Toisen koiran ottamisesta? - Sivu 20 (Koirat > Pennut)

10.05.2012 14.13
022463590_r
Mynämäki

Siinä tosiaan on aikamoinen ero, omistaako kolme aktiivista harrastuskoiraa, vai kolme vähemmän aktivointia vaativaa seurakoiraa.
Myös muita eroja on täällä hyvin tuotu esille. Asuminen jne.
Jossakin tapauksessa useamman lemmikin oton voisi jopa kyseenalaistaa mutta toisella eri tilanteessa olevalla henkilöllä se toimii ja elukat voivat hyvin.

Ikäeroistahan mä aikasemmin täällä keskustelin aina todella jyrkkään sävyyn. Sitte osasin alkaa ajatella eri tavalla ja kappas, nyt mullekin tuli pienellä ikäerolla tänne yksi lisää. Hintolla ja Taimalla ikäeroa 1,5v. Kahta pikkupentua en ottaisi samaan aikaan.

Petsie ja sen ihmeellinen maailma, toden totta. Jos tulee tänne perustelemaan valintojaan, kokee mukamas itsensä uhatuksi. Ehkäpä haluaa ihan vaan osallistua keskusteluun kertomalla, miten itsellä ne asiat sujuu. Antaa esimerkkejä omasta elämästä?
Se on just niin naurettavaa tulla tänne väittämään, että nyt nuo kokee tekevänsä väärin, ku tulee tänne puolustelee sitä, miks niillä on jäätävä kolmen tai neljän koiran lauma. Nyt ne veti palkokasvit ja maapallot ja kaiken mahdollisen nenäänsä... :D Peiliin saa toki katsoa, jos ei keksi muuta ku heitellä ihme väitöksiä ilmaan.

10.05.2012 17.34

Musta on ainakin hauska ruveta kettuilemaan sellaiselle ihmiselle joka ottaa täysin yleiseksi pohdiskeluksi kohdistuvan tekstin henkilökohtaisesti. Viihdettä parhaimmillaan, ettenkö sanoisi. ;)

Hupaisaa oli kun puhuin nimenomaan kymmenestä koirasta, jotta vältyttäisiin henkilökohtaisuus ongelmilta, niin eiköhän sieltä tule liuta ihmisiä kertomaan kuinka heillä on kolme koiraa hanskassa. Kiinnosti joo, etenkin silloin kun viestin pääpointtiin itsessään ei oteta millään lailla kantaa: jos pitää niin kovasti eläimistä, miksi niitä pitää haalia useita määriä (vaikka ne olisivatkin ihan hyvin koulutettuja).

Valintojaan saa toki perustella (Taima), mutta kun ne tosiaan esitetään "no mulla ainakin pysyy koirat hanskassa, hekoheko käyn töissä heko" ja selostus jokaisesta arjen minuutista on vähän.. ehm. :D Ja lisänä tosiaan on se itse aiheen pohdiskelu ihan yleisestä näkökulmasta jätetään kokonaan välistä.

Sen oon myös huomannut, että jos menee sormi vähänkin suuhun, niin keskustelusta poistutaan välittömästi. Jos tietää ettei omia mielipiteitään voi tarpeeksi pitkälle perustella, tarvitseeko ottaa osaa keskusteluun sitten ollenkaan.

Petsiessä on myös se, että jos joku kertoo oman mielipiteensä, muut luulevat tämän pitävän sitä absoluuttisena totuutena. Wtf bruh? Tottakai on yksilökohtaisia eroja ja toisille sopii useampi koira kuin toisille.
U-s-k-o-m-a-t-o-n-t-a, että tällainenkin asia on näin epäselvä.

-----------------------------------------------

Tänne on tullut ihan järrkyttävä määrä viestejä, enkä tosiaankaan jaksanut lukea kaikkia aivan tarkalleen, mutta tässä on vielä muutama juttu johon haluan ottaa kantaa.

Oli puhetta, etteivät koirat tarvitse yksilöllistä "laatuaikaa", mutta miten esim. kuuden koiran kanssa harrastaminen onnistuu? Kuuden koiran kanssa on aika mahdotonta harrastaa mitään samanaikaisesti (valjakkokoiria lukuunottamatta (geez kun tämmönenkin asia pitää ilmoittaa joka lauseen loppuun ettei vaan joku neropatti tule ja puutu tekstin epäollenaisimpaan asiaan.. :D aika itsestäänselvyyshän tuo on))

Ja toinen mikä oli tullut esille oli koirien lyhyt hankintaväli. Itsessäni se herättää kummastusta, eikä paheksuntaa (kohtuus toki kaikessa). Itse en voisi ikimaailmassa kuvitella hankkivani toista koiraa toisen ollessa esim. vasta puolivuotias. Puolivuotiaan kanssa harrastusmahdollisuudet ovat aika rajalliset ja koiran peruskoulutus on ehkä.. puolitiessä? Ja syy "toiselle leikkikaveri" on musta ihan höpsö, koska leikkikavererin saa sosiaaliselle ja innokkaalle pennulle lähes mistä vaan.  

Muokattu viimeksi: 10.05.12 17.47
10.05.2012 17.40
000039615_r

Mun puolesta saa kyseenalaistaa esim. mun toimintani ja periaatteeni ja tapani jajajajajaja... kaiken minkä kukakin tahtoo.
Mä olen omat periaatteeni ja kaiken yrittänyt selittää parhaani mukaan ja vastannut yleisesti (ja henkilökohtaisesti?) esitettyihin kysymyksiin.

Joku kysäisi, että ottaako useamman koiran omistajat itseensä ja vastaus multa on siihen, että en ota itseeni, saa kysyä ja parhaani mukaan vastaankin kysymyksiin.

Olen muutenkin pyrkinyt vastaamaan asiallisesti ilman minkään sortin sarkasmia tai muuta ylimääräistä yleisesti.

10.05.2012 18.11
022463590_r
Mynämäki
"Musta on ainakin hauska ruveta kettuilemaan sellaiselle ihmiselle joka ottaa täysin yleiseksi pohdiskeluksi kohdistuvan tekstin henkilökohtaisesti." - Nyyti

^^Ja vain, koska itse olet puhunut asiasta yleisesti, ei kukaan voi tekstiisi vastata kertomalla omia kokemuksiaan? Ei se tarkoita, että henkilö on ottanut itseensä, jos ottaa esimerkiksi oman laumansa.

Aika hyvin täällä on porukka puhunut asiasta sekä yleisesti, että kertomalla, miten homma itellä sujuu.
10.05.2012 18.21
Taima kirjoitti:

Petsie ja sen ihmeellinen maailma, toden totta. Jos tulee tänne perustelemaan valintojaan, kokee mukamas itsensä uhatuksi. Ehkäpä haluaa ihan vaan osallistua keskusteluun kertomalla, miten itsellä ne asiat sujuu. Antaa esimerkkejä omasta elämästä?
Se on just niin naurettavaa tulla tänne väittämään, että nyt nuo kokee tekevänsä väärin, ku tulee tänne puolustelee sitä, miks niillä on jäätävä kolmen tai neljän koiran lauma. Nyt ne veti palkokasvit ja maapallot ja kaiken mahdollisen nenäänsä... :D Peiliin saa toki katsoa, jos ei keksi muuta ku heitellä ihme väitöksiä ilmaan.

Tietenkään kaikki keskusteluun osallistuvat ja omista kokemuksistaan puhuvat useamman koiran omistajat eivät automaattisesti ole jotenkin puolustuskannalla ja herneet nenussa tai muuta vastaavaa. Mutta joista kuista yksittäisistä on sellaisenkin kuvan saanut ylettömän kiihkeän reagoinnin ja kummallisten argumenttien perusteella.

Kivahan sitä on lukea, millaiset laumat ja milläkin perusteilla ihmiset saa toimimaan, kun teksti on kirjoitettu oikeaan sävyyn eikä jonain vastahyökkäyksenä koko muuta maailmaa vastaan. :) Lisää kiitos sen tyyppistä keskustelua tämän aiheen alle!

10.05.2012 18.26
Taima kirjoitti:
"Musta on ainakin hauska ruveta kettuilemaan sellaiselle ihmiselle joka ottaa täysin yleiseksi pohdiskeluksi kohdistuvan tekstin henkilökohtaisesti." - Nyyti

^^Ja vain, koska itse olet puhunut asiasta yleisesti, ei kukaan voi tekstiisi vastata kertomalla omia kokemuksiaan? Ei se tarkoita, että henkilö on ottanut itseensä, jos ottaa esimerkiksi oman laumansa.

EI.

Tietenkin voi? En kuitenkaan nähtävästi ole yksimielinen siitä, että tämä yleinen pohdiskelu näytti aiheuttavan närkästystä joissain käyttäjissä. Ja kuten sanoin, itselleni syy tähän vaikutelmaan syntyi juuri siitä tavasta miten ne esitettiin. Alussa ne viestit tuntuivat olevan vähän irrelevanttejakin, juuri siksi koska keskustelussa ei edetty millään tavalla henkilökohtaisella tasolla ja viestejä ei kommentoitu muuten kuin ottamalla kantaa nimenomaan tuohon asiaan.

Ja tolla kommentilla en viitannut vain ja ainoastaan tähän keskusteluun vaan se oli ihan myös ihan yleisesti tarkoitettu.

Taima kirjoitti:
Aika hyvin täällä on porukka puhunut asiasta sekä yleisesti, että kertomalla, miten homma itellä sujuu.

Samaa mieltä, etenkin viimeisimpiä viestejä katsoessa. 

Muokattu viimeksi: 10.05.12 18.31
10.05.2012 18.39
LENNART kirjoitti:
Taidot, raha, intressit, asumismuoto, työajat, elinympäristö, muiden omistajien osallituminen.. Jne..
Aika moni asia vaikuttaa siihen, mikä on sopiva eläinmäärä kenellekkin.

Asuminen ja elinympäristö.. Ymmärrän hyvin jos jonkun kaupunkilaisen mielestä on vähän outoa omistaa monta koiraa, itse en ottaisi kerrostalolähiöön ehkä yhtään.
Pystyn vielä hyvin omat koirani hallitsemaan yhteisellä hihnalenkillä, vaikka me sellaisilla harvoin käydään.

Raha ja muiden omistajien osallistuminen.. No niin kauan kun jokainen eläin on varaa hoitaa asianmukaisesti eläinlääkärillä, vaikka ne kaikki sairastuisi yhtàikaa, ei minusta ole mitään hätää. Eläimet syö laadukkaasti, niiden kanssa on varaa harrastaa ja ne huolletaan hyvin.

Itse olen aina halunnut paljon eläimiä ympärilleni, aloitan aamuni ja lopetan päiväni mielellään hääräilemällä niiden kanssa, enkä koe että tämä nykyinenkään kokoonpano olis kauheen työllistävä (kolme koiraa, viisi jättikania, kaksi minipossua ja kaksi kissaa + satunnaisia hoitoeläimiä).

Matkustelusta me ei muutenkaan välitetä ja parhaalla lomareissulla pitäis olla ainakin koirat mukana, muuten niitä olis ikävä.
En ole joutunut tinkimään omista hankinnoista eläinten takia ja yhdessä miehen kanssa keskustellaan aina, ennen kun aletaan suunnittelemaan uutta lemmikkiä.

Koiria meillä tulee aina olemaan useampi, vähintään kaksi, enintään ehkä kuusi.
Meille sopii näin.

Lennartin teksti olis hyvin pitkälti voinut tulla myös mun suustani (paitsi etten osaa kirjoittaa noin selvästi ja hyvin). Nappasin lainauksesta pois ne kohdat mitkä ei mun kohdalle osuneet.

Minä olen tietoisesti tehnyt valinnan elää useamman koiran kanssa, tiedostanut sen mistä kaikesta joudun luopumaan ja sen mitä kaikkea tästä elämäntavasta saan. Tämä on se asia, mikä pitää minut tyytyväisenä ja järjissäni, tämä on sellaista elämää mitä minä haluan elää. Mulla on hyvinvoivien ja tyytyväisten koirien lisäksi normaali elämä, opiskelut, työt, mies, ystävät ja muitakin harrastuksia, enkä tosiaan koe joutuneeni luopumaan yhtään mistään. Paljon suuremmasta olisin joutunut luopumaan, jos eläisin niin, että mulla ei olisi kuin yksi koira (tai mikä tahansa lemmikki), tai ei sitäkään.

Olen enemmän kuin tyytyväinen, että kolmannen koiran hankinta tapahtui juuri silloin kuin se tapahtui. Parempaa ajankohtaa ei olisi voinut ollakaan.

10.05.2012 18.48
022453546_r

Oli puhetta, etteivät koirat tarvitse yksilöllistä "laatuaikaa", mutta miten esim. kuuden koiran kanssa harrastaminen onnistuu? Kuuden koiran kanssa on aika mahdotonta harrastaa mitään samanaikaisesti (valjakkokoiria lukuunottamatta (geez kun tämmönenkin asia pitää ilmoittaa joka lauseen loppuun ettei vaan joku neropatti tule ja puutu tekstin epäollenaisimpaan asiaan.. :D aika itsestäänselvyyshän tuo on)) -Nyyti

Miksi kaikkien koirien kanssa tulis harrastaa?

http://pyhatpiskit.blogspot.fi/
10.05.2012 18.57

^ Ei miksikään, jos koirat ovat elämäänsä tyytyväisiä ilman harrasteluakin. Mutta jos kyseessä on kuusi lähtökohtaisesti aktiiviseen työskentelyyn jalostettua koiraa, niin silloin joutuu sitä ajankäyttöresurssia erilailla punnitsemaan. Olisikohan Nyytikin ajanut tätä takaa? :)

10.05.2012 19.05
022453546_r

Joo totta kai pitää ottaa koirien tarpeet huomioon, oli niitä yksi tai 11.

10.05.2012 19.11

Ei se ole tietenkään välttämättömyys ja jokaisen koiran kohdalla harrastus voi olla myös eri tasoilla.

Se vaan pistää jälleen kerran miettimään, että miksi niitä koiria on pitänyt hankkia niin monta (vaikkapa se kuusi), jos ei harrastaminenkaan kiinnosta? Ja mikäli kyseessä on tosiaan suht. aktiivinen rotu. Olettaisin että ainakin puolella koirilla harrastettaisiin jotain, vaikka siltikin jäisin ihmettelemään että miksi ne kolme muuta on pitänyt hankkia "kotikoiriksi" kun jo kolmen koiran kanssa harrastaminen on varmaan pienoinen haaste (jokaiseen harrastukeen kuitenkin loppujen lopuksi täytyy paneutua yksilöllisesti).

Jees, Nessie ymmärsi pointin. :)  

Muokattu viimeksi: 10.05.12 19.12
10.05.2012 19.17
022453546_r
Nyyti kirjoitti:

Ei se ole tietenkään välttämättömyys ja jokaisen koiran kohdalla harrastus voi olla myös eri tasoilla.

Se vaan pistää jälleen kerran miettimään, että miksi niitä koiria on pitänyt hankkia niin monta (vaikkapa se kuusi), jos ei harrastaminenkaan kiinnosta? Ja mikäli kyseessä on tosiaan suht. aktiivinen rotu. Olettaisin että ainakin puolella koirilla harrastettaisiin jotain, vaikka siltikin jäisin ihmettelemään että miksi ne kolme muuta on pitänyt hankkia "kotikoiriksi" kun jo kolmen koiran kanssa harrastaminen on varmaan pienoinen haaste (jokaiseen harrastukeen kuitenkin loppujen lopuksi täytyy paneutua yksilöllisesti).

Jees, Nessie ymmärsi pointin. :)

Toisaalta, vaikka yksi koirista voi olla pentu ja kaksi eläkkeellä.

Kuten sanottua, syitä on monia ja minusta tässä oletusarvoisessa pohdiskelussa ei ole järkeä. Jos epäilee jonkun eläimen oloja, niin sitten totta kai on syytä ryhtyä toimiin

10.05.2012 19.25
021795205_r
Pori

Millasia harrastuksia Nyyti tarkottaa? Mitkä harrastukset on oikeesti koiraa varten ja mitkä ihmistä?

Se on totta että joka koiraa tarvii liikuntaa, aktivointia, yhteistä aikaa...mutta onko ne myös harrastuksia? Ja miksi näitä ei vois "harrastaa" lauman kanssa?

Onhan myös perheitä joissa on monta lasta ja perheitä joissa on yksi lapsi kumpi niistä sitten on parempi? Hekin jokainen tarvii huomioo ja niillekkin sitä on riitettävä niin miksi ei lemmikeille?

Mä en ymmärrä tota nykystä asennetta mikä leviää lasten ja koirien kasvatuksessa ja koulutuksessa. Vaan yksi että saa tarpeeks huomioo ja silityksillä ja nameilla. Ketään ei saa loukata eikä komentaa.....

Hyppäsin vähän aiheesta mut mun päässä nää yhdistyy

10.05.2012 19.34

Siinä taas pentu ja eläkekoirat tarvitsisivat omanlaista aikaa.

Mikä mielipidekeskustelu ei perustuisi oletuksiin ja mielipiteisiin... Pelkista faktoista ei oikein keskustelua synny. Tämmösessä pohdiskelussa ei minusta silloin ole järkeä jos kukin puhuu vain kaikista optimaalisimmasta vaihtoehdosta. Kaikkihan on semmosen kannalla.

-----------

Harrastuksesta puhun "nykytermein" eli siihen kastiin menee kaikki perus jutut, kuten agility, toko, jälki + kaikki muut paitsi ne ihan oikeat työt. Ja musta noi harrastukset on sekä ihmisiä että koiria varten. Koira ei pääse toteuttamaan niissä luontaisia vaistojaan (joka ei mun mielestä olekaan tarpeellista, sillä suurta osaa koirista jalostetaan nykyään vaan tommosia asioita ajatellen), mutta pääse kuitenkin käyttämään omia aivojaan. 

En osaa laittaa lasta ja lemmikkiä samalla viivalle tommosessa asiassa. Mun mielestä on ihan eri asia haluta lasta kuin haluta koiraa.

Ja koiria saa ehdottomasti komentaa eikä tarvii olla vaan yhtä jota lelliä. :D Kyseenalaistan vaan sen, että yhdellä ihmisellä olis oikeasti aikaa perhetyä niin moneen koiraan samanaikaisesti. Varsinkin jos kyseessä on aktiivisa koiria. 

Muokattu viimeksi: 10.05.12 19.46
10.05.2012 19.38
Tuo pari kertaa heitetty kateellisuus-kortti ihmetyttää. Itsekin olen varmaan vain kateellinen useamman koiran omistajille koska... Koska minullakin on useampi koira? :-D

Ja jos ne omat koirat kerran hoidetaan hyvin niin sehän on hieno juttu. Esimerkiksi Äijän/Lennartin laumasta ei hetkeksikään tulisi mieleen että onpas siinä hamstrattu liikaa eläimiä. Sen perusteella mitä petsien kautta olen seuraillut on kyseessä ihminen jolla resurssit ovat kunnossa. Mutta sitten kun joku kerrostaloyksiössä asuva hankkii koiraa, kissaa, kania, rottaa ja mitä nyt keksiikään ja tarvitsee vielä omiinkin menoihinsa vanhemmilta tukea niin tilanne on aivan typerä vaikka hän pistäisikin kaikki ihmissuhteet sivuun ja keskittyisi täysillä eläimiin syöden nuudeleita jotta hanimussukat saavat ruokaa kuppeihin.

Itselläni ei edelleenkään ole laumassa kauhea työ. Kun molemmat junnut (joilla on ikäeroa puolisen vuotta) olivat aivan koulutuksensa alussa ja vaativat paljon panostamista niin aikaa kului niihin todella paljon, koska kriteerini sen suhteen mitä koiran on osattava ja paljonko sen kanssa on liikuttava ja harrastettava ovat sitten ilmeisesti jotenkin korkeat.

Eri asia ehkä jos olisi vaikka kaksi pikkukoiraa ja whippet. Tai kolme japaninpystykorvaa. Tai jotakin tällaista, tosin veikkaan että saisin niihinkin kulumaan aikaa runsaasti jotta ne varmasti olisivat tyytyväisiä...

Eikä minunkaan mielestäni kolme koiraa ole mikään valtava/mahdoton/hankala jne. jättiläislauma. Sehän on ensimmäinen lukumäärä mitä jotenkuten voi laumaksi kutsua.
Siinä vaiheessa kun se koostuisi huskysta, labradorinnoutajasta ja malinoisista joiden kanssa vain käydään pissalenkit ja lopun aikaa ne istuvat häkeissään olisi kyseessä ongelma, mutta sekään ei enää liittyisi lauman kokoon vaan omistajan idioottimaisuuteen.

Eli lähinnä ihmetyttää jos joku ottaa sen enemmän kuin kaksi koiraa vaikkei niiden kanssa yhtään mitään harrasta tai hamstraa oikeasti ison lauman koiria ja harrastaa muutaman kanssa, loppujen ollessa lähinnä keräilykappaleita.

Tai että koiria hankitaan jatkuvalla syötöllä, yksi per vuosi samalla kun edellisiä lahjoitetaan sukulaisille ja myydään eläkekoteihin tai jotain.

Ja edelleen olen sitä mieltä ettei kuuteen koiraan ehdi panostaa samoin kuin yhteen. Etenkin jos ne on hankittu tahtiin pentu per 6kk ja ihan vain jalkoihin pyörimään.
(Ja ei, itselleni huskyt eivät ole eri asia mutta muille ovat ja jos huskyn on osattava vain juosta valjakossa ja sille on tilava tarha ja seuraa niin ihan ok. )
Ai koira on sun paras ystävä eikä ikinä jätä sua? Hanki nyt hyvä ihminen oikeita ystäviä jos sellasia ees saat
10.05.2012 19.45
022453546_r
Mona kirjoitti:

Millasia harrastuksia Nyyti tarkottaa? Mitkä harrastukset on oikeesti koiraa varten ja mitkä ihmistä?

Se on totta että joka koiraa tarvii liikuntaa, aktivointia, yhteistä aikaa...mutta onko ne myös harrastuksia? Ja miksi näitä ei vois "harrastaa" lauman kanssa?

Onhan myös perheitä joissa on monta lasta ja perheitä joissa on yksi lapsi kumpi niistä sitten on parempi? Hekin jokainen tarvii huomioo ja niillekkin sitä on riitettävä niin miksi ei lemmikeille?

Mä en ymmärrä tota nykystä asennetta mikä leviää lasten ja koirien kasvatuksessa ja koulutuksessa. Vaan yksi että saa tarpeeks huomioo ja silityksillä ja nameilla. Ketään ei saa loukata eikä komentaa.....

Hyppäsin vähän aiheesta mut mun päässä nää yhdistyy

Jei, joku kuten minäkin!

Koirien kanssa harrastaminen on lisääntyny kauheella vauhdilla ja yht`äkkiä ihmiset haalii harrastuskoiria ja kasvattajat myy vain harrastaviin koteihin.

Entisinä aikoina koira on ollut perheenjäsen ja ehkä vahti, ollut mukana askareissa ja sillä ei tosiaan ole ollut omaa vaatekaappia ja harrastusseuraa. Onko nykyajan koirat muuttuneet vai ihmisten odotukset niitä kohtaan?

Mä pidän mielummin turhakoiria ja hankin pennun ilman odotuksia, katson sitten mihin se ehkä soveltuu.
Onko näyttelyt harrastus? Ihmisen vai koiran?
Aika useita lajeja voi harrastaa niin, että seuraava koira odottaa vuoroaan ja treenaaminenhan on tehokkainta aika lyhyissä sykäyksissä ja perustuu toistoihin.
Onko vain se oikeaa harrastusta kun on Hurtan vermeet niskassa molemmilla ja ajetaan ensin autolla paikkaan Xy? Arjessa voi tehdä aika paljon ihan siinä muun elämän ohessa.

Täälläkin varmaan puhutaan koirista yleisesti, ei vain aktiivisista tyypeistä ja siinä missä joku kertoo yhden palatsikoiran riittävän, toiselle sopiva määrä voi olla vaikka se kolme.

Eri asia tosiaan, jos puhutaan vain erittäin aktiivisista koirista, yli kymmenen laumassa, mutta veikkaan että kyseisenlaisia kokoonpanoja ei täältä juurikaan löydy arjestaan kertomaan. Ne nimittäin tekee varmaan ihan jotain muuta kun istuu koneella.

Muokattu viimeksi: 10.05.12 19.52
10.05.2012 19.53

Vastasin tohon Monan viestiin tossa ylempänä, mutta tota noiiin. Itse en ymmärrä sitä, että koiran kanssa on pakko harrastaa sitä sun tätä. Mun mielestä koiranomistajalta vaaditaan nykyään ehkä liikaa. Mut mun käsityksen mukaan kun niitä koiria on enemmän, niin myös koirien "ominaisuuksista" ollaan eri tavalla kiinnostuneita. Tuntuu vaan hölmöltä ostaa koiraa koiran perään vain lenkkeilykaveriksi.

Eri asia tosiaan, jos puhutaan vain erittäin aktiivisista koirista, yli kymmenen laumassa, mutta veikkaan että kyseisenlaisia kokoonpanoja ei täältä juurikaan löydy arjestaan kertomaan. Ne nimittäin tekee varmaan ihan jotain muuta kun istuu koneella.

Tarkoituksena ei toki ollut seuloa läpi petsien kastia ja "käräyttää" niitä jotka sopivat näihin randomisti heitettyihin esimerkkeihin. :D

Muokattu viimeksi: 10.05.12 19.56
10.05.2012 20.33
022351279_r
Lahti

Mä olen sitä mieltä että jokainen itse tietää parhaiten kuinka monta koiraa pystyy handlaamaan. Tämän hetkinen maksimi minulla kaksi, sen takia että asunto on niin pieni. Mutta jos asunto antaisi myöten niin kolmas tulisi heti. Maalle muuttaessa mulla saattaa olla viisi kuusikin koiraa kuka tietää. Tärkeintä on että itse tiedän omat rajani ja kykyni selviytyä. Kukaan Petsieläinen ei kirjoitusten tai minkään muun perusteella voi tulla arvostelemaan ketää jolla on monta koiraa. Kukaan Petsieläinen ei tiedä asioita yhtähyvin kun kyseinen ihminen. On minuakin syyllistetty keräilijä nimellä, mutta en ota sitä moksiskaan koska itse tiedän mitä teen eikä asiat ole niin mustavalkoisia miltä näyttää. Meilläkin tällähetkellä kahdella koiralla kaksiomistajaa, joten vastuu jakaantu.

Ja mun mielestä siinä että on neljä tai kuuse koiraa ei ole mikään ihme jos omistaja(jossain tapauksessa omistajat) pystyy hoitamaan tilanteen. Musta on enemmän kummallista että joillain on 15kania, hiiriä, marsuja ja 20rottaa saman katon alla. Mutta tapansa kullakin, ja jos joku väittää pärjäävänsä hyvin niin minä uskon.

Tiedän toki että petsiessä on ihmisiä joille ei koiraa pitäisi näyttääkkään, mutta minä tai kukaan muukaan ei asialle voi mitään. Minulla on niin monta koiraa kun pystyn handlaamaan ja jollain toisella on eri määrä koiria minkä pystyy handlaamaan. Mutta se on muistettava että ihminen on ihminen ja tekee myös joskus virheitä. Se että ottaa neljännen koiran ja huomaakin että rahkeet ei riitä ei ole merkki siitä että tämä on huono omistaja. Se kertoo siitä että on tarpeeksi vahva myöntääkseen sen että haukkasi liian ison palasen!

10.05.2012 21.19
Nyyti kirjoitti:

Oli puhetta, etteivät koirat tarvitse yksilöllistä "laatuaikaa", mutta miten esim. kuuden koiran kanssa harrastaminen onnistuu? Kuuden koiran kanssa on aika mahdotonta harrastaa mitään samanaikaisesti

No mun koirien "pääharrastus" on koiranäyttelyt. Niiden osalta käydään treeneissä, mätsäreissä ja itse niissä kisoissa. Osa myös käy tuttujen junnujen kanssa JH-kehissä.
Vinttareiden kanssa käydään juoksupuolta harrastamassa.
Pikkukoirien kanssa käydään myös aluetapaamisissa, jossa ollaan vedetty agilityä, tokoa ja koiratanssia.
Austin ja Hugo käyvät myös tokossa.
Kyllähän noista aina mukana harrastuksissa on siis useampi kuin yksi. Toki niillä on omia yksilösuorituksia lajeissa. En tiedä laskeeko sitä koiralle juuri siksi "laatuajaksi" mitä tässä haetaan. ja tosiaan, kaikkien kanssa kerkeää harrastamaan kun tekee aikaa sille harrastamiselle, onhan viikossa 7 päivää. Talvella meillä on hiljaisempi aika koirien kanssa, jolloin harrastukset painottuvat lähinnä näyttelyihin ja siihen mitä sisällä voi tehdä.
Muokattu viimeksi: 10.05.12 21.20
Xaga's Lúthien
10.05.2012 21.53
022453546_r
Nyyti kirjoitti:

Tarkoituksena ei toki ollut seuloa läpi petsien kastia ja "käräyttää" niitä jotka sopivat näihin randomisti heitettyihin esimerkkeihin. :D

Joo en ajatellutkaan että sulla olis sellaset tarkoitusperät :D

Keskustelu on kuitenkin ihan yleisesti toisen, kolmannen ,jne.. koiran ottajalle, joten ihan hyvin me aiheessa kai pysytään vielä.
Samaa mieltä olen sun kanssa tosta että odotuksia on tosiaan paljon, mutta se, ettei harrasta aktiivisesti ei ole sama asia kun hankkia vain lenkkikaveriksi, kuten aiemminkin todettu, syitä voi olla monia.

11.05.2012 01.24
Wiikka kirjoitti:

Ja mun mielestä siinä että on neljä tai kuuse koiraa ei ole mikään ihme jos omistaja(jossain tapauksessa omistajat) pystyy hoitamaan tilanteen. Musta on enemmän kummallista että joillain on 15kania, hiiriä, marsuja ja 20rottaa saman katon alla. Mutta tapansa kullakin, ja jos joku väittää pärjäävänsä hyvin niin minä uskon.

Kuuden koiran kanssa eläminen lienee kyllä vaativampaa kuin kani-/jyrsijälauman omistaminen, jälkimmäiset kun eivät samalla tavalla tarvitse ihmisen seuraa, koulutusta, harrastelua ynnä muuta mikä on koiran omistamisessa aikaa ja vaivaa kuluttavinta. Tosin tätä nykyä aletaan varmaan kohta vaatia marsujenkin omistajilta yhtä paljon kuin koirien.

Lobo kirjoitti:
mutta niitä ylilyötejäkin löytyy, myös kasvattajien keskuudesta..

Etenkin kasvattajien keskuudesta, useammin kasvattajalla on koiria joka sormelle kuin tavallisella harrastelijalla, ja heillä - näin yleistäen - tuskin silti on sen enempää resursseja laumalliselle koiria, vaikka tietynlaista tarvetta mahdollisesti kyllä.

11.05.2012 10.12
LENNART kirjoitti:

Entisinä aikoina koira on ollut perheenjäsen ja ehkä vahti, ollut mukana askareissa ja sillä ei tosiaan ole ollut omaa vaatekaappia ja harrastusseuraa. Onko nykyajan koirat muuttuneet vai ihmisten odotukset niitä kohtaan?

Mä pidän mielummin turhakoiria ja hankin pennun ilman odotuksia, katson sitten mihin se ehkä soveltuu.
Onko näyttelyt harrastus? Ihmisen vai koiran?

Onko vain se oikeaa harrastusta kun on Hurtan vermeet niskassa molemmilla ja ajetaan ensin autolla paikkaan Xy? Arjessa voi tehdä aika paljon ihan siinä muun elämän ohessa.

Tää on just mitä itekin ajattelen.
Ja tuntuu nykyään, että aina pitäisi olla se jokin harrastus. Jos ei ole, niin katsotaan väheksyvästi. Toki rotueroja on; ei ehkä kukaan niin vahvasti oleta, että mopsilla olisi (tai siis pitäisi olla) vakituinen harrastus, kun taas bc:llä sellainen suositellaan olevan tai muuten on mennyt rotuvalinta päin mäntyjä, kun on hankkinut todella aktiivisen koiran kaverikseen. Kyllä itsekin ymmärrän ja tiedostan, että jotkut rodut eivät ole paras vaihtoehto "vain kotikoiraksi" mukaan arjen erilaisiin askareisiin, riittävää liikuntaa ja huomiota unohtamatta. Vaan tosiaan tarvitsevat vielä hieman enemmän panostusta.
En halua uskoa, että "kotikoirat" olisivat jotenkin surkeana kohtalostaan, kun eivät pääse harrastamalla harrastamaan, jos muuten koiranpito on kondiksessa (riittävä, monipuolinen liikunta, yhdessäolo jne).

Ja siis tosiaan, eihän koiranomistaja ole yhtään mitään ilman sitä Hurtan treeniliiviä. ;) Liivi päällä olet pro, ilman olet rupusakkia joka ei tiedä harrastamisesta mitään.

OT.

/typot

Muokattu viimeksi: 11.05.12 10.13
11.05.2012 10.19
021795205_r
Pori

Toi harrastus juttu nyt vaa ei mene mun jakeluu.

Joo mä kyllä kans harrastan ton nartun kanssa tokoa mut ei se mun mielestä koiran harrastus ole vaa minun.

Koirien "takia" sit taas mennää pelloille ja metsää missä ne saa painaa vapaana niin paljon kun haluaa ja miten haluaa. Siitä ne tulee onnilliseks eikä mistää hiton näyttelyHARRASTUSESTA tai tokoHARRASTUKSESTA tai jostain hurtan haalarista.

Miten vaikeeta oikeesti koiran omistamisestakin täytyy tehdä? Mun näkemys siitä mitä koiran/koirien kanssa "täytyy" tehdä on perus tarpeiden tyydyttäminen(ruoka, juoma jne) koirien täytyy myös saada leikkiä lajitovereiden kanssa ja saada tarpeeksi liikuntaa.

Sit on lisänä se sosiaalistaminen että koirista saadaan yhteikunta kelpoisia. Mut ei siihenkää tarvita mitää temppuja eikä hössötyksiä.

En nyt sitten tarkota etteikö koira nauttisi erilaisista harrastuksista vaan sitä ettei ne ole mikään välttämättömyys. Poikkeuksena ajavat koirat ja vetokoirat joiden kanssa täytyy kyllä munkin mielestä harrastaa niitä asoita mihin on jalostettukin.

Ja sen sen koian kanssa mennää sinne metsään tai pellolle ni kyllähän se koira tykkää etsi siellä ihmistä/namia että saa nenälle ja päälle kunnolla töitä mut sekin menee siinä samalla lenkillä eikä siis vaadi ylimäärästä aikaa tai rahaa.

Enkä minäkään kyllä sitä ymmärrä että isoja koiria pitää ottaa kerrostaloon yhtäkään saati montaa. Kyllä koirilla pitää olla tilaa missä elääkkin vaikka kuinka pääsis lenkeille.

Ja se on ehdottoman tärkeetä että taloudellisesti on varaa pitää koiristaan huolta oli niitä sitten kuinka monta tahansa.

11.05.2012 13.07
022463590_r
Mynämäki
Muakin ottaa välillä päähän se ainainen pilkunviilaaminen koirien kasvatuksessa sun muussa. Ei koiraa voi saada yhteiskuntakelpoiseksi pelkällä maalaisjärjellä, ei missään nimessä. Se on tarkkaa hommaa, jossa kaikki mitä tehdään, mitataan ja punnitaan huolella.

Siitä olen hieman eri mieltä, että toko olisi ihmisen harrastus, ei koiran. Kun mä nään sen niin, että nimenomaan se koiran opettaminen ja kaikki tekeminen yhdessä, on sille koiralle palkitsevaa(onhan se ihmiselle myös). Kisaaminen on tottakai eri asia. Koira ei ymmärrä sitä ja kilpailut ovat ihmisiä varten, mutta se asioiden opettelu ja niiden tekeminen ruokkii koiraa.
11.05.2012 13.37
Mona kirjoitti:
Poikkeuksena ajavat koirat ja vetokoirat joiden kanssa täytyy kyllä munkin mielestä harrastaa niitä asoita mihin on jalostettukin.

Mun mielestä muutkin metsästyskoirat kuin ajavat koirat tarvitsee/ansaitsee harrastavan omistajan, samoin palveluskoirat tai muuten aktiiviset koirat. Seropeissakin voisi ottaa huomioon omistaako japaninpystykorva-perhoskoiran vai siperianhusky-laikan.

En kyllä tajua mistä nää hurtan haalarit on vedetty mukaan, sellanen olis Karhulla ainakin vaan tiellä canicrossissa ja vedossa. Joitain harrastuksia voi hyvät välineet ja tietoa hankittuaan harrastaa hyvin yksin ( veto, canicross, koirapyöräily, verijälki esim. ), joihinkin taas tarvitsee aluksi enemmänkin ohjausta kunnes voi sitten kotona treenailla joitain osa-alueita (agi, toko ).

Sillä en usko koiralle olevan väliä minkämerkkinen haalari sillä on päällä (aika usein nykyään puetaan vaatteita säänkestävillekin koirille ihan normilenkeillekin ), mutta harrastukset tuskin ainakaan haittaavat koiraa -ihan tavan seurakoiraakaan.

Harrastuksia(kin) tärkeämpänä pidän kuitenkin runsasta liikuntaa -eikä missään harrastuksessa rapakuntoinen koira pärjääkään. Edes niissä näyttelyissä jotka mielestäni ovat eniten se ihmisen harrastus, vaikka uskon että se on koirallekin hyväksi ja mukavaa vaihtelua "arkipäiviin".

Tuskin eläintä voi liian hyvin hoitaa ja omituisinta ehkä on että jos joku niihin omiin kissoihin, koiriin tai kaneihinsa panostaa niin osa ihmisistä suorastaan ärsyyntyy ja suuttuu kun joku näkee liikaa vaivaa.
Ai koira on sun paras ystävä eikä ikinä jätä sua? Hanki nyt hyvä ihminen oikeita ystäviä jos sellasia ees saat
11.05.2012 14.04
022459569_r

Minä tiedän onnellisia kotikoiria, koko lapsuuteni elin sellaisen kanssa, ja nytkin Aaro on siirtynyt lähinnä kotikoiraksi. Kotikoira on minulle koira, jonka kanssa ei kisata. Aaron kanssa harjoittelemme koiratanssia, tokoilemmekin vähäsen ja opettelemme paljon uusia temppuja, mutta emme virallisesti. Me siis harrastamme paljon, mutta se on silti kotikoira.

Nadira ja Karem ovat harrastuskoiria, koska niiden kanssa harrastetaan virallisesti.

Yhtä lailla kaikki kolme silti saavat virikkeitä. Eli ei se virallisuus varsinaisesti harrastusta tee, kotikoira voi olla tyytyväinen siinä missä harrastuskoirakin, kunhan kummallekin tarjotaan tarpeeksi aktiviteetteja. Voihan koiran kanssa esimerkiksi harrastaa "lenkkeilyä", eli patikoida siellä sun täällä koira mukanaan. Aktiiviselle koiralle, jolla ei ole mitään rotukohtaisia erityistarpeita (esimerkiksi nyt vaikka vinttikoira, jota en ikinä myisi kotiin jossa sen kanssa ei aiota edes välillä käydä ihan vieheen perässä, oli se sitten virallisissa harjoituksissa tai kotipihalla käsivieheen kanssa) se samoilu on varmasti aivan yhtä virikkeellistävä harrastus kuin se tokoilukin olisi.

Minun mittapuullani koiran kanssa harrastamista on ihan jo sekin, että se tosiaan vaikka käy metsässä mukana päivittäin, sienestää, marjastaa, juoksee vapaana. Kunhan sillä on jotain, mikä pitää sen mielen virkeänä ja tarjoaa sille tekemistä. Ei siihen virallisen harrastusliiton leimaa tarvita.

Mutta nyt menee taas OTksi. Jottei nyt ihan täysin menisi, niin yksi tekemäni huomio; ne tuntemani ihmiset, joilla on useampi koira, ovat aktiivisempia harrastamaan, niin tavoitteellisesti kuin ilmankin tavoitetta, kuin ne joilla on vain yksi.

Muokattu viimeksi: 11.05.12 14.05
Pretty is nice but still it's just pretty. Perfect, my dear, is me.
11.05.2012 14.13
022463590_r
Mynämäki
Mun täytyy sanoa, että kyllä Femma on harrastuskoira mulle, vaikka ei kisatakaan, koska kuitenkin harrastetaan ja sen takia tuommosen koira halusin :D
11.05.2012 14.21
Mona kirjoitti:

Toi harrastus juttu nyt vaa ei mene mun jakeluu.

Joo mä kyllä kans harrastan ton nartun kanssa tokoa mut ei se mun mielestä koiran harrastus ole vaa minun.

Koirien "takia" sit taas mennää pelloille ja metsää missä ne saa painaa vapaana niin paljon kun haluaa ja miten haluaa. Siitä ne tulee onnilliseks eikä mistää hiton näyttelyHARRASTUSESTA tai tokoHARRASTUKSESTA tai jostain hurtan haalarista.

Miten vaikeeta oikeesti koiran omistamisestakin täytyy tehdä? Mun näkemys siitä mitä koiran/koirien kanssa "täytyy" tehdä on perus tarpeiden tyydyttäminen(ruoka, juoma jne) koirien täytyy myös saada leikkiä lajitovereiden kanssa ja saada tarpeeksi liikuntaa.

Heh, oon taas ''vittumainen'', mutta pakko tuoda poikkeuksena esimerkkinä esille vedätys.

Se tarjoaakoiralle liikuntaa oikein olan takaa. Mikään vapaana juoksu ei oikeasti edes ole kunnollista liikuntaa, koska koirat voivat itse päättää koska leikin tai juoksemisen lopettavat. Vedätyksessä taas jo ihan huskyluontonsa takia vetää niin kauan, kuin omistaja siltä vaatii (jos on perus husky eikä mikään pehmoilia tyyppinen) eli tässä lajissa on omistajalla oltava järki päässä, että ei vedätä koiraa yli. Tottaki monien ylimenevien kertojen jälkeen koira alkaa jo vierastamaan valjaita tai lopettaa kokonaan vetämisen, mutta tähän pisteeseen mielestäni ei koskaa pitäisi tulla. Koiraa tulisi vedättää niin, että se on omistajalle ja koiralle mieluisaa. Mutta vedätys on laji mistä varsinkin huskyt nauttivat jopa enemmän kuin vapaana juoksemisesta ja sen voi todistaa jo ihan tämä videokin:

http://www.youtube.com/watch?v=uK_YHk8oYWc

Metsässä juoksu on meillä myös toki yksi liikutus muoto, koska koirat myös voivat heposti kyllästyä vedätykseen, jos sitä tehdään liian usein. Koirapuistoissakin käydään ja ihan hihnassa kuljetaan eli monimuotoisuuttatoki kunniotan kanssa, mutta mielestäni vedätys on koirieni ja minun harrastus enkä koiriani vedättäisi, jos ne eivät siittä nauttisi. Toko onkin eri asia. Kyllähän koirat siittä pirusti nauttii, kun ihminen niiden kanssa touhuaa, mutta taitaa se enemmän olla ihmisen kuin koiran harrastus.

Muokattu viimeksi: 11.05.12 14.22
11.05.2012 14.23
022273397_r
Tervola

En sanois rooneytä miksikään kotikoiraksi, vaikka ei kisatakkaan. harrastetaan päivittäin kaikkea, metsästää metsästyskausina, mutta ei harrasteta tavoitteellisesti kisoihin mitään, mutta ei se meinaa että olisi kotikoira.

Karan otin harrastuskoiraksi, pk-lajeihin mutta jos ei kisata meinaako se että se on kotikoira.. ja harrastuskoirako on sitten sama kuin kisakoira? Tai jos kara saa tullikoirakoulutuksen tuleeko siitä työkoira vaikkei se tulliin menekkään töihin.

Ite en jaksa tommosia termejä ja jakoja, koira on koira. noh tärkeintä että koira saa liikuntaa, rodunomaista aktiiviteettia/harrastusta, jotakin edes. Sohvakoiraksi en mitään koiraa ottaisi, edes mitään seurakoirarotua, harrastaminen koiran kanssa on minulle itsellekkin harrastus.

Paljon saan pitkiä katseita myös kun otan beagleni kanssa tokoa tai jälkeä, monet kysyy että eihän tuo ole mikään palveluskoira, vaan metsästävä. Ihmetyttää tommoinen ajatusmaailma, jos koira kerran nauttii harrastuksesta kuin harrastuksesta eikö se ole ihan sama minkä rotuisen kanssa sitä tekee?

11.05.2012 14.52
022465288_r
Pori

Kaikista tärkeintä toisen koiran ottamisessa on että vanha koira/koirat on siihen valmiita. Vanhalla koiralla pitää olla pelisäännöt selvä ja suhde kunnossa omistajaan niin, että sitä ei järkytä uuden koiran tulo ja se pystyy siihen suhtautumaan eli koiran tulee olla tarpeeksi vanha, jotta nää asiat voi edes olla kunnossa. Itse en ikinä ottaisi uutta koiraa niin että vanha koira on alle vuoden ikäinen.

Ja se millä suhteen koiran kanssa saa hyväksi, on paljon muuta kuin pelkät lenkit ja vapaana riekkumiset leikkeineen. Toki nekin sen tekevät, mutta eniten se koiran kanssa tekeminen, vaikkapa se tokoilu, niin että koira keskittyy pelkästään omistajaan ja oppii esimerkiksi sen, että konfliktitilanteissa omistaja hoitaa tilanteen. Luottamus pitää olla rautaa.

Jokainen koira tarvitsee rodunomaista tekemistä, ja siksi rotua valitessa pitääkin miettiä millaiseen harrastukseen on itse valmis, jotta koiran tarpeet täyttyvät. Harrastukset ovat koiralle ja ihmiselle ja ennenkaikkea lujittavat suhdetta. Ei koira kisoja itsessään tajua, meriitit ovat ihmisille, koira ymmärtää vain että on hienoa työskennellä omistajan kanssa.

Ja edelleen mun ajatusmaailmaan ei mahdu, mikä on niin kamalaa isosta koirasta/koirista kerrostalossa, meillä ainakin se aktivointi kaikella tapaa tapahtuu ulkona, sisällä rauhoitutaan.

En voi tarpeeksi painottaa aivotyöskentelyn tärkeyttä koiralle. 

Muokattu viimeksi: 11.05.12 14.55
My first, my last, my everything

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti