Vinttikoirat - Sivu 19 (Koirat > Yleistä keskustelua koirista)

04.03.2014 13.05

okei, toi on se asia mikä eniten pelottaa, tässä kun olen pitkään Borzoista haaveillut :D itsellä todella riitaa haastava koira joka myös kiihtyy karkuun juoksevista koirista (ottaa kiinni ja antaa kunnon lumipesut..) muutama eläinlääkärireissu valitettavasti siitä seurasi, sen takia en ole enää koirapuistoon vienyt. Hyvä tietää että tuo on yksilöllistä mutta mahdollista.

04.03.2014 13.17
022709000_r
Seinäjoki

Kovasti tuntuu olevan vinttikoiramaiseen tapaan harmonista sakkia nämä. Että ei haasteta riitaa ja vältetään myös riitaa. Veljesten kesken on eniten kähinää. :D

Salsaa on pienestä pitäen opetettu monenmoiseen koira seuraan, että liekö sen takia niin sosiaalinen. Sillä on myös selvät rajat ollut aina ja koitettu opettaa siihen että me ihmiset hoidetaan epämukavat tilanteet. Mutta enpä ole kuullut monesta epäsosiaalisesta borzoista. Muutaman uroksen tiedän jotka ei ole sietäneet muita uroksia.  

Mr.Punakone
04.03.2014 13.42
022696983_r
Seinäjoki
Mulla on ainakin tosi koira- ja ihmisystävällinen, huippuavoin borzoi. Olisi valmis tunkemaan vasta tavatun ihmisen syliin.
04.03.2014 13.56
000045335_r

Prime, pienten koirien kohdalla voi olla että vinttarin vaistot herää, siksi kaikki mun tuntemat vintit puistoilee kuonokopan kanssa. Hoidan säännöllisesti muutamaa bortsua ja toisella ristavietti on niin vahva, ettein epäilisi sen lähtevän perään vaikka juokseva koira olisi keskikokoinenkin, niille se pureminen ei kuitenkaan ole ihan niin vaarallinen kuin pienille koirille joita pystyy ravistamaan. Omistaja kuitenkin kertoi että hänen koiransa riistavietit ovat "päällä" vain ulkona, sisällä voi jusota vaikka mikä ja koirat vaan holmöilevat että "mikäs se tossa mennee?"...

04.03.2014 14.18
021847115_r
Mynämäki

Meillä on ollut (minun elinaikanani) vain greyhoundeja, ja nämä ovat aina käyttäytyneet koirapuistossa asiallisesti. Poikkeuksena oli uros vinttarimme, joka saattoi innostuessaan kolhia muita hampaillaan. Ja siis yleensä oman lauman jäseniä, poika kun oli hieman ujo eikä paljoa piitannut uusista tuttavuuksista.. Kuonokoppaa pidettiin siis koirapuistoillessa tällä uroksella, sekä kaikilla hoidossa olleilla vinttareilla. Omat nartut sai olla aina ilman koppaa, eikä koskaan tullut mitään ongelmia. (Tällöin vain yksi koirista kävi säännöllisesti radalla, mutta vietit ne on muillakin kuin ratakoirilla :P )

Muistan kuinka kuonokopan käyttöä ihmeteltiin muiden koiranomistajien/-ulkoiluttajien toimesta, "siis kamala, sehän on aggressiivinen! Miten noi pieni lapsi on laitettu sitä taluttamaan?!" .. Yritä siinä sitten asiallisesti selittää, että tämä koira on kuin ihmisen mieli - ei tahallaan satuttaisi ketään. Kuonokoppahan on vain varmuuden vuoksi, ettei niitä vahinkoja satu. Tietysti on myös se mahdollisuus, että joku muu koira käy sen kopallisen kimppuun. Koppa päässähän koira ei paljoa voi puolustautua.. 
Maalaisjärjellä ja koiratuntemuksella suurimmilta haavereilta kyllä vältytään. Jos seura näyttää epäilyttävältä, voi puistosta aina poistua :]

04.03.2014 14.32

Kiitoksia valaistamisesta :) mites sitten saman talouden kissat/muut pienet eläimet? Onko tavallista vaikeampi niihin totuttaa, tykkääkö jahdata?

04.03.2014 14.41
021847115_r
Mynämäki

Kissat.. Hmm.. 

Meillä oli kissa samaan aikaan ensimmäisen greyn kanssa. Olivat hyvät ystävykset - kunnes taloon tuli pentugrey. Tämä edeltäjähän sitten keksi näyttää "miten kissaa jahdataan". Kissasta piti siis luopua, kun nämä kaksi greytä löivät paksukalloiset päänsä yhteen, ja päättivät kiusata sitä jatkuvasti. Kissaa ei kyllä vahingoitettu, mutta se ei saanut olla enää rauhassa pennun tultua taloon.
Kun nämä kyseiset koirat olivat vanhempia (n. 8- ja 11-vuotiaat), meille tuli taas kissoja. Näiden kanssa tultiin toimeen, mutta kissoille oli asunnossa oma rauhoitettu paikkansa, johon koirat eivät päässeet. Ulkona molemmat vinttarit jahtasivat kissoja, olivat ne omia tai naapurin..

Entisen greyurokseni veli sai kerran naapurin irti olleen kissan kiinni, ja söi sen.. Että varauksella kissojen ja muiden pienten eläinten kanssa :( Vaistot on vaistot, eikä niitä saa kouluttamallakaan pois. Toki jotkin yksilöt ovat lässympiä kuin toiset, mutta sitähän ei voi tietää ennen kuin vahinko sattuu..

04.03.2014 15.05

Hmm. kuulostaa kyllä vähän pelottavalta. Itselle on jäänyt traumat siitä kun vanhempieni suomenpystykorva tappo kissani kun olin 7 vuotias. Vieläkin nään painajaisia siitä ja herään siihen huutoon ja ääneen, kun koira kirjaimellisesti repi kissan kahtia. En tiedä pitäisikö sitten luopua tuosta vinttarihaaveesta näiden asioiden takia...

04.03.2014 16.04
022507738_r
Kemi

Meillä on tällä hetkellä Tiuhtin lisäksi kaksi kissaa ja hyvin tulevat keskenään toimiin. Mitä nyt välillä Tiuhti saattaa lähteä jahtaan kissoja, kun ne juoksee. Mutta yleensä ainakin Tiuhti uskoo, kun sitä komentaa.

Muistan myös sen kun Tiuhti tuli meille pentuna ja meijän vanhempi edesmennyt koiramme Remu oli jo kissoihin tottunut. Niin pienempi kissa Hilma, nin se vaan ihmetteli Tiuhtia ja Tiuhti taas haukkui ja ihmetteli Hilmaa.

Viljon kanssa piti sitten ollakkin tarkempi, koska Viljo oli arvaamaton, yritti ropata Tiuhtia kuonolle, vaikkei Tiuhti tehnyt mitään Vijolle.
Nykyäänkin Viljo härnää välillä Tiuhtia ja tottakai Tiuhti lähtee ajattaan, mutta yleensä komennan Tiuhtia ja erityisesti Vijoa, jos saan sen itse teosta kiinni.

Eli eiköhän tuokin ole ihan vinttari kohtaista tuleeko vinttarit toimene kissojen kanssa vaiko ei, mutta ainakin meijän whippetit (Tiuhti ja edesmennyt Remu) on tulleet kissojen kanssa toimeen.

04.03.2014 18.23
022709000_r
Seinäjoki

Meillekin kasvattaja sanoi että kissoihin totuttamalla tulee luultavasti toimeen, että ulkona varmasti jahtaa mutta sisällä borzoi voi tulla hyvinkin toimeen kissojen kanssa. Salsa osaa olla anoppilassa kissan kanssa, mutta en vahtimatta jätä hetkeksikään. 
Ulkona kyllä jahtaa kissoja. 

Mr.Punakone
04.03.2014 18.46
022428766_r

Mulla ei itsellä ole kissaa, mutta vanhemmilla ja kavereilla on. Kyllä tuo kissoista tykkää ja sisätiloissa ei ole mitään ongelmia, tosin välillä ei anna niille hetken rauhaa. Pihalla taas jos kissan näkee, ja kissa lähtee juoksemaan niin toi on kyllä salamana perässä, mitään vahinkoja ei onneks ole ikinä käynyt. :)

ლ(ಠ@ಠ)ლ
04.03.2014 18.53
022432690_r
Sastamala, Illo

Meidän borzoi tulee hyvin toimeen kaikennäköisten koirien kanssa. Sen ensireaktio on väistää ja alistua. En tiedä montaa rodun edustajaa joka esim. puistoilisi, sillä monesti nämä vierastavat paljon muita koiria ja jäävät seisoskelemaan. Aurora on siinä poikkeus kun on kasvanut meidän toisen sosiaalisen vintin kanssa. Paljon leikkii puistossa jahtaamalla eikä ole kyllä ikinä kellekään mitään yrittänyt tehdä vaan ensisijaisesti väistää jos meno kiihtyy liikaa. Tässä on aivan valtavasti eroa yksilöiden kesken. Sanotaan vaikka näin että borzoin omistajan ei tarvitse pelätä että koiransa tekisi pahaa toiselle, mutta pienempien koirien kanssa on hyvä olla aina varuillaan ja lukea koiraa. Tietenkin jos tietää ettei oma koira tykkää jostain niin vetäytyy sellaisesta tilanteesta pois. Yhtälailla minkä tahansa muun rotuinen voi olla arvaamaton jos on tietyn luonteinen.

04.03.2014 18.55
022623336_r
Kangasala

Mä oon miettinyt, kun Leevi yrittää sännätä hihnassa aina naapurin kissan perään kun ollaan käymässä äidin luona, että mitä jos Leevi sais sen kissan kiinni, niin tekiskö se sille jotain.. Mä uskon että Leevi jäis vaan haukkumaan sille johonkin metrin päähän.. Kerran Leevi löysi kuolemaisillaan olevan kissan pellon laidasta, niin se jäi vaan haukkumaan siihen lähelle.. Leevi kun ei oo oikein tottunut kunnolla kissoihin, niin se vähän jännittää niitä.

04.03.2014 18.59
022558831_r
Sastamala, Illo

Nova ei oikein tiedä miten suhtautua kissoihin kun sen ensikokemus oli että vieras kissa tuli sisään parvekkeelta ja pelästytti sen. Mä luulen et sen pohjimmainen reaktio niihin on pelko. Räyhää tosiaan sellaisen nähdessään ja yrittää sännätä perään, mutta totuus selviäisi vasta oikean kohtaamisen tapahtuessa. Kissaa ei meille siis ole tulossa ainakaan Novan aikana.

04.03.2014 19.04

Hyvä tietää muiden kokemuksia. Ehkä en nyt vielä kuitenkaan luovu tuosta Borzoi-ajatuksesta :D Mihin muuten te vinttarin omistajat kiinnitätte eniten huomiota kun otatte pennun? Otetatteko mielummin näyttelypainotteisista vanhemmista vai katsotteko maato ja ratajuoksu tuloksia? Katsoin koiranetistä joitakin pentueita ja ihmettelin, koska monilla vanhemmilla on hitokseen erilaisia näyttelytitteleitä mutta ei minkäänlaisia terveystuloksia...

04.03.2014 19.06
022706311_r
Pori

Meillä borzoit elää seropin ja nahka collien kanssa, tottuneet myös kissoihin ja mm. jyrsijät ja kani saa rauhassa häkeissään olla. Eipä silti, onhan mm. Daria ollut samaan aikaan keittiössä vapaana kanin kanssa :D Lara nuorempana asui samassa asunnossa missä kani oli lähes 24/7 vapaana, porkkanat tuo yleensä kanilta varasti. :D

Koirapuistossa nuo ei metsästysmielessä ole koskaan vielä koiria jahdannut, ei edes kaverin pientä sekarotuista. Kotona nuo jahtaa tuota meidä seropia joka käy yllyttämässä ryssiä peräänsä. Saattavat niskasta ottaa kiinni kun painivat, mutta eivät metsästysmielellä ole.

Metsässä, pelloilla, koirarannalla, jne meillä on ryssät irti. Rusakon perään varmaan lähtisivät jos näkevät, kovin pitkälle nuo ei ole silloinkaan menneet. Pyöräilemässäkin käyn noiden kanssa  ja kiellosta jättävät rauhaan oravat yms tällöin.

Whippeteissä meillä osa on sellaisia mitä voi pitää irti aitaamattomalla alueella, osa taas ei. Vanhus on nykyään hihnassa lenkillä aina kun ei enään kuule juurikaan mitään.

muoks// Niin piti vielä lisätä että kotona meillä ei kissoja jahdata koskaan, ei edes leikkimielellä. Nukkuvat vierekkäin kyllä. Ulkona taas ulkokissat takuulla jahdattais.

Muokattu viimeksi: 04.03.14 19.07
Marosnaje Anastasija Ljuba <3
04.03.2014 23.05
022709000_r
Seinäjoki

Borzoin osalta ainakaan ei ole koiranetissä näy terveystuloksia pahemmin. Jostain syystä niitä ei saa sinne näkyviin, Lara osannee selventää sitä puolta miksei, mä en muista. :D Mutta borzoiklubin sivuilta löytyy yhteen kootut terveystulokset koirilta, ja kasvattajien kotisivuilla/borzoiklubin sivuilla on usein merkattuna oikeat terveystulokset. 

Itse pidän siitä että olisi niin maasto/rata kuin näyttely tuloksiakin, tai sitten ei mitään. :D Eniten vaikuttaa omaan mieltymykseen terveystilanne ja kasvattajan kasvatuslinja, ei ne tittelit. Niiltä kasvattajilta en mielelläni koiraa ota joiden kasvateista yksikään ei harrasta maastoja/rataa. Tosin itse en myöskään juoksija/juoksija vanhemmista pentua haluaisi. Tykkään näistä matala viettisistä vietikkäistä. Salsakin tappaa rättiä kovalla innolla mutta osaa ottaa lunkistikin. :) 

Miten Lara teillä on opetettu kissoihin, ja oliko kissa ensin? Meillä on ajatuksissa ottaa kissa, mutta mitenkä tuo Salsa siihen reagoi. (Toki tottelee kun kieltää, mutta onko se sitten ikuisesti niin ettei voi jättää valvomatta keskenään..) 

Mr.Punakone
05.03.2014 19.42
022706311_r
Pori

No meillä on kissoja ollut jo kauan, meni hetki ilman että perheessä kissa oli, mutta kuitenkin siis pennusta asti melkolailla olleet yhdessä. :)

Borzoilla tulee koiranettiin ne silmät, sydänKUUNTELU, lonkat, kyynärät, jne kyllä. Mutta esimerkiksi sydänultra, kilpirauhastesti ja DM ei tule Koiranettiin näkyviin. Kaikkien tutkittujen ja kuolleeksi ilmoitettujen borzoiden tiedot löytyy täältä.
Mikäli siis omistaja, tms on ne tiedot klubille ilmoittanut! Kaikki eivät varmaankaan ilmoittanut ole.

Lis.//

Ja siis tosiaan kun moni kasvattaja ottaa pääasiassa mieluiten sen sydänultran, kilpparitestin ja DM:n niin nehän ei juuri siellä koiranetissä sitten näy. On niitäkin kasvattajia joiden yhdistelmien vanhempia ei ole lainkaan tutkittu.

Ja itse eniten olen koiran sukua katsonut. Käyttötulokset ja näyttelytulokset on aina plussaa, mutta kyllä mulle se vanhempien luonne ja terveys sekä yleinen vaikutelma ja suku on ollut ne mitkä on ratkaisseet.

Muokattu viimeksi: 05.03.14 19.46
05.03.2014 19.55

Onko toi mahalaukunkiertymä kovinki yleinen kuolinsyy Borzoilla?

05.03.2014 20.05
022706311_r
Pori

Onhan sitä jonkinverran mutta mun mielestä ei ihan hirveän yleistä ole?

Meillä koirat on tunnin enne ruokintaa ja vähintään 2h ruokinnan jälkeen levossa, syövät 2krt/pv ja ruoka-alustoilta. Minimoi hieman riskiä.

05.03.2014 20.08
022696102_r
Paimio

Itse tiedän vinttikoiran, joka tappoi kissanpennun sen oltua jo useamman kuukauden talossa. Tämä tapahtui kun talon väki oli poissa. Että kyllä niitä vahinkoja voi sattua milloin vain. Se on aina tietoinen riski.

Nuori vinttikoira narttu oli mahdoton taluttaa vapaana silloin kun oma collieni oli pentu. Se alkoi näykkimään ja kiusaamaan sitä, hyppi siinä ympärillä jne. 

Koirilla joilla on syvä rintakehä mahalaukun kiertymän riski on keskivertoa suurempi.

Muokattu viimeksi: 05.03.14 20.09
pk collie Kira
06.03.2014 11.46
022709000_r
Seinäjoki

Tietysti on riski, ja joskus noitakin tapahtuu. Kyllä sen voi kuitenkin koirasta arvioida mikä riski siihen on. Salsa on tottunut anopin luona kissaan, mutta jos ja kun oma kissu tulee niin eivät kyllä hetkeen oleile samoissa tiloissa yksinoloja. 

Ja koulutuskysymys tuo voiko vinttikoiraa pitää toisen koiran kanssa vapaana ym. 

Onhan se mahalaukun kiertymän riski, ja nykytiedolla kiertymä on myös periytyvä, eli itse ainakin välttelen niistä suvuista pennun ottamista joissa on kiertymää ollut. Meillä myös koiralla on oma pöytä ja 1h lepoa ennen ja 2h jälkeen ruuan. Ja syö myöskin 2krt/pv. 

Ei kovin yleisiä tunnu olevan, Salsan elinaikana (2,5v) olen kuullut tuttavapiirissä kahdesta mahalaukun kiertymästä, ja molemmat koirat selvisivät onneksi.

Mr.Punakone
06.03.2014 11.53

Treenaatteko muuten rata/maastojuoksu kilpailuihin? Jostain kuulin että treenaamattomat koirat pärjäisivät niissä paremmin, mutta en tiedä miten totta tuo on :D 

06.03.2014 12.01
022709000_r
Seinäjoki

Ollaan käyty maastotreeneissä kokeilemassa kiinnostuuko tää vieheestä. Yllätyin kuinka vietikäs meidän sohvaperuna onkaan- kova halu oli päästä tappamaan! Oli hyvä käydä vähän kokeilemassa, kun tiukka mutka vei koiran viereiselle pellolle mistä piti hakea se takasin vieheen perään.. :'D 

Ja jos on huono viettinen niin sitten pitää opettaa koiraa ajamaan sitä viehettä, ei kaikki ole vissiin vieheintoisia alkuun. Meitä myös varoteltiin että jos liikaa treenaa niin koira voi alkaa oikoa jos oppii tietyn kaavan mitä viehe menee. Tiedä sitten onko totta. :) 

Mr.Punakone
06.03.2014 21.06
022558831_r
Sastamala, Illo

Kyllä vaan mullekin on toitotettu ettei maastoihin kannata treenata juurikin tuon oikomisen takia. Jos vieheintoa puuttuu niin sitä voi herätellä sitten radalla tai kotioloissa. Meiltä tosin ei intoa puutu :D

Yleensä varsinainen kisoihin treenaaminen on sitä että saadaan se koira fyysisesti hyvään kuntoon. Toisinsanoen sillä pitää olla tarpeeksi lihasta ja kestävyyttä ettei se hyydy pahasti matkan aikana tai mene maitohapoille. Huonossa kunnossa koira helpommin myös teloo itsensä.

12.03.2014 07.46
022539295_r
Täällä näyttäskin olevan aktiivista vinttariväkeä :) mulla on syttynyt taas pitkästä aikaa liekki joko greylle tai salukille (silkki olis unelma, mutta kun ei kuulu fcihin :( ), ja kaipailisin nyt kokemuksia. Talossa on kultsunarttu, lepposa kaikkien kaveri, ja mitteli uros, omilleen uskollinen mut kovapäinen, lisäksi löytyy kissa. Kumpikin leikattu. Onko vinttarien sukupuolissa jotain suurempaa eroa ? Tajuaako irti juokseva vinttari että tuo karvapallomitteli on koira eikä riistaa ? Missä käytte juoksuttamassa vapaana vai onko luoksetulo treenattu ihan oikeesti 100% varmaksi ? Tosiaan kiinnostaisi nuo vinttarien omat lajit, niihin varmaan kasvattajat sitten perehdyttää mukaan ?
12.03.2014 08.18
021847115_r
Mynämäki

Oman kokemukseni mukaan greyllä ei ole erityisiä eroja sukupuolten välillä.
Meilläkin on ollut vinttareiden kanssa valkoinen karvapallo - mitteli myöskin. Tämä leikki pitkäsäärien kanssa ihan kuten muutkin koirat, eikä koskaan ollut ongelmia. Meidän perheessä on ollut parhaillaan kaksi ratakoiraa samaan aikaan, eikä edes viehetreenit ja ylenpalttinen "pupuinnostaminen" vaikuttanut väleihin tuon mittelin kanssa.

Mutta on myös greytä, jotka eivät todellakaan voisi olla pienten koirien lähettyvillä. Tiedän tapauksen, jossa mitteli on kirjaimellisesti syöty elävältä vinttarin toimesta.. Ihan hirveä tapaus, olen järkyttynyt vieläkin. 
Koirien välit oli muutenkin jostain syystä kovin tuliset - ne suorastaan vihasivat toisiaan. Kyseinen greyhän ei muista mitteleistä juuri välittänyt, mutta ei sitä silti päästetty niiden lähelle.

Luoksetulo taas.. Noh, omat koirat on aina tullee luokse (pienen kissa-hiiri-leikin jälkeen yleensä ;) Mutta niistä selkeästi näkee, että ovat tulossa luokse eivätkä vain kiusaa) - lukuunottamatta niitä kertoja, kun näkevät pupun, oravan, ison linnun, kissan.. Sinne ne sitten painelee perään, eikä huutelu auta mitään, jos on voimasviettinen grey kyseessä. Siinä sitten toivotaan että näköyhteys katkeaa pian, ettei naapurin irtiolevasta kollista tule paistia :( Kissat kyllä onneksi usein hoksaavat kiivetä puuhun turvaan, ja ainakin meidän koirat jätti ne sillon saman tien rauhaan.

Eli sinun tapauksessasi, Hamlet, olisin ehkä enemmän huolissani kissasta kuin mittelistä. Toisaalta, kissasi näyttäisi olevan 100% varma sisäkissa, joten ulkona olemisen riskejä tuskin tarvitsee miettiä :P Ja täytyyhän sitä aina varautua kaikkeen, kun on kyseessä vietikäs koira. Etenkin, jos halutaan harrastaa ja niitä viettejä oikein kannustetaan pintaan.

Mahtavia koiria kaikkine ominaisuuksineen <3

12.03.2014 10.14
022539295_r
Juu sisäkissa Hamlet on, pihassa pyörii kyllä maatiainen hiirien takia mutta se säntää jo näitä kahta karkuun kun kuulee että tullaan ulos :D ja pihassa ei voi edes tuota mitteliä irti pitää joten senkään suhteen vinttarin remmissä olo ei tuota tuskia. Sisällä tuo pikkurakki kyllä jahtaa kissaa, kissa tosin ihan yhtä mukana siinä leikissä, et se täytyis kyllä varmaan kitkeä pois ennen vinttarin tuloa, ettei sitten joku kaunis kerta leimahda liikaa kierroksia ja käy vahinkoa. Mitenkäs muuten aitojen korkeus, pysyykö koirapuiston aitojen sisäpuolella (tietty opetuksella voi vaikuttaa että aita kun aita - yli ei mennä) vai onko kovia loikkimaan ? :) Sitten yleisesti tuosta luonteesta, tiedän kyllä et mahikset on millä vaan koiralla vaikka tokovalion arvoon asti, mutta onko yleensä helposti motivoitavissa, onko kovia vai pehmeitä (yleistettynä ?), ikuisia pentuja vielä vanhoina vai aikasia pikkuaikuisia...? :)
12.03.2014 10.47
021847115_r
Mynämäki

Oma kokemukseni rajoittuu greyhoundeihin, joten puhun vain niiden "puolesta".
Greyt loikkaavat satavarmasti koiratarhan aidan yli, jos vain haluavat. Meidän kaikki koirat on kyllä pysyneet aitojen sisällä, oli aita sitten 2 metrinen tai reilu polven korkuinen. 

Mielestäni greyt ovat hyvin lapsenmielisiä vielä vanhuksinakin. Meidän edesmennyt Bambi-mummeli leikki pienempien koirakaveriensa kanssa vielä lähes 13-vuotiaana, eikä iästä tietoakaan!
Greyt ovat myös oppivaisia, mutta itse en valitsisi niitä tokokoiriksi. Greyhoundithan eivät voi rakenteensa vuoksi juurikaan istua, joten sekin jää pois käskylistalta. Itse opetin paljon erilaisia temppuja omalla grey urokselleni, joten tiedän kokemuksesta että parempiakin vaihtoehtoja on :D Uros oppi kohtalaisen nopeasti ja helposti (hihnan toisessa päässä minä 11-12-vuotiaana..) mutta into ja "tunteen palo" siitä puuttui. Koira oli motivoitunut, mutta vain minun takiani. Se ei itse juuri pitänyt "älyllisestä harjoittelusta" - pellolla irti juokseminen, uiminen ja pitkät kävelylenkit oli herran mieleen :]

12.03.2014 11.00
022671227_r
Kiihtelysvaara

Mulle ei tee hyvää lukea näitä Grey juttuja. Ihellä ollut mielessä grey tai silkki, jos ei näpit kestä irliksen turkkia.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti