Jyrsijäasumusten koot - Sivu 8 (Jyrsijät > Yleistä keskustelua jyrsijöistä)

27.03.2011 15.50
000047377_r

^Älä aliarvioi tilan merkitystä. Hamsteri varmasti tykkäisi siltaa pitkin kiivetä kakkoskerrokseen. Voit ensin sisustaa ala-asunnon aivan kuin se olisi se ainoa ja sitten lisätä toisen jolloin se ei korvaa mitään vaan on vaan puhtaasti lisätila lisävirikkeineen. Samalla voisit antaa esimerkkiä muille kasvattajille, ties vaikka joku innostuis itsekin. Tiedän, että boksien pinottavuus on tärkeää mutta toisaalta se on iso etu koska tommonen kerrostalo on tosi helppo tehdä.

Pinta- ala lasketaan myös toisesta kerroksesta, vrt. ihmisten kaksikerroksinen asunto. Kyllä niihin neliöihin se kakkoskerroskin lasketaan. Jos kakkoskerroksessa on ainoastaan pieni reikä (kuten ihmisilläkin rappuset) niin ei se tee siitä mitenkään vähempiarvoista. Neliöt on neliöitä vaikka ne olis päällekkäinkin. Tietysti jonkun mökin katon pinta- alaa ei lasketa mutta kun kyse on kokonaisesti kerroksesta niin kyllä se silloin lasketaan. Daa...

Tuli vielä mieleeni, että duna funhan kävisi myös. Pienen häkkiosan vuoksi sen voi myös pinota ja ilma vaihtuu.

Muokattu viimeksi: 27.03.11 15.52
27.03.2011 15.54
En toki aliarvioikaan, mutta laatikko jossa on minidunan mitat sopii parhaillaan runsain virikkein jos siten. Tuo on muuten ihan hyvä idea, mutta jos mulla on tuollaisia boxeja niin vanhalle hamsulle se on jo vähän vaikeampaa, se voi tippua ja satuttaa itsensä kun ei enää hallitse tasapainoaan. Täytyy nyt katsoa.
27.03.2011 19.26
000047377_r

^Ei ne mitään tippuile kun laitat vaikka loivemman puoleisen puusillan ja pienen reiän sinne ylös.

29.03.2011 00.09
Tyttöhiiriä kirjoitti:

Pinta- ala lasketaan myös toisesta kerroksesta, vrt. ihmisten kaksikerroksinen asunto. Kyllä niihin neliöihin se kakkoskerroskin lasketaan. Jos kakkoskerroksessa on ainoastaan pieni reikä (kuten ihmisilläkin rappuset) niin ei se tee siitä mitenkään vähempiarvoista. Neliöt on neliöitä vaikka ne olis päällekkäinkin. Tietysti jonkun mökin katon pinta- alaa ei lasketa mutta kun kyse on kokonaisesti kerroksesta niin kyllä se silloin lasketaan. Daa...

Tuli vielä mieleeni, että duna funhan kävisi myös. Pienen häkkiosan vuoksi sen voi myös pinota ja ilma vaihtuu.

Pohjan pinta-alaa se ei muuta miksikään, vaan pysyy samana. Kyllä mä ennemmin sen yhden minidunan kokoisen pitäisin, kun rupeisin väkertämään toista kerrosta.Jokainen toki tyylillään...

PS. Kuka aikuinen käyttää teinisanaa DAA?

29.03.2011 09.14
000047377_r

^Mä käytän paljon sanaa daa, se on tosi hyvä ;) Vietän paljon aikaani noiden 9-13 vuotiaiden kanssa ja ne hokee tuota daata.

Joo, no käytä sie minidunaa, itse tykkään monikerroksisista. Mun hamsuilla ja rotilla ym. on ainakin enemmän kävelytilaa kun on monta kerrosta ja kerroksiin saa virikettä.

29.03.2011 11.55

^ Niin käytän, jos siihen on tarvetta. Tällä hetkellä vaan ei ole sille käyttöä, mutta jossain vaiheessa kyllä todennäköisesti siihen muuttaa kolmen kopla naaraita (voi apua, ne kuolee kun on niin pieni tila) ;)

Kyllä meidän elukoilla on virikettä jos jonkunlaista, etenkin noilla uroshiirillä jotka asustaa 60cm terroissa :) Kyllä niillä puuhaa riittää, kuten tähänkin asti ihan jokaisella omistamallani elukalla.

29.03.2011 12.40
000104559_r
Tyttöhiiriä kirjoitti:
Pinta- ala lasketaan myös toisesta kerroksesta, vrt. ihmisten kaksikerroksinen asunto. Kyllä niihin neliöihin se kakkoskerroskin lasketaan. Jos kakkoskerroksessa on ainoastaan pieni reikä (kuten ihmisilläkin rappuset) niin ei se tee siitä mitenkään vähempiarvoista. Neliöt on neliöitä vaikka ne olis päällekkäinkin. Tietysti jonkun mökin katon pinta- alaa ei

Itse en menisi suoraan laskemaan pinta-alaa myös toisesta kerroksesta, eli niin että kaksi kerrosta = tuplasti isompi. Toinen kerros kun ei lopulta tarjoa enempää liikkumatilaa kuin sen yhden ylösmenevän putken, koska pituus ja leveys ovat häkissä toisenkin kerroksen jälkeen yhä samat. Kuitenkin toinen kerros on ehdottomasti ekstraa, koska sinne saa eri virikkeet kuin alempaan asumukseen, eli hamsteri (tai muu eläin) saa sitä kautta vaihtelua.

Suurin syy, miksi itse olen varovainen laskemaan asumuksissa kerrospinta-alat mukaan pinta-alaan on se, että niillä monesti puolustellaan "porraskäytäväasumuksia". Eli henkilö on jostain lukenut tai itse järkeillyt tasojen lisäävän pinta-alaa, ja sen seurauksena sitten hankitaan hyvin pienialaisia, mutta monella tasolla varustettuja asumuksia. Sellaisia jotka muistuttavat enemmän porraskäytävää tasanteineen kuin monikerrosta asumusta. Ja jokainen voi varmasti kuvitella, kuinka mielenkiintoisen sisustuksen porrastasanteille saisi, vaikka niitä oli useampikin. Itse ainakin asun mieluummin yhdessä tasossa 60 neliössä, kuin ottaisin asunnon jossa olisi kolme 20 neliön kerrosta päällekkäin ja jokaisella portaat tilaa syömässä.

Sellaisessa tapauksessa, jossa eläimen asumuksen päälle esimerkiksi liitetään toinen samanlainen, on kaikki sen tuoma lisätila toki mukavaa ekstraa, mikäli ensimmäinen asumus on jo alkujaan ollut hyvänkokoinen (tai vanhaan asumukseen liitetään isompi, jos aikaisempi on ollut pienehkö). Eli niin, että se päälletuleva on sitten oikeasti vain lisätilaa, eikä sillä koeteta paikata vähäistä pinta-alaa.

Meillä on esimerkiksi yksi 62*54*127cm rottahäkki jäänyt vain varahäkiksi pohja-alansa takia. Vaikka häkin korkeus mahdollistaa hyvin tasoja, koreja, kiipeilyköysiä yms., eivät ne riitä muuttamaan sitä seikkaa, ettei rotta pysty liikkumaan häkissä pituus ja leveyssuunnassa niin paljoa, vaan seinät tulevat heti vastaan, toisin kuin kiipeillessä.

29.03.2011 16.17
000047377_r
^Samaa mieltä siitä, että ainakin yhden kerroksen on oltava pinta- alaltaan riittävä. Toisaalta itse mieluummin vaikka talvikolle valitsen monikerroksisen vähän kapeamman kun yksikerroksisen leveämmän.
29.03.2011 18.21

^ Miksi? Kyllä mä ennemmin panostan siihen pohjan pinta-alaan kun siihen pienempään lisäkerroksilla.

Kyllä mä siis ennemmin valitsen vaikka 70cm asumuksen kaksikerroksisen 55cm sijaan.

29.03.2011 19.47
Te olette tapelleet ihmeellisen vähän poissa ollessa. :D Hupaisaa. No, pinta-aloistako me puhutaan?
29.03.2011 19.50

Mä lähinnä ihan vaan itse mietin, että miks joku haluaa pienemmän asumuksen jossa on 2 kerrosta yksikerroksisen isomman sijaan.

29.03.2011 20.38
Se on varmaankin vain makuasia, mutta mielestäni yksikerroksiseen saa virikkeitä paremmin ja helpommin. :) Mutta tosiaan se on minun mielipiteeni.
29.03.2011 21.03
000047377_r

^Nomi, miten se kaksikerroksisuus vaikuttaa sen yksikerroksisen sisustamiseen?

Tykkään monikerroksisista koska hamsut, hiiret etc. tykkää kiipeillä ja vaihtaa kerrosta. Ja mahtuu enemmän virikettä.

29.03.2011 21.07
Isompia/korkeampia virikkeitä saa laiteltua paremmin, ja virikkeitä myös yhdisteltyä ja improvisoitua mukavammin, siis minun mielestäni. Kaksi kerroksiseen ei vältisti mahdu muuten enemmän virikkeitä, sehän riippuu aivan asumuksen kokoluokasta ja muodosta.
30.03.2011 10.42
000047377_r
^No jos vaikka 2 boksia on päällekkäin niin alas mahtuu ihan samat virikkeet mitä ilman kakkoskerrostakin mahtuis ja ylöskin mahtuu melkein samat sekä tila on melkein kaksinkertainen. Tuohan on sama kun väittäisit, että kaksikerroksisen asunnon alakerta on sisustettava eri tavoin toisen kerroksen vuoksi vaikka ei sillä toisella kerroksella ole merkitystä sisustamiseen. Sen verran vain, että ne ne raput. Niitäkään ei ole pakko olla hamsulla jos yläkerran reiän alle laittaa vaikka jonkun tason.
30.03.2011 14.54
Voisitko ottaa taas huomioon että kyse on nyt minun mielipiteestäni? Kukin voi toimia ihan omalla tyylillään jos haluaa. Ota sinäkin huomioon se, että yksikerroksinen asumus voi olla aivan yhtä tilava, molempi parempi.
30.03.2011 16.51
020855035_r
Pihtipudas
ihanaa :) saan sen 50x80x50cm häkin lisäksi marsun säkin joka on 50x50x100 siis syvyysxkorkeusxleveys :) tullee vielä kaks rottaa lissää nii on tilaa kolmelle rotalle :) vaikka ainahan se vois olla isompi, mutta huoneen lattialle usempaan kertaan päivässä on pääsy joten häkki on mielestäni aika sopiva.
30.03.2011 17.24
000104559_r
Repe RIP kirjoitti:
ihanaa :) saan sen 50x80x50cm häkin lisäksi marsun säkin joka on 50x50x100 siis syvyysxkorkeusxleveys :) tullee vielä kaks rottaa lissää nii on tilaa kolmelle rotalle :) vaikka ainahan se vois olla isompi, mutta huoneen lattialle usempaan kertaan päivässä on pääsy joten häkki on mielestäni aika sopiva.

Häkeillä on vain paha tapa kutistua käytössä :D Aina kun saa jonkin uuden viritelmän se on hieno, iso ja käytännöllinen, mutta sitten sitä alkaa kaivata lisäsenttejä jonnekin suuntaan kun eläinten touhuja tarkkailee. Mutta siitä häkit on kyllä kivoja, että niitä on helppo yhdistellä, jos siltä tuntuu. Ja metrinen on kyllä jo pienelle laumalle jo hyvä, silloin kun jaloittelumahdollisuudet ovat hyvät, kun enimpiä energioita pääsee sitten muualle purkamaan. Marsuhäkin kohdalla kannattaa muistaa sitten pinnaväli, jos laumaan on poikasia tulossa. Yleensä ne ovat pinnaväliltään sen verran isoja, että mikäli niitä mielii poikasilla käyttää, on ne päällystettävä tiheämmällä verkolla.

10.10.2012 20.02
021700911_r
Helsinki

Olen ostamassa 2 campbellia tai 2 roborovskia ja olisi kiva tietää jo etukäteen minkä kokoinen häkki menisi campbelleille tai sitten roboille. vastatkaa mahd pian!

10.10.2012 20.30
000047377_r

Terraario on parempi kun häkki, myös terraario-häkkiyhdistelmä käy. Itse suosittelen n. 1m leveää mainitsemillesi elukoille.

10.10.2012 21.08
Hipsu kirjoitti:

Olen ostamassa 2 campbellia tai 2 roborovskia ja olisi kiva tietää jo etukäteen minkä kokoinen häkki menisi campbelleille tai sitten roboille. vastatkaa mahd pian!

Ei häkkiä, vaan joko terraario tai duna. Kahdelle robolle / cämbsylle menee oikein hyvin esim. 60*30 kokoinen lasiterraario, toki isompikin tai vaihtoehtoisesti vaikkapa hamsterduna (joka on sen noin 70*45).
10.10.2012 21.20
000047377_r

Kun asumusta ei ole vielä hankittu kannattaa aina ja poikkeuksetta suositella mahdollisimman isoa asumusta jotta vältytään sitten mahdolliselta häiriökäytökseltä ja surulta. Lain mukaan käy hyvinkin pienet asumukset mutta hamsteritkin on pienestä koostaan vilkkaita eläimiä ja on hyvä teko ostaa iso asumus. Metri on hyvä mitta eikä sen alle olevaa kannata hommata.

10.10.2012 21.33

No aivan hyvin voi ostaa alle metrisen, toi nyt on taas jotain aivan naurettavaa.

10.10.2012 21.58
000047377_r

Jaa, no ei mua vaan naurata yhtään silloin kun kyse on elävistä eläimistä jotka ihminen vangitsee. Kun tekee sellaisen päätöksen, että ottaa lemmikin joka elää kuitenkin pari vuotta niin on melkoisen merkityksellistä punnita miten se eläin saisi mahdollisimman hyvän elämän. Metrinen terraario vilkkaille hamstereille on aivan asiallinen asumus ja ehdotus ja kyllä sellaiseen on järkevä kannustaa mikä edistää eläimen hyvinvointia. Ei ole minkään valtakunnan syytä hankkia 60cm asumusta jos voi hankkia metrisenkin. 

10.10.2012 23.02
000048222_r

Taas tää sama vanha virsi. Miksei voi sanoa, että ok mitat on se 60x30 mutta jos haluaa hemmotella hamsteria, voi olla metrinenkin oikein hyvä vaihtoehto. Sinne saa luonnollisesti enemmän virikkeitä, ja onhan virikkeitä tutkiskelevan ja ympäriinsä touhuavan hamsun touhuja kivempi katsella, kuin hamsua joka vain juoksee juoksupyörässä ja nököttää pesämökin päällä kun ei muutakaan tekemistä ole. Omistajan oma valinta on, kumman hankkii. Hamsteri voi elää tyytyväisenä 60x30 kokoisessakin terrassa, mutta isompi on AINA parempi, ja terraarioitakin saa käytettynä halvalla. Itse sain dupalle 120cm terran 40 eurolla, jos olisin ostanut dunan uutena olisin joutunut maksamaan enemmän.

Tajuatteko yhtään kuinka hämmentävää on hamsteriharrastuksen aloittavalle se, että tääl aikuiset ihmiset vääntää kättä keskenään tällä tavalla, ja se kaikki alkaa hänen kysymyksestään, että millainen asumus olisi sopiva?

muoks. ja koska kysyjä asuu pk-seudulla niin on käytetyn terran hankkiminen entistä helpompaa, niitä kun on täälläpäin myynnissä pilvin pimein. Katsasta tori.fi ja keltainen pörssi:

Tori.fi, Uusimaa, eläintarvikkeet

Keltainen pörssi, Uudenmaan alue, eläintarvikkeet

Muokattu viimeksi: 10.10.12 23.07
10.10.2012 23.55
021917279_r
Pori

Mä olen tässä asiassa ihan täysin samaa mieltä kuin Metsku. Tottakai kannattaa hankkia niin iso asumus kuin on mahdollista. Jos on tilaa ja mahdollisuus ottaa se metrinen terra, niin en näe yhtäkään hyvää syytä sille, miksi joku ei ottaisi. En ymmärrä, miksi pitää suositella tyyliin pienimpiä mahdollisia mittoja, joissa se elukka saattaa ehkä viihtyä. Ihan yksinkertaisesti voi vaan todeta, että mitä isompi niin sen parempi hamsterille, joka luonnossa vaeltaisi todella pitkiä matkoja.

Minusta ei ole lainkaan naurettavaa puolustaa suuria jyrsijäasumuksia.

11.10.2012 06.35

Kyllä se on omasta mielestänikin parasta hankkia niin iso terra kuin mihin resurssit riittävät, mutta sitähän me emme tiedä minkä kokoisessa hamsteri sitten oikeasti viihtyy. Jos se kerta vaeltaa luonnossa jopa kymmeniä kilometrejä, miten sen voi olettaa viihtyvän edes metrisessä asumuksessa? Sittenhän tulee nämä domestikoitumisasiat, jotka varmasti puolestaan vaikuttavat asiaan.

Mutta enivei, kaikille otuksille pitäisi mielestäni hankkia mahdollisimman iso asumus, mutta en nyt näe sitä kovin kauheana rikoksena vaikka hankkisi "vain" suositusten mukaisen terran…
"Sopiva terraarion koko kahdelle on noin 50*40 cm, yhdelle käy vähän pienempikin". Että kyllä jos tuohon vertaa niin jopa 70x45cm on hyvä. 

11.10.2012 11.20
Duppa kirjoitti:

Taas tää sama vanha virsi. Miksei voi sanoa, että ok mitat on se 60x30 mutta jos haluaa hemmotella hamsteria, voi olla metrinenkin oikein hyvä vaihtoehto.

Ässä kirjoitti:

esim. 60*30 kokoinen lasiterraario, toki isompikin tai vaihtoehtoisesti vaikkapa hamsterduna (joka on sen noin 70*45).

Mitähän tuossa mahtaa lukea?? Mä ilmoitin ne minimimitat, joihin voi laittaa muttei mielellään pienempään.

Tottakai voi ostaa sen metrisenkin, missään en ole väittänyt ettei voi/saa/kannata. Kommentoin nyt tuohon metskun laittamaan kommenttiin, jossa sanoo ettei alle metristä kannata hommata. Se on naurettavaa, koska alle metrinen käy oikein hyvin.

Toisekseen, mä en ole suositellut minkäänkokoisia asumuksia, vaan edelleen ilmoitin ne minimimitat. Siinä lukee edelleen, että toki isompikin. Saa toki opetella lukemaan :)

11.10.2012 12.41
000048222_r

^

metskulle tuon nyt lähinnä tarkoitin.. :P

11.10.2012 12.47

Aa, okei. Pahoittelut, luulin että tarkoitit mua :)

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti