Hoitohevoseni vetää (Hevoset > Hevosten koulutus)

16.01.2011 18.40
021120364_r
Järvenpää

Hei!!

Hoitohevoseni vetää kun talutan sitä sisälle tai ulos. Se on kiinnostunut kaikesta mitä näkee ja haluaa heti mennä katsomaan sitä. Ja kun käyn maastossa taluttelemassa niin aina kun olemme lähellä tallia tai tulossa tallille se alkaa vetämään. Se ei ole kovinkaan kivaa ja olen myös pysähdellyt sen takia, mutta ei se vaan auta. Miten tämän saisi lopetettua.

Kaikki vastaukset tervetulleita.

16.01.2011 18.46
Sillon, kun alkaa vetämään voit pysäyttää ja laittaa sen peruuttamaan pari askelta. Itse oon joskus myös kävelyttäny pieniä voltteja ja siitä on ollut apua. Voit myös kokeilla laittaa riimunnarun turvan ympärille. Toisaalta maastoon taluttamaan voi myös laittaa hevoselle suitset, jotka päässä sitä on helpompi hallita.
16.01.2011 18.54
021120364_r
Järvenpää
Onni kirjoitti:
Sillon, kun alkaa vetämään voit pysäyttää ja laittaa sen peruuttamaan pari askelta. Itse oon joskus myös kävelyttäny pieniä voltteja ja siitä on ollut apua. Voit myös kokeilla laittaa riimunnarun turvan ympärille. Toisaalta maastoon taluttamaan voi myös laittaa hevoselle suitset, jotka päässä sitä on helpompi hallita.

Kiitos tiedosta. Tulee varmasti hyödyttämään.

16.01.2011 19.13

Suitset voivat myös auttaa, mutta en minä kankikuolaimien kanssa lähtisi hevosta maastossa taluttamaan. Kevyt nivelkuolain alkuun, kun ongelma ei ilmeisesti ole niin paha, että hevonen rynnii. Pahoissa tilanteissa käännät hevosen nopeasti takaosan ympäri.

Asiasta kannattaa jutella hevosen omistajan kanssa, hän tuntee hevosen parhaiten.

16.01.2011 19.52
Vahvemmat välineet eivät ongelmaa ratkaise, siis sitä että hevonen ei ole sinusta tai käskyistäsi kiinnostunut. Suosittelen erilaisia maastakäsinharjoituksia, peruutus lienee yksinkertaisin ja tehokkain.
"If we understand that horses can't separate the way they feel from the way they act, then we can start to see that unwanted behavior isn't bad behavior at all."
16.01.2011 22.39
022074724_r
Lapua

Jos hevonen alkaa rynnimään, itse alan heiluttamaan narua turvan ympärillä. Yleisesti narun heilutus edustaa hevosenkielellä tyyliin: "Älä lähesty" tai jotain sinne päin, vastaa hännän heilutusta. Täällä toiminut herkempien hevosten kanssa, tosin jos hevonen on oikea jyrä, auttaa vaan vetää pientä rinkiä tai peruuttaa. Maastakäsin harjoituksia minäkin suosittelen.

Scotty// Kankikuolaimethan ovat viimeinen kuolain jolla hevosta talutetaan. Kankikuolaimet ovat tarkoitettu kouluratsastukseen. Mielummin ihan perusnivelillä, jos aikoo kuolaimet suussa talutella.

Ei ole olemassa raiskauksia. On vain yllätysseksiä, jota ei tiennyt haluavansa.
16.01.2011 22.45
Kratos, miten niin nimenomaan kouluratsastukseen? Olen kyllä aivan urpo kuolaimien suhteen, mutta eikö kangilla sitten voi hypätä? :---D Musta alkaa tuntua että oon missannut jotain ja pahasti...
Mutta en mä kangilla kyllä lähtisi tosiaan taluttelemaan, en missään nimessä, vaikka mukana olis itse Kyra Kyrklund. Sen verran vahvaa tavaraa ovat ne kuolaimet, että musta alkaa tuntua, että pysyn niistä kaukana, olin ratsailla tai en.
16.01.2011 22.50

Pilkkua ja Kratosta komppailen.

Suosittelisin, että hoidan hevosen käsittelyn ihan kotimaisemissa kuntoon ennen kuin lähdet maastoon taluttelemaan, aina voi tapahtua kaikenlaista kun lähdetään pois tallin pihasta. Juuri niitä maastakäsittelyharjoituksia, joiden kautta hevonen oppii kunnioittamaan ihmistä ja ymmärtää kaksijalkaisen olevan nelijalkaisen johtaja, eikä toisin päin. Etenkin jos/kun tuo vetäminen tosiaan johtuu siitä, että hevonen haluaa katsoa kaikkea, niin koita pitää hevonen tekemässä jotain KOKO ajan (eli pyydät hevoselta temponvaihteluita, kääntelet sitä yms, jotta hevoselle ei jää aikaa tehdä omiaan, vaan sen kuuluu keskittyä taluttajansa pyyntöihin).

Kuolaimia voit tosiaan kokeilla, jos kuitenkin joudut/haluat ennen tilanteen paranemista maastossa taluttelemaan. Toinen keino on myös hankkia ketjuriimunnaru/irtoketju, joka pujotetaan hevosen leuan alle. Tätä käytettäessä pitää kuitenkin varoa, ettei siitä ketjusta nykäise kovin kovaa tai jää roikkumaan, sillä kun saa helposti panikoituneen hevosen, jolla on suurehko haava leuassa, ja moninkertaiset ongelmat. Eli ketjua käytetään varoen ja mahdollisimman vähän.

Onnea teille, toivottavasti ongelmat selviävät !

16.01.2011 22.58
022654184_r
Porvoo
Maastakäsinharjoittelua. Peruutusta ja pysäytystä. Itse erästä karkaamiseen taipuvaista pikkuponia talutan ihan normaalista riimusta, ja kun huomaan, että hevonen jännittyy ja on seuraavalla sekunnilla lähtemässä, painan kyynerpäällä kevyesti kaulaan ja "katkaisen" niskalukon. Ei tosin toimi kovinkaan suurilla hevosilla, ellet ole itse tarpeeksi pitkä saadaksesi käden nopeasti kaulalle. Myös riimunnarun kiinnittäminen "väärälle" puolelle auttaa, se kääntää hevosen pään. Siis, jos talutat hevosta vasemmalta puolelta, kiinnitä naru oikealle puolelle.
|: http://krrsu.blogspot.fi :||: http://dise-pics.blogspot.fi :|
16.01.2011 23.11
022074724_r
Lapua
Scotty kirjoitti:
Kratos, miten niin nimenomaan kouluratsastukseen? Olen kyllä aivan urpo kuolaimien suhteen, mutta eikö kangilla sitten voi hypätä? :---D Musta alkaa tuntua että oon missannut jotain ja pahasti...

Meiti nyt viimeisenä on kuolaimista perillä, mutta kangethan on suunnitletu nimenomaan kouluratsastukseen. Voithan toki niillä hypätä, tosin en ymmärrä miksi sellaisilla vermeillä pitäisi hypätä. En ole tosiaan ikinä kangilla ratsastanut ja tuskin tulen ikinä ratsastamaan. Olen nähnyt, kun sellaisilla viritelmillä on menty, ja en ymmärrä niiden ideaa. Selittäkää toki joku viisaampi.

Ei ole olemassa raiskauksia. On vain yllätysseksiä, jota ei tiennyt haluavansa.
16.01.2011 23.18
022654184_r
Porvoo

^Kanget vastaa periaatteessa toiminnaltaan pelhameita. Harvemmin kankia näkyy esteradoilla, kun niihin tarvitsee toisen kuolaimen --> kahdet ohjat. Deltaohjaakaan ei voi laittaa, pelhameihin voi --> yhdet ohjat. Mikään ei toki kiellä hyppäämästä kangilla.

Ja menikö edes off topiciksi.....

Muokattu viimeksi: 16.01.11 23.19
|: http://krrsu.blogspot.fi :||: http://dise-pics.blogspot.fi :|
16.01.2011 23.23
Kratos & H, nii joo tosiaa, mullakin pelaa järki pirun hyvin tähän aikaan illasta... Jos ei saa sitä hevosta nivelkuolaimilla perusaskellajeissa toimimaan, miksi pitää sitten edes yrittää hypätä? Ensin ne tärkeimmät, oot ihan oikeessa, miks pitäs hallita hevonen esteillä jos ei hallitse edes ravissa. Opettelee tuntemaan heppansa ja ratsastamaan sillä, ennen kun lähtee hyppimään, koska voin kuvitella, miten hevosta ärsyttää viidet miljoonat kankikuolaimet ja lisäosat suitsissa.

Aloittaja voisi kyllä tosiaan harjoittaa ensin tallin pihassa ja kentällä kävelyä. Maastakäsinharjoituksia. Kyseessä on ilmeisesti myös uteliaisuus, joka on luonteenpiirre. Opeta hevosta kävelemään rauhassa, pyydä esimerkiksi kavereita "ärsyttämään" hevosta ja harjoittele näin tilanteita.

Keskustele kuitenkin heti hevosen omistajan kanssa.
Muokattu viimeksi: 16.01.11 23.25
20.01.2011 17.47
020725896_r
Raahe

Scottya komppaan tuosa ärsyke jutussa. uteliaisuushan on mielestäni hyvä asia kesyhevosilla, mutta ilmeisesti tämä hevonen tarvii harjoittelua siinäkin. hevonen ei saa päättää mennäänkö esinetta katsomaan vai ei. laitat jonkin esineen keskelle (tai muuallekkin) kenttää ja kävelette siitä aina ohi. ensin kaukaa ja sitten lähempää lopuksi käytte katsomassa että mikä se olikaan. aluksi kannattaa esineen olla jokin minkä heppa on joskus aikaisemmin nähnyt (:
enkä usko että hevosen omistajan kanssa puhuminen auttaa. on sitä saatu joskus itsekkin "hyviä" neuvoja omistajilta -.-

20.01.2011 18.11

Ukko, niin, joskus kaikkitietävät omistajat todellakin "osaavat" auttaa ongelmaan antamalla "hyviä" vinkkejä. Myös tallin pitäjältä (yleensä ovat tallinpitäjät kokeneempia kuin hevostenomistajat) voi kysyä vinkkejä. Ja jos Lulu sattuu jonkun kokeneen ja hyvän ratsastajan (miksei myös julkkiksen?) tuntemaan. Hevoslehdissä saattaa olla myös palstoja, joista saa hyviä vinkkejä. Jos tilaat Hevoshullua, on siinä ainakin ollut joku West-Ville vastaa (varmaankin näissä vanhemmissa, mitä nyt ikivanhoja lehtiä selailin) ja Piian Palsta.

Lisään vielä tähän, että vaikka vinkkejä tulisikin luotettavista lähteistä, jokainen hevonen on yksilö. Jos omistaja ei osaa antaa neuvoja, pyydä jotakuta kokenutta / ammattilaista mukaasi taluttamaan hevosta ja pyydä apua.

Muokattu viimeksi: 20.01.11 18.16
25.01.2011 18.53

Tärkeintä talutuksessa on, että tapahtui mitä hyvänsä, hevonen pysyy taluttajan hartian takana. Eli sieltä ei singota vaikka maailma halkeaisi jalkojen alta. Eli hevosta ei joudu taluttamaan tiukalla narulla jatkuvasti jarruttaen. Kun hevonen oppii tämän, sitä voi taluttaa vähän edempää ja antaa sille hiukan löysää naruakin jolloin se voi katsella ympärilleen repimättä taluttajaa pois suunnasta.

Omilleni aloitan ihan jo pikkuvarsoina sen, että en päästä niitä ohitseni vaan narulla ja käsilläni räpistäen teen selväksi, että ihminen voi tarvita enemmän tilaa, pysy kauempana. Tietenkään epäluotettavia nuoria hevosia ei talutella naru pitkänä mutta pikkuhiljaa otetaan hevoselta tilaa ihmiselle. On paljon turvallisempaa kulkea ahtaissakin paikoissa kun ei ole hevosen rinnalla vaan hintsun edellä. Tämä on vaikea selittää mutta hyvin helppo näyttää luonnossa.

olen itse reumaattinen ja heiveröinen. En todellakaan katsele jyräävää hevosta vaan tarvittaessa otan ketjunarun ja jopa raipan mukaan ja kerron, miten käy jos ihmisen suunnittelee jyräävänsä alleen. Taluttaessa sattuu usein ikäviä tapaturmia, jopa onnettomuuksia. Siksi hevonen pitää saada kunnioittamaan taluttajaansa. Taluttajan täytyy olla varma siitä, että hevosen saa kuljetettua sinne minne pitääkin vaikka matkalla olisi jotain yllätystäkin.

30.01.2011 17.13
Näistä 'käännä heti pienelle ympyrälle, jos alkaa vetämään' -jutuista. Hevosella on kyllä niin pirusti voimaa, että ei sitä noin vaan käännetä, jos se päättää lähteä jyräämään. Olen tämän muutamia kertoja kokenut, että hevonen vain vie, ja taluttaja roikkuu toivottomana narun päässä. Tietenkin riippuu ihan tilanteesta, sillä säikähtänyttä/muuten paniikissa olevaa hevosta on lähes mahdotonta kääntää, vaikka sillä olisi mitä suussa. Jos taas heponen vain kiinnostuu jostakin asiasta, se kuuntelee suhteellisen hyvin.
30.01.2011 19.05
Mielestäni hevosta ei kannata kääntää taluttajan ympäri jos se kaahaa, koska silloinhan se leikkaa johtajan (taluttajan) kulkureitin.
31.01.2011 12.18
Tuo on ihan totta. Hevosta ei missään tilanteessa saa opettaa kääntymään taluttajan suuntaan. Muutoin se on säikähtäessään sylissä. joku vakuutusyhtiö oli tehnyt tutkimuksen tallityöntekijöiden vammoista ja suurin osa oli sattunut juurikin talutettaessa.
26.02.2011 15.42
Chynna kirjoitti:

Tärkeintä talutuksessa on, että tapahtui mitä hyvänsä, hevonen pysyy taluttajan hartian takana. Eli sieltä ei singota vaikka maailma halkeaisi jalkojen alta. Eli hevosta ei joudu taluttamaan tiukalla narulla jatkuvasti jarruttaen. Kun hevonen oppii tämän, sitä voi taluttaa vähän edempää ja antaa sille hiukan löysää naruakin jolloin se voi katsella ympärilleen repimättä taluttajaa pois suunnasta.

Omilleni aloitan ihan jo pikkuvarsoina sen, että en päästä niitä ohitseni vaan narulla ja käsilläni räpistäen teen selväksi, että ihminen voi tarvita enemmän tilaa, pysy kauempana. Tietenkään epäluotettavia nuoria hevosia ei talutella naru pitkänä mutta pikkuhiljaa otetaan hevoselta tilaa ihmiselle. On paljon turvallisempaa kulkea ahtaissakin paikoissa kun ei ole hevosen rinnalla vaan hintsun edellä. Tämä on vaikea selittää mutta hyvin helppo näyttää luonnossa.

olen itse reumaattinen ja heiveröinen. En todellakaan katsele jyräävää hevosta vaan tarvittaessa otan ketjunarun ja jopa raipan mukaan ja kerron, miten käy jos ihmisen suunnittelee jyräävänsä alleen. Taluttaessa sattuu usein ikäviä tapaturmia, jopa onnettomuuksia. Siksi hevonen pitää saada kunnioittamaan taluttajaansa. Taluttajan täytyy olla varma siitä, että hevosen saa kuljetettua sinne minne pitääkin vaikka matkalla olisi jotain yllätystäkin.

Komppaan. Tallilla jossa muinoin kävin koulutettiin kaikki varsat ja isommatkin hevoset noin, ja eivät takuulla rynnineet päälle. Jos iso hevonen aikoo rynniä päälle niin itse ainakin huidon narulla tai käsin sen verran että ymmärtää pysyä takana. Raa'altahan se tuntuu juu, mutta siitä on kyllä leikki kaukana jos 500 kiloa lihaa tulee päälle.

http://www.pojjat.arkku.net
08.11.2011 20.49
022501561_r
Joutsa

Lillan kanssa on tullut vastaan sellainen ongelma, että lähtee kävelemään aina, kun yritän nousta selkään. En viitsinyt tälläisestä asiasta uutta aihetta tehdä, joten laitoin sen nyt tänne, vaikka ei ihan täysin aiheeseen liity.

Maastakäsin Lilla toimii hyvin, pysähtyy jos minä pysähdyn, väistää ym.

Nousen selkään aina sellaiselta jakkaralta. Aina kun olen nousemassa jakkaralle, Lilla lähtee kävelemään. Tulen alas ja käsken Lillan peruuttaa. Kun saan Lillan peruutettua ja nousen jakkaralle, sama toistuu taas. Kun käsken Lillan peruuttaa, Lilla kävelee ensin päälle. Ei hyöki tms., mutta "tunkee" päälle.

Tiedän, että kyse on luultavasti kunnioituksen puutteesta. Varusteet ovat sopivia, siitä se ei siis voi johtua. Jos en ole selkään nousemassa, Lilla toimii hyvin, ei rynni päälle, pysyy takanani, pysähtyy ym.

http://tinkerlilla.blogspot.com
08.11.2011 21.30

^ opeta peruutus narusta ravistamalla. Niin et joudu poistumaan jakkaralta. Myöskin aidalta selkäänmeno voi auttaa, koska siinä hevonen voi kiertää vain puoliympyrää, jolloin hevosta on tietenkin helpompi hallita. Kaikissa paikoissa tämä ei ole mahdollista mutta jos on.

Itse nousen usein harjapuomin päältä. Pyydän pitkällä narulla hevosta siirtämään takapäänsä aidan viereen. Sitten taputtelen hevosen selkää/satulaa, heittelen narua hevosen selän yli yms. Liikkeellelähdöllä hevonen usein kertoo sinulle ettei täysin hyväksy sitä että menet selkään. Itse menen selkään kun hevonen on rauhallinen ja hyväksyy asian.

Anna hevoselle aikaa, älä hermostu. Kannattaa käyttää riimua ja pitkää narua (mieluiten naruriimu & koulutusköysi) suitsien päällä, helpottaa asiaa.

"If we understand that horses can't separate the way they feel from the way they act, then we can start to see that unwanted behavior isn't bad behavior at all."
09.11.2011 17.10

Saatko avustajaa mukaan hevosen pääpuoleen? Se voisi helpottaa hevosta havaitsemaan, että tässä tilanteessa eteenpäin liikkuminen on todellä typerä idea. Voisit myös näyttää raipalla hevosen edessä että tässä kohtaa nousee seinä vastaan, älä edes kuvittele. Joskus voi olla apu siinä, että nousee muutaman kerran kyytiin hevosen pää kentän reunaa tai ihan nurkkaa vasten. Ainakin jos on apulainen joka nostaa jakkaran pois uralta. Monasti ei tarvita kuin muutama onnistunut kyytiinnousu kun hevonen jo oivaltaa asian.

Meillä Taika on perusluonteeltaan hätäinen ja sille paikoillaan lähtövalmiina seisominen on hyvin vaikeata. Pahimmillaan se aaltoilee sivusuunnassa inota puhkuvana kun tietää, ettei saa hiippailla ei eteen eikä taakse. Nousen kyytiin aika penkin tai tason päältä ja olen ollut ankara sen suhteen, että minun on voitava nousta kyytiin turvallisesti. Tätä pitää kyllä treenata säännöllisesti tai hyvät tavat yrittävät lipsua.

11.11.2011 08.55
Chynna kirjoitti:

Saatko avustajaa mukaan hevosen pääpuoleen? Se voisi helpottaa hevosta havaitsemaan, että tässä tilanteessa eteenpäin liikkuminen on todellä typerä idea.

Tämä ei kuitenkaan poista itse ongelmaa, ainoastaan estää sen seuraukset.

Raippa saattaa toimia, jos on tarpeeksi pitkä. On vähän yksilöllistä miten hevoset siihen reagoivat, pään sivulta tuleva raippa saa omat hevoseni väistämään päätä. Paitsi ehkä Pilkku, joka ei välittäisi koko raipasta yhtään mitään, tai sitten se ottaisi sen suuhunsa ja juoksisi karkuun (tätäkin on sattunut).

11.11.2011 09.15
021073988_r
Siikalatva
Jasmin aika-ajoin kans lähtee kävelemään kun yritän päästä selkään. Jos joku seisoo vieressä, ei hievahda mihinkään mutta jos yksin yrittää selkään niin lähtee liikkumaan. Nyt on parempi, enää pitää peruuttaa takaisin kerran tai kahdesti ja seisoo paikollaan. Tällä hetkellä ainut mahollisuus päästä selkään on tommonen oisko 20litran kanisteri. Kaikki aidatkin on sähkölankaa
+ pienirex Ikaros & collie Sega, heidän profiilit avokin tunnuksilla
25.10.2012 17.38

Meillä käy aika harvoin näitä juttuja että hevonen vetää ym... Mutta itse siinä tilanteessa olen pysähtynyt teen voltteja ja peruuttelen. Sitten jos ei sekään lopu korostan ääntäni teen saman uudelleen. (: Ja niin kauan että hevonen tajuaa ettei nyt mennä sinne.Ja jos se menee joka paikkaa haistelemaan ni nykäse vaa pois ja jatkat matkaa, jos sekään ei onnistu ota raippa mukaan niin katsotaan uskaltaako jatkaa vai ei. Meillä onnistuu nykyään tosi hyvin taluttelu. Ei vedä vaan löntystelee perässä.

04.11.2012 15.38

Meillä autto ponin kanssa just noi kaikki maastakäsittelyt, ennen lähti rynnimään joka kerta taluttaessa niin kovaa, että kädet verillä sai roikkua perässä, mutta nykään jos yhtään yrittää lähtä heilauttaa vähän narua niin ottaa pari askelta takasin ja rauhottuu. Tehdään vieläkin säännöllisesti maastakäsittely harjoituksia auttaa samalla johtajuuteen. Pysähtyy, peruuttaa ja "pyörii ympärillä" kun heilauttelee narua eri lailla. Ja aina kun harjoitellaan on naruriimu (kunnollinen, ei halppis versio) päässä ja maastakäsittelyyn tarkoitettu pitkä köysi naruna. 

04.11.2012 18.36

Tulipa repeiltyä noille vuosi sitten kirjoitetuille jutuille... :D

Mä jouduin hankalaan tilanteeseen kun piti taluttaa rynnivää hevosta ilman riimua (jyräsi yli laitumelta ja saatiin kiinni muttei riimua päähän). Parin sadan metrin matkaan meni aikaa liki puoli tuntia. Hevonen hyppi päälle ja loikki joka suuntaan. Meitä oli siinä kaksi, toisella riimu kaulalla ja mulla naru kaulan ympäri laitettuna. Kiskottiin hevonen aina ympäri kun tuntui että hallinta lähtee. Viimeinen 10 metriä menikin sitten melkein ilman pysähdyksiä ja voltteja. Käsistä vuoti verta norona ja ne kramppas mutta saatiinpahan heppa oikeaan paikkaan.

09.12.2012 10.32
000059222_r

Oma hevoseni tekee juuri tuota kun tuon sen sisälle. Riimunarun voi kietaista turvan ympärille, tai maastossa taluttaa suitsilla. (: 

12.05.2013 12.34
000054030_r

Mun hoitsuakaan ei millään pysty maastossa taluttamaan! Se vetää semmosta pukkilaukkaa ja rimpuilee ja vetää, että meinasin kuolla siihä perässä roikkuessa :O !!  Koko ajan joutu kiskoo ja kääntää ympäri  ( oli ihan PAKKO tai muuten se ois päässy salamana pakoon) ja huh että kestikin saada se takas tallille ! Enää en taluta kyllä...ainakaan ominvoimin. Kyseessä siis islanninhepo 3 vuotias. Miteköhän ton kouluttaminen tulee onnistumaan ratsuksi...

Muokattu viimeksi: 12.05.13 12.37
16.05.2013 22.52
000100214_r

Tämä on varmaan monille järkytys (miten minä toimin) mutta kerrompa nyt kuitenkin.

Liikutin yhtä isoa suomenhevosta ja taluttaessa veti,yritti jyräillä ja viedä muutenkin minne milloinkin. Tallissa jouduin kaksi kertaa läväyttämään riimunarulla turpaan ja siihen loppui tallissa vetäminen. Aina ennen talliin menoa pysähdys ja menin hevosen edellä,ennen karsinaa päästin tuon sitten itse menemään karsinaan,jotta tiesi,että sinne pääsee ilman kiirettäkin.

Kun liikutin täysveristä tuolla oli kanssa kamalat ongelmat (hienohelma kun oli) Ulkona sitten lähti vetämään ja minähän menin aina perässä. Noh,kaakki oppi sillä,että kun pysäytin sen mielenosoitukseksi alkoi pyörimään ympyrää tai peruuttamaan. No jos hevonen tahtoo pyöriä niin pyöritään. Siinä sitten hetken "pyörittelyn" jälkeen alkoi peruuttamaan kovasti,joten taas tehtiin niinkuin heppa haluaa. Peruutettiin niinpitkälle,kunnes hevonen joutui peruuttamaan ojaan ja mielelläänhän heppa aina senjälkeen totteli,eikä lähtenyt sinkoilemaan muualle.

Asia erikseen,miten hevosta on kohdeltu jne. Nykyisellä liikutettavallani,en voisi kuvitellakkaan tekeväni noin,koska tiedän että käytös johtuu menneisyydestä eikä vittuilusta (:

Muokattu viimeksi: 17.05.13 08.31

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti