Vinttikoirat (Koirat > Yleistä keskustelua koirista)

12.03.2011 14.54
020168428_r
Jyväskylä

Keskustelu yleisesti vinttikoirille.

Vinttikoirat ovat kauniita. Mitkä ovat suosikkirotujanne ja miksi?

Vinttikoirista sanotaan että ne ovat luonteeltaan kissamaisia: itsenäisiä, siistejä, hiljaisia ja toisaalta riehakkaita, eivät kovin miellyttämishaluisia. Ja että ovat välinpitämättömiä vieraille. Miten paljon tämä pitää paikkaansa vinttikoirien omistajat? Onko tämä liiotellusti sanottu, kuinka kissamaisia ne oikeasti ovat? Ymmärtääkseni poikkeuksena tähän luonteenkuvaukseen ovat whippetit jotka ovat enemmän "koiramaisia".

Vinttikoirista sanotaan myös että ne ovat terveitä. Salukeista tiedän että niillä on ainakin allergioita. Kuinka totta tämä terveys on? Onko tietyillä vinttikoiraroduilla paljon jotain tiettyjä terveysongelmia?

Onko jonkun vinttikoira oikeasti metsästänyt kiinni vaikka jäniksen?

Tein gallupin, mutta siihen ei valitettavasti saanut kaikkia vaihtoehtoja, joten laitoin suosituimpia rotuja.

Olen ihaillut salukeja monta vuotta. Kun hankin seuraavan koiran niin se ei varmaankaan kuitenkaan ole saluki, koska haluan palvelushaluisen harrastuskoiran. Salukit ovat minusta vaan hirmu kauniita ja niillä on lukemani perusteella mielenkiintoinen luonne, ja ne ovat melkoisen terveitä.

"Muun muassa USA:ssa eläinlääkärit ovat muodostaneet ns. Cesar Millan-vastaliikkeen, sillä Millanin metodien katsotaan olevan koiralle haitallisia, ja useissa maissa ne täyttävät eläinrääkkäyksen tunnusmerkit."
12.03.2011 15.12
021877384_r
Muurame

Vinttikoirat on yksiä lempikoiristani. Joskus pienenä pidin niitä tosin rumina ja omituisina, koska en ollut koskaan tuntenut kunnolla vinttikoiria.

Tutustuttiin ihan muiden asioiden vuoksi yhteen pariskuntaan, jolla oli whippetti-vanhus ja kaksi greyhoundia. Whippetti oli suloinen ja sympaattinen otus, greyt olivat vähän arvaamattomia ja epäluotettavia lasten seurassa, koska pariskunnalla ei ollut lapsia ja koiria ei oltu totutettu paljoa lapsiin. Ihania ne olivat jokatapauksessa, silloin jo ihailin niitä.

Vuosia kului, ja whippetti kuoli. Myös vanhempi englanninvinttikoira lopetettiin.
Kerran sitten isä jutteli tuon naisen kanssa puhelimessa ja sai kuulla, että heille on tulossa vanhan greyhoundin kaveriksi galgo. Minä ihmettelin, että mikä ihme on galgo. Googletettiin, ja saatiin selville että kyseessä on espanjanvinttikoira.
Ensimmäistä kertaa kun mentiin käymään tuttavilla katsomassa heidän uutta perheenjäsentä, en voinut uskoa että kyseessä on nuori ja kadulta pelastettu koira. Se oli iloinen, maailman energisin ja seurallisin vinttikoira jonka olin ikinä tavannut. Se oli heti kuin kotonaan täällä vieraassa maassa ja oli vieraita ihmisiä kohtaan todella avoin ja kiltti. Galgoistahan sanotaan, että ne ovat pidättäytyväisiä uusia ihmisiä kohtaan. Tässä koirassa ei ole koskaan ollut sellaisesta tietoakaan.

Nyt noilla tutuilla on myös nuori greyhound. Se on pienestä pennusta asti tottunut olemaan lasten kanssa, kun ollaan heidän luonaan aika usein käyty. Se on mahdottoman avoin ja leikkisä otus. Sekä tuo galgo että grey tykkäävät leikkiä pehmoleluilla, kestosuosikkejä ovat kaikki pörröiset ja vinkuvat pehmolelut. Etenkin tuo grey tykkää typistää kaikilta pehmoilta ylimääräiset raajat ja muut ulokkeet pois, ja poistaa sisälmykset siinä samalla.

Pari vuotta sitten kesällä olin tuon naisen seurana hoitamassa hänen koiriaan, kun hänelle tuli toinen galgo hoitoon. Eikä se ollut mikä tahansa galgo, vaan maailman kaunein ja ihanin ja elegantein otus Royal Trampäs La Damas De La Vega eli Lilah
Ja myös saman omistajan whippetit ovat suloisia ja ihania. Suunnitteilla olisi taas pian mennä tarvehtimään Lilahia ja whippettejä.
Viimeistään Lilahin myötä olen mahdottoman ihastunut galgoihin. Kyllä se vaan niin on, että joskus minulle tulee galgopenneli.

Luonteeltaan ne ovat vinttikoiramaisen itsenäisiä ja vähän varovaisia. Mutta kun niihin tutustuu ja antaa niiden tutustua itseensä, ne ovat kyllä mahdottoman ihania eläimiä, siitä ei pääse yli eikä ympäri.

Jaro†

Jaro ja tuttavien galgo ja grey : )

Jaro†
kuvia tuttujen vinttikoirista

Muokattu viimeksi: 12.03.11 16.02
12.03.2011 19.52
022154934_r

Minä olen aina ihaillut vinttikoiria, mutta pitäydyin villakoirissa, kunnes tuli yllättäen mahdollisuus ottaa whippet. Sitä ennen olin aina ollut sitä mieltä, että jos vinttari tulee, niin se on joko italianvinttikoira tai greyhound, ehkä salukikin, mutta ei whippettiä. Ja whippethän sieltä sitten tuli, enkä päivääkään ole katunut.

Kyllä ainakin oman vipukan kohdalla pitää paikkansa se, että vinttikoirat ovat kissamaisia. Miellyttämisenhalua ei ole nimeksikään ja asiat tehdään silleen verkkaisesti ja omaan tahtiin. Saalistusinto on aivan mahtava ja Karem lähtee kyllä kaiken vähänkin pienemmän ja poispäin menevän perään, on se sitten kissa, lehti tai pallo. Kiinni se ei ole juossut yhtäkään, kun ei ole saanut mahdollisuutta, mutta kyllähän vinttareilla esim. Englannissa harrastetaan ihan metsästystä. Koiran tehtävä on juosta jänis kiinni.

Whippeteillä on nälyvimpänä ongelmana piilokivekset, mutta sairaudet harvemmin rotua piinaavat. Moni vipukka on herkkävatsainen, mutta varsinaisia allergioita ei esiinny useinkaan.

12.03.2011 20.09
022436059_r
Tampere
Pipsa kirjoitti:

Onko jonkun vinttikoira oikeasti metsästänyt kiinni vaikka jäniksen?

^ Tähän eritoten puuttuen. Ei kannata epäillä saa ne kun meidän rotikatkin saa samoin maine coon kissat ovat isoja poikasia kotiin kantaneet. Ei se jänis niin vaikea ole pyydystää.

Suosikki rotu on ehdottomasti saluki hyvinä seuraajina grey, irlanninsussari ja skotlanninhirvikoira.

Vinttikoirat siksi koska ne eivät halua miellyttää muita ihmisiä kovinkaan paljon, tosin tyypistä riippuen. Inhoen rotikoissakin sitä kun kaikille mielistellään ja ollaan kiinnostuneita. Rakastan juuri kissoja koska ne ovat diivoja ja tuntevat oman arvona siksi myös vinttikoiria, sopivat minulle täydellisesti.

Vinttikoirat ovat terveitä, niitä ei ole alettu jalostamaan pilalle koska vinttari ihmiset arvostavat näitä koiria eikä niitä tarvitse alkaa muokkailemaan.

KOIRAT - www.papittaren.fi ja http://papittaren.blogspot.com/ MINÄ - http://sanojensolinaa.blogspot.com/
12.03.2011 20.19
018797272_r
Lyyli kirjoitti:

Vinttikoirat ovat terveitä, niitä ei ole alettu jalostamaan pilalle koska vinttari ihmiset arvostavat näitä koiria eikä niitä tarvitse alkaa muokkailemaan.

Onhan noita vinttareita muokkailtu, johan sen näkee esimerkiksi salukeissa. Ja linjoissakin näkyy usein pienoinen ero yksilöiden välillä. Ja kyllä noilla vinttikoirillakin terveysongelmia löytyy, ei ne niin maagisia ole =D

Itse molossi-ihmisenä ihailen vinttareita paljon. Ne ovat todella kauniita, niiden menoa on ihana seurata ja luonnekin on upea. Minusta esimerkiksi aavikkosaluki on todella kaunis elukka, mutta perussaluki ei niinkään. Siis ulkonäöllisesti.

http://mossarit.webs.com/
12.03.2011 20.29
022436059_r
Tampere

^ Puhun yleisesti (olis ilmeisesti pitänyt kirjoittaa tuohon) Yleistä on, että vinttarit ovat terveitä aika harvoin niiltä löytyy mitään perinnöllistä sairautta. Vinttikoirilla tietysti on perinnöllisiä sairauksia jos aletaan kaihisilla, epileptisillä koirilla jalostamaan ja eikö järki jokaisen kohdalla ole ettei aleta. Salukeiden terveyskyselyssä yleisimmät sairaudet on autoimmuusisairaudet, allergiat, sydänsairaudet ja syövät ja mikään niistä ei ylitä 10% joten ne ovat perusterve rotu.

Ja jalostuksellinen muokkaus on eri asia kuin jalostamisella pilalle mistä minä puhuin.

KOIRAT - www.papittaren.fi ja http://papittaren.blogspot.com/ MINÄ - http://sanojensolinaa.blogspot.com/
12.03.2011 20.47
018797272_r
Lyyli kirjoitti:

^ Puhun yleisesti (olis ilmeisesti pitänyt kirjoittaa tuohon) Yleistä on, että vinttarit ovat terveitä aika harvoin niiltä löytyy mitään perinnöllistä sairautta. Vinttikoirilla tietysti on perinnöllisiä sairauksia jos aletaan kaihisilla, epileptisillä koirilla jalostamaan ja eikö järki jokaisen kohdalla ole ettei aleta. Salukeiden terveyskyselyssä yleisimmät sairaudet on autoimmuusisairaudet, allergiat, sydänsairaudet ja syövät ja mikään niistä ei ylitä 10% joten ne ovat perusterve rotu.

Ja jalostuksellinen muokkaus on eri asia kuin jalostamisella pilalle mistä minä puhuin.

..eikä niitä tarvitse alkaa muokkailemaan. Ja tuohon lauseeseen vastasin tällä: Onhan noita vinttareita muokkailtu, johan sen näkee esimerkiksi salukeissa. Ja linjoissakin näkyy usein pienoinen ero yksilöiden välillä.

Minä siis puhuin muokkauksesta, koska sinä asiasta mainitsit. Minusta kun muokkaileminen ei tarkoita aina pilalle jalostamista =D Mutta saatoin toki ymmärtää tekstisi eri tavalla.

Mutta tummennettuun kohtaan: No ei ole? Jos jokaisen järki sanoisi noin koirajalostuksessa, niin miksi ihmeessä meillä on sitten pilalle jalostettuja rotuja ja perinnöllisiä vikoja, esimerkiksi suomenpystykorvissa epilepsiaa on paljon joka kielii siitä, että epilepsisia koiria on käytetty jalostukseen.

En tiedä miksi otit juuri salukin tuohon puheeksi terveyden kannalta (ihan esimerkkinä?), kun minä siis viittasin salukin ulkomuotoon jalostuksella.

Muokattu viimeksi: 12.03.11 20.49
12.03.2011 20.59
022436059_r
Tampere

^ Siksi otin salukin koska siihen ole enemmän perehtynyt ja omat kokemukset/kiinnostukset salukiin liittyy ja myös yleisenä esimerkkinä.

Ja puhuin pilalle jalostamisena tuossakin yhteydessä kun puhuin muokkaamisesta. Vinttikoirat vaan on roturyhmistä yksi niistä joita ei ole alettu muokkailemaan juurikaan. Pieniä on aina jokaisen koiran kohdalla.

No jokaisella jolla on tervettä järkeä niin pitäisi tajuta ettei tehdä pentuja jos on sairaita koiria tyhmiä ihmisiä löytyy aina. Itse olen niin kriittinen ettei ihmistenkään pitäisi tehdä lapsia jos on jotain vakavia perinnöllisiä sairauksia todella vahvasti suvussa.

12.03.2011 21.07
018797272_r
Joo toki vinttikoirat ovat yleisesti terveempi roturyhmä kuin monet muut. Mutta koska alussa sanoit vain että ne ovat terveitä, niin halusin vain täsmentää että vikoja sieltäkin silti löytyy. Hyvänä esimerkkinä irlanninsusikoira, joka on kyllä suht. terve rotu mutta paljon löytyy myös parantamisen varaa.
02.04.2011 11.07
020578183_r
Seinäjoki
Minkälainen on borzoi? Omakohtaisia kokemuksia kaipailen.
02.04.2011 20.22

Itsellä löytyy whippettejä ja borzoi, kumpikin rotu ollut ihan nappivalinta ja kumpaakin kasvatan pienimuotoisesti. :) Nyt kotona 4 aikuista vipukkaa + 10 pentua sekä 1 borzoi.
Rotuina ehdottomasti suosikit nämä nykyiset, salukin voisin kuvitella joskus hankkivani. Nyt kuitenkin pitäydyn näissä kahdessa.

Vinttikoiria on sinänsä turha luetella osioon "terveet rodut". Ei näillä hirveästi ongelmia ole, mutta tässä 4v whippetinomistajuuden aikana olen todennut että alkaa niitä sairauksiakin tulemaan esiin.

Ratalinjaisilla whippeteillä on esiintynyt melko paljon silmäsairauksia, syytä tähän en tiedä mutta tämä ollaan parin harrastajan kanssa todettu.
Whippeteiltä on myös jonkin verran nyt löytynyt sydämestä sivuääniä, tämän takia tulen ultraamaan kaikkien koirieni sydämmet. Hyvä esimerkki on nyt 5vko ikäisen pentueeni isän äiti. Saralta kuunneltiin sydän jonkin aikaa sitten, kaikki ok. Ollessaan tikkauksessa (poskessa haava) sanoi ell. että ihan kuin kuuluisi jokin ylimääräinen ääni mutta ei uskaltanut sen enempää sanoa kun ell. kuitenkin jännä paikka koiralle. Omistaja vei sitten ultraan ja löytyi lievä sydämen sivuääni (1/6 eli kaikkein lievin).

Borzoipiireissä ollaan havahduttu nyt enemmän ottamaan koirilta DM-testejä eli tutkitaan onko koira terve, kantaja vai sairas. Kyseessä siis selkäydinrappeuma näin lyhyesti sanottuna. Hammasongelmia löytyy melko paljon myös rodusta.

Tuossa vasta osa, ne mitkä tänään puhuttanut kun pennunkatsojia käynyt (mm. pentueen isän om. ja pentueen isän om. kasv). Vinttikoiria tutkitaan melko vähän, onneksi rotuyhdistykset ovat alkaneet ottamaan vähintään suosituksiin tiettyjä tutkimuksia.

Vinttikoirat on kohtuu hyvin säästyneet liialliselta jalostukselta, mutta erityisesti greyhoundeissa on järkyttävä katsoa näyttelylinjaisia (poikkeuksia lukuunottamatta). :( Ulkomailla ollaan sitten mm. whippeteissä vedetty ihan överiksi kulmaukset,yms.

Salukeissa onkin sitten näitä hapsullisia eli "länsimaisia" ja lyhytkarvasempia eli "aavikkosalukeita".

Elsa// Borzoi voi olla pentuna varsinkin melko herkkis. Meillä Lara mm. alkoi huutamaan jos joku koira nuuski, pelästyi, juoksi päin ovenkarmia, joku astui hännälle, jnejne. Kuitenkin rotu vienyt täysin mukanaan. <3

Itsepäinen, elegantti, omanarvonsa tunteva ja mystinen koiraeläin joka kuvittelee olevansa jumala. ;)

Vinttikoirat ovat kauniita. Mitkä ovat suosikkirotujanne ja miksi? -Pipsa-
Whippet, borzoi ja saluki. Kaikki vinttarit miellyttää omalla tavalla, mutta nämä jostakin syystä sytyttää eniten. :)

Vinttikoirista sanotaan että ne ovat luonteeltaan kissamaisia: itsenäisiä, siistejä, hiljaisia ja toisaalta riehakkaita, eivät kovin miellyttämishaluisia. Ja että ovat välinpitämättömiä vieraille. Miten paljon tämä pitää paikkaansa vinttikoirien omistajat? Onko tämä liiotellusti sanottu, kuinka kissamaisia ne oikeasti ovat? Ymmärtääkseni poikkeuksena tähän luonteenkuvaukseen ovat whippetit jotka ovat enemmän "koiramaisia". -Pipsa-
Melko paljon. ;) Meillä ainakin erityisesti Lara on hyvin kissamainen, myös osa noista whippeteistä. No sanotaanko näin että eniten meillä silti koiramainen on Lara. :D Lara ei pelkää sutata ja kastella itseään, whippeteille se on kauhistus. jne.

Vinttikoirista sanotaan myös että ne ovat terveitä. Salukeista tiedän että niillä on ainakin allergioita. Kuinka totta tämä terveys on? Onko tietyillä vinttikoiraroduilla paljon jotain tiettyjä terveysongelmia? -Pipsa-
No kirjoitin tossa jo jotain. Melko terve roturyhmä, mutta jonkin verran esiintyy sairauksiakin. Varmasti jos enemmän tutkittaisi ja tongittaisiin vanhoja arkistoja, löytyisi enemmänkin. Juuri esim. borzoin selkäydinrappeuma on nyt vasta nostettu otsikoihin ja harrastajien huulille, mutta silti samantyylisiä oireita on ollut jo kauan sitten borzoilla. Kiitos yhden harrastajan joka koiralleen testin teetti ja selvisi mikä sairaus koiraa vaivaa ja nosti sen aiheen sitten esille harrastajien keskelle.

Onko jonkun vinttikoira oikeasti metsästänyt kiinni vaikka jäniksen? -Pipsa-
Tiedän noita tapauksia PALJON. Meillä whippetit saaneet vasta saaliiksi rottia, oravan ja lintuja. Rusakkoa ajettu useamman kerran takaa, samoin ulkokissoja.

06.05.2011 00.26
Nostetaankos hiukan? :)
06.05.2011 09.53
021652096_r
Paimio

Nostellaan vaan! :)

Eli meillä asustaa 2 whippettiä ja yksi whippet mix.
Kuten Jarolla, niin en itsekään aijemmin ole vinttareille lämmennyt.
Kun ilusksen otin ja sain selville, että siinä on whippettiä olin kuin sulaa vahaa..

Sitten aikani pohdittua lähdettiin katsomaan kasvattajan luokse whippettejä.
Lähtihän sieltä sitten mukaan Toores ja nyt vielä myöhemmin Narkos.

Suosikkejani vinttaresista on:
Whippet, irlanninsusikoira ja greyhound. Nykysin tuo borzoikin nousee tuolta kiitos Marikan.

Vinttikoirista sanotaan että ne ovat luonteeltaan kissamaisia: itsenäisiä, siistejä, hiljaisia ja toisaalta riehakkaita, eivät kovin miellyttämishaluisia. Ja että ovat välinpitämättömiä vieraille. Miten paljon tämä pitää paikkaansa vinttikoirien omistajat?:

Vieraita kohtaan meillä ollaan ainakin todella välinpitämättömiä, kun joku tulee sitä tervehditään ja sitten mennään nukkumaan. Kissamaisia ne todellakin on. Toores hyppää sänkyyn,sohvalle, PÖYDÄLLE kuin kissa, hiljaa ja pehmeästi. JA MOLEMMAT meidän pojista puskee.. Onneksi eivät vielä kehrää.

Sairauksista nyt en enempää osaa sanoa, kuin whippeteiltä, silmävikoja, sydämen sivuäänet, ja kynnet (kynsien vihoon kasvu yms.)

Ja tuosta jäniksen kiinni metsästämisestä.
Lyyli puhui tuolla kissoista joita koira on napannut. Voin kokemuksesta kertoa, että on se jänis hieman vaikeampi napata kuin kissa.
Jänis on kuitenkin pelkkä saaliseläin ja tottunut pakenemaan ja hyödyntämään maastoa.

Mutta kun ilus oli noin 1v, se piru juoksi jäniksen kiinni, kylläkin perslähdöstä, mutta sieltä se sen äitille toi ! Ja kyllä ne kaikkea jahtaa linnuista, kärpäsiin.

Muokattu viimeksi: 06.05.11 09.53
06.05.2011 10.03
022154934_r

Minun pihassani on kesäisin suht vähän perhosia, koska pihalla ollessaan Karemilla on tapana metsästellä niitä... typerys tosin yritti viime kesänä samaa ampiaisen kanssa ja sai pureman kieleensä.

Irlanninsusikoirat ovat aina kiinnostaneet, mutta koska niiden ikäodotus on suht pieni, siirryin tarkastelemaan skotlanninhirvikoiraa. Valitettavasti sekään rotu ei näemmä iällä loista... osaako joku sanoa, mikä olisi odotettavissa oleva ikä? Ilmeisesti 10-12 on se keskimääräisin?

Lisäksi olen aina ollut innoissani galgoista, ja jonain päivänä toivon voivani antaa kodin rescuegalgolle. Harjavallassa maastokauden avajaisissa oli viime torstaina yksi rescuegalgo, ja se teki kyllä vaikutukset. Vaikea elämä näkyi valtavina, vaaleina arpina joka puolella kehoa ja ilmeisesti hännänpääkin oli joskus mennyt poikki. Huolimatta rajun oloisesta, arpisesta ulkomuodostaan itse koira oli lauhkea kuin lammas. Se yritti leikkiä jokaisen kanssa, oli sosiaalinen ihmisillekin ja näytti olevan melkoisen innoissaan päästessään vieheen perään. Jotenkin uskomatonta, ottaen huomioon, miten raskasta sillä oli ollut joskus.

Niinpä oma halu tarjota joskus koti rescuegalgolle vain vahvistui. Sitten, kun on koiralaumassa tilaa, omakotitalo ja aikaa, sellainen varmasti minulle tulee.

Muokattu viimeksi: 06.05.11 10.08
06.05.2011 12.26
Aaro kirjoitti:

Lisäksi olen aina ollut innoissani galgoista, ja jonain päivänä toivon voivani antaa kodin rescuegalgolle. Harjavallassa maastokauden avajaisissa oli viime torstaina yksi rescuegalgo, ja se teki kyllä vaikutukset. Vaikea elämä näkyi valtavina, vaaleina arpina joka puolella kehoa ja ilmeisesti hännänpääkin oli joskus mennyt poikki. Huolimatta rajun oloisesta, arpisesta ulkomuodostaan itse koira oli lauhkea kuin lammas. Se yritti leikkiä jokaisen kanssa, oli sosiaalinen ihmisillekin ja näytti olevan melkoisen innoissaan päästessään vieheen perään. Jotenkin uskomatonta, ottaen huomioon, miten raskasta sillä oli ollut joskus.

Niinpä oma halu tarjota joskus koti rescuegalgolle vain vahvistui. Sitten, kun on koiralaumassa tilaa, omakotitalo ja aikaa, sellainen varmasti minulle tulee.

Täytyy nyt kyllä täysin komppailla! Omar on ihan mahtava pakkaus vaikka elämä onkin kolhinut pahoin <3 Rescuegalgon voisin myös joskus ottaa, harjoittelen nyt ottamalla näitä kodinvaihtajawhippettejä ;) (Netta huonokuntoinen, Koukku parempi mutta kovin laiha ja narttumainen)
Ilus kirjoitti:
Nykysin tuo borzoikin nousee tuolta kiitos Marikan.

Hahaa! xD

muoks//

Nyt on whippeteillä ilmennyt jonkin verran sydänongelmat :( Sen mitä on nyt tullut lueskeltua, on niin nuoremmilta kuin vanhemmiltakin löydetty ultran kanssa terveysongelmat. Itse olen pyrkinyt avoimesti kertomaan pennunostajille myös siitä että pentujen mummo (isänemä) on nyt vanhemmalla iällä ultrattu sydämestään kun kuuntelussa  löytyi lievä sivuääni. Kyseessä on läpän rappeumasairaus. Lisää voi lukea Anun blogista: http://kennelmiyessa.blogspot.com/2011/03/sara-sydanultrassa.html

Saralla sivuäänen voimakkuus oli 1/6 ja ell. sitten uudestaan jos 3-4/6. Nyt on yhdellä melko nuorella whippetillä sivuääni 4/6 (muistaakseni) ultrattuna, kuuntelussa oli sanottu että terve on. Itse olen Kiran&Koukun (sekä Laran) sydämet kuunteluttanut, mutta tulen ne myös ultraamaan lähitulevaisuudessa ja sen jälkeen säännöllisesti. Ainakin Koukun sydämen tulen myös ultraamaan jos sitä jalostukseen annan eli ennen sitä. Kiran kohdalla en sitä tajunnut.

Ja samaan hengenvetoon on ihmeteltävä erästä asiaa. Ronjan isä oli reilu 7v kuollessaan ja Koiranetissä ainakin oli kuolinsyynä vanhuus tai luonnollinenkuolema, tms. Eilen selvisi sekin miten Aku oli oikeasti kuollut, miksi ei syyksi laitettu tapaturma? Eli rotikka oli päässyt käymään kiinni niin että päässä ja kaulassa oli sellaisia vammoja ettei mitään tehtävissä. Itse olen hyppinyt pitkin seiniä ja kirjoitellut kasvattajalle että MIKSI ei selvitä miten kuoli/miksi kuoli. Ajattelin että jokin sairaus,tms ollut syynä ja toki haluan tietää miten/mihin/miksi koirani vanhemmat kuolevat, varsinkin kun vanhuuteen en uskonut noin nuoren kohdalla.

Muokattu viimeksi: 06.05.11 12.39
06.05.2011 12.49
021810962_r
Petsie_supportmember_small
Koskenpää

Borzoit on tosi hyvän näköisiä vinttikoiria.

Erityisiä lemppareita vinttikoirat ei ole, kun tykkään enemmän massiivisemmista roduista. (lue: molosseista)

Eläimen epäitsekkäässä ja uhrautuvassa rakkaudessa on jotakin mikä osuu suoraan sellaiseen sydämeen, joka on kylliksi kokenut ihmisen laihaa ystävyyttä ja haurasta uskollisuutta.
06.05.2011 12.53
022512624_r
Haukipudas

Vielä joku päivä tulen whippetlauman + rescuegalgon tai pari omistamaan. Jokin aika sitten kyselinkin aktiivisemmin kasvattajilta pentua, kaksi, joihin enemmän olin yhteydessä, olivat varsin halukkaita myymään/sijoittamaan minulle, mutta äiti päättikin pennuttaa Yodan, ja jätettiin siitä kersa kotiin. Mutta whippetin haluan, greykin olisi vallan mahtava ja galgon haluan ehdottomasti pelastaa!

Viime kesänä agilitasin öäh äidin serkun? whippetin kanssa, ja muutama kesä tätä ennen kävimme viikottain Junior Handler/näyttelytottumustreeneissä, sekä parissa pentunäyttelyssä. Olihan se mahtava persoona! :3 Valitettavasti nyt ei aika pahemmin riitä tälle jätkälle, kun on tuo poni hoidettavana 6 kertaa viikossa, (+ hoitoponi silloin tällöin) kolme agikoiraa, kaksi tokokoiraa ja kaksi joita pitäisi näyttelyttää/mätsäröittää/muuten vain reenailla näyttelyjuttuja, nii-in... Radalla haluaisin ehdottomasti tuon whippetin käyttää, ainakin metsässä paahtaa sellaista kyytiä että huhhuh! Se tosin on ylikorkea, jotenka virallisiin ei mennä -eli kaikkien rotujen kiihdytyskisoihin sitten syksyllä. Tämän vuoksi myös viralliset näyttelyt ovat poissuljettu, mätsäreissä voisi pyörähtää jos olisi aikaa treenata...

Muokattu viimeksi: 06.05.11 12.54
|: http://krrsu.blogspot.fi :||: http://dise-pics.blogspot.fi :|
06.05.2011 12.58
022154934_r
H kirjoitti:

Vielä joku päivä tulen whippetlauman + rescuegalgon tai pari omistamaan. Jokin aika sitten kyselinkin aktiivisemmin kasvattajilta pentua, kaksi, joihin enemmän olin yhteydessä, olivat varsin halukkaita myymään/sijoittamaan minulle, mutta äiti päättikin pennuttaa Yodan, ja jätettiin siitä kersa kotiin. Mutta whippetin haluan, greykin olisi vallan mahtava ja galgon haluan ehdottomasti pelastaa!

Viime kesänä agilitasin öäh äidin serkun? whippetin kanssa, ja muutama kesä tätä ennen kävimme viikottain Junior Handler/näyttelytottumustreeneissä, sekä parissa pentunäyttelyssä. Olihan se mahtava persoona! :3 Valitettavasti nyt ei aika pahemmin riitä tälle jätkälle, kun on tuo poni hoidettavana 6 kertaa viikossa, (+ hoitoponi silloin tällöin) kolme agikoiraa, kaksi tokokoiraa ja kaksi joita pitäisi näyttelyttää/mätsäröittää/muuten vain reenailla näyttelyjuttuja, nii-in... Radalla haluaisin ehdottomasti tuon whippetin käyttää, ainakin metsässä paahtaa sellaista kyytiä että huhhuh! Se tosin on ylikorkea, jotenka virallisiin ei mennä -eli kaikkien rotujen kiihdytyskisoihin sitten syksyllä. Tämän vuoksi myös viralliset näyttelyt ovat poissuljettu, mätsäreissä voisi pyörähtää jos olisi aikaa treenata...

Ei ylikorkeus haittaa; ylikorkeilla on vaan omat luokkansa. Virallisten yhteydessä juostaan ja keskinäisestä mestaruudestaankin kisaavat.

Karemin piti huomenna mennä mätsäriin, mutta torstain maastoharjoituksissa on ilmeisesti mennyt kannuskynsi halki... nyt on puoli kuudelta kynnen poisto. Harmi; juuri kun edellisistä ongelmista toivuttiin, niin uutta putkeen... tosin pakko kyllä pojan sisua ihailla. Kaksi kuukautta vakavasta leikkauksesta, sitä ennen oli raju suolistotulehdus kolmisen viikkoa, ja tosiaan edellispäivänä paahtoi maastossa kuin ei olisi koskaan sairastanutkaan.

On ne vaan hienoja koiria.

06.05.2011 13.14
022512624_r
Haukipudas
Aaro kirjoitti:
Ei ylikorkeus haittaa; ylikorkeilla on vaan omat luokkansa. Virallisten yhteydessä juostaan ja keskinäisestä mestaruudestaankin kisaavat.

Tuota en tiennytkään -tänne (Virpiniemeen) saatiin vasta viime vuonna järjestettyä whipulähtö, kun ennen ei ollut tarpeeksi osallistujia. Jotenka täällä ei ylikorkeiden luokkaa ole, sinne kun ei etenkään ole osallistujia. :D Toisaalta, enpä usko, että tuon koiran nykyinen kunto riittäisi edes ratajuoksijaksi, kun sillä ei ole nyt vuoteen tehty suurinpiirtein mitään muuta kuin lenkkeilty. Eikä jätkä ole koskaan edes viehettä nähnyt... Omistaja pitää tätä turhan vaativana harrastuskoirana, vaikka kyllähän se toimi aina päivästä riippuen. :D Ähh, pitääkin joku päivä repiä aikaa ja käydä hakemassa koiruus tänne, katsoa mitä se vielä osaa vai tajuaako enää mistään mitään...

06.05.2011 13.22
Ylikorkeus ei tosiaan kisaamista haittaa! Näyttelyynkin voi kokeilla ylikorkean viedä, whippeteissä kun sekin tuntuu olevan suuri ilmiö (isoja uroksia, pieniä narttuja) ja täytyy myöntää että Koukku tuntui joskus ihan kääpiöltä kun kehässä oltiin vaikka normikokoinen on :D
06.05.2011 13.26
020168428_r
Jyväskylä

Aaro, Käsittääkseni mikä tahansa jättirotu niin elinikä on lyhyt koska koira ei ole fyysisesti keholtaan sopeutunut siihen että sen koko on niin suuri vaan sydän esimerkiksi on suhteessa liian pieni ja tehoton. Kun puhutaan näistä suurimmista kuten tanskandoggi ja irlanninsusikoira.

Minustakin suuret koirat ovat hienoja, mutta en kuitenkaan halua ottaa noin suurta koska siinä on niin suuri kuilu koiran terveyden ja rakenteen osalta. Ymmärtääkseni noiden keski-ikä on alempi kuin 10-12 koska tuo keski-ikä on yleisempi perus suurikokoisella koiralla kuten kultainennoutaja tai muu tuon kokoinen. Luulisin että noin suurilla on jo harvinaista että koira eläisi kymmenen vanhaksi.

"Muun muassa USA:ssa eläinlääkärit ovat muodostaneet ns. Cesar Millan-vastaliikkeen, sillä Millanin metodien katsotaan olevan koiralle haitallisia, ja useissa maissa ne täyttävät eläinrääkkäyksen tunnusmerkit."
06.05.2011 13.27
022512624_r
Haukipudas
Hyshys, ette saa sanoa noin! : ( Tekee vaan mieli entistä enemmän päästä whippetkehään sisällekkin, ennen kun olen vain ulkopuolelta ihaillut. (paitsi nuo pari pentynlyä, mutta niissä V oli ainut whipu..) Onneksi ysit (villat) ja kympit on yleensä eri päivinä, ellei lasketa esim. Oulun KVtä, jossa kaikki ryhmät molempina päivinä. ÄÄÄ arvasin, ettei tänne kirjoittaminen kannata! : D
Muokattu viimeksi: 06.05.11 13.27
06.05.2011 13.42
022154934_r
H kirjoitti:
Hyshys, ette saa sanoa noin! : ( Tekee vaan mieli entistä enemmän päästä whippetkehään sisällekkin, ennen kun olen vain ulkopuolelta ihaillut. (paitsi nuo pari pentynlyä, mutta niissä V oli ainut whipu..) Onneksi ysit (villat) ja kympit on yleensä eri päivinä, ellei lasketa esim. Oulun KVtä, jossa kaikki ryhmät molempina päivinä. ÄÄÄ arvasin, ettei tänne kirjoittaminen kannata! : D

Teemme kaikkemme, jotta harrastusintosi vain yltyisi :D.

Pipsa; juu, noinhan se tuppaa olemaan. Skotti ei kuitenkaan ole aivan valtava koira, joten toivoin sen elävän pidempään. Tutkimukseni antavat olettaa, että 10-12 on korkeimmillaan oleva ikä, 13-vuotiaitaei yhteen tutkimukseen löytynyt ollenkaan. Sikäli jännä kuitenkin, että sydänsairaudet ovat kuolintilastoissa ainakin tuon tutkimuksen perusteella hyvin vähän edustettuina. Suurin osa kuolee vanhempana syöpäsairauksiin. Nuorilla uroksilla on vinttikoirille tyypilliseen tapaan se kuolinpiikki myös 1-ikävuoden kohdalla.

06.05.2011 13.44
022421315_r
Espoo
Täältäkin löytyy yksi hippetti ja täytyy sanoa, etten päivääkään ole katunut. Ja muutenkin vinttikoirat ovat olleet aina lähellä sydäntä, lähinnä whippetit, afgaanit ja salukit.
Muokattu viimeksi: 06.05.11 13.45
You'll stay with me? Always.
06.05.2011 13.49
020168428_r
Jyväskylä
Dokumentista opin sen sydänasian. Eikös nuo taas ole rotuja jotka meinasi hävitä joten pienestä piiristä, selittää varmaan paljon syöpiä?
06.05.2011 13.52
022154934_r
Pipsa kirjoitti:
Dokumentista opin sen sydänasian. Eikös nuo taas ole rotuja jotka meinasi hävitä joten pienestä piiristä, selittää varmaan paljon syöpiä?

Juu. Käsittääkseni skoteilla on ollut kaksikin kriisipaikkaa; skotlannissa klaanien hajotessa katosi rotukin lähestulkoon kokonaan ja toinen oli toki II maailmansota, joka vaikutti moneen rotuun ympäri maailmaa.

06.05.2011 13.55

Irlisten elinikä on kyllä hirmu alhainen :( Vatsalaukun kiertymä on TODELLA suuri syy ollut mitä lukenut palstoilta kuolinsyitä. Syöpä on myös kovin yleinen. Irliksellä ei kovin pieni sydän ole, vinttikoiramaiseen tapaan suurempi kuin muilla roduilla, mutta varmasti siltikin ihan liian pieni kokoon nähden. Nämä asiat huolestuttaa kovasti kasvattajia :/

06.05.2011 14.04
022488286_r
Kittilä
Pipsa kirjoitti:

Aaro, Käsittääkseni mikä tahansa jättirotu niin elinikä on lyhyt koska koira ei ole fyysisesti keholtaan sopeutunut siihen että sen koko on niin suuri vaan sydän esimerkiksi on suhteessa liian pieni ja tehoton. Kun puhutaan näistä suurimmista kuten tanskandoggi ja irlanninsusikoira.

Minustakin suuret koirat ovat hienoja, mutta en kuitenkaan halua ottaa noin suurta koska siinä on niin suuri kuilu koiran terveyden ja rakenteen osalta. Ymmärtääkseni noiden keski-ikä on alempi kuin 10-12 koska tuo keski-ikä on yleisempi perus suurikokoisella koiralla kuten kultainennoutaja tai muu tuon kokoinen. Luulisin että noin suurilla on jo harvinaista että koira eläisi kymmenen vanhaksi.

Ei se kyllä ihan noinkaan ole. Tai riippuu laskeeko jättiroduiksi vain nuo kaksi rotua. Mutta näistä suurista koirista löytyy hyvin paljon pitkäikäisempiä rotuja, kuten monet laumanvartijarodut. Voivat olla yhtä kookkaita kuin tanskandoggikin, mutta elävät usein yli 10-vuotiaaksi. Ainakin tanskandoggeja kuolee muistaakseni enemmän syöpiin ja vastalaukunkiertymään kuin sydänongelmiin. Jos siis sydän olisi oikeasti liian pieni ylläpitämään sen kokoisen koiran elämää, ei niitä yli 10-vuotiaita tanskandoggeja näkisi lainkaan. Puhumattakaan mainitsemistani laumanvartijoista, jotka ovat varsin persuterveitä otuksia (varsinkin jos puhutaan niistä työkäyttöisistä roduista).

Itsellenihän jo 10-vuotias koira on hienon ikäinen, toki nauttisin mieluusti vanhemmastakin koirasta kunhan olisi terve. Mutta koska näissä asioissa aina vertaillaan koiraa suteen, niin se susikin on kookas ja elää luonnossa tavallisesti 6-vuotiaaksi asti. Vanhimpia susia Suomessa luonnossa on ollut 11.v. Tarhaoloissa taitaa olla samoja lukemia (10-15.v). 

Muokattu viimeksi: 06.05.11 14.10
07.05.2011 01.47
020793246_r
Kauhava
Elsa kirjoitti:

Täydellinen. Eiku. Anteeksi Ei vaikuta yhtään että pitkän kärsimyksen ja kuumeilun jälkeen meille on "vihdoin" tulossa lähitulevaisuudessa venakkovauva.. Minulta ei ainakaan saa mitään järkevää vastausta, viitisen tuntia tässä taas vaihteeksi vierähtänyt virtuaalisesti niiden parissa, että voisi tulla vaan jotain ""-vuodatusta!

"The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing."
07.05.2011 07.03
Tuikku kirjoitti:
Elsa kirjoitti:

Täydellinen. Eiku. Anteeksi Ei vaikuta yhtään että pitkän kärsimyksen ja kuumeilun jälkeen meille on "vihdoin" tulossa lähitulevaisuudessa venakkovauva.. Minulta ei ainakaan saa mitään järkevää vastausta, viitisen tuntia tässä taas vaihteeksi vierähtänyt virtuaalisesti niiden parissa, että voisi tulla vaan jotain ""-vuodatusta!

Siinähän se oikea vastaus oli ;)

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti