Kosketuskeppi (Koirat > Koirien koulutus)

12.01.2011 19.17

Eli onko itselläsi siitä kokemusta ja kuinka hyödylliseksi/hyväksi sen koet? Ja mistä näitä saa?

(jos aiheesta oli jo yksi palsta niin sanokaa vaan, meillä toi haku temppuilee);)

12.01.2011 22.13

Meillä on käytetty pentuaikana. Olen tehnyt kepin itse, vanhasta noin 30cm pitkästä maalaus siveltimestä: kiertänyt päähän maalarinteippiä palloksi ja värjännyt punaiseksi.

Mielestäni se luo hyvän suhteen omistajan ja pennun välillä ja sillä on hyvä aloittaa koulutus. Meillä myös pentuja testattu tällä ennen luovutusikää. Saatu vähän osviittaa siittä millaisia oppijoita pennut ovat ja millaisiin käytös rutiineihin ne turvautuvat. Molemmat nuorimmat koirani ovat tällä aloittaneet opiskelut ja he oppivat todella nopeasti koska tietävät mitä käytökselläni haen koska se on niille jo ennestän tuttua.

Tässä kuvakin kun Tommy Wiren puolisonsa Jaanan kanssa olivat viime pentuetta testailemassa

KOIRAT - www.papittaren.fi ja http://papittaren.blogspot.com/ MINÄ - http://sanojensolinaa.blogspot.com/
13.01.2011 02.36
Meilläkin keppiä kokeiltu. Toopella ei toiminut, tökki sitä nenällään niin voimallisesti että keppi meni mutkalle. Tän jälkeen unohdin koko kepukan tämän koiran osalta. Pilsnerillä toimi hyvin. Eiköhän eläinkaupoista löydy.
13.01.2011 10.46
022708867_r
Helsinki

Minä tein kosketuskepin ihan grillitikusta ja styroksipallosta :D Toinen oli sitten vähän isompi styroksipallo ja vähän vahvempi keppi, toimi niin kauan hyvin (monta vuotta) kunnes Mindi löysi sen yhtenä päivänä pöydältä ja pureskeli tyytyväisenä stryroksit muusaksi 8')

Kosketuskeppi voi siis olla vaikka lautaa joka on leveähkö (2cm-5cm koiran koosta riippuen ja kuinka vaikeaksi sen haluaa koiralle tehdä), tai itsetehty pallosysteemi jonkun kepin päässä, periaatteessa siis mitä vain, kunhan tämä periaate toteutuu: koira voi koskettaa jotain kauempana olevaa asiaa nenällään (alustaan käytetään sitten tassuja yleensä) ja jonka ihminen voi laittaa myös kauaksikin.

Mulla on sellainen mihin saa sitten tollaisen pyörehkön tikun laitettua sellaisen sementtivaluun joka vähän kellahtelee jos siihen rajustikin tökkää jottei keppi katkea. Hyvin kätevä kun/jos haluaisi koiran kauemmas ja kauemmas koskemaan keppiä.

http://minskipinski.blogspot.com/
13.01.2011 12.45
022597842_r
Helsinki

Vaaputin on tämän keinuvan, pitkän etäisyyden päähän laitettavan kosketuskepin nimi. Niitä voi tehdä myös itse, joskin aika paljon helpommalla pääsee kun ostaa valmiina. Täällä kuva yhdenlaisesta vaaputtimesta.

Nykyäänhän saa kosketuskeppejä valmiina vaikka ja minkälaisena. Kätevimpiä on ehkä teleskooppivartiset. Samoin löytyy teleskooppivartisia keppejä, joissa on naksutin integroituna.

Mä tein joskus varhaisina naksutteluvuosina taskuun mahtuvan kosketuskepin tavallisesta, teroittamattomasta kynästä. Teippasin molempiin päihin värillisellä teipillä kosketusalueen, johon koiran piti tähdätä. Sillä oli helppo hoitaa ohituksia, samoin sillä opetin koiran seuraamaan. Pitempiä keppejä olen tehnyt kukkakepeistä ja styroxpalloista. Yksi kepeistä on ihan pitkä puukeppi, johon on niin ikään teipattu kosketusalue tarkentamaan koiralle, mihin kohdentaa.

Nykyään sitten on jo isompikin läjä hifistelyvehkeitä, joten noita omatekoisia ei juuri enää tule käytettyä. Naksutinkoulutus kun on välineurheilua. :D

http://jillan.blogspot.com
13.01.2011 12.55
020173557_r
Kirkkonummi
Usvalle mulla oli tee-se-itse kosketuskeppi vanhasta riapasta ja jesarista. Sen kanssa sitten tehtiinkin kaikkea kivaa, se jopa oppi seisomaan näyttelyitä varten paremmin sen avulla. Riiseneiden kanssa en oo saanut aikaiseksi kokeilla, mutta voisin taas innostua.
Enkä mä tiiä teinkö mä "oikein" sen kepin kanssa, mutta hauskaa oli :D

Jilla, Eikös kaikki koirien kanssa tekeminen oo välineurheilua ja hifistelyä? :'D
Muokattu viimeksi: 13.01.11 12.56
Usva rakas 23.8.2004-25.5.2010 ♥
13.01.2011 14.11
022597842_r
Helsinki

Kaikesta voi ainakin tehdä sellaista, jos sille linjalle lähtee.

Terv. ihminen, jolle kaksio on käynyt aivan liian pieneksi ei koirien vaan harrastusten takia

13.01.2011 14.20
022654184_r
Porvoo

Olen käyttänyt öhmmnn... Yodan? (ponin enemmänkin :D) kanssa kosketuskeppiä, ja -alustaa. Tykkään kovin, helpottaa melko monien asioiden opettamista.

Ponilla kosketuskeppinä toimii kouluraippa, jossa kahvapäässä on metallijokujuttu, ja siihen pitää koskea. Yodalla lyhyempi raippa, jossa on kahva jotain vaahtomuovia tm, ja ihan päässä vaahtomuovipallo, johon Yn pitää nokka tökätä. Teleskooppivartisen haluaisin, mutta tuntuvat liian tyyriille itselleni. :') Jos väsäisi jostain öhh antennista ja styroksipallosta. :'D

|: http://krrsu.blogspot.fi :||: http://dise-pics.blogspot.fi :|
15.01.2011 20.41
020758608_r
Pori
Me ollaan sivulletulo ja seuraaminen opittu mm. kosketuskepin avulla. Hyödyllinen väline. Meillä toko opettajalta saatu, joku tekee niitä. Helppo tikusta ja ostaa tiimarista semmonen valkonen joku styroksi pallo :) Nyt aijon tässä joku päivä opettaa meidän uudelle kaverille myös tämän jännän jutun
15.01.2011 20.42
022677452_r
Riihikoski
Ani kirjoitti:
Me ollaan sivulletulo ja seuraaminen opittu mm. kosketuskepin avulla. Hyödyllinen väline. Meillä toko opettajalta saatu, joku tekee niitä. Helppo tikusta ja ostaa tiimarista semmonen valkonen joku styroksi pallo :) Nyt aijon tässä joku päivä opettaa meidän uudelle kaverille myös tämän jännän jutun

Miten oot opettanut sivulletulon ja seuraamisen kosketuskepin avulla, mua kiinnostaisi tietää, kun oon itekin yrittänyt, vähän heikommin tosin.

cheltu.blogspot.fi
15.01.2011 21.15
020582019_r
Ylöjärvi

Mulla oli kaksi versiota kosketuskepistä. Molemmissa oli vanha antenni ja pallo. Ensimmäinen massapallo ei kestänyt käyttöä ja hajosi, toista en ehtinyt edes testata kunnolla käytössä, sillä unohdin sen pórukoille ja täysi-ikäinen pikkuveljeni löysi sen, leikitti sillä kissaa ja rusensi sen... En ole viitsinyt väsätä uutta, kun toisilla ei järki juokse vaan pitää rikkoa toisten tavarat :(. Äijien henkinen kehitys taitaa joltain osin loppua kolmevuotiaana.

Tosin mä en ollut edes vielä kunnolla keksinyt, mitä niillä opettaisi. Minulla kun ei ole mitään telinettä, mihin pystyttää kohde. Opetin koiran seisomaan takajaloillaan kepin avulla, mutta seuraaminen yms. meni perinteisellä makupalaimutuksella ja oikean sivulletulopaikan naksutuksella.

15.01.2011 21.26

Millä tavoin tällä kosketuskepillä voi opettaa? Bella varmasti yrittäisi vain leikkiä ja syödä sitä!;):)

16.01.2011 02.39
020582019_r
Ylöjärvi

Bella: Kosketuskeppiä voi käyttää kohteena, eli koira (tai muu eläin) opetetaan seuraamaan kohdetta esim. kuonollaan. Näin se voidaan ohjata tekemään erilaisia liikkeitä, saada eläin menemään johonkin tiettyyn paikkaan tai suuntaan tai koskettamaan jotakin tiettyä kohdetta kuonollaan kuten se koskettaisi keppiä, ja sitten häivyttää itse houkutin. Helpoin tapa olisi tietenkin käyttää houkutteluun makupalaa, mutta joillain kouluttajilla on periaate, ettei niin tehdä. Jolloin käytetään kosketuskeppiä. Voisin myös kuvitella, että jollekin yliahneelle koiralle, joka ei lainkaan tajua, mitä se on tekemässä seuratessaan makupalaa, keppi toimisi paremmin, koska houkuttelutilanteessa ei ole sitä häiritsevää makupalan tuoksua, vaan nami tulee ohjaajan kädestä.

Tietääkö joku muita käyttötapoja?

16.01.2011 09.13
022597842_r
Helsinki

Kosketuskepin höyty tulee juuri siitä, että kosketuskeppi itsessään ei ole palkka (kuten makupala), vaan ainoastaan keino päästä lopputulokseen, josta saa palkan.

Joku kouluttaja sanoi joskus hyvin: Namihoukuttelulla oppiminen on kuin ajaisi uuteen paikkaan navigaattorin avulla. Pääsee kyllä hyvin perille, mutta reitistä ei todennäköisesti muista juuri mitään. Samoin houkutellessa saa kyllä koiran tekemään hyvin, mutta toistoja tarvitaan monta, jotta koira alkaa ymmärtää todella, mitä se tekee.

Makupala ja ohjaava käsi pitää myös osata häivyttää. Täälläkin valitetaan useammin kuin usein, että koira osaa todella hyvin jonkun tempun tai liikkeen - niin kauan kun omistaja ohjaa kädellä. Ei se koira silloin sitä liikettä osaa, se osaa vain seurata kättä. Eli on unohdettu kokonaan se häivyttämisosuus ja oletetaan että koira osaa heti kun sille pari kertaa näyttää.

Toki kosketuskeppikin pitää häivyttää, mutta se on yleensä helpompaa, koska koira ei "kiinny" siihen niin vahvasti kuin makupalakäteen.

Kosketuskepillä voi opettaa ylipäänsä kaiken, mihin normaalisti käyttäisi houkuttelevaa kättä: sivulletulo, seuraaminen, istuminen, maahanmeno, pyöriminen, esineiden kiertäminen, ryömiminen, peruuttaminen, jalkojen välistä pujottelu...

Kosketuskeppi, varsinkin teleskooppivartinen, antaa lisää ulottuvuutta, koiran voi esimerkiksi ohjata menemään maahan kun itse seisoo tai koskemaan kauempana kuin kädenmitan päässä olevaa asiaa.

Koiran voi opettaa seuraamaan keppiä ja näin opettaa sen menemään eri paikkoihin: autoon, alas sohvalta, häkkiin, omalle pedilleen...
Sen voi opettaa esimerkiksi vaaputtimella kulkemaan tiettyyn suuntaan (esim. oikea/vasen, tokon ruutu), kulkemaan eteenpäin (eteenmeno, agilityesteet).
Sille voi opettaa tiettyjä liikeratoja, esim. kaukokäskyt tokossa, eteentulo sivulta rally-tokossa, agilityn pujottelu, suora maahanmeno paikallaolossa...
Kosketuskepillä voi siirtää kosketuksen johonkin toiseen kohteeseen, esimerkiksi opettaa koiran sammuttamaan valot, painamaan nappeja, sulkemaan ovia tai laatikoita.
Hyvin opetettua kosketuskeppiä voi käyttää myös ongelmakäytöksien ristiriitatoimintona: Jos koira ei osaa ohittaa toisia koiria, voi koiralle opettaa kosketuskepin vahvaksi ja kaivaa kepin esiin aina ennen ohituksia, jolloin koira käyttää energiansa sen kosketteluun ja seuraamiseen eikä räyhäämiseen. Samoin päin hyppivän koiran kanssa voi kaivaa kosketuskepin esiin ennen kuin koira alkaa hyppiä ja päättömän hyppimisen sijaan koira joutuukin keskittymään kosketusharjoituksiin.
Samoin koiran keskittymisen voi kohdennusharjoituksella saada pois pelottavasta tilanteesta/paikasta/asiasta ja näin esimerkiksi saada koiran rentoutumaan pöydällä seistessä, eläinlääkärillä, autossa jne.
Koiran voi myös ohjata koskettamaan pelottavia esineitä/asioita/ihmisiä, jotta se kohtaisi uusia asioita rohkeammin. Toisin kuin esimerkiksi makkararingissä, koira ei "ylitä itseään" ruoanhimoissaan ja pääse pelästymään, vaan etenee vain juuri niin pitkälle kuin itse uskaltaa.

Pelkkä keppiin kohdentaminen on niin yksinkertainen käytös, että sen koira oppii ja yleistää nopeasti, jolloin sitä voi hyväksikäyttää melkein missä ja milloin vain. Sovelluksia löytyy loputtomiin.

Mieheni ehdotti tähän, että kosketuskepistä saa myös puhallinsoittimen, aurauskepin, noutoesineen tai heittokeihään. Ehkä mä en itse kuitenkaan allekirjoita näitä.

Kohteena käytetään myös paljon muita, kuin kosketuskeppejä. Koiran voi opettaa kohdentamaan myös kosketusalustaan, sormiin, kämmeneen, muihin ruumiinosiin, eri esineisiin (meillä kumipalloon, se toimii tietynlaisena vaaputtimena) tai vaikka naksuttimeen (koska se on joka tapauksessa usein kädessä, on kätevää, jos naksutinkädellä voi ohjata koiraa).

Koira voi kohdentaa myös muilla osillaan kuin nenällään: tassulla (yhdellä, useammalla, etu-, taka-, sivuttaiset), leualla, otsalla, poskella, lavalla, lonkalla ja jopa hännällä. Youtubesta löytää aiheesta mitä ihmeellisimpiä videoita...

Edit/ Löysin lisäksi hyvin yksinkertaisen koulutussuunnitelman kosketuskepin opettamiseen. Samoin löytyi ohjeita kosketuskohteiden käytöstä pelottaviin asioihin totutettaessa.

Muokattu viimeksi: 16.01.11 10.24
31.07.2011 14.57
021344194_r
Kajaani

Tiedän että keskustelu on kyllä j melko vaha, mutta minulla olisi yksi kysymys. Onko olemassa aikaa jolloin olisi "liian myöhäistä" aloittaa kosketuskepillä koulutus? Meidän mimmille (nyt n. 4,5kk) ei tosiaan nuo nameilla opitut asiat tahdo enää niin sanotusti luonnistua kun ollaan jätetty namin antamista vähemmäksi...

Sitä siis vaan että jos nyt aloittaisin niin olisiko mahdollista että koira oppisi kosketuskepin idean vielä vaikka ikää pennulla jo onkin.

31.07.2011 15.07
022485917_r
Klaukkala
En oo kuullutkaan tälläisestä aikaisemmin. Kuulostaa sellaiselta että voisin vaikka kokeilla!
I'll start my own religion worshipping my dog Jack, cause dog spelled backwards is god and that's a fact
31.07.2011 15.11
022495784_r
Hämeenlinna
Mimmi kirjoitti:

Tiedän että keskustelu on kyllä j melko vaha, mutta minulla olisi yksi kysymys. Onko olemassa aikaa jolloin olisi "liian myöhäistä" aloittaa kosketuskepillä koulutus? Meidän mimmille (nyt n. 4,5kk) ei tosiaan nuo nameilla opitut asiat tahdo enää niin sanotusti luonnistua kun ollaan jätetty namin antamista vähemmäksi...

Sitä siis vaan että jos nyt aloittaisin niin olisiko mahdollista että koira oppisi kosketuskepin idean vielä vaikka ikää pennulla jo onkin.

Mun Titan ei osannut muutakun seistä käskystä ja tulla luokse 4,5kk iässä :D Koskaan ei ole liian myöhäistä.. Vanha koirakin oppii uusia temppuja.

Love God as he is Dog backwards.
31.07.2011 15.15
021344194_r
Kajaani
Titan kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:

Mun Titan ei osannut muutakun seistä käskystä ja tulla luokse 4,5kk iässä :D Koskaan ei ole liian myöhäistä.. Vanha koirakin oppii uusia temppuja.

Meillä se on vaan just sillai että käskystä osataan jo muutamia asioita, luoksetulo on vähän vaihtelevaa (kotipihassa koira ei näe siinä mitään järkeä tulla luokse kun on kuitenkin näköetäisyydellä) mitenhän tällasta vois kosketuskepillä opettaa ja vahvistaa? ideoita kellään?

Kida kirjoitti:
En oo kuullutkaan tälläisestä aikaisemmin. Kuulostaa sellaiselta että voisin vaikka kokeilla!

En minäkää ennen eilistä, siksi kiinnostuinkin :) itekin ajattelin käydä ensi viikolla sellaisen lunastamassa itselleni ja kokeilla.

31.07.2011 15.23
022518505_r
Vantaa
Meillä on käytössä Ladyn kanssa, koska joissain tilanteissa sen kanssa on helpompi toimia. Chérin kanssa ei käytetä, koska sen kanssa koko kosketuskeppi ja sen idea ei oikein toimi.
Whatever comes our way, whatever battle is raging inside us, we always have a choice
31.07.2011 20.28

Minä olen kokenut ihan hyödylliseksi tämän kepukan ja ihan itse olen väsännyt.

Life's Short Eat Cookies
31.07.2011 20.57
022221326_r
Vihanti

hei määkin voisin kokeilla remille tätä, jos vaikka luoksetuloon saatais varmuutta eri paikoissa!

03.08.2011 09.57
022485917_r
Klaukkala
Tuli sit ostettua tuollainen ja tähän mennessä Kisuli on tajunnut kepin idean paremmin kuin Kida. :D
I'll start my own religion worshipping my dog Jack, cause dog spelled backwards is god and that's a fact
03.08.2011 11.05
021344194_r
Kajaani
Kävin kaupungin kaikki kolme eläinkauppaa läpi ja voiko olla mahdollista ettei yhdessäkään ollu moista kapistusta... pettymys.. mutta vissiin laittaavat yhdessä puljussa tilaukseen. melkein varmaan voisi itse väsätä jostain kepakosta ja massapallosta sellaisen..
08.08.2011 10.48
022136562_r
Kemi
Kosketuskeppi on niin helppo tehdä itse ja halvalla että en ymmärrä miksi pitäisi maksaa tuosta tikusta huimia eläinkauppojen hintoja... Meillä oli ko kapistus aikoinaan Roopella, tehtiin koirankoulutus päivillä kerran. Hukkaantui johonkin ja se sitten vähän jäi. Pitäisi käydä ostamassa massapalloja/styroksipalloja niin voisi taas kokeilla pojille tätä. :)
08.08.2011 12.22
021085174_r
Helsinki

Meillä kosketus keppi väsättiin vanhasta antennista ja siihen vaan kuumaliimalla värikäs puuhelmi päähän. On toiminut jo parivuotta hyvin. Opetin kosketuskepillä esim. valojen päälle laittamisen ja peruuttamisen :)

08.08.2011 15.40
022708867_r
Helsinki

http://canis.valmiskauppa.fi/clik-stik-kosketuskeppi-p-134.html

musta tässä kosketuskepissä (ainoa kosketuskeppi minkä ostaisin enkä tekis itse : D) on etuna selkeästi se että naksutin on siinä samassa. Kun nykyään saa taiteilla naksutin ja keppi toisessa kädessä ja namit toisessa. Voishan ostaa naksuttimen lisää (pitäisikin..) ja teipata sen keppiin :D

http://minskipinski.blogspot.com/
09.08.2011 08.33
022597842_r
Helsinki

Mäkin ostin halpisversion tuollaisesta 2in1-kosketuskepistä. Mutta mun mielestä kaikki nappinaksuttimet on huonoja, eikä tuon kepin naksu ole poikkeus. Se nappi saattaa huonosti painettaessa jäädä liian pitkäksi aikaa alas, jumittua tai sitten sitä ei saa painettua ollenkaan. Äänikin niissä on semmoinen voimakas ja kaikuva, yöks. Joten perusnaksulla ja peruskepillä mennään, musta ne on jopa helpompi pitää kädessä kuin tuommoinen standardimallinen valmisversio.

Mulla on yksi tokokurssilta saatu kosketuskeppi ja aikomuksena tosiaan tehdä lisää samanmoisia teleskooppivarresta ja puuhelmistä. Valmiina en kyllä ostaisi, niistä pyydetään ihme ryöstöhintoja.

09.08.2011 12.53
021777517_r
Himanka
Seuraavalle koiralle (jos nyt joskus sen saan) voisin opettaa tuon kepin avulla. Tai miksei Tahitiakin, kun pelkää naksutinta, enkä viitsi alkaa leikkimään kynällä.
"And all the best women are married. All the handsome men are gay." -Robbie Williams
09.08.2011 13.17
021085174_r
Helsinki
Tahiti kirjoitti:
Seuraavalle koiralle (jos nyt joskus sen saan) voisin opettaa tuon kepin avulla. Tai miksei Tahitiakin, kun pelkää naksutinta, enkä viitsi alkaa leikkimään kynällä.

Tutuilla on koira joka pelkäs kans naksutimen ääntä. Me alettiin totutaa sitä naksuttimeen niin että vaimensin sen ääntä laittamalla sen pyyhken tai jonkun muun vastaavan sisään, Sitten vaan oltiin niin että toinen naksautti huoneen toisessa päässä ja toinen palkkas koiran ku oli rauhalinen, sit pikkuhiljaa mentiin lähemmäks ja otettiin klikkeriä pyyhkeestä pois. Nyt ei enää pelkää naksutinta yhtään, ja siitä pelosta ei kestänyt kauan päästä pois :)
Toinen vaihtoehto naksuttimen sijaan on opettaa palkkiosana. Se opetetaan samalla tavalla kuin naksutin, mutta naksauksen tilalla on sana esim. "hyvä" tai "nami" tai jokin muu sana.

09.08.2011 13.27
022485917_r
Klaukkala
Kidakin pelkäs ensin naksuttimen ääntä, mut onneks mulla on sellainen josta sitä äänen voimakkuutta voi säätää. Sit se tottu siihen ku tajus et naksauksesta seuraa jotain kivaa. :-)

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti