Jyrsijäasumusten koot - Sivu 9 (Jyrsijät > Yleistä keskustelua jyrsijöistä)

11.10.2012 12.49
021917279_r
Pori

No minä sitten käsitän asiat vähän eri tavalla ilmeisesti. "Esim 60*30". Ymmärtääkseni antaessasi esimerkin sä nimenomaan suosittelet tuon kokoista. Jos sanot että "hamsterille on hyvää ruokaa esim Supa Hamster tai voihan jotain muutakin antaa" niin silloin sä suosittelet Supaa.

11.10.2012 12.56

No ei nyt hei ihan mene noin. Esim. on lyhenne esimerkistä ja se nimenomaan on esimerkki, ei mikään suositus.

Miten ihmeessä joku voi käsittää esimerkin suosituksena? x) Mä en todellakaan suosittele mitään käyttämällä esimerkkiä, voi luoja hei oikeasti. Jos mä käyttäisin esimerkkinä jotain ruokamerkkiä, se ei todellakaan tarkoita ettämä suosittelen sitä. Jos mä jotain suosittelen, mä kyllä käytän ihan suositus sanaa niinkun kuuluu.

11.10.2012 14.03
000104559_r

Minimin kohdalla kannattaisi mainita sen olevan minimi, ei esimerkiksi hyvin sopivasta asumuksesta. Muuten aloittelijalle tulee helposti se kuva, että kyseisen kokoinen asumus on hyvänkokoinen, kun kokeneemmatkin vastaavat sen sopivan. Ainakin itselle tulee tuosta muotoilusta ensisijaisesti se kuva, että 60*30cm on hyvä, ei ehdoton minimi, jota isompaa kannattaa harkita jos tila antaa myöten (vaikka myös isompi on ok).

Kuitenkaan en lähtisi tarjoamaan myöskään omia suositusmittoja ehdottomana totuutena, jota pienempi asumus on ehdottomasti huono. Jotkin minimimitat on aina hyvä mainita, kun ne kuitenkin lähes joka hoito-ohjeesta, yhdistyksensivuilta yms. löytyvät. Ne voi kyllä jättää sivulauseeseen, ja kertoa sen jälkeen millainen asumus alkaisi olla oikeasti hyvänkokoinen ja miksi. Moni kun ei oikeasti osaa hahmottaa eläinten tilankäyttöä ensimmäisiä otuksia hankkiessaan, ja silloin on helppoa lähteä liikkeelle yleisistä suosituksista, ellei jostain saa selkeää kuvaa siitä, miten se lisätila oikeasti eläintä hyödyttää.

Itselläkin on joskus vaikea vastata esimerkiksi kysymyksiin siitä, montako rottaa Ferplast Jenny - kokoluokan häkkiin menisi, kun en itse laittaisi sellaiseen yhtään. Nykyisellään on oppinut vastaamaan, että kyseinen häkki menettelee sille parille eläimelle, mutta jos häkkiin lisää korotusosan/hankkii isomman häkin, saa sinne mahtumaan paljon enemmän virikkeitä, jonka lisäksi isommassa häkissä jää myös enemmän vapaata liikkumatilaa.

11.10.2012 16.33

Asumuksen koko voi olla esim. 60*30, mutta itse suosittelen suurempaa.
TAI
Esim. 60*30 kokoinen lasiterraario, toki isompikin tai vaihtoehtoisesti vaikkapa hamsterduna (joka on sen noin 70*45).
Ei tuossakaan esim. tarkoita henkilön omaa suosituskokoa vaan nimenomaan henkilön mielestä asunnon tulisi olla isompi, mutta tuonkin kokoinen on lain antamien asetusten mukaan sopiva.

11.10.2012 17.20
000047377_r

No miksi on pakko edes mainita niin pieni kun 60x30? Miksi ei voi suoraan kirjoittaa, että metrinen on oikeasti ja rehellisesti hyvänkokoinen mutta että lain mukaan toki pienempikin käy? Kerrankin on tilaisuus vaikuttaa siihen minkälainen asumus hommataan.

11.10.2012 18.06

Koska 60*30 on sopivan kokoinen yhdelle tai kahdelle kääppärille. Toki isompikin käy, ei siinä mitään. Mainitsen sen siksi, koska tässä nyt kysyttiin minkä kokoinen menee. Jos kaikki sanoisi, että metrinen eikä sen alle, niin aloittelija luulee ettei alle sen kokoista saa käyttää kahdella.

Kysyjä itse valitsee koon ja varmasti sen mukaan, minkä kokoinen asumus mahtuu ja minkä kokoisia läheltä löytyy myytävänä. Tokihan jos on mahdollisuus vaikka siihen metriseen ja sellaisen löytää helposti jostain, niin tokihan se kannattaa ottaa jos hinta on kohdallaan. Ja vaikka jos on mahdollisuus metriseen, mutta löytääkin vaikka 75*35 kokoisen läheltä niin sekin käy oikein hyvin.

11.10.2012 18.59
000110339_r

Komppaan Duppaa edelliseltä sivulta.

Tietenkin aina, jos on mahdollista olisi niin ihanteellista, että jokainen eläin saisi vaikka sen koko huoneen itselleen, mutta ei se aina ole niin yksinkertaista. 

60*30 käppärille, miksikäs ei. Itselläni esim. robot on nytten 70*40 kokoisessa ja viihtyvät vallan mainiosti siinä. Virikettä ja tekemistä mahtuu todella paljon :) 

11.10.2012 19.53
000047377_r

Duppan tekstissä oli yksi paha virhe. Metrinen asumus ei ole millään lailla mitään hemmottelua. 2 metrinen asumus kahdelle robolle ehkä on mutta ei metrinen. Se on ihan sen kokoinen asumus minkä hankkii mielellään jos eläimilleen haluaa aidosti hyvän elämän. Siinä ei ole senttiäkään mitään ekstraa ja ihmeellisyyttä.

11.10.2012 21.21
000110339_r

Miten sulla Metsku, jokainen asuu vähintään siinä metrisessä asumuksessa? 

11.10.2012 22.01
000084564_r

Tääl puhutaa hamsulle 100cm häkkiä, mut monet pitää niitä minidunissakin 0_0 ?? Sanottaisko näin:

Eläimen kannalta mitä isompi, sitä parempi. Liian isoa ja tilavaa asumusta ei voi oikeastaa hankkia, mutta liian pienen kylläkin. Ihan elukasta riippuenkin, ei välttämättä hänsterit aina AD/HD tapauksiakaan ole, mutta toki mitä enempi virikkeitä on sitä tyytyväisempi elukka on.

Lisäksi kannattaa myös huomioida, kuinka usein talvikko/robo/cambellien ostanut joutuu jossain vaiheessa kuitenkin hankkimaan sen toisen terran, kun tappelevat, et mihis sitte joku sijoittaa kaksi 100cm terraa??

Muokattu viimeksi: 11.10.12 22.02
11.10.2012 22.05

Tänään tulikin suorastaan mielenkiintoinen viritelmä vastaan. Myin ruokakasvatukseen 6 hiirtä, joista 5 ostaja tuli itse hakemaan. Tarjouduin sitten tuomaan tämän yhden hieman myöhemmin, sillä sitä ei voinut antaa heti mukaan poikasten takia. Perillä odottikin sitten näky jota en oikein ollut kyllä osannut odottaa; Makuuhuoneen lattialla oli yksi (mielestäni) miniduna vailla mitään virikkeitä, pohjalla 5cm purua ja siinä asusteli vajaat 20 hiirtä (emoja, poikasia ja uroksia). 

Siinä sitten kun hetken juttelimme, vihjaisin että hänen kannattaisi käydä hakemassa varastolaatikoita, sillä yhdellä minidunalla ei kyllä pärjää kasvatuksessa. Hän totesikin että on sitä kyllä miettinyt jo hetken aikaa, mutta ei ole kuitenkaan käynyt hakemassa. Tarjouduin sitten modaamaan hänelle laatikot jos hankkii sellaisia, toivotaan nyt että kävisi hakemassa mahd. pian. 
Ja on muuten kasvatellut hiiriä jo vuoden verran tuolla systeemillä, eli boksissa pari naarasta ja yksi uros ja poikaset on napsittu sitten pois sitä mukaa kun tarve vaatii. Se nyt näytti olevan ainut tapa jonka osasi, edes hiirten perushoito-ohjeet eivät olleet hallussa. 

11.10.2012 22.18

Mä olisin tossa tilanteessa perunut kaupat ja pyytänyt ne omat myymäni hiiret takaisin ja tokaissut samalla, että multa ei toista kertaa tarttee hiiriä kysellä.

Ja tosta vois tehdä jo ilmoituksen.

11.10.2012 22.25
000047377_r
***Inka kirjoitti:

Ei asu. Talvikko asuu 80x50x50 häkissä MUTTA siinä menee myös putki ulkopuolella. Putkesta pääsi ennen toiseen asumukseen mut ei se ryökäle käynyt siellä niin otin pois ja jäin seuraamaan. 

Toinen syrkki asuu 80x50x80 terraariossa mutta korkeus tekee sen, että kerroksia on 3. Tila on ylös asti hyödynnetty. 

Toinen syrkki asuu putkilla yhdistetyssä kaksiossa n. 130cm leveä ja 40cm syvä. 

11.10.2012 22.27

Jep, oma mokanihan tuo omalta osaltaan oli kun en ottanut selvää, mutta olin sitten kai liian hämmentynyt/muuten kiltti, etten pyytänyt hiiriä takaisin, vaan keskityin lähinnä neuvomaan oikeita hoito-ohjeita. Ei ollut ottanut asioista itse selvää, joten tuskin tulee oma-aloitteisesti ottamaankaan, joten laitoin jonkin verran linkkejä hoito-ohjeisiin s-postin kautta. 

Eipä ole ennen tullut vastaavaa tapausta kohdalle, joten fiksummat voisivat kyllä neuvoa mitä pitäisi tehdä. 

12.10.2012 00.51
000048222_r
Ily kirjoitti:

Metrinen asumus ei ole millään lailla mitään hemmottelua.

Kyllä musta ainakin http://www.petsie.fi/pets/229229-duppa-hamsteri-syyrialainen/pictures/21932274 tämä on hemmottelua. (Huom. MINUN mielestäni. Omassa tekstissäsi esität faktana sen, että tekstissäni on virhe kun väitän metrisen terran voivan olla jo hemmottelua.) Kuvassa Dupan 120cm terraario, eikä herra edes käytä kaikkia virikkeitä! Yksi pesämökki on suosiossa, sen jälkeen juoksari ja ruokakupit. Muut virikkeet kiivetään läpi kerran-pari yössä, eikä osota muuten minkäänlaista kiinnostusta virikkeitä/tilaa kohtaan, nurkissa kaivelu on hauskinta.

Se on niin hamsterikohtaista, tietty joku voisi hyvin alkaa tekemään tätä sun "pakokäyttäytymistä" tuonkin kokoisessa terrassa, mutta uskon niiden olevan sen verran harvassa, et on turha lähtee liiottelemaan niin, että sen voisi rivien välistä lukea "60x30cm terra on kidutuskammio eikä metrinenkään ole ees hemmottelua". Musta sä käyttäydyt ihmeen hysteerisesti näissä asioissa. Kannattais opetella ottaa rauhallisesti.

12.10.2012 02.35
021234080_r
Nurmijärvi

Korostan tässä nyt taas tätä, että suurinkaan mahdollinen asumus ei todellakaan ole mikään "tae" eläimen laadukkaasta elämästä. Siihen sisältyy paljon muutakin, kuten mm. asumus ja asumuksen koko. 

12.10.2012 08.29
000110339_r
Ily kirjoitti:
***Inka kirjoitti:

Ei asu. Talvikko asuu 80x50x50 häkissä MUTTA siinä menee myös putki ulkopuolella. Putkesta pääsi ennen toiseen asumukseen mut ei se ryökäle käynyt siellä niin otin pois ja jäin seuraamaan.  

Mitä se putki siinä auttaa? se on silti edelleen 80cm häkki, ei 100cm.

12.10.2012 12.48

Kyllä mä luokittelen metrisen asumuksen "hemmotteluksi". Ja sitä se on todellakin etenkin kääpiöhamsterille.

Ja tosiaan, ei ne putket auta mitään. Jos se häkki on 80cm, ni se on silloin 80cm putkista huolimatta. En taas ymmärrä, miksi pitää kuitenkin vaahdota ettei alle metristä, mutta itsellä on kuitenkin alle metrisiä asumuksia. Hmm...

12.10.2012 13.10

Aivan käsittämätöntä järmäämistä... en lakkaa ihmettelemästä tätä :D

Eikö voitaisi sopia, että tilan tarpeen kyselijät ohjattaisiin kyseisen jyrsijälajin liiton/yhdistyksen/tms. sivuille, joista luulisi tällaisten asioiden selviävän? Kuvittelisin, että rotuyhdistyksen tms. virallinen kanta/suositus on aivan käypä kaikille harrastajille, jokainen voi toki tykönään pitää hamsteriaan vaikka kaksimetrisessä terraariossa  jos sen tarpeelliseksi kokee...

12.10.2012 13.57
000110339_r

^ olisikin kaikille noin yksinkertaista :D

Sitähän tässä on jankattu sivu tolkulla, että esim. nyt Suomen hamsteriyhdistyksen kanta esim.syyrianhamsterille on 80*40 , http://www.hamsteriyhdistys.fi/hamsteritietoa/hoito-ohjeet/syyrianhamsterin-perushoito/. Sieltä löytyy. 

Muokattu viimeksi: 12.10.12 14.04
12.10.2012 14.20
000047377_r

Tottakai putki auttaa jos se on piiiiiiiiiiiitkän pitkä. Hamsteri nimittäin kävelee siellä putkessa (ja tekee sinne pesän + ruokavaraston) eli onhan se lisää liikkumatilaa. Olen kyllä sitä mieltä, että tuo talvikon häkki on liian pieni ja siksi laitoin siihen sen lisäosan. Kuitenkin kun testailin käytetäänkö sitä (laitoin sinne nameja) ja huomasin, että ei se edes käy siellä niin otin pois. Laitan kyllä samantien takas jos talvikko näyttää siltä, että voisi kiinnostua tai muuten olla tarvetta.

Mun mielestä 120cm asumus on ihan normaali koko syrkille eikä mitään hemmottelua. Nurkkien kaivelu ei kuulosta lainkaan hyvältä etenkin kun ottaa huomioon sen, että muita virikkeitä ei juuri käytetä. Nurkkien kaivelu hamsterilla voi tarkoittaa sitä, että purua pitäisi olla huomattavasti paksumpi kerros. Viittaan syrkeillä tehtyyn tutkimukseen jossa todettiin, että n. 50-80cm purukerros tekee syrkin onnelliseksi.

12.10.2012 14.25
000110339_r

Ei ne putket sitä asuntoa suurenna yhtään, piste :D 

Eli talvikkosi voi vallan mainiosti tuossa alle metrisessä häkissä :)

12.10.2012 14.32
000084564_r

Jos vähintää 100cm pitää olla ja 120cm on normaali, ni mites kun monilla on eläinkauppojen minidunissakin niitä hamsuja ja ihan hyvin voivilta vaikuttaat ilman minkäännäköisiä häiriökäytöksiä yms??

12.10.2012 14.55
021984681_r

ei ole olemassa mitään absoluuttista totuutta(paitsi eläinsuojelulaki) häkin/terran minimimitoista, eli kunhan eläinsuojelulain vaatimukset täyttyy niin loput on mielipiteitä. Minä en alle 80cm terraan tai häkkiin laittaisi kuin korkeintaan kotiloita.

Dupan terra on tosi kivan kokoinen, mutta kyllä sinne virikettä, purua ym. saisi vielä paaaljon enemmänkin halutessaan ;)

Maailman hienoin jyrsin <3 feat Frodo & Cujo
12.10.2012 15.22
000084564_r

Siis en, että itse laittaisin, mutta tiedän todella monta hamsua joilla on pienempi asumus kuin 100cm ja jopa pienempi kuin tuo suositus 80.. mutta vaikuttavat onnellisilta. Itse panostan koon puolesta siihen miten sen saa hyödynnettyä, virikkeellistettyä yms, ei ne mitat loppupeleissä kerro paljoa vaan sen miten sen tilan osaa lemmikin edukseen hyödyntää.

Tässä Okien terra ja terrassa asuu 2 oka herraa, sisustus toki jo vaihteeksi muuttunut hieman ja tällähetkellä röpöä pohjalla. 

Huli

Muokattu viimeksi: 12.10.12 15.23
12.10.2012 15.41
000048222_r
Ily kirjoitti:

Nurkkien kaivelu hamsterilla voi tarkoittaa sitä, että purua pitäisi olla huomattavasti paksumpi kerros. Viittaan syrkeillä tehtyyn tutkimukseen jossa todettiin, että n. 50-80cm purukerros tekee syrkin onnelliseksi.

Minä olen purua lisännytkin, mutta sitten on siirrytty kaivamaan nurkkia joissa purua on vähemmän. Ostin myös sellasen "kaivelutornin" muttei sitäkään käytetty kuin kerran ja ei enempää, vaikka sinne päälle usein kiivettiinkin. Sanotko nyt, että mun syrkki pakokäyttäytyy 120cm asumuksessa, joka on pullollaan virikkeitä :D Vaikee uskoa, eikä ne nurkkien kaivelu ole mitään pakonomaista. Nurkkaan kaivetaan pieni "pesä" jonne pissataan ja kakataan, ja siellä pestään itsensä.

Muoks. ja Viljamin tekstiin viitaten, olen itse asiassa vähentäny virikkeitä koska niitä ei käytetä, kivempaa on kävellä ympäriinsä ja jumittaa tuijottamassa jonnekin tyhjyyteen, sitten taas mennä juoksemaan pyörässä ja kaivamaan nurkkiin pesiä.

Muokattu viimeksi: 12.10.12 15.43
12.10.2012 17.25
000047377_r

Nimenomaan tilan ja virikkeiden tarve on yksilöllistä. Joku hamsteri voi tyytyä minidunaan, toinen ei tyydy taas oikein mihinkään. On toki olemassa jotain suurinpiirtein mittoja joissa keskimäärin viihdytään hyvin. Minidunissa esiintyy paljon häiriökäytöstä joten en lähtisi kenellekään sitä suosittelemaan kokeilumielessä. On ikävää sitten huomata ettei elukka voikaan hyvin.

Duppa, sen tutkimuksen mukaan parhaiten voivat syrkit joilla oli 80cm purukerros. 50cm oli muistaakseni minimiraja edes jonkinlaiselle hyvinvoinnille mutta selkeästi parhaiten voivat 80cm purukerroksen omaavat syrkit. Hamsterilla nurkkien kaiveluun voi auttaa paksumpi purukerros, esim. tyyliin 30cm voi jo auttaa. Mä laitan sellaisille hamstereille paksun purukerroksen jotka ovat tuollaisia kaivelijoita.

Inka, putki ei lisää häkin tilavuutta mutta se lisää elämänlaatua virikkeellisyyden muodossa. Voi olla, että ilman tuota putkea talvikko puris kaltereita. Muutoin se on tyytyväinen tuossa häkissä. Korkeuden vuoksi siellä on tasoja (isojakin) joilla voi myös kävellä ja olla. Pahoinvoinnin huomaisia helposti joten kyllä joo, talvikkoni on tyytyväinen häkissä kokoa 80x50x50 jossa on putki. En silti suosittelisi tuota enkä laittaisi siihen itse kahta hamsteria. 

12.10.2012 18.04
000048222_r
Ily kirjoitti:

Hamsterilla nurkkien kaiveluun voi auttaa paksumpi purukerros, esim. tyyliin 30cm voi jo auttaa. Mä laitan sellaisille hamstereille paksun purukerroksen jotka ovat tuollaisia kaivelijoita.

Anteeksi vaan, mutta siis "voi auttaa"? Kuka on puhunut mitään auttamisesta, tai siitä että Duppa tarvitsee apua? :D Se elää ihan tyytyväistä elämää, ja tykkää kaivaa nurkkaan puruihin "pesän" jossa sitten oleilee.

Mä jotenkin uskon enemmän lajiyhdistyksiä joiden suositusmitat ovat monen ihmisen säätämiä, kuin yksittäistä ihmistä joka hokee "yhen tutkimuksen mukaan" mutta kun kysytään että mikäs tutkimus niin ei mukamas muisteta tai jakseta ettiä sitä tutkimusta.

Jos haluat lähteä kumoamaan niinkin suuria asioita kuin jyrsijöiden asumuskoot, et voi tehdä sitä perustein "no ku yks tutkimus".

12.10.2012 18.27
000084564_r

http://www.sey.fi/elaintietoa/lemmikkielaimet/kanit_ja_jyrsijat/hakki_-_lemmikin_koti_vai_vankila/

Tuossa on milteimpä aikas oleellinen paketti, tähän aiheeseen sopien...

12.10.2012 18.28
000104559_r

Eipä noissa yhdistysten suositusmitoissakaan yleensä tarkemmin lue, mihin ne perustuvat tai kuka ne päättänyt (ja milloin). Monilla yhdistyksillä ne myös pysyvät vuosia koskemattomina, vaikka harrastajien keskuudessa oltaisiinkin siirrytty suosittelemaan selvästi isompia häkkejä. Harva yksittäinen harrastaja tai hallitus katsoo niitä asiakseen muuttaa, ellei niissä jonkun mielestä ole jotain perustavanlaatuista vikaa. Se on kuitenkin niin helppo todeta, että minimi on tuo, mutta kannattaa hankkia kuitenkin vähintään x verran isompi. 

Esimerkiksi kesyrottayhdistyksen minimisuositus 60*40*50cm on ollut vallalla niin kauan kuin minä muistan (suomalaisessa 20 vuotta vanhassa kirjassa minimikokosuosituksena mainitaan 50*30*50cm). Kuitenkin käytännössä harrastajien törmää suosittelevan vähintään Ferplast Jennyä (80*50*80cm) ja moni liputtaa myös CritterNation doublen (91*60*160cm) puolesta. Kasvattajillakin häkkikoko lähtee yleensä liikkeelle puolikkaasta Critteristä, eli 91*60*60cm häkeistä.

Eivät yhdistysten suosituksetkaan ole siis mistään ylhäältä päin annettuja suuria totuuksia, vaan jonkun/joidenkin harrastajien suosituksia, jotka ovat jääneet sitten elämään, kun valtaosalla ei ole niihin sanomista.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti