Alle 12vko ikäiset pennut (Kissat > Pennut)

04.03.2008 17.13

Onko kukaan koskaan ottanut alle 12vko ikäsitä pentua? kuinka kissa on kehittynyt aikuiseksi? Onko ollut näitä ongelmia joista aina varoitetaan, esim epäsosiaalisuutta, villan- tai hiusten lussutusta?

Joku ehkä tuomitsee nyt, mutta meillä Osku oli 8 tai 9 vko (en muista varmasti) ku tuli meille. Ja uskokaa tai älkää, se on kummiskin ainoa sosiaalinen ja rakastava tapaus meidän kolmesta kissasta. Ja osku on ainoa "alaikäsenä" otettu pentu. Poikkeuksia totta kai löytyy.

Oskukin otettiin niin nuorena sen takia että muuten olisi lähtenyt henki. Ja nyt kun ajattelee, niin se olisi ollut sääli jos olisi henki lähtenyt. Niin mahtava jätkä tuo meidän osku.

(En kumminkaan puolustele alaikäisen pennun ottamista, vaan haluan vain kuulla muiden kokemuksia asiasta)

Muokattu viimeksi: 04.03.08 17.14
04.03.2008 17.17
Tiedän moniakin, jotka ottaa 8 viikkoisen pennun. Lapissa päin kun se tuntuu olevan hyväksytty luovutusikä... Kissat ovat kuitenkin ihan täysipainoisia elukoita olleet, joten en näe varsinaisesti varhaisista luovutuksista olleen haittaa. Tietenkinhän olisi hyvä antaa vähintään 12 viikkoisena, mutta mielummin tosiaankin se 8 viikkoa kuin kuolema.
05.03.2008 06.50
Misuka ei tullut 12 viikkoisena, koska haettiin se kesälomalla isosiskolta. Silti Misukasta on tullut minun, ja monien muidenkin mielestä todella ihana kissa! Monet ystäväni jotka muuten pelkäävät kissoja/heillä on niistä huonoja kokemuksia, pitävät Misukasta. ^^
05.03.2008 09.28

Meille on aikoinaan tullut kaksi löytykissaa. Roope jo edesmennyt oli löytyessään noin neliviikkoinen. Roope löytyi levähdyspaikan roskalaatikosta. Mukava sosiaalinen kissa siitä kasvoi ja se eleli noin 17 ja puolivuotiaaksi.

Toinen löytökissa tyttäreni luona asuva Olga on myös löydetty lautapinosta hyvin pienenä ikää myös 4-5 viikkoa. Muutama viikko yritettiin myös mahdollista emää loukuttaa, mutta ei koskaan näkynyt jälkeäkään.

Olga on myös hyvin sosiaalinen ja mukava kissa. Oikea kehräysjyrä

Muokattu viimeksi: 05.03.08 09.30
06.03.2008 13.15
018803974_r
Porvoo
Torsti oli juuri 8viikkoinen kun sain sen. Silloin ainoa kissa ja Torstista on kasvanut hyvin ihmisrakas kissa. Haluaa tutustua heti vieraisiin kun Raisa taas köllöttää jossain ja hurisee.
13.03.2008 14.25
018847150_r
Rantsila
meillä on ollut kisun pentui kuten tästä kuvasta näkyy.Oon ottanut 11-12vko ikäisen pennun vanhempi on aina parempi valinta!
13.03.2008 14.26
018847150_r
Rantsila
oho se olikin toinen kuva!
31.03.2008 15.22

Söpöj..

02.04.2008 15.39
018924756_r
Varpaisjärvi
Itse en ole ottanut alle 12vko ikäistä pentua, enkä otakkaan. En kuitenkaan lähde tuomitsemaan niitä jotka ovat ottaneet, vaan niitä jotka luovuttavat pennun siinä iässä. Kissan pentu tarvitsee EMONSA ja SISARUSTENSA seuraa sinne 3kk saakka toisin kuin koirat. Sen aikaa pentu oppii koko ajan uutta ja saa itsevarmuutta enemmän.
02.04.2008 16.12
019150218_r
Piksu kirjoitti:
Itse en ole ottanut alle 12vko ikäistä pentua, enkä otakkaan. En kuitenkaan lähde tuomitsemaan niitä jotka ovat ottaneet, vaan niitä jotka luovuttavat pennun siinä iässä. Kissan pentu tarvitsee EMONSA ja SISARUSTENSA seuraa sinne 3kk saakka toisin kuin koirat. Sen aikaa pentu oppii koko ajan uutta ja saa itsevarmuutta enemmän.
yhdyn täysin!
02.04.2008 17.02

Minä olenkin fiksusti kirjoittanut. Myös meidän Sesse on löytöeläin. Hyvin pienenä löytynyt sekin.

Löytöpennuilla ei aina ole ikää sitä 12 viikkoa. Enkä minä ainakaan anna villikissojen pentujen elää keskenään kovinkaan kauan koska niillä ei ole ollut pahemmin ihmiskontakteja. Jos ollenkaan.

Sehän nyt on selvä asia että, poikue joka elää kunnon oloissa niin se luovutusikä on se 12 viikkoa.

Mutta alunperin täällä kysyttiin onko niillä aikaisemmin tulleilla pennuilla ollut ongelmia. Meillä ei ole ollut.

Muokattu viimeksi: 02.04.08 17.13
02.04.2008 21.09
No mitenkäs sitten ns. "itsekkäissä" tilanteissa, kuten meillä?
Kun meidän piti lähteä Keski-Suomesta ennen Misukan luovutusikää, eikä olisi mitään järkeä/rahaa lähteä takaisin parin viikon päästä kissan takia. Ö_ö
02.04.2008 21.15
Siskoni toinen kissa oli jotain 9-10 vko:n ikäinen, kun tuli hänelle. Hyvin muuten on mennyt, mutta vanhemman kollikissan nisiä imuttaa. Luopuivat pennuista ennen luovutusikää, kun heillä oli vauva, eivätkä halunneet riskeerata kissojen/vauvan elämää
05.04.2008 17.23
022644852_r
Mynämäki
Kannatan, ettei kissanpentua luovuteta ennen sitä 12vko. Meille Hoopo kuitenkin tuli n. 10vkon iässä. aivan normaalisti kehittyi ja käytiin likkauttamassakin. Valitettavasti katosi ja joutui suden tai ilveksen suihin...
"Koirasi voi elää ihmisten kanssa ihmisten maailmassa, mutta sen vaistot kuuluvat silti koiralle" -Victoria Stilwell
06.04.2008 10.19
021715754_r
Jyväskylä

Jos ei ole "mitään järkeä/rahaa" lähteä hakemaan kissaa sitten, kun se on luovutusikäinen, niin minun mielestäni ei pitäisi ottaa kissaa ollenkaan! Kylläpäs kissa vaikuttaakin todella tärkeältä ja rakkaalta perheenjäseneltä, kun sen takia ei viitsitä uutta reissua tehdä. Itse en kyllä kissaa luovuttaisi henkilölle, joka ei pysty odottamaan siihen asti, että pentu on luovutusikäinen. Nostaisi karvat pystyyn jo se, jos kyseltäisiin, eikö sitä voisi saada aikaisemmin. Näin siis siinäkin tapauksessa, jos kyseessä olisi kotikissan pennut. Rekisteröitynä kasvattajanahan sitä sitoutuu luovuttamaan pennut aikaisintaan 12-viikkoisina.

06.04.2008 12.10
Hmm, ai että 5 tunnin matka takaisin ja viikon päästä sama uudestaan mutta 5hx2?
06.04.2008 12.13

maatiaiskissoja usein annettaan n.10vkoisina

ja jos kissa vaikuttaa hyvin kehittyneeltä ja osaa syödä kiinteää ruokaa niin en kyllä itse näe tässä onkelmaa. misuka, onhan se järjetöntä ja kissanpennullekin tosi kiva matka sit  muutenki noin pitkä. :| 

Muokattu viimeksi: 06.04.08 12.16
07.04.2008 22.22
019868075_r
Oulu

Pahis on tullut meille jo 8vkon ikäisenä, mutta jo sitä ennen ollut emonsa hylkäämä ja väliaikaisessa kodissa sisarustensa + talon muiden kissojen kanssa. Hoitokotiinkin oli tultu jo yhden välikäden kautta, joka osoittautui pahasti allergiseksi.

Mutta. En missään tapauksessa olisi ottanut kissaa sen ikäisenä, ellei olisi ollut jo toista, aikuista kissaa kaveriksi. Surkkis otti heti aluksi "emännän" asenteen ja hoiti uutta asukasta muistaen rajat ja rakkauden!

Ja niistä ongelmista.. Muuta "ongelmaa" ei ole, kuin että Pahis on aikamoinen naukunakki - ääntä siis lähtee ja sitä mielellään pidetään! Lisäksi talossa on jo melkein sellainen tapa, että vessaan ei ilman "vessakummia" pääse :) Aamuisin en herää herätyskellon piipitykseen - sillä sekunnilla kun kännykkä alkaa piipata, alkaa myös kissa huutaa! Eli yleensä ensimmäinen asia minkä aamulla kuulen on arrrmoton "MiäyyyyyMouuukUrrrrPurrMourr" :)

07.04.2008 22.29
021897017_r
Joensuu
Meille tuli meidän kuopus sinisilmäsenä tutisiana. Kissasta on tullu liiankin sosiaalinen. Meidän afgaani saa sitä suussa kantaa, kieriskellä sen päällä yms ja ihmiset paijata niin paljon kun vaan jaksaa. Joka tekemisissä mukana mutta jääny hirmu pieneks, ainakin kun kolli on. Ruokaa on aina vetäny kun viimestä päivää mutta miniatyyriks jäi. :D
08.04.2008 12.07
019920258_r
Asikkala
Nipsu tuli meille n.8vkon ikäisenä, tarkkaa ikää ei tiedetä kun emo oli tallikissa ja synnytti pennut salassa. Nipsun kohdalla oli sama juttu kun oskulla, että oltaisiin muuten lopetettu. sisarukset lähtivät jo edellisenä päivänä kaikki samaan kotiin ja nipsu jäi yksin. en tiedä miksi ei sitä huolitti, mutta ei haittaa minua yhtään niin upea kissa on että! =) Ihmisiin ei ollut ollut kontaktissa ennen meille tuloa, mutta alku arkuuden jälkeen todella ihmisrakas kisu, vieraisiin suhtautuu kyllä varauksella. olen samaa mieltä kyllä että kissan pentujen pitäisi saada viettää lapsuus aikansa sisarusten ja emon kanssa. Jos ei kissaansa leikauta ja vahinkopentuja tulee ni pitäisi sitten ottaa edes sen 3kkden ajan vastuu pennusta, ettei tarvi ajaa ihmisiä selkä seinää vasten, että nyt jos et ota niin pentu kuolee. Mutta meitä on moneen lähtöön..
08.04.2008 12.59
leevi tuli meille 10vko:seen ja kyl sen huomas...se on jääny sellaseks ikuiseksi vauvaksi xD pienenä se tykkäs lussuttaa sormii ja oli hirveen vauvamainen,se oli mun ihka oma pullamössö ja on vieläkin^^
08.04.2008 15.19
Leevi kirjoitti:
leevi tuli meille 10vko:seen ja kyl sen huomas...se on jääny sellaseks ikuiseksi vauvaksi xD pienenä se tykkäs lussuttaa sormii ja oli hirveen vauvamainen,se oli mun ihka oma pullamössö ja on vieläkin^^
Rotukissa luovutetaan alle 12 viikkosena? Tuskin kovin tunnollinen kasvattaja?
08.04.2008 16.31
022563195_r
Salo
Neccu tuli mun luo 7 viikkoisena. Eivät suostuneet pitämään pentuja pitempään Mutta meillä ei kyllä ole ollut mitään ongelmia. Neccu ei ollut yhtään edes ihmeissään uudesta paikasta, heti kun pääsi kuljetuslaatikosta niin alko juoksenteleen ympäriinsä ja sitten leikkimään uusilla leluilla Yhtä rohkea on vielä nykyäänkin.
08.04.2008 18.46
022644852_r
Mynämäki

Riippuu myös erittäin paljon kissasta. Kuten Juppe kirjoitti, normaalisti hyvin kehittynyt kissanpentu, joka syö kiinteää ruokaa eikä vaikuta riippuvaiselta emostaan, voidaan korkeintaan se pari viikkoa aikaisemmin luovuttaa.

Kun kasvattaja sitoutuu luovuttamaan pennut väh. 12 viikkosina, niin sitä sääntöä tulisi noudattaa. Maatiaiskissan sen sijaan luovutetaan erittäin usein liian aikaisin. Sillon kun me hoopoa kyseltiin niin mietti vielä ennen kuin suostui luovuttamaan sen meille. Tunnolinen ihminen ja terveet hyvin kehittyneet pennut. Tais olla Hoopo, niinkuin aikasemmin kirjoitin, sen 10, melkein 11vkoa.

"Koirasi voi elää ihmisten kanssa ihmisten maailmassa, mutta sen vaistot kuuluvat silti koiralle" -Victoria Stilwell
08.04.2008 19.13
Meillä Nipa tuli kaheksanviikkosena, mutta ei yhtään mitään ongelmia onneksi ollut. mutta jotkut tarttee emonsa hoitoa pidempään.
16.05.2008 21.59
018924100_r
Laihia

itse olen lunan otanut jo kolmen viikon ikäisenä.. (pelastanut) tyä oli kova koska pentua täytyi silloin syöttää maidon korvikkeella.. Luna kyllä lussuttaa paitaa mutta ei ole minua haitannut.. itse en luovuta pentuja liian aikaisin..

17.05.2008 14.26
021755320_r
Joensuu
Meidän kissat oli 4 - 5kk vanhoja. :)
" My heart has joined the Thousand. "
20.05.2008 16.03
Meidän Zorro oli 9 - viikkoinen kun otimme sen, ja hyvin on mennyt ( onhan muitakin tapauksia ) Kissani täyttää 3.6. 2.v ja kun menen nukkumaan, hän tulee lussuttamaan hiuksiani. Mutta en anna lussuttaa hiuksiani, muuten ne on ihan kuolassa. :/
20.05.2008 16.20
000081864_r

Meillä on oikeestaan kumpikin kissa tullu alimittasina...

Lucifer oli semmonen villikissapentueesta anastettu ehkä 4-5-viikkonen karvapallo. Oli pitkään ainut lemmikki ja oppi hyvin koiramaiseksi, kun sen alku aikoina vielä Nella oli maisemissa... Olihan siinä työtä, kun piti maitoa juottaa ruiskun avulla ja kun ei enää 'imetystä' ollu, niin piti vierottaa kyynärtaipeesta, jota tuppasi luputtamaan... Ehkä on suurempi kaipuu tuonne ulos, kuin sisäkissanpennulla, mutta muuten on kyllä aivan loisto kaveri.

Anastasia tuli ehkä 7-8-viikkosena, kun äiti vaan lykkäsi sen syliini. Hyvin ihmisrakas lellikkihän se on... Vieressä nukkuisi, mutta kun nyt on tämä allerginen mies, niin ei voi laskea... :(

30.05.2008 19.21
016233455_r
Pori
Misu tuli meille 7 viikon ikäisenä eli aika paljon liian aikaisin. kyllä huomasi sen, sillä Misu oli koko ajan äitin kainalossa ja imi rintaliivien olkaimia. eikä edes jaksanu hypätä sohvalle tai sängylle mutta ei nykyään huomaa että olisi tullut niin nuorena. Vai käyttäytyykö aikuinen kissa jotenkin eri tavalla kuin normaali aikaan (12 vko ikäisenä) luovutettu kissa??? olisi kyllä kiva tietää että onko Misu normaali Misu täyttää 10. heinäkuuta 12
Love 4 ever <3

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti