Jyrsijäasumusten koot - Sivu 3 (Jyrsijät > Yleistä keskustelua jyrsijöistä)

14.03.2011 02.31
000104559_r
Tuli hieman aloitettua lukemaan tuota Cage Size Preference in Rats in the Laboratory ja voi järkytys noita testin häkkikokoja. Jos oikein laskin, tuon ensimmäisen häkin on oltava noin 32*17cm (tästä tulisi 544cm2, testin pienempi häkki oli 540cm2) ja jälkimmäisen noin 55*30cm (tästä tulisi 1650cm ja jälkimmäinen häkki oli 1620cm2). Jälkimmäiseen rotan todettiin esittelytekstissä hyväksyvän seurakseen neljä rottaa itsensä lisäksi. Tiedän kyllä että rottien labrahäkit ovat todella pieniä, mutta tuo pienempi alittaa jo sen mitä Suomessa yleensä käytetään näyttelyboksina. Myöhemmin tekstissä mainitaan minimisuosituksena 225cm2 per 300 grammainen aikuinen rotta. Itse kun ei ymmärrä edes mistä nämä Suomen minimit on otettu, ja Suomessa sentään yksin asuvalla hiirellä tai kääpiöhamsterilla pitää olla jo lain mukaan neljä kertaa tuota isompi asumus. Ei joku haluaisi sanoa, että luen noita väsyneenä ihan väärin? Pitää kyllä silti lukea tuo huomenna ajan kanssa läpi.
Muokattu viimeksi: 14.03.11 02.40
14.03.2011 02.38
022480695_r
Kemi
Minkäs kokoinen terraario/akvaario kolmelle naarashiirelle olisi ihanteellinen? Pituutta olisi varmaan hyvä olla ainakin 80 cm, mutta mites leveys ja korkeus?
14.03.2011 02.47
000104559_r
Täpy kirjoitti:
Minkäs kokoinen terraario/akvaario kolmelle naarashiirelle olisi ihanteellinen? Pituutta olisi varmaan hyvä olla ainakin 80 cm, mutta mites leveys ja korkeus?

Riippuu naarashiiristä. Minidunaa voisi pitää miniminä, toisessa suunnassa rajana on se kuinka paljon terralle oleva tila ja laumakemiat antavat myöten. Meillä on ollut kolmen naaraan lauma ongelmitta 75*70*40cm terraariossa, jollain tiedän nahinoita olleen jo hamsteridunassa (70*45*31cm) kun laumakoko on pudonnut noin pieneen. Jos itselle nyt tulisi pieni lemmikkilauma naarashiiriä, varmaan lähtisin liikkeelle n. 65-80*40-45*35-45cm terraariosta, johon sopisi sitten halutessa pari tyttöä lisääkin touhuamaan.

Muokattu viimeksi: 14.03.11 02.51
14.03.2011 10.07
000047377_r

Kyllä sä Kissus ihan oikein luit sitä tutkimusta. Ällöttäväähän se on :(

Mua kiinnostaa kokeilla (ja aion sen tehdäkin) Millalle (syrkki) sellaista häkin pohjaa jossa on purua se 40cm kun se olis tutkimuksen mukaan NIIN hyvä juttu. Katsotaan sanoi putkinen ;)

14.03.2011 12.24
Täpy kirjoitti:

Ei kannata kovin isoa hankkia, ihan siltä varalta että kinaasaattaa tulla. Eisiis mitenkään pakko olla "ainakin 80cm".

Sanotaanko että jos ei enempää kuin 3 halua (siis ei meinaa kasvattaa laumaa ainakaan ihan heti), niin perusmittana sellainen 60cm terra on ihan jees.

Itsellä oli aikoinaan 60*30*35 kokoisessa 3 naarasta ja 70*30*38, 4 naarasta.

Tottahan voi kyllä sen 80cm terrankin hankkia, mutta kannattaa varautua siihen että kiistoja voi tulla. Se kun on ihan hiiristä kiinni, että minkä kokoisissa ne alkaa kinaamaan. On meinaan tullut vastaan kolmen naaraan lauma, joka kinasi 75*40 terrassa ja taasen neljän naaraan lauma metrisessä terrassa ilman ongelmia.

Muokattu viimeksi: 14.03.11 12.26
14.03.2011 14.29
022480695_r
Kemi

Mie en tykkää ottaa pieniä terraarioita ihan senkin takia kun haluan mahdollisimman montaa virikettä sinne laittaa. :D Kuinka iso lauma saa olla että kinojen riski olisi pieni? Sanotaanko vaikka että 70-80x40-pohjaisessa?

E: tarkoitin siis onko enempi parempi?

Muokattu viimeksi: 14.03.11 14.31
14.03.2011 14.39

No varmaan joku 5 hiirtä voi mennäkkin kähinöittä, ei ainakaan tervepäisten pitäisi sen kokoisessa laumassa kinata jos on 80cm terra. Kolme voi vielä tapella reviireistä, mutta sekin niin paljon hiiristä kiinni :)

Eli jos joku 80cm terra, ni sinne voi hyvin ottaa vaikka seon 5 tai 6 hiirtä.

14.03.2011 16.06
000047377_r

^Itse kokeilisin 80cm terraan niitä kolmea hiirtä. Mä en oikeen meinaa uskoa noihin reviirijuttuihin koska meillä ei ole koskaan ollut mitään ongelmia mutta kai ne sit on todellisia joskus. Epäilen kyllä suuresti...

Meillä on ollut 3 hiirtä terrassa 80x50x80 ja isompia laumoja. 8 oli tuohon jo liikaa, 6 on melko sopiva ja oli se kolmekin mutta haluan nähdä niitä hiiriä joten 6 näkyy paremmin kun 3 ;)

14.03.2011 17.16

Reviirikiistoissa on kyllä perää.^ Sitä esiintyy hyvin monilla eläimillä. Naapuri hankki kanilleen seuraksi toisen, vanhempikin kani oli vielä nuori. Niitä koitettiin kaikin tavoin totuttaa, ja toinen ymmärsi olla kaverin kanssa huoneessa jossa se ei koskaan ollut, mutta esimerkiksi kanin "omaan huoneeseen" ei uusi saanut tulla. Murisi ja ärisi--> Ajoi pois. Ei siitä sitten tullutkaan mitään.

Myös hiirien omistajien kanssa on monesti käynyt ilmi että tulee reviirikiistoja, samoin robojen.

14.03.2011 17.17

Vaikkei itselläsi ole koskaan kiistoja ollut, ei tarkoita ettei niitä ole. Hiirillä niitä on naarailla, mikäli asuvat isommassa terrassa (toki yhdessä asuvilla uroksillakin). Joillakin on, joillakin ei. Se on täysin hiiristä kiinni. Jotkut kolmen lauman naaraat jakavat reviireitä jo 70cm terroissa, kun taas jotkut kolmen naaraan laumat alkavat kinata vasta 90cm terrassa.

Eli ei se kyllä ole mitään harvinaista, vaan tapahtuu ihan yleisesti. Myöskään 8 hiirtä ei ole liikaa 80x50 terrassa, vaan se on sinun mielipiteesi. Mulla on ollut hieman isommassa terrassa 14 hiirtä ja hyvin mahtui, ei ollut aihdasta yhtään ;)

Itse en lähtisi kokeilemaan, koska jos tappeluita tulee, ne on siirrettävä pienempään (koska tappelut voi johtaa kuolemaan). Tai toki jos on varalla pienempi johon ne on mahdollisuus siirtää, niin sitten.

Muokattu viimeksi: 14.03.11 17.19
14.03.2011 19.14
000047377_r

^No ilman muuta kokeillaan! Ihan naurettava ajatus jälleen kerran ruveta pistämään hiiriä jo valmiiksi pieniin asumuksiin jonkun saattaa- tilanteen vuoksi. Huhhuh mitä ajattelua. Täälläkin on monella kokemusta isommista asumuksista ja pienestä hiirimäärästä.

Etsin melko pitkään tuosta hiirten reviiriasiasta tietoa, mistään sitä ei löydy. Uroshiiriä koskien kyllä mutta ei naarashiiriä. Mistään ei löytynyt faktaa jonka mukaan naaraat muodostaisivat jotain reviirejä liian isoissa asumuksissa. Jos se pitäisi paikkaansa niin kyllä siitä löytyisi tietoa ihan varmasti. Uskon tuon olevan melko hölynpölyä loppujen lopuksi. Ties vaikka joku keksinyt koko jutun jotta olisi hyvä syy pitää hiiriä pienemmässä asumuksessa...

Tiedän kyllä, että reviirikiistoja on olemassa eläimillä ja toisilla ne on yleisiäkin. Hiiristä puhuttaessa tuli esiin reviirien kohdalla ainoastaan uusien hiirten lisääminen laumaan.

14.03.2011 19.26

Ei kukaan ole sanonut, että pitää tyrkätä pieneen, vaan voi hankkia isomman lauman. Jos taas ei halua isompaa laumaa, en ottaisi sitä riskiä ellei ole valmis hankkimaan toista. pienempää asumusta.

Vaikka täällä on muilla kokemuksia isommista, ei se silti tarkoita että kaikki hiiret toimii isossa tilassa.Näin kun ei valitettavasti läheskään aina ole.

Ei se ole hölynpölyä, sitä on tapahtunut monella ja myös kasvattajilla on näistä kokemusta. Kaikkea ei pidä vähätellä, vaikkei sinulle tai jollekkin muulle ole niin käynyt.

Reviirikiistat ei liity uusien hiirien lisäämiseen laumaan. Totutus pitää tapahtua pienessä tilassa muutaman tunnin ajan, jotta hajut sekoittuvat. Jos sen jälkeen on kinaa, se ei ole merkki siitä että ne on reviirikiistoja, vaan sillä setvitään arvojärjestys.

Ja se ei ole mikään hölynpölypuhetta, vaan ihan tosiasia. Huomaa, että sinä vähättelet asioita vähän liikaa ja rohkaiset tietyissä asioissa ihan liikaa ihmisiä.

Jokainen voi kokeilla vaikka 200cm terraan kolmea hiirtä, eikä va rmaan puolellakaan toimi koska tulee reviirikiistoja. Niitä kun tapahtuu yli puoletkin pienemmissä.

Yhden kaverin hiiret (3) kinas 73*36 terrassa, heräs yöllä kauheeseen piippailuun. Yksi hiiri löytyi sit verisenä. Alussa kaikki oli tottakai hyvin, mutta pidemmän päälle jakoivat jokainen omat reviirinsä josta tuo tappelu sit syntyi. Että kaikkea ei pidä vähätellä, vaikka sulla tai kaveriporukalla tai muutamalla muulla ei niin ole käynyt.

14.03.2011 19.33
000047377_r
No kyllähän eläimet tapella voi mutta ei LIIAN ISON TILAN vuoksi, haloo. Miksi aiheesta ei löydy mitään juttua??? Joka paikassa vaan suositellaan mahdollisimman isoa asumusta. Jos tuo olisi totta, että liian iso asumus on huono hiirille niin kyllä siitä löytyisi tietoa. Löydätkö sä siitä tietoa? Miksi ulkomaiset kasvattajat eivät puhu tuollaisesta mitään? Keksintöä koko juttu kunnes toisin todistetaan. Jos löydät jotain faktaa asiasta niin sitten voi mielipide muuttua.
14.03.2011 19.36

Kyllä, hiiret ottaa omia reviireitä nimenomaan liialisen tilan vuoksi. Hiirillä ei päde mitä isompi sen parempi.

Mä en ole kiinnostunut etsimään tietoa, koska tieto on mulla jo tiedossa kokemuksien kautta eri ihmisiltä.

14.03.2011 19.43
000047377_r

^Jaa, no jos et viitsi etsiä tietoa niin älä ainakaan suosittele muita latomaan hiiriään varmuuden vuoksi pieniin asumuksiin. 3 naarasta voi aivan hyvin laittaa vaikka metriseen terraan. Ihmeellinen juttu, että tämmöistä harhakuvitelmaa reviirikiistoista levitellään ilman että sille on minkäännäköistä faktaa tueksi...

Itse olen huomannut liian pienten tilojen aiheuttavan tappelua ja känää mm. marsuilla ja kaneilla.

14.03.2011 19.48

Tottakai voi laittaa, eri asia vaan että tuleeo ne toimeen siellä metrisessä terrassa.

Marsu ja kani onkin eri kuin hiiri, ei niitä voi verrata keskenään.

Jos et itse usko, niin ole toki uskomatta. Mielipiteesi on mielipide. Jokainenhan voi laittaa minkäkokoiseen haluaa, mutta jos isompaan laittaa niin pienempi oltava varalla.

14.03.2011 19.56
000047377_r
^No en kyllä hankkisi mitään pienempää varalle. Kyllä pitäisi löytyä tietoa edes vähän ennenkuin voi sanoa noin. Kumma juttu, että Suomalaisilla kasvattajilla on näitä ongelmia mutta ulkomaisilla ei. Hmm...
14.03.2011 20.01

Onko sulla tietoa siitä että ulkolaisilla ei ole moisia ongelmia?

Ei sitä tietoa tarvitse, jos monelta ihmiseltä vuorien varrella siitä on kokemusta.

Kyllä on suotavaa hankkia pienempi varalle, koska jos kiistoja tulee, niin eipä ole kivaa löytää hiiriä verisenä terrasta.

14.03.2011 20.11

Niinpä niin, jos ei ole samaa mieltä niin muut on heti väärässä. Ei se ole välttämättä hölynpölyä, käsittääkseni Deanilla on aivan yhtälailla hiiristä, ja myös kasvatuksesta kokemusta ja kun on kerran ihan omakohtaisiakin kokemuksia niin uskon hänen tietävän mistä puhuu. Aina ei voi edes luottaa tietoon mitä löytää, jotkut asiat täytyy itse opetella.

Meillä kaksi kani naarasta ei vain mahtunut samalla reviirille, olivat vielä emo ja tytär. Lopputuloksena tytär vaihtoi kotia kaverin luokse, se elääkin nykyään vapaana 24/7. :) Ja kyllä, kani ja hiiret on eri asia mutta tämä on minun kokemukseni. Eläimelle on tyypillistä ottaa reviiriä, ja puolustaa sitä muilta.

Muokattu viimeksi: 14.03.11 20.14
14.03.2011 20.25
000047377_r
Jos sitä kokemusta olis niin kyllä netti löytäis sen. Vaan yhden yhtä en löydä.
14.03.2011 20.29
Ahaa, eli nykyään kaikki kokemukset pitää kirjata ylös nettiin?
14.03.2011 20.35
Niin kai, muuten ne ei ole vissiin faktaa.^
14.03.2011 20.39

Ja toisekseen, mistä moinen käytös metskulla? Aina kaikki pitäisi mennä niinkuin sinä haluat ja kaikki on aina niinkuin sinä sanot. Mikä siinä on, että pitää väitellä kaiket päivät turhista asioista ja vieläpä sellaisista joilla monilla on kokemuksia (esim. hiirillä iso asumus voi aiheuttaa reviirikiistoja tietyillä laumoilla)?

Onko siinä jokin, että pitää v aan jankkaa ja jankkaa, kun ei voi myöntää edes kerran omaa virhettä?

14.03.2011 21.37
Mä ihmettelen nyt vähän samaa. Tämä reviirikiista asia on ihan selvää kauraa, Deanilla omahotainen kokemus asiasta, ja samaa kuultu monilta muiltakin tahoilta. Tämä on tullut esille myös monissa muissa asioissa ennenkin. Itse olen monet kerrat ollut väärässä, mutta kun selkeästi muut on välillä olleet oikessa olen laskenut kannattavammaksi ottaa onkeensa, siitä on paljon enemmän hyötyä itsellekin kuin turhasta jankkaamisesta. :)
14.03.2011 23.06
000047377_r

Kyl te ootte hauskoja veijareita Ihanko on selvää kauraa kun Deanillakin on omakohtaista kokemusta? Kertoko ne hiiret, että me nahistiin koska meillä oli liikaa tilaa? Älkäähän nyt höpsikö

Kyllähän ne nyt itsekin tajuatte, että jos olisi totta, että naarashiirille ei kannata laittaa isoja häkkejä niin kyllä siitä löytyisi tietoa. Esim. pesävanusta löytyy paljon käyttäjien mielipiteitä, samoin häkkikoosta, juoksupallosta ym. Ainakin keskustelua. Sen sijaan en millään keksimilläni hakusanoilla ja yhdistelmillä löytänyt mitään muuta kun suosituksia hankkia hiirille mahdollisimman iso asumus. Kyllä te voitte ihan hyvin myöntää, että tosiasiassa teillä ei ole pienintäkään todistetta sen puolesta etteikö hiirille (3kpl)voisi hankkia vaikka metristä terraa. Kyllä se mahdollinen nahinointi johtuu sit jostain ihan muusta.

Mä jankkaan siksi, että olen kauhistunut siitä väärän tiedon julkisesta levittämisestä mitä täällä harrastetaan. Vailla mitään tietoa väitetään kaikkea täysin käsittämätöntä soopaa. Sitten kun lapset ja nuoret lukee näitä täältä niin ne pitää mm. deania, amea ja nomia ja muita vähän vanhempia paljon kirjoittavia jonain guruina ja sit mennään kauppaan ja hankitaan 5 hiirelle joku pieni terraario vaikka tosiasiassa niille hiirille voisi hankkia 2 kertaa isomman terraarion jos siihen kannustettaisiin. Tai jos nyt ite tykkää pitää eläimiään pienessä niin pitää sit mutta että oikeen kehotetaan siihen jonkun omien ja kavereiden harhaluulojen vuoksi niin se on jo vähän paksua :/ Todella kurjaa.

Haluan siis tuoda esille sen, että kyse ei ole tiedosta vaan hyvin pitkälle luulosta ja väärin tulkituista kokemuksista ja että oikeata faktaa aiheesta ei löydy.

14.03.2011 23.15

Muilla on paljon kokemuksia myös ja kyllä, nahistelu johtuu liiallisesta tilasta. Nahistelu loppuu kun joutuvat pienempään tilaan > ei tarvitse omia reviirejä.

Ja kuten sanoin, kyllä voi vaikka hankkia 200cm terran niille kolmelle hiirelle, edelleen eri asia että tuleeko ne siellä toimeen.

Väärän tiedon? Eli siispä kaikki joka ei täsmää omaan mielipiteeseesi, on väärää? Ei, näin ei ole.

Ei ole mitään väärää ostaa mm. viidelle hiirelle vaikkapa 65cm terraa. Kukin ostaa mitä tykkää, mutta isommasta terrasta pitää olla mahdollisuus siirtää pienempään nahisteluiden takia.

Eipä sinunkaan jutuillassi voi paljon kehuskella, kun esittelet kaikkea juuri sinä oikeana tietona, kuten juuri tässä asiassa.

Otappa yhteyttä eri kasvattajiin ja kysy, että voiko tulla kinaa 100cm terrassa kolmella naaraalla. Vastaus on simppeli, se riippuu hiiristä. Toisilla tulee, toisilla ei.

En käsitä miksi pitää jankata ja jankata, eikä voi myöntää edes kerran olevansa väärässä. Kun kerran useilla eri ihmisillä on näin tapahtunut, niin mikä siinä on kovin vaikea ymmärtää? Vai onko se vaan siinä, kun ei omalle kohdalle ole sattunut, niin ei sitten niin voi käydä? Samaa pesävanussakin, eihä se ole vaarallista kun ei omalle kohdalle ole sattunut mitään.

15.03.2011 14.45
000053084_r
Tyttöhiiriä kirjoitti:
Mä jankkaan siksi, että olen kauhistunut siitä väärän tiedon julkisesta levittämisestä mitä täällä harrastetaan. Vailla mitään tietoa väitetään kaikkea täysin käsittämätöntä soopaa. Sitten kun lapset ja nuoret lukee näitä täältä niin ne pitää mm. deania, amea ja nomia ja muita vähän vanhempia paljon kirjoittavia jonain guruina ja sit mennään kauppaan ja hankitaan 5 hiirelle joku pieni terraario vaikka tosiasiassa niille hiirille voisi hankkia 2 kertaa isomman terraarion jos siihen kannustettaisiin. Tai jos nyt ite tykkää pitää eläimiään pienessä niin pitää sit mutta että oikeen kehotetaan siihen jonkun omien ja kavereiden harhaluulojen vuoksi niin se on jo vähän paksua :/ Todella kurjaa.

Ei hyvänen aika. Nyt en tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.

Kahteen ensimmäiseen virkkeeseesi en voi vastata muuta kuin, että samat sanat sinulle.

Sitten.

Ensinnäkään minä en ole puhunut hiiristä yhtään mitään - en ole hiiriharrastaja, enkä mikään hiirituntija muutamia yleisiä useammankin jyrsijäharrastajan tiedossa olevia perusjuttuja lukuunottamatta, enkä ole käsittääkseni neuvonut ketään hankkimaan mahdollisimman pienen asumuksen hiirille, kuten sinä asian väännät.

Toiseksi, tietoni perustuvat pitkälti lajiyhdistysten, kokeneiden kasvattajien ja harrastajien neuvoihin, terveeseen järkeen sekä eläinten seuraamiseen. Ei mihinkään "kaverien harhaluuloihin".

Kolmanneksi, pahoittelen nyt, mutta minua alkaa vähitellen raivostuttaa se, että jankkaat jatkuvasti samaa: minä en edelleenkään kannusta tai edes suosittele ketään hankkimaan mahdollisimman pientä asumusta, en pidä omia eläimiäni mitenkään pienissä asumuksissa JA olen sanonut tämän sinulle niin monta kertaa, että jo on kumma jos ei uppoa jo kalloon.

Ame kirjoitti:
Lain mukaiset minimisuositukset tosiaankin ovat liian pieniä, ja yhdistykset/kasvattajat/harrastajat yleensä suosivat isompia kuin lain mukaisia asumuksia. Esimerkiksi gerbiileillähän se minimisuositus harrastajien kesken usein kerrotaan ainakin kahdella (ts. laskurin antama tulos jaetaan kahdella).

Minulla minimi-ajatusmaailma menee kutakuinkin siten, että syrkeille about 80*40cm, kääpiöille miniduna (mielellään toki isompikin, minulle miniduna on ehdoton alaraja), kahdelle gerbiilille 70*40/80*40 jne. Ja aina mitä isompi, sen parempi. Ja tietysti virikkeellisyyteen pitää aina panostaa, oli asumus minkä kokoinen tahansa.

Minä taidankin tuossa oikein väittämällä väittää, että pieni asumus on erinomainen ja sellainen kannattaa ottaa. Eikä muuten ole ainoa ketju, missä tuota jankutan...

Neljänneksi, koeta nyt hyvä ihminen ymmärtää että minä pidän mielipiteitäni ihan yhtä oikeina kuin sinä omiasi, ja taatusti haluan sanoa mielipiteeni ja vaikka neuvoa muitakin (ja koska pyrin ajattelemaan aina eläimen parasta, niin tuskin kerron täällä mitään kidutusmenetelmiä eteenpäin?). Sinun sanomisiasi minusta minun on vaikea ottaa todesta niin kauan, kuin sanot ne noin puolueelliselta pohjalta, ilman perusteita, kerrot vääriä väitteitä jne.

15.03.2011 15.06
000087334_r
Tyttöhiiriä kirjoitti:
Haluan siis tuoda esille sen, että kyse ei ole tiedosta vaan hyvin pitkälle luulosta ja väärin tulkituista kokemuksista ja että oikeata faktaa aiheesta ei löydy.
Sinullako sitä kokemusta on sitten paljon vain muutaman hiiren perusteella?

Se on hienoa, että sinulla on ollut hiiriä, joilla ei ole koskaan esiintynyt reviirikiistoja isommissa asumuksissa. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö niin voisi käydä, saatika sitten sitä, että sinun mielipiteesi on ainut oikea. Esimerkiksi hiirifoorumilta löydät monia pitkäänkin kasvattaneita, jotka ovat useaan otteeseen todenneet, että liian suuri tila aiheuttaa reviirikiistoja, varsinkin hieman isommissa laumoissa. Vain muutaman hiiren kokemuksella et voi kuitenkaan esittää kokemustasi pelkkänä faktana, koska selvästikään sinulla ei siihen kokemus riitä.

Itse olen toki sitä mieltä, että jos ihmisellä ei ole kuin muutama hiiri, niin tämän tietysti olisi hyvä panostaa asumuksen kokoon ja sen virikkeellisyyteen. Ei kuitenkaan ole harvinaista, että hiirilaumoissa voi esiintyä kiistoja ja tämän takia tulisi aina olla mahdollisuus jakaa lauma vaikka kahteen osaan.

Tyttöhiiriä kirjoitti:
Jos sitä kokemusta olis niin kyllä netti löytäis sen. Vaan yhden yhtä en löydä.
Näitä kokemuksia netistä löytyy monia. Vieraileppa ihan huviksesi vaikka hiirifoorumilla ja kysäise asiaa heiltä, joilla oikeasti on enemmän kokemusta asiasta. Olet sinne näemmä kirjoitellut samasta aiheesta aikaisemminkin, mutta vastaus ei ilmeisesti miellyttänyt ja kaikkien muiden kokemukset ovat vääriä, paitsi omasi? Ja jos vastaukseksi kelpaa vain ulkomaisten kasvattajien mielipiteet, voithan aina ottaa yhteyttä ulkomaisiin hiirikasvattajiin ja kysyä heidän kokemuksiaan ko. asiasta. Epäilen suuresti, että heidän kokemukset eivät hirveästi eroa suomalaisten vastaavista.
15.03.2011 16.05

^ Ko. henkilö on jankannut ja väitellyt samasta asiasta hiirifoorumilla, eikä ota kuuleviin korviin kokeneiden kasvattajienkaan neuvoja ja kokemuksia. On jankannut asumusten koosta sun muista myös siis kasvattajien kanssa.

Esim. noista modatuista bokseista muistaakseni kovasti jaksoi kasvattajien (kokeneiden sellaisten) knssa väitellä.

Ja kun vastaukset eivät olleet (ole vieläkään) mieleisiä ja hänen mielipiteeseensä mukautuvia, niin kaikki muut on väärässä ja hän oikeassa. Asia on käynyt ilmi monessa muussakin asiassa, kuin pelkästään hiirien asumusten koossa ja muutenkin hiiristä.

Kuitenkin hän itse yrittää antaa oman mielipiteen oikeana tietona ja sanoo muille ettei niitä voi pitää faktana ja oikeana tietona.

15.03.2011 21.53
Ihan oikeasti, aina ei voi olla oikeassa, se että on erimieltä ei tarkoita sitä että muut ovat väärässä. Tämä on nyt viime aikoina tullut esille foorumissa turhan usein, samoin kaikki naurettavat ikäkeskustelut, yms. Aina ei voi olla oikeassa, joskus jotkut toisetkin voivat olla oikeassa, itse väärässä. Se että esittelee omat mielipiteensä totena, ja nollaa heti muut ei ole oikea keskusteluasenne.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti