Rauhoittavat signaalit (Koirat > Koirien koulutus)

03.04.2011 14.05
021085174_r
Helsinki

Tällä aihealueella olisi tarkoirus keskustella koirien rauhoittavista signaaleista.
Mitä ovat rauhoittavat signaalit??
Ne ovat koirien eleitä joilla ne pääasiassa viestivät toisilleen ja ihmisille. Rauhoittavia signaaleita on mm. haukottelu, pään kääntäminen, katseen kääntäminen, venyttely, paikalleen jähmettyminen, hidastelu, maiskuttelu, silmien räpyttely ja monet muut pienet eleet.
Rauhoittavista signaaleista on kirjoitettu myös kirja, Turid Rugaars "Rauhoittavat signaalit". Suosittelen lämpimästi tämän kirjan lukemista.

Jokainen voi kirjoitella omia havaintojaan koiransa rauhoittavista signaaleista, toisia koiria kohtaan ja ihmisiä kohtaan.

Muokattu viimeksi: 03.04.11 16.52
03.04.2011 15.49
022708867_r
Helsinki

+ Korvien taakse vetäminen, hännän laskeminen, pään laskeminen alas, kehon "lyhistyminen", luoksetulossa kiertely, ylipäätään katsekontaktin välttely (josta useimmat omistajat vihastuvat ja tarraavat väkipakoin koiran katseen itseensä)

Itse en käytä rauhallisia signaaleja koiralle, ei minun tarvitse rauhoitella rauhoitella sitä. Jos minun täytyy saada koira rauhalliseksi jossain tilanteessa, olen itse rauhallinen, mutta en rauhoitteleva. En halua että koira oppisi jostain tilanteesta sen että siinä pitää rauhoitella (esim. pelkää jotain esinettä) vaan sen lähellä voi olla normaalisti.

Kuitenkin rauhoittavat eleet ovat pääasiassa "kiusaajien" ja johdon lepyttämistä varten.

http://minskipinski.blogspot.com/
03.04.2011 15.52
Minusta taas on jännä miten näistä tiedetään niin vähän/näitä käytetään niin vähän.Sitten taas uhkaavat (tuijottaminen,murina,tökkäisy) tuntuvat olevan kovinkin suosittuja...mistähän johtuu.Itte kirjasta tykkäsin!
03.04.2011 16.04
022708867_r
Helsinki
Smeagol kirjoitti:
Minusta taas on jännä miten näistä tiedetään niin vähän/näitä käytetään niin vähän.Sitten taas uhkaavat (tuijottaminen,murina,tökkäisy) tuntuvat olevan kovinkin suosittuja...mistähän johtuu.Itte kirjasta tykkäsin!

Ihan totta, mutta itsestäni se välimaasto on paras. Eli neutraali, ei tuijottava, mutta ei vältteleväkään. Ei minusta minun kuulu rauhoitella koiraa paniikkitilanteessa omilla rauhoittavilla eleillä(=> koiralle sitä että itsekin koetan rauhoitella tilannetta, en koiraa), vaan pysyä vahvana ja luotettavana kaikissa tilanteissa.

Ymmärtääköhän joku minun ajatusmaailman :D

03.04.2011 16.11
^ Ymmärrän tämän kyllä! Itekkin elänyt arkajalka villakoirien kanssa jotka parhaiten toipui "järkytyksistä", kun ite olin neutraali ja elämä jatkui kun mitään ei olisi tapahtunutkaan. Mutta noin yleisesti mistähän johtuu että nuo "negatiiviset" signaalit ovat käytetympiä kun nämä rauhoittavat. Itelle tuli semmonen ajatus, että ajatellaanko niin että ne on koirien välisiä juttuja, joita ihminen ei voi koiralle toteuttaa? Mutta miksi sitten uhkaavia juttuja voi?...hmm.. :D
03.04.2011 16.48
021085174_r
Helsinki
Mindi kirjoitti:

+ Korvien taakse vetäminen, hännän laskeminen, pään laskeminen alas, kehon "lyhistyminen", luoksetulossa kiertely, ylipäätään katsekontaktin välttely (josta useimmat omistajat vihastuvat ja tarraavat väkipakoin koiran katseen itseensä)

Itse en käytä rauhallisia signaaleja koiralle, ei minun tarvitse rauhoitella rauhoitella sitä. Jos minun täytyy saada koira rauhalliseksi jossain tilanteessa, olen itse rauhallinen, mutta en rauhoitteleva. En halua että koira oppisi jostain tilanteesta sen että siinä pitää rauhoitella (esim. pelkää jotain esinettä) vaan sen lähellä voi olla normaalisti.

Kuitenkin rauhoittavat eleet ovat pääasiassa "kiusaajien" ja johdon lepyttämistä varten.

Ei rauhoittavien signaalien tarkoitus ole sikäli "rauhoitella" (lellimällä) koiraa vaan esim. 1 jos koiraa jännittää jokin uusi tilanne voi vaikka itse haukotella, sillä kerrot koiralle ettei sillä ole mitään jännitettävää ja koira tietää että olet itse rauhallinen. Korostat vain rauhoittavilla signaaleilla itsesi rauhoittavaa tilaa.
Esim. 2 Jos vaikka lähestyt itsellesi vierasta koiraa ja koira on epävarma voiko sinuun luottaa voit haukotella ja kääntää pään niin useimmiten koira välittömästi luoksesi.

Itse olen huomannut Rosin käyttävän rauhoittavia signaaleja kun lähestyn sitä, se maiskuttelee ja räpyttelee silmiään. Heti kun itse hidastan vauhtia ja haukottelen, maiskuttelen tai käännyn sivuttain Rosikin rauhoittuu.

Toisen signaalin huomasin kun olin Rosien kanssa puistossa. Puistoon tuli uusi koira ja Rosi alkoi haukua sille. Koira käänsi selkänsä Rosille ja Rosi oli saman tien hiljaa.

Tässä otos Rauhoittavat signaalit kirjasta:
"Kun pystyy kommunikoimaan koiran kanssa niin, että ne todella ymmärtävät, tunne on mahtava niin ihmiselle ja koirallekkin. Rauhoittavat signaalit ovat kaiken a ja o. Kun onnistuu ylittämään tämän kynnyksen, lapsuusajan haave eläinten kanssa keskustelemisesta voi toteutua."
Turid Rugaas

03.04.2011 23.10
022708867_r
Helsinki
Rosi kirjoitti:
Mindi kirjoitti:

Ei rauhoittavien signaalien tarkoitus ole sikäli "rauhoitella" (lellimällä) koiraa vaan esim. 1 jos koiraa jännittää jokin uusi tilanne voi vaikka itse haukotella, sillä kerrot koiralle ettei sillä ole mitään jännitettävää ja koira tietää että olet itse rauhallinen. Korostat vain rauhoittavilla signaaleilla itsesi rauhoittavaa tilaa.
Esim. 2 Jos vaikka lähestyt itsellesi vierasta koiraa ja koira on epävarma voiko sinuun luottaa voit haukotella ja kääntää pään niin useimmiten koira välittömästi luoksesi.

Itse olen huomannut Rosin käyttävän rauhoittavia signaaleja kun lähestyn sitä, se maiskuttelee ja räpyttelee silmiään. Heti kun itse hidastan vauhtia ja haukottelen, maiskuttelen tai käännyn sivuttain Rosikin rauhoittuu.

Toisen signaalin huomasin kun olin Rosien kanssa puistossa. Puistoon tuli uusi koira ja Rosi alkoi haukua sille. Koira käänsi selkänsä Rosille ja Rosi oli saman tien hiljaa.

"Kun pystyy kommunikoimaan koiran kanssa niin, että ne todella ymmärtävät, tunne on mahtava niin ihmiselle ja koirallekkin. Rauhoittavat signaalit ovat kaiken a ja o. Kun onnistuu ylittämään tämän kynnyksen, lapsuusajan haave eläinten kanssa keskustelemisesta voi toteutua."
Turid Rugaas

En ole ikinä tosiaan nähnyt koirien lepyttelevän toisiaan pelottavissa tilanteissa rauhoittavilla signaaleilla, VAIN silloin kun toinen koira on esim. pomotteleva, haukkuu yms ja nämä rauhoittelevat näyttävät sen siis eleillään että ymmärtävät. Pelottavissa tilanteissa muut koirat (ne jotka eivät pelkää) ovat normaalisti, eivät rauhoittelevasti.

Ja jos minun koira tulisi luokseni rauhoittelevin elein (tai minä menisin sen luokse ja se käyttäisi rauhoittavia eleitä) minä sanoisin että ollaan jossain menty pieleen. Miksi koiran pitäisi rauhoitella sinua ellet ole vihainen? Rauhoittelevia koiria näkee mm. tottiskokeissa joissa omistajat ovat selkeästi hakanneet koiraa ja koira rauhoittelee koko ajan omistajaa, toivoen että rauhoittelun takia ei tulisi seuraavaa iskua.

Minä pyrin siihen ettei minun koiran tarvitsisi rauhoitella minua (joskus niin kuitenkin, en ole vielä itsehillinnän mestari :'D), mutta tavoitteet on hyvä pitää mielessä.

Kyseenalaistaja iskee mutta:
Entäs jos epävarma koira on huonosti sosiaalistettu (mitä ne usein ovat), joten eivät välttämättä edes tiedä kunnolla rauhoittavien signaalien tarkoitusta.
Esimerkkinä Mindi. Sille on aivan sama antaako ihminen rauhoittavia signaaleja vai ei. Ei se ymmärrä. Ei se tajua vaikka kuinka haukottelisi, kääntäisi päätä, selkää tmv.

Joo, tykkään kyseenalaistaa asioita, en vain oikein pidä mistään ääripäästä. :D
04.04.2011 08.49
021747683_r
Kajaani

Eikös myös nuoleminen ole rauhoittava signaali? Meillä ainakin myös sitä koirat tuntuvat käyttävän kaiken muun lisäksi.

Mindi kirjoitti:

Entäs jos epävarma koira on huonosti sosiaalistettu (mitä ne usein ovat), joten eivät välttämättä edes tiedä kunnolla rauhoittavien signaalien tarkoitusta.
Esimerkkinä Mindi. Sille on aivan sama antaako ihminen rauhoittavia signaaleja vai ei. Ei se ymmärrä. Ei se tajua vaikka kuinka haukottelisi, kääntäisi päätä, selkää tmv.

Meillä kans tämä ongelma, mutta johtuu ilmeisesti ihan siitä ettei pentua ole ihan vauvasta asti sosiaalistettu (koska me teimme kaikkemme sen jälkeen että se olisi sosiaalistettu) vaan se on asunut elämänsä ekat 7vk takkahuoneessa ja kun haettiin se niin se ekaa kertaa astui ulos ja oli ihan järkky et mitäs se tämmönen lumi on yms :D Myös vieraita koiria ja hämmästeli kun oli nähnyt vain kolmea russelia siellä, niistäkin eniten vain emoaan. Mutta suhteellisen koiramainen tuosta on tullut, se ei vaan tosiaan ymmärrä koirien eleitä kunnolla ja se vaikeuttaa meidän kommunikaatiota ja harmittaa kun se ei opeta minulle lisää koirien eleistä :D

Tuleva pentu on rampannut tämän 8vk paljon vieraiden koirien luona ja laumassa on kolme aikuista jotka opettavat hyvin pennuille koirien kieltä (yksi myös sitä negatiivista puolta). Jospa se olisi sitten sosiaalisempi jo lähtötilanteessa kuin Wallu ja sen saisi myös paremmin sosiaalistettua ja ymmärtämään koirien kieltä :) Se on todella tärkeä osa koiran elämää, joten meidän pitäisi tehdä kaikkemme, että meidän koiramme osaavat sen, ja että me osaamme myös tulkita sitä ja tarvittaessa käyttää sitä koiriemme kanssa.

Toki Wallun kanssa myös huono tuuri on ollut peleissä pitkään mukana, huonot näyttelykokemukset, joutunut aggressiivisten koirien (ja omistajien) hyökkäyksen kohteeksi niin treeneissä kuin lenkilläkin yms mikä vaikuttaa siihen ja sen epävarmuuteen muitä koiria kohtaan. :(

Muokattu viimeksi: 04.04.11 08.50
Parsonrussellinterrieri FI KVA FI MVA Smells Like Strong Gunnar "Wallu" ('09) & ajokoira-pystykorvamix "Nasu" ('05) & altaallinen fisuja ('09)
04.04.2011 15.56
021085174_r
Helsinki
Mindi kirjoitti:
Rosi kirjoitti:
Mindi kirjoitti:

Turid Rugaas

En ole ikinä tosiaan nähnyt koirien lepyttelevän toisiaan pelottavissa tilanteissa rauhoittavilla signaaleilla, VAIN silloin kun toinen koira on esim. pomotteleva, haukkuu yms ja nämä rauhoittelevat näyttävät sen siis eleillään että ymmärtävät. Pelottavissa tilanteissa muut koirat (ne jotka eivät pelkää) ovat normaalisti, eivät rauhoittelevasti.

Ja jos minun koira tulisi luokseni rauhoittelevin elein (tai minä menisin sen luokse ja se käyttäisi rauhoittavia eleitä) minä sanoisin että ollaan jossain menty pieleen. Miksi koiran pitäisi rauhoitella sinua ellet ole vihainen? Rauhoittelevia koiria näkee mm. tottiskokeissa joissa omistajat ovat selkeästi hakanneet koiraa ja koira rauhoittelee koko ajan omistajaa, toivoen että rauhoittelun takia ei tulisi seuraavaa iskua.

Minä pyrin siihen ettei minun koiran tarvitsisi rauhoitella minua (joskus niin kuitenkin, en ole vielä itsehillinnän mestari :'D), mutta tavoitteet on hyvä pitää mielessä.

Jos koirasi ei reagoi millään tavalla rauhoittaviin signaaleisiin, nii koirasi keilitaito on saattanut ruostua. Se ei katoa kokonaan, mutta koira saattaa unohtaa sen. Koiraa voi rohkaista käyttämään rauhoittavia signaaleja kehumalla sitä kun se tekee edes pienimmänkin rauhoittavan signaalin.
Ei koira välttämättä siinä tilanteessa raauhoittele ihmistä että se pelkäisi sinua, se ei vaan välttämättä pidä lähestymistavastasi. Esim jos lähestyn itse jotenkin Rosia liian innokkaasti se maiskuttelee (kestää jonkin aikaa kun oppii lukemaan ja tunnistamaan pienimmät signaalit) heti kun hidastan ja käännyn hieman sivuttain, Rosikin lopettaa maiskuttelun.
Koira vain halusi kertoa näin ettei pidä lähestymistavastasi ja halusi sinun rauhoittuvan hieman.

Wallu: Kyllä olet aivan oikeassa että huulein nuoleskelu on myös rauhoittava signaali ja yksi niistä vahvimmista ja selkeimmistä.

04.04.2011 22.04
021085174_r
Helsinki

Viime uutena vuotena päääsin käyttämään oikein kunnolla rauoittavia signaaleja Rosin kanssa. Laitoin kaikki yläkerran ovet kiinni ettei paukut kuuluisi niin kovaa ja tein pöydän alle Rosille majan. Sinne se sitten asettui ja musa soi päällä koko illan. Jäin sitten siihen viereen piirtelemään ja samalla seurasin Rosia. Rosi nukkui ihan rauhallisesti, mutt sitten kuin kuului läheltä isompi paukaus, Rosi nosti pään ja katsoi minua. Samassa haukottelin ja Rosi katsoi minua, sen jälkeen Rosi huokaisi, laittoi päänsä alas, ja jatkoi unia.
Olen varma ettei Rosi olisi ollut niin rauhallinen jos minä en olisi käyttänyt ruhoittavia signaaleja.

Yhdes signaalin huomasin kun Rosi makoili sängylläni ja otin kamern huoneen toisesta päästä. Heti kun otin kameran Rosi haukotteli ja käänsi päänsä pois, kun sitten laitoin kameran pois Rosi käänsi päänsä takaisin.
Rosi on yhdistänyt kameran inhottavaan salamavaloon, joten se ei oikein pidä kameroista.
Rosi halusi vain kertoa minulle ettei pidä kamerasta ja haluaa minun laittavan sen pois.

Koiran maailmaan pääsee vasta kunnolla sisälle kunosaa lukea ja käyttää rauhoittavia signaaleja, koiran kanssa "keskustelu" nousee heti uudelle tasole kun ymmärtää pienimmätkin signaalit mitä koira kertoo.

Monet ihmiset eivät ole edes tietoisia näistä pienistä eleistä ja juuri siks koirien kanssa tulee ongelmia.
Esim. agressiivinen koira yrittää aluksi viestiä epämukavaa tunnettaan rauhoittavilla signaaleilla, mutta kun ihmiset eivät ymärrä/huomaa niitä koira alkaa käyttää voimakkaampia signaaleja. Koira huomaa että pienemmistä eleistä ei ole mitään hyötyä ja alkaa murisemaan ja murina muuttuu jossain vaiheessa puremiseksi.

Kaikki vain kyselemään rohkeasti rauhoitavista signaaleista ja lukemaan Turig Rugaarsin kirjan "Rauhoittavat signaalit"
Perehtykää koiran kieleen ja oppikaa ymmartämään koiraanne ja muita koiria entistä paremmin.
Rauhoittavat signaalit ovat kaiken a ja o!!!

04.04.2011 22.07
022573310_r
Turku
Täs mietin, että miten koiraa sais rauhotettua, kun on loukannu jalkansa pahasti? Kauhea huuto ja ei tahdo olla paikallaan kivun takia, niin miten saisi hetkellisesti rauhoitettua, että saisi tutkittua asian paremmin jne.
"Even a symphony can't say what you mean to me"
04.04.2011 22.15
021085174_r
Helsinki
En oikein tiedä toimiiko rauhoittavat signaalit miten kun koiraan sattuu, mutt voihan sitä kokeilla. Haukotella, venytellä, miskutella vaan hirveesti, jos jalka on oikein pahasti kipee suosittelen eläinläkärille menoa. Saataa rauhoittavista signaaleist jotain apua olla tuossa tilanteessa. Ei ole kokemusta rauhoittavien signaalien käytöstä silloin kuin koiraan sattuu.
04.04.2011 22.24
022573310_r
Turku
Tässä en tiedä, mahtaako täällä olla päivystäviä auki? Rauhallisesti ollaan puhuttu ja silitelty päältä, koira vaan maiskuttelee ja elehtii levottomasti. On ainakin ulina loppunut, hieman saatu rauhoittumaan, mutta toivottavasti sitten menee paremmin ;D
"Even a symphony can't say what you mean to me"
04.04.2011 22.37
021085174_r
Helsinki
jaa se on vai tapahtunut ihan just nyt, Kannattaa laitaa siihen ehk jotain kylmää tai jotain, jos se vaikka helpottaisi.
05.04.2011 09.24
021747683_r
Kajaani
Meillä ainaki noi kaikki on semmosia promadonnia että jos rupee oikee rauhottelee kun niihi sattuu niin ne alkaa sit esittää et sattuu muka vielä enemmän vaikkei enää sattuiskaa. :D Meillä siis auttaa koiran huomion muualle vieminen lievään kipuun, esim ruoka/luut/kiva rauhallisesti leikittävä lelu yms. Mutta jos tosi kipeä niin ymmärtäähän sen ettei koiraa sit kiinnosta mikää :(
Parsonrussellinterrieri FI KVA FI MVA Smells Like Strong Gunnar "Wallu" ('09) & ajokoira-pystykorvamix "Nasu" ('05) & altaallinen fisuja ('09)
05.04.2011 09.56

ja sit kannattaa muistaa ettei lietso koiran pelkoa/kipua ynnämuuta olemalla itse "voi voi äitin mussu nyt kuolee,elä pelkää äiti on tässä" asenteellaan. Tuommonen myös tarttuu koiraan ja koira vain entisestääh hätääntyy. Joissain tilanteissa kannattaa olla vaan kun mittään ei oliskaan tapahtunu näin koira huomaa ettei""mammakaan" hätäänny ni ei minunkaan tarvitse".

05.04.2011 12.31
020168428_r
Jyväskylä
Mindi kirjoitti:

Ja jos minun koira tulisi luokseni rauhoittelevin elein (tai minä menisin sen luokse ja se käyttäisi rauhoittavia eleitä) minä sanoisin että ollaan jossain menty pieleen. Miksi koiran pitäisi rauhoitella sinua ellet ole vihainen?

Olen tästä eri mieltä, olet ymmärtänyt asian jonkun verran väärin. Rauhoittavat eleet ovat laajemmin osa koirien kieltä. Niitä näkee melkein koko ajan kun koira viestii koska koira haluaa olla ystävällinen toisia kohtaan, koira viestii niillä ystävällisyyttä.

Esimerkiksi kun kaksi koiraa leikkii niin ne käyttävät rauhoittavia signaaleja (vartalon asento ym) tehostamassa ystävällistä olemista. Jos katson koiraa tai toinen koira katsoo toista niin näkee rauhoittavia signaaleja, on tavallaan uhkaavaa katsomista ja sitten on rauhoittavien signaalien säestävää katsomista. Oma koirani oli ystävällinen muille koirille ja tilanteen tarpeen mukaan jos uusi tuttavuus pelkäsi tai oli epävarma niin Pipsa meni maahan ja näytti mahapuolensa ja muutenkin viesti olevansa mahdollisimman ystävällinen ja ei uhkaava.

Asia on pikemminkin niin että on joko epäkohteliasta, uhkaavaa käytöstä tai sitten ystävällistä käytöstä. Joka asiassa viestiessä koiran toiminta on jompaa kumpaa, joten rauhoittavat signaalit, ystävällisen käytöksen tunnusmerkki, ovat käytössä tosi jatkuvasti. Rugaasin kirjassa asia on myös näin, että rauhoittavat signaalit ovat ystävällistä käytöstä ja Rugaaskin tarkoittaa että ne ovat osa todella jatkuvaa koiran viestintää. Rauhoittavat signaalit ovat niitä joilla ilmaistaan ystävällisyyttä, nimi on siis jonkunverran harhaanjohtava. Ne myös rauhoittavat mutta laajemmin kyse on ystävällisyydestä. Ne eivät ole vain rauhoittavia signaaleja.

Kävin Rugaasin sivuilla ja sieltä muutama lainaus: "In Canada, dog trainers who attended my lecture, came up with a new name of these calming signals: ´The Language of Peace". That´s exactly what it is. It´s a language which is there to make sure that dogs have a way to avoid and solve conflicts and live together in a peaceful manner. And the dogs are experts at it. "
"We need to learn to understand the language of dogs so that we can understand what our dogs are telling us. That is the secret of having a good life together."

http://www.canis.no/rugaas/onearticle.php?artid=1

Kyse on laajemmin koirien kielestä.

Muokattu viimeksi: 05.04.11 12.32
"Muun muassa USA:ssa eläinlääkärit ovat muodostaneet ns. Cesar Millan-vastaliikkeen, sillä Millanin metodien katsotaan olevan koiralle haitallisia, ja useissa maissa ne täyttävät eläinrääkkäyksen tunnusmerkit."
05.04.2011 15.25

Mielestäni rauhoittavat signaalit on oikeasti tärkeitä, varsinkin koirien keskenäisessä kommunikaatiossa. Meillä sheltti rauhoittelee aina sakemanneja nuolemalla huulia ja häntää heiluttamalla koipien välissä, sakut taas toisiaan pään kääntämisellä, huulten nuolemisella ja maahan laittamisella.

Myöskin itse käytän jos koira on stressaantunut paikalla makuussa, kun haukottelen, käännän katsetta ja räpsäytän silmiä pitkään niin koirakin rauhoittuu paremmin. Jos itse taan olisin levoton ja tuijottaisin koiraa niin se varmasti lähtisi paikalta tai ainakin vaihtelisi asentoa.

05.04.2011 15.28
022708867_r
Helsinki

It´s a language which is there to make sure that dogs have a way to avoid and solve conflicts and live together in a peaceful manner.

Itsepähän tuon kirjoitit. Suora käännös:
Se pon kieli, joka on olemassa koirien välillä jotta koirat voisivat välttää ja selvittää konflikteja ja elää yhdessä rauhallisissa merkeissä.

Toisin sanoen: pyrkivät rauhoittelemaan sen joka on kiihtynyt. Näin useimmiten.

Täysin mitä minä sanoin.

Kyllä tuo minun koira haukottelee ihan jos sillä on mukavaa, maiskuttelee unissaankin (rauhoitteleeko se silloin täysin hiljaista taloa syvästä unesta :P ). Tunnistan ja erotan rauhoittavat eleet. Mindi käyttää rauhoittavia eleitä vain silloin minulle kun ärjähdän sille jostain kielletyn tekemisestä. (Ja sitten annan sille huomiota).

Mutta koirien kielessä on niiiin paljon muutakin kuin rauhoittavia eleitä. Minusta rauhoittavissakin eleissä pitää huomioida kokonaisuus. Koira joka näyttää muuten täysin itsevarmalta yms. mutta haukottelee, ei voi ensimmäisenä sen olettaa olevan hermostunut.

05.04.2011 18.56
021085174_r
Helsinki

Unissaan maiskutteleva koira näkee useimmiten unta. Meillä Rosi kun näkee unta se maiskuttelee, korvat ja silmät liikkuu ja tassut nytkähtelee, joskus Rosi on myös hienan haukahtanut unissaan :D
Haukottelu on yleisimmissä tilanteissa rauhoittava signaala mutta tarkoittaa myös ihan sitä että koira on väsynyt. Tietenkin rauhoittavien signaalien tarkkailussa pitää huomioida myös muut eleet. Kun huomioi kaikki mahdolliset koiran eleet, silloin vasta pystyy sanomaan koiran tunteista, tietyssä tilanteessa.
Rauhoittavat signaalit eivät vain tarkoita sitä että koira yrittää saada toisen koiran rauhoittumaan, vaan myös sitä että koira ei pidä tietystä esineestä, ihmisen käytöksestä tai tilanteesta.

Otos rauhoittavat signaalit kirjasta:

Jos puhuu eläimelle,ne puhuvat sinulle ja opitte tuntemaan toisenne.
Jos et puhu niille, et opi tuntemaan niitä.
Mitä ei tunne, sitä pelkää.
Se mitä pelkää, haluaa tuhota.

Intiaanipäällikkö Dan George

06.04.2011 00.51
022708867_r
Helsinki

^kyllä, tiesin nuo kaikki : )

Lainaan itseäni jossa Pipsan lainaus suoraan kirjasta:

"It´s a language which is there to make sure that dogs have a way to avoid and solve conflicts and live together in a peaceful manner."

Itsepähän tuon kirjoitit. Suora käännös:
Se on kieli, joka on olemassa koirien välillä jotta koirat voisivat välttää ja selvittää konflikteja ja elää yhdessä rauhallisissa merkeissä.

Toisin sanoen: pyrkivät rauhoittelemaan sen joka on kiihtynyt. Näin useimmiten.

Koirat oppii ihmisen elekielen paremmin ja osaa sen jo paremmin luultavasti kuin ihminen koiran elekielen.
Tämä EI tarkoita sitä että pitäisi lakata tuntemasta koirien elekieltä, mutta en allekirjoita sitä että olisi välttämätöntä puhua koiraa, kun koira ymmärtää paremmin ihmisen omaa elekieltä kuin ihmisen sekoilevaa yritystä puhua koiraa.
+ ihminen käyttää samoja eleitä esim. haukottelua ollessaan hermostunut.

Ja siitä että ihmisen pitäisi rauhoitella koiraa näillä rauhoittavilla signaaleilla, on kyllä taas jostain sieltä pyhästä hengestä revitty väite. Siinä missä koira ymmärtää rauhoittavat signaalit, siinä se ymmärtää ihmisen normaalin olotilan ja ottaa sen myös itseensä.

Pelottava roskis=>haukottelet=> koira VOI todennäköisemmin luulla että sinäkin rauhoittelet itseäsi
KUIN jos
pelottava roskis=>kävelet normaalisti ohi sen kummempia ajattelematta asiaa=> koira ajattelee todennäköisemmin että asia on NORMAALI

got my point now?

06.04.2011 01.06
022598318_r
Vampula

Ite oon myös yrittäny perehtyä rauhottaviin signaaleihin (koirien elekieleen yleensä) ja tässä kohtaa oon kyllä Mindin kanssa samaa mieltä. Vanha koirani ja nyt Naava ovat aivan ilmiömäisiä koirien elekielen taitajia ja yleensä ko. eleet tulee esiin jos oon ite ärsyyntyny tms.

(nyt tähän piti vielä kirjotella jotain tosi pätevää, mutta alkaa pikkuhiljaa lyömään tyhjää vaikka töihin pitäs lähtee.. taidan jatkaa tätä myöhemmin jos vaikka keksin mitä piti vielä kommentoida..)

Muokattu viimeksi: 06.04.11 01.06
Nälkä lähtee syömällä, vaimo juomalla ja mies koiralla.
06.04.2011 01.06
Sen verran olen tutustunut rauhoittaviin signaaleihin, että pystyn niitä tarvittaessa tulkitsemaan ja huomaamaan. En kuitenkaan ole kovin huolella tutustunut niihin.

Omien koirien kanssa otan vastaan niiden antamia signaaleja ja riippuen siitä, mitä vaadin sillä hetkellä koiralta, reagoin. Joko otan huomioon (yleisin reaktio, esimeriksi lopetan uhkaavan tilanteen, annan tilaa koiralle) tai sitten en tai varta vasten jopa uhmaan. Esimerkiksi jos haluan, että koira todella ymmärtää että jokin asia ei todellakaan ole oikein (näitä tilanteita hyvin harvoin, lähinnä jos väärin tekeminen vaarantaisi itse koiran) niin en aina anna koiralle heti tilaa vaikka se yrittäisi rauhoittaa kiihtynyttä omistajaa vaan laitan sen ns. paineen alle. Joskin tottakai lopetan heti, mutta niin että viesti menee perille. Tuohon kikkaan turvauduin kuitenkin hyvin harvoin ihan siitä johtuen etten ole varma sen hyödyllisyydestä/järkevyydestä.

En oikeastaan käytä itse rauhoittavia signaaleja, paitsi kun kyseessä on vieras koira. Esimeriksi lenkillä saatan katsoa pois kun vastaan tulee koira ja joskus tehostaa vaikutusta muilla signaaleilla. Tuota harrastan joskus ihan kokeilumielessä kun haluan nähdä miten koria huomioi signaalini tai vaikuttaako se tilanteeseen mitenkään.
10.04.2011 22.55
020168428_r
Jyväskylä

Mindi, Millaisissa tilanteissa ajattelet että koirat käyttävät rauhoittavia signaaleja?
"pyrkivät rauhoittelemaan sen joka on kiihtynyt"
Minusta ei välttämättä tarvitse olla että joku olisi kiihtynyt tuossa tilanteessa jossa rauhoittavia signaaleja käytetään. Vaan niitä esiintyy niin paljon, lähes koko ajan. Koska minusta koirat sillä viestivät sellaista ystävällistä henkeä. Esim. minusta minun koira minulle käyttää rauhoittavia signaaleja joka päivä (kääntää pään aina niin että emme yleensä katso suoraan päin toista, valitsee asennot myös samoin että ne ovat ystävällisiä). Eli näen siis että laajemmin koiran kielestä osa on noita joita nimetään rauhoittaviksi signaaleiksi, eikä vain että ne olisivat suoraan rauhoittamista varten. Vaan ne ovat koirien kielen osa jota on lähes koko ajan nähtävissä koiran käytöksessä.

Kun taas ymmärsinkö oikein että sinä ajattelet että ne olisivat vain rauhoittamiseen ja vain tilanteissa jossa tarvitaan sovittelua tms.?

http://www.petinsurance.com/healthzone/pet-articles/pet-health/~/media/All%20PHZ%20Images/Article%20images/117dogsgreeting.ashx

Esimerkiksi tässä kuvassa koirat käyttävät rauhoittavia eleitä (tassun ylösnosto, korvien taaksevetäminen, asennot ovat rauhoittavia) kun ne viestivät ystävällisyyttä tervehtimistilanteessa. Eikä ole että ketään pitäisi nimeomaan sovitella.

Minusta Rugaaskin tarkoittaa rauhoittavat signaalit laajemmin koirien kielen ratkaisevana osana. 

Muokattu viimeksi: 10.04.11 22.56
"Muun muassa USA:ssa eläinlääkärit ovat muodostaneet ns. Cesar Millan-vastaliikkeen, sillä Millanin metodien katsotaan olevan koiralle haitallisia, ja useissa maissa ne täyttävät eläinrääkkäyksen tunnusmerkit."
11.04.2011 10.56
Mä olen Pipsan kanssa samaa mieltä näistä.
11.04.2011 17.06
022597842_r
Helsinki

Sori, pitkä avautuminen.

Salme Mujusella on Saalisviettikirjassaan ihan hyviä pointteja noista ns. rauhoittavista signaaleista, jotka Salme itse määrittelee sijaiskäyttäytymiseksi.

Muutama pätkä tässä, toivottavasti ei tule mitään copyright claimia, vaikka tässä onkin vähän pidempiä lainauksia:

"Turhautumisesta aiheutuvia tyypillisiä sijaiskäyttäytymisen muotoja ovat lähes kaikki koiraeläimille tavalliset toiminnot, jotka tulevat esille väärissä, epätarkoituksenmukaisissa yhteyksissä. Näitä ovat mm. haukottelu, maan nuuhkiminen ja katseen kiinnittäminen toisaalle --."

"Ihmisilläkin on käytössään hyvin laaja sijaiskäyttäytymisrepertuaari: kaikki asiaan kuulumattomat toiminnat väärissä yhteyksissä kielivät ihmisen henkisestä kuormituksesta. Ihminen voi esimerkiksi hautajaisissa alkaa yhtäkkiä nauraa hysteerisesti, haukotella tullessaan uhatuksi, raapia päätään ilman, että sitä varsinaisesti kutisee -- jne."

"Koirien sijaiskäyttäytymistä kutsutaan myös 'rauhoittaviksi signaaleiksi'. Tähän termiin liittyy kuitenkin oheismerkitys, että tilanteeseen sopimattoman käyttäytymisen avulla koira ikään kuin tietoisesti koettaisi rauhoitella itseään tai omistajaansa. Alkuperäinen, psykologiassa käytetty termi sijaiskäyttäytyminen on tässä mielessä huomattavasti neutraalimpi, sillä se ei sisällä tarkoituksellista tai tietoista toiminnan motiivin aspektia. Sijaiskäyttäytyvä koira kun ei todellisuudessa toimi rationaalisesti suhteessa toisiin tai itseensä, vaan toimet ovat erittäin epärationaalisia. Sijaiskäyttäytyminen on koiralla ns. viimeinen keino, jolla se purkaa kuormituksen eli konfliktin tunteensa."

"Ihminen ei naura hautajaisissa itseään tai omaisiaan rauhoittaakseen, eikä raavi päätään rauhoittaakseen itseään tai rentouttaakseen vieressä istuvaa ihmisrä. Ihminen ei sijaiskäyttäydy tarkoituksellisesti, siksi on vaikeaa löytää loogisesti kestävä perustelu sille, että koiralla olisi ihmistä jalostuneempi kyky käyttää tätä epärationaalista toimintaa tarkoituksenmukaisesti. -- Jollei ihminen sijaiskäyttäydy rauhoittaakseen itseään tai ympäristöään, kuinka koira siihen kykenisi? Tästä syystä termi "rauhoittava signaali" on merkitykseltään yliampuva."

"Kun koira sijaiskäyttäytyy, sen viestinnässä on läsnä selkeä sanoma --. Sen sijaan, että koiraansa kouluttava ihminen varsinaisesti -- keskittyisi havainnoimaan kaikkia niitä eri tapoja, joilla koira voi sijaiskäyttäytyä ja ilmaista pahoinvoimistaan, hänen tulisi ensisijaisesti tiedostaa sijaiskäyttäytymisen syy ja koettaa poistaa se tai lieventää sitä. Konfliktissa olevaa koiraa ei auta, jos ihminen alkaa säestää koiraansa: sijaiskäyttäytyä sen vieressä haukottelemalla tai raapimalla itseään."

"-- Ei ole lainkaan harvinaista, että koirat sijaiskäyttäytyvät vuorovaikutukseen perustuvissa koulutustilanteissa monin eri tavoin ja täysin riippumatta käytettävästä koulutusmenetelmästä. Sijaiskäyttäytymistä näkee yhtälailla niin naksutinkoulutuksessa kuin pakko-vietti-pakko -koulutuksessakin. --"

Kyseisissä pätkissä Mujunen toki ottaa enemmänkin kantaa termin "rauhoittavat signaalit" käyttöön eikä niinkään signaalien olemassaoloon, totta toki on että tällaisia signaaleja koirilla ja monilla muilla eläimillä ilmenee.

On silti hyvin mustavalkoista määritellä koirien elekieli lähes ainoastaan rauhoittaviin ja karkoittaviin signaaleihin. Itse käyttäisin mielummin vaikkapa yleistermiä "koirien (ele)kieli", joka ei yritä saada koirien monimuotoisia kommunikointitapoja ängettyä pariin lokeroon.

Tietysti pelkkä lokerointi "sijaiskäytöksiksi" on myös väärin, koska osaa vastaavista eleistä koirat käyttävät myös tiedostaen kommunikoidessaan toisten koirien ja ihmisten kanssa. Lokeroinnissa ja termien muodostamisessa tullaan aina siihen dilemmaan, että sama käytös voi olla tiedostettua tai tiedostamatonta ja tapahtua mitä erilaisimmissa tilanteissa mitä erilaisimpina yhdistelminä.

Mihin kategoriaan esimerkiksi menee haukottelu? Koira kun voi tehdä sitä ilmaistakseen väsymystä, tyytyväisyyttä, tylsistyneisyyttä, hermostuneisuutta tai kiihtymystä, ollessaan kuumissaan, voidessaan fyysisesti pahoin (ennen oksentamista) tai nähdessään toisen koiran (/ihmisen/eläimen) haukottelevan. Rakas tietolähteemme Wikipedia kertoo myös, että tiettyjen välittäjäaineiden korkeat pitoisuudet aivoissa aiheuttavat haukottelua.

Kommunikoiko koira haukottelemalla? Mitä yhden koiran haukottelu kertoo toiselle? Jotain ylläolevista, vaiko jotain muuta? Miettivätkö haukottelevat koirat haukottelevansa, tekevätkö ne sitä tietoisesti? Mitä haukottelua näkevä koira miettii haukottelusta?

Sijaiskäyttäytymisen/rauhoittavan signaalin tiedostamattomuuden sain huomata itse, kun yritin kouluttaa toiselta koiralta pois kovaäänistä haukottelua rappukäytävässä. Miten opetat koiran olemaan haukottelematta, kun se ei itse tiedosta haukottelevansa? Tai edes sitä, että se samanaikaisesti kiljuu falsetissa. Haukottelu onneksi tarttuu helposti ja nyt mulla on kaksi haukotellen kiljuvaa koiraa.

Muokattu viimeksi: 11.04.11 17.06
http://jillan.blogspot.com
11.04.2011 21.33
022708867_r
Helsinki

^JEE Jilla, kiitos kun toit noin monta pointtia esille! Itse en ole lukenut tuota saalisvietti kirjaa (vaikka on ollut aikomus piiiitkäään) ja sieltä nousi aika hyvin samoja pointteja kuin mitä oon yrittäny kertoa : D

15.04.2011 16.53
022218504_r
Pori

Ei mitenkään liity aiheeseen mut repesin mielikuval haukottelevil koiril jotka samalla kiljuu falsetissa rappukäytävässä :D Emmää kestä !

Näin tosin Titollekin käynyt, muttei rappukäytävässä onneksi.

Ja asiaan. Mielestäni termi rauhoittavat signaalitkin on jo aivan typerä. Niinkuin Jillakin sanoi, termi koirien elekieli on paljon parempi ilman radikaaleja lokeroimisia.

nämä ns. rauhoittavat signaalitkin voivat tarkoittaa monta asiaa. Mitä kaikki eleet yms. tarkoittavat riippuu ihan tilanteesta, signaaleiden yhteisestä merkityksestä jne.

Ei mielestäni voi sanoa että koira käyttää vain näitä signaaleja tiettyihin asioihin, kun näin ei ole mitä itse elekieltä seurannut ja opiskellut.

19.04.2011 01.03
020168428_r
Jyväskylä

Jilla ja muut,

Niin tuossa sitten riippuu paljon että mitä toimintoa nyt miksikin nimeää. Mujunen on ajatellut rauhoittavat signaalit eri tavalla kun minä. Minä taas olen ajatellut sijaistoiminnat omana luokkanaan. Oli kyllä ajatuksia herättävä teksti, kiitos.

19.04.2011 14.31
021131578_r
Vähäkyrö

Tähän väliin heitän mielenkiinnosta typerän kysymyksen: Jos olet tolaltasi/surulinen, itket/nyyhkit ja koira tulee nopeasti syliin/lähelle, nuolemaan kasvoja ja antamaan tassua sun muuta jota useimmat ihmiset sanovat "lohduttamiseksi", niin yrittääkö koira sillä tavalla rauhoitella (eli käyttää ns.rauhoittavia singnaaleja) ihmistä vai mistä tälläinen käytös johtuu? :)

Muokattu viimeksi: 19.04.11 14.31

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti