v. Sitten kun eka kuoli, niin tuli uusi tulokas, joka oli 2v nuorempi kuin edellinen. Tosin tuo aikaisemmin talossa asustellu koira oli jo 3,5v kun tämä seuraava tuli taloon ja tulokas oli silloin tullessaan 1,5v. Nyt hommasin pennun kun vanhin oli 5v toinen 3v.

Mitään ongelmia ei sen kummemmin ole uusien pentujen kanssa ollut, mutta nuo kaksi aikuista, joista toinen tuli siis taloon 2-vuotiaana, otti silloin tällöin yhteen kun itse en oikein osannut tilannetta hoitaa kunnialla. Nyttemmin olen kyllä oppinut enemmän koirien sielunelämästä eikä mitään ongelmia enää ole ollut.

Muokattu viimeksi: 01.03.08 20.07
01.03.2008 20.27
022644852_r
Mynämäki
Meillä Tino 9v kn Femma tuli ja on vieläkin ;D Täyttää huhtikuussa 10 :D Ja Femmakin o vasta 7kk. Jos joskus otan toisen koiran, bortsu myös aika varmasti, niin siinä vaiheessa Femma on ehtinyt muutaman vuoden kyllä kasvaa :D
"Koirasi voi elää ihmisten kanssa ihmisten maailmassa, mutta sen vaistot kuuluvat silti koiralle" -Victoria Stilwell
01.03.2008 21.37
Femma kirjoitti:

1-vuotias koira, kuten jo kirjoitin, on vielä aivan kakara! AIKAISINTAAN toinen koira vasta kun edellinen on 2 - 3- vuotias! ;)

Eikä sit kellekkään henk. koht. kunhan vaan yleisesti ilmasin :D

omilla on 9kk ikäeroa...
02.03.2008 00.03
022644852_r
Mynämäki
Joo, no minusta se on sit taas liian vähän. Mut jos homma joillakin toimii nii en pane vastaan :)
02.03.2008 00.42
onse mustakin liian vähän en suosittele varsinkaan tän tyyppisten koirien kanssa :D mutta hyvin toimii :)
02.03.2008 14.42
019198352_r
Helsinki

Joo eilen tuli Shippo taloon. Hyvin TOISTAISEKSI on mennyt paitsi, että Nalle pistää kunnon haukunta sessiot kun vien Shipon ulos pissille.

Nalle on 7 vuotta ja shippo kohta 7 vko eli ikäero on karkeesti 6 vuotta ja 8 kk niin eiköhän se ole tarpeeksi ;)

Muokattu viimeksi: 02.03.08 20.23
Nonita Tähtiusva "Shippo"
03.03.2008 23.00
022627281_r
Kotka

Mä en lähtisi yleistämään tuota, että 1-vuotiaalle koiralle ei voisi ottaa toista koiraa kaveriksi. Tiedän hyvin monta, jotka ovat ottaneet vuoden ikäiselle koiralle kaverin. Se riippuu aivan koirastasi, onko siitä isosiskoksi tai -veljeksi koiralle. Itse olisin hyvinkin voinut ottaa omalle koiralleni jo 1-vuotiaana kaveriksi toisen koiran, mutta päätin odottaa varmuuden vuoksi vielä ja ihan hyvä että odotinkin, sillä kunnon murkkuikä oli tuolloin vasta edessä, vaikka jäkättämistä oli jo ennen yhtä vuotta. :)

Tinka täytti nyt 2-vuotta ja luultavasti -09 on tulossa seuraava koira tähän torppaan. :)

http://ripausmustaavalkoisella.blogspot.fi
04.03.2008 22.30
022644852_r
Mynämäki
Yleensä sellanen koetaan kiirehtimiseksi. Siis jos piakkoin on jo toista ottamassa. Jos on kunnon perustelut sille miks ottaa toisen niin siitä vaan :D Tosin ite en keksis mtn syytä ottaa toista niin aikasin kun edellisellä on vielä koko elämä edessä ja luultavasti murkkuikä meneillään tai tulossa.
05.03.2008 03.44
femma, entä jos miettii toisen ottamista aika pian mutta aikoo ottaa sen vasta sitten kun toinen koira on "kypsempi" ? :)
05.03.2008 19.48
022644852_r
Mynämäki
Kyllähän sitä tietty suunnitella saa. Toteutus on sit asia erikseen :) Kyllä mäkin oon miettiny että joskus voisin ehkä toisen bortsun ottaa mut kun pääsis eka tän yhen kaa vauhtiin ja sit kattoo pystyykö toista ottaa. :)
05.03.2008 23.11
019133053_r
Nurmijärvi
Niin ja asia on kuitenin niin ihmis- ja koirakohtainen. Jokainen katsokoon miten oma elämä kaiken sallii! maalaisjärjellä pääsee pitkälle.
05.03.2008 23.18
022644852_r
Mynämäki
Niin^^ Jos tosiaan on aikaa ja kärsivällisyyttä pelailla kahen nuoren koiran kanssa niin siitä vaan. Itellä ei kyllä tahto riittäis. Se on kuitenkin erittäin paljon vaikeampaa kun kuvitellaan :D
05.03.2008 23.43
019096346_r
Kouvola

Meillä Ninja tuli Nalan ollessa muutamia kuukausia yli vuoden, eikä meillä mitään ongelmaa ole kyllä sen suhteen ollut, enkä usko että tulee olemaankaan.

Ei mulla mikään kiire ollut toista koiraa saada, mutta en löytänyt yhtään hyvää syytä odotella, kun hyvän pentueen/kasvattajan löysin. Nala on luonteeltaan ikipentu (niinku sammarit yleensäkin ;)), enkä usko että siitä tuon kypsempää tulee, vaikka kuinka odottelis. Sillä oli/on arjen perusasiat kunnossa ja käytöstavoiltaan se on sellainen, etten pistäisi pahitteeksi vaikka pentu ottaisi siitä mallia.

Jos ihmiset ajattelee, että olen kiirehtinyt tai kyllästyt "vanhaan" koiraan, niin erehtyvät kyllä pahasti. Toinen koira on loppuun asti harkittu ja mietitty, eikä vanhemman kanssa touhuaminen ja harrastaminen loppunut/lopu pennun tuloon. Molemmat ovat aivan yhtä ihania ja tärkeitä ja molempien kanssa tullaan tulevaisuudessakin harrastamaan! ..tää on taas niitä asioita, missä yleistää ei voi.

Muokattu viimeksi: 05.03.08 23.44
06.03.2008 02.04

Utah 4v 4kk, Indiana 3v 4kk, Nevada 2v 9kk, Valar & Haldir 1v 1kk. Kaikki tuli minulle pentuina, eli eipä ole kummoiset ikäerot ja viimeisimmät tuli vielä yhtä aikaa! Karseeta eikö... Siperianhuskeista kyse. Jaa miksi en odota kahta vuotta ennen seuraavaa? No, johan siinä kymmenen vuotta vierähtäisi ennenkuin olisi valjakko kasassa ja kun olisi sopiva valjakko kasassa, olisi ensimmäinen jo niin vanha että jäisi eläkkeelle koko touhusta... Joo, eipä oo tullu mulla koskaan mieleen sitä 2 vuoden ikäero sääntöä mitä kuulee usein, eipä ole silti ollut koskaan ongelmia. Nämä ei myöskään nämä koirat ole luonteeltaan millään lailla heikompia kuin yksilöt, jotka ovat kasvaneet yksin / aikuisiksi ennen seuraavaa, päinvastoin; laumasosiaalisuus on erittäin hyvä, koirat ovat iloisia,sosiaalisia eikä yksikään tippaakaan arka. Ja ei,en ole viettänyt kymmeniä tunteja sosialistamalla niitä, kyllä niistä on kelpo koiruudet tullu normaalilla kasvatuksella ja kasvaessa landella, kaukana mölystä ja mekkalasta.

06.03.2008 05.18

Oman rotuni kohdalla pidän sitä 2-3vuoden ikäeroa hyvänä ja varsinkin silloin,kun ei olla asuttu ns.laumasa missä on useampiakin koiria.

06.03.2008 09.09

Tuttujen koirilla on n. 2-3 vuotta koirilla ikäeroo :) Toinen on kohta 1v ja toinen on kohta vissiin 3 :> En oo ihan varma :D Niillä on koirat hyvin tullu toimeen, leikkii aina aika rajuja leikkejä :D

06.03.2008 12.20
022644852_r
Mynämäki
Tietty siinä vaiheessa kun esim. huskyvaljakkoa kootaan, niin ikäeroa ei niinkään tarvitse olla. Muutenkin laumassa elelevät toistensa kanssa niin haitanneeko tuo... On eri asia kun ottaa seura- ja harrastuskoiraa. Sillon pitäs saada kontakti molempiin eriksee, niin ettei pentu leimaudu vanhempaan koiraan.
06.03.2008 12.26
Femma,puhuu asiaa,komppaan :)
06.03.2008 13.24
019096346_r
Kouvola

Meillä pentu on kyllä ihan täysin leimautunut minuun, eikä vanhempaan koiraamme, vaikka ikäeroa ei olekaan sitä "vaadittavaa" kahta vuotta ;) ..eikä vanhemmankaan kontakti muhun ole mihinkään kadonnut.

Ei se koirien ikäerosta ole kiinni se leimautuminen.. siihen on ihan omat niksinsä, jotka tarvii toteuttaa vaikka koirilla oliskin muutama vuos ikäeroa ;)

Muokattu viimeksi: 06.03.08 13.24
06.03.2008 13.26
022644852_r
Mynämäki
Ikäeroa on melkoisen vaikuttava tekijä. Tottakai, oli ikäeroa kuinka paljon tahansa, pitää olla molempien kanssa mahdollisimman paljon erikseen. Mitä nuorempia koirat ovat, sitä enemmän ne tarvitsevat kahdenkeskistä huomiota omistajan kanssa. Eihän toisen koiran ottamista aikaisin kielletä mutta on erittäin suositeltavaa että sais kunnon kontaktin ensin siihen vanhempaan ja touhuaa sen kanssa jonkin aikaa, ennen kun ottaa jo seuraavaa.
06.03.2008 13.28
022644852_r
Mynämäki
Kyllähän sellasella ihmisellä, jolla on oikeasti aikaa ja kärsivällisyyttä, tuo toimiikin tuo kahden nuoren koiran kanssa eläminen mutta yleensä ei ajatella tarpeeks pitkälle ennen kun huomaakin olevansa aivan pulassa "kakaroiden" kanssa.
06.03.2008 13.35
019096346_r
Kouvola

Mua kiinnostais tietää, että miten se ikäero sitten käytännössä tohon leimautumiseen vaikuttaa, jos se kerran on "melkoisen vaikuttava tekijä" ?

06.03.2008 13.38
Se riippuu rodusta yms...
06.03.2008 14.01
022644852_r
Mynämäki

Kaksi pentua on eri kuin aikuinen ja pentu. Siitä voi lukea sieltä toisesta keskustelusta.

06.03.2008 14.05
019096346_r
Kouvola

Mä kyllä tiedän että ne on eri, mutta miten se vaikuttaa tuohon leimautumiseen? ..siihen mä haluaisin kyllä jonkinlaisia perusteluita ;)

..ja huomioidaan nyt se, että kontakti ja leimautuminen ei oo ihan täysin sama-asia.

06.03.2008 14.42

Minun mielestäni on aivan naurettavaa tuijottaa jotain tiettyä ikää ja tivata syitä miksi ottaa koiraa aikaisemmin. Tässä esimerkkinä sanottakoon erään tuttavani vuoden vanha kultainen noutaja, jolle hankittiin kultsupentu kaveriksi. Tapasin heidät ensikertaa viime syksynä juuri siksi, että halusivat totuttaa poikaa pentuun. Ja niin nätisti kohteli Kuroa että. Juoksutti ojissa ja antoi pomppia päällään, totteli molempia omistajiaan ensimmäisestä käskystä. Jos sen toisen koiran siis haluaa ottaa, tuollaisessa tilanteessa rupeaisin itse etsimään syitä miksi ei? Ne syyt siihen toisen koiran hankintaan ovat samat, oli siinä välissä vuosi tai seitsemän. Itse katsoisin sitä koiraani ja tutkiskelisin omaa jaksavuuttani, enkä laskisi jotain pirun kuuakusia koska se koira sen maagisen kahden vuoden rajan ylittää.

Kuron ollessa avsta suunnitteluvaiheessa, olin jo päättänyt, että useampi koira meille tulee. Suomenlapinkoiran lisäksi haaveissa siintää ranskis, beussi, tanskis, mitteli/japaninpystis, akitaa, sekarotusita ja vaikka mitä. Lisää niitä koiria tulee joka tapauksessa.

Seuraava koira meille tulee syksyllä 2009. Kurohan on tuolloin tuon maagisen kahden vuoden jo ylittänyt. Syy juuri kyseiseen ajankohtaan on se, että Kuron täytettyä toukokuussa kaksi vuotta avutuvat meillä ovet moniin eri kisoihin ja kesä menee tokoa, luonnetestiä, astutuksia(?), näyttelyitä ja muita kissanristiäisiä koluessa. Syksyllä kotiin tulee joko jonkinsortin sijoitusnarttu tai sitten rescuekoira.

Ja koska seuraava koirani on mitä todennäköisemmin sijoitusnarttu, täytyy Kuro olla kunnolla koulittu ennen sitä, että osaa käyttäytyä. Yhtenä juoksujen ajan vaihtoehtona on myös Kuron vieminen hoitoon tuoksi ajaksi.

Poikkeuksena tähän suuren suunnitelmaan on mikäli Fihtolas Åfelia pöräyttää pennut ja sieltä minulle siitosnarttu liikenisi. Omistajan tuntien, se tuskin on kuitenkaan ajankohtaista ennen vuotta 2009.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti