Vinttikoirat - Sivu 15 (Koirat > Yleistä keskustelua koirista)

25.06.2013 23.08
022465029_r
Lahti

Hei tyttövinttien omaavat! Taas kerran...Onko teiän neitivinteillä jtn vahtiviettiä? Milalla ilmeni tänään rähinän muodossa, mutta saattaa olla hormoonitkin kun juoksut lähellä. kertokaa jooko omia kokemuksia :) 

Russkaya Psovaya Borzaya, Borzoi, Russian Wolfhound, Venäjänvinttikoira A-S Yuli-Anna eli Mila
25.06.2013 23.31
022702590_r
Hyvinkää

Olavi, en edes tiennyt, että italiaanoja on muunkin värisiä, kuin harmaita... :D Googlella sais selville, mutta laiskana ihimisenä kysyn vain, että mitä muita värejä on? 

Oon ite ihan in lööv venakoihin, mutta se ei sovi mulle välttämättä koirana kovinkaan loistavasti. :P 

25.06.2013 23.55
022633801_r
Tampere

^ en oo Olavi mut voin vastata :D itskuja löytyy siis harmaiden lisäks mustia sekä isabelloja, jotka käsittää vähän kaikki ruskeen sävyt ihan kermanvaaleesta lähtien.

Ja Mila, kyllä meiltä ainakin löytyy vahtivietti... :D Mutta en tiiä onko se vaan joku itskuneitipiirre. Muru ainakin haukkuu melkein kaikille rapusta kuuluville äänille, joillekin enemmän.. Ja parvekkeelta pitää aina kytätä ja haukkua epäilyttäviä tyyppejä :D Hippukin on alkanut ottaa mallia ja joka päivä jossain vaiheessa kuuluu "vuff...vuff!"... eh, toisaalta söpöä kun pikkuhiirulaiset leikkii vahtikoiria mutta... Meillä ei oo huomattu eroa juoksujen aikaan mitään eroa tähän, et ihan samaan tyyliin aina "vahditaan". Murulla on myös tapana ruveta vahtimaan jos pysähdytään lenkillä juttelee jonkun kanssa - rupeaa haukkumaan ohikulkijoille, hehheh...

http://sunshineofmylife-v.blogspot.fi/
26.06.2013 14.06
022465029_r
Lahti

okkei :) Itse oon vähän salaa toivonut että tuolle tulisi edes vähän jtn vahti/vartiointiviettiä.. :D. Kasvattaja kyllä sanoi miulle että ei yhtään ja ei oo luontaista..Mutta jos Milalle sitä alkaa tulemaan, niin en minä niin tyhmäksi ala että kieltäisin vahtimasta perhettä? Vaikka onkin vinttari..Mut sehän on hyvä jos Muru pitää semmosta ''isonkoiran'' örinää niin eihän kukaan tiedä että siellä on itsku ;) Paitsi onhan talonasukit varmaan nähnyt sen. :D

Russkaya Psovaya Borzaya, Borzoi, Russian Wolfhound, Venäjänvinttikoira A-S Yuli-Anna eli Mila
26.06.2013 15.19

Vauhti reagoi kovasti kaikkiin kiliseviin ääniin, esimerkiksi siihen kun ottaa tai laskee avaimet ja ne kilahtaa niin alkaa puhista tai haukkua. Myös käytävän äänille joskus äännähtelee, ja meitin lapinporokoira on huutanut kaikki pienet vihreet miehet pienestä pitäen niin ottaa myös siitä mallia vaikkei aina tiedäkään että mille se haukkuu.

27.06.2013 08.07
022459569_r

Nadiralla on voimakas vahtivietti, tosin se ei ole afgaanilla mitenkään harvinaista. Vahtiminen kohdistuu lähinnä omaan reviiriin, koska lenkillä ja tapahtumissa Nadira ei vahdi. Kotona se suhtautuu vieraisiin varauksessa ja pitää vahtimurinaansa sekä varoittaa "tunkeilijoista". Itse pidän tästä piirteestä aina siihen asti, kun neiti alkaa avautua ikkunan läpi tiellä kulkijoille... :D

Pretty is nice but still it's just pretty. Perfect, my dear, is me.
27.06.2013 20.34
022465029_r
Lahti

Eikös affeille ja slougheille olekin luontaista se reviirin vartioiminen, näin olen lukenut ja muutaman kyseisen koiran nähnyt. Mie myös pidän siitä että vahtisi taloa, mutta borzoille se onkin hieman harvinaisempaa, mutta esiintyy kyllä. Toivoisin että Milalla juoksujen myötä kohentuis vähän enemmän ja aktiivisemmaksi :)

27.06.2013 20.39
022693817_r
Hämeenlinna
Itskuja löytyy myös sealin värisenä, kermana, ja amerikoista myös hyvin valkovoittoisina. FCI hyväksyy sukat ja valkoista rinnassa.
Ylladian Hello Handsome "Olavi" 03/12 Kurnous Chanoo "Voitto" 02/13 Ylladian Valonkantaja "Mauno" 12/14
30.06.2013 00.54
022706311_r
Pori

Lara ja Daria ilmoittavat kyllä jos esim. pihassa irti ovat ja huomaavat jonkun ohi menevän. Eivät hauku mutta juurikin sellaista vahtimista se on. Urahtelevat vain ja kyttäävät kunnes tunkeilijat ovat kaukana.

Tampereen maastoihin pitäisi suunnata isolla lössillä mikäli nyt vain kaikki menee ok ja en joutuisi ketään perumaan :) Lara lähtee testaamaan onko jo aika siirtyä eläkkeelle vai ei, Daria toista kertaa kisaamassa, Kira testaa taas melkein vuoden tauon jälkeen, Unna lähtee kans kokeilemaan ja samoin Koukku. :)

Marosnaje Anastasija Ljuba <3
03.07.2013 11.05
022696980_r
Seinäjoki
Meille tuli eilen 2-vuotias ohuen ohut ullakkohauva, borzoi Bentley. Aivan ihana tapaus, tosi avoin ja ystävällinen. Hukkaa se vaan ei vielä ymmärrä, H kun haluaisi vain leikkiä ja touhuta koko ajan. Ihastuttava tyyppi.
I hope you understand that I'm never changing who I am.
04.07.2013 08.15
022709000_r
Seinäjoki

Kasvattajan borzoit ainakin vahtii pihaa :D Ja ovat kuulema vahtineet niin etteivät päästäneet kasvattajan kaveria yksin pois talosta kun oli ollut jotain hakemassa sieltä. Että kyllä jotkut ainakin vahtii. :) Salsakin toki kyttää ja kyllä se pusikon rapinat haukkuu jos ihmisiä kulkee puiston puolella liian lähellä reviiriä. 

Me käytiin tiistaina kokeilemassa ekaa kertaa maastoa. Kasvattaja epäili ettei toi varmaan lähde veheen perään, tai jos lähtee niin hukkaa ekassa kaarteessa. Mutta Salsa yllätti ja lähti tosi hyvällä vietillä ja juoksi koko radan! 
Kertaalleen kadotti vieheen ja meni viereiselle pellolle, sisko otti sen kiinni ja kävin hakemassa poitsun takasin, niin lähti jo paikalla olevan vieheen perään kaukaa. <3

Olen niin ylpeä tosta tollosta! <3 
Linkkailen videon tänne kun saan ladattua, jos kiinnostaa katsoa.  :) 

//edit 
https://www.facebook.com/photo.php?v=614758125215794&l=1450191468627513190

Laatu kärsi kun latasin FB mutta näkee siitä nyt jotakin! :D 

Muokattu viimeksi: 04.07.13 09.03
Mr.Punakone
04.07.2013 10.28
022459569_r

Hyvä hyvä Salsa! Siitä se lähtee! 

Nadiran ensikosketus vieheeseen oli tyhjä toljotus ja viereisen voikukan haisteleminen, mutta kun ikää tuli lisää, heräsivät ne vietitkin. Itsehän olin tästä tajuttoman helpottunut, koska Nadiran pitäisi olla jalostuskoira enkä suostu käyttämään jalostukseen vinttikoiraa, jolla ei ole viettiä (kunnon vietti elävään riistaan kelpaa sekin, mutta mielellään haluan kunnon vietin ihan vieheeseenkin). Karem on onneksi opettanut Nadiran hyvin ja nykyään neiti on varsin pätevä vieheen perässä juoksijakin,

04.07.2013 11.09
022709000_r
Seinäjoki

Mä olin todella yllättynyt että toi lähti samantien perään. :) Ja täysin samaa mieltä tuosta jalostuskoiran vietikkyydestä. (okei, Salsan äipällä ei oo minkään mallista viettiä.. :S)  Kyllä vinttikoiralla kuuluu vietti olla, ja tosiaan mieluusti vieheeseenkin kun tuntuu että moni nyky vinttari vähät välittää siitä vieheestä. 

Mitenkäs on, uskaltaako suoraan ettiä parin kokeilemaan juokseeko Salsa parin kanssa että saisi kisakirjan, vai vielä kertaalleen kokeilla yksin ennenkuin ottaa parin kanssa?

Koppakin pitäs kai hankkia.. :D 

Mr.Punakone
04.07.2013 13.09
022465029_r
Lahti

Okei, Milan kasvattaja sanoi että jos yhtään tulee mitään vahtiviettiä, niin heti kytkeä pois..En rupea siihen, jos vahtii niin vahtikoon. Milalla ''ensikosketus'' vieheeseen oli se että ''ei kun  nyt sisko leikkii mun kanssa, ei mua toi kiinnosta'' Noh puolivuotiaana jo meni ihan tosissaan , ja ärähti siskollekkin kun olivat ''radalla'' samaanaikaan..Hurjat tulee vietit..

Mutta Salsa, jos mahd niin ehkä toisen kerran vielä yksin, saattaa mennä ''örvellykseks'' ja jos sulla tuttuja borzoi tyyppejä, jotka Salsa ''tuntee'' Niin jos niiden kanssa voit kokeilla? Mila ei ole vielä vieraiden borzujen kans juossut, mut en tiiä haittaisko sitä, enempi se missä viehe on.

04.07.2013 13.15
022459569_r

Itse asiassa monet sanoo, että mieluummin vieraiden kuin tuttujen kanssa, varsinkin jos oma koira on kova leikkimään. Jos on tuttu leikkikaveri rinnalla niin helposti laittavat lekkeriksi ja päättävät vieheen sijaan jahdata toisiaan :D

EDIT: Me haettiin muuten meidän kopat Turusta yhdestä liikkeestä, jossa mies mittasi ja väänsi kummallekin koiralle just eikä melkein sopivat. Hintaa kopille tuli yhteensä joku vajaa 70 euroa, eli olivat vielä halvatkin! Olen todella tyytyväinen kyllä, varsinkin kun Karemille on ollut hankala löytää sopivaa koppaa ja Nadiran pää nyt afgaanina on muuten vaan hiukan pitkä ja kapea peruskopan mallille.

Muokattu viimeksi: 04.07.13 13.19
04.07.2013 13.29
022465029_r
Lahti

Nojoo, voihan se noinkin olla jos viettiä ei ole niin paljon. Mila myös pisti leikiks ekan kerran, mut nyt on totisena ja nopeena vieheen perässä.

btw, Miten ootte opettannu koirallenne kopanlaiton? Milalla ei ole harkoissa ollut vielä koppaa, mutta osaa jo käyttää sitä eikä yritä pois, mie pistin vaan päähän ja siinä se. En ymmärrä miks useimmat touhottaa että se pitäs nyt alkaa opettelee..noh kaikilla oma tapa, toisaalta..Mila ei edes melkein huomannu koko hökkeliä.. :D

04.07.2013 13.35
022261683_r

Mila - Oletko elänyt oikeasti vahtivan koiran kanssa..? En tiedä mihin vinttareiden toimintakyky vahtimisessa riittää - Salsan kertoman perusteella pitkälle, jos talosta eivät ulos laske - mutta kyttäävän koiran kanssa ei ole kiva elää. Että ymmärrän, jos kasvattaja on kehottanut kitkemään pois moisen "riesan". Pois en kuitenkaan kokonaan vahtimista pieksisi pois, mutta järkevyyden rajoissa se kannattaa pitää. Itse en kovin ylpeänä esittelisi piskiä joka napsii vieraita jos ne yrittävät kylään tulla - tai pois lähteä.

Voihan whippetit, onneksi on noita pien elikoita, niin ei voi vinttarista kuin haaveilla. : )

04.07.2013 13.59
022459569_r

Tasokas, omistajansa hallinnassa oleva vahtiva koira ei napsi ilman lupaa. Nadira vahtii voimakkaasti, mutta se on hyväluontoinen ja hallinnassa eikä katso asiakseen ajaa meiltä pois vieraitakaan ihmisiä. Niitä kytätään ja sängynpäädystä kuuluu matalaa murinaa, mutta luvatta se ei tee mitään. Ei edes, vaikka pari kertaa joku retardi vieras on tunkenut halaamaan sitä kiellostani huolimatta... ja jos koira estää vierasta lähtemästä pois silloin kun omistaja ei ole paikalla, kyseessä on ihan normaali toiminta ja silloin omistajan on vain otettava asia huomioon. Koiria eivät mene siis vieraat hoitamaan. 

Nadiralla ei ikävä kyllä ole ilmennyt tuota poislähdön estämistä. Se luottanee siihen, että minä hoidan vieraat sisälläkin. Niin kauan kuin vieraat käyttäytyvät asiallisesti ja minä pysyn rentona, Nadira on vahtimisestaan huolimatta ollut aina turvallinen otus. Lapsiin vahtiminen ei kohdistu. 

Mila; minä kanssa vaan länttäsin kopan päähän ja siinä se. Ei ne noita kisakoppia ole oikein edes huomannut, vaikka normaaleista muovikopista eivät diggailekaan. 

Muokattu viimeksi: 04.07.13 14.01
04.07.2013 15.30
022633801_r
Tampere

Meillä Muru ei oikein tykkää kopasta päässä joten oon silloin tällöin ottanut kopan lenkille mukaan ja iskenyt päähän jotta tottuis edes hiukan. Tosin ensimmäinen kerta kopan kanssa oli ihan rataharkoissa. Muru on treeneissä niin kiihdyksissä ettei huomaa koppaa, samoin juoksu meni hienosti kopan kanssa koska se yksinkertasesti unohtaa kaiken muun kun viehe on näkösällä. Vieheen saavuttamisen jälkeen alkoi sitten kopan repiminen päästä, joten sen takia oon yrittänyt totuttaa sitä koppaan. Tyyppi meinaan kynti aika ikävän näköisesti maata kun kompastui - jolkotteli eteenpäin ja yritti samalla etujaloillaan saada koppaa pois päästä.

Touhottaminen johtuu varmaan siitä että jotkut koirat ei kopasta tykkää, näin itse muutamia viikkoja sitten tapauksen joka keskeytti koejuoksunsa ihan yhtäkkiä ja alkoi repimään koppaa pois.. Tosin kyseessä oli itsku, varmaan isommilla vinttareilla vietti on sen verran vahvempi ettei moiset pikkuseikat haittaa :D

Me ei olla käyty maastotreeneissä ollenkaan, kun lähimmät pidetään Hyvinkäällä eikä mulla ole autoa :( Joten mennään Murun kanssa molemmat ihan ensikertalaisina kisoihin. Tuplasti jännittämistä, kuinka neiti menee maastossa ja vielä kisat samalla..... Huhhuh.

Ratajuoksukirjojen hankkiminen edistyy huimaa vauhtia - viime viikolla tosiaan juostiin soolokoe, toissapäivänä käytiin sitten kokeilemassa ryhmäkoejuoksua ja läpi meni sekin! Ens viikolla jo toinen ryhmäkoe, toivottavasti menee yhtä hienosti kun nää aiemmat :)  tuolta löytyy video Murun ryhmäkoejuoksusta kohdasta 4:18 : https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Vfj9Q2qRLws

04.07.2013 16.22
022459569_r

Hyvä Muru! :D Ratakirjat on meilläkin haaveena Karemille, mutta kun lähin rata on Turussa, niin ei sinne ihan kauhean mielellään lähde runsasta tuntia ajelemaan ihan vaan harkkoja ja koejuoksuja varten useaan otteeseen...

04.07.2013 17.05
022633801_r
Tampere

Niin joo. Se vaatii kuitenkin nuo kaikki kopitusharjotukset jne ennen kun pääsee edes niitä koejuoksuja suorittaa.. Mä oon kyl ilonen että Tampereella on mahdollisuus harrastaa. Tuossa samassa lähdössä oli just toinenkin itsku juoksemassa koejuoksuaan, käyvät ilmeisesti Jyväskylästä asti täällä harkoissa ja koira jätti juoksematta, tosi harmi juttu :/  Siinä saa kyllä rahaa palamaan tosi paljon!

04.07.2013 23.02
022465029_r
Lahti
Nadira kirjoitti:

Tasokas, omistajansa hallinnassa oleva vahtiva koira ei napsi ilman lupaa. Nadira vahtii voimakkaasti, mutta se on hyväluontoinen ja hallinnassa eikä katso asiakseen ajaa meiltä pois vieraitakaan ihmisiä. Niitä kytätään ja sängynpäädystä kuuluu matalaa murinaa, mutta luvatta se ei tee mitään. Ei edes, vaikka pari kertaa joku retardi vieras on tunkenut halaamaan sitä kiellostani huolimatta... ja jos koira estää vierasta lähtemästä pois silloin kun omistaja ei ole paikalla, kyseessä on ihan normaali toiminta ja silloin omistajan on vain otettava asia huomioon. Koiria eivät mene siis vieraat hoitamaan. 

Nadiralla ei ikävä kyllä ole ilmennyt tuota poislähdön estämistä. Se luottanee siihen, että minä hoidan vieraat sisälläkin. Niin kauan kuin vieraat käyttäytyvät asiallisesti ja minä pysyn rentona, Nadira on vahtimisestaan huolimatta ollut aina turvallinen otus. Lapsiin vahtiminen ei kohdistu. 

Mila; minä kanssa vaan länttäsin kopan päähän ja siinä se. Ei ne noita kisakoppia ole oikein edes huomannut, vaikka normaaleista muovikopista eivät diggailekaan. 

Aivan niin. Mulla oli 9v. eriitäin aggre uros jokaista vierasta kohtaan joka painoi about 80kg..Että ei mikään mukava tapaus vieraille..

L, tiedän kyllä että mikä on ''ylivahtiva'' koira :D

//muoks// Milalla on niin kova vietti että ei ole ikinä haitannut koppireeneissä kopin kolaukset ja maastoissa sen vieheen moottorin ääni ei kuulu korviin.

Muokattu viimeksi: 04.07.13 23.06
05.07.2013 07.01
022693817_r
Hämeenlinna
Meillä inhotaan koppaa kun Se on päässä, yritetään läpsiä pois. Mutta kun pääsee juoksemaan tai näkee vieheen niin kopan repiminen jää ehdottomasti kakkoseksi :D
Ylladian Hello Handsome "Olavi" 03/12 Kurnous Chanoo "Voitto" 02/13 Ylladian Valonkantaja "Mauno" 12/14
08.07.2013 10.59
022706311_r
Pori
L kirjoitti:

Voihan whippetit, onneksi on noita pien elikoita, niin ei voi vinttarista kuin haaveilla. : )

Meilläkin on kissaa, kania, rottaa, gerbiiliä, hamsteria... Ja 6 whippettiä ja 3 borzoita sekä seropi ;)
Marosnaje Anastasija Ljuba <3
09.07.2013 20.17
022633801_r
Tampere

Nyt meni toinenkin ryhmäkoe läpi, ja hienosti Muru ohitti kamunsa tullen ekana maaliin ;)

09.07.2013 22.19
022315379_r
Ylöjärvi

Hienoa Muru :)

Belissakin pääsi tänään ensimmäistä kertaa juoksemaan parin kanssa. Muuten meni ihan hyvin,  mutta ensimmäisellä suoralla Belissa jäi kyttäämään kaveria. Sitä selvästi ihmetytti minkä takia radalla yhtäkkiä olikin toinen koira, kun aina ennen on juostu yksin. Loppu matkan keskittyikin sitten pelkkään vieheeseen. Uskoisin että tästä se lähtee rullaamaan :)

Toissa viikonloppuna kävimme ensimmäistä kertaa ulkomailla näyttelyissä. Kohteena oli Pietari, josta kotiin tuomiseksi lähti yksi serti ja cacibi, sekä VSP-sijoitus. Lauantaina irtosi vain luokan toinen sija ja vara-serti. Mukava reissu kaikinpuolin :)

09.07.2013 23.46
022633801_r
Tampere

^ Eiköhän, jos loppumatka kerta meni hienosti :) Mä pelkäsin kans et Muru hämmentyy kavereista, mutta eipä nuo ole sitä onneksi haitanneet :) Näytti muuten tänään hassulta kun Murun yksi koekavereista yritti päästä kaarteeseen lähdössä ja ne kirjaimellisesti Murun kanssa juoksivat kylki kyljessä jonkun aikaa! :D

Onnea teille näyttelymenestyksestä! :)

15.07.2013 19.58

Olisko jotain pientä miittiä tänne Kaupin Dog Festiin? Jos vaikka jonnekin lähikoirapuistoon suunnattaisiin tapahtuman jälkeen. (:

16.07.2013 21.18
022696983_r
Seinäjoki

Huhhuh. Bentley kävi ensimmäisen kerran maastovieheellä. Sillä ei ole ollut aikaisemmin minkäänlaista kokemusta koko hommasta, joten siihen nähden olen tyytyväinen. Lähti hyvin, mutta sitten se törmäsi merkkikeppiin josta taisi vähän hämmentyä. Matka jatkui, JA HEI JEE TUOLLA ONKIN KAVEREITA JEE!! :D :D :D Eli alueelta ulos toisten koirien luokse riekkumaan. Tämä tapahtui kahdesti, mutta loppuun meni hyvin. :) B on asunut ikänsä maalla ja vieraita koiria ei siis olla hirveän usein nähty. Lenkilläkin tämän huomaa, kun vastaantulevia koiria ihmetellään kovasti. 

Muokattu viimeksi: 16.07.13 21.18
22.07.2013 21.21
022471690_r
Kuopio

Sira kävi vieheellä ja kyllä se on kumma,miten se on niin innoissaan tuosta hommasta. Tuota koiraa ei näe missään muualla yhtä kiihtyneenä ja palavan innokkaana kuin tuolla.

Eh,ei kai tämä tänne periaatteessa kuulu,kun on väärän rotuinen koira mutta harrastus on sama! :D

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti