Jyrsijäasumusten koot - Sivu 5 (Jyrsijät > Yleistä keskustelua jyrsijöistä)

18.03.2011 19.18

Mä en jotenkaan ymmärrä tota ajatteluasi. Et siis mitenkään muka usko kokemuksiin?

Ja tota noin, kukaan ei pakota ketään ostamaan tietyn kokoista VAAN kehottaa ostaa varalle pienemmän mikäli pienelle laumalle hankkii ison asumuksen. Aina tulee olla mahdollisuus siirtää pienempään.

En mäkään ole moista väittänyt yleisesti. Ihan oikeasti nuo tutkimukset ei kuitenkaan poista sitä reviirikiistaa, jota sinun mukaasi muka naarailla ei ole.

Mikä tässä sit on sun osalta se ongelma? Minähän olen koko ajan sanonut että reviirikiistoja voi olla ja useinmiten myös on, mutta sinä väität että ei ole. Nyt kuitenkin toteat että niitä voi olla. Etkö voi jo päättää mitä mieltä sä olet?

Ja miten se mitä muut väittää liittyy siihen, että jos minä sanon ihan saman asian, niin sen sitten otat raivona vastaan ja alat aukoa päätä. Onko tähän siis jotain erityistä syytä?

Tottakai jotkut urokset tappelevat isossa, koska jakavat omia reviirejä. Tässäkin on ihan kyse linjoista ja uroksetkin voivat tulla toimeen isoissa tiloissa. Tutkimuksessa ehkä ei ole ollut naarailla mitään ongelmia, mutta silloin hiiret on taas linjoiltaan sellaisia, ettei ne tappele. Ja mitä hiirimäärää on tutkimuksissa käytetty ja minkä kokoisissa asumuksissa (en jaksa ite sitä ettiä)?

Usein kyllä pienissä asumuksissa ei tule kinaa (paitsi uroksilla). Naarailla pienessä tilassa se kina tulee yleensä jostain muusta kuin reviiristä, koska pienessä tilassa ei sitä tilaa ole sen vertaa että reviirejä jaettaisiin. Kina tulee yleensä jostain ruuasta tai jostain muusta.

Tottakai naaraille voi kokeilla isoa asumusta vaikka onkin pieni lauma. Mikäli olet yhtään mitään lukenut, niin olet sen varmaan jo huomannutkin. Siinä vaiheessa tosin täytyy olla mahdollisuus siirtää pienempään tilaan niiden kiistojen vuoksi.

18.03.2011 19.51
000047377_r

^Naaraiden reviirikiistoista ei löydy mitään tietoa joten uskon, että naaraat eivät puolusta reviiriään siten kuin urokset eli "käänny" toisiaan vastaan vaikka tilaa olis kuinka paljon. Toki naaraatkin tappelee mutta itse en usko sen liittyvän tilan suuruuteen tai pienuuteen vaan johonkin muuhun. Uroksilla sen sijaan tutkitusti ei ollut reviirikiistoja hyvin pienessä tilassa mutta mitä isompi tila sitä pahemmat kiistat.

Olishan se vähän hassu ajatus, että naaraat olis myös reviiristä kiistelijöitä mutta kuitenkin tulevat toimeen ryhmässä. Tuon teorian mukaanhan niiden pitäisi sitten olla samanlaisia kuin urokset. Mikä niillä aiheuttaisi sen reviirin puolustamisen? Miksi se olisi niin paljon vaimeampaa kun uroksilla?

Ero sussa ja esim. kissuksessa on se, että kissus kertoo puhtaasti omat kokemuksensa eikä rupea väittämään, että tutkimuksilla ei ole merkitystä ja vain kokemuksilla on merkitystä ym. Kyllä mä "auon päätäni" jokaiselle joka moista rupeaa väittämään.

18.03.2011 20.31
000053084_r
Amppari kirjoitti:
Ero sussa ja esim. kissuksessa on se, että kissus kertoo puhtaasti omat kokemuksensa eikä rupea väittämään, että tutkimuksilla ei ole merkitystä ja vain kokemuksilla on merkitystä ym. Kyllä mä "auon päätäni" jokaiselle joka moista rupeaa väittämään.

Pään aukominen nyt ei ole koskaan fiksua, kirjoitti toinen miten hyvänsä ja vaikka hänen meilipiteensä olisivat kuinka ärsyttäviä mielestäsi. Annat itsestäsi ainoastaan epäuskottavamman ja lapsellisemman kuvan. Korostat niitä vielä väittämällä toisista jotain ihan omiasi ja suurentelemalla toisten sanomisia.

Minun mielestäni molemmat, sekä tutkimukset että kokemukset, ovat ihan merkitseviä riippuen tilanteesta ja taustoista yms (ottamatta kantaa nimenomaisesti mihinkään käsiteltyyn aiheeseen). Tutkimuksiin suhtaudun aina terveen varautuneesti ja kriittisesti, jos niitä on vain vähän ja jos taustalla voi olla vaikutteita, jotka saattavat tehdä tutkimuksesta hieman puolueellisen. Mielestäni tutkimuksiin voi suhtautua silloin melko luottavaisesti, jos niitä on tehty useampia, eri näkökannoilta sekä niitä on useammalta tutkimusryhmältä - tällöin hahmottaa parhaiten kokonaiskuvan ja saa tilanteesta "keskiarvon", eli vaikka osa tutkimuksista olisi hieman puolueellisia, tulokset yhteensä olisivat jo melko luotettavia mikäli ne eivät poikkea paljon toisistaan.

Kokemuksiinkaan ei aina voi luottaa, kun taas joskus ne ovat luotettavampia ja parempia kuin tutkimukset: yhden ihmisen kokemukseen vaikuttaa melko varmasti monikin asia, ja ko. henkilö voi olla jo valmiiksi jollain tietyllä kannalla joka estää häntä näkemästä tilannetta yleisesti (= hän näkee tilanteen vain yhdeltä, ehkä puolueelliselta kannalta). Varmaa se ei tietystikään ole, ja joku osaa myös katsoa tilannetta kokonaisuutena. Mutta kun kokemuksia on useampia, ne ovat kokeneilta ja asiantuntevilta tahoilta jne., voinee niidenkin "keskiarvosta" päätellä jo jotain.

Aiheeseen takaisin: minulle on eräs kasvattaja tarjonnut juuri syrkkipoikasta, mutten valitettavasti voi sitä ottaa, koska meiltä ei mielestäni löydy riittävän isoa asumusta. Gerbiilit saavat pysyä terroissaan, enkä halua ottaa riskiä että iso duna on liian pieni tai että se jyrsitään hajalle. En myöskään halua kääpiötä siirtää minidunaan kun sille niin hyvin sopii tuo isompi. Jos nyt löytyisi riittävän kokoinen asumus jostain halvalla (80-100*40-50cm), voisin yhden vaavin meille ottaa, mutta epäilen että niin hyvä tuuri sattuisi kohdalle. Voi myös olla etteivät vanhemmat suostu yhtäkään noin isoa asumusta enää taloon ottamaan :D

18.03.2011 21.14
Amppari kirjoitti:

^Naaraiden reviirikiistoista ei löydy mitään tietoa joten uskon, että naaraat eivät puolusta reviiriään siten kuin urokset eli "käänny" toisiaan vastaan vaikka tilaa olis kuinka paljon. Toki naaraatkin tappelee mutta itse en usko sen liittyvän tilan suuruuteen tai pienuuteen vaan johonkin muuhun. Uroksilla sen sijaan tutkitusti ei ollut reviirikiistoja hyvin pienessä tilassa mutta mitä isompi tila sitä pahemmat kiistat.

Olishan se vähän hassu ajatus, että naaraat olis myös reviiristä kiistelijöitä mutta kuitenkin tulevat toimeen ryhmässä. Tuon teorian mukaanhan niiden pitäisi sitten olla samanlaisia kuin urokset. Mikä niillä aiheuttaisi sen reviirin puolustamisen? Miksi se olisi niin paljon vaimeampaa kun uroksilla?

Kyllä muuten puolustavat, ole uskomatta sit. Ei reviirikiistat koskaan liity tilan pienuuteen vaan liian isoon tilaan.

Mikäkö naarailla sen aiheuttaa? No iso tila, kuten on jo mainittu. Naaraat elävät laumoissa kyllä, mutta sopivan kokoisessa tilassa eivät jaa reviireitä. Isossa tilassa jakavat. Hyvin yksinkertaista.

Ahaa, eli mä en kerro mitään kokemuksia? Mä mm. olen kyllä sanonut, että tässä asiassa ei ole merkitystä tutkimuksella, sillä jokainen hiiri on yksikö ja pitkälti aika paljon linjoista kiinni minkäluontoinen hiiri kyseessä.

Sussa on joku vikana, jos auot päätäsi tuollaisesta. Tuo ei ole terveen ihmisen käytöstä enää.

Ja toisekseen, kyllä mun mielestä tutkimukset on JOISSAIN asioissa täyttä faktaa, esim. esineiden kohdalla. Mutta kun kyseessä on itse eläin, niin tukimuksilla ei voida todistaa kuitenkaan ihan kaikkea. Niillä kun ei voi poistaa reviirikiistoja tai muita. Hyvin yksinkertaista.

Sä saat ihan vahvasti uskoa mihin haluat, mutta tuollainen antaa sinusta erittäin lapsellisen ja epäkypsän kuvan. Kokemukset eivät sinun mielestäsi ole tae mihinkään, mutta kuitenkin esim. juoksupallosta sanot että kun on kokemuksia hyvältä kantilta niin silloin ei voi olla vaarallinen kapistus. Hieman ristiriitaista.

Ja lisäyksenä vielä, että ei se laumaelämä tarkoita ettei voi jakaa reviireitä ja tällöin puolustaa omaa reviiriään ;)

18.03.2011 22.05
000047377_r

^Annatko sä omasta mielestäsi itsestäsi fiksun ja aikuismaisen kuvan? Ihan vaan kiinnostaa kun korostat niin paljon sitä, että mä annan ties millon minkäkinlaisen kuvan itsestäni.

*Syvä huokaus, yrittää vielä kerran* Kyllä, kokemuksilla on toki merkitystä jos niitä on paljon, ne on toisistaan riippumattomia ja pohjautuvat edes jonkinlaiseen tietoon. Tällaisia kokemuksia koskien naaraiden reviirikiistoja en ole itse kuullut enkä nähnyt. Pelkkää mutua eikä se ole mulle koskaan kelvannut.

Ja sinä et sitä kyllä tiedä puolustavatko ne (naaraat) reviiriä vai eivät. Kun ei sitä tiedä kukaan muukaan. Uroksilla asia on selvä ja käy järkeen, lisääntymisen kannalta toisia uroksia ei voi hyväksyä omalle reviirille. Yleensäkin pahimmat tappelut on urosten kesken niin ihmis- kuin eläinmaailmassakin. Koska naaraat eivät selvästikään käyttäydy samalla tavoin eikä niillä ole luonnon luomaa tarvetta sellaiseen käytökseen eikä sitä ole mitenkään osoitettu niin mulla ei ole mitään syytä uskoa moiseen.

Esim. tuossa meidän terrassa ihan takuuvarmasti olis kuolleita uroksia linjoista riippumatta. Sen sijaan, kas kummaa, sekalaisen linjan tytöt on aina tulleet siellä toimeen. Luulis, että pienessä suomenmaassa olis jo jotain reviirinpuolustuslinjaa päätynyt tuohonkin terraan kun siellä on kuitenkin aika monesta eri paikasta tota porukkaa.

Ame: hyvä ettet laita talvikkoasi minidunaan ;)

18.03.2011 23.29
000104559_r
Amppari kirjoitti:
Kissus ei kuitenkaan ole väittänyt, että tutkimukset randomtutkimuksia joiden tuloksiin ei voi luottaa eikä hän ole väittänyt, että kokemuksella olisi enemmän painoarvoa kun tutkimuksilla. Kaikki me olemme todenneet, että tottakai hiiret voivat tapella, eihän mikään tutkimus sellaista väitä.

Itse voin sanoa suhtautuvani tutkimuksiin monesti varsin kriittisesti, pitkälti siksi, että laboratiotutkimuksissa eläinten olosuhteet ovat usein hyvin kaukana lemmikkieläinten olosuhteista. Esimerkiksi tuossa rottatutkimuksessa, joka on viimeisin lukemani, rotat pantiin valitsemaan n. 32*17cm ja 55*30cm häkkien välillä, joissa ainoa ero oli asumuksen koko. Lemmikkiolosuhteissa asia on harvemmin yhtä yksioikoinen, koska häkkikoot ovat paljon isompia, ne on usein varustettu hyvin erilaisin virikkein, ja rotilla on monesti olemassa jaloittelumahdollisuus, joka vaihtelee paljon omistajasta riippuen (ovatko rotat esimerkiksi irti suurimman osan vuorokaudesta, vai muutaman tunnin pari kertaa viikossa). Tämän lisäksi myös eläimet voivat olla hyvin eri ikäisiä, eri kokoisia ja erilaisiin olosuhteisiin tottuneita. Tällöin voi harvemmin tulla yhtä yksioikoisesti tulokseen isomman häkin paremmuudesta, kun muuttujia alkaa olla niin paljon, että kaikkia on lähes mahdoton ottaa huomioon. Häkkiä valitessa luottaisin siis edelleen enemmän omiin ja muiden harrastajien kokemuksiin, kuin kyseiseen kymmenellä noin luovutusikäisellä rotalla tehtyyn tutkimukseen. Vaikka tutkimus oli mielenkiintoista luettevaa, ei se näin lemmikkiharrastajalle sinällään tarjoa uutta tietoa, koska ei ennen eikä jälkeen tutkimuksen luvun itselle olisi tullut mieleenkään sijoittaa rottia ilman virikkeitä sen puoleen 32*17cm kuin 55*30cm häkkiinkään. Sen sijaan harrastajan kokemus Fop Lusaka häkin siivottavuudesta verrattuna CritterNationiin on huomattavasti lähempänä sitä päivittäistä elämää lemmikkirottien kanssa.

Samaan tapaan käytännössä teen usein lemmikkien kanssa enemmän sillä tiedolla, miten hiiret käyttäytyvät virikkeellisesti sisustetussa mini- tai hamsteridunassa, kuin sillä miten sadat tutkitut hiiret käyttäytyvät viriketyhjässä labraboksissa. Toki jälkimmäinenkin on varmasti osittain sovellettavissa lemmikkiolosuhteisiin, mutta ensimmäisestä koen saavani suorempaa tietoa siitä, mitä on odotettavissa.

Tutkimuksia tulee välillä luettua ihan mielenkiinnosta, ja niitä lukiessa tulee monesti mietittyä, miltä osin ne voisivat olla verrannollisia lemmikkijyrsijän elämään. Kuitenkin usein tutkimukset ovat lähtökohdiltaan sellaisia, että tuttujen kasvattajien ja harrastajien eläinten olosuhteista, ruokinnasta ja linjoista löytyy enemmän yhtäläisyyksiä omien eläinten kanssa. Tällaista arviointia toki helpottaa, mitä tarkemmin tutkimusolosuhteet ja -taustat on tuotu tutkimuksessa esiin (esimerkiksi juuri ruokinta, ikä, asuinolosuhteet, laumarakenne jne.). Myös verrattaessa ulkomaisten ja kotimaisten kasvattajien kokemuksia, ensimmäisiä lukee usein vaihtoehtoisia näkökulmia tarjoavina ja omaa näkemystä laajentavina, mutta useissa asioissa sitä silti antaa enemmän painoarvoa tutuille suomalaisille kasvattajille, joilla on eläimiä samoista linjoista usein jossain määrin vastaavissa oloissa. Toki mitä enemmän sitä esimerkiksi yhtä brittiläistä rottafoorumia lukee, niin sitä enemmän sitä saa tietoa miten rotat on sielä tapana majoittaa, ruokkia ja hoitaa, jolloin paikallisia kokemuksia on helpompi sitoa johonkin kontekstiin.

Kuitenkin kun sitä on itse lapsesta asti kasvanut jyrsijäharrastukseen erilaisia jyrsijöitä omistaen, niistä tietoja lukien ja muiden kanssa kokemuksia vaihtaen, ei sitä tokikaan rakenna mielipiteitään tai näkemyksiään minkään yksittäisen tutkimuksen tai kasvattajan näkemyksiin, vaan suodattaa niistä sen, minkä kokee omassa tilanteessaan olennaiseksi ja liittää sen osaksi aiemmin opittua. Kaikkein eniten sitä kokee ehkä oppineensa keskustellessa kasvokkain ja foorumeilla erilaisten harrastajien kanssa. Harrastustusvuosiin katsomatta kun jokaiselle tulee varmasti eteen paitsi uniikkeja myös yleisesti jaettuja sattumuksia ja ongelmia, joista ja joiden ratkaisuista voi itsekin oppia. Ja eri harrastajilla kun on eri painotuksia harrastuksessaan, voi eri ihmisiltä saada hyvin erilaisia näkökantoja eläinharrastukseen. Itsekin on esimerkiksi nyt sijoitusrottailun ja siitä seuraneen tiiviimmän yhteydenpidon pariin eri kasvattajaan myötä kuullut paljon sellaisiakin kokemuksia, joihin ei välttämättä olisi törmännyt vain nettiä selaamalla.

19.03.2011 10.54
Amppari kirjoitti:

^Annatko sä omasta mielestäsi itsestäsi fiksun ja aikuismaisen kuvan? Ihan vaan kiinnostaa kun korostat niin paljon sitä, että mä annan ties millon minkäkinlaisen kuvan itsestäni.

*Syvä huokaus, yrittää vielä kerran* Kyllä, kokemuksilla on toki merkitystä jos niitä on paljon, ne on toisistaan riippumattomia ja pohjautuvat edes jonkinlaiseen tietoon. Tällaisia kokemuksia koskien naaraiden reviirikiistoja en ole itse kuullut enkä nähnyt. Pelkkää mutua eikä se ole mulle koskaan kelvannut.

Ja sinä et sitä kyllä tiedä puolustavatko ne (naaraat) reviiriä vai eivät. Kun ei sitä tiedä kukaan muukaan. Uroksilla asia on selvä ja käy järkeen, lisääntymisen kannalta toisia uroksia ei voi hyväksyä omalle reviirille. Yleensäkin pahimmat tappelut on urosten kesken niin ihmis- kuin eläinmaailmassakin. Koska naaraat eivät selvästikään käyttäydy samalla tavoin eikä niillä ole luonnon luomaa tarvetta sellaiseen käytökseen eikä sitä ole mitenkään osoitettu niin mulla ei ole mitään syytä uskoa moiseen.

Esim. tuossa meidän terrassa ihan takuuvarmasti olis kuolleita uroksia linjoista riippumatta. Sen sijaan, kas kummaa, sekalaisen linjan tytöt on aina tulleet siellä toimeen. Luulis, että pienessä suomenmaassa olis jo jotain reviirinpuolustuslinjaa päätynyt tuohonkin terraan kun siellä on kuitenkin aika monesta eri paikasta tota porukkaa.

Ame: hyvä ettet laita talvikkoasi minidunaan ;)

En välttämättä anna (osittain siksi kun sun kanssa keskustelen) juuri näistä asioista puhuttaessa, mutta en kuitenkaan niin lapselliseksi ja epäkypsäksi ole heittäytynyt kuin sinä. Mä sentään myönnän, sinä et.

Aika outoa, ettet ole kuullut tai nähnyt naaraiden reviirikiistoja, sillä itse niitä olen kuullut. Hiirifoorumillakin on ketjuissa ollut joidenkin osalta puhetta, että evat ruvenneet kinaamaan isommassa ja on täytynyt siirtää pienempään tai on täytynyt hankkia muutamia naaraita lisää välttääkseen niitä kiistoja.

Voisiko rouva(?) hyvä selittää, että mistä se kinaaminen naaraiden välillä johtuu? Sitä kun tapahtuu aina isossa asumuksessa pienemmillä laumoilla, ei päinvastoin. Tai tokihan niitä esiintyy isommallakin laumalla, mutta jos terra on suhteutettu lauman kokoon ns. oikein, niin kina johtuu itse hiiristä, ei reviireistä.

Ei kuule välttämättä. On joillain ollut muutamia uroksia jopa 80cm terrassa ilman kinaa > linjat. Sulla voi toki olla joo sekalaisista linjoista sun naaraita, mutta niiden jokaisen linjat voi olla kuitenkin sellaiset, että eivät isommassa välttämättä tappele pienessä laumassa. Ei se, että on eri paikasta naaraita, tarkoita etteikö niiden linjat voi olla sellaisia ettei ne isommissa välttis tappele. Ei niiden siskoksia tarvitse sentään olla, että voi puhua ns. samasta linjasta ;)

Eli toisinsanoen sulla voi olla jokainen naaras ostettu eri paikasta, mutta silti ne voi tulla toimeen keskenään isommassa, koska jokaisella voikin olla sellaiset linjat.

Itsellä tällä hetkellä tuolla 95*40cm terrassa asustaa 7 naarasta ja tarkoitus olisi vaihtaa ne tuohon nykyisten naaragerbiileiden terraan joka on 86*45 ja korkeus 57 (gerbiilit siis siirtyy tuohon 95*40 terraan). Jään vaan odottelemaan, että kun lauma pienenee, niin milloin tulee kinaa vai tuleeko.

19.03.2011 10.56
000047377_r

^Yksi tutkimuksista (syrkeillä tutkittu) oli nimenomaan lemmikkihamstereilla tehty ja asumuksetkin tähtäsivät lemmikkiolosuhteisiin (vaikka olivatkin melko virikeköyhiä). Sen tuloksiin itse luotan ja lisänä siihen oma kokemus joka tukee tulosta isommista asumuksista. Sen sijaan se rottatutkimus nyt sinänsä ei ole sovellettavissa lemmikkieläimiin muuten mutta mielestäni kaikki tieto missä voidaan huomata jyrsijöiden preferoivan isompia asumuksia on huomioonotettava asumusten koosta puhuttaessa.

Hiirten labraboksitutkimus herätti oman mielenkiintoni siihen voisivatko urokset tulla toimeen pienessä tilassa mutta toisaalta koska reviirikiistat on uroksilla fakta ja niitä uroksia pitäisi ahtaa monta tosi pieneen tilaan niin tuskin se on järkevää kuitenkaan.

Kokemuksilla on ilman muuta merkitystä mutta itse kaipaan kuitenkin myös laajempaa faktaa tueksi, etenkin jos kyseessä on tulkinnanvarainen asia kuten naaraiden reviirikiistat. Jossain toisessa asiassa taas pelkät kokemukset riittävät (vaikkapa jos kysyn, että syökö teidän hamsterit suolakiveä niin ei siihen tarvita sen enempää todisteita, että ei syö tms.).

19.03.2011 13.31
Ame kirjoitti:

Pään aukominen nyt ei ole koskaan fiksua, kirjoitti toinen miten hyvänsä ja vaikka hänen meilipiteensä olisivat kuinka ärsyttäviä mielestäsi. Annat itsestäsi ainoastaan epäuskottavamman ja lapsellisemman kuvan. Korostat niitä vielä väittämällä toisista jotain ihan omiasi ja suurentelemalla toisten sanomisia.

Minun mielestäni molemmat, sekä tutkimukset että kokemukset, ovat ihan merkitseviä riippuen tilanteesta ja taustoista yms (ottamatta kantaa nimenomaisesti mihinkään käsiteltyyn aiheeseen). Tutkimuksiin suhtaudun aina terveen varautuneesti ja kriittisesti, jos niitä on vain vähän ja jos taustalla voi olla vaikutteita, jotka saattavat tehdä tutkimuksesta hieman puolueellisen. Mielestäni tutkimuksiin voi suhtautua silloin melko luottavaisesti, jos niitä on tehty useampia, eri näkökannoilta sekä niitä on useammalta tutkimusryhmältä - tällöin hahmottaa parhaiten kokonaiskuvan ja saa tilanteesta "keskiarvon", eli vaikka osa tutkimuksista olisi hieman puolueellisia, tulokset yhteensä olisivat jo melko luotettavia mikäli ne eivät poikkea paljon toisistaan.

Kokemuksiinkaan ei aina voi luottaa, kun taas joskus ne ovat luotettavampia ja parempia kuin tutkimukset: yhden ihmisen kokemukseen vaikuttaa melko varmasti monikin asia, ja ko. henkilö voi olla jo valmiiksi jollain tietyllä kannalla joka estää häntä näkemästä tilannetta yleisesti (= hän näkee tilanteen vain yhdeltä, ehkä puolueelliselta kannalta). Varmaa se ei tietystikään ole, ja joku osaa myös katsoa tilannetta kokonaisuutena. Mutta kun kokemuksia on useampia, ne ovat kokeneilta ja asiantuntevilta tahoilta jne., voinee niidenkin "keskiarvosta" päätellä jo jotain.

Samaa mieltä olen, Ame kanssasi. Kokemukset ja tutkimukset muodostavat yhdessä jo hyvän tietopohjan, toki aineitosta riippuen. Kannattaa (siis ihan yleisesti) ottaa huomioon ettei kaikkea löysy netistä, joten metsku et välttämättä löydä netistä mitään missä olisi kokemuksista, ei sellaista keskustelua, yms. Vain välttämättä ole. Ei kaikkea nettiin haluta/nähdä tarpeelliseksi/jakseta laittaa. Kokemukset kannattaa oikeasti ottaa tosissaan, ne on tutkimusten kanssa tapauksesta riippuen ihan yhtä arvokasta faktaa.

19.03.2011 13.57
Amppari kirjoitti:

^Yksi tutkimuksista (syrkeillä tutkittu) oli nimenomaan lemmikkihamstereilla tehty ja asumuksetkin tähtäsivät lemmikkiolosuhteisiin (vaikka olivatkin melko virikeköyhiä). Sen tuloksiin itse luotan ja lisänä siihen oma kokemus joka tukee tulosta isommista asumuksista. Sen sijaan se rottatutkimus nyt sinänsä ei ole sovellettavissa lemmikkieläimiin muuten mutta mielestäni kaikki tieto missä voidaan huomata jyrsijöiden preferoivan isompia asumuksia on huomioonotettava asumusten koosta puhuttaessa.

Hiirten labraboksitutkimus herätti oman mielenkiintoni siihen voisivatko urokset tulla toimeen pienessä tilassa mutta toisaalta koska reviirikiistat on uroksilla fakta ja niitä uroksia pitäisi ahtaa monta tosi pieneen tilaan niin tuskin se on järkevää kuitenkaan.

Kokemuksilla on ilman muuta merkitystä mutta itse kaipaan kuitenkin myös laajempaa faktaa tueksi, etenkin jos kyseessä on tulkinnanvarainen asia kuten naaraiden reviirikiistat. Jossain toisessa asiassa taas pelkät kokemukset riittävät (vaikkapa jos kysyn, että syökö teidän hamsterit suolakiveä niin ei siihen tarvita sen enempää todisteita, että ei syö tms.).

Ota huomioon että se syrkeillä tehty tutkimus oli tehty virikkeettömässä tilassa ja mun mielestä se tutkimus oli silti melko "outo".

Suolakiven syönti nyt on muutenkin ihan täysin eri asia, eikä sitä suolakiveä edes suositella.

19.03.2011 17.21
000047377_r

Jaa että mistä kiistat johtuu. No, jos olen rehellinen en usko ihan täysillä koko kiistoihin. Tai sitten ne johtuvat uudesta tulokkaasta jolloin tietysti vanhat hiiret pitävät uutta tunkeilijana mikä on ihan normaalia. En usko, että jo ennestään hyvin toimeen tulevat hiiritytöt alkavat tappelemaan isommassa tilassa. Sen sijaan uskon hyvinkin käyneen niin, että uusia hiiriä lisättäessä laumaan (tämän vuoksi hankittu isompi asumus) on tullut ongelmia ja sitten on ajateltu, että se johtuu liian isosta asumuksesta ja siirretty ne pienempään ja kun se pienempi ei olekaan kenenkään maaperää niin kas- toimeen onkin tultu. Tai sitten on tosiaan tapeltu mutta ilman, että sillä on mitään tekemistä asumuksen koon kanssa. Tai pienempi asumus on jotenkin muuten ollut mukavampi ja hiiret on lopettaneet tappelun. Tai ovat siinä isossa jo ehtineet setviä välinsä ja pienessä olleet jo sovussa tms.

Mielelläni kyllä lukisin aiheeseen liittyviä keskusteluja tai jonkun omakohtaisia kokemuksia niin saisi paremman käsityksen siitä missä tilanteessa tappelut on syntyneet ja kuinka toimien loppuneet.

Kuten jo sanoin niin mua kiinnostaa kyllä kovastikin kaikki häkkikokoon liittyvät tutkimukset koska olen tosiaan sitä mieltä ollut aina, että jyrsijöitä pidetään keskimäärin liian pienissä häkeissä.

19.03.2011 19.17

^ Kyllä se uusi on tunkeilija jo vanhojen reviirillä, mikäli niitä ei totuteta asianmukaisesti ja siivota sitä asumusta. Kyllä jo ennestään toimeen tulevat voi alkaa kinaamaan jos tilaa tulee reilusti lisää tai hiirimäärä vähenee (riippuu toki sen terran mitasta ja kuinka pieneen se hiirimäärä vähentyy). Kaikillahan ei niitä kiistoja tule, kuten jo miljoona kertaa mainittu.

Edelleen käy siellä hiirifoorumilla etsimässä ja kysele kasvattajilta, en jaksais hei oikeasti jokaiseen viestiin kirjoittaa samaa...

19.03.2011 22.16

Sanon nyt sit suoraan että mielestäni innokas juoksupyörässä juokseminen on samanlaista häiriökäyttäytymistä kuin kaltereiden narskuttelu. Juoksupyöriä en eläimilläni tule koskaan pitämään.

Ja koska jyrsijät jyrsivät niin kaltereiden jyrsintä voi olla ihan normaali juttu tai ''paha tapa'', vaikka uskon että se HYVIN usein johtuu enimmäkseen liian pienistä asumuksista.

Ja tuohon hiirten reviirikiistaan, niin kyllä, hiiriä kasvattamalla ja tarkkailemalla olen huomannut nämä kiistat. Se on aina hiiri/lauma kohtaista mutta liian suuri asumus VOI hyvinkin olla haitaksi jos sielä on liian vähän hiiriä. 

Kolme hiirtä kun saa jaettua sellasen mukavankokosen terran omiin reviireihin = syntyy tappeluja ja reviiritappeluthan ei ole kivaa katottavaa.

Muokattu viimeksi: 19.03.11 22.34
19.03.2011 22.43
No niin, siinä tuli yksi hyvä kokemus asiasta lisää.
19.03.2011 23.34
Gunvald kirjoitti:

Kolme hiirtä kun saa jaettua sellasen mukavankokosen terran omiin reviireihin = syntyy tappeluja ja reviiritappeluthan ei ole kivaa katottavaa.

Nimenomaan. Kaverilla kuoli yksi hiiri kun rupesivat jakamaan omia reviireitä ja sitä myötä tappelivat. Yön aikana ärtyi niin pahaksi, että lopulta yksi menetti henkensä. Varalla ei ollut pienempää eikä saanut hankittua lisää hiiriä joukkoon kinojen välttämiseksi.

Tuon jälkeen ei ole enää hiiriä hommannut ja itseasiassa taisi ne kaksi jäljelle jäävääkin antaa pois.

Sen takia itse suosittelen hankkimaan pienemmän varalle jos välttämättä haluaa ison terran. Se kun ei ole kivaa sit joku kerta oikeasti nähdä miten vakavaa se tappelu on jos äityy siihen asti. Kolmen koplalle kun riittää varsin mukavasti vaikkapa 60*30 kokoinen terra. Ja tokihan isompaa voi kokeilla, mut silti pitää varautua siirtämään siihen pienempään. Jos ei halua pienessä pitää vakituisesti, niin ostaa sitten kerralla sellaisen määrän naaraita, ettei terrassa tule kiistoja.

20.03.2011 09.36
000047377_r
^Jos ei se kaveri kokeillut pienempää asumusta tai enempää hiiriä niin KUKAAN ei voi mennä sanomaan, että hiirten tappelut johtuivat liian isosta terrasta ja reviireistä. Tuohan on pelkkää arvailua ja olettamista. Jos samainen ihminen olisi siirtänyt hiiret pienempään ja tappelut näin loppuneet niin tarina olisi huomattavasti uskottavampi.
20.03.2011 12.11
Voi jee, sanattomaksihan tässä menee. :D Ota muuten huomioon ettei tosiaan ole ainutkertaista tuollainen.^ Ei ole kysymys arvailusta.
20.03.2011 12.34
000047377_r
Nomi kirjoitti:
Voi jee, sanattomaksihan tässä menee. :D Ota muuten huomioon ettei tosiaan ole ainutkertaista tuollainen.^ Ei ole kysymys arvailusta.

Eikö? Siksikö kun sinä päätät, että kyse ei ole arvailusta? Heh

En haluaisi tuottaa sulle pettymystä mutta kyllä vain- kyse on pelkästä arvailusta ja olettamisesta eikä mistään muusta.

20.03.2011 12.46
Amppari kirjoitti:
^Jos ei se kaveri kokeillut pienempää asumusta tai enempää hiiriä niin KUKAAN ei voi mennä sanomaan, että hiirten tappelut johtuivat liian isosta terrasta ja reviireistä. Tuohan on pelkkää arvailua ja olettamista. Jos samainen ihminen olisi siirtänyt hiiret pienempään ja tappelut näin loppuneet niin tarina olisi huomattavasti uskottavampi.

No kyllä se ihan selvää on että mistä ne kiistat johtui > liian isosta asumuksesta ja sitä kautta reviirien jakamisesta > reviirikiistat.

Ei ole ainut ihminen tuo kaveri, kelle noin on käynyt. Sun asenne on aika outo ja päteminen tuottaa sulle jotain mielihyvää ilmeisesti, kun yhtäkään asiaa et osaa olla pätemättä.Sitten kehtaat vielä vetää kaikkeen mukaan iän ja jos katsoisit peiliin niin ei se ikä kerro ihmisestä kuitenkaan ihan kaikkea...

20.03.2011 13.36
Hanna kirjoitti:
Nomi kirjoitti:

Eikö? Siksikö kun sinä päätät, että kyse ei ole arvailusta? Heh

Heheh vain itsellesi. ;) Ei kukaan päätä arvailusta, et myöskään sinä, vaikka niin annoitkin ymmärtää.

En haluaisi tuottaa sulle pettymystä mutta kyllä vain- kyse on pelkästä arvailusta ja olettamisesta eikä mistään muusta.

Sinun mielestäsi, lisää se tuohon.^ Huomaatkos että nyt juuri sinä mielestäsi päätät asian,m vaikka juttu on juuri niin simppeli kuin Dove tuossa sanoikin.

20.03.2011 21.41
000047377_r
^On se vähintään yhtä simppeli kun vaikka se, että joulupukki on oikeasti olemassa ja lentää poroilla koska mä päätän, että asia on näin. Niin no, eihän mulla tosiaan mitään todisteista ole mutta mä olen nyt vaan päättänyt, että joulupukki ja porot on tosijuttu. Älkääkä nyt vääntäkö taas tästäkin. Mitään todisteita ei tarvita, asiahan on täysin selvä. Miten niin ette ymmärrä? Omituista sakkia...
20.03.2011 21.50
^ Siis mitä hel**ttiä? Kyllä sä olet sitten outo ihminen x)
20.03.2011 21.57
Amppari kirjoitti:
^On se vähintään yhtä simppeli kun vaikka se, että joulupukki on oikeasti olemassa ja lentää poroilla koska mä päätän, että asia on näin. Niin no, eihän mulla tosiaan mitään todisteista ole mutta mä olen nyt vaan päättänyt, että joulupukki ja porot on tosijuttu. Älkääkä nyt vääntäkö taas tästäkin. Mitään todisteita ei tarvita, asiahan on täysin selvä. Miten niin ette ymmärrä? Omituista sakkia...

Mitä ihmettä sä oikein höpötät?

Sanot itse näin: "Tuohan on pelkkää arvailua ja olettamista."

Ja näin:

"En haluaisi tuottaa sulle pettymystä mutta kyllä vain- kyse on pelkästä arvailusta ja olettamisesta eikä mistään muusta."

Mitäs muuta tuossa oikein jäkätät, kuin että sinun mielestäsi asia on noin, paitsi että sanot sen kuin se olisi totta, vaikkei olisikaan. Turha jutustella lentävistä poroista kun tulee itse huudeltua totena asioita jotka ovat vain sinun mielipiteitäsi.

Jos tuo on sinusta arvailua, hyvä, voit ilmaista sen vaikka näin; "Mielestäni tuo on pelkkää arvailua ja olettamista." Ei näin; "Fakta nyt vain on se että tuo on arvailua ja olettamista."

Lentäviä poroja, huhuh. :D

20.03.2011 22.05
000047377_r
No koska en voi mitenkään todistaa, että joulupukki ja porot on totta niin te jotka asiaa epäilette voitte sanoa minulle, että "tuo on vain arvailua ja olettamusta" Ja te olette oikeassa koska ilman todisteita tosiaan vain arvailen ja oletan, että joulupukki ja porot on olemassa. Voin toki olla lapsellinen ja väittää kuten yllä esitin, että kyllä ne pukki ja porot nyt vaan on olemassa kun mä niin päätän mutta fakta on, että vain arvailen ja oletan sen pukin ja porojen olemassaolon. Aivan siis kuten te nyt arvailette ja oletatte, että hiiriesimerkin hiiritappelu johtui liian isosta tilasta ja reviirikiistasta. Minkäänlaista todistetta asiasta ei ole joten kyseessä on arvaus ja olettaminen.
20.03.2011 22.07

Ahaa, eli se on siis vain arvailua, vaikka jopa tuhansille on käynyt samalla tavalla? Seelvä.

Siihen kun ei oikeen mitään muuta selitystä ole.

20.03.2011 22.10

Sekava teksti mutta kyllä siitä jotain irti sai.

Juu, tottahan toki. Monille käy noin ja joka kerta kysymys on arvailusta. Ilman muuta, kuinkas muuten. Nyt en voi edes sanoa että laitapa viestiä kasvattajille ja kysy koska keskustelet juuri kasvattajan kanssa.^

20.03.2011 22.17
000047377_r
Dove kirjoitti:

Ahaa, eli se on siis vain arvailua, vaikka jopa tuhansille on käynyt samalla tavalla? Seelvä.

Siihen kun ei oikeen mitään muuta selitystä ole.

Tuota, kun netistä ei löydy aiheesta juurikaan mitään niin mistä olet noi tuhannet tapaukset kuullut? Haluan heti tietää vaikka nyt aluksi vain 100 ihmistä jotka ovat ensin laittaneet pienen lauman hiiriä isoon asumukseen ja ne ovat tapelleet jonka jälkeen sama lauma on siirretty pienempään (huom, sama lauma) ja tappelut on loppuneet. Tai sekin käy, että lauma on ensin ollut pienessä ja sitten sama lauma siirretty isompaan jossa ovat tapelleet ja sitten sama lauma taas siirretty pienempään jossa tappelut loppuneet. Jos vaikka tosiaan nuo 100 kokemusta ensin linkittäisit niin niillä pääsee jo hyvään alkuun.

20.03.2011 22.19
Netti ei edelleen laula kaikkea.^
20.03.2011 22.21

Voi huoh kun ei ihminen osaa edes lukea ja sisäistää lukemaansa!

Lueppa niitä edellisiä viestejä prkl.

20.03.2011 22.29
000047377_r
Niin että koko maailmasta ei löydy netistä aiheesta tietoa, ei tutkimustietoa eikä kenenkään omia edes vähän kontrolloituja (yllä mainitsemani tapa todentaa tappeluiden johtuvan liian isosta kämpästä) kokemuksia (olettamuksia ehkä löytys??) mutta juuri sinä tunnet sattumoisin jopa tuhat ihmistä joilla kas- onkin tehtynä näitä havaintoja mutta eivät sitten kuitenkaan niistä sen enempää puhu. Juu, ihan varmasti näin on.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti