Lemmikkien hankinta peräkkäin - Sivu 3 (Yleinen keskustelu > Lemmikkiä hankkimassa)

24.09.2012 23.12

Tuommoiset otot kuulostavat järkeenkäypiltä ja tarkoin harkituilta eikä eläinmäärä ole "eläintarha" niin sanoten. Mutta sitten itse en vaan ymmärrä ihmisiä jotka ottavat koiraa ja kissaa vuoron perää vaikka jo edellisten kanssa olisi työn sarkaa. Esim ekana kissa, sitte heti sille kaveri. Sitte koira,toinen,kolmas, väliin kissa, sitte neljäs ja viides koira et olis hieno lauma. Ja niitte lisäksi kaiken maailman jyrsijöitä,matelijoita yms. Niin en vaa jostain syystä ymmärrä, miten jotkut sitte saavat kaiken työn ja ajan yms sujumaan.

Ja esim et juurikin, kissojen iät olisi esim, 5v,3,2,5v. koirat esim. 3v,2,5v,2,1v ja alle 1v. <- Mielestäni aivan turhan tiuhaa ottoa.

15.12.2012 21.04
022059627_r
Helsinki
Nuppu kirjoitti:

Joillekkin sopii, joillekkin ei. Itse kuulun jälkimmäisiin, koska haluan lemmikille hyvät lähtökohdat ja haluaisin tavallaan keskittyä vähän pidempään siihen "tuoreeseen" lemmikkiin. Kissaa en ole koskaan omistanut, enkä niistä paljoa ymmärrä, mutta kuvittelisin että jos kissan ottaisin niin en ihan kuukauden päästä toista ottaisi.

Jyrsijöistäkään en tiedä, mutta eikö marsuilla ollu tää juttu, että niitä on hyvä olla kaksi, ja niille ei sellaista koulutusta tarvitse niinkuin koiralle niin se on ihan ok omasta mielestä

Mehän ollaan nyt asiaa pyöritelty täällä jo pari vuotta, että otetaanko toista koiraa vai ei. Itse haluaisin toisen koiran, mutta tavallaan haluaisin nauttia kaksinkeskeisestä ajasta Nupun kanssa, joten tää projekti lykkääntyy jälleen.

Olipas sekavaa.

Mutta tää on loistava keskusteluaihe, pääsee petsieläiset tuulettamaan näkemyksiään ihan omassa keskustelussa, niin ei muiden pentusuunnitelmia tarvitse heti tyrmätä !

No itse otin 2 rottaa Syyskuussa ja kolmannen rotan sitten Marraskuussa. Ehkä eri asia sillä rotat ovat kaikki sitä samaa lajia, ja näin. Mutta itse minulle suositeltiin ottamaan lähiaikoina lisää rottia että sitten jos kuolisikin samoihin aikoihin niin ei olisi mitään suurta väliä... you know? :)

Mutta siis en pystyisi ottamaan vaikkapa koiraa Tammikuussa ja kissaa heti Helmikuussa.

15.12.2012 21.16
022246553_r

Meillä ekat kanit tuli vuonna 2005, kolmas kani tuli 2010 ja koira tuli vuonna 2011. Kanien ja muiden pienempien eläimien hankkiminen pienellä aikavälillä on musta ihan ymmärrettävää.

Mun mielestä kahden koiran hankkiminen alle puolentoista vuoden ikäerolla ei ole kauhean järkevää. Hugo täyttää ensi vuonna kaksi, enkä osaa oikeen aatella tänne mitään pentua. Hugo on ittekki vielä ihan kakara.

Silloin ymmärrän, jos vaikka harrastat vetoa ja haluat, että valjakossa on suunnilleen samanikäisiä koiria. Tai jos on joku parempi syy, kuin että haluaa sen pienen pennun siihen koska se on niin suloinen, vaikka edellisen koirankin koulutus on vielä kesken.

En sitä sano, voi tietysti koiran otto toimia lyhyelläkin aikavälillä, mutten osaa kuvitella oikeen omalle kohdalle. :)

15.12.2012 21.41
022710853_r
Kannus

Eteenkin koirien suhteen en ymmärrä, jos kasvattajalle sanotaan tyyliin, että harrastekoiraksi. Mutta sitten sen kanssa ei harrasteta mitään, hyvä että pääsee päivässä edes lenkille. Mulle sanottiin kerran yhden ison rodun kohdalla, että ei tartte lenkkiä, jos saa olla vapaana pihassa.

"I am calm. It's my imagination that's hysterical" - Jane Rizzoli
16.12.2012 00.43
022060179_r
Turku

Olen samaa mieltä useimpien kanssa siitä että enempi aikaa ja koulutusta vaativat kissat ja koirat eivät ole ihan pienimmän hankintavälin lemmikkejä, ellei sitä aikaa tosiaan ole oikeasti tarpeeksi kaikille uusille perheenjäsenille.

Pieneläimistä en sitten osaa sanoa oikein, ei ole henkilökohtaista kokemusta juurikaan.

Mitä olette mieltä, olisiko silti ihan harkitsematonta hankkia tyyliin ensi vuonna nykyisen kissamme (n. 6v rauhallinen kissatyttö) kaveriksi kissanpentu, vaikka kissamme tuli meille vasta tänä vuonna loppukesällä? Tavallaan kuitenkaan kissa ei ole "uusi", sillä adoptoin sen äitini kotoa, jossa kissoja alkoi kertyä liikaa. Sitä ei tarvinnut eikä tarvitse kouluttaa mitenkään, on oikein siisti ja fiksu neiti, ja kotiutunut on mainiosti. Olisiko siis ihan hullua hankkia toinen kissa niin pian?

Muokattu viimeksi: 16.12.12 05.22
Suljettu ovi on kissan pahin vihollinen.
19.12.2012 21.17
000078634_r

Jos kissa on tosiaan kaikin puolin kotiutunut ja jo tottunut toisiin kissoihin, niin ei minun mielestäni ole liian aikaista. Parempikin ehkä ottaa aika pian se toinen kissa, jos joskus aikoo sellaisen ottaa, ettei kissa ehdi liikaa tottua siihen olotilaan, että on ainoa. Tietysti se luonne vähän vaikuttaa - itse otin aikoinaan toisen kissan, koska ensimmäinen kissani, joka silloin oli ainoa lemmikkini, selvästi kaipasi seuraa, kun olin kuitenkin aika paljon poissa kotoa. Osoittautui erittäin hyväksi ratkaisuksi.

30.12.2012 20.18
022613577_r
Jyväskylä

Itsekkin mietin ennen että ottaisin 2 koiraa samaan aikaan ,mutta nyt kun ajattelen niin en todellakaan montaa lemmikkiä ottaisi samaan aikaan tai edes pienellä aika välillä. se vuosi-kaks olis hyvä aika väli jne.. Eri asia jyrsijöillä jotkut tarttee sen kaverin jne..

http://polarbearcassu.blogspot.fi/
03.01.2013 10.19

Minusta jyrsijöiden, lintujen ja matelijoiden yms kohdalla on aivan se ja sama, ottaako niitä vaikka peräkkäisinä päivinä haluamansa määrän.

Kissat, koirat ja hevoset lukisin kuitenkin eri kategoriaan, koska ovat tosiaan koulutettavia ja niihin pitää panostaa eri tavalla kuin pienempiin lemmikeihin. Koirien kohdalla ainakin on myös ikäerokysymys, olen kuullut että saman perheen koirilla tulisi olla vähintään 2 vuoden ikäero, eli jos pentuna ottaa niin ei niitä nyt ihan peräkkäin voi ajatella ottavansa...

04.12.2014 10.32
022446022_r

Minä hankin kisut parin kuukauden aikavälillä, koska alunperin oli suunnitelmissa hankkia kaksi kissaa, jotta niistä olisi seuraa toisilleen :) Yksi ehto molempien adoptoimisessa olikin, että kissaseuraa täytyy olla, kun ovat molemmat sosiaalisia kavereita.

28.12.2014 16.45

Omasta mielestäni se riippuu suuresti eläimistä ja omasta elämäntilanteesta.

Meidän koirilla on ikä eroa vain sellainen 5 ja puoli kuukautta ja hankinnoilla oli väliä sellainen 8 kuukautta, mielellään olisin ehkä odottanut, että koirilla olisi ollut vuosi ikäeroa, mutta kun molemmat ovat eri sukupuolta ja eivät erityisen dominoivia niin ei ole onneksi valtataisteluja ollut.

Itse en näe mitään haittaa vaikka hankkisi lemmikkejä pienelläkin aikavälillä, mutta itse odottaisin kumminkin vaikka koiria hankkiessa, että edellinen on kunnolla asettunut taloksi, sitä on saanut koulutettua ja tutustunut edelliseen lemmikkiin kunnolla.

Itse hankimme Nemolle kaverin niin aikaisin ihan siki, että oli niin paljon toisten koirien perään, että näki kyllä eron kun sai oman kaverin, rauhottui suuresti ja koska oli Nemo saanut jo rauhassa kotitua ja aikaa ja rahaa riitti kahdellekkin koiralle.

Itse mielelläni pitäisin kumminkin lemmikkien hankinnan välillä vähintään puoli vuotta, mielellään vuoden tai kaksikin, eläimillekkin stessaavaa jos lauma koko ajan lisääntyy ennen kuin edelliseenkään on ehtinyt tottua, mutta kuten mainitsin, se tietenkin riippuu myös eläimistä, tilanteesta jne :)

04.07.2015 01.07
022667390_r
Siilinjärvi
Kaikkien lemmikkien kohdalla minusta on tärkeintä se, että ei oteta lemmikkiä ja sitten laiteta kiertoon, koska ei sopinutkaan itsellle ja taas uutta tilalle oisko tämä sitte parempi. Sillon ei kannata ottaa mitään eläintä. Itsellä on nyt 2 kissaa,2marsua,1hiiri ja 5 hamsteria. Kaikki 8 jyrsijää on tullut vuoden ja neljän kuukauden aikana. Mutta en vois kuvitellakaan, että ottasin tähän vielä kissanpennun, kanin, koiran yms.. En vaan jaksais enkä kerkeis kaikkien tarpeista huolehtia, enkä ymmärrä, miten joillakin on vaikka mitä sun lajia ja kaikille pitäs riittää aika. Jotenki tuntus, että jos on chinchillaa, kania, marsua, rottaa, koiraa, niin miten yks ihminen kerkee kaikki esim.jalotteluttaa. Minä ainakin itse haluan, että kaikki minun elukat saa jalotella säännöllisesti(paitsi hiiri ja robo) ja että mulla on jyrsijöitä sen verran, että kenenkään niistä ei tarvii asua minimimitoilla olevissa asumuksissa. Tästä aiheesta vois kirjottaa vaikka kirjan. :)
ONNI ON PIENEN TASSUN KOSKETUS, ELÄIMEN USKO JA LUOTTAMUS! KOTONA ON 2 KISSAA, 2 MARSUA, 1 SYRKKI JA 1 HIIRI.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti