Vinttikoirat - Sivu 16 (Koirat > Yleistä keskustelua koirista)

22.07.2013 21.26
022693817_r
Hämeenlinna

Tää ratajuoksu tai maastojuoksu edes joskus on tosi hyvää virikettä niillekkin roduille millä ei ole kisaoikeuksia tai mitään oletusta että tämä rotu juoksisi vieheen perässä. Hyvinkään treeneissä nähty snautseria, rescue seropeja, boksereita, am. akitoja, tanskandoggeja :) 

Ylladian Hello Handsome "Olavi" 03/12 Kurnous Chanoo "Voitto" 02/13 Ylladian Valonkantaja "Mauno" 12/14
22.07.2013 21.36
022471690_r
Kuopio

Joo kyllä tuo ainakin selvästi siitä nauttii aina kun pääsee juoksemaan. Yleensä kerran vuodessa pääsee maastoon ja parisen kertaa viehetreeneihin.

23.07.2013 08.45
022459569_r

Karemin varvas on edelleen turvoksissa, vaikka ontumista ei esiinnykään. Pian on varmaankin pakko vilauttaa sitä lääkärille, vaikka nivelneste voi turvottaa pitkänkin aikaa. Mutta selviääpähän ainakin. Harmittavaa, että kisat jäivät vamman takia sivusuuhun.  Onneksi syksyllä on kiikarissa vielä kisa tai pari. 

Nadirallekin pitäisi maastokirjat anoa. Neiti on kehittänyt kesän aikana kiitettävästi koordinaatiotaan ja alkaa olla valmis kisakentille. Kahden erilaisen vinttikoiran omistajana on jännä nähdä, kuinka rotujen juoksutyyli eroaa toisistaan. Vaikka Karem voittaa Nadiran nopeudessa mennen tullen, Nadiran tekemät yllättävät käännökset ja sen kyky reagoida esteisiin sekunnin sadasosassa antavat sille maastossa varmasti etua. Karem juoksee kuin höyryveturi ja onnistuu aina välillä telomaan itsensä tömistellessään viittäkymppiä jotain estettä päin.

Pretty is nice but still it's just pretty. Perfect, my dear, is me.
23.07.2013 09.58
022633801_r
Tampere

^ voi Karem! Toivottavasti menee ohi pian. Meillä noi ekat maastokisat meni päin peetä, Muru pelkästään radalla käyneenä lähti juoksemaan suoraan moottorin ääntä kohden :D No, oma moka kun ei sinne maastoharkkoihin ehditty ennen kisoja. Torstaina päästään todennäköisesti harkkoihin korjaamaan tätä Murun ehdollistumaa moottorin ääneen pois. Ja sunnuntaina ekat ratakisat.

http://sunshineofmylife-v.blogspot.fi/
28.07.2013 13.18
022574333_r
Vantaa

Kertoisiko joku ystävällinen afgaaneista enemmän, niiden luonteesta jne..
Turkinhoidon vaativuuteen yms on kyllä tullut jonkunverran perehdyttyä, mutta ihmisten omakohtaiset kokemukset kiinnostaa :)
Afgaani olisi ihan unelmakoira, mutta kuinkahan sopisi ensimmäiseksi vinttikoiraksi :D

Itse kun en vinttareiden sielunelämään syvemmin ole juurikaan perehtynyt niin ihmetystä on aiheuttanut se kuinka moni saluki tässä meidän kulmilla on remmirähjä - omat aiemmat kokemukset on olleet lähinnä että vinttarit ei juurikaan muista ole piitanneet, jolkotelleet ohi muuten vaan.
Myös vinttareiden omistajat joiden kanssa olen jutellut, on kertoneet että heillä koirat oppi hyvän arkikäytöksen kuin itsestään.
Kuinka tyypilistä tuollainen rähiseminen on? Onko se yleisempää joissan vinttariroduissa? (esim juuri nuo salukit).
Oletteko te joutuneet kiinnittämään erityistä huomiota koiran hihnakäytökseen?

"On helpompi syyttää ongelmakäytöksestä koiran luonnetta kuin selvittää, kuinka luomamme ympäristö vaikuttaa koiran käytökseen." -Victoria Stilwell
28.07.2013 13.22
022693817_r
Hämeenlinna

Omassa rodussani italianvinttikoirissa näkee uroksissa tota rähjäämistä, toki ei varmasti kaikki rähjää mutta useampi uros mitä olen tavannut rähjää remmissä muille uroksille, mutta ei saman perheen uroksille vaan tulee niiden kanssa vallan hyvin toimeen. 
Olavi rähjää remmissä muille uroksille, viimestään siinä vaiheessa jos joku aloittaa rähjäämisen, mutta tää nuorempi Voitto ei ole vielä tajunnut rähjätä ja toivottavasti ei tajua.

Itsekin rakastan afgaaneja, joskus mulle sellainen tulee :D 

Ylladian Hello Handsome "Olavi" 03/12 Kurnous Chanoo "Voitto" 02/13 Ylladian Valonkantaja "Mauno" 12/14
29.07.2013 10.51
022709000_r
Seinäjoki

Ihan ilman mitään sen syvempää perehtymistä muihin kuin näihin venäläisiin, niin näyttelyissä ainakin telttojaan/häkkejään salukit ja osa afkaaneista vahtii aika voimakkaasti, että liittyisikö salukien remmirähjäys jotenkin reviirin puollustukseen? 

Itse en tosin ole koskaan törmännyt remmirähjään vinttikoiraan, salukeitakin useamman nähnyt eikä yksikään ole mitään sanonut :D Pihasta rähjääviä vinttikoiria taas olen nähnyt enempi :D 

Mr.Punakone
29.07.2013 14.46
022574333_r
Vantaa

En ole minäkään koskaan ennen törmännyt rähisevään vinttariin, etenkään lenkillä ja siksi ihmetys onkin suuri kun täällä niitä tuntuu riittävän :o

"On helpompi syyttää ongelmakäytöksestä koiran luonnetta kuin selvittää, kuinka luomamme ympäristö vaikuttaa koiran käytökseen." -Victoria Stilwell
29.07.2013 16.07
022633801_r
Tampere

Radalla ainakin salukien "rähjäämistä" näkee useinkin. Mutta toisaalta ne salukit joita paremmin tunnen, eivät rähjää.. Eli niilläkin on ihan yksilökohtaista mutta kai niillä enemmän sellaiseen on taipumusta. Vaikee kyl varmaks sanoa kun ei ole suurempaa kokemusta kuin näistä pienistä jotka menee melkein seurakoirista, heh.. :D Mu kyllä munkin koirat rupee "vahtimaan" jos pysähdytään lenkillä pitkäksi aikaa johonkin juttelee vaikka jonkun toisen koiranomistajan kanssa, mutta sit kun liikutaan niin ei ole mitään ongelmaa. :)

http://sunshineofmylife-v.blogspot.fi/
01.08.2013 20.54
022459569_r
Cujo kirjoitti:

Kertoisiko joku ystävällinen afgaaneista enemmän, niiden luonteesta jne..
Turkinhoidon vaativuuteen yms on kyllä tullut jonkunverran perehdyttyä, mutta ihmisten omakohtaiset kokemukset kiinnostaa :)
Afgaani olisi ihan unelmakoira, mutta kuinkahan sopisi ensimmäiseksi vinttikoiraksi :D

Itse kun en vinttareiden sielunelämään syvemmin ole juurikaan perehtynyt niin ihmetystä on aiheuttanut se kuinka moni saluki tässä meidän kulmilla on remmirähjä - omat aiemmat kokemukset on olleet lähinnä että vinttarit ei juurikaan muista ole piitanneet, jolkotelleet ohi muuten vaan.
Myös vinttareiden omistajat joiden kanssa olen jutellut, on kertoneet että heillä koirat oppi hyvän arkikäytöksen kuin itsestään.
Kuinka tyypilistä tuollainen rähiseminen on? Onko se yleisempää joissan vinttariroduissa? (esim juuri nuo salukit).
Oletteko te joutuneet kiinnittämään erityistä huomiota koiran hihnakäytökseen?

Ensimmäiseksi vinttikoiraksi afgaani sopii, jos on oikeanlainen ihminen ja tietää, mihin ryhtyy. Ihan kuin jokaisen koiran kanssa. Jos on kokemusta koirista ennestäänkin ja ymmärtää, mitä on elää miellyttämishaluttoman otuksen kanssa (vaikkei välttämättä sellaisesta olisi kokemustakaan) niin afgaani voi sopia aivan loistavasti.

Nadira on kovapäinen, mutta samalla herkkä narttu, joka vedättää kyllä jos sen antaa vedättää, mutta joka pyrkii harmoniaan ja on ollut tosiaan sen arkikäytöksen oppimisen kanssa helppo. Minulle ainakin, olen kuullut tutuilta ja muulta perheeltä, että se on ihan täysi mahdottomuus muille kuin omistajalleen/ihmiselle, jota se oikeasti kunnioittaa. Dominoiva as if muriseva ja muuta vastaavaa se ei ole edes niille, jotka eivät osaa toimia sen kanssa. Se vaan ei katso asiakseen totella tai edes huomioida heitä mitenkään.

Vahtivietti on kova ja kohdistuu lähinnä omaan taloon. Muualla kuin omalla alueella Nadira ei vahdi, ei minua eikä omaisuuttaankaan. Tulee erinomaisesti toimeen muiden koirien kanssa, on jollain tasolla dominoiva mutta alistuu kyllä jos on tarvetta. Nadiralla ei ole tarvetta nostaa itseään väkisin kenenkään yläpuolelle.

Remmirähinongelmahan meillä on, nimenomaan remmissä huonojen kokemusten takia. Koiratapahtumissa yms. Nadira on aina ihan unelma muiden koirien suhteen.

Hermorakenne on hyvä, tosin tiedän myös linjoja joiden luonteessa olisi toivomisen varaa. Nadira tulee luonnostaan toimeen erityisesti vanhusten ja lapsien kanssa, ei hypi vasten ja osaa olla hyvin varovainen. 

Afgaani on tulinen koira ja se on itsepäinen, miellyttämishaluton otus. Se vaatii ihmisen, joka tietää, mitä siltä voi vaatia ja miten ja kuinka sen saa toimimaan. Afgaani ei myöskään tosiaan ole maailmassa miellyttääkseen muita kuin itseään ja ainakin Nadira on opportunisti. Se jättää ruoat sun muut koskematta pöydälle tasan siihen asti, kun kukaan ei ole kieltämässä sitä. Tilaisuus tekee siitä varkaan saman tien. Se ei uhmaa minua koskaan suoraan enää tässä vaiheessa, mutta osaa kyllä tehdä haluamallaan tavalla silloin, kun en ole paikalla. Se ei myöskään ole ahne, eli koulutus vaatii omanlaistaan säätöä.

Äärimmäisen hieno se on, mutta jos se olisi ensimmäinen koirani ikinä, olisin ollut kusessa sen kanssa. Afgaanin jälkeen tiedän, mitä todellinen miellyttämishaluttomuus on. Se on tosiaan vähän kuin kissa; se myötäelää kyllä hyvin mukana eikä rettelöi arjessa, koska pyrkii harmoniaan ja inhoaa huutamista, rähjäämistä ja sättäämistä sekä stressaamista, mutta se ei myöskään nosta omistajaansa korokkeelle. Meillä on neidin kanssa sellainen sopimus, että se tekee, mitä minä tahdon, koska minä teen loppujen lopuksi sen, mistä on sillekin hyötyä. Siinä missä Aaro tekee kaiken mitä pyydetään vaikka ilman annaa, Nadira ei tee edes nannan kanssa, jos ei kiinnosta. Ihan vaan, koska nyt ei kiinnosta.

Rakastettavan raivostuttava.

Pretty is nice but still it's just pretty. Perfect, my dear, is me.
03.08.2013 11.40
022574333_r
Vantaa

Kävipä sitten niin, että lähdimme kasvattajan luokse ja mukaan tarttui 11kk ikäinen afgaanineito Elsi :) 

Elsi

Ensimmäinen yö meni hienosti ja aamulla vastassa oli häntäänsä iloisesti heliuttava neitokainen. 
Cujo ja Aada otti molemmat Elsin vastaan paremmin kun osasin odottaa - Aada meni aamukävelyllä pussailemaan Elsiä ja heilutti häntää, samalla tavalla kun se tulee meille "mä rakastan sua!" ilmeellä :) 
Illalla Elsi oli sitä mieltä, että hänen oma ruokansa ei ole niin hyvää kun Aadan ja Cujon ja päätti olla syömättä. Tänään suosiolla annoin puolet omaa ruokaa ja puolet Aadan ja Cujon ruokaa ja johan kelpasi.

03.08.2013 11.49
022465029_r
Lahti

Cujo, voi paljon onnea uudesta tulokista jonka itsekin toivon tulevan tähän talouteen piakkoin..4v->

Mutta miten sie pidät kahta sukupuolta talossa, jos nartulla juoksut? Mua on toi rassanu ja sen takia olen hylännyt afgaani urokset pitkälle tulevaisuuteen...

Russkaya Psovaya Borzaya, Borzoi, Russian Wolfhound, Venäjänvinttikoira A-S Yuli-Anna eli Mila
03.08.2013 13.20
022574333_r
Vantaa

Mila/  Kiitos! Meillähän Cujo on leikattu jo yli vuosi sitten :) Muutenkin pidän koiria porteilla erikseen kun ne on keskenään - saa jokainen olla ihan rauhassa ja syödä rauhassa luunsa yms..
Jos ei Cujoa olisi leikattu niin silloin narttu olisikin ollut ehdoton nounou ja urosta en näin pienellä ikäerolla olisi uskaltanut taloon tuodakkaan.

03.08.2013 17.25
022671227_r
Kiihtelysvaara

Cujo onnea uudesta tulokkaasta!
Mie oon alkanu taas enemmän ja enemmän haaveilee siit vipukasta. Tiiä vaa kui noiden kissojen kaa sit menis. Sen tiedän et irliksiä kyl varmana tulee talos olee <3 oon niiiin uponnu <3 Skottejakii alkanu kahtelee O.o Vinttarit vieny mennessää vissii :D

03.08.2013 18.08
022471690_r
Kuopio
^Yhdellä kaverilla kaksi whippettiä ja kolme kissaa,eikä ongelmaa ole ollut. Kun vaan alusta asti totuttaa eläimet yhdessä eloon niin eihän siinä mitään ole.
03.08.2013 18.29
022574333_r
Vantaa

Elsin kasvattajalla oli myös aikuinen kissa ja kissanpentu. Totuttamstahan se tosiaan vaatii, mutta ei suinkaan mikään mahdottomuus.
En tiedä sitten, miten jos kissa juoksentelee esim pihalla samaan aikaan koirien kanssa? Se kuulostaa aika hurjalle enkä tiedä uskaltaisinko itse moisen antaa tapahtua ainakaan useamman vinttikoiran taloudessa. 

Heti huomenna pääseekin tositoimiin Elsin kanssa pitää harjata ja pestä se. Tänään en vielä viitsi pikkuista alkaa puunaamaan, totutelkoot nyt rauhassa meihin ja uuteen kotiin :) 
Onneksi kasvattaja oli niin ihana, että antoi Elsin mukaan pesuaineita ja harjan, kampoja yms meiltä löytyykin, mutta kyllä tuo välinevarasto kaipaa ehdottomasti reilusti täydennystä. 

03.08.2013 18.56
022465029_r
Lahti

Okei, uroksia en tahdo itse leikkauttaa, Milan ehkä joskus,jos sille saisi yhdet pennut ja näyttelyitä jonkun verran.

Paitsi siskollani on uros niin sillehän voisin juoksujen ajaksi hoitoon urokset. Näin.

Russkaya Psovaya Borzaya, Borzoi, Russian Wolfhound, Venäjänvinttikoira A-S Yuli-Anna eli Mila
03.08.2013 19.13
022708867_r
Helsinki
Sira kirjoitti:
^Yhdellä kaverilla kaksi whippettiä ja kolme kissaa,eikä ongelmaa ole ollut. Kun vaan alusta asti totuttaa eläimet yhdessä eloon niin eihän siinä mitään ole.

Paitsi että vinttari on aina vinttari, toisella palstalla oli kuollu koira, kun oli kesken lenkin yhtäkkiä lauma galagoja pitäneet koiraa saaliina (yksi muistaakseni lähti ekana, sitten muut ja lopulta koira olikin..revitty). Ulkoilleet aiemminkin yhdessä, alkuun kuonokoppien kanssa. Sitten kävi niin. 

Ikinä ei pidä olla liian varma. Pääasiassa varmaan joo, mutta ei voi olla varma että se vietti pysyisi aina piilossa sisälläkään-.

http://minskipinski.blogspot.com/
03.08.2013 19.26
022471690_r
Kuopio
No sitä en ole sanonutkaan,että varma voisi olla mutta ei nämä kaverin whippetit ole osoittaneet kiinnostusta niihin kissoihin. Kun taas ko.kaverin siskon whippet reagoi niihin kissoihin ihan erilailla vaikka on sekin pentuna jo tottunut. Onneksi itse ei tarvii miettiä,kun kissaa ei varmasti ikinä tule :D
03.08.2013 19.51
000045335_r

Koira on aina koira. Kissa on aina kissa ja käyytäytyvät aina vastiensa varassa. Kissat yleensä oppivat liikkumaan saalisviettiä herättämättömästi ja ylensä sisätiloissa koira ei niin herkästi siihen saalistus meientilaan mene. Se ei silti tarkoita etteikä voisi tulla tilannetta jossa jompikumpi eläin olisi vaarassa toisen takia.

03.08.2013 22.21
022671227_r
Kiihtelysvaara

Mei kissat o tottunu koiriin ja vaikka millasta ollukkii tääl hoidossa,mutta taas. Yksi kissoista o arempi,yksi on ns oman reviirinsä tietäjä ja yksi on sitten sellainen että härnää jopa koiria ja koittaa joidenkin kanssa leikkiä. Myös kahdella o tapana karkailla,vaikka tekisi mitä -.-`

Ninjan kanssa ollut niin helppoa kun vaan leikkisi ja ulkona lopettaa komennosta ajon.
Niin paljon vain yhdistelmästä vipukka + kissa kuullut huojoa kokemuksia. Tosin ainaha voi mitä sattua. Mut eikähä nyt hetkeks nuo kaksi koiraa riitä XD Kakara oo edes vanha ja mie mietin vaa vinttareita XD

03.08.2013 22.28
022417441_r
Aura

Meille muutti eilen pikku Irlis-tyttö <3 :))

Whippetistä on moneksi!
03.08.2013 22.56
022671227_r
Kiihtelysvaara
Narkos kirjoitti:

Meille muutti eilen pikku Irlis-tyttö <3 :))

Onnea <3
07.08.2013 16.01
022574333_r
Vantaa

Onnea meidänkin puolesta Narkosin perheenlisäyksestä :) 

Olin eilen Aadan ja Elsin kanssa lenkillä, käveltiin läheiseen puistoon jossa on paljon kivoja nurmialueita missä kävellä.... No, Aadapa päättikin sitten vähän pusutella Elsiä ja haastaa sen leikkiin, E villiintyi ja hups vaan pää sujahti pannasta läpi. Ei kai siinä, tyttö sitten rallatteli hetken ja tuli takaisin - kun lopulta sain Aadan rauhotettua, se kun oli edelleen hihnassa ja aina Elsin juostessa meidän ohi Aada villitsi sitä lisää ja siitähän Elsi sai vaan lisää vauhtia :D 
Minua nauratti, ohikulkijoista en tiedä.

15.08.2013 16.36
022706311_r
Pori

Meilläkin kotona 3 kissaa (joista 2 pentuja) ja seropi, polski ja 2 borzoita. :) Porukoilla taas 6 whippettiä ja kissa.
Itseasiassa yksi whippeteistä huolehti ja yritti imettää noita orpokissanpentuja :D

Ollaan ihan myytyjä tohon polskiin! Tuli siis hoitoon meille mutta aika näyttää jääkö meille. (omistaja etsinyt uutta kotia)
Vahtiviettiä selvästi on ja pikkasen roturasisti :D Roni-seropi on ainoa ei vinttikoira mikä on pojalle ok. x)

Marosnaje Anastasija Ljuba <3
18.08.2013 20.03
022507738_r
Kemi

Tuohon kissa-asiaan, niin meilläkin on 2 whippettiä ja 2 kissaa. Koirat eivät ole olleet pennusta asti tekemis noitten kissojen kanssa (poikkeuksena Tiuhti). Kissathan oli siis alunperin mun veljen kissoja ja yksitellen tulivat meille.

Yks päivä iskä oli sit totuttanut meijän Remun kissojen seuraan ja oli menny ok. Vanhusta oltiin pietetty aluks kuulemman hihnas ja oli vissiin vähän pelännyt noit katteja, mut sit lopulta sujui ok. Nyt Remu ei välitä kissoista paljo mitään.

Sit ku Tiuhti tuli meille, niin se oli ainakin tämän pienemmän kissan eli Hilman kans heti pennusta asti tekemisissä, mut isomman kissan eli Viljon kans sai olla tarkkana, koska Viljo saattoi hyökätä Tiuhtin päälle, tarkemmin sanottuna naamalle.
Joten jonkin aikaa kissat oli taas toisessa huoneessa, mut lopulta kissat uskallettiin päästää vapaaksi taloon ja ihan hyvin on nyt sujunut.

Ainoa vaan milloin tuo Tiuhti innostuu, niin jos vaikka Viljo ajaa Hilmaa takaa, niin Tiuhti lähtee perään tai sit jos kissat painii, niin Tiuhti meinaa silloinkin mennä väliin. Joskus tuntuu, ett Tiuhti yrittäis Hilmaa puolustaa.

Sit myös joskus Viljo saattaa ihan tahalleen härnätä Tiuhtia. Pari kertaa ainakin olen tainnut nähä, kun Viljo on vaikka sängyllä maanut ja Tiuhti on ihan rauhassa kävellyt vain siitä ohi, niin Viljohan on sit vaan tassulla huitassut Tiuhtia pepulle ja siitähän sit Tiuhti on ärähtänyt. Mut yleensä jos meinaa pahakin tappelu tulla, niin silloin pistän Viljon ja Tiuhtin eri huoneisiin.

Mut tosiaan loppujen lopuksi meillä on ainakin ihan hyvin sujunut elämä whippettien ja kissojen kanssa tähän mennessä.

Muokattu viimeksi: 18.08.13 20.03
19.08.2013 02.42
022648934_r
Jyväskylä

Galgo, saati jos on alkuperämaastaan peräisin, on totaalisen eri asia kuin keskivertowhippetit sun muut suomalaissyntyiset vinttarit, varsinkin viettien ja niiden tuomien vaarojen suhteen. 

Meillä kolme viidestä koirasta tulee hyvin toimeen kissojen kanssa, kaksi niistä erinomaisesti. Koirat eivät ole tottuneet pennusta kissoihin.

19.08.2013 22.46
022574333_r
Vantaa

Tänään käytiin toisen kerran Elsin kanssa vieheellä kartanolla ja meni jo paljon paremmin! Nyt Elsi lähti heti vieheen perään ilman mitään erillistä kannustusta kun viehe lähti liikkeelle! Vähänkö olen tyytyväinen :) Ja sain vielä napattua tyttösen kiinnikkin, tottakai muutama asiaan kuuluva kunniakoierros piti vetää :) 

01.09.2013 08.24
022574331_r
Vantaa

Hei kertokaas te fiksummat, että koska koiran kanssa voi mennä moottorivieheelle? Ollaan tosiaan Elsin kanssa nyt kolmesti käyty juoksemassa käsivieheelle ja hyvin tuo lähtee perään, mutta sen enempää ei viehe kiinnosta = kun se pysähtyy niin koira ei mene edes sitä katsomaan tms.
Moottorin äänestä tuo ei ole kyllä moksiskaan kun ollaan käyty katselemassa ja ihmettelemässä. 

01.09.2013 16.40
022648934_r
Jyväskylä

Meillä ei ole suurimmalle osalle koirista koskaan käsiviehettä edes näytetty, suoraan vaan moottorivieheelle ja pienempiä pätkiä ekat kerrat.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti