Fleksi vaarallinen(?) - Sivu 27 (Koirat > Koirien hoitaminen)

17.03.2011 14.03

Olen nähnyt kuvan koiran kahtia revenneestä korvasta kun jäi toisen koiran flexi kiinni korvakarvoihin.

Kyllä, se on vaarallinen vempain.

27.03.2011 21.45
Osaavalla käyttäjällä toimii. Varsinkin pienille lapsille ei kannata antaa flexiä käteen. Nelli ainakin omakohtaisesti tykkää enemmän kulkea pitkästi hihnassa, siksi käytössämme on flexi. Tavan hihnassa kulkee vain vierellä eikä oikein rupea ulostamaan.
'' Universumi ei pelaa reilua peliä, mutta on sillä hitonmoinen huumorintaju. '' - Carrie Bradshaw
29.03.2011 20.51
022310491_r
Ylivieska

Riippuu vähän fleksistä. Sen pitäs olla semmonen leveä talutinkohta/ kestävä ja iso ainakin isommalle koiralle, että se jotain kestäisi paremmin.

Olin koirankanssa lenkillä, se näki kissan, kiskaisi fleksissä niin se meni kahtia. (en yhtään tykkää flekseistä.)

Se saattaa yhtäkkiä jäädä koko mittaansa, vaikkei olisikaan lukolla ja mikäs sen ihanempaa onkaan..

Tykkään normaaleista talutushihnoista ja että koira kävelee hihna löysällä vasemmalla puolella. Minun koira saa juosta irti päivittäin lenkeillä, eli en tarvi fleksiä esim sen takia että "koira saa mennä pitemmällä, kun sitä ei voi pitää irti..."

Iines <3
29.03.2011 21.03
Eikaisen vaaraliinen pitäsi olla riipuu tietysti siitä miten sen ottaa. Onse ainakin vaaraliisempi kun normi hihna mutta en vaaralliseksi väittäisi
08.04.2011 15.06
021711365_r
Rovaniemi

Itse en oikein ymmärrä niitä ihmisiä jotka touhottavat ja saarnaavat fleksin vaarallisuudesta. Ennenkuin törmäsin tuollaisiin ihmisiin, en ollut edes ajattelut että fleksi voisi olla jotenkin "vaarallinen".
Ehkä minulla on ollut vain hyvä mäihä, kun olen törmännyt vain niihin ihmisiin jotka osaavat käyttää fleksiä oikein.

Meillä on siis molemmilla koirilla fleksi käytössä, ja aion käyttää tulevaisuudessakin. Kätevä, helppo ja olen niin tottunut fleksiin, että siinä tuntuu olevan helpompi hallita koiraa kuin hihnassa.

24.03.2012 17.37
022576249_r
Kangasala

Kopolla oli fleksi joskus, mutta ei onnistunut sen käyttö, koska koira veti. Nyt haluisin kokeilla uudestaan, kun Kojo on piskuisen vanhempi, eikä vedä enää kauheesti. Fleksiä ei kannata ottaa jos asuu kaupungin keskellä ja nuori koira kyseessä.

Ja riippuu juu myös siitä osaako fleksiä käsitellä, mun ppittää vähän harjotella :D

24.03.2012 17.50

Ei flexi ole vaarallinen, jos sitä käyttää oikein. Itse en osannut käyttää niin vaihdoin remmiin

24.03.2012 21.00
022370813_r
Espoo
Silloin kun Melli oli pentu ulkoilutin sitä jossain halpis- flexissä. Puskasta tuli iso, vapaana oleva koira, jota Melli pelästyi kamalasti, panikoi ja lähti juoksemaan. Yhtäkkisestä nykäyksestä johtuen flexin naru meni poikki ja Melli juoksi vapaana kohti ajotietä, missä oli auto tulossa. Luojan kiitos Melli turvautui minuun ja muutti suuntaa ajoissa.Tapahtuma oli tietysti monen asian summa, mutta ei se flexi ainaskaan mitään auttanut
Enemmän älyllä ku energialla.
26.03.2012 08.52

Ei pidä yleistää, että flexi olisi vaarallinen. Se on ihan yhtä hyvä siinä, missä tavallinenkin hihna, jos vain osaa käyttää sitä oikein. Vaikka voihan se kanssa helpommin sattua jotain, jos vaikka yhtäkkiä tulee pyöräilijä kulman takaa ja koira on pitkällä hihnalla, koska koiraa ei välttämättä saa äkkitilanteissa niin nopeesti luokse ja hallintaan.

Itse en pitä ollenkaan flexeistä ja varsinkaan Sawalle ei olisi kovin toimiva, koska toi vetää jo tavallisella hihnalla, joten aika varmasti alkaisi vetämään vielä enemmän, kun ei tietäisi milloin ''hihna loppuu''. Ja muutenkin koira voi ruveta vetämään, jos sillä flexiä käytetään ja tää ei sitten ole mikään yleistäminen, ei kaikki rupea vetämään.

Mä en itse käyttäis flexiä senkään takia, koska tavallisella hihnalla saa koiraan paremman ''kontrollin'', jos vaikka tulee koira vastaan tai mennään tien yli/auto tulee vastaan. Flexin kanssa pelkäisin koko ajan, että jos se lukitus hajoaa.

26.03.2012 09.48
022512565_r
Pori
Sawa kirjoitti:

Ei pidä yleistää, että flexi olisi vaarallinen. Se on ihan yhtä hyvä siinä, missä tavallinenkin hihna, jos vain osaa käyttää sitä oikein. Vaikka voihan se kanssa helpommin sattua jotain, jos vaikka yhtäkkiä tulee pyöräilijä kulman takaa ja koira on pitkällä hihnalla, koska koiraa ei välttämättä saa äkkitilanteissa niin nopeesti luokse ja hallintaan.

Itse en pitä ollenkaan flexeistä ja varsinkaan Sawalle ei olisi kovin toimiva, koska toi vetää jo tavallisella hihnalla, joten aika varmasti alkaisi vetämään vielä enemmän, kun ei tietäisi milloin ''hihna loppuu''. Ja muutenkin koira voi ruveta vetämään, jos sillä flexiä käytetään ja tää ei sitten ole mikään yleistäminen, ei kaikki rupea vetämään.

Mä en itse käyttäis flexiä senkään takia, koska tavallisella hihnalla saa koiraan paremman ''kontrollin'', jos vaikka tulee koira vastaan tai mennään tien yli/auto tulee vastaan. Flexin kanssa pelkäisin koko ajan, että jos se lukitus hajoaa.

Voi jestas kuka on niin tyhmä että antaa koiran mennä edellä johonkin kadun kulmaan tai risteykseen?

Meillä lenkkeillään enimmäkseen flexissä koska lyhyessä remmissä Lara peitsaa ja musta on pirun hankalaa keräillä kahden koiran remmejä käsissä ja vähän väliä remmit menee koiran etujalkojen väliin ym..

Se nyt on itsestäänselvyys että koira käsketään vierelle kun tullaan risteykseen tai kun joku tulee vastaan tai vaikka pyöräilijä takaa. Eikä flexi varmastikaan sovi vetävälle koiralle eikä varsinkaan koiralle joka ei lainkaan tottele käskyjä..

Miten monilla tuntuu olevan se käsitys että kun koira kytketään flexiin se saa poukkoilla ympäriinsä vain koska remminmittaa riittää? Jänniä juttuja..

Muokattu viimeksi: 26.03.12 09.55
Yokudekimashita!
26.03.2012 11.02
022348154_r
Harjavalta
Lara vei jalat suustani..
If you can't catch a wave then you're never gonna ride it
26.03.2012 12.35
022598318_r
Vampula
Lara kirjoitti:
Miten monilla tuntuu olevan se käsitys että kun koira kytketään flexiin se saa poukkoilla ympäriinsä vain koska remminmittaa riittää? Jänniä juttuja..

Koska niitä flexissä poukkoilevia otuksia näkee valitettavasti paljon enemmän kuin niitä toisia? Ja kun hoitolaan tulee koira jonka matkassa on flexi, niin sen tietää lähes satavarmasti että se koira poukkoilee.

Ei sillä, omat huskyt kulkee myös nykyään joillain lenkeillä flexissä. Pihlan kohdalla tosin en antas flexiä muiden käteen välttämättä, koska tuolla on vielä sen verran hakusessa se käytös, itellä on jonkunmoinen haju tuon päähänpistoista niin homma luonaa.

Muokattu viimeksi: 26.03.12 12.36
Nälkä lähtee syömällä, vaimo juomalla ja mies koiralla.
26.03.2012 12.41

En näe mitään hyötyä fleksissä.

Sillon kun ollaan vapaaana ollaan vapaana.

Ja kun ollaan hihnassa pysytään lähellä. Jos ei osata kävellä remmissä nätisti niin sitten opetellaan.

29.03.2012 15.48
022084769_r
Ilmajoki

Väärissä/kokemattomissa käsissä fleksi on tietysti vaarallinen,mutta ei mielestäni muuten,tietysti jos on kaksi koiraa toinen voi solmiutua toisen fleksiin ja saada palohaavoja.

Kesäisin fleksi on "vaarallinen" myös ihmiselle,koira voi kietoutua jalkojen ympärille ja siitä tulee kyllä mukavat palohaavat;s

29.03.2012 16.01
021675393_r
Helsinki

Meillä käytetään molempia, on kaksi nahkaremmiä ja fleksi.
Voihan kirjastakin tehdä vaarallisen kunhan sen tunkee omaan kurkkuunsa, mutta kun sitä osaa käyttää oikein asia on toisin. Fasu tykkää enemmän fleksistä, koska sillä on jokin pelko talutinremmejä kohtaan (= se alkaa vetää ja häntä menee koipien väliin, eikä Fasulla ole mukava olo) joten se on meille parempi vaihtoehto. Muutenkin Fasua pidetään fleksissä aina vieressä ja päästetään välillä vähän pidemmäksi, kunhan saa kerättyä remmin takaisin äkkitilanteessa.

Ja hei, ajatelkaa että kaikilla ei ole varaa ostaa neljänkympin hyvälaatuista nahkatalutusremmiä, jos koira on vain kotikoira - esimerkiksi voihan kangasremmi aiheuttaa yhtä pahoja palovammoja kuin fleksi.

Elämän tarkoitus on koittaa selvitä hengissä siihen asti, kun kuolee.
29.03.2012 16.13
021608035_r
Vantaa
En kyllä mielellään käyttäis. Siskon lapinkoiralle oltiin joskus ostettu fleksi joskus niille tuli niitten tuttujen ajokoira kylään ja sille pistettiin se fleksi pantaan kiinni. Kohta siskon kissa juoksee pihan poikki ja koira lähti perään ja fleksi katkes. Ihan hyvä että lotiin maalla ja koira tottelee hyvin.
29.03.2012 16.34
022218504_r
Pori

Fleksit ovat oikeasti tosi vaarallisia, eikä aina liity edes käyttäjäänkään.

Juuri tuota mitä Minkakin sanoi, se katkeaa paljon helpommin kuin normihihna sekä jumittuu. Mites sitten keritään se koira ottamaan viereen ku se paineleekin jumittuneen/katkenneen fleksin kanssa?

Itse suosin parhaiten nahkahihnoja.

Ja hei, ajatelkaa että kaikilla ei ole varaa ostaa neljänkympin hyvälaatuista nahkatalutusremmiä, jos koira on vain kotikoira - esimerkiksi voihan kangasremmi aiheuttaa yhtä pahoja palovammoja kuin fleksi.- Fasu

Sitten ei kannata ostaa edes koiraa, jos ei ole varaa pistää edes hyvälaatuiseen hihnaan rahaa.

29.03.2012 16.37
022600386_r
Lahti
Kerran kun ostaa hyvän nahkaremmin, se myös kestää.
Meilläkin olleet kokemukset flekseistä ihan ensimmäisen koiran kanssa. Ihan sama minkä summan käytti fleksiin, se hajosi käsiin. Lukko rämähti tai koko kapine meni parhaimmillaan palasiksi -ja siinä oli aina koira karkuteillä.
29.03.2012 16.40
022346454_r
Hausjärvi
Itse käytänm flexiä yleensä lukituksella. Sitä 'kahvaa' on kivempi pitää kädessä kuin normihihnaa. Yleensä kyllä perus nailonremmi käytössä. Jos itselläni olisi sen verta rahaa niin ostaisin kunnon nahkahihnan, mutta eipä ole ei...
Muokattu viimeksi: 29.03.12 16.42
http://www.jokainentavallaan.blogspot.com/ JA http://villikko.imgur.com/
29.03.2012 16.43
000039615_r
Ei ole vaarallinen jos sitä osaa käyttää. Onhan niissä tietysti omat riskinsä aina.
Meillä on collie mammalla flexi kun ei uskalla enää irti pitää eikä meillä ole ollut ongelmia.
29.03.2012 16.54
022496229_r
Pori
Meillä on varmaan ööm 10vuoden aikana hajonnut ehkä kaksi fleksiä. Eikä niistäkään oo mitään vaaratilanteita syntynyt. Tietty sitten vanhuuttaan alkanu jumittamaan välillä/kelaamaan hitaammin, mut sit on laitettu fleksi vaihtoon.

Kyllä meillä on nahkaremmejäkin ja kyllä ne fleksitkin paljon maksaa, jos ei mitään halppista osta :D. Ja voihan niitäkin ostaa semmosia missä on paksu naru. Ei paljoa eroo normi nylonhihnasta se nauha.

Mä en nää mitään syytä käyttää tolla mummelilla normihihnaa kun se olis kokoajan sen jaloissa solmussa, kun se raahustaa hitaasti lenkillä perässä. Eikä paljoa haittaa vaikka se fleksi katkeis, kun tota nyt vois ihan hyvin vapaanakin pitää kun se vaan raahustaa perässä x).

Olgan kanssa oon aina käyttäny nahkahihnaa, mutta nyt ostin pitkästä aikaa sille fleksin ja tyttö kävelee siinä niin nätisti, että oon jääny siihen koukkuun. Aluks piti sitä käyttää vaan yölenkeillä, mut nyt oon alkanut sitä päivisinkin käyttämään, kun paljon mukavempi mennä sen kanssa niin ei oo hihna jaloissa ja mun ei tarvi perässä mennä ojanpohjalle :P.

Meillä ei oo vielä koskaan tullut mitään vaaratilanteita fleksin kanssa. En silti väitä, etteikö se jollain koiralla/omistajalla vois olla vaarallinen. Niinkun normihihnakin voi olla. Yhtälailla sitä parin metrin nahkahihnaa voi pitää pitkällänsä ja antaa koiran huidella missä tykkää. Tietty 2m on vähän eriasia kun vaikka 5m, mutta silti. Kyllä meillä nahkaremmin kanssa mennään ihan samallain: Hihna lyhyellä ja sitten kun ollaan syrjemmässä eikä oo ihmisiä/koiria lähellä niin hihna pitkällä.
29.03.2012 17.02
022185391_r
Helsinki
Bobo kirjoitti:

Olen nähnyt kuvan koiran kahtia revenneestä korvasta kun jäi toisen koiran flexi kiinni korvakarvoihin.

Mäkin olen nähnyt,kun koira pyöräyttää hihnansa jalan ympärille,ampaisee juoksuun ja hetken päästä kuuluu ruts.Rumaa jälkeä saa aikaan.

29.03.2012 17.09
022512569_r
Pori
Vera kirjoitti:
Bobo kirjoitti:

Mäkin olen nähnyt,kun koira pyöräyttää hihnansa jalan ympärille,ampaisee juoksuun ja hetken päästä kuuluu ruts.Rumaa jälkeä saa aikaan.

Tuotako ei voi sattua millä tahansa remmillä? Ihan yhtälailla se nahkaremmikin voi mennä jalan ympäri, itseasiassa helpomminkin koska flexi ei roiku jaloissa..

Muokattu viimeksi: 29.03.12 17.11
What doesn't kill you hurts like hell
29.03.2012 17.11
022185391_r
Helsinki
kyllähän sitä voi käydä,mutta eipä ole niin pitkää matkaa ottaa sitä vauhtia,kun taasen fleksissä on.
29.03.2012 17.13
022346454_r
Hausjärvi
Luna kirjoitti:
Vera kirjoitti:
Bobo kirjoitti:

Tuotako ei voi sattua millä tahansa remmillä? Ihan yhtälailla se nahkaremmikin voi mennä jalan ympäri, itseasiassa helpomminkin koska flexi ei roiku jaloissa..

Tarkoitettiinkohan tässä nyt sellaista flexiä. missä on sellainen ihan ohut pyöreä naru, eikä sellainen nauha? Sellaisella kuvittelisin, että saa rumaa jälkeä aikaan, kun voi vaikka viiltää haavan (ainakin helpommin kuin se nauha). Meillä on tälläinen missä on se ohut naru, mutta Tiko ei ryntäile hihnassa niin ei ole ongelmaa. Vaikka ainahan vahinkoja voi sattua.

Muokattu viimeksi: 29.03.12 17.15
http://www.jokainentavallaan.blogspot.com/ JA http://villikko.imgur.com/
29.03.2012 17.13
022512569_r
Pori
Vera kirjoitti:
kyllähän sitä voi käydä,mutta eipä ole niin pitkää matkaa ottaa sitä vauhtia,kun taasen fleksissä on.

Riippuu käyttäjästä.. Itselleni ei ole vielä tullut tilannetta eteen että koira hihnassa sinkoaa johonkin, koska tarkkailen koiraani ja ympäristöä, ennakoin eikä näin ollen koira singo yhtään mihinkään ja jos meinaakin sitä komennetaan sen verran kovaan ääneen että pysähtyy..

29.03.2012 17.23
021835306_r
Jyväskylä

Tällä hetkellä koirilla on tasan yksi fleksi, sekin lähinnä siihen tarkoitukseen, että Cloudy voisi kävellä vapaammin, kun lenkkeillään syrjemmässä. Tosin fleksiä ei tule käytettyä paljoakaan, aina sen tialla on yleenä liina ja normilenkit tehdään perusnahkahihnoilla. Ei rueta viiden koiran kanssa erikseen fleksien kanssa rämpläämään.

Meillä ainakin kaikki fleksit (tuon yhden lisäksi ollaan käytetty fleksejä kissoilla) ovat kaikki kestäneet hyvin. Tuossa koirien fleksissä naru on paksumpaa ja kissojen fleksissä se on aika ohut, mutta hyvin kestänyt. Eivät tosin kissojen fleksit ole koskaan olleet erityisen kovassa käytössä. Se, onko fleksi vaarallinen, riippuu täysin siitä, kuka sitä käyttää ja millainen koira on narun päässä. Ei minulle tulisi mieleenkään laittaa fleksiä koiralle, joka vetää tai ei ole hallinassa. Kaikilla ei tosiaan se ajatustapa natsaa ja se koira päästetään liikkumaan tien toiselle puolelle tai jotain muuta yhtä tyhmää, vain koska naru on niin pitkä että on varaa tehdä "mitä vain". Tämmöisillä koirilla niitä vaaratilanteita voi syttyä helposti, mitäe en ihmettelisi ollenkaan.

http://treenikaverit.blogspot.fi/
29.03.2012 17.24
022512569_r
Pori
Digi kirjoitti:

Se, onko fleksi vaarallinen, riippuu täysin siitä, kuka sitä käyttää ja millainen koira on narun päässä. Ei minulle tulisi mieleenkään laittaa fleksiä koiralle, joka vetää tai ei ole hallinassa. Kaikilla ei tosiaan se ajatustapa natsaa ja se koira päästetään liikkumaan tien toiselle puolelle tai jotain muuta yhtä tyhmää, vain koska naru on niin pitkä että on varaa tehdä "mitä vain". Tämmöisillä koirilla niitä vaaratilanteita voi syttyä helposti, mitäe en ihmettelisi ollenkaan.

Komps

29.03.2012 20.34
000046470_r

Täällä päin Faunattaressa myydään eri värisiä, kokoisia ja laatuisia fleksejä, eikä kukaan ole niitä vaaralliseksi todennut. Yksinkertaisesti Faunattaressa, jossa sinulle sanottiin fleksien olevan vaarallien ei vain ollut varaa tilata fleksejä, sillä kukaan yksitellen kaupoissa ei flekseja myis. Oma mielipide.

Joissakin tapauksissa fleksi on jopa kätevimpi vaihtoeehto, tosiaan kouluttamiseen enemmän sopii hihna.

29.03.2012 20.38
000046470_r
Tito kirjoitti:

Fleksit ovat oikeasti tosi vaarallisia, eikä aina liity edes käyttäjäänkään.

Juuri tuota mitä Minkakin sanoi, se katkeaa paljon helpommin kuin normihihna sekä jumittuu. Mites sitten keritään se koira ottamaan viereen ku se paineleekin jumittuneen/katkenneen fleksin kanssa?

Itse suosin parhaiten nahkahihnoja.

Ja hei, ajatelkaa että kaikilla ei ole varaa ostaa neljänkympin hyvälaatuista nahkatalutusremmiä, jos koira on vain kotikoira - esimerkiksi voihan kangasremmi aiheuttaa yhtä pahoja palovammoja kuin fleksi.- Fasu

Sitten ei kannata ostaa edes koiraa, jos ei ole varaa pistää edes hyvälaatuiseen hihnaan rahaa.

Hyvänlaatuinen fleksi ei katkea ja jokaiselle koiran koolle on omanlainen fleksi: sopiva laatu, naru, koko... Hihnatkin voivat katketa helposti huonoissa käsissä.

Riippuu ihan ihmisestä, joka käyttää sitä. "Fleksi vai naru?", - tuo kysymys ei oikein koiraa kiinosta vaan tämä enemmänkin liittyy ihmiseen, sillä joillekkin on helpompaa käyttää esim. fleksiä kuin hihnaa ja se tarkoitushan on kanssa tärkeä: kouluttamiseen niin kuin jo sanoin sopii enemmän hihna.

Toki hihna on halvempi vaihtoeehto.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti