Vinttikoirat - Sivu 2 (Koirat > Yleistä keskustelua koirista)

07.05.2011 16.43
020793246_r
Kauhava
*Lara kirjoitti:
Tuikku kirjoitti:
Elsa kirjoitti:
Minkälainen on borzoi? Omakohtaisia kokemuksia kaipailen.

Täydellinen. Eiku. Anteeksi Ei vaikuta yhtään että pitkän kärsimyksen ja kuumeilun jälkeen meille on "vihdoin" tulossa lähitulevaisuudessa venakkovauva.. Minulta ei ainakaan saa mitään järkevää vastausta, viitisen tuntia tässä taas vaihteeksi vierähtänyt virtuaalisesti niiden parissa, että voisi tulla vaan jotain ""-vuodatusta!

Siinähän se oikea vastaus oli ;)

Jep, se kertoi kaiken oleellisen borzoista.. Yksi periytyvä tyyppivika siinä tietenkin rehellisesti sanottuna toisinaan on. Se että siihen saattaa rakastua ensisilmäyksellä niin että oksat pois! (Ihan kun muihin rotuihin ei voisi..) ÄLKÄÄ antako mun osallistua tähän keskusteluun enää pliis, multa ei tuu edelleenkään mitään rakentavaa

"The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing."
07.05.2011 17.09
021877384_r
Muurame
Voi että, tekisi niin kovasti mieli galgon pentua. Tutulla kasvattajalla on suunnitteilla galgopentue ja yhdistelmä on mitä mahtavin. Harmittaa kun en usko omien vanhempieni lämpiävän hirveesti ajatukselle riistaviettisestä galgosta... Ehkä vielä voisin kokeilla puhua noille.
15.05.2011 15.42
022204911_r
Ylivieska

Oi, vinttikoirat <3 Minä olen täysin niihin hurahtanut, ja löytyyhän meiltäkin tämä yksi. Suosikkirotu on ehdottomasti borzoi, ja sellaisen tulen vielä omistamaan. Siinä rodussa ihan kaikki viehättää, ja kuten Tuikku sanoi, niin venakot on ehdottomasti täydellisiä!

22.05.2011 22.14
020834830_r
Vantaa

Hei muuten, tarvitseeko faaraokoira käyttötuloksen jos siitä yrittää saada muotovaliota ? Tietääkseni ei, mutta halusin varmistaa.

Farkut ei kyllä ole FCI 10iin kuuluvia, mutta Suomen vinttikoira yhdistyksen sivuilla lukee " SVKL'n rotujärjestönä edustamat rodut " ja siellä on farkkujen rotuyhdistyksen sivut. Näyttelyissähän tietääkseni farkut ilmoitetaan FCI 5, koska kuuluvat siihen ryhmään. Tää on vaan aika hankala juttu, jota en valitettavasti tajunnut.. ^^ Jos joku sai selvää ja osaisi vastata, niin kiitos hänelle.

22.05.2011 22.38

Yksikään vinttikoirarotu (myöskään 5-ryhmän vinttarit) ei tarvitse tuloksia juoksupuolelta valioituakseen.

SVKL:n edustamilla roduilla tarkoitetaan siis vinttikoiria (FCI10) ja osaa vitosryhmästä. Näistä osahan on aiemmin kuulunut kymppiryhmään. Sivuilla sanotaan selkeästi:

"Suomen Vinttikoiraliitto ry:hyn kuuluvat vinttikoiraryhmän numero 10 vinttikoirat: afgaaninvinttikoira, azawakh, englanninvinttikoira, espanjanvinttikoira, italianvinttikoira, irlanninsusikoira, puolanvinttikoira, saluki, skotlanninhirvikoira, sloughi, unkarinvinttikoira, venäjänvinttikoira ja whippet. Ryhmästä 5 (pystykorvat ja alkukantaiset tyypit) SVKL edustaa muutamia alkukantaisia rotuja: basenji, cirneco dell’etna, faaraokoira, ibizanpodencot ja portugalinpodengot. Osa näistä alkukantaisista pystykorvaroduista kuului aikaisemmin vinttikoiraryhmään."

http://www.suomenvinttikoiraliitto.fi/svkl

Muokattu viimeksi: 22.05.11 22.39
23.05.2011 13.57
020834830_r
Vantaa
Kimi kirjoitti:

Yksikään vinttikoirarotu (myöskään 5-ryhmän vinttarit) ei tarvitse tuloksia juoksupuolelta valioituakseen.

SVKL:n edustamilla roduilla tarkoitetaan siis vinttikoiria (FCI10) ja osaa vitosryhmästä. Näistä osahan on aiemmin kuulunut kymppiryhmään. Sivuilla sanotaan selkeästi:

"Suomen Vinttikoiraliitto ry:hyn kuuluvat vinttikoiraryhmän numero 10 vinttikoirat: afgaaninvinttikoira, azawakh, englanninvinttikoira, espanjanvinttikoira, italianvinttikoira, irlanninsusikoira, puolanvinttikoira, saluki, skotlanninhirvikoira, sloughi, unkarinvinttikoira, venäjänvinttikoira ja whippet. Ryhmästä 5 (pystykorvat ja alkukantaiset tyypit) SVKL edustaa muutamia alkukantaisia rotuja: basenji, cirneco dell’etna, faaraokoira, ibizanpodencot ja portugalinpodengot. Osa näistä alkukantaisista pystykorvaroduista kuului aikaisemmin vinttikoiraryhmään."

http://www.suomenvinttikoiraliitto.fi/svkl

Okei, kiitos tiedosta. Selvästi "hieman" huolimattomasti luin.

23.05.2011 14.24

Ah...

Azawakh ja whippet <3

Viitosista portugalinpodengo, keskikokoinen sk <3

23.05.2011 16.54

Mulla on pitkäaikais-haaveena salukin hankinta. n. vajaa kuusi vuotta sitten (ennen anttia) minulle piti tulla joko b&t afgaani, tai saluki mutta päädyinkin villikseen. sen voin taata, että saluki minulle vielä joskus tulee, eikä sitä ikinä voi tietää vaikka jopa lähitulevaisuudessa jo ;)

Kaksi vakiohandlattavaa salukia minulla on, kummatkin Dyanitos kasvatteja, toinen sileä ja toinen hapsullinen (hapsullinen on creme ja sileä fawn). Kummatkin oikein ihastuttavia kavereita ja nii-iin tärkeitä!

23.05.2011 17.06
022471690_r
Kuopio

Vinttarit on kivoja ! Siskolla on whippet ja monilla kavereilla/tutuilla on whippet. Tosi kivoja otuksia,symppiksiä kaikki omalla tavallaan. Itsekkin voisin joskus harkita ottavani jonkun vinttarin,ehkä whippetin.

Eilen kuulin tälläisen rodun kuin silkkivinttikoira. Ei ole kuulemma vielä hyväksytty rotu edes alkuperämaassaan (USA). Rodussa sekoitettu borzoi,sheltti ja whippet jos oikein muistan. Kuulostaa tooosi jännälle.

23.05.2011 21.53
022204911_r
Ylivieska

^ Sheltistä en tiedä mutta borzoita ja whippettiä rodusta löytyy.

http://www.silkkivinttikoira.net/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemid=30

23.05.2011 22.06
020834830_r
Vantaa
Oi, tuo silkkivinttikoira on kyllä kaunis.
Mua itteäni on alkanut viehättää suuresti faaraokoirat, ja joskus vuosien päästä sellainen on tervetullut tähän taloon (: Tällähetkellä voisi myös tulla, mutta mulle riittää jo tää yksi superpallo, joka sais kehittyä vielä. Farkuissa on vaan se joku, niiden ulkonäkö, luonne jne. Vaikka saattaa olla hiukan erilainen belggarin jälkeen, kun belggarihan seisoo vaikka päällään jos omistaja pyytää, farkun kanssa joutuu miettimään paljon enemmän sitä motivointia.
Muokattu viimeksi: 23.05.11 22.09
23.05.2011 22.10
Joo silkenissä on whippettiä ja borzoita. Sellainen mulle joskus vielä tulee <3 Kahden suosikkini risteytys :)
23.05.2011 22.13
022495784_r
Hämeenlinna
Vinka kirjoitti:

Ah...

Azawakh ja whippet <3

Näin <3 Upeita vinttareita! Vitosesta sitten Ibizanpodenco :D

Love God as he is Dog backwards.
05.11.2011 13.28

Itse en ole ikinään ollut erityisen vinttikoira- ihminen, mutta törmäsin vasta silkkivinttikoiraan ja aloin varsin etsiä enemmän tietoa tästä. Oon saanut sellaisen käsityksen, että silkkenit olisi vähän miellyttämishaluisempia, ja ehkä pikkusen enempi "harrastuskoira" maisempia. Mua kiehtoo näissä myös tosi paljon niiden melko pieni koko ja vähän pitempi turkki, ne vaan on niin kauniita :)

Toinen mitä joskus satunnaisesti varsin kattelen on saluki, mutta en usko että ikinä voisi sellaisen hankkia. Saa sitä haaveilla ;)

05.11.2011 16.09
Täällä whippetfani, myös jotkut borzoit ja afgaanit ovat komeita koiria. Toivottavasti meillä tulee joskus whippet asumaan :)
25.02.2013 22.51
022465029_r
Lahti
Elsa kirjoitti:
Minkälainen on borzoi? Omakohtaisia kokemuksia kaipailen.

Herkkiä, iloisia, haluaa jakaa pedin omistajan kanssa. Meidän venakko tykkää vieraista, mutta miehet taas asia erikseen..ei hirveen miellyttämisen halunen..Lenkillä saa olla tarkkana yleensä ei oo tullu vastaan metän elukoita, niin ei oo neiti päässy näyttään todellista luonnettaan. Paasata pitää mutta vapaana juokseminen on on tärkeää kaikille vinteille. Siinä olivähän luonteesta. :) Turkki voi kasvaa tai jäädä lyhykäseks 3-4 vuotiaana on turkki kunnon koossaan, yksilöitäkin toki. Oikeestaan turkki kerran viikossa harjataan, varsinki kainalot korvantaukset yms. vaikeet paikat :)
Russkaya Psovaya Borzaya, Borzoi, Russian Wolfhound, Venäjänvinttikoira A-S Yuli-Anna eli Mila
26.02.2013 21.42
022315379_r
Ylöjärvi

Salukit ja galgot <3 Myös silkin ulkonäkö viehättää. Eniten näissä viehättää itsenäinen, arvokas ja ennalta arvaamaton luonne, sekä ylväs ja kaunis ulkonäkö. Sydämen ne vie mennessään.

26.02.2013 23.41
022459569_r

Afgaanissa ihastuin ensin, kuten kaikissa vinttareissa, sporttiseen ulkonäköön. Myös kaunis, kevyt, pitkä turkki on aina miellyttänyt. Luonteeltaan Nadira on kaikkea sitä, mitä olen afgaanilta toivonut. Aivan uskomattoman hieno ja hyväluontoinen neiti. Kunhan vaan terveys nyt olisi priimaa (tarkoitus on tutkia lonkat ja kyynärät kevään aikana ja myöhemmin sitten sydän ja silmät), niin voisi ehkö vauveleitakin tulla jossakin välissä... :D Luonteessa on kaikki, mitä haluan jatkojalostaa ja ylläpitää, ja ulkoisestikin Nadira miellyttää. Myös vietti on kunnossa.

Pretty is nice but still it's just pretty. Perfect, my dear, is me.
27.02.2013 09.07
022315379_r
Ylöjärvi

Ja se on kanssa yks asia joka minua miellyttää ettei noi koko ajan touhota läähätten ympäri kämppää niin kuin palveluskoirilla tuppaa olemaan tapana :p Enkä millään tavalla halua mollata palveluskoiria, ne rodut vaan eivät ole mieleeni. Ja tuosta pienestä pidättyväisyydestä tykkään myös. Belissa tosin on suht avoin saluki vieraita ihmisiä kohtaan, mutta ei sitä mitkään vieraiden lässytykset kiinnosta. Monet ihmiset, jotka ei tiedä rodusta, luuleekin että se on arkuutta jos toi kattoo nenän varttaan pitkin edessä lässyttävää vierasta ihmisistä :D

27.02.2013 13.46
022237810_r
Kihniö

Itselleni tulossa luultavasti seuraavaksi hamassa tulevaisuudessa borzoi. Tosin mies haluais malinoisin, että vähän vie saa lämmitellä miestä ajatukselle hommata ullakkohauva :) 

Haluan tosiaankin sellaisen koiran, joka ei jatkuvasti höösää jaloissa ja seuraa jokaista liikettä. Ja onhan nuo venakot kuulunu haaveisiin pikkumuksusta lähtien. 

http://afewbelgian.blogspot.fi/
27.02.2013 16.07
022623336_r
Kangasala

Vinttarit on kyllä aivan ihania koiria. Leevi on whippetiksi ulospäinsuuntautunut, välillä arka uusia ihmisiä kohtaan ja välillä ei yhtään. Leevi on myös aika haukkuherkkä, vahtii mielellään. Rapun ääniä ei kyllä vahdi tai hauku ollenkaan (kerrostalossa asutaan). Leevi tykkää juosta vapaana koirakavereiden kanssa ja sillä onkin niitä paljon ja suurimmaksi osaksi ne on ei- vinttareita. Yleensä Leevi tulee kaikkien koirien kanssa toimeen, mutta yhtä englanninbulldogia Leevi pelkää ja pitää sille aina kauheen räyhän. Se enkkubulli on oikein kiltti ja rauhallinen tapaus, mutta Leevi ei siedä sitä sitten yhtään. Muutamaan kertaan yritetty tutustuttaa, mutta ei siitä oikein mitään ole tullut. 

Mua kiinnostaa vinttareista eniten whippetin lisäksi saluki, cirneco dell'etna, faaraokoira, silkkivinttikoira ja englanninvinttikoira. Oikeastaan lähes kaikki vinttarit voisin listata tähän :D

27.02.2013 16.46
022619470_r
Lahti

Itse olen pitkään pohtinut erilaisia vinttareita, mutta vasta viime vuonna siirryin ajatuksista tekoihin ja otin yhteyttä kasvattajaan. Aluksi halusin salukin, mutta tapasin sitten ihania whippettejä. ;) Lisäksi ratakisat alkoivat kiinnostaa harrastusmahdollisuutena.
Tarkoitus olisi sitten ottaa ensi vuonna ratalinjainen whippet. Tämän vuoden puolellakin olisi syntynyt pentue siellä mistä whipun haluan, mutta tänä vuonna en voi vielä pentua ottaa. Eli seuraavasta pentueesta sitten. Ehdinpähän tutustua ratakisoihin kesän aikana vielä paremmin.

Nyt kun on paimen-/vahtikoiria, on alkanut kaivata jotain vähän erilaista koiraa joukon jatkoksi. Jotain helpompaa ja hiljaisempaa. Vinttari oli juuri sopiva vaihtoehto, ja whippet valikoitui vielä sen harrastusmahdollisuuden ja koon takia. Greyn kokoista en halunnut ottaa, kun on niin iso. Sellainen hieman whippettiä pienempi mutta italianvinttikoiraa isompi vinttari olisi ollut kooltaan täydellinen, mutta ei sellaista hyvää vaihtoehtoa ole.

http://bublack.wordpress.com/
27.02.2013 17.28
000045335_r

Mä olin paimenkoira ihmisenä aika vinttarivastainen ennen, mutt anyt on joku kumma kipinä syttynyt. Omakotitalon asukkaana ensimäisenä hankintana on irlanninsusikoira aivan ehdottomasti! Ja nyt vinttareihin enemmän tutustuttuani olen rakastunut glagoihin ja borzoihin <3 Rauhallinen rescue galgomummo ois ehkä parasta mitä mulle voi nyt tapahtua :) Venakot vaan ovat upeita luonteeltaan ja ulkonäöltään. Niin puskasta on nyt tullut itselle ja lähipiirille tämä vinttarirakkaus et huhhuh. Sitä omaa odotellessa :)

27.02.2013 17.39
022459569_r

Minua viehättää vinttikoirissa haastavuustason laajuus; siinä missä whippet on suorastaan ihanan mutkaton kumppani, afgaanin kunnollinen koulutus oikeasti vaatii jo päänvaivaa. Itsepäinen, itsenäinen, tulinen, miellyttämishalu puhdas nolla. Tosin vinttikoira on siitä mukava kaveri, että se ei pyri aktiivisesti tyhmäilemään, vaan arki sujuu mutkattomasti jos ihminen tietää, mitä on tekemässä.

Myös azawakh kiinnostaa, itse asiassa sen verran että se taitaisi olla seuraavalla suosikkilistallani heti afgaanin ja vipukoiden jälkeen. Rescuegalgokin olisi joskus kiva ja kaveri kasvattaa borzoita, joten pitää pitää varansa ettei tule joskus langettua ;)

27.02.2013 17.48
000045335_r
Nadira kirjoitti:

Tosin vinttikoira on siitä mukava kaveri, että se ei pyri aktiivisesti tyhmäilemään, vaan arki sujuu mutkattomasti jos ihminen tietää, mitä on tekemässä.

Tuo on niin totta, ja uskon että tuon takia mäkin vinttareista kiinnostuin, olen jotenkin turtunut tohon pk:iden ja paimenten kohkaamiseen, hermorakenteeseen ym. En kiellä etteikö perheestä tuli sjoskus löytymään beaucea, mutta vinttarit tuntuu tällähetkellä olevan se "mun juttu". Ja oon iloinen siitä etten katsellut vain paimenia asenteella "mikään muu mulle ei sovi, paimen on se oikea!".

27.02.2013 22.12
022465029_r
Lahti

Mua kanssa kiinnostaa azawakh, koska se on jotenkin kaikista alkukantasin ja on todella pidättyväinen :D se itse asiassa taitaa olla mullakin borzoin ja afgaanin jälkee suosiossa. Itse haluaisin ottaa venakko tyttöni jälkee uros afgaanin, sillä on niin ihanan itsepäinen ja toisinaan rauhallinen luonne että se on pakko kokea omalta osalta...eikä haittaa turkki. Sen kun vaan kunnossa pitää ni  on se vaan kunniotusta herättävä eläin <3

Russkaya Psovaya Borzaya, Borzoi, Russian Wolfhound, Venäjänvinttikoira A-S Yuli-Anna eli Mila
27.02.2013 22.19
022315379_r
Ylöjärvi

Kääks! Minä ihan unohdin suosikkilistastani afgaanin!

28.02.2013 13.50
022459569_r

Olisipa afgaani haaveissa useilla silloinkin, kun Nadi viimein saa kakaransa :D. Yhden olen jo päättänyt pitää itse, mikäli narttu vaan tulee, ja yksi menee Nadiran toiselle omistajalle, mutta eiköhän niitä mukeloita siunaannu ihan muillekin... afgaanilapsien menekki ei ole mikään kauhean hyvä. Osaltaan syynä on kai se, että afgaanin turkinhoito voi tuntua uskomattoman työläältä ajatukselta. Moni, joka muuten diggailisi rodusta, vetäytyy kun ajattelee turkin vaatimaa työmäärää. Itse pidän villakoiran turkkia afgaania hankalampana, afgaani vie vaan usein enemmän aikaa. Nadiralla on onneksi tosi hyvä turkki ja usein koiran näyttelykuntoon saattaminen vie jopa puolet vähemmän kuin porukoiden kääpiövillakoiran peseminen, föönaaminen ja trimmaaminen. Tokihan se nyt silti vie aikaa ja vaatii jaksamista ja ennen kaikkea säännöllisyyttä.

Kova odotus on kyllä mukeloiden suhteen, toivottavasti vaan terveys on myös priimaa.

01.03.2013 22.12

Borzoi olis kyllä haaveissa, upea otus!

Sen mukana avartuis myös niiden leipälajit, jotka hieman kiinnostanut ja olisi tehnyt mieli testailla omien hylkijöiden kanssa (tätäkin...).

Vinttareillahan on aikamoiset vietit, mutta miten porukat pystyy pitämään omiaan irti vai pidättekö laisinkaan? Onhan noita kuultu kun on lähteneet jäniksen perään ja jääneet auton alle. Mutta oletteko saaneet kuinka varmaa luoksetuloa-irti pysymistä? Itselle kun olisi tärkeää saada pitää koiriaan vapaanakin. Tiedostan kuitenkin rodun vietit, eikä se välttämättä sitten rotuvaihtoehtoa kaada.

01.03.2013 22.38
022315379_r
Ylöjärvi

Minä pidän Belissaa irti. Yleensä se tulee kutsusta luokse, mutta jos saalis lähtee nenän edestä, lähtee myös koira. Välillä tuo lähtee myös jäljen perään.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti